Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

malinois schreef:
frank1985 schreef:
malinois schreef:
frank1985 schreef:ff heel iets anders, de standen op een tt over hoe veel volt heb je het dan als je dat zo kunt uitdrukken.
Ik heb er namelijk geen idee van....
ligt geheel aan de TT, er zijn zoveel verschillende merken, types etc. van... kun je niet zo zeggen.
ik vraag om een richtlijn, moet ik denken aan 5 volt of 50000000000 volt
gewoon ongeveer dat ik weet in welke orde van groote ik moet denken
schrikdraad
in mijn geval is dat de hoogste stand.
Stand die bij Ds nodig is, is de stand als ik zo eens tegen mijn laptop zit en daar een 'schok' van krijg. vervelend gevoel, niet pijnlijk, maar wel voldoende dat ik zorg dat ik niet meer tegen dat dingske zit :N:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dingo schreef:
Moos schreef:
Dingo schreef: Het feit dat de hond een persoonlijke aanraking voelt, doet sommige honden stoppen met het gedrag waar ze mee bezig zijn.
Sommige honden hebben bananen in hun oren, maar als ze iets voelen is het over. Je weet dus niet hoe een TT voelt, hoe kun je dan zeggen dat een lichte schok een nare prikkel is :19: Ik heb liever een lichte schok dan een sleutelbos tegen mijn hand, dat kan ik je wel vertellen :wink:
Oke, dan is het een fijn aaitje in de nek. Prima :ok:
En nu kap ik er ook mee :mrgreen: :wink:
Nou ben eigenlijk wel benieuwd of je wel weet wat een niet luisterende diensthond voor gevolgen heeft? Als je ze dus alleen aait en troetelt als iets doen wat niet mag?
Ik geloof dat je nu twee dingen door elkaar haalt Dingo :wink:
Moos heeft het over het "spelletje" dus niet over een diensthond.

Dat stukje over de persoonlijke aanraking zit wel wat in :ok:
Daar ga ik nog even over nadenken :wink:

Verder moeten jullie niet zo gruwelijk veel pagina's discussieren hoor als ik de honden uitlaat en eten maak :N: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:
malinois schreef:
frank1985 schreef:
malinois schreef: ligt geheel aan de TT, er zijn zoveel verschillende merken, types etc. van... kun je niet zo zeggen.
ik vraag om een richtlijn, moet ik denken aan 5 volt of 50000000000 volt
gewoon ongeveer dat ik weet in welke orde van groote ik moet denken
schrikdraad
in mijn geval is dat de hoogste stand.
Stand die bij Ds nodig is, is de stand als ik zo eens tegen mijn laptop zit en daar een 'schok' van krijg. vervelend gevoel, niet pijnlijk, maar wel voldoende dat ik zorg dat ik niet meer tegen dat dingske zit :N:
hier ook bij beide TT :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Dingo schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
waarom zou hij aan een naar gevoel niets hebben bij appel?
Hoe bedoel je niets hebben? Dat het niet zou werken? Het werkt vast wel, geloof ik direct. Maar ik vind het niks om je hond pijnprikkels te geven die op een bepaalde manier heftig moeten zijn aangezien je er met een "nee" alleen niet meer komt, voor een 'spelletje'.
Het is geen spelletje. Het is het verschil tussen een onschuldige burger wel of niet bijten :wink:
Voor jou, maar voor heel veel africhters is het wel slechts een spelletje.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Dingo schreef:Nou ben eigenlijk wel benieuwd of je wel weet wat een niet luisterende diensthond voor gevolgen heeft? Als je ze dus alleen aait en troetelt als iets doen wat niet mag?
God wat triest zeg :roll:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Frenk schreef:
Dingo schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
waarom zou hij aan een naar gevoel niets hebben bij appel?
Hoe bedoel je niets hebben? Dat het niet zou werken? Het werkt vast wel, geloof ik direct. Maar ik vind het niks om je hond pijnprikkels te geven die op een bepaalde manier heftig moeten zijn aangezien je er met een "nee" alleen niet meer komt, voor een 'spelletje'.
Het is geen spelletje. Het is het verschil tussen een onschuldige burger wel of niet bijten :wink:
Voor jou, maar voor heel veel africhters is het wel slechts een spelletje.
maar voor alle honden is het een spelletje. en of ik nu een diensthond zou africhten, of een sporthond... de spelregels blijven voor mij gelijk.
Tijd dat ik diensthonden afgericht heb, waren voor hen de spelregels zelfs soepelder.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

