Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wolvengedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: wolvengedrag

Ongelezen bericht door Lizzie. »

WOW... ik heb gisteren deze interessante topic pas ontdekt. Jos ik heb veel respect voor je inzet van deze byzondere dieren :E:
Afbeelding
haddock
Actief
Mijn ras(sen): Boxer/Am. Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door haddock »

Ook pas ontdekt, en meteen helemaal doorgespit: geweldig.
Prachtige fotoos en verhalen.
Ik zal het "in awe" volgen.
Groets, Haddock
Ilovedogs
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ilovedogs »

In een woord GEWELDIG :cheer:
Machtig mooi topic.

Jos zijn er binnenkort nog lezingen of iets dergelijks over wolven?
Lijkt me erg interessant.
NaLi
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever mix, onherleidbaar herdertje, kruising Friese stabij en labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door NaLi »

Ook ik heb dit topic net pas ontdekt. Schitterend!
De foto's zijn zo mooi en het commentaar erbij heel duidelijk. Ik hoop dat er nog veel zullen volgen :ok:
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joswolf »

Voor een lezing over wolvengedrag en oog in oog met onze ambassadeur voor de wolven
Afbeelding

maar we hebben er ook meer hier rondlopen, maar mails kunnen aan info@wolf-auffang.de en bij voldoende aanmelding organiseren we gewoon wat.
Jos
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Op donderdag 13-10 werd er weer een wolf in Oost Duitsland dood gereden. Nummer 7 sinds 2007 op deze weg deB156 en de 7de wolf dood dit jaar waarvan dit jaar de 4de dode wolf in het verkeer.
Afbeelding
Bron Wildbiologisches Büro LUPUS

Jos
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

wat zonde dat hij slachtoffer is geworden van het verkeer.
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Also het niet genoeg was weer aan de zelfde weg van zelfde roedel afgelopen dinsdag weer een dode wolf.
Afbeelding
En gisteren een wolvenpup door de trein doodgereden maar dat was gebied bij Bautzen en een buren roedel.
Waarom zo dicht na elkaar plots? Nu komt er in de wintertijd wel meer spanning door de naderende paartijd. Stress zorgt ervoor dat de volwassen wordende jongen het roedel verlaten en zelf een territorium gaan zoeken. Deze weg is echter wel vaak de dader dus zou een maximale snelheid er gewoon moeten worden aangepast.
Jonge wolven gaan vanaf 4 mnd pas mee op jacht en deze pup had dus weinig ervaring. Maar het was deze week wel een dramatische week voor de wolven.
Foto-Copyrights Wildbiologisches Büro LUPUS
Jos
Ilovedogs
Vaste gebruiker

Och wat erg!weer 2 minder :(
Diaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen

Ongelezen bericht door Diaantje »

Oh jakkes... :(
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Wat sneu :(
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

blijft een akelig gezicht!
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Overigens voor Rianne Frettery! In dezember geef ik nog wel een lezing in het Nederlands omgeving Nijmegen in het Reichswald. Donderdag avond 15 dezember bij interesse maar even een mailtje!

Overigens wit u dat men het boek Rood kapje fout schreef. Na onderzoek blijkt de wolf niet gek op rode kapjes maar rode schoenveters....

Afbeelding

Jos
Ilovedogs
Vaste gebruiker

Ik zal kijken of ik kan, bedankt voor de melding :ok:

Wat een leuke foto :D
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Poeh hey, ik heb net dit topic ook pas ontdekt en in één ruk uitgelezen.
Heel erg interessant en leerzaam en nu ga ik de linkjes ff doorspitten (pff zou er "vierkante" ogen van krijgen)
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Nu las ik in een ander topic deze link
http://www.alphahondenschool.nl/Leesvoe ... nantie.pdf

Mijn mening dat die theorie wat mank loopt hier mijn mening.

