Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vechthonden? ik wil de waarheid!!!!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Paulala schreef:@ Frenk

Je hebt het steeds over de hond-agressie eruit fokken.
Maar heb je wel enig idee hoe dat werkt?

Ach, ik ben slechts opgegroeid op een fokkerij :ok:

Je kunt niet zomaar met alleen alle honden die dit gedrag niet vertonen gaan fokken, er speelt veel meer mee dan alleen maar hond-agressie.
Gezondheid, uiterlijk, andere karakter-eigenschappen waar rekening mee moet worden gehouden enz enz.

Fokkers selecteren ook op die eigenschappen die jij noemt ja, je zou kunnen besluiten om het ontbreken van agressie tot hoogst wenselijk te verklaren :19:

En je sprak over de aso's die met zulke honden lopen.
Daar kan geen enkele goede fokker iets aan veranderen, want die honden zijn negen van de tien keer kruisingen en stamboomlozen.
Dus hoe goed het fokbeleid ook is, die mensen blijf je houden, en die blijven met de meest gevaarlijke honden lopen.
Niet alleen vanwege erfelijk karakter, maar vooral vanwege de omgang met het dier.

Als het fokbeleid ernaar is, dan verminder in ieder geval het aantal agressieve honden :ok:

En het is waar wat er wordt gezegd over het onzekere karakter dat je krijgt als je de agressie eruit fokt.
Julia is zo'n voorbeeld, zij heeft absoluut geen agressie naar andere honden, maar is heel onzeker waardoor ze dus WEL angst-agressie kan laten zien!
En eerlijk is eerlijk, dit vind ik veel onvoorspellender dan Romeo's gedrag.
Nu heeft Julia nog nooit een hond echt verwond, en is nog nooit in een gevecht beland.
Maar als je ziet hoe zij zich gedraagt op straat als ze aan de lijn loopt, dan is ze echt geen leuke hond, terwijl als ze los loopt doet ze geen hond kwaad.
Romeo daarintegen kijkt niet eens naar andere honden.
Ik hoef bij hem de flex ook nooit kort te houden of vast te zetten als ik honden tegenkom.
Hij ontwijkt ze, maar ze moeten niet op hem af komen lopen, want dat accepteert hij niet.
Dit gedrag is makkelijker te leiden, want als er eens een hond op mij afkomt, dan trek ik hem omhoog en zorg dat hij er niet bij kan.
Bij Julia is het maar afwachten wat ze doet, de ene keer gaat ze plat liggen, de andere keer doet ze achterlijk en hapt en gromt, maar bijt nooit echt.
Gelukkig ben ik alleen nog maar redelijk sociale honden tegen gekomen met haar (op twee keer na) die door hadden dat ze geen kwaad in de zin had, en alleen maar onzeker is.
Maar ik zou dus nooit meer een staff willen met haar onzekere karakter, dat dus in de plaats van het zekere en hond-onvriendelijke is gekomen.
Dit is nou eenmaal een feit bij Staffords, en uiteraard zijn ook hier weer uitzonderingen op, maar in de meeste gevallen krijg je dus een onzekere hond. Wel nog steeds erg lief voor mens en kind, maar angstig voor andere honden en daardoor niet te voorspellen.
Als ze echt een keer in het nauw zou worden gedreven denk ik dat zij veel meer schade aan zal richten dan Romeo ooit zou doen met zijn hond-agressie.

Julia is dus ook geen goed voorbeeld. Er zijn ook Staffs die stabiel en sociaal zijn en niet agressief :ok:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Frenk schreef:Als jij die eventuele slachtoffertjes vind kunnen omdat een muilkorfplicht binnen de bebouwde kom zo ziellluuugggg is... Of omdat je niet wilt onderkennen dat het merendeel van de baasjes een stuk minder consciëntieus is dan Mascha...

Dan ben ik uitgediscussieerd :ok:
pups horen binnen de bebouwde kom niet los te lopen :wink:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Frenk schreef:
Ik heb het niet over denderen. Ik heb het over een pup met bananen in zijn oren die gezellig blij komt buurten. :19:

Als jij die eventuele slachtoffertjes vind kunnen omdat een muilkorfplicht binnen de bebouwde kom zo ziellluuugggg is... Of omdat je niet wilt onderkennen dat het merendeel van de baasjes een stuk minder consciëntieus is dan Mascha...

