Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is er een alternatief voor een Border Collie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zoek stok! schreef:
Marie-Josée schreef:
Takkie schreef:Ik heb een tijd een duitse staande langhaar uitgelaten en die zag je 80% van de wandeling niet weer.
Ze kwam wel elke keer voorbij stuiven en ze kwam ook wel als je haar riep, maar mijn ervaring ermee is dat ze tijdens het wandelen de geuren, sporen etc. belangrijker vinden dan de baas.
Dat klinkt niet als mijn Tomas :pffff:
Je moet ze natuurlijk wel opvoeden :wink:
Langharen zijn heel zacht en baasgericht dus daar kun je gebruik van maken tijdens de opvoeding.Een heidewachtel zoals Bruno vind ik zelf heel wat eigenwijzer en ondernemender.
De Duitse Staanders die ik ken (maar ik ken die van jou natuurlijk niet :wink: ) zijn niet bepaald ... euh .. makkelijk (= gehoorzaam). Ik vind het prachtige beesten, maar volgens mij moet je er wel bovengemiddeld opvoedtalent voor hebben :mrgreen:
Méén je dat nou? :mrgreen:
Nou, in dat geval heb ik toch bovengemiddeld opvoedtalent.... :cheer: of gewoon een uitzondering? :19: Alhoewel de andere langhaar die ik goed ken toevallig ook heel makkelijk is :wink:
Daantje*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daantje* »

Danielle schreef: Het is een groot misverstand dat een BC super veel beweging nodig heeft, het gaat om geestelijke energie kwijtraken en dat kan op heeeeeel veel manieren!
Idd, ik woon gewoon in een rijtjeshuis en heb niet zo'n grote achtertuin dat de honden daar uren kunnen rennen. Ik laat ze 4x per dag uit, waarvan minimaal 1 lange ronde. Verder doe ik eigenlijk voornamelijk binnenshuis dingen met ze, trainen, spelletjes, stoeien. En ze komen echt niks te kort aan beweging, zijn binnen gewoon heerlijk rustig en tevreden. :ok:
Ze komen dan wel uit een showlijn, wat ook al wel scheelt natuurlijk.
Afbeelding
Pascal
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pascal »

Takkie schreef:Ik heb een tijd een duitse staande langhaar uitgelaten en die zag je 80% van de wandeling niet weer.
Ze kwam wel elke keer voorbij stuiven en ze kwam ook wel als je haar riep, maar mijn ervaring ermee is dat ze tijdens het wandelen de geuren, sporen etc. belangrijker vinden dan de baas.
Lijkt veel op Max, hoewel die 80% minder wordt naarmate hij ouder wordt :wink:
Groetjes, Pascal

Afbeelding
Ken
Actief

Ongelezen bericht door Ken »

Marie-Josée schreef:
Zoek stok! schreef:
Marie-Josée schreef:
Dat klinkt niet als mijn Tomas :pffff:
Je moet ze natuurlijk wel opvoeden :wink:
Langharen zijn heel zacht en baasgericht dus daar kun je gebruik van maken tijdens de opvoeding.Een heidewachtel zoals Bruno vind ik zelf heel wat eigenwijzer en ondernemender.
De Duitse Staanders die ik ken (maar ik ken die van jou natuurlijk niet :wink: ) zijn niet bepaald ... euh .. makkelijk (= gehoorzaam). Ik vind het prachtige beesten, maar volgens mij moet je er wel bovengemiddeld opvoedtalent voor hebben :mrgreen:
Méén je dat nou? :mrgreen:
Nou, in dat geval heb ik toch bovengemiddeld opvoedtalent.... :cheer: of gewoon een uitzondering? :19: Alhoewel de andere langhaar die ik goed ken toevallig ook heel makkelijk is :wink:
Voorzover ik ervaring heb (nu een half jaar met een Duitse Staande Korthaar), valt het met die noodzaak tot opvoedkundig talent wel mee. 't Is wel goed om rekening te houden met de jachtpassie inderdaad. Verder een prima huishond, heel lief en aanhankelijk. En ook best schoon: ze neemt alleen wat zand aan de voeten mee naar binnen en verhaart niet veel.
marcelreimer
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Contacteer:

Niet over een nacht ijs

Ongelezen bericht door marcelreimer »

Wat is het heerlijk om al jullie antwoorden te lezen. Daar hebben we echt wat aan. Maar we gaan natuurlijk niet over een nacht ijs. Er is nog een hoop te leren, te lezen en te ontdekken voor we de knoop doorhakken. Leuke nieuwe ontwikkeling: van een fokker krijgen we binnenkort een van haar Border Collies een week te logeren. Zo kunnen we aan den lijve ondervinden wat het is om een Border Collie in huis te hebben. Het hondje is nu nog loops, maar met een week of twee kunnen we haar een weekje 'uitproberen' ... Nadeel: er bestaat natuurlijk de kans dat we haar na dat weekje niet meer terug willen geven, zucht ...
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