Wat ik mis of wat ik fout vind van de theorie. Is wolvengedrag van wolven die zijn opgesloten en wolven leven in familieverband. En vergelijkingen van wolvengedrag door D Mech die echter Arctiscxhe wolven bestudeerde en hij weet het verschil niet van Arctische en Europesche wolf, dit schreef hij me laatst nog in een mail. Maar die zijn totaal anders. En de hond stamt niet van de Arctische maar waarschijnlijk van een Indische wolf. Wolven net als dezuide Europesche leven van kleinere prooidieren en idd niet in roedels. Noord Canadese weer wel en komen ook in roedels tot wel 30 dieren. Verder is de vergelijking van wolven in een verblijf bij elkaar gestopt en daardoor meer agressie en rangorde, wel aan de orde want onze orde zitten ook in een begrenst gebied en aan een lijn en blijven niet tot ze volwassen zijn en gaan dan op der eige wonen. Dus wel net als tot nu toe wolven bestudeerd werden. Overigens zijn die wolven niet anders enkel tonen meer agressie omdat ze er teveel samen zitten. Maar wanneer je er maar twee hebt of volwassen wordende eruithaalt is het weer wel natuurlijk. Ik leef zelf met enkele wolven samen en voorheen ook met een wolf die in het wild geboren was.
Ik lees bv "correcties komen bij wolven in de vrije natuur niet voor en nekschudden wordt evaren als een aanval op leven en dood. Wel eens een moeder wolf een pup zo zien behandelen??? Wel nu ja, dat is namelijk normaal en wel degelijk een correctie en de pup leert daarvan en heeft geen levenslang trauma. Nekschudden wordt door de wolven in spel ook gewoon heftig geoefend. Maar de theorie die ik lees en de conclusies vind ik wel wat vreemd. Noordpool wolven als maatstaf gebruiken terwijl daar de hond niet van afstamt. En onze honden leven ook niet in een vrije wolf familie-achtige structuur waar ze de agressie en herarchie uit de weg gaan door de roedel of familie te verlaten wanneer ze twee jaar zijn/.

Maar in mijn omgang met de wolven gebruik ik ook geen geweld, een alfa wordt eerder door een rustige zelfverzekerdheid erkend en die heeft geen agressie nodig. Een hond of wolf wil niet telkens hoger in rang maar in harmonie leven en zonder stress en met voldoende voer of geen honger. Een alfa die agressie afdwingen wil of moet geeft ook geen stabiele roedelstructuur. Het is een basis van vertrouwen. Is dat er niet dan kan een individu wel menen het heft in handen te nemen.
Nu ja dit is mijn visie in tegenstelling tot die in de link

Wolven gebruiken wel weinig geweld maar dreigen wel eens maar dat is gewoon communicatie. Arctische zijn toch in gedrag wat relaxter maar vergis je niet ze kunnen ook knalhard zijn. Dus het mode-praatje dat wilde wolven juist alleen maar poeslief voor elkaar zijn en enkel de hele dag liggen te knuffelen is ook niet echt waar. Een buren roedel kan wel eens erg hard aangepakt worden een hond trouwens ook.
D Mech zag zo zegt men nooit een enkele vorm van agressie, ik trouwens bij de Arctische hier ook niet. Veel minder tanden lippen optrekken. Maar de karpaten wolven tonen dat weer zo vaak als gewoon communicatie. Zoals op de foto zegt de een tegen de ander, ga weg nu mag ik bij baasje, dit doen wilde wolven net zo. Overigens is het ook niet meer dan dat en is het ook geen agressie en komen op deze manier ook geen verwondingen. Het is gewoon bekvechten net als mensen dat kunnen en dat doet meestal ook geen pijn.
Afbeelding

wolf-vertaler-ga nu eens aan de kant ik mag ook, ander zegt dan, goh doe niet zo flouw.
S. E. de wolvenman zou erbij vertellen hoe levensgevaarlijke situaties enzo en daarom worden zijn boeken gretig verkocht.
Jos
Laatst gewijzigd door Joswolf op 02 dec 2011 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Je linkje naar dat topic doet het niet!!

Overigens archeologisch puntje van interesse: honden zijn waarschijnlijk uit verschillende regio's over verschillende tijdperiodes gedomesticeerd uit wolven. Dat is waarschijnlijker dan dat maar 1 persoon op 1 plek op dit idee is gekomen. Dus het kan goed zijn dat ook noord-europese wolven e.d. zijn gedomesticeerd. Of die inmiddels in onze moderne hondenrassen tot uiting komen is een andere vraag.

Datum van domesticatie en wijze daarvan is echter moeilijk te plaatsen. Wanneer is een hond een hond en geen wolf meer? Er wordt in de archeologie voornamelijk op schedelvormen en gebitskenmerken ge-analyseerd, maar ik vind dat niet helemaal juist.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

De link moet het nu wel doen. Maar het ging mij ook vooral om de theorie die van een gedragsonderzoeker komt die Arctische wolven bekeek en die zijn toch wat anders dan de vele en vooral zuidelijkere voorkomende wolven. En de Arctische leeft op de noorpool en had eigenlijk tot voor kort geen contact met menselijke nederzettingen.
Jos
Echo
Zeer actief

Hey Jos,

de link doet het nu!
Ik ben het met je eens, de ene subsoort is de ander niet, ook al kunnen ze met elkaar vruchtbaar nageslacht produceren.

