Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthondpup aangelijnd of los?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

:smile: Die inkopper kon ik niet laten liggen, maar we bedoelen allemaal ongeveer hetzelfde volgens mij :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Jaap* schreef::smile: Die inkopper kon ik niet laten liggen, maar we bedoelen allemaal ongeveer hetzelfde volgens mij :ok:
:smile:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef::smile: Die inkopper kon ik niet laten liggen, maar we bedoelen allemaal ongeveer hetzelfde volgens mij :ok:
:mrgreen: :smile: :smile: :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
ranetje schreef:...De hond (pup) moet wel los lopen volgens hem, maar er moet goed getraind worden op appèl.
Dus vanaf het begin goed oefenen op baasgericht zijn vindt hij net als wij hier het belangrijkste :wink:
Het risico dat de hond volledig uit de hand gaat en blijft vindt hij veel te groot.
Toch leuk om het weer eens te horen van een deskundige :mrgreen:
:ok: Ja, da's idd wetenswaardig, het oefenen op samenwerken is m.i. wel erg afhankelijk van het type hond. Bij de één zal dat makkelijk gaan, en bij de andere hond zal er misschien toch wat meer aangelijnd moeten worden gewerkt in het begin, om dezelfde reden dat benchgebruik het ontwikkelen van slechte gewoonte's kan voorkomen :mrgreen: :wink: :wink:
:mrgreen: :smile: :smile:
Natuurlijk zal er met sommige honden meer aangelijnd moeten worden gewerkt in het begin.
Hoewel een kleine pup (8 weken), als je daar meteen mee begint normaal gesproken veel naar jou zal kijken en daar kan je goed gebruik van maken.
Als blijkt dat hij na een paar maanden meer zijn eigen gang wil gaan kan je ingrijpen en meer met de lange lijn aan het werk.
Zolang de hond ook nog de gelegenheid krijgt om de beentjes goed te strekken! Dat is iets waar hij erg op hamert.
Inspanning en ontspanning moeten in evenwicht zijn .
De ontspanning kan je in zo'n geval in wat prikkelarmere gebieden doen, waar je de hond ook de gelegenheid moet geven met andere honden te spelen :wink:
Logisch verhaal :ok: Ik heb met Dante ook de ervaring dat het uit de hand lopen pas later begon (met het ontwaken van het jachtinstinct). Alleen vraag ik me wel af hoe lang je dan moet wachten om je hond in prikkelrijke omgevingen los te laten. Bijv. jachttraining wordt toch ook op plaatsen gedaan waar wild zit (weet Rana alles van :mrgreen: )?
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef: Logisch verhaal :ok: Ik heb met Dante ook de ervaring dat het uit de hand lopen pas later begon (met het ontwaken van het jachtinstinct). Alleen vraag ik me wel af hoe lang je dan moet wachten om je hond in prikkelrijke omgevingen los te laten. Bijv. jachttraining wordt toch ook op plaatsen gedaan waar wild zit (weet Rana alles van :mrgreen: )?
Ja daar weet Rana alles van :mrgreen:
Alleen is het probleem bij haar een ruim aantal jaren later ontstaan. :wink:
Ik denk................maar daar kan ik het mis in hebben, dat Rana te weinig "vrij" is geweest in vreemde omgeving.
Ik heb wel op diverse locaties jachttraining met haar gedaan, door het hele land, maar oefenen in vrij en weer terugkomen heb ik niet overal gedaan.
Niet dat ik wil beweren dat dat altijd bij iedere hond nodig zal zijn, maar bij Rana misschien wel.
Bovendien is Rana nooit een passievol apporteur geweest.
Ze zoekt graag en wil(de) ook graag brengen, maar ik heb het sterke gevoel dat zij het apporteren het minste onderdeel vindt van de oefening :wink:
Ik hoop dat dit voor jullie geen wartaal is? :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef: Logisch verhaal :ok: Ik heb met Dante ook de ervaring dat het uit de hand lopen pas later begon (met het ontwaken van het jachtinstinct). Alleen vraag ik me wel af hoe lang je dan moet wachten om je hond in prikkelrijke omgevingen los te laten. Bijv. jachttraining wordt toch ook op plaatsen gedaan waar wild zit (weet Rana alles van :mrgreen: )?
Ja daar weet Rana alles van :mrgreen:
Alleen is het probleem bij haar een ruim aantal jaren later ontstaan. :wink:
Ik denk................maar daar kan ik het mis in hebben, dat Rana te weinig "vrij" is geweest in vreemde omgeving.
Ik heb wel op diverse locaties jachttraining met haar gedaan, door het hele land, maar oefenen in vrij en weer terugkomen heb ik niet overal gedaan.
Niet dat ik wil beweren dat dat altijd bij iedere hond nodig zal zijn, maar bij Rana misschien wel.
Bovendien is Rana nooit een passievol apporteur geweest.
Ze zoekt graag en wil(de) ook graag brengen, maar ik heb het sterke gevoel dat zij het apporteren het minste onderdeel vindt van de oefening :wink:
Ik hoop dat dit voor jullie geen wartaal is? :mrgreen:
Nee, dat is zeker geen wartaal...
M.b.t. het trainen (Marijke): Felix heeft heel goed in de gaten wanneer er "gewerkt" wordt, "nu even serieus" zie je hem dan bij wijze van spreken denken.
Dat heeft vooral te maken met de sfeer, de andere honden en het continu communiceren en opdrachten uitvoeren.

