Inge schreef:Moos schreef:nanni schreef:Ook ik gebruik de pennenband, en ja ook met het uitlaten.
Ik heb ook met een slipketting getraind, maar vond deze minder fijn werken, omdat je toch sneller een hardere correctie met geven, en deze zit toch vaak tegen strottehoofd aan dan.
Een penneband is meer "verdeeld" over de nek / keel.
De reden waarom ik hem met uitlaten gebruik is omdat Tuana achter brommers aan wil gaan. Ik probeer dit te voorkomen, maar lukt niet altijd. Een slipketting deed haar niks (onder deskundig gebruik!)
Ook valt ze soms uit naar honden, en idem als boven slip doet haar niks.
Met trainen gebruik ik hem ook, voornamelijk voor het uitvallen.
Als ze bijv moet apporteren draai ik hem om, zodat apporteren leuk is en ik haar daarbij nog wel eens vast moet houden voordat ik het blok gooi (zit nog in de aanleerfase)
Zelfde met pakwerk, grootste gedeelte aan een tuig, alleen het appel gedeelte niet, omdat haar drift dan vrij hoog zit, en ze dus lastig te corrigeren is.
Ik moet erbij zeggen dat bij mij alles onder deskundig gebruik is gebeurd, dus onder begeleiding van een ervare trainer en of fokster van Tuana.
Misschien zeg ik iets heel doms hoor, ik heb geen verstand van Herders die een bepaalde felheid hebben waardoor er schijnbaar fiks gecorrigeerd moet worden, maar dat uitvallen naar brommers en honden is dat niet gewoon ook onder controle te houden door af te leiden met lekkers/balletje/noem nog maar iets?
Brommers en andere honden kan je toch heeel vaak gewoon zelf aan zien komen en daar op anticiperen?
Ik denk dat dat dat gedrag (zeker het najagen van brommers) al als pup de kiem ingesmoord moet worden. Een hond van ruim 3 jaar die al die tijd dat gedrag heeft kunnen laten zien, heeft zoveel successen gehad dat het allemaal niet meer zo makkelijk om te buigen is. Het is zelfbelonend gedrag, de ander (de brommer) gaat immers altijd weg.
Hoe komt het trouwens dat Tuana nog steeds in de aanleerfase zit van het apporteren? Je traint toch al vanaf pup op een VDH-club? Ik zou verwachten dat ze dan al minimaal haar IPO1 zou hebben en dus allang het apporteren onder de knie heeft.

Eerst even een reactie op het uitvallen.
Natuurlijk probeer ik Tuana af te leiden dmv haar bal, dit gaat perfect, alleen wat hier in de omgeving het probleem is, is dat andere mensen hun honden los laten lopen.
Honden komen dat naar Tuana toe, waar Tuana niet van gediend is. En ja als een hond vlak bij mij in de buurt komt valt Tuana niet meer af te leiden. Dus eigenlijk ligt het probleem bij de andere honden. Toch wil ik niet hebben dat Tuana een andere hond wat doet, en ben nu haar aan het leren om haar af te laten liggen en op mij te focussen, maar dat gaat niet makkelijk. Met een slipketting of platte band kreeg ik haar niet af, (ik zit ruim in mijn gewrichten en me vingers gaan dus snel uit de kom, dus heb niet extreem veel kracht)
Als ik brommers hoor aankomen hou ik Tuana bij me en lijd haar af met haar bal, en dit gaat nu perfect, maar het heeft natuurlijk wel even geduurd.
Inge waarom ik nog in de aan leer fase zit komt helaas door verkeerde begeleiding op me oude club.
Voordat ik met Tuana echt begon met trainen was ze ruim 1,5, ivm haar hersenvliesontsteking.
Apporteren deed ze altijd met heel veel plezier ging ook goed. Soms eigenwijs en kwam ze niet terug, maar ach. Trainer vond dit alleen niet goed (gebeurde misschien 1 x per 2 maanden)
Dus lange lijn eraan, kwam toen niet terug, trainer gaf een ruk aan de riem, wat ik niet zag en hij werd erg boos. Gevolg Tuana laat het blok los en wilde niet meer apporteren. Uiteindelijk heb ik haar dus weer moeten leren dat apporteren wel erg leuk is, maar dit gebeurde niet in 1 keer. Nu vind ze het weer helemaal geweldig en wil dit ook zo houden. (train daar ook niet meer, tuana vond het niet meer leuk met me trainer, en ik mocht geen andere trainer)
Ik was zou goed als klaar voor ipo 1, maar kreeg toen zelf problemen met mijn heup (heb zelf HD

) en kon dus helaas geen examen doen.
Nu gaat me heup weer beter en ga weer lekker trainen met haar, alleen op een andere club. Tuana moet gewoon plezier hebben.
Gevolg van de negatieve ervaring met die trainer, wilde ze ook niet speuren als hij erbij was, met andere pefect speuren.