Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castratie ter voorkoming van problemen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
Casey schreef:Marc, waarom ga jij die arme reu van jou zo'n levensgevaarlijk operatie met pijn, narcoserisico, gevaar voor complicaties et cetera aandoen zónder medische aanleiding en dan ook nog terwijl jij alleen maar 'uuuuh' hoeft te zeggen om Dapper eraan te herinneren dat ie niet mag dekken? Snap ik dus echt niet. Of is het toch iets gecompliceerder dat wat jij steeds voor wilt doen?

Kees
Omdat hij al geopereerd wordt en al narcose moet om een bultje te verwijderen en een kies die afgebroken is te laten weghalen :wink: Verder zeg je dit soort dingen niet vlak voor iemand zijn onder onder narcose moet doen. :wink:
succes vandaag met Dapper Marc en Martijn :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ja, veel succes vandaag met Dapper. Dat het allemaal maar probleemloos mag verlopen :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

sterkte vandaag Mark :ok:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef:
MARC_S schreef:Hier heeft de reu wel echt lust. Als ik hem 2 minuten laat gaan nu zitten ze gegarandeerd gekoppeld want hij klappert, likt, rijdt in de lucht en springt om haar heen als we hem laten snuffelen. :mrgreen:
gezien jij er toch van overtuigd bent dat dieren sex niet lekker vinden maar het alleen maar doen omdat hun instinct het hen zo zegt kan ik me voorstellen dat jij er helemaal geen last mee hebt om hen zo te zien en dat je het zelfs leuk vindt dat je ze met een 'uhh' kan stoppen.

ik zou daar helemaal de lol niet van inzien, maar ja, dat zal dan wel komen doordat ik vermenselijk zeker :denken: ?
Je moet je persoonlijke interpretaties nooit tegen een ander gebruiken. Ik vind ook dingen slecht die jij doet en zo hebben we allemaal wat toch? Ik zou dat alleen niet zo snel gebruiken om jou een hak te zetten.
Als jij denkt dat het zielig is dat ik mijn honden niet onbeperkt hun gang laat gaan terwijl mijn honden daar zelf makkelijk in berusten is dat prima. Vermenselijking? Absoluut in mijn ogen.

Dapper laten "helpen" is dus de oplossing begrijp ik? :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Bedankt, hij gaat nu weg. We duimen dat alles goed gaat en ik vind het doodeng. Het is gelukkig een hele kleine ingreep want alleen de zaadlijders worden doorgeknipt en we hebben het uitgesteld tot hij toch al onder narcose moest. Helaas voor zijn kies.

Nooit meer angst voor een stille loopsheid of een ongelukje dus.

En Kees, omdat wij niet 3 weken thuis kunnen zijn 2 keer per jaar en geen kennels hebben moet je toch je maatregelen nemen met ongecastreerde honden. Stel dat....dan heb je dus een zieke teef met een hormoonspuit of als je het niet merkt een nest ongewenste kruisingen. Je moet iets als je niet wil dat je hond echt gecastreerd wordt omdat je er zelf zo nodig een ongecastreerde teef bij wilde hebben. :ok: Eva kan niet in de bench als we er niet zijn want dat wil ze niet en Dapper ook niet. Als we het voor ons gemak deden en niet aan de honden dachten hadden we het al voor de eerste loopsheid gedaan. Hij hoefde echter niet onder narcose voor die tijd en dus nemen we nu onze verantwoordelijkheid en zijn we 3 weken permanent bij de honden. Puur om hem geen narcose te geven alleen voor ons gemak.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

MARC_S schreef: We duimen dat alles goed gaat en ik vind het doodeng.
ik duim mee voor dapper en sterkte voor jullie :ok:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Sterkte vandaag Marc en Martijn, ik duim dat alles goed verloopt (vast wel :wink: ) :ok:

Trouwens, een reu die gecastreerd wordt is niet direct 100% steriel. Dat duurt een week of 6.
Ik weet niet hoe het bij sterilisatie is, maar dat zou weleens hetzelfde verhaal kunnen zijn.
Iets om deze loopsheid nog rekening mee te houden :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

ranetje schreef:
MARC_S schreef:Ik dacht dat je bedoelde dat een teef ook maanden last kon hebben van haar hormonen in die zin dat ze beter gecastreerd kon worden. Dat zag ik even niet. Maar ik begrijp dat je bedoeld stel dat... Of begrijp ik het nog steeds niet? :19: :wink:
Dat bedoel ik ook :wink:
Inge O heeft het al prima omschreven.
Een teef die een aantal weken loops is en daar niet lekker van is en vervolgens ruim twee maanden schijnzwanger is en nauwelijks aanspreekbaar.