maart schreef:maar voor alle honden is het een spelletje. en of ik nu een diensthond zou africhten, of een sporthond... de spelregels blijven voor mij gelijk.
Tijd dat ik diensthonden afgericht heb, waren voor hen de spelregels zelfs soepelder.
diensthonden in NL mogen/moeten veel meer als in Belgie :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Moos schreef:
Dingo schreef: Je kunt op die manier ongewenst gedrag af leren. Op een examen mogen ze geen TT omhebben, dus het is niet zo dat ze er praktisch mee slapen :wink:
Je doet een bepaalde sport met een bepaalde hond, omdat de hond en jij die leuk vinden. Daar zitten regeltjes aanvast. Het is niet vrijblijvend, een programma zeg maar. Om sommige honden, niet eens alle, iets af te leren op afstand, kun je ze een TT omdoen, met verrassing, geen knetterstand, maar een trilstand, of een lichte schok. Voor sommigen is het geen hobby, maar werk :wink:
Heb je trouwens zelf een TT weleens gevoeld?
Als het echt om werkende honden gaat vind ik het wel iets anders, alhoewel ik dan nog het erg twijfelachtig vind dat wij als mens dus zo de honden 'gebruiken'.

Nee, ik heb zelf geen TT gevoeld, maar daar gaat het eigenlijk ook niet om :wink: Als het aan zou voelen als een zacht kriebeltje in de nek is het totaal nutteloos natuurlijk, dan kom je er ook net zo goed met "nee" :wink: Als we het over driften gaan hebben waarvoor die TT nodig is, dan ervaart de hond het dus als een hele serieuse nare prikkel. Anders heb je er niks aan.
Ik heb wel eens een sleutelbos tegen mijn handen aangehad :mrgreen:
Ik schrok.. toen ik de tt om mijn hand had en er gedrukt werd..... :N:
Pijn... nee.. schrikken en allert zijn.. dat weer wel :mrgreen:
maart
Zeer actief

Selena schreef:
maart schreef:maar voor alle honden is het een spelletje. en of ik nu een diensthond zou africhten, of een sporthond... de spelregels blijven voor mij gelijk.
diensthonden in NL mogen/moeten veel meer als in Belgie :wink:
ik hoop het :N:
angelique1702
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angelique1702 »

Tt op middelste stand voelt als batterij die een tinteling geeft. En ja, voordat ik hem voor mijn honden ging gebruiken heb ik hem eerst op mezelf geprobeerd, leek me wel zo eerlijk. De ruk aan een slipketting heb ik mezelf nog nooit gegeven, maar kan me voorstellen dat dat heel wat pijnlijker is :pffff:

Heb mezelf overigens ook de hoogste stand toegediend en ja, dit was niet zo fijn, maar ja dat is schrikdraad ook niet. Kunnen we daar ook even lekker over gaan discuseren, of is prikkeldraad toch gemener ...

Angelique
Frenk
Zeer actief

angelique1702 schreef:Tt op middelste stand voelt als batterij die een tinteling geeft. En ja, voordat ik hem voor mijn honden ging gebruiken heb ik hem eerst op mezelf geprobeerd, leek me wel zo eerlijk. De ruk aan een slipketting heb ik mezelf nog nooit gegeven, maar kan me voorstellen dat dat heel wat pijnlijker is :pffff:

Heb mezelf overigens ook de hoogste stand toegediend en ja, dit was niet zo fijn, maar ja dat is schrikdraad ook niet. Kunnen we daar ook even lekker over gaan discuseren, of is prikkeldraad toch gemener ...