Die activiteit kun je niet 24/7 geven (wij niet althans), het is dan ook juist in de situaties dat er niet wordt gewerkt dat er misschien wat te weining "actie" is voor de hond ("Hallóoooo, we zijn toch buiten?").

Ik denk dus dat het zo is dat wij sommige honden niet altijd de interactie kunnen bieden waar ze blijkbaar behoefte aan hebben.
Wij verschillen misschien wel van inzicht met de hond, maar hebben dat niet in de gaten want we doen immers zo ons best.
De hond trekt wellicht gewoon zijn eigen plan bij gebrek aan sturing buiten, terwijl wij menen dat we de hond uitermate veel te doen geven.
Zo'n hond zou dus een dermate grote will te please hebben dat wij onvoldoende kunnen voldoen aan zijn vraag naar werk (dat betekent niet per definitie dat hij in die situatie gehoorzaam is want hij vind immers juist dat je onvoldoende de lakens uitdeelt)

Om die reden "praten" wij veel tegen Felix en laten hem stomme klusjes doen :mrgreen: "ruim dat eens even op" en "neem maar mee" etcetc.
Dat gaat wél de hele dag door en geeft hem voldoening geloof ik.

Welk gedrag precies koppel je eventueel aan het te weinig "vrij" zijn geweest van Rana Nettie?
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Welk gedrag precies koppel je eventueel aan het te weinig "vrij" zijn geweest van Rana Nettie?
Ik bedoel het te weinig "vrij"zijn op andere locaties dan waar ik geregeld liep (duinen, strand en bossen in de buurt met wel wat konijntjes, maar verder niet zo veel wild.)
Als ik haar van jongsafaan al naar nòg meer prikkelrijke omgevingen had meegenomen en haar daar (eventueel met de lange lijn toen ze wat ruimte nam) de vrijheid had gegeven, had ik dit felle jachtgedrag nu misschien iets beter onder controle gehad?
Het is gepraat achteraf hoor, maar als je aan een nieuwe pup wilt beginnen zijn dit toch dingen waar je over nadenkt.
Op de vreemde terreinen waar ze is geweest hebben we alleen jachttraining gedaan (met wild) dus daardoor denk ik dat ze niet zo snel vrijheid nam.

Owww :roll: ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?
Ik vind het heel moeilijk uitleggen zo :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:Welk gedrag precies koppel je eventueel aan het te weinig "vrij" zijn geweest van Rana Nettie?
Ik bedoel het te weinig "vrij"zijn op andere locaties dan waar ik geregeld liep (duinen, strand en bossen in de buurt met wel wat konijntjes, maar verder niet zo veel wild.)
Als ik haar van jongsafaan al naar nòg meer prikkelrijke omgevingen had meegenomen en haar daar (eventueel met de lange lijn toen ze wat ruimte nam) de vrijheid had gegeven, had ik dit felle jachtgedrag nu misschien iets beter onder controle gehad?
Het is gepraat achteraf hoor, maar als je aan een nieuwe pup wilt beginnen zijn dit toch dingen waar je over nadenkt.
Op de vreemde terreinen waar ze is geweest hebben we alleen jachttraining gedaan (met wild) dus daardoor denk ik dat ze niet zo snel vrijheid nam.

