Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag jullie mening..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik lijn ze bij alle honden die ik tegen kom aan. Gelukkig in het amsterdamse bos nooit problemen gehad. Bij Nanni zijn de scherpste randjes eraf en valt nooit uit tegen vreemde honden ( :cheer: ) Tuana moet af en blijven liggen. Dat gaat goed, de loslopende honden zoeken de onze niet op.
Met een echt agressieve hond, die echt bijt en alles opvreet, vind ik niet dat je daarmee in eenlosloop gebied moet lopen.

In het park loopt een dalmaat die dus bijt. Nanni is in der bil gebeten toen ik haar net 2 weken had. Tuana liep los toen ze pupje was en wilde kennismaken. Gelukkig liep het goed af, omdat tuana niet geheel ging kennismaken. Maar eng is zoiets wel.
Daarna liep ik een keer met Tuana en een berner daar en die berner rent dus op alle honden af( :N: ) zie ik die dalmaat lopen! Gelukkig vond ze het water boeiender, want anders was ik bang dat die hond haar gebeten had.
Met zulke honden zou ik dus zulke plekken mijden. Nanni is in dat park ook erg agressief, dus ik loop er nooit. Die dalmaat loopt altijd op tijden dat het giga druk is. Oke hij houdt zijn hond vast, prima, maar dan denk ik wel eens, zoek een andere plek om te lopen. je kan ook aangelijnd op straat lopen
Dyenga
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann
Contacteer:

Re: Graag jullie mening..

Ongelezen bericht door Dyenga »

corason del perro schreef: Ik vind ook van niet maar wettelijkgezien geen idee, al vraag ik me af of daar uberhaupt wetten over zijn lijkt me niet zo
De wetgeving is helder. Wettelijk gezien is de hond een "zaak". De bepalingen van het aansprakelijkheidsrecht zijn hierbij van toepassing. Indien je schade toebrengt aan zaken van derden dan ben je, in beginsel, direct vergoedingsplichtig. Indien je hond schade toebrengt aan andere honden dan spreek je van risico-aansprakelijkheid. Het bovenstaande is eveneens van toepassing. Bij dit soort kwesties komt de factor "eigen schuld" vaak aan bod. Ofwel, in hoeverre draag je zelf bij aan het ontstaan of beperken van de veroorzaakte schade.

Wettelijk gezien mogen de honden in deze situatie loslopen. Maar, wanneer een van de eigenaren de hond aangelijnd heeft staat deze, juridisch gezien, altijd sterker mocht het tot een procedure komen.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

idd een moeilijke kwestie...
casper is ook niet altijd even leuk met andere honden, grote waffel enzo
die heb ik dus altijd aangelijnt zitten, tenzij het duidelijk is dat hij alleen wil spelen.
ik vind dat mensen hun hond moeten aanlijnen zodra en een aangelijnde hond aan komt, maar helaas doen weinig mensen dat, zelfs niet als ik het netjes vraag, onder het mom van, ja maar hij doet niks hoor!

eigenlijk moet het zo zijn dat elke hond, sociaal of niet, naar een losloop gebied moet kunnen.
waar moet mijn hondje anders zijn energie kwijt? die heeft ook het recht om even lekker achter een bal aan te rennen, te zwemmen, en te dollen.
alleen kan dit dus zelden omdat veel mensen te beroerd zijn om hun hond even bij zich te houden.
als ik naar een losloop gebied ga, is dat dus op vreemde tijden en er dus bijna niemand is, en verder maar fietsen....
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

britty schreef:Ik ga daar alleen in als er niemand is, maar halverwege kan er iemand via de zijingang de dijk oplopen en dan moet ik in elk geval mijn teef aanlijnen. Mijn reu blijft ook los goed bij me.
Doorgaans gaat dat ook goed en lijnt de tegenpartij zijn hond ook aan. Verderop gaan ze dan weer los.
Ik vind dit juist de lastigste situaties, 1 hond vast, 1 hond los. Moet ik ze dan wel of niet aanlijnen....
Als je ze wel aanlijnt gebeurt het vaak zat dat ze roepen: Laat maar los hoor, t is een weglopertje, daarom zit hij/zij vast.
Als je ze niet aanlijnt krijg je commentaar dat je toch ziet dat er 1 vast zit? Eeeuuuh ja had ik gezien ja, maar het had evenzo goed een wegloper kunnen zijn :roll: :roll:
En dan de hond die losloopt en onder appel(met streepje) staat, nou veel honden lopen altijd naast hun baas als ze loslopen, dan kan ik niet zien of ze gewoon los zijn of niet..
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