Angelique
Je hebt een hulpmiddel wat een negatieve prikkel geeft nodig om een hond iets te laten doen. En niet iets wat enorm belangrijk is voor de hond of zijn omgeving, maar iets wat net een puntje meer oplevert op de wedstrijd. Daar zit het bezwaar wat ik ertegen heb.
Afbeelding
maart
Zeer actief

Frenk schreef:
angelique1702 schreef:Tt op middelste stand voelt als batterij die een tinteling geeft. En ja, voordat ik hem voor mijn honden ging gebruiken heb ik hem eerst op mezelf geprobeerd, leek me wel zo eerlijk. De ruk aan een slipketting heb ik mezelf nog nooit gegeven, maar kan me voorstellen dat dat heel wat pijnlijker is :pffff:

Angelique
Je hebt een hulpmiddel wat een negatieve prikkel geeft nodig om een hond iets te laten doen. En niet iets wat enorm belangrijk is voor de hond of zijn omgeving, maar iets wat net een puntje meer oplevert op de wedstrijd. Daar zit het bezwaar wat ik ertegen heb.
en ik heb daar géén bezwaar tegen, net zoals andere mensen om me heen. Zelfs de honden liggen er niet wakker van. :19:

Zélf toepassen, zou ik niet doen (alhoewel zeg nooit nooit), maar als andere dat doen, en dat doen onder begeleiding, heb ik daar geen bezwaar mee.
Ik weet één iets, ik ken deze hond al héél zijn leven en had ik hem gehouden, was ie er vast al niet meer geweest om er uberhaupt een tt eender waar aan te zetten :N:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

maart schreef:Ik weet één iets, ik ken deze hond al héél zijn leven en had ik hem gehouden, was ie er vast al niet meer geweest om er uberhaupt een tt eender waar aan te zetten :N:
Ik begrijp dat dat om zijn karakter is? Maar tegelijk heb je hem wel als vader voor je pups uitgezocht. Dat snap ik dan weer niet helemaal eigenlijk :N:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Frenk
Zeer actief

maart schreef:
en ik heb daar géén bezwaar tegen, net zoals andere mensen om me heen. Zelfs de honden liggen er niet wakker van. :19:
Wat de hond ervan vindt, dat is natuurlijk niet te beoordelen. :wink:
En verder, dat jij er geen bezwaar tegen hebt, zoveel was wel duidelijk. En dat ik er een ander oordeel over heb ook. :mrgreen:
Dus ga ik maar :slaap:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
maart schreef:
En verder, dat jij er geen bezwaar tegen hebt, zoveel was wel duidelijk. En dat ik er een ander oordeel over heb ook. :mrgreen:
als de hond iets niet wil dan doet hij het niet (en zeker niet met een vrolijk en aandachtig beeld)... en een hond die het niet doet daar haal je zeker geen punten mee... dus daar heb je bij voorbaat al niks aan...
Dus het is m.i. heel goed te zien of een hond het wel of niet leuk vind.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

malinois schreef:
Frenk schreef:
maart schreef:
als de hond iets niet wil dan doet hij het niet (en zeker niet met een vrolijk en aandachtig beeld)... en een hond die het niet doet daar haal je zeker geen punten mee... dus daar heb je bij voorbaat al niks aan...
zeg komt die bart bellon vaak ik nederland??? is zeker heel duur zon seminar ?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
maart schreef: en ik heb daar géén bezwaar tegen, net zoals andere mensen om me heen. Zelfs de honden liggen er niet wakker van. :19:
Is pas geleden nog een seminair geweest volgens mij... stuur hem anders ff een mailtje... info@dog-sport.be als ik iets hoor dan laat ik het je wel ff weten. Hoor het meestal wel vrij snel aangezien mn clubgenoot regelmatig bij hem traint.
wat het kost? Is heel verschillend, hoeveel dagen het is wat er bij zit etc.
Er was er laatst 1 in Antwerpen geloof ik en daar waren de kaarten iets van € 30,- p.p. Is dan van 9 tot 17.00 uur ofzo dus echt dagvullend.
Laatst gewijzigd door malinois op 29 mar 2009 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