Overigens weet ik niet wat jij tot 'tot voor kort' rekent, maar ga er maar van uit dat menselijk contact met poolwolven al rond in ieder geval 15000 voor Chr. Ergens rond die tijd is de overgang van de mens van Europa naar Noord-Amerika geweest in de laatste ijstijd (via de beringstraat). Ik denk dat er een goede kans is dat men die wolven daar is tegengekomen. Dat wil niet zeggen dat die wolven ook gedomesticeerd zijn e.d.

Ik vind het een interessant onderwerp en vraag me af hoeveel subsoorten van de wolf inmiddels in onze hondenrassen gemengd zijn.
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Hoeveel subsoorten wel in de honden zitten weet ik niet maar wetenschappers beweerden enkel de Indische. Maar dat geld misschien bij de enkele onderzochten honderrassen. Ik vermoed ook dat de Timberwolven in meerdere slede rassen zitten want dat is de laatste 100 jaar vast wel vaker gedaan. Maar de theorie van Coppinger dat de honden uit de minder schuwe wolven evolueerde door zich bij menselijke nederzettingen op te houden is best waarschijnlijk en botten vondsten waren van 14ooo jaar pud bij Iran en 10000 jaar oud uit Amerika Idaho. Maar nederzettingen ontstonden toender tijd en toen leefden de mensen niet op de noordpool. En die door reizenden mensen waren te kort op eenzelfde locatie voor gen mutanten van flight distance om zich te evolueren tot hond want daar ging toch zeker honderden tot duisenden jaren overheen. Maar dit is puur speculeren hoor.
Europesche en vooral de zuidelijk voorkomende wolven soorten leven van veel kleinere prooidieren. En deze sub spicies zijn zo bejaagd dat er een selectie plaatsvond. Meer angst voor mensen meer overlevingskansen. Uiteindelijk een wolf die de mens uit de weg gaat. Wilde wolven zijn zo panisch voor mensen dat je zo het hol leer rooft van de puppen en de moeder ze niet durft te verdedigen. Die poolwolven zijn heel anders. Wat bij Europesche ondenkbaar is zo komen de poolwolven gewoon naar mensen toe en kunnen zelfs tot een aanval gaan naar honden terwijl mensen erbij staan.
Hier een filmpje, ... re=related nu werden de wolven schijnbaar wel gevoerd zoals je kunt zien en waarschijlijk geprovoceerd maar dit zouden Europesche nooit durvn. Die zijn totaal ongevaarllijk..
Jos
Echo
Zeer actief

Interessant filmpje Jos! Leuk om te zien. Die zijn inderdaad niet bepaald schuw.

Als je het onderwerp van domesticatie van honden interessant vind, kan ik het onderzoek van de volgende wetenschapper aanraden: Dmitry Belyaev (klik)

Deze heeft met een team zilvervossen geprobeerd te domesticeren. Binnen 40 jaar is ze dit ook gelukt, en verschenen er al verschillende uiterlijke kenmerken (terwijl alleen werd geselecteerd op gedrag). Filmbeelden zijn te zien in de BBC documentaire "The secret Life of Dogs", die is ook op youtube te zien. Een hele leuke documentaire trouwens, vond ik. Er komt ook een onderzoek aan bod, waarbij wordt gekeken of de speciale eigenschap van honden om mensen te ´begrijpen´ komt door opvoeding of door genetische zaken. Er worden dan wolvenpups als gewone pups in huis opgevoed (waarbij naar voren komt dat deze dus onhandelbaar werden in huis en het niet aan opvoeding ligt).
Hier de volgende stukjes waar het onderzoek van Dmitry in voor komt:
stuk over wolvenpups en over de zilvervossen begint bij 7 min
Zilvervossen continued
Afbeelding
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

mooi in beeld gebracht :ok: top, dit is een heel leuk topic om te volgen :W:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

De onderzoeken naar de vossen naar Belyeav ken ik en zijn al wat ouder. De tamme vossen worden nu voor veel geld verkocht. De wolven in dat onderzoek was van prof Miklosie en hem heb ik meermaals gesproken. De wolven puppen kwamen van S Horkai die voor de filmindustrie dieren traint en daar gingen ze later weer terug. Deze dieren zijn door studenten opgevoed en geisoleerd opgegroeit en de welpen horen door spel veel van elkaar te leren. Juist een van deze wolven is de enige wolf die me eens in mijn been beet. Zonder ernstig letsel overigens hoor. Het was meer mij uit het territorium willen verjagen.
Jos
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Nu is er laatst een kalfje door wolven gepakt. Nu zijn er enkele Duitse veehouders bang dat de runderen ook niet veilig zijn voor de wolf. Nu is een pas geborenkalf klein en zwak en wordt soms zelfs door een vos gepakt maar een rund is gevaarlijker voor een wolf dan andersom. Mits dat rund in goede conditie is. Ze kunnen wel een zwakkerdier uit een kudde filteren en opjagen totdat hij uitgeput is. Maar in de regel jaagt een rund een wolf.
Afbeelding
Voor mensen blijft de wolf schuw en om er een te fotograferen is het moeilijk om er in de buurt te komen.
Er zijn echter uitzonderingen en soms zijn ze niet weg slaan
Afbeelding
Maar goed dat is de een is ook zo'n knuffelbeer.
Afbeelding