nance schreef:
britty schreef:Ik ga daar alleen in als er niemand is, maar halverwege kan er iemand via de zijingang de dijk oplopen en dan moet ik in elk geval mijn teef aanlijnen. Mijn reu blijft ook los goed bij me.
Doorgaans gaat dat ook goed en lijnt de tegenpartij zijn hond ook aan. Verderop gaan ze dan weer los.
Ik vind dit juist de lastigste situaties, 1 hond vast, 1 hond los. Moet ik ze dan wel of niet aanlijnen....
Als je ze wel aanlijnt gebeurt het vaak zat dat ze roepen: Laat maar los hoor, t is een weglopertje, daarom zit hij/zij vast.
Als je ze niet aanlijnt krijg je commentaar dat je toch ziet dat er 1 vast zit? Eeeuuuh ja had ik gezien ja, maar het had evenzo goed een wegloper kunnen zijn :roll: :roll:
En dan de hond die losloopt en onder appel(met streepje) staat, nou veel honden lopen altijd naast hun baas als ze loslopen, dan kan ik niet zien of ze gewoon los zijn of niet..
Mensen tegenkomen in losloopgebied met 1 aangelijnde en 1 loslopende hond vind ik ook heel erg lastig. Voornamelijk als de loslopende hond een pittige reu is.
Ik zit dan namelijk met Moos. Aangelijnd gaat hij niet altijd even leuk met pittige vreemde reuen (snauwen). Laat ik hem dan dus loslopen, en die ene hond is aangelijnd omdat hij niet vriendelijk is, dan krijg ik die baas op mijn dak dat Moos losloopt. Hij zal een echt onvriendelijke hond niet dichtbij naderen, maar hij gaat er ook niet met een boog van 10 meter omheen. Metertje of 2 afstand houdt hij dan.
Maar lijn ik Moos aan dan hebben we een probleem als die loslopende reu zich even op komt dringen en Moos geen kant op kan :19:

Als 1 hond aangelijnd is laat ik mijn honden dus los, en houdt ze in de smiezen. Saar nadert sowieso geen vreemde honden tenzij ze heeeeeeeeeel duidelijk zachtaardig zijn. En Moos gaat ook niet snuffelen met een hond die echt niet zo gezellig is.

Als het ook maar even kan probeer ik dan trouwens op afstand de boel met de andere bazen kort te sluiten. Wat dat betreft zou ik persoonlijk het wel prettig vinden als mensen met aangelijnde hond ook nog even roepen "zou je jouw honden ook even aan willen lijnen?". In plaats van mij een beetje laten zwemmen waarom die hond dan aangelijnd is. Want vaak is het inderdaad ook omdat het een weglopertje is bijvoorbeeld.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ai, dan vinden jullie (Marloes en Nance hier boven mij, bedoel ik :wink: ) dus erg lastig! Want als ik een vreemde hond of vreemde honden moet passeren omdat er is geen omweg mogelijk is - dat doe ik namelijk liever - dan lijn ik maar één hond aan. De ander gaat onder appèl. Voor een min of meer oplettend oog is dat goed te zien want Bill draait zich echt om, posteert zich tegen mijn been en loopt echt vlak naast me mee.
Ik had graag gewild dat ik Silka ook zo onder appèl kan krijgen, maar dat lukt - tot nog toe - niet. En omdat ik niet wil dat zij achter (toch al bange) honden aanjaagt, ga ik echt het riscio niet lopen en maak ik haar vast.
Overigens zet ik Bill juist zo duidelijk onder appèl omdat ik Silka toch al moet aanlijnen. Ik redeneer dan zo: beter allebei mijn honden bij me houden, dat is voor tegemoetkomende hondeneigenaren duidelijker. Maar... dat heb ik dus verkeerd gedacht! :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:Ai, dan vinden jullie (Marloes en Nance hier boven mij, bedoel ik :wink: ) dus erg lastig! Want als ik een vreemde hond of vreemde honden moet passeren omdat er is geen omweg mogelijk is - dat doe ik namelijk liever - dan lijn ik maar één hond aan. De ander gaat onder appèl. Voor een min of meer oplettend oog is dat goed te zien want Bill draait zich echt om, posteert zich tegen mijn been en loopt echt vlak naast me mee.
Ik had graag gewild dat ik Silka ook zo onder appèl kan krijgen, maar dat lukt - tot nog toe - niet. En omdat ik niet wil dat zij achter (toch al bange) honden aanjaagt, ga ik echt het riscio niet lopen en maak ik haar vast.
Overigens zet ik Bill juist zo duidelijk onder appèl omdat ik Silka toch al moet aanlijnen. Ik redeneer dan zo: beter allebei mijn honden bij me houden, dat is voor tegemoetkomende hondeneigenaren duidelijker. Maar... dat heb ik dus verkeerd gedacht! :mrgreen:
Hahaha. Nou, kijk, als die loslopende hond overduidelijk naast moet blijven lopen dan snap ik die hint ook wel :mrgreen: :wink:

Wat ik vooral lastig vind, en wat ik best regelmatig tegenkom hier, is 1 aangelijnde hond, en 1 loslopende hond die dan dus echt maar wat rondzwiert. Vaak is die ene hond dan aangelijnd omdat het een weglopertje is (of loops of iets dergelijks), maar soms ook omdat hij/zij graag andere honden een kopje kleiner maakt.
Ik kan van afstand echt niet ruiken welke van de opties het is, en als de loslopende zwierende hond een reu is die in de verte al duidellijk opdringerig op Moos af komt gestiert, tja, dan vind ik dat verdraaid lastig :wink:

Het toppunt is dat ik ook weleens heb dat ik Moos en Saar netjes aanlijn voor die aangelijnde hond, en dan van mensen snerend naar mijn hoofd krijg geslingerd "je bent toch niet bang he???"
Waarop ik uitleg dat ik ze aanlijn omdat zij ook een aangelijnde hond hebben en dat blijkt dan omdat die hond in kwestie anders achter de konijnen aangaat.

Zucht; het blijft lastig :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

moos schreef:Het toppunt is dat ik ook weleens heb dat ik Moos en Saar netjes aanlijn voor die aangelijnde hond, en dan van mensen snerend naar mijn hoofd krijg geslingerd "je bent toch niet bang he???"
Waarop ik uitleg dat ik ze aanlijn omdat zij ook een aangelijnde hond hebben en dat blijkt dan omdat die hond in kwestie anders achter de konijnen aangaat.

Ik zie het weer helemaal voor me :mrgreen:
Maar ik moet zeggen, dat ik, als ik Rana aangelijnd laat meelopen, (bijv. vanwege konijntjes) ik het wel waardeer als anderen hun hond niet naar haar toe laten gaan.
Dus die "sneer" zou je van mij niet krijgen en wel een waarderend woordje voor jouw oplettendheid :ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Hahaha. Nou, kijk, als die loslopende hond overduidelijk naast moet blijven lopen dan snap ik die hint ook wel :mrgreen: :wink:

Wat ik vooral lastig vind, en wat ik best regelmatig tegenkom hier, is 1 aangelijnde hond, en 1 loslopende hond die dan dus echt maar wat rondzwiert. Vaak is die ene hond dan aangelijnd omdat het een weglopertje is (of loops of iets dergelijks), maar soms ook omdat hij/zij graag andere honden een kopje kleiner maakt.
Ik kan van afstand echt niet ruiken welke van de opties het is, en als de loslopende zwierende hond een reu is die in de verte al duidellijk opdringerig op Moos af komt gestiert, tja, dan vind ik dat verdraaid lastig :wink:

Het toppunt is dat ik ook weleens heb dat ik Moos en Saar netjes aanlijn voor die aangelijnde hond, en dan van mensen snerend naar mijn hoofd krijg geslingerd "je bent toch niet bang he???"

Ja, lastig is het zeker. Daarom ontloop ik altijd het liefst alles en iedereen... Nou ja, de voor mij vreemde hondeneigenaren en honden dan. :wink:
O ja en één hond vast en één 'zwierend' :mrgreen: is dus idd lastig in te schatten. Vandaar dat ik Bill ook maar bij me hou. Doe ik het dus gewoon toch goed! :pffff: :F:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
moos schreef:Het toppunt is dat ik ook weleens heb dat ik Moos en Saar netjes aanlijn voor die aangelijnde hond, en dan van mensen snerend naar mijn hoofd krijg geslingerd "je bent toch niet bang he???"