Of dat bij Eva het geval zal zijn of niet weet je nu nog niet.
Ik help je hopen dat ze verder geen last zal hebben van schijnzwangerschappen :ok:
Dat was precies de reden dat Marouck 2 jaar geleden alsnog gecastreerd is.
Ze was om de 5 maanden loops en was echt maanden van slag.
Voor de loopsheid begon ze dingen te jatten en was ze chagrijnig :mrgreen: , tijdens de loopsheid stond ze vanaf dag 2 constant overal tegenaan te duwen met haar muts :roll: en haar staart opzij te gooien en na de loopsheid kwam de schijnzwangerschap. Melk die eruit spoot, melkklierontstekingen tot 2x toe, sloom, mopperig...
Ik ben blij dat ik uiteindelijk toch het besluit bij haar genomen heb.

Biène is pas 3x loops geweest (maar eens per 9 maanden) en heeft er nauwelijks last van. Ze "staat" maar een dag of 2 en is alleen wat feller vlak voor de loopsheid doorbreekt. Bij haar zie ik de noodzaak dan ook niet om haar te castreren.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Dat is het nu juist. Ik oordeel helemaal niet over mensen die hun beslissing ergens op baseren. Nogmaals, mensen moeten doen wat ze willen doen, net als ik dus :ok:
Afbeelding
Flo'ke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flo'ke »

Sterkte met Dapper vandaag..hier ook gecastreerde reuen..ik heb alles hier zo een beetje meegevolgd..stilzwijgend..alles heeft zn pro's en contra's..maar ik kan me niet inbeelden dat iemand voor zn plezier zn hond laat sterilisren..ik hoop en denk dat de meeste mensen in het belang van hun hond dergelijke beslissingen nemen :ok:
laeken
Zeer actief

Jip schreef:
MARC_S schreef:Bedankt, hij gaat nu weg. We duimen dat alles goed gaat en ik vind het doodeng. Het is gelukkig een hele kleine ingreep want alleen de zaadlijders worden doorgeknipt en we hebben het uitgesteld tot hij toch al onder narcose moest. Helaas voor zijn kies.

En Kees, omdat wij niet 3 weken thuis kunnen zijn 2 keer per jaar en geen kennels hebben moet je toch je maatregelen nemen met ongecastreerde honden. Stel dat....dan heb je dus een zieke teef met een hormoonspuit of als je het niet merkt een nest ongewenste kruisingen. Je moet iets als je niet wil dat je hond echt gecastreerd wordt omdat je er zelf zo nodig een ongecastreerde teef bij wilde hebben. :ok: Eva kan niet in de bench als we er niet zijn want dat wil ze niet en Dapper ook niet. Als we het voor ons gemak deden en niet aan de honden dachten hadden we het al voor de eerste loopsheid gedaan. Hij hoefde echter niet onder narcose voor die tijd en dus nemen we nu onze verantwoordelijkheid en zijn we 3 weken permanent bij de honden. Puur om hem geen narcose te geven alleen voor ons gemak.
Dus als ik het na al die pagina's goed begrijp is het niet nodig om een reu te castreren als hij vervelend gaat doen naar andere reuen.....dat is een kwestie van opvoeden....
In veel gevallen wel ja en dat weet je zelf ook wel. Overal is te lezen dat als je je hond niet de baas kan hij probleemgedrag ontwikkelt. Uitvallen en honden aanvallen doet hij zonder dat hij daarbij controle laat uitoefenen door de baas. Als we een hond hebben die fietsers pakt komt iedereen met 100 soorten oplossingen. Appel, leiderschap en trainen staat bovenaan. Als je hond reuen pakt praten we over precies hetzelfde gedrag maar helpt ineens alleen nog castratie. :denken:

Ik verwacht weer een enorm verweer nu in de vorm van ik kan wel trainen maar..........maar mijn hond is zo en zo.........allemaal prima hoor, maar de basis is wel dat je hond doet wat je niet wil en daar ook de kans toe heeft. Ik zeg dus niet dat je een hond niet moet laten castreren als hij dit doet, moet je zelf weten. Maar ik zeg wel dat VAAK deels de oorzaak bij gebrek aan (zelf in te vullen) hieraan ten grondslag ligt. :ok:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Mee eens. Ook bij ongecastreerde reuen is het (grotendeels) te verhelpen door trainen trainen en trainen. Het zal misschien meer moeite kosten omdat een ongecastreerde reu, gedreven door de hormoontjes, makkelijker zelfstandig beslissingen neemt, maar het is zeker niet onmogelijk.

Wel merk ik inderdaad bij onze gecastreerde reu dat het trainen makkelijker gaat sinds de castratie omdat hij zich toch wat afhankelijker opstelt. Neemt niet weg dat het nog steeds hard werken is :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef: maar gesteriliseerd wordt hij dus wel, dus zo ideaal lijkt de situatie jullie nou ook niet meteen.
Een paar berichten hiervoor staat hier uitleg over. Je kan er voor kiezen dat te negeren maar dan vind ik deze insinuatie ook niet op zijn plaats. Als ik 3 weken per 6 maanden thuis kan blijven dan hoefde dat niet. Dat is echter onhaalbaar. Dus als wij de week die ze vruchtbaar zou zijn scheiden dan is het genoeg. Dat is wel haalbaar. Zou ze echter een keer stil loops worden of wij schatten de vruchtbare dagen verkeerd in dan hebben we een probleem. Dus nogmaals, vandaar deze extra ingebouwde zekerheid dus. Lijkt me alleen maar goed en heeft niets met de situatie nu te maken. Als dat wel zo was hadden we dit domweg veel eerder gedaan toch? :wink:

Verder is hij prima en weer thuis. 2 kleine minisneetjes en het is geregeld tijdens de narcose die hij toch al moest ivm de kies. Lijkt me heel netjes zo :ok:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef:Hier verloopt de loopsheid vooralsnog helemaal perfect. Zowel Dapper als Eva heeft geen enkel probleem. :ok:
dus Dapper is nu geholpen omdat eigenlijk jij de enige die een probleem had :19:
Tja als het alleen mijn probleem was dan had ik persoonlijk toch wel voor een andere optie gekozen :smile: :smile: :smile:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Jip schreef:
MARC_S schreef:Bedankt, hij gaat nu weg. We duimen dat alles goed gaat en ik vind het doodeng. Het is gelukkig een hele kleine ingreep want alleen de zaadlijders worden doorgeknipt en we hebben het uitgesteld tot hij toch al onder narcose moest. Helaas voor zijn kies.

Dus als ik het na al die pagina's goed begrijp is het niet nodig om een reu te castreren als hij vervelend gaat doen naar andere reuen.....dat is een kwestie van opvoeden....
In veel gevallen wel ja en dat weet je zelf ook wel. Overal is te lezen dat als je je hond niet de baas kan hij probleemgedrag ontwikkelt. Uitvallen en honden aanvallen doet hij zonder dat hij daarbij controle laat uitoefenen door de baas. Als we een hond hebben die fietsers pakt komt iedereen met 100 soorten oplossingen. Appel, leiderschap en trainen staat bovenaan. Als je hond reuen pakt praten we over precies hetzelfde gedrag maar helpt ineens alleen nog castratie. :denken:

Ik verwacht weer een enorm verweer nu in de vorm van ik kan wel trainen maar..........maar mijn hond is zo en zo.........allemaal prima hoor, maar de basis is wel dat je hond doet wat je niet wil en daar ook de kans toe heeft. Ik zeg dus niet dat je een hond niet moet laten castreren als hij dit doet, moet je zelf weten. Maar ik zeg wel dat VAAK deels de oorzaak bij gebrek aan (zelf in te vullen) hieraan ten grondslag ligt. :ok:
Nee, mijn verweer is eigenlijk dat je de drift van een hond onderkent.

In de sport, pakwerk, wordt namelijk helemaal niet het doorgaan op de pakwerker als slecht luisteren gezien. Dan wordt het 'hij zit hoog in zijn driften' genoemd.

