Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Clickertraining.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

ik heb nooit geclickt voor het opspringen maar Daan is erg klein en denkt dat hij door opspringen wel aandacht krijgt.
Daan wilde het afliggen nooit snappen en dat heb ik hem met de clicker wel kunnen aanleren, hij snapte het opeens heel snel. Ook blijf kreeg ik hem niet aangeleerd en met de clicker is dit wel gelukt. voor een aantal oefeningen werkt de clicker voor hem dus wel maar niet bij behendigheid.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

marian* schreef:Ik denk dat dit een beetje een doorgeslagen conditionering is;ik zou er in elk geval knettergek van worden :wink:
Heb ook nog nooit het echte voordeel van een clicker t.o.v. een aai over de bol of wat dan ook ingezien.
de clicker is geen beloning, maar betekend einde oefening. daarna beloon je zoals je zelf wil.
de clicker is een hulpmiddel om te trainen, geen afstandsbediening.
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

little-wolf schreef:
marian* schreef:Ik denk dat dit een beetje een doorgeslagen conditionering is;ik zou er in elk geval knettergek van worden :wink:
Heb ook nog nooit het echte voordeel van een clicker t.o.v. een aai over de bol of wat dan ook ingezien.
de clicker is geen beloning, maar betekend einde oefening. daarna beloon je zoals je zelf wil.
Zo gebruik ik em idd ook, als in *Nu is de oefening goed, en dus klaar* daarna volgt dan nog gewoon steeds het goed zoooo/knuffel/aai of wat dan ook. Ik vind het direct aan kunnen geven dat hij iets goed doet, juist het makkelijke aan de clicker. De echte beloning komt erna.
little-wolf
Zeer actief

marian* schreef:
Moon schreef: Natuurlijk hoef je het niet toe te passen als je het niet wilt of er niet in gelooft. Maar het is toch jammer om een beetje schamper te doen over een methode die je niet echt goed kent :19:
Het was niet mijn bedoeling schamper over te komen of zo,maar ik zie gewoon het voordeel er niet van :19:
Ik heb mijn honden alles wat ze kennen en kunnen aangeleerd met een brokje of stukje kaas of wat dan ook;in die tijd was de clicker nog niet zo bekend als nu.Vooral bij Max werkte dat goed want die was en is gek op eten.

ik heb t idee dat jij denkt dat de clicker de beloning is. maar dat is het niet :wink:
little-wolf
Zeer actief

Jay1978 schreef:
little-wolf schreef:
Zo gebruik ik em idd ook, als in *Nu is de oefening goed, en dus klaar* daarna volgt dan nog gewoon steeds het goed zoooo/knuffel/aai of wat dan ook. Ik vind het direct aan kunnen geven dat hij iets goed doet, juist het makkelijke aan de clicker. De echte beloning komt erna.
alleen "het gevaar" van de clicker is weer, als je zelf verkeerd klikt, je de hond beloond voor verkeerd gedrag, en dat moet je er weer uit trainen :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

estelle schreef:
kiki78 schreef:Ik ben met Daan gestopt met de clicker. ik gebruikte hem met behendigheid maar voor Daan werkte het niet. Hij gaat dan enorm tegen je op springen en na elke sprong een click verwachten.
Maar dan heb je lijkt mij toch ergens verkeerd geklickt als de hond denkt dat de click komt na het opspringen. :denken:
Ik heb ook een hele overactieve hond, ook met trainen. Die normaal zonder de clicker ook blafte, tegne me op sprong, voordrong e..d
Juist met de clicker heb ik dat eruit weten te krijgen.
Timing is super belangrijk bij de clicker. Als je verkeerd klikt, ga je heel snel verkeerde dingen aanleren. Maar inderdaad, bij hyperhonden klik je ook juist voor rust. Ik heb honden daardoor echt zien kalmeren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Gebruik de clicker ook bij de paarden, werkt goed :wink: Heb het ook bij mijn honden gebruikt, Chira valt nergens mee te lijmen maar dat is natuurlijk een geval apart, maar Fangio vond het reuze intressant, hij had heel snel door dat klik een beloning betekende, iets te snel :roll:
Hem kon je alleen maar een click geven als hij iets had afgerond want op het moment dat hij die click hoorde liet hij alles vallen en rende naar je toe... geluid=beloning, heb onder begeleiding hierop getraind en het lag niet aan te late of te vroege klikjes maar voor Fangio was er maar 1 ding, klik = brokje en moet je dus zo snel mogelijk terug..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Zoek stok! schreef:
estelle schreef:
kiki78 schreef:Ik ben met Daan gestopt met de clicker. ik gebruikte hem met behendigheid maar voor Daan werkte het niet. Hij gaat dan enorm tegen je op springen en na elke sprong een click verwachten.
Maar dan heb je lijkt mij toch ergens verkeerd geklickt als de hond denkt dat de click komt na het opspringen. :denken:
Ik heb ook een hele overactieve hond, ook met trainen. Die normaal zonder de clicker ook blafte, tegne me op sprong, voordrong e..d
Juist met de clicker heb ik dat eruit weten te krijgen.
Timing is super belangrijk bij de clicker. Als je verkeerd klikt, ga je heel snel verkeerde dingen aanleren. Maar inderdaad, bij hyperhonden klik je ook juist voor rust. Ik heb honden daardoor echt zien kalmeren.
ik hier ook en met een snelheid waar je u tegen zegt :eek:
Biko blaft, gromt, snauwt uit opwinding heel erg om zich heen als ik hem aan wil lijnen. Dit gedrag is al een ontzettend eind verdwenen sinds de clicker hiervoor gebruikt wordt. Hij is nu al een stuk rustiger. Helemaal weg is het nog niet omdat ik niet teveel druk op hem wil oefenen in deze eerste weken. Ondertussen blijf ik belonen voor goed gedrag en vanzelf zal het vast wel steeds rustiger worden.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