Ik zie het weer helemaal voor me :mrgreen:
Maar ik moet zeggen, dat ik, als ik Rana aangelijnd laat meelopen, (bijv. vanwege konijntjes) ik het wel waardeer als anderen hun hond niet naar haar toe laten gaan.
Dus die "sneer" zou je van mij niet krijgen en wel een waarderend woordje voor jouw oplettendheid :ok: :wink:
Ik zal het onthouden mocht ik je oooooooooit eens tegenkomen :mrgreen:

Vaak gaat het natuurlijk ook wel zo :wink: Dan roep ik Moos en Saar bij me en lijn ze aan vanwege aan aangelijnde hond, en dan knik je elkaar even vriendelijk toe en loopt iedereen zijn eigen kant op.
Maar ik moet zeggen dat ik na zo'n moment elke keer weer even denk "goh, heerlijk, zo kan het dus ook". Dus iets zegt me dat het toch ook heel vaak iets anders loopt, hahaha.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Dyenga schreef:
corason del perro schreef: Ik vind ook van niet maar wettelijkgezien geen idee, al vraag ik me af of daar uberhaupt wetten over zijn lijkt me niet zo
De wetgeving is helder. Wettelijk gezien is de hond een "zaak". De bepalingen van het aansprakelijkheidsrecht zijn hierbij van toepassing. Indien je schade toebrengt aan zaken van derden dan ben je, in beginsel, direct vergoedingsplichtig. Indien je hond schade toebrengt aan andere honden dan spreek je van risico-aansprakelijkheid. Het bovenstaande is eveneens van toepassing. Bij dit soort kwesties komt de factor "eigen schuld" vaak aan bod. Ofwel, in hoeverre draag je zelf bij aan het ontstaan of beperken van de veroorzaakte schade.

Wettelijk gezien mogen de honden in deze situatie loslopen. Maar, wanneer een van de eigenaren de hond aangelijnd heeft staat deze, juridisch gezien, altijd sterker mocht het tot een procedure komen.
Oh ja?
Ga jij dat dan maar eens aan de politie in Zwijndrecht uitleggen.
Want zelfs op plekken waar hier een aanlijngebod is, kan ik vaak niet normaal lopen....
Mijn reu vindt niet alle honden even leuk en sommige wil hij echt grijpen.
Volgens de politie hier in Zwijndrecht ben ik alsnog fout als mijn hond een loslopende hond te pakken krijgt in een aanlijngebied notabene!!!!
Het is één keer voor gekomen dat het hondje van een vrouw uit de riem was geschoten. Rende op Romeo af en Romeo greep dat hondje.
Politie erbij en ja hoor. Als dit nog een keer gebeurt mevrouw, dan krijgt u een muilkorf gebod! Whaaat???!!!
Terwijl de gemeente weer iets heel ander zegt, volgens de gemeente is de eigenaar van een los lopende hond fout en mag de politie helemaal zulke uitspraken niet doen zonder uitspraak van een rechter.
Maar het zal wel weer zo'n agent zijn geweest die baalde dat mijn honden netjes hun stamboompjes hadden, want hij had ze maar al te graag beide mee hebben genomen om ze af te spuiten!
:zweep:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Gistermiddag was het zover dus. Ik loop vaak in een park waar 4 velden achter alkaar liggen. Ik loop dan met de honden naar het achterste veld om met ze te ballen. Wekenlang loopt heel vaak een Ridgeback reu naar ons toe (waarvan baas op het eerste veld staat te :blah: ) en loopt om Rocky te dreigen. Steeds leid ik mijn hond af, lijn hem aan, zet hem onder appél maar de Ridgback bleef met stijve poten en opgestoken staart maar dreigen naar Rocky. Gister was ik het in een opwelling spuugzat. Ik knipte Rocky los, liep snel met Reina de andere kant op en liet het heren maar uitzoeken. Een korte felle schermutseling volgde, Rocky joeg hem het veld af en kwam weer terug. Nogmaals baas van de Ridgeback was weer in geen velden of wegen te bekennen.
Vanmorgen was ik er weer, de Ridgeback ook maar bleef aan de kant van het veld staan kijken zonder dreighouding. Kennelijk heeft het de heren even laten uitzoeken geholpen.
Ik weet dat het eigenlijk helemaal fout is wat ik gedaan heb maar in dit geval heeft het (gelukkig) goed uitgepakt.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

alma2 schreef:Gistermiddag was het zover dus. Ik loop vaak in een park waar 4 velden achter alkaar liggen. Ik loop dan met de honden naar het achterste veld om met ze te ballen. Wekenlang loopt heel vaak een Ridgeback reu naar ons toe (waarvan baas op het eerste veld staat te :blah: ) en loopt om Rocky te dreigen. Steeds leid ik mijn hond af, lijn hem aan, zet hem onder appél maar de Ridgback bleef met stijve poten en opgestoken staart maar dreigen naar Rocky. Gister was ik het in een opwelling spuugzat. Ik knipte Rocky los, liep snel met Reina de andere kant op en liet het heren maar uitzoeken. Een korte felle schermutseling volgde, Rocky joeg hem het veld af en kwam weer terug. Nogmaals baas van de Ridgeback was weer in geen velden of wegen te bekennen.
Vanmorgen was ik er weer, de Ridgeback ook maar bleef aan de kant van het veld staan kijken zonder dreighouding. Kennelijk heeft het de heren even laten uitzoeken geholpen.
Ik weet dat het eigenlijk helemaal fout is wat ik gedaan heb maar in dit geval heeft het (gelukkig) goed uitgepakt.
Dat had ik met Romeo nooit kunnen doen.
Die vecht net zo lang door tot er één het loodje legt..........
Maar ik kan me jouw reactie best voorstellen hoor!
chyta
Actief