malinois schreef:
frank1985 schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef: Wat de hond ervan vindt, dat is natuurlijk niet te beoordelen. :wink:
Is pas geleden nog een seminair geweest volgens mij... stuur hem anders ff een mailtje... info@dog-sport.be als ik iets hoor dan laat ik het je wel ff weten. Hoor het meestal wel vrij snel aangezien mn clubgenoot regelmatig bij hem traint.
doe ik, thanks
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Angelique
Toch nog even hoor.
Ik blijf iets niet begrijpen aan jullie uitleg dat de hond er vrijwel niks van merkt en het vrijwel geen pijn doet e.d.

Waarom, als het schijnbaar niet pijn doet e.d., kunnen jullie het dan niet gewoon af dmv een rukje aan de halsband? Vrijwel elke africhtingshond loopt standaard met prikker om wat echt wel zeer doet bij een hodn als die daar een flinke correctie mee krijgt.
Dat is dan schijnbaar niet pijnlijk genoeg of helpt niet genoeg en dus gaat na de prikker de TT om de nek....vaak als laatste redmiddel....
Waarom dan? Als die TT dus geen pijn doet e.d.?

Echt ik probeer jullie uitleg te begrijpen hoor dat het alleen een vervelende prikkel is maar ergens geloof ik er geen snars van.
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:
maart schreef:
Hij doet iets niet, daarom moet die tt er toch om :wink:
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Ik snap er ook geen barst van.
Je hond een stroomstoot geven om hem te corrigeren.
Ik heb echt mijn best gedaan om het te begrijpen, topics over dit onderwerp doorgespit, maar ik blijf het heel raar vinden dat je je hond met stroom wil laten doen wat jij wilt.
De hond wil wat , jij wil dat niet en hup, een stroomstoot in de nek.
Als je je hond niet kan corrigeren met je stem/ houding, leiderschap, what ever/ en afhankelijk bent van een stroomband, waar ben je dan in godsnaam mee bezig.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

estelle schreef:

Angelique
Toch nog even hoor.
Ik blijf iets niet begrijpen aan jullie uitleg dat de hond er vrijwel niks van merkt en het vrijwel geen pijn doet e.d.

Waarom, als het schijnbaar niet pijn doet e.d., kunnen jullie het dan niet gewoon af dmv een rukje aan de halsband? Vrijwel elke africhtingshond loopt standaard met prikker om wat echt wel zeer doet bij een hodn als die daar een flinke correctie mee krijgt.
Dat is dan schijnbaar niet pijnlijk genoeg of helpt niet genoeg en dus gaat na de prikker de TT om de nek....vaak als laatste redmiddel....

Echt ik probeer jullie uitleg te begrijpen hoor dat het alleen een vervelende prikkel is maar ergens geloof ik er geen snars van.
Volgens mij wordt de TT met name gebruikt op afstand :wink: , je kunt dan dus niet corrigeren met een prikker oid.
Ik heb zelf de TT gevoeld (clubgenoot durfde het niet :roll: ) maar ik vond het meevallen. Vervelend ja, pijnlijk nee.