Ik denk dat ik je wel begrijp, en het ook herken. Op vreemd terrein moeten wij ook erg ons best doen om een vrije Felix in goede banen te leiden :mrgreen:
Rana gaat misschien wat eerder op spoor, terwijl Felix wat meer een zichtwerker is en daardoor ook niet lang wegblijft zoals een hond op spoor soms kan doen.
Het is eigenlijk wat ik bedoel als ik (op mijn eigen omslachtige wijze :mrgreen: ) probeer uit te leggen waarom ik bij een nieuwe pup wat meer aangelijnd zou werken. Juist om de hond op gecontroleerde wijze om te leren gaan met vrijheid op alle terreinen. Dat is iets wat ook wij hebben verzaakt achteraf.
ranetje
Zeer actief

nou Jaap jullie hebben Felix niet als pup al gekregen toch?
Dus wat dat betreft vind ik dat jullie al een heel eind zijn met hem.
Zal je zien dat mijn volgende pup niet eens verder weg wil dan 20 meter :mrgreen: :smile:

Rana gaat overigens niet op spoor. Ze is er van overtuigd dat "wind halen"veel functioneler is :mrgreen: En die wind haalt ze erg goed. :wink:

Ik zou ook niet kunnen zeggen of een andere aanpak beter had gewerkt.
Je kunt het niet vergelijken hé? Elke hond is weer anders. En ik kan het met Rana niet nog even opnieuw met een schoongewassen lei doen.
De opmerking die ik afgelopen week kreeg, was dat Rana wat druk is in haar koppie. Er zit "teveel"in. Ze wil van alles tegelijk.
Bij markeren wilde ze de dummy wel halen, maar óók nog eerst even wat verder kijken :roll: (nadat we wat verder waren tijdens de sessie). De eerste markeer werd besnuffeld, waarna ze verdween in de bossen :mrgreen: Ik had de opdracht gekregen niets te zeggen, omdat de trainer wilde zien wat er zou gebeuren. Dat heeft hij dus gezien :mrgreen:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:

Ik denk dat ik je wel begrijp, en het ook herken. Op vreemd terrein moeten wij ook erg ons best doen om een vrije Felix in goede banen te leiden :mrgreen:
Rana gaat misschien wat eerder op spoor, terwijl Felix wat meer een zichtwerker is en daardoor ook niet lang wegblijft zoals een hond op spoor soms kan doen.
Het is eigenlijk wat ik bedoel als ik (op mijn eigen omslachtige wijze :mrgreen: ) probeer uit te leggen waarom ik bij een nieuwe pup wat meer aangelijnd zou werken. Juist om de hond op gecontroleerde wijze om te leren gaan met vrijheid op alle terreinen. Dat is iets wat ook wij hebben verzaakt achteraf.
Het gekke is dat ik bij Dante daar geen peil op kan trekken (wb. vreemde omgeving). Een paar jaar geleden (voor de hele ellende begon :roll: ) zijn we op vakantie geweest in Frankrijk. We maakten daar hele lange wandelingen en Dante heeft amper een riem omgehad. Dat bos wemelde van de 'jagershutjes' die stonden er neem ik aan niet voor niets :wink: . Tot onze verrassing is Dante amper het pad afgeweest :denken: en liepen we met een fantastisch opgevoede hond :pffff:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Dante heeft trouwens altijd overal losgelopen (op wandelingen in bos en polder). In mijn achterhoofd wist ik wel dat dat niet verstandig was, omdat hij echt een tijd 'zijn goddelijke gang ging' maar ik kon het niet opbrengen om hem aangelijnd te houden in zo'n heerlijke omgeving voor hem (o, ironie :roll: ).
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Dante heeft trouwens altijd overal losgelopen (op wandelingen in bos en polder). In mijn achterhoofd wist ik wel dat dat niet verstandig was, omdat hij echt een tijd 'zijn goddelijke gang ging' maar ik kon het niet opbrengen om hem aangelijnd te houden in zo'n heerlijke omgeving voor hem (o, ironie :roll: ).
Klinkt nu een beetje zuur ja, maar het is niet gezegd dat dat nooit meer kan :wink:
Op vakantie in Frankrijk liep Rana ook heel vaak los.
Ze bleef daar veel beter in de buurt (net als mijn teckels :mrgreen: ).
Ik denk dat een hond toch de voorkeur geeft aan zijn roedel. En als je in vreemd gebied bent moet je wel zorgen dat je niet te ver afdwaalt. Je zou de anderen eens kwijt kunnen raken :N:

Is dit te "menselijk"gedacht? :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp :denken:
Want dan zou het toch niet helpen als je haar meer op vreemd terrein had laten lopen :19: :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp :denken:
Want dan zou het toch niet helpen als je haar meer op vreemd terrein had laten lopen :19: :wink:
Dat is één of twee keer op vreemd terrein. :wink:
Die terreinen blijven niet vreemd.
Ik bedoel, als je veel op vreemde terreinen met veel prikkels traint
met een jonge hond, en niet zoals ik alleen op vakantie ergens een keertje de hond los laat hollen :oeps: .
Of zit daar geen verschil tussen denk je?
Misschien spreek ik zo langzamerhand wel echt wartaal :jank:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Rustig maar Nettie :knuffel1: :wink:
Laatst gewijzigd door Jaap* op 28 feb 2007 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
met een jonge hond, en niet zoals ik alleen op vakantie ergens een keertje de hond los laat hollen :oeps: .
Oké, oké :mrgreen:
Bij ons gold dat ook ongeveer; van dat los hollen. Alleen deden we dat wel zowat ieder weekend door het hele land (nou ja, binnen een straal van een uurtje rijden dan). Wat vakantie's betreft; het meest ideaal was een vakantie in Finland. We trokken toen rond met een canadese cano (speciaal man(hond)gat voor Dante in het dekzeil :mrgreen: ) en we kampeerden op eilandjes. Dante was niet zo gecharmeerd van zwemmen, dus die leefde als God in Finland, totale eenzaamheid verder dus we hoefden amper op hem te letten :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:
Oké, oké :mrgreen:
Bij ons gold dat ook ongeveer; van dat los hollen. Alleen deden we dat wel zowat ieder weekend door het hele land (nou ja, binnen een straal van een uurtje rijden dan). Wat vakantie's betreft; het meest ideaal was een vakantie in Finland. We trokken toen rond met een canadese cano (speciaal man(hond)gat voor Dante in het dekzeil :mrgreen: ) en we kampeerden op eilandjes. Dante was niet zo gecharmeerd van zwemmen, dus die leefde als God in Finland, totale eenzaamheid verder dus we hoefden amper op hem te letten :ok:
Hij lette waarschijnlijk ook wel een beetje op jullie :wink:

Hier komt weer een gedachte (en een vraag) opgepast! :roll: :mrgreen:
Als ik jouw verhaal lees Marijke en ik vergelijk het met Rana, zit daar niet veel verschil tussen (op vakantie).
Maar als je wandelt verplaats je je. Dan gaat de hond mee, soms van bergtop naar bergtop zoals Inge verteld, of van molshoop naar molshoop zoals veelal in mijn geval.
Als je op vreemd terrein stilstaat gaat de hond zijn eigen gang. Wordt soms daarvan een beetje hyper van de luchtjes zoals Rana :mrgreen:
Als ik me dan in beweging zet loopt ze, hyper de pieper, wèl mee, maar ik kan haar niet influiten.
Ze let dus wel op mij, maar blijft met haar eigen "ding" bezig en is niet te stoppen.
Zou je dàt kunnen voorkomen door vroeg te trainen op "vrij" en weer echt bij de baas komen in dat soort gebieden?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”