De fokker in kwestie heeft ons al op de lijst staan als belangstellenden voor een van de puppies die over een paar maanden verwacht worden. We zijn er al wezen kijken om kennis te maken. De moeder is - zoals de Engelsen zeggen - 'gorgious' en komt uit een gemengde werk-/showlijn. De vader is een internationale showkampioen. Een week lang mogen passen op een superlieve, gehoorzame hond lijkt ons inderdaad de ideale manier om bekend te raken met het fenomeen Border Collie.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

marcelreimer schreef:Een week lang mogen passen op een superlieve, gehoorzame hond lijkt ons inderdaad de ideale manier om bekend te raken met het fenomeen Border Collie.
Ik denk dat je dit fout ziet: je beschrijft de ideale manier om bekend te raken met het fenomeen opgevoede Border Collie. Als je het nog beter wilt doen, moet je ook nog minstens een week een ongehoorzame BC in huis nemen. :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

marcelreimer schreef:De fokker in kwestie heeft ons al op de lijst staan als belangstellenden voor een van de puppies die over een paar maanden verwacht worden. We zijn er al wezen kijken om kennis te maken. De moeder is - zoals de Engelsen zeggen - 'gorgious' en komt uit een gemengde werk-/showlijn. De vader is een internationale showkampioen. Een week lang mogen passen op een superlieve, gehoorzame hond lijkt ons inderdaad de ideale manier om bekend te raken met het fenomeen Border Collie.
Als je de tijd wil investeren in het gehoorzaam en relaxed maken van je eigen toekomstige pup is dat wel de juiste manier inderdaad. Wat je ook nog zou kunnen proberen is je wensen duidelijk maken aan de rasvereniging en je dan een weekje een bordercollie in huis nemen die ook echt een huisje zoekt. Mocht "de klik" er dan zijn mag ze ook echt blijven en help je jezelf aan een ideale bordercollie en die hond aan een mooi liefdevol tehuis :19: De rastypische dolle en drukke honden zullen ze plaatsen bij de rasgekken en voor een beginner hebben ze vast en zeker ook zo nu en dan een leuke hond.

Kan me voorstellen dat je een pup meer ziet zitten maar juist een pup kan ook makkelijk de verkeerde kant op gaan kwa opvoeding of karakter. Een uitgegroeid en geestelijk volwassen teefje zal niet veel veranderen en zich alleen maar makkelijk en snel aanpassen aan jullie situatie. :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat een mooi gebaar dat jullie een border collie een weekje mogen "uitproberen", dat heb ik nog niet eerder gezien of gehoord zo.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat gaan beleven, je houdt ons wel op de hoogte hier hè? :wink:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Echt m'n complimenten voor hoe verantwoordt je bezig bent in je zoektocht naar een geschikte hond :E:

Ik hou je berichten in de gaten, ben zeer benieuwd hoe je loge gaat bevallen :cheer:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

heel erg slim hoor van jullie om op een BC te passen. Zo hebben wij ook onze hond leren kennen.

ik had nog nooit van een breton gehoord en we hebben hem toen een week op proef gehad. en het klikte prima!

ga zo door.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

LongFields schreef: Trouwens, ik vond de honden van Inge helemaal niet extreem druk of zo, dat kan nog veel en veel drukker! :mrgreen:

ja wij hebben zo eentje OZZY :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Als ons logeetje hier is, zal ik er zeker over schrijven op dit forum (met foto's natuurlijk ...) Dank jullie voor het enthousiasme!
Jorda
Actief

collie

Ongelezen bericht door Jorda »

Veel kamwerk met een schotse herder?????? Valt wel mee toch??????

Afbeelding

Hahahahahaha, nee hoor is een grapje! Dit is de korthaar en ik vind het hele fijne honden. Zijn schapenhoeders maar helaas zit dat er niet meer bij heel erg veel honden in. Ik vind BC ook erg leuk, maar de schotse collie heeft nog steeds mijn hart! Mooi, goede maat, super lief en aanhankelijk, erg sportief, maar hebben wel hun eigen willetje en dat kan ik erg waarderen!!!! Ze verharen alleen iets meer dan andere kortharige honden, maar daar is de stofzuiger voor uitgevonden! Als de border niet helemaal bevalt zou ik zeker "mijn" ras aanbevelen!

Greetz van Jorda.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Leuk Marcel, dat jullie een hond mogen "uitproberen". Goed dat jullie de zoektocht zo serieus nemen je zit er toch zo'n 15 jr aan vast.
Veel succes met het zoeken! En ben benieuwd naar je verhalen straks.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
anit
Actief

Ongelezen bericht door anit »

vindt het erg goed dat jullie er zo over nadenken :ok: en ben benieuwd naar de verhalen straks :wink: ik heb er zelf 2 dus weet wat het is :wink:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik vind het echt geweldig, zoals jullie je in de aanschaf verdiepen :ok: Kan het uiteraard toch niet laten, kijk ook eens op www.dierenasiels.com :wink:
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ze komt, ze komt ...

