Mama Sanneke schreef:
Vergiftigen, daar heb ik ook wel al es verhalen van gehoord, met die duivenmelkers o.a.
Er zijn inderdaad duivenmelkers die er alles aan doen om een kat uit hun tuin te houden. Er zijn duivenmelkers die geen middel schuwen om dat voor elkaar te krijgen. Vergif, katten beschieten met een luchtbuks etc. Om roofvogels te weren worden ook behoorlijk dieronvriendelijke methodes gebruikt.
Dat wil echter niet zeggen dat iedere duivenmelker dat doet, net zomin als dat iedere hondenliefhebber zijn honden bewust op katten zal afsturen.
Het "duivenwereldje" is een wereld waar behoorlijk wat geld in rond kan gaan

, een duif die goed vliegt brengt ongelooflijke bedragen op en ook de nakomelingen van die duiven kosten een hoop geld. Als zulke dure eieren of jonge duiven dan verschalkt worden door katten zijn ze niet blij.
Mijn vader is duivenmelker en is geen kattenliefhebber. Hij zal ze echter ook niet bewust kwaad doen, hij rent alleen als een bezetene naar buiten als hij er 1 ziet om hem weg te jagen. Want dat dier dat aan zijn lievelingen komt is de zijne

Ik heb hem nog nooit zo hard zien rennen als die keer dat Marouck een duif van hem te pakken had.

Toen dat voor de tweede maal gebeurde was ie al helemaal niet meer blij met mijn hond. Gelukkig heeft ze het afgeleerd anders mocht ze niet meer komen, en mijn ouders zijn toch mijn opvanggezin voor de honden.

De twee duiven die ze te pakken heeft gehad hebben daarna trouwens wel regelmatig een prijs gevlogen, hij heeft daarna op zitten scheppen op de club dat Marouck zijn geheime wapen was.

Overigens zijn mijn vader's duiven geen dure duiven hoor, ze brengen niks op.
Wat voor mijn vader zijn duiven betekenen, betekenen mijn honden voor mij en betekenen katten waarschijnlijk voor hun eigenaar. En duiven die meedoen op wedvluchten kan je nu eenmaal ook niet binnen houden, die moeten vliegen om te trainen.

Dure prijsduiven of fokduiven worden trouwens wel vaak binnen gehouden hoor, het zou een te grote strop zijn als men die kwijt zou raken door ze te laten vliegen
Ik krijg in deze discussie nu niet het idee dat mensen de katten bewust kwaad willen doen, men ergert zich echter wel aan het feit dat de katten overal lopen. Heb je een hond die heel fel is op katten, zoals Marouck, dan is het niet leuk als je achter iedere auto een kat kan verwachten. Want wat als ik de kat nu later zie als Marouck en ze zo'n kat werkelijk wat zou doen? Dat is toch verschrikkelijk? Ik heb geen idee van wie die katten zijn die hier op straat lopen, ik zou dus niet eens weten hoe ik de eigenaar in zou kunnen lichten. Als ze gechipt zijn kom je er wellicht nog wel achter, maar volgens mij lopen er ook nog heel veel niet-geregistreerde katten rond.
Ze komen dan wel niet in mijn tuin maar op straat kan ik ze niet ontwijken en daar baal ik weleens van.
Ik heb echter begrepen dat veel katten domweg niet binnen te houden zijn, hoe graag ik ook zou willen dat het wel zo was

. Er zit dus niets anders op dan me er maar bij neerleggen en Marouck strak onder appèl mee door de wijk te nemen en zelf heel goed te blijven opletten.
We moeten toch met zijn allen leven en soms loopt een en ander nu eenmaal anders als je zou willen.