LongFields schreef:
Wat me wel blijft steken, is zo'n opmerking (niet van jou!) dat iemand oude honden maar lastig vindt, en niet leuk. Ouderdom en aftakeling hoort nou eenmaal bij het leven, het is niet anders.
En wordt het daar leuker van? Omdat 't bij het leven hoort? 't Lijkt er niet op dat ik me aan mijn verplichtingen ontrek met die oude honden hier maar geloof me, die band waarover gesproken is, die wordt doodgewoon 'afgebouwd' als ze zo oud worden. Het wereldje van die honden wordt steeds kleiner door hun beperkingen, dat is nu eenmaal zo. En misschien is dat ook wel de functie van oud worden hoor, ik kan me zo voorstellen dat de band met opa en oma heel anders is wanneer je met ze de hertjes gaat voeren en wanneer ze je fietsen leren dan wanneer ze voor het raam zitten te kijken in het verzorgingstehuis <!> en geen boe of bah meer zeggen.
Dat zijn allemaal stadia die bij het leven horen en in dat laatste stadium kun je niet veel anders meer dan 'er goed voor (láten in het geval van opa en oma meestal..) zorgen'. Maar dat hoef je toch niet leuk te vinden? D'r zijn zat dingen die niet leuk zijn en die je gewoon toch doet. Ik heb alleen nu ff gezegd dat het mijn voorkeur niet heeft.
Ik heb trouwens nog nooit een hond weg gedaan omdat'ie wat mankeerde zoals geïnsinueerd werd. Al mijn honden zijn op redelijk jonge leeftijd geplaatst, altijd als 2e hond en altijd bij mensen die ik kende. Iedereen is altijd heel blij met die hondjes geweest (de gemiddelde eigenaar heeft toch geen westie die gewoon luistert? Zij wel

) ).
Fokkers zullen er altijd 'moeten' blijven en dan ook die fokkers die meer dan alleen een nestje voor zichzelf en de fun fokken. Fokken doe je om genen te behouden en omdat je hoopt/denkt wat voor het ras te kunnen betekenen. Wanneer je naar het ras kijkt en daar wat bij wilt dragen door 'een eigen lijn' op te zetten bijvoorbeeld dan kun je niet alle hondjes houden tot ze oud en versleten zijn én jonge dieren aanhouden. Althans, ik heb in de kennels gewerkt waar dat gebeurde en ik had daar niet het idee dat de honden gelukkig waren. Vandaar dat ik toen voor een andere manier heb gekozen. Niet zozeer míjn belangen maar de belangen van 'het ras' stonden voorop (hoe edel LOL).
Ach ja, nu laat ik het ze allemaal maar uitzoeken met die rassen, ze worden alleen maar verrotter namelijk.