Wat betreft het gebruik van de TT in dit geval....ik zou daar dus absoluut niet voor kiezen.
Ik vind zowiezo dat een TT met beleid ingezet dient te worden, aangezien de meeste mensen mijn inziens de TT niet goed kunnen gebruiken. Ik zie té vaak dat het erg gemakkelijk wordt om op een knopje te duwen :19: , het ding is een hulpmiddel, geen afstandsbediening. :roll:
Ik snap heel goed dat iemand eruit wil halen wat erin zit (ben zelf ook best fanatiek) maar niet ten koste van alles. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Frenk schreef:Hij doet iets niet, daarom moet die tt er toch om :wink:
Exact, en iets niet doen heeft doorgaans een reden. Maar dat is schijnbaar totaal oninteressant als je JOUW probleem ook anders kunt oplossen. Laat die hond verder maar rotten, ik heb een beker :cheer: :roll:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:
Frenk schreef:Hij doet iets niet, daarom moet die tt er toch om :wink:
Exact, en iets niet doen heeft doorgaans een reden. Maar dat is schijnbaar totaal oninteressant als je JOUW probleem ook anders kunt oplossen. Laat die hond verder maar rotten, ik heb een beker :cheer: :roll:
Nee, hij weet dondersgoed wat hij behoort te doen en dus heeft hij de "plicht" ...........
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Wat ik een beetje lastig vind, is dat inmiddels in deze discussie van alles op 1 hoop is gegooid. Blijkbaar hebben mensen allemaal een verschillende grens vanaf waar een stroomband toegepast mag/moet worden. Vanaf helemaal nooit tot och, handig om zit en af aan te leren, plaats het stroomgedeelte op zijn kont en druk als hij moet gaan zitten, hoef je tenminste niet te bukken om dat koekje te geven als beloning (ofzoiets).

Ik vind zelf IPO fantastisch om te zien en doen. Doen is geen optie meer voor mij momenteel, maar was dat wel het geval dan zou ik er niet over twijfelen en direct gaan kijken of mijn hond het ook leuk vindt.
Binnen de IPO ben ik erg veel mensen tegen gekomen die met hart en ziel hun sport doen, die met hart en ziel van hun hond houden en proberen als een team tot een leuke prestatie te komen. En als ze hulpmiddelen gebruiken doen ze dat vaak zo min mogelijk.

Wat ik ook heb gezien (geen regel maar helaas zeker geen uitzondering) waren de mensen die tja, waarom doen ze de sport eigenlijk. Ik kan er niet goed antwoord op geven. Ik zou zelfs niet durven zeggen dat ze van hun hond houden. Die mensen die geen stroomband nodig hebben om waardeloos met hun hond om te gaan, maar die hem vaak wel gebruiken.
De mensen die als hun hond af moet blijven en de hond komt na, de hond met 2 handen in z'n rugvel pakken, teruglopen naar waar de hond moest liggen en hem daar met kracht op de grond smijten. Zo, dat is af.
Of de mensen die als hun hond tijdens het lopen af moet gaan en dat niet snel doet, bij de af even heel hard met hun vuist op de kop van de hond stompen zodat de hond gelijk op de grond ligt. En zo kan je talloze voorbeelden zien die mijns inziens onder dierenmishandeling vallen zonder ook maar iets met een stroomband te maken te hebben. Evengoed zijn het vaak wel ook deze mensen die als ze een stroomband gebruiken, dat toch net even anders doen. Niet de lage stand, maar geen gezeur, hij moet het maar doen, hoppa, hoogste stand. En liefst nog andere banden gebruiken, want de correctie op deze "reguliere" banden zijn natuurlijk lachwekkend, springen moet die hond, dan voelt hij tenminste wat. Mijn hond is zo hard, die heeft dit nodig (ja gek he, hoe zou dat nou komen). Hahahaha als ik hem corrigeer komt de stoom van zijn tandvlees.