cloris schreef:Hem kon je alleen maar een click geven als hij iets had afgerond want op het moment dat hij die click hoorde liet hij alles vallen en rende naar je toe... geluid=beloning, heb onder begeleiding hierop getraind en het lag niet aan te late of te vroege klikjes maar voor Fangio was er maar 1 ding, klik = brokje en moet je dus zo snel mogelijk terug..
Maar in principe is het toch ook zo dat na de click de oefening ook klaar is? Dan maakt het toch ook niet meer uit of hij naar je toe komt of dingen laat vallen?
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik heb beide methodes gevolgd met en zonder clicker
Moet zeggen dat hij met clicker alles beter door had
Ik heb het hier niet over kunstjes maar over de basis oefeningen
Zit lig af volg aan de voet links en rechts
Met klicker ging het veel beter dan zonder
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

cloris schreef:Gebruik de clicker ook bij de paarden, werkt goed :wink: Heb het ook bij mijn honden gebruikt, Chira valt nergens mee te lijmen maar dat is natuurlijk een geval apart, maar Fangio vond het reuze intressant, hij had heel snel door dat klik een beloning betekende, iets te snel :roll:
Hem kon je alleen maar een click geven als hij iets had afgerond want op het moment dat hij die click hoorde liet hij alles vallen en rende naar je toe... geluid=beloning, heb onder begeleiding hierop getraind en het lag niet aan te late of te vroege klikjes maar voor Fangio was er maar 1 ding, klik = brokje en moet je dus zo snel mogelijk terug..
Als ik je verhaal goed begrijp, ben ik het ook met Estelle eens. Click is eigenlijk volgens mij einde oefening; er volgt direct een beloning. Dus als je het gedrag langer wilt laten duren moet je de click uit gaan stellen, in hele kleine stapjes :19: . Maar misschien bedoel je het anders?
Gr. Marijke
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Moon schreef:
cloris schreef:Gebruik de clicker ook bij de paarden, werkt goed :wink: Heb het ook bij mijn honden gebruikt, Chira valt nergens mee te lijmen maar dat is natuurlijk een geval apart, maar Fangio vond het reuze intressant, hij had heel snel door dat klik een beloning betekende, iets te snel :roll:
Als ik je verhaal goed begrijp, ben ik het ook met Estelle eens. Click is eigenlijk volgens mij einde oefening; er volgt direct een beloning. Dus als je het gedrag langer wilt laten duren moet je de click uit gaan stellen, in hele kleine stapjes :19: . Maar misschien bedoel je het anders?
hier is click ook einde oefening. Dus de oefening moet volledig klaar zijn voordat je clickt :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Na de klik volgt altijd een beloning, zo heb ik het tenminste geleerd. Het hoeft niet altijd einde oefening te zijn, als je aan het shapen bent ga je na de klik en beloning gewoon weer door met de oefening.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Zoek stok! schreef:Na de klik volgt altijd een beloning, zo heb ik het tenminste geleerd. Het hoeft niet altijd einde oefening te zijn, als je aan het shapen bent ga je na de klik en beloning gewoon weer door met de oefening.
Je hebt gelijk; ik zei het verkeerd. Ik bedoelde het stukje waar je mee bezig bent :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Na de klik volgt altijd een beloning, zo heb ik het tenminste geleerd. Het hoeft niet altijd einde oefening te zijn, als je aan het shapen bent ga je na de klik en beloning gewoon weer door met de oefening.
en toch is dit zowat hetgene wat me het meeste tegenhoudt om eens met de clicker te beginnen - hoe moet ik dat 'in stapjes' dan zien? dat kan toch alleen maar voor een oefening waarbij je pal bij de hond staat (om hem zijn beloning te kunnen geven?)
een oefening aanleren doe je toch ook altijd bij jezelf? als een hond de af niet kent, zit je toch niet op je bank en de hond aan de andere kant van de kamer op zn plek t commando af te geven? :mrgreen:

het aanleren van iets gebeurd m.i bij je in de buurt en dat bouw je uit.
anders een keertje gaan kijken bij een clickertraining :wink:
cloris
Zeer actief

Arrgg volgens mij heb ik het dus fout uitgelegd :mrgreen: en ik heb geen idee hoe ik het duidelijk moet uitleggen haha, Fangio is nogal gefixeerd op het koekje/brokje na de klik, als je hem dus ergens naar toe wil sturen of hem iets wil laten doen dan click je in het begin dus al als hij bijvoorbeeld de goede kant op gaat of het te apporteren voorwerp oppakt, alleen daar zit het probleem dan ook direct, want dat is dus het moment dat hij vasthoudt, na de click einde oefening idd dat zowieso.
Maar dan de volgende keer, Fangio al helemaal enthousiast en zenuwachtig en dan wil je hem laten aporteren, je geeft commando, hij stormt naar het voorwerp, pakt het op, spuugt het uit, rent naar je toe en gaat heeeeel triompfantelijk voor je zitten met een blik van; Heee die oefening heb ik goed gedaan he.

Hij heeft namelijk 1x die click gekregen toen hij dat voorwerp oppakte en DAT onthoudt hij binnen 1x, ben toen met behulp van de hondenschool waar ik toen kwam gaan oefenen om hem voorbij dat punt te krijgen maar hij was zo bezig met die click dat hij een andere link legde dan dat de bedoeling was :19: op een of andere manier sloeg hij stappen over, maar dat was met de discs ook, als hij uitviel moest ik met die discs werken nou dat had hij snel in de gaten, geluid van discs=andere hond=uitvallen.... in het begin (slipketting tijdperk) was een korte correctie aan de slipketting ook al direct gekoppeld aan alarmbellen... en dat was dus met alles zo, hij heeft altijd stappen over geslagen of een andere weg genomen als dat nodig was...
Nu nog als ik de clicker pak dan rent hij als een gek door het huis (voor zover nog mogelijk natuurlijk) en zoekt iets, pakt een balletje gooit die direct weg en gaat met een blije smoel voor mij zitten.. dit is iets wat hij zo'n 8 jaar geleden heeft geleerd dus dat zit zo in zijn kop..

*ik hoop dat het zo iets duidelijker is wat ik bedoelde* anders lees ik het wel :wink:
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
cloris
Zeer actief