Waarom zoiets alleen mogelijk is als het om een pakwerker gaat, is me een raadsel.
Een hond kan ook op ander gebied 'hoog in zijn driften zitten' en dan is (net zoals bij de hond met de pakwerker) een 'foeitje' of 'stukkie kaas' dus niet voldoende.
Dan gaat het dus om straffen en flink corrigeren en de vraag hoe ver je hierin wilt gaan.

-----

Overigens, fijn dat alles goed is verlopen met Dapper :ok: :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef: Maar ik zeg wel dat VAAK deels de oorzaak bij gebrek aan (zelf in te vullen) hieraan ten grondslag ligt. :ok:
dat denk ik ook zomaar :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Caro. schreef: Nee, mijn verweer is eigenlijk dat je de drift van een hond onderkent.

In de sport, pakwerk, wordt namelijk helemaal niet het doorgaan op de pakwerker als slecht luisteren gezien. Dan wordt het 'hij zit hoog in zijn driften' genoemd.

Waarom zoiets alleen mogelijk is als het om een pakwerker gaat, is me een raadsel.
Een hond kan ook op ander gebied 'hoog in zijn driften zitten' en dan is (net zoals bij de hond met de pakwerker) een 'foeitje' of 'stukkie kaas' dus niet voldoende.
Dan gaat het dus om straffen en flink corrigeren en de vraag hoe ver je hierin wilt gaan.

-----

Ik ben het hier niet mee eens als je geen hond hebt die gefokt is op agressie. Ten eerste wordt je hond niet gejut en gestimuleerd. Ten tweede wordt je hond niet halverwege het spelletje ineens gevraagd te stoppen want zover mag het helemaal niet komen. Je gaat niet het veld op, laat hem op honden afvliegen en die soms ook pakken en zegt dat bij aanrennen ineens, NU NIET! Als je zo wil trainen heb je correctiemiddelen nodig. Maar als jij je hond gewoon nooit een hond laat pakken en altijd traint op negeren van een hond dan heb je ook geen TT nodig oid.
Een mechelaar die niet werkt hoeft ook niet met een TT van passanten afgehouden te worden. Dan moet je hem eerst leren bijten. En als hij uit zichzelf hapgraag is dan heb je ook geen TT nodig om hem daaruit te trainen. Die heb je alleen nodig als hij soms wel en soms niet mag en soms wel en soms niet moet stoppen. Dat is veel gevraagd maar zo is het niet met een hond agressieve hond. Er zijn meer manieren om je hond te trainen dan met snoeiharde correcties :wink: Overigens zijn er ook genoeg mensen die hun honden in de IPO ondanks de driften zonder TT kunnen afleren toch te pakken bij tegencommando. Er moet nu niet gedaan worden alsof bij alles in de hondensport een TT gebruikt moet worden. Zo is het helemaal niet.