Voor mijn gevoel kan een stroomband best nuttig ingezet worden, net als een prikband, slipketting (verplicht te dragen tijdens examen dus niet zo verwonderlijk dat die veel gezien wordt in de sport) en andere hulpmiddelen. En al deze hulpmiddelen kan je op een min of meer normale/lichte manier gebruiken of je kan er op een heel verkeerde manier mee omgaan. Ik persoonlijk zou er voor kiezen een stroomband te gebruiken in een situatie waarin andere middelen niet toereikend zijn, er vanuit gaande dat je het lichtste middel gebruikt wat toch werkt. Daarmee zou ik het zelf dus niet toepassen op het aanleren van zit e.d.. Ik zou zelf geen enkele reden kunnen bedenken waarom het daarvoor nodig zou kunnen zijn.
Naar de hond kijken als individu en geduld zijn 2 middelen die nog wel eens uit het oog verloren worden heb ik het gevoel. Een beetje van, waarom zal ik 2 weken bezig zijn met een koekje mijn hond af te leren, als ik het met andere middelen binnen 5 minuten er goed en duidelijk en strak in kan hebben zitten. Tijd is geld of zoiets?
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Murphy schreef:Daarmee zou ik het zelf dus niet toepassen op het aanleren van zit e.d.. Ik zou zelf geen enkele reden kunnen bedenken waarom het daarvoor nodig zou kunnen zijn.
Goed omschreven :ok:
Ik pik dit er even uit omdat dat dus mijn punt is, Ik zie de toegevoegde waarde als huplmiddel ook niet. Of althans, ik vind het een bijzondere onhandige toepassing van een tt.
Ik zie wel eventuele toegevoegde waarde als correctiemiddel, maar verbind daar dan wel voorwaarden aan.
Daarnaast heb ik problemen met de inzet bij het lossen e.d. Als je daarvoor grotendeels afhankelijk bent van correcties vraag je duidelijk iets wat de hond niet kan leveren. En dat kan allerlei oorzaken hebben, van de vraag naar honden met steeds meer drift tot slechte begeleiding, maar als de enige oplossing is om er stroom op te zetten vind ik dat ontzettend triest en uitermate dom bedacht.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge schreef:
estelle schreef:

Angelique
Toch nog even hoor.

Volgens mij wordt de TT met name gebruikt op afstand :wink: , je kunt dan dus niet corrigeren met een prikker oid.
Ik heb zelf de TT gevoeld (clubgenoot durfde het niet :roll: ) maar ik vond het meevallen. Vervelend ja, pijnlijk nee.
Nou ik lees hier toch echt dat zo'n ding niet alleen voor iets op afstand gebruikt wordt.
Bijv. bij Maart tijdens het volgen e.d. Dan snap ik dus niet dat een rukje aan de ketting niet werkt maar een prikkeltje van een TT wel.
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Martijn schreef:
Inge schreef: Ik heb zelf de TT gevoeld (clubgenoot durfde het niet :roll: ) maar ik vond het meevallen. Vervelend ja, pijnlijk nee.
Ik heb ook wel eens een schok gehad.
Pijn kun je het inderdaad niet noemen maar wel buitengewoon vervelend.
De aversieve werking ervan is ontzettend groot.

Ik weet niet of jij het weleens hebt maar ik heb van die dagen dat ik elke keer een tikje in mijn vinger krijg als ik mijn auto wil instappen.
Na de derde keer die dag moet ik echt iets overwinnen voor ik het weer doe.
Pas moest ik hier de nieuwe schrikdraad testen en dat kost toch best wat moeite hoor.
Pijn doet het niet maar de aversieve werking is wel heel groot.
Als deze prikkel dan ook nog onverwacht en vaak voor zou komen zou ik dat meer dan een beetje jammer vinden.
Wat je hier aangeeft is voor mij de reden om te zeggen dat ik van de stroomband het liefst zo min mogelijk gebruik maak, ook al zie ik geen tekenen van pijn of stress bij mijn hond.
Die stress zag ik bijvoorbeeld wel heel duidelijk bij 2 van mijn honden toen ik gebruik maakte van die fisher discs (wel nadat ze erop geconditioneerd waren overigens, niet vanzelf). En die fisher discs worden dan weer als heel onschuldig ervaren hier op het forum. En 2 van mijn honden zaten er van te shaken dat ik het echt heel zielig vond. Voor mij een reden om ze op die manier niet meer te gebruiken.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Martijn schreef:
Inge schreef: Ik heb zelf de TT gevoeld (clubgenoot durfde het niet :roll: ) maar ik vond het meevallen. Vervelend ja, pijnlijk nee.
Ik heb ook wel eens een schok gehad.
Pijn kun je het inderdaad niet noemen maar wel buitengewoon vervelend.
De aversieve werking ervan is ontzettend groot.