Ongelezen bericht door chyta »

Vind dat het geven en nemen zou moeten zij ,,,..maar ja dat schijnt zoals zoveel dingen NIET of moelijk te zijn een beetje begrip voor elkaar te hebben .

Zelf heb ik zoiets van ok ,als een ander haar/ zijn hond aanlijnd zal dat niet voor niets zijn ... dus lijn ik ook aan ...wel of geen los loop gebied ...

:19: :19: ..Maar kan ook heel goed begrijpen dat een ander dat balen vind .
Afbeelding
alm@
moderator

Paulala schreef:
alma2 schreef:Gistermiddag was het zover dus. Ik loop vaak in een park waar 4 velden achter alkaar liggen. Ik loop dan met de honden naar het achterste veld om met ze te ballen. Wekenlang loopt heel vaak een Ridgeback reu naar ons toe (waarvan baas op het eerste veld staat te :blah: ) en loopt om Rocky te dreigen. Steeds leid ik mijn hond af, lijn hem aan, zet hem onder appél maar de Ridgback bleef met stijve poten en opgestoken staart maar dreigen naar Rocky. Gister was ik het in een opwelling spuugzat. Ik knipte Rocky los, liep snel met Reina de andere kant op en liet het heren maar uitzoeken. Een korte felle schermutseling volgde, Rocky joeg hem het veld af en kwam weer terug. Nogmaals baas van de Ridgeback was weer in geen velden of wegen te bekennen.
Ik weet ook wat ik wat dat betreft aan Rock heb. Ik laat het er alleen zelden of nooit op aankomen want ik zal idd maar een Romeo tegenkomen :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

alma2 schreef:
Paulala schreef:
Ik weet ook wat ik wat dat betreft aan Rock heb. Ik laat het er alleen zelden of nooit op aankomen want ik zal idd maar een Romeo tegenkomen :wink:
Iemand met een hond als Romeo zou die hond altijd aan de lijn moeten houden, maar helaas gebeurt dat vaak niet.
Mijn Romeo loopt alleen maar los op plekken waar ik goed uitzicht heb en er geen zijpaadjes zijn, hij luistert gelukkig goed, dus dan is het geen probleem.
Maar ik vind het echt onverantwoord van de eigenaar van de Ridgeback, ik zou zelf wel als de dood zijn geweest dat die hond mijn hond had afgemaakt in jouw geval!
Dyenga
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dyenga »

Paulala schreef: Oh ja?
Ga jij dat dan maar eens aan de politie in Zwijndrecht uitleggen.
Hoeft niet hoor. E.e.a. ligt vast in de wetgeving.
Terwijl de gemeente weer iets heel ander zegt, volgens de gemeente is de eigenaar van een los lopende hond fout en mag de politie helemaal zulke uitspraken niet doen zonder uitspraak van een rechter.
Klopt helemaal. Er is zelfs in deze situatie geen grond om te verbaliseren.
alm@
moderator