Wat doet een pup dan los op straat? Als ie op alles afloopt, steekt ie zo de weg over, met alle gevolgen van dien. Je weet zelf ook dat dat zelden gebeurd.
ik kom dus nooit "vechthonden" tegen, dus ook in 7 jaar tijd nog nooit nare ervaringen opgedaan. Wel met alle andere rassen die zo de straat oversteken om Nanni aan te vallen :19:
Degene met moeilijke honden, zijn allemaal Mascha's die ik tegen kom. Juist bij de kleine honden zie ik baasjes die het wel leuk vinden als ze te keer gaan. Alleen is de schade klein en negeert Nanni ze, maar met Tuana was het wel lastig lopen. En ja zij loopt soms met een muilkorf. Zo loopt er een maltezer bij hun in de straat die dus altijd losloopt en niet luisterd en altijd naar Tuana gaat. Er is meerdere keren gevraagd om de hond bij zich te houden, maar meneer vind het wel handig het loslopen (zijn zijn woorden). Waar houdt dan de verantwoordelijkheid op? je waarschuwt meerdere keren, je ontwijkt de hond, de vloekt achtertuinen in om de ond te ontwijken, dan is mijn zus fout bezig volgens jou? :19: Sorry, maar zo werkt het niet. Het is een aanlijngebied, je doet alles om het te voorkomen, maar je hebt ook bij niet vechthonden onverantwoordelijke bazen. ik durf te beweren dat daar veeeeeeeeeeeeel meer onverantwoorde bazen lopen dan bij vechthonden, omdat zij wel weten wat zij in huis halen
Frenk
Zeer actief

jidde schreef:Wat doet een pup dan los op straat? Als ie op alles afloopt, steekt ie zo de weg over, met alle gevolgen van dien. Je weet zelf ook dat dat zelden gebeurd.
een pup kan zich lostrekken, ook bij een verantwoorde baas.

ik kom dus nooit "vechthonden" tegen, dus ook in 7 jaar tijd nog nooit nare ervaringen opgedaan. Wel met alle andere rassen die zo de straat oversteken om Nanni aan te vallen :19:
Degene met moeilijke honden, zijn allemaal Mascha's die ik tegen kom. Juist bij de kleine honden zie ik baasjes die het wel leuk vinden als ze te keer gaan. Alleen is de schade klein en negeert Nanni ze, maar met Tuana was het wel lastig lopen. En ja zij loopt soms met een muilkorf. Zo loopt er een maltezer bij hun in de straat die dus altijd losloopt en niet luisterd en altijd naar Tuana gaat. Er is meerdere keren gevraagd om de hond bij zich te houden, maar meneer vind het wel handig het loslopen (zijn zijn woorden). Waar houdt dan de verantwoordelijkheid op? je waarschuwt meerdere keren, je ontwijkt de hond, de vloekt achtertuinen in om de ond te ontwijken, dan is mijn zus fout bezig volgens jou? :19: Sorry, maar zo werkt het niet. Het is een aanlijngebied, je doet alles om het te voorkomen, maar je hebt ook bij niet vechthonden onverantwoordelijke bazen. ik durf te beweren dat daar veeeeeeeeeeeeel meer onverantwoorde bazen lopen dan bij vechthonden, omdat zij wel weten wat zij in huis halen
Die moeten dan ook aangepakt worden! Je zus doet het fantastisch, vind ik. En ik ben het met je eens, de verantwoordelijkheid ligt zeer zeker ook bij die andere man. Het is een aanlijngebied, dus aanlijnen verplicht. Heel simpel. En over *vechthonden* en verantwoordelijke baasjes ...... die wannebe-gangsta-tokkies uit Overvecht-Zuid nemen geen Labje of Teckeltje :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Addy schreef:
Frenk schreef:Als jij die eventuele slachtoffertjes vind kunnen omdat een muilkorfplicht binnen de bebouwde kom zo ziellluuugggg is... Of omdat je niet wilt onderkennen dat het merendeel van de baasjes een stuk minder consciëntieus is dan Mascha...