Voor gebruik van mijn foto's kan men toestemming krijgen.
Jos
Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute

Ongelezen bericht door Wolf77 »

Werkelijk prachtig!
Ik heb nog niet alles van je topic gelezen maar wat ik heb gelezen is reuze interessant.
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Het laatste nieuws....
Is de wolf uit Duiven toch nog aanwezig, is hij tussen twee rivieren de Betuwe in gelopen? Een natuurfotograaf verstopt in de Betuwe wilde natuur fotograferen en zag een ree toen er wat achteraan ging, een hond of een wolf? Een jagende hond zou echter toch opvallen op den duur. Een wolf kan zich lang schuil houden en zal in de buurt van mensen zich snacht's voortbewegen. De fotograaf kon niet echt een betere foto maken. Jammer maar het was voorbij voordat hij er erg in had. Maar wat staat er op de foto???
Dat is de vraag. Zit de wolf zuidelijk van de veluwe in de Betuwe???
Afbeelding
Jos
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Is het niet zo dat veel wilde dieren zich langzaam aan aanpassen aan de aanwezigheid van mensen?
Ik kom erop omdat ik een tijd terug een marterhond ben tegen gekomen (kende het hele beestje niet). Ik dacht in eerste instantie dat ik een soort das was tegengekomen, maar de enige dassensoort die erop leek zou een japanse variant zijn. Tot ik op het fenomeen marterhond (: of wasbeerhond, is hetzelfde) stuitte. Dat dier heeft de afgelopen tientallen jaren een opmars doorgemaakt, vanuit rusland naar het westen, maar wordt bijna nooit live gespot. Ik zag 'm in een bosje, ongeveer een kilometer achter m'n huis. Nou is dit een dunbevolkt gebied, maar er is overal menselijke aktiviteit.
Ik weet van vossen midden in Londen; ik vroeg me af, zouden wolven zich ook niet zo kunnen bewegen in Nederland?
Wiel
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen de foto is voor mij niet duidelijk genoeg.
Hier een betere film van een voorbij lopende wolf in de Lausitz.
In de Lausitz tegen de Poolse grens. Markus Bathen zit de nacht in een hoogzit en smorgens iets over 5 uur komt deze wolf voorbij die zijn hond ruikt markeert en verder gaat.
http://www.nabu.de/aktionenundprojekte/ ... 13948.html
Js
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Joswolf schreef:Overigens voor Rianne Frettery! In dezember geef ik nog wel een lezing in het Nederlands omgeving Nijmegen in het Reichswald. Donderdag avond 15 dezember bij interesse maar even een mailtje!

Overigens wit u dat men het boek Rood kapje fout schreef. Na onderzoek blijkt de wolf niet gek op rode kapjes maar rode schoenveters....

Afbeelding

Jos
Ik heb ook een keer bij uw roedel mogen zitten. Was echt ontzettend leuk! Alleen kwamen ze erachter dat onze Uggs erg lekker roken :mrgreen:
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Joswolf schreef:Nu is er laatst een kalfje door wolven gepakt. Nu zijn er enkele Duitse veehouders bang dat de runderen ook niet veilig zijn voor de wolf. Nu is een pas geborenkalf klein en zwak en wordt soms zelfs door een vos gepakt maar een rund is gevaarlijker voor een wolf dan andersom. Mits dat rund in goede conditie is. Ze kunnen wel een zwakkerdier uit een kudde filteren en opjagen totdat hij uitgeput is. Maar in de regel jaagt een rund een wolf.
Afbeelding
Voor mensen blijft de wolf schuw en om er een te fotograferen is het moeilijk om er in de buurt te komen.
Er zijn echter uitzonderingen en soms zijn ze niet weg slaan
Afbeelding
Maar goed dat is de een is ook zo'n knuffelbeer.
Afbeelding

Voor gebruik van mijn foto's kan men toestemming krijgen.
Jos
Super! Wat een mooie beelden altijd!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”