Ik weet niet of jij het weleens hebt maar ik heb van die dagen dat ik elke keer een tikje in mijn vinger krijg als ik mijn auto wil instappen.
Na de derde keer die dag moet ik echt iets overwinnen voor ik het weer doe.
Pas moest ik hier de nieuwe schrikdraad testen en dat kost toch best wat moeite hoor.
Pijn doet het niet maar de aversieve werking is wel heel groot.
Als deze prikkel dan ook nog onverwacht en vaak voor zou komen zou ik dat meer dan een beetje jammer vinden.
Dat laatste vind ik dus het "gevaar" aan het gebruik van een TT, althans, bij de gemiddelde man. :wink: Ik ken iemand die zijn hond niet (meer) fysiek kon corrigeren vanwege behoorlijke rugklachten. Deze man ging dus over op een TT en gebruikte dat ding in mijn ogen als een afstandsbediening. Gevolg was dat de hond al gilde zodra hij het veld opkwam en steeds gekker werd (en dus nog meer drukken!).
Ik walg daarvan en heb hem dat dus ook verteld.
Dan krijg je de discussie..."ja maar mijn hond is veel hoger in drift dan jouw hond, dat kun je niet vergelijken". :roll: Of "doe jij het dan maar want ik weet het niet meer".
Alles wat ik aandroeg (stap terug, bij de eerste gil het veld af en terug de auto in (want ja...de hond deed alles maar wat graag), belonen-belonen-belonen) werd weggevaagd...was niet te doen, sloeg nergens op, hij moest er maar doorheen.
Uiteindelijk begonnen meer mensen zich ermee te "bemoeien" en het resultaat is dat deze man voorlopig gestopt is, want dit wordt simpelweg niet meer getolereerd.
De rillingen liepen me letterlijk over de rug als deze man met zijn hond bezig was.
Dát vind ik dus écht verkeerd gebruik van een TT.
Ik zie echter ook mensen die een TT met verstand gebruiken en daar heb ik geen probleem mee.
Zelf zou ik er niet snel voor kiezen, ik heb het nu ook niet nodig, maar ik zou het best gebruiken als het wel nodig zou zijn. Maar wel onder goede begeleiding en met beleid. :wink:
Martijn schreef:Wat ik er vervelend aan vind om deze mate van aversief te gebruiken bij complexe training is dat het toch vooral iets is van mensen die minder aandacht besteden aan het aanleerproces en daarnaast de lat ook nog eens flink hoog leggen.
Dat geldt lang niet voor iedereen. Ik zie mensen die de lat heel hoog leggen en toch niet of nauwelijks gebruik maken van een TT. Ik zie ook mensen die als doel hebben een certificaat te halen (en een minimaal certificaat is dan al voldoende) en juist makkelijk naar een TT grijpen. :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Murphy schreef:Wat ik een beetje lastig vind, is dat inmiddels in deze discussie van alles op 1 hoop is gegooid. Blijkbaar hebben mensen allemaal een verschillende grens vanaf waar een stroomband toegepast mag/moet worden. Vanaf helemaal nooit tot och, handig om zit en af aan te leren, plaats het stroomgedeelte op zijn kont en druk als hij moet gaan zitten, hoef je tenminste niet te bukken om dat koekje te geven als beloning (ofzoiets).