Helemaal mee eens, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. En dan hoeven ze nog niet doodgebeten te worden :ok:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Fijn dat je het ook inziet van hoe lastig het soms kan zijn :ok: Tuana was tot 1,5 jaar makkelijk met alles, maar toch is het omgeslagen :19:
Ik kom dus nooit tokkies tegen :mrgreen:
Maar hoe vaak gebeurd het dat een pup zich losrukt en zo op een andere hond afrent :wink: Zo goed als nooit lijkt mij
Addy

Frenk schreef:
Addy schreef:

Helemaal mee eens, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. En dan hoeven ze nog niet doodgebeten te worden :ok:
Eerlijk gezegt vind ik dat je zwaar overdrijft, kom eens met wat cijfermateriaal om te staven wat je hier steeds loopt te kakelen :wink:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Frenk schreef:
Julia is dus ook geen goed voorbeeld. Er zijn ook Staffs die stabiel en sociaal zijn en niet agressief :ok:
Ja, die zijn er, maar dat zijn er zeer weinig.
En vaak zijn dat honden die bij de verkeerde baas wel agressief zouden zijn geweest.
En als je met alleen maar dat handje vol honden zou moeten gaan fokken, krijg je dus volop inteelt.
En dan zit daar ook nog een groepje honden tussen die bepaalde gezondheidsproblemen heeft, die je dus alweer uit moet sluiten.

En hoe weet jij of een hond agressief is als je die op straat tegenkomt?
Als ik jou zou tegenkomen met Romeo, zou hij totaal geen interesse tonen in je hond.
Ik zou rustig met je kunnen staan kletsen, en dan is er niets aan de hand.
Hij lijkt dus niet agressief.
En mensen zijn dan ook altijd stomverbaasd als ik vertel hoe Romeo kan zijn, want ik sta regelmatig met mensen met aangelijnde honden een praatje te maken :19: Wel pas nadat ik heb gewaarschuwd dat ze de hond niet op hem af moeten laten springen oid.
Ze zien totaal geen spoortje agressie in hem, ook niet als hun hond gaat staan blaffen of uitdagen, hij reageert gewoon niet.
:zweep:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Frenk schreef:
Addy schreef:

Dan kom ik even terug op die auto: de pup hoeft ook niet dood gereden te worden, en dat risico zit er ook in als hij per ongeluk los raakt!
Ook alle auto's dan maar van de straat halen?

overigens, voor je erover doorgaat, mijn honden hebben geen problemen met pups.
:zweep:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Frenk schreef:
jidde schreef:Wat doet een pup dan los op straat? Als ie op alles afloopt, steekt ie zo de weg over, met alle gevolgen van dien. Je weet zelf ook dat dat zelden gebeurd.
toch knap dat dat mij en de mensen die ik ken nog nooit gebeurd is....schijnbaar is het iets wat jou wel regelmatig overkomen is...???
overigens is het lostrekken idd wel iets wat ik bij kleinere types honden wel vaker zie gebeuren....lijkt wel of die baasjes het strak genoeg doen van de halsband eerder zielig vinden dan bij stevigere honden...
Frenk
Zeer actief

crutz schreef:
Frenk schreef:
toch knap dat dat mij en de mensen die ik ken nog nooit gebeurd is....schijnbaar is het iets wat jou wel regelmatig overkomen is...???
overigens is het lostrekken idd wel iets wat ik bij kleinere types honden wel vaker zie gebeuren....lijkt wel of die baasjes het strak genoeg doen van de halsband eerder zielig vinden dan bij stevigere honden...
Nee, mij overkomt mij niet regelmatig. 1x in 28 jaar. Maar ik zie het inderdaad wel gebeuren ja, bij hondenbazen met veel minder ervaring.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Addy schreef:
Frenk schreef:
Addy schreef:

Eerlijk gezegt vind ik dat je zwaar overdrijft, kom eens met wat cijfermateriaal om te staven wat je hier steeds loopt te kakelen :wink:
Addy, het is een hypothetische discussie :19:
Afbeelding
Addy