Driften moeten ook ontwikkelen. Hondagressie zit in bepaalde rassen maar ook in een heleboel rassen niet die toch honden grijpen als ze niet goed begeleid worden. Zelfs poedels kunnen vreselijk uitvallen en vechten. Staan die dan te hoog in de driften of kunnen we er toch een beetje het baasje op aankijken soms? :wink: Goed opgevoede honden die prima luisteren en krijgen wat ze nodig hebben vallen zelden enorm uit en vechten ook niet meestal. Losgooien in het groepje en laten gaan vind ik persoonlijk sowieso niks als je over reuen van kaliber praat. Ik laat mijn honden niet eens spelen met reuen en teven van veel rassen waar ze niks tegen kunnen beginnen :wink: Waarom ook? :19: Als Eva nu eens flink gepakt wordt door een staff die niet loslaat wordt ze er ook niet beter van toch? Of Cleo die door een DH teef opgejaagd wordt is ook geen basis voor leuke contacten met dat ras in de toekomst. Het uitzoeken van specifieke sociale honden is stap 1 in de opvoeding. De DH van mijn tante is wel sociaal. Daar mogen ze dus mee spelen. Loopt er ergens een rond met Sjon en Anita dan loop ik wel een straatje om :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Addy schreef:
MARC_S schreef:Hier verloopt de loopsheid vooralsnog helemaal perfect. Zowel Dapper als Eva heeft geen enkel probleem. :ok:
dus Dapper is nu geholpen omdat eigenlijk jij de enige die een probleem had :19:
Tja als het alleen mijn probleem was dan had ik persoonlijk toch wel voor een andere optie gekozen :smile: :smile: :smile:
Laat ik nu helemaal niks van je bericht begrijpen???? :roll: Er staat waarom hij gesteriliseerd is. Vindt je de reden niet ok soms? Kan hoor, maar ik spuit liever geen teven vol hormonen als er iets mis gaat (ben niet in staat de komende jaren 24/7 op mijn honden te zitten nl.) en deze ingreep heeft geen enkel effect op Dapper verder. Dus wat is het probleem? :denken: Castratie is vele malen ingrijpender naast dat het een veel grotere ingreep is. Maar dat zou je liever doen als ik het goed begrijp? :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
Driften moeten ook ontwikkelen. Hondagressie zit in bepaalde rassen maar ook in een heleboel rassen niet die toch honden grijpen als ze niet goed begeleid worden. Zelfs poedels kunnen vreselijk uitvallen en vechten. Staan die dan te hoog in de driften of kunnen we er toch een beetje het baasje op aankijken soms? :wink: Goed opgevoede honden die prima luisteren en krijgen wat ze nodig hebben vallen zelden enorm uit en vechten ook niet meestal
Ik ben het daar wel voor een behoorlijk deel mee eens, in die zin dat als je je hond echt goed op kan voeden je het ook zo kan regelen dat er dus gewoon geen contact gemaakt wordt met een andere hond.
Alleen, in het kader van castratie, vraag ik me wel af hoeveel van zulke capabale bazen er zijn. Zelfs als die dus allemaal voor rassen kiezen die over het algemeen niet bekend staan als hond-agressief, kan je het wel maar net treffen..En dan moeten we denk ik ook gewoon reeel blijven dat een heel groot deel van de bazen nooit zover gaat komen met die hond dat hij braaf andere reuen negerend mee kan lopen (ik zou het ook niet kunnen met een eigenwijze reu die andere reuen op wil vreten), en is het dan beter voor de hond (en de baas, want die mag ook wel een beeetje meegerekend worden vind ik toch) om de rest van zijn leven aangelijnd te slijten, met een steeds meer gefrustreerde baas, of om dan maar gecastreerd te worden met kans op weer los kunnen lopen en een baas die dol op de hond is. :19:
Losgooien in het groepje en laten gaan vind ik persoonlijk sowieso niks als je over reuen van kaliber praat. Ik laat mijn honden niet eens spelen met reuen en teven van veel rassen waar ze niks tegen kunnen beginnen :wink: Waarom ook? :19: Als Eva nu eens flink gepakt wordt door een staff die niet loslaat wordt ze er ook niet beter van toch? Of Cleo die door een DH teef opgejaagd wordt is ook geen basis voor leuke contacten met dat ras in de toekomst. Het uitzoeken van specifieke sociale honden is stap 1 in de opvoeding. De DH van mijn tante is wel sociaal. Daar mogen ze dus mee spelen. Loopt er ergens een rond met Sjon en Anita dan loop ik wel een straatje om :ok:
Maar dat kan je ook niet altijd voorkomen :19: Gisteren is Vera nog grommend omver gekegeld door een DH-teef die opeens als een afgeschoten kanonskogel aan kwam gerend, met een baas die een gesprek met mij aanknoopte over dat die van mij toch wel bang was he, toen Vera netjes onderdanig op haar gat ging zitten en haar kop afwende (ja, vind je het gek dat ze achteruit deinst als er opeens een flinke teef in volle vaart grommend aan komt gestormd :boos: ).
Kortom, die hond deed dat altijd, en het lag aan mijn hond dat ze het nu extra hard deed. Vera had namelijk niet afwachtend mogen blijven staan, daar hield haar hond niet van.
En dit soort types kom je dus af en toe gewoon eens tegen in losloopgebied, dan kan je nog zo je best doen alleen maar specifiek sociale honden uit te zoeken, tenzij je je hond in een glazen kastje stopt (of wellicht ergens enorm achteraf woont) zullen ze ook altijd dit soort ervaringen op doen helaas...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:Een hond kan ook op ander gebied 'hoog in zijn driften zitten' en dan is (net zoals bij de hond met de pakwerker) een 'foeitje' of 'stukkie kaas' dus niet voldoende.
zo hoog in drift kan ik ze niet krijgen hoor gewoon op de weg, zonder te jutten :wink:
Ook al vinden ze katten geweldig (niet in het voordeel van de kat) dan nog staan ze niet zo hoog in hun driften als bij het pakwerk... bij lange na niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Caro. schreef:Een hond kan ook op ander gebied 'hoog in zijn driften zitten' en dan is (net zoals bij de hond met de pakwerker) een 'foeitje' of 'stukkie kaas' dus niet voldoende.
zo hoog in drift kan ik ze niet krijgen hoor gewoon op de weg, zonder te jutten :wink:
Ook al vinden ze katten geweldig (niet in het voordeel van de kat) dan nog staan ze niet zo hoog in hun driften als bij het pakwerk... bij lange na niet...
Bij jou niet, bij een ander misschien wel :19:

Het is allemaal 'ik heb dat niet, dus een ander ook niet'.
Goh, ik heb het ook niet met mijn Rottweiler uit werklijn :19: Misschien omdat die toch heel wat baasgerichter zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief

Inge O schreef: wat mij betreft zou hij nu lekker zijn gang mogen gaan - de volgende loopsheid dan :wink: .
Echt? Ik weet het niet hoor. Misschien maar dat zien we dan wel weer. :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Caro. schreef: Nee, mijn verweer is eigenlijk dat je de drift van een hond onderkent.

-----

Ik ben het hier niet mee eens als je geen hond hebt die gefokt is op agressie. Ten eerste wordt je hond niet gejut en gestimuleerd. Ten tweede wordt je hond niet halverwege het spelletje ineens gevraagd te stoppen want zover mag het helemaal niet komen. Je gaat niet het veld op, laat hem op honden afvliegen en die soms ook pakken en zegt dat bij aanrennen ineens, NU NIET! Als je zo wil trainen heb je correctiemiddelen nodig. Maar als jij je hond gewoon nooit een hond laat pakken en altijd traint op negeren van een hond dan heb je ook geen TT nodig oid.
Een mechelaar die niet werkt hoeft ook niet met een TT van passanten afgehouden te worden. Dan moet je hem eerst leren bijten. En als hij uit zichzelf hapgraag is dan heb je ook geen TT nodig om hem daaruit te trainen. Die heb je alleen nodig als hij soms wel en soms niet mag en soms wel en soms niet moet stoppen. Dat is veel gevraagd maar zo is het niet met een hond agressieve hond. Er zijn meer manieren om je hond te trainen dan met snoeiharde correcties :wink: Overigens zijn er ook genoeg mensen die hun honden in de IPO ondanks de driften zonder TT kunnen afleren toch te pakken bij tegencommando. Er moet nu niet gedaan worden alsof bij alles in de hondensport een TT gebruikt moet worden. Zo is het helemaal niet.
Een hond leren bijten? volgens mij kunnen honden prima bijten.
En zo gaat het wel, ze pakken een pakwerker en moeten lossen op commando. Sommige honden zitten dan zo hoog in hun drift, dat ze dit echt niet zomaar doen en dat hier harde correctiemiddelen aan te pas moeten komen.
Ik doe helemaal niet of dit altijd zo is bij de hondensport, ik heb het over sommige honden.
Trainen op het negeren van andere honden, prachtig gezegd, maar volgens mij krijgt bijna niemand dit voor 100% voor elkaar, zeker niet bij honden die dus blijkbaar heel hoog in hun drift zitten t.o.v. andere honden en dáár heb ik het dus over.
Dat zijn ineens allemaal slecht opgevoede honden met baasjes die er niks van snappen, maar er zit een enorm verschil in honden onderling. Die drift kán enorm hoog zijn. Ik zeg zeker niet altijd, natuurlijk zijn er baasjes die er niks van kunnen of willen, maar het komt absoluut wel voor.
MARC_S schreef:
Driften moeten ook ontwikkelen. Hondagressie zit in bepaalde rassen maar ook in een heleboel rassen niet die toch honden grijpen als ze niet goed begeleid worden. Zelfs poedels kunnen vreselijk uitvallen en vechten. Staan die dan te hoog in de driften of kunnen we er toch een beetje het baasje op aankijken soms? :wink: Goed opgevoede honden die prima luisteren en krijgen wat ze nodig hebben vallen zelden enorm uit en vechten ook niet meestal. Losgooien in het groepje en laten gaan vind ik persoonlijk sowieso niks als je over reuen van kaliber praat. Ik laat mijn honden niet eens spelen met reuen en teven van veel rassen waar ze niks tegen kunnen beginnen :wink: Waarom ook? :19: Als Eva nu eens flink gepakt wordt door een staff die niet loslaat wordt ze er ook niet beter van toch? Of Cleo die door een DH teef opgejaagd wordt is ook geen basis voor leuke contacten met dat ras in de toekomst. Het uitzoeken van specifieke sociale honden is stap 1 in de opvoeding. De DH van mijn tante is wel sociaal. Daar mogen ze dus mee spelen. Loopt er ergens een rond met Sjon en Anita dan loop ik wel een straatje om :ok:
Goed opgevoede honden vechten niet? krijgen de kans niet om te vechten, zal je waarschijnlijk bedoelen :wink:

Het klinkt prachtig hoor om alleen maar leuke honden tegen te komen, alleen zo werkt het in de praktijk niet. Ineens vliegt die ene hond uit de bosjes of op 100 meter afstand knal bovenop je hond.
Heb jij zelf volgens mij ook wel het één en ander van meegemaakt in Amsterdam.
Afbeelding
A good dog never dies...

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
malinois schreef:
Bij jou niet, bij een ander misschien wel :19:

Het is allemaal 'ik heb dat niet, dus een ander ook niet'.
Goh, ik heb het ook niet met mijn Rottweiler uit werklijn :19: Misschien omdat die toch heel wat baasgerichter zijn.
laat ik het zo zeggen... ik heb het ook nog nooit gezien zo hoog in drift op straat :wink: niet bij andere honden, niet bij mn eigen honden
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik heb dat ook niet, het uitvallen, Freek is een macho reu maar uitvallen naar andere honden op straat aan de lijn doet hij niet, Baco is nog jong maar doet zoiets ook niet.

Als ik het zo lees Caroline, vertoont Puchu dus wel dat gedrag en dat je het heel vervelend vind, ik zou dat dus wel corrigeren, op wat voor manier kan ik niet zeggen, want ik ken Puchu niet maar hij is nog jong en ik zou dat absoluut niet tolereren, op geen enkele manier, hoog in driften is leuk maar jij moet er nog zeker 10 jaar mee wandelen.
Hier gebeurt het niet, wat voor gedoe dan ook, stoer macho, driften, ik vind het allemaal prima, maar ze mogen niet uitvallen dat is alles.

Groetjes Els
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Ik heb dat ook niet, het uitvallen, Freek is een macho reu maar uitvallen naar andere honden op straat aan de lijn doet hij niet, Baco is nog jong maar doet zoiets ook niet.

Als ik het zo lees Caroline, vertoont Puchu dus wel dat gedrag en dat je het heel vervelend vind, ik zou dat dus wel corrigeren, op wat voor manier kan ik niet zeggen, want ik ken Puchu niet maar hij is nog jong en ik zou dat absoluut niet tolereren, op geen enkele manier, hoog in driften is leuk maar jij moet er nog zeker 10 jaar mee wandelen.
Hier gebeurt het niet, wat voor gedoe dan ook, stoer macho, driften, ik vind het allemaal prima, maar ze mogen niet uitvallen dat is alles.

Groetjes Els
Het gaat niet zozeer om Puchu, al vertoont hij dat gedrag wel, maar ik had het dus ook nog nooit meegemaakt bij een hond :wink:

En ik ben niet geheel onwetend wat honden betreft, ook niet met moeilijke honden.
Kaya tolereert ook geen andere honden, maar valt niet uit aan de lijn. Haar aandacht heb ik compleet.

Het wordt dus een ander verhaal als je hond echt overal dwars doorheen gaat en dat heb ik dus meegemaakt. Dat werkelijk niets hielp, geen enkele vorm van afleiding of correcties die nog acceptabel waren.
Ik ben er dus al heel lang mee bezig en nu eindelijk wordt het wat beter, maar dat is echt zweten geweest en nog steeds zweten.

