Martijn schreef:Inge schreef:
Ik heb zelf de TT gevoeld (clubgenoot durfde het niet

) maar ik vond het meevallen. Vervelend ja, pijnlijk nee.
Ik heb ook wel eens een schok gehad.
Pijn kun je het inderdaad niet noemen maar wel buitengewoon vervelend.
De aversieve werking ervan is ontzettend groot.
Ik weet niet of jij het weleens hebt maar ik heb van die dagen dat ik elke keer een tikje in mijn vinger krijg als ik mijn auto wil instappen.
Na de derde keer die dag moet ik echt iets overwinnen voor ik het weer doe.
Pas moest ik hier de nieuwe schrikdraad testen en dat kost toch best wat moeite hoor.
Pijn doet het niet maar de aversieve werking is wel heel groot.
Als deze prikkel dan ook nog onverwacht en vaak voor zou komen zou ik dat meer dan een beetje jammer vinden.
Dat laatste vind ik dus het "gevaar" aan het gebruik van een TT, althans, bij de gemiddelde man.

Ik ken iemand die zijn hond niet (meer) fysiek kon corrigeren vanwege behoorlijke rugklachten. Deze man ging dus over op een TT en gebruikte dat ding in mijn ogen als een afstandsbediening. Gevolg was dat de hond al gilde zodra hij het veld opkwam en steeds gekker werd (en dus nog meer drukken!).
Ik walg daarvan en heb hem dat dus ook verteld.
Dan krijg je de discussie..."ja maar mijn hond is veel hoger in drift dan jouw hond, dat kun je niet vergelijken".

Of "doe jij het dan maar want ik weet het niet meer".
Alles wat ik aandroeg (stap terug, bij de eerste gil het veld af en terug de auto in (want ja...de hond deed alles maar wat graag), belonen-belonen-belonen) werd weggevaagd...was niet te doen, sloeg nergens op, hij moest er maar doorheen.
Uiteindelijk begonnen meer mensen zich ermee te "bemoeien" en het resultaat is dat deze man voorlopig gestopt is, want dit wordt simpelweg niet meer getolereerd.
De rillingen liepen me letterlijk over de rug als deze man met zijn hond bezig was.
Dát vind ik dus écht verkeerd gebruik van een TT.
Ik zie echter ook mensen die een TT met verstand gebruiken en daar heb ik geen probleem mee.
Zelf zou ik er niet snel voor kiezen, ik heb het nu ook niet nodig, maar ik zou het best gebruiken als het wel nodig zou zijn. Maar wel onder goede begeleiding en met beleid.
Martijn schreef:Wat ik er vervelend aan vind om deze mate van aversief te gebruiken bij complexe training is dat het toch vooral iets is van mensen die minder aandacht besteden aan het aanleerproces en daarnaast de lat ook nog eens flink hoog leggen.
Dat geldt lang niet voor iedereen. Ik zie mensen die de lat heel hoog leggen en toch niet of nauwelijks gebruik maken van een TT. Ik zie ook mensen die als doel hebben een certificaat te halen (en een minimaal certificaat is dan al voldoende) en juist makkelijk naar een TT grijpen.