Frenk schreef: Addy, het is een hypothetische discussie :19:
Ik geloof niet in hypothetische discussies, ik geloof in harde feiten en die kan jij me vast wel even geven :ok:
Chicoahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Chicoahua »

wow wat een reacties, als ik de volgende dag kijk kan ik met moeite het allemaal bijhouden :D :D
enne inge o, jij weet waarsachijnlijk niet waar je over praat, je vind de reacties alleen maar erg intressant en daarom reageer je zo kinderachtig. hoezo zou ik mijn kop in het zand steken als ik zelf vanaf dat ik op deze planeet ben gekomen al geintressert ben in die honden en jij blijkbaar NIET dus waarom je tijd hier verdoen met anderen uitkafferen. Ik weet zeker als jij onze honden tegenkomt je wortdt doodgeknuffeld dus praat niet alsof ze vals zijn want denk eerder dat mijn honden dan voor jou beschermd mogen worden haha ja sorry hoor :D:D
Afbeelding
Addy

Chicoahua schreef:wow wat een reacties, als ik de volgende dag kijk kan ik met moeite het allemaal bijhouden :D :D
enne inge o, jij weet waarsachijnlijk niet waar je over praat, je vind de reacties alleen maar erg intressant en daarom reageer je zo kinderachtig. hoezo zou ik mijn kop in het zand steken als ik zelf vanaf dat ik op deze planeet ben gekomen al geintressert ben in die honden en jij blijkbaar NIET dus waarom je tijd hier verdoen met anderen uitkafferen. Ik weet zeker als jij onze honden tegenkomt je wortdt doodgeknuffeld dus praat niet alsof ze vals zijn want denk eerder dat mijn honden dan voor jou beschermd mogen worden haha ja sorry hoor :D:D
Houd jij nou eens lekker je muiltje over Inge, dat lijkt me veel verstandiger :roll:
Chicoahua
Zeer actief
Engelse Bulldog

dit is de eerste eer dat ik wat tegen haar zeg , ik zie mijn naam toch staan en wil graag daarover reageren, is mijn recht :D
ik kan moeilijk mijn mond houden terwijl dat soms beter is maarja t gaat vanzelf :D :D
Afbeelding
Addy

Chicoahua schreef:dit is de eerste eer dat ik wat tegen haar zeg , ik zie mijn naam toch staan en wil graag daarover reageren, is mijn recht :D
ik kan moeilijk mijn mond houden terwijl dat soms beter is maarja t gaat vanzelf :D :D
Inge zegt niet zomaar dingen, is hier een bijzonder gewaardeerd deskundig forumlid :ok:
Chicoahua
Zeer actief
Engelse Bulldog

nou dat kan ik niet zien uit haar reactie maargoed dat zal dan wel.
:cool2: groetjes
Afbeelding
Addy

Chicoahua schreef:nou dat kan ik niet zien uit haar reactie maargoed dat zal dan wel.
:cool2: groetjes
ach met je net 51 berichtjes vertoef je hier nog te kort om het kaf van het koren te kunnen scheiden :pffff:
Chicoahua
Zeer actief
Engelse Bulldog

NOU EN, waar maak jij je druk om, ookal is het de koningin waar ik wat tegen zeg, dit is een discussieforum en dan mag ik reageren op mensen en als dat verkeerd overkomt nou sorry dan hoor maar bedoel het echt niet zo, maar snap niet dat jij je hier mee mengt dit gaat totaal niet over dit topic.
Afbeelding
Addy

Chicoahua schreef:NOU EN, waar maak jij je druk om, ookal is het de koningin waar ik wat tegen zeg, dit is een discussieforum en dan mag ik reageren op mensen en als dat verkeerd overkomt nou sorry dan hoor maar bedoel het echt niet zo, maar snap niet dat jij je hier mee mengt dit gaat totaal niet over dit topic.
Het stoort mij dat een nieuwkomer meteen de muil vol heeft over iemand die hier al jaren verdienstelijk forumt :roll:
Chicoahua
Zeer actief
Engelse Bulldog

ja er werdt toch op mij gereageerd en dan mag ik toch zeker wel wat terug zeggen, je doet net alsof ik dr loop uit te schelden, van een mug een olifant maken. denk ook niet dat jij voor haar hoeft te praten toch.
nou dit is alles wat ik erover zeggen wil, beetje jammer dat het zo moet maarja
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Chicoahua schreef:ja er werdt toch op mij gereageerd en dan mag ik toch zeker wel wat terug zeggen, je doet net alsof ik dr loop uit te schelden, van een mug een olifant maken. denk ook niet dat jij voor haar hoeft te praten toch.
en de volgende