Paulala schreef:
alma2 schreef:
Paulala schreef:
Iemand met een hond als Romeo zou die hond altijd aan de lijn moeten houden, maar helaas gebeurt dat vaak niet.
Mijn Romeo loopt alleen maar los op plekken waar ik goed uitzicht heb en er geen zijpaadjes zijn, hij luistert gelukkig goed, dus dan is het geen probleem.
Maar ik vind het echt onverantwoord van de eigenaar van de Ridgeback, ik zou zelf wel als de dood zijn geweest dat die hond mijn hond had afgemaakt in jouw geval!
Op een of andere manier schatte ik de Ridgeback intuïtief niet in als een killer. Ik deed het ook in een opwelling normaal doe ik dit niet, knokpartijen dienen te allen tijden voorkomen te worden, nergens voor nodig. Achteraf hoorde ik dat meer mensen last hebben van die opdringerige Ridgeback. Onverantwoorde eigenaren kom ik bijna dagelijks tegen. Ik kan die Ridgeback eigenaar wel aan gaan spreken maar mijn ervaring is dat met dit soort mensen een zinloze discussie volgt :19:
Ik had het laatst ook met een Groenendaeler die Rock aanvloog (gelukkig veel geschreeuw, weinig wol). De eigenaar zei laconiek: tsja ze moeten éven de rangorde bepalen :piew:
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Rami schreef:Ai, dan vinden jullie (Marloes en Nance hier boven mij, bedoel ik :wink: ) dus erg lastig! Want als ik een vreemde hond of vreemde honden moet passeren omdat er is geen omweg mogelijk is - dat doe ik namelijk liever - dan lijn ik maar één hond aan. De ander gaat onder appèl. Voor een min of meer oplettend oog is dat goed te zien want Bill draait zich echt om, posteert zich tegen mijn been en loopt echt vlak naast me mee.
Als een hond zo duidelijk op de baas let, is er geen enkel probleem, dan lijn ik ze aan.

Maar wat je hier vaak ziet, is 1 hond los, baas loopt te beppen aan de foon(en dan liefst zo hard dat je het feilloos mee kunt luisteren) en wordt heen en weer gesleurd door de hond aan de riem. En dat zijn juist de bazen die het hardste lopen te schelden op de anderen :roll:
Ik doe bij zo iemand de kleintjes vast en Ollie los. Hij vecht niet uit zichzelf maar als hij aangevallen wordt, staat hij zn mannetje.
Toch blijven dit lastige situaties....
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

lieke schreef:Wel vind ik dat als je een hond hebt die echt andere honden wil verscheuren, je niet in een losloopgebied moet komen op tijden dat er veel honden zijn. Een ongeluk is snel gebeurd en al heb je je honden onder appèl, het kan zijn dat het toch fout gaat.
hier ben ik het helemaal mee eens,
mijn hond doet het goed met andere honden en dan is het goed lopen in zo'n gebied,
je hebt dan een soort "toelatingsexamen " achter de rug.
Maar de mensen met honden die dan niet te vertrouwen zijn, verpesten de boel zo.
Ook al doen ze hun best om aan te lijnen , onder appel staan, enz enz

Het krijgt ineens iets van een "vijandigs" -sfeertje, een sfeer van "nu moet ik heel goed opletten"
Ook al zijn het hele aardige mensen, dat doet er niet toe, maar tòch is de sfeer onderling dan verpest.
Door een situatie van..."snel aanlijnen, en snel hier vandaan weglopen"
En het is tòch jammer !
En ik vind het ook vervelend dat je van die stuiterballen hebt die rücksichtsloos op elke hond afduiken maar ik vind het nog veel vervelender als iemand een hond heeft die elke andere hond wil afmaken
.

dit is ook een goede stelling:
mijn hond is nogal nieuwsgierig en wil naar alle honden toe, maar dat kan, omdat er altijd dezelfde honden nu komen. daar.
en ze kennen hem al hier in de buurt.
Dus misschien is hij daarom hier ook een stuiterbal geworden , door al zijn vriendjes en vriendinnetjes te gaan begroeten.
Maar hij dóet tenminste niets , en dàn is de situatie ook veel rustgevender.
En toen ik er wat van zei (nou ja... schreeuwde :mrgreen: ) zei die man dat hij het recht had om zijn hond hier los te laten lopen
dit heb ik natuurlijk ook al een paar keer megemaakt.
Grote bek krijg je dan, want zìj mogen hier ook los lopen , het is toch een losloopgebied? :evil:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:

:mrgreen:
Ik ben ook iemand die regelmatig met één aangelijnde en één loslopende hond loopt :N:

Bv Moritz kon feilloos andere honden inschatten en dook er dan ineens een vreemde hond op, dan lijnde ik vliegensvlug Kaya aan omdat daar het 'gevaar' het grootst bij is. Moritz liet ik dan loslopen omdat ik veel meer op zijn hondeninstinct kon vertrouwen.

Ook bij Puchu en Kaya heb ik er soms één aangelijnd en soms ééntje los. Afhankelijk van de situatie. Kom ik een leuke pup tegen, dan lijn ik Kaya aan zodat Puchu leuk kan spelen, maar kom ik een vrij agressieve hond tegen dan zal ik eerder Puchu in zijn kladden pakken (aanlijnen :mrgreen: ) omdat Kaya zich wel redt.
Niet altijd is er tijd of is de situatie ernaar om beide honden aan te lijnen.

Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat het wel duidelijk is dat de loslopende hond niet bij de aangelijnde hond moet komen :oeps: (ook al weet ik dat het in de praktijk niet altijd duidelijk is, maar dat is iig het signaal wat ik probeer af te geven).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rami
Zeer actief

Caro. schreef: :mrgreen:
Ik ben ook iemand die regelmatig met één aangelijnde en één loslopende hond loopt :N:

Bv Moritz kon feilloos andere honden inschatten en dook er dan ineens een vreemde hond op, dan lijnde ik vliegensvlug Kaya aan omdat daar het 'gevaar' het grootst bij is. Moritz liet ik dan loslopen omdat ik veel meer op zijn hondeninstinct kon vertrouwen.

Ook bij Puchu en Kaya heb ik er soms één aangelijnd en soms ééntje los. Afhankelijk van de situatie. Kom ik een leuke pup tegen, dan lijn ik Kaya aan zodat Puchu leuk kan spelen, maar kom ik een vrij agressieve hond tegen dan zal ik eerder Puchu in zijn kladden pakken (aanlijnen :mrgreen: ) omdat Kaya zich wel redt.

Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat het wel duidelijk is dat de loslopende hond niet bij de aangelijnde hond moet komen :oeps: (ook al weet ik dat het in de praktijk niet altijd duidelijk is, maar dat is iig het signaal wat ik probeer af te geven).
Ha, nog iemand die het ingewikkeld maakt... :mrgreen:

Met mijn twee volwassen honden vind ik het eigenlijk wel prima dat er verder geen of weinig contacten zijn met onbekende honden. Ze hebben elkaar, spelen graag met elkaar, er is veel interactie tussen hen etc..
Daarnaast zijn er dan nog een paar 'bevriende' honden (van familie, vrienden, een paar honden die ik af en toe tegen kom). Maar... met een pup heb je toch weer te maken met heel het socialisatie-gebeuren, het leren omgaan met alllerlei verschillende honden in verschillende situaties. Dan moet je toch een beetje schipperen... en dat maakt het nog ietsje lastiger, denk ik. :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Rami schreef:
Caro. schreef: :mrgreen:

Ha, nog iemand die het ingewikkeld maakt... :mrgreen:

Met mijn twee volwassen honden vind ik het eigenlijk wel prima dat er verder geen of weinig contacten zijn met onbekende honden. Ze hebben elkaar, spelen graag met elkaar, er is veel interactie tussen hen etc..
Daarnaast zijn er dan nog een paar 'bevriende' honden (van familie, vrienden, een paar honden die ik af en toe tegen kom). Maar... met een pup heb je toch weer te maken met heel het socialisatie-gebeuren, het leren omgaan met alllerlei verschillende honden in verschillende situaties. Dan moet je toch een beetje schipperen... en dat maakt het nog ietsje lastiger, denk ik. :wink:
Ja zeker dan nog met een 'Kaatje Ka' die het niet pikt als 'puplief' (ahum) op zijn kop krijgt van een andere hond :N:
Dan is het soms héél lastig wandelen :oeps: En ga ik alleen aan de wandel met Puchu, dan kom ik natuurlijk letterlijk geen hond tegen. Neem ik ook Kaya mee, dan zien we uiteraard net dat leuke speelmaatje voor Puchu :roll:

Ingewikkeld, ingewikkeld :mrgreen: voor mij én voor andere hondenbezitters :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Als ik een aangelijnde hond zie, dan lijn ik Sita ook even aan. Sita wil met iedere hond even kennis maken en dat is soms niet zo'n goed idee. Soms ben ik net te laat met het roepen van haar, maar dan zorg ik wel dat ik snel in de buurt ben om haar te pakken.

Ben het er mee eens dat als je echt een hond hebt, die andere honden aanvliegt, het slimmer is om niet in een losloopgebied te gaan wandelen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik lijn ze aan, al is dat bij mijn honden totaal niet nodig. Ze zullen sowieso niet als eerste op vreemde honden afgaan, laat staan stuiteren.

Vorige week hadden we het andersom trouwens. Wij kwamen net van een terrasje, en hadden de dames aan de lijn (het was een zandpaadje met groenstrook, en daarnaast een weggetje). We kwamen een Oosterbeekse dame (van stand) tegen met een Jack Hussel die los liep. Ze lijnde haar hondje aan en ik riep dat dat van ons niet hoefde. "Nee, deze combi (wijzend op onze honden) gaat ook altijd wel goed hoor", maar ze lijnde toch haar hond aan. Inmiddels passeerden we elkaar vriendelijk en vertelde ik in het voorbijgaan dat wij de honden aan de lijn hadden omdat er een voor ons onbekende weg naast liep.