Ik kom er wel met Puch, overigens heeft hij nooit de kans gekregen om te vechten, dus die oorzaak kan geschrapt worden. Hij is trouwens veel milder los dan aan de riem.
Maar om te zeggen, dat omdat je het zelf nooit hebt meegemaakt en het dus ook niet bestaat, dat vind ik onzin.
Ik heb in totaal zo'n 36 jaar met honden om mij heen geleefd, waaronder Rottweilers, een kruising Rottweiler op volwassen leeftijd uit het asiel, een buitenlandertje (schatje overigens), en een zeer eigenzinnige boerderijhond. Maar dit had ik dus ook niet eerder meegemaakt dat een hond zo dwars overal doorheen gaat.

Ik zou de eerste zijn die waarschijnlijk had gezegd 'niet voldoende band en/of baas', maar dat alles is hier absoluut niet van toepassing.
Ik heb een geweldige band met Puchu en dit is het enige punt waar nauwelijks grip is, omdat hij echt waanzinnig wordt en niks meer hoort of ziet, dus echt niets meer: hij heeft echt een blinde vlek op dat moment.
Niet genoeg baas? wie weet.... ik betwijfel het eerlijk gezegd, omdat dit de enige situatie is.

Dus het gaat me niet zozeer om Puch an sich, maar om de statements die gedaan worden en die ik dus inmiddels uit ervaring grotendeels tegen kan spreken.
Afbeelding
A good dog never dies...

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:Maar om te zeggen, dat omdat je het zelf nooit hebt meegemaakt en het dus ook niet bestaat, dat vind ik onzin.
dat lees ik ook nergens. :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Caro. schreef:Maar om te zeggen, dat omdat je het zelf nooit hebt meegemaakt en het dus ook niet bestaat, dat vind ik onzin.
Ik wel :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

malinois schreef:
Caro bedoelt denk ik, dat je alles vanuit je eigen ervaringen post, maar ik kan het mis hebben :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

pepim schreef:
malinois schreef:
Caro bedoelt denk ik, dat je alles vanuit je eigen ervaringen post, maar ik kan het mis hebben :wink:
Ja precies.
Het komt over van 'ik heb het niet meegemaakt (dus bestaat het niet), want bladiebladiebla' en dan komen er dus allerlei dingen waardoor je dan toch maar geen goede baas bent en dat de hond eerder de kans heeft gekregen om..... enz. enz.

Ja, misschien had ik meteen de eerste keer een snoeiharde correctie uit moeten delen :19: Heb ik het onderschat.
Ik heb eerste getraind met afleiding, voornamelijk omdat dit bij Kaya als een speer werkt.
Een methode moet je een kans geven van slagen, dus je houdt dit een tijdje vol totdat je moet toegeven dat het dus écht niet werkt.
Dan ga je over op correcties..... en dan, nadat je je eigen grenzen bent overgegaan, is dat het dus ook niet.
Trainen, trainen en nog eens trainen en alles doet hij helemaal perfect en ontzettend braaf, tot het moment dat hij een reu ziet. Al is het 200 meter verderop.
Hij reageert stomweg niet in deze situatie, terwijl hij in andere situaties echt wel onder de indruk is van een correctie of met afleiding prima te bewerken is.

De laatste tijd, hijs ik hem dus stomweg de lucht in. Vlak naast me wordt hij opgetild en heeft hij niets meer te vertellen.
Ik vind het vreselijk, maar dit lijkt dan te werken. Ik zeg niets meer, de enige correctie is ophijsen en verrot...... na de tigste keer lijkt hij het nu door te hebben en moppert nog aan de lijn, maar wél netjes naast me.

Maar we zijn dus wel bijna een jaar verder, een jaar zweten in dit soort situaties, want hij is berensterk met zijn 30 kg woestheid.

Verder is hij dus een absoluut schat van een hond, dat wil ik nog wel even benadrukken :wink: Nergens problemen mee met hem, behalve in deze situatie.
Dus niet genoeg baas? ik weet het niet hoor, dat zou zich ook in andere situaties moeten uiten, lijkt mij.
Geen kansen om te vechten, één keer als klein pupje heeft hij een hond bovenop zich gehad, maar zonder verwondingen. Ik ga het daar niet op afschuiven, dat soort dingen kunnen gebeuren.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”