Afbeelding
Afbeelding
Addy

Chicoahua schreef:ja er werdt toch op mij gereageerd en dan mag ik toch zeker wel wat terug zeggen, je doet net alsof ik dr loop uit te schelden, van een mug een olifant maken. denk ook niet dat jij voor haar hoeft te praten toch.
het ging me om de manier waarop je op Inge reageerde :roll:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
crutz schreef:
Frenk schreef:
Nee, mij overkomt mij niet regelmatig. 1x in 28 jaar. Maar ik zie het inderdaad wel gebeuren ja, bij hondenbazen met veel minder ervaring.
Niet het los trekken, maar het los schieten zie ik geregeld gebeuren en het overkomt mij ook wel eens.
Gelukkig heb ik er nooit ongelukken van gezien ook niet bij mijn eigen puppy's. :D

Het kan heel gemakkelijk gebeuren en het lijkt me dwaasheid om dat glashard te ontkennen.
Volgens mij is dat ook niet de kern van de discussie.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

zelfs sam is een keer losgeschoten :N: vol op een yorkshire minihondje..

geen schrammetje bij het hondje gelukkig. misschien is het wel veel geschreeuw en weinig wol maar ik ga het niet nog een keer uitproberen
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Addy, maak je niet druk.
Inge wordt hier volgens mij niet warm of koud van, dus lamal*lle :19:
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

ranetje schreef:
Frenk schreef:
crutz schreef:
Frenk schreef:
Niet het los trekken, maar het los schieten zie ik geregeld gebeuren en het overkomt mij ook wel eens.
Gelukkig heb ik er nooit ongelukken van gezien ook niet bij mijn eigen puppy's. :D

Het kan heel gemakkelijk gebeuren en het lijkt me dwaasheid om dat glashard te ontkennen.
Volgens mij is dat ook niet de kern van de discussie.
Het is mij ook eens overkomen, met Lotus die uit haar halsbandje schoot en vervolgens de weg op rende, met mij in haar kielzog, onder het mom, 'ze kunnen beter mij aanrijden dan haar en ik val wat meer op dan een ienieminie hondje'. Mijn fout, mijn stommigheid, mijn verantwoording. Was er een ongeluk gebeurd lag dat dus geheel aan mij en niet aan de auto die haar dan zou hebben aangereden. Had ze in de mond van een hondagressieve hond gerent, gold hetzelfde. Ik moet ervoor zorgen dat het niet gebeurd en als het wel gebeurd, niet de schuld bij een ander neer gaan leggen. :19:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:Ik vind trouwens dat honden waarvan bekend is dat ze (hond)agressief zijn bij alle rassen zouden moeten worden uitgesloten van de fok. (Dus ook bij Labjes, Chi's en Swiffers :ok: )
nogmaals... hoe weet je dat dit erfelijk is?
Ik ken nl een hond die super sociale honden heeft voortgebracht maar zelf zowel voor mens als dier gevaarlijk was.... en niet 1 nestje, veel meer nesten.
Een teef die het gedrag vertoont zou ik niet graag als moederhond zien, dat is wat anders... maar om direct te zeggen dat elke hond die het vertoont maar niet meer mee gefokt mag worden vind ik dus bullshit.
Toon jij eerst maar aan dat dit altijd vererft wordt... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
ja alles kan... 10 miljoen winnen bij de staatsloterij ook alleen die kans is zo klein... :roll:
ik heb inmiddels 5 pups grootgebracht en geen enkele heeft het voor elkaar gekregen om zich los te wurmen hoor... gewoon bandje goed strak aantrekken :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”