Haha, ik voelde me bijna bezwaard omdat zij haar hond aanlijnde voor ons, terwijl ik dat zelf dus ook altijd doe als ik aangelijnde honden tegemoet kom :smile: :smile: :smile:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ik doe mijn best, losloopgebieden hebben we hier niet, iedereen loopt het bos in, waar uiteraard een aanlijngebod is. En waar alle honden loslopen.
En waar ik op de tijdstippen dat ik loop hooguit 4 honden tegenkom, soms een roedel herders, keurig onder appél, (mjn honden zijn wat zelfstandiger :wink: , maar niet agressief en zoeken een agressieve hond beslist niet op)
Diesel is de enige hond die andere honden opzoekt. Maar hij gaat de confrontatie niet aan, en in het uitzonderlijke geval dat iemand zijn/haar hond aanlijnt ivm agressiviteit van die hond, kiest hij snel eieren voor zijn geld en draait om.
De mastiffs gaan niet op honden af, die laten zich gelaten benaderen, maar die zien er kennelijk zo eng uit dat onbekenden voor ons snel een ander pad inslaan.
Overigens wandel ik 3 van de 5 dagen zonder een andere hond tegen te komen.

Maar als ik iemand met een aangelijnde hond zie aankomen, probeer ik in te schatten of dat is omdat ze zelf bang is voor mijn honden, of mijn honden wil beschermen.
En in het laatste geval lijn ik ze aan.
:denken: dat zal zo'n 1 keer per jaar voorkomen. Hooguit.

Ik zeg er eerlijk bij dat als wij niet hier woonden maar daar waar het druk is, ik geen 2 mastiffs zou hebben.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik heb een keer meegemaakt dat Benthor er ineens vandoor ging in een losloopgebied. Terugroepen hielp niet. Bleek dat er een vrouw liep met een loopse teef die daarna begon te dreigen dat ik Benthor moest aanlijnen omdat haar teef loops en aggressief was.

Ook loopt er regelmatig een man met een hondagressieve hond die al menig loslopende en aangelijnde hond verwond heeft (de eigenaar laat de lijn vieren wanneer hij passeert).

Op dat moment vraag ik me wel af wat deze mensen in een losloopgebied doen. :19:

Overigens, als ik een onbekende aangelijnde hond nader of een hond waarvan ik weet dat er problemen komen dan lijn ik Benthor en Iarik ook aan of kies een andere route. Ik doe dat ook als ik zie dat iemand met de hond aan het trainen is.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Wij hebben hier verschillende losloopgebieden. Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat de term 'losloop' wel heel erg letterlijk wordt genomen. De honden hoeven geloof ik niet meer te luisteren, andere honden zijn vogelvrij verklaard, dus het is 1 groot feest voor al die losloperige viervoeters. Vind dat niet kunnen, hoor. Want mensen zoals Britty hebben daar behoorlijk last van en ZIJ heeft het gedaan als haar hond erop klapt. Gewoon die loslopers aanleren bij te blijven, dan veroorzaak je ook geen overlast naar anderen toe.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik ben het met anderen eens dat een loslopende hond onder appel moet staan.
Echter, ik vind dat een aangelijnde hond in een losloopgebied ook onder appel moet staan.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

EstherK schreef:Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik ben het met anderen eens dat een loslopende hond onder appel moet staan.
Echter, ik vind dat een aangelijnde hond in een losloopgebied ook onder appel moet staan.
Wat bedoel je daar precies mee? Dat ie aan de riem niet uitvalt?

Heerlijk onderwerp dit.. ben gelukkig niet de enige die soms denkt :devil:
En er zijn heel veel mensen die hetzelfde denken over loslopen en de controle hebben over je hond..

trouwens eng hoor met die Ridgeback.. ik had het niet gedurfd.. hier in het parkje loopt er ook 1 en toen ik mijn toen 4 jarige dh net een week had klapte die hond.. waarvan de eigenaar in eerste instantie op een brug ging staan zodat wij het pad konden vervolgen .. echter toen ik voorbij liep met me hond naast me.. bleek de hond aan een flexi lijn te zitten.. en klapte achter op me hond. vervolgens brak het lijntje ook nog eens.. kon ik me hond wel meeroepen maar bleef de ridgeback aanvallen.. toen moest ik dus ook maar toekijken .. uiteindelijk droop in dit geval ook de ridgeback af... maar eng vond ik het wel..
Zodra ik m nu zie draai ik om .. de hond zit nu gelukkig aan een stevige leren riem :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”