Aanstaande zondag, 28 januari komt ze! Onze logee heet Lester en we mogen haar een hele week vertroetelen, uitlaten, knuffelen, trainen ... erg spannend! Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes, Marcel
Laatst gewijzigd door marcelreimer op 11 jul 2008 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
WOEF!
Zeer actief

Re: Ze komt, ze komt ...

Ongelezen bericht door WOEF! »

marcelreimer schreef:Aanstaande zondag, 28 januari komt ze! Onze logee heet Lester en we mogen haar een hele week vertroetelen, uitlaten, knuffelen, trainen ... erg spannend! Ik hou jullie op de hoogte.

Afbeelding

Groetjes, Marcel
wauw! wat een mooierd! ik ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's?!
veel plezier!
Afbeelding

Groeten van "Woef" én Lianne
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Wat een leuke hond! Die ziet er trouwens wel anders uit dan de BC's die ik op shows tegenkom. Is dit een hond uit werklijnen?

Alvast heel veel plezier met en van haar, die wil je vast na die week helemaal niet meer kwijt! :wink:
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Wat leuk! Veel plezier en ik ben benieuwd hoe het jullie bevalt.
ericenjet

en deze dan..

Ongelezen bericht door ericenjet »

Het grappige wil dat wij ook zijn begonnen met te denken over een bc, maar na lang zoeken en denken zijn via allerlei andere uitstapjes uitgekomen om een vizsla!! En tot nu toe nog steeds geen spijt!

succes met je zoektocht!

groetjes Jet
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:Wat een leuke hond! Die ziet er trouwens wel anders uit dan de BC's die ik op shows tegenkom. Is dit een hond uit werklijnen?
Niet dat ik weet. Het is gewoon een kortharige BC. Ik heb haar al eens gezien. Het is een echte schat. Komt uit zichzelf naar je toe om naar een taak te vragen ... Superlief en heel gehoorzaam. Dat zullen fijne wandelingen worden volgende week.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wat een leuke hond, heel veel plezier de volgende week :ok:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

marcelreimer schreef:
LongFields schreef:Wat een leuke hond! Die ziet er trouwens wel anders uit dan de BC's die ik op shows tegenkom. Is dit een hond uit werklijnen?
Niet dat ik weet. Het is gewoon een kortharige BC. Ik heb haar al eens gezien. Het is een echte schat. Komt uit zichzelf naar je toe om naar een taak te vragen ... Superlief en heel gehoorzaam. Dat zullen fijne wandelingen worden volgende week.
Dat denk ik ook wel! :ok:
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ons avontuur met Lester

Lester is gearriveerd, en we hebben onze eerste dag met haar achter de rug. Ik heb een snelle website ingericht als een soort dagboekje van de week. Wie wil, kan surfen naar http://woefweb.nl/lester

Groetjes, Marcel
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Geweldig dat jullie je er zo in verdiepen!! Zo maak je een weloverwogen keuze voor jullie en de toekomstige hond. Hoop dat jullie een fijne week met haar hebben, maar hou het beeld niet vast van een welopgevoede border, wanneer je een pup van dit ras mss in de toekomst aanschaft..dit speelt vast ook in jullie hoofd, maar moet het toch van mezelf even melden :wink: :pffff: . Voordat je pup echt een volwassen, welopgevoede hond is, ben je wel een tijdje verder. Maar mijn intuitie en gevoel zegt dat jullie dat geduld zeker wel hebben, als ik dit allemaal zo lees!
Ik word hier helemaal blij van, dat mensen zo weloverwogen over een hond nadenken en dit hier delen!

Veel succes en plezier met jullie uiteindelijke keuze!!
:ok: :wink:

Groetjes Agnes
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

mecheltjes schreef:
LongFields schreef: Trouwens, ik vond de honden van Inge helemaal niet extreem druk of zo, dat kan nog veel en veel drukker! :mrgreen:

ja wij hebben zo eentje OZZY :mrgreen: :mrgreen:
Ik ken er ook nog wel eentje...... :N:
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Kvind het jammer dat je de koningspoedel niet overweegt,
kan je veel mee doen en is heel erg proper omdat hij geen haar verliest.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

marcelreimer schreef:
Ik zie op je website (die is leuk trouwens!) dat het inderdaad een werklijn-BC is. Had ik het toch goed gezien. :wink:

Heel veel plezier met en van Lester deze week, maar aan jullie enthousiaste verhaal te zien op jullie website gaat dat wel goedkomen! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”