Ik vind zelf IPO fantastisch om te zien en doen. Doen is geen optie meer voor mij momenteel, maar was dat wel het geval dan zou ik er niet over twijfelen en direct gaan kijken of mijn hond het ook leuk vindt.
Binnen de IPO ben ik erg veel mensen tegen gekomen die met hart en ziel hun sport doen, die met hart en ziel van hun hond houden en proberen als een team tot een leuke prestatie te komen. En als ze hulpmiddelen gebruiken doen ze dat vaak zo min mogelijk.

Wat ik ook heb gezien (geen regel maar helaas zeker geen uitzondering) waren de mensen die tja, waarom doen ze de sport eigenlijk. Ik kan er niet goed antwoord op geven. Ik zou zelfs niet durven zeggen dat ze van hun hond houden. Die mensen die geen stroomband nodig hebben om waardeloos met hun hond om te gaan, maar die hem vaak wel gebruiken.
De mensen die als hun hond af moet blijven en de hond komt na, de hond met 2 handen in z'n rugvel pakken, teruglopen naar waar de hond moest liggen en hem daar met kracht op de grond smijten. Zo, dat is af.
Of de mensen die als hun hond tijdens het lopen af moet gaan en dat niet snel doet, bij de af even heel hard met hun vuist op de kop van de hond stompen zodat de hond gelijk op de grond ligt. En zo kan je talloze voorbeelden zien die mijns inziens onder dierenmishandeling vallen zonder ook maar iets met een stroomband te maken te hebben. Evengoed zijn het vaak wel ook deze mensen die als ze een stroomband gebruiken, dat toch net even anders doen. Niet de lage stand, maar geen gezeur, hij moet het maar doen, hoppa, hoogste stand. En liefst nog andere banden gebruiken, want de correctie op deze "reguliere" banden zijn natuurlijk lachwekkend, springen moet die hond, dan voelt hij tenminste wat. Mijn hond is zo hard, die heeft dit nodig (ja gek he, hoe zou dat nou komen). Hahahaha als ik hem corrigeer komt de stoom van zijn tandvlees.

Voor mijn gevoel kan een stroomband best nuttig ingezet worden, net als een prikband, slipketting (verplicht te dragen tijdens examen dus niet zo verwonderlijk dat die veel gezien wordt in de sport) en andere hulpmiddelen. En al deze hulpmiddelen kan je op een min of meer normale/lichte manier gebruiken of je kan er op een heel verkeerde manier mee omgaan. Ik persoonlijk zou er voor kiezen een stroomband te gebruiken in een situatie waarin andere middelen niet toereikend zijn, er vanuit gaande dat je het lichtste middel gebruikt wat toch werkt. Daarmee zou ik het zelf dus niet toepassen op het aanleren van zit e.d.. Ik zou zelf geen enkele reden kunnen bedenken waarom het daarvoor nodig zou kunnen zijn.
Naar de hond kijken als individu en geduld zijn 2 middelen die nog wel eens uit het oog verloren worden heb ik het gevoel. Een beetje van, waarom zal ik 2 weken bezig zijn met een koekje mijn hond af te leren, als ik het met andere middelen binnen 5 minuten er goed en duidelijk en strak in kan hebben zitten. Tijd is geld of zoiets?
Mijn complimenten voor de manier waarop je dit schrijft :ok:

Wat jij op het trainingsveld hebt gezien bij IPO heb ik bij de jachttraining ook gezien.
Wat dat betreft zijn er wel een paar overeenkomsten :wink:
De ene voorjager is ook totaal anders dan de andere in de manier waarop hij met zijn hond bezig is.
Soms met uitleg over de "noodzaak" om op te treden zoals ze doen.

Ik vraag me inderdaad ook af waarom het geduld niet kan worden opgebracht zoals jij het beschrijft.
Misschien een beetje "kip en ei" verhaal?
Er zijn hulpmiddelen dus die gaan "we" gebruiken om "sneller" alles voor elkaar te hebben.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”