Inge O schreef:
nee, een clicker is ook juíst bedoeld om op afstand duidelijk te kunnen maken of een hond iets goed doet of niet - of zie jij dolfijnentrainers samen met hun dolfijnen door het water klieven :mrgreen: ?
Klopt, als je de hond een bepaald traject wilt laten afgaan zal je hem onderweg ook een click moeten geven om hem duidelijk te maken dat hij de goede kant op gaat :wink: dat was dus bij Fangio al helemaaaal onmogelijk :N:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
heb clickertraining overigens al vaker gezien hoor, jammer genoeg zie ik meer fouten bij het gebruik dan oplossingen voor mijn vragen :wink: . die oplossingen zullen er vast wel zijn, maar dan toch iets complexer dan je bij huis-, tuin- en keukengebruik vaak ziet gebeuren.
Op de hondenschool waar ik met Silka clickerde ging het echt alleen om huis- tuin en keukengebruik, het simpele click-koekje werk. En dat heb ik toch al heel gauw vervangen voor stembeloningen. Ook al omdat Sil geen barst om koekjes (of speeltjes) geeft.
Omdat ik die clicker toch al had en de basisbeginselen me duidelijk waren heb ik thuis met Bill ook af en toe gecklickerd. Ik heb 'm er niet echt iets nuttigs mee aangeleerd, maar hij vond het wel leuk en dan vooral het koekjesgedeelte. Een beetje hetzelfde als wat Cloris over Fangio schrijft. En gooien heb ik wel geprobeerd maar omdat hij -uiteraard- wist dat ik de gooier was, zat 'ie al met zijn smoel (en met zijn verstand :wink: ) naar mij toe gekeerd voordat ik het snoepje uberhaupt gegooid had. :mrgreen:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dat zie je verkeerd hoor Inge. Ik heb bij de puppen het apporteren helemaal met de clicker aangeleerd. Helemaal stapje voor stapje. Eerst naar het speeltje kijken, toen aanraken, toen oppakken.
Daarna het erachteraan rennen, dan rennen en pakken en steeds meer.
Als de hond de clicker begrijpt en weet dat als je niet meer klikt voor iets waar je daarvoor wel voor clickte (bij het uitbouwen) gaat hij vanzelf uitproberen wat nu de bedoeling is. Ook als ze ver weg zijn werkt de click. Ik gooi of ze komen terug om de beloning te halen. Als ik die heb gegeven gaan ze vanzelf proberen hoe ze er nog één krijgen, dus weer naar de bal toe. Dit, het halen en netjes afgeven, was aangeleerd in 3 clickersessies.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inge O schreef:
Martijn schreef:
Inge O schreef:
Martijn schreef: gooien.
maar je kan toch ook te ver weg zijn om te gooien (bij bepaalde oefeningen dan)?
Zoals?
een correct uitgevoerde apport?
of terug naar de plaats sturen?

in principe zou je dat dan in stukjes moeten opsplitsen : clicken voor die richting uitlopen, voor het bereiken van de plaats, voor het even wachten op de plaats enz. enz., maar ik zie het niet zo voor me met een steeds heen en weer vliegende hond :oeps: .
Haha, zie mijn berichtje erboven. Het werkt echt wel!
Maar je moet wel een slimme werkwillende hond hebben natuurlijk. Anders ben je eeuwen bezig als hij "slofslof" naar je toe komt :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
sirene schreef:Dat zie je verkeerd hoor Inge. Ik heb bij de puppen het apporteren helemaal met de clicker aangeleerd. Helemaal stapje voor stapje. Eerst naar het speeltje kijken, toen aanraken, toen oppakken.
Als de hond de clicker begrijpt en weet dat als je niet meer klikt voor iets waar je daarvoor wel voor clickte (bij het uitbouwen) gaat hij vanzelf uitproberen wat nu de bedoeling is. Ook als ze ver weg zijn werkt de click. Ik gooi of ze komen terug om de beloning te halen. Als ik die heb gegeven gaan ze vanzelf proberen hoe ze er nog één krijgen, dus weer naar de bal toe. Dit, het halen en netjes afgeven, was aangeleerd in 3 clickersessies.
ja, het zal er vast aan liggen dat ik het nog niet zelf heb gebruikt, ik heb er (voor mezelf dan hè) een (voorlopig) niet te overwinnen weerstand tegen.
ik sluit het niet uit dat ik het een keer probeer, maar schuif het steeds maar voor me uit :wink: .
Ik heb ook al een paar keer op het punt gestaan om het te proberen, zowel bij Moritz als bij Puchu, maar het nooit doorgezet :19:

Het klinkt mij ook zo omslachtig in de oren.

Goed, klik = beloning.
Je hond ruikt aan het speeltje = klik = beloning.
Je hond rent het speeltje achterna = klik = beloning
Dat laatste leidt toch enorm af? Je pup rent eindelijk achter het speeltje aan, krijgt een klik dus komt weer terugrennen voor zijn beloning :denken:
Oké, dan kan je het gooien die beloning, maar ook dat leidt toch af van het uiteindelijk doel? Beloning is binnen, speeltje is vergeten.

Of snap ik er gewoon geen bal van? :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
cloris
Zeer actief

Rami schreef:
Inge O schreef:
heb clickertraining overigens al vaker gezien hoor, jammer genoeg zie ik meer fouten bij het gebruik dan oplossingen voor mijn vragen :wink: . die oplossingen zullen er vast wel zijn, maar dan toch iets complexer dan je bij huis-, tuin- en keukengebruik vaak ziet gebeuren.
Op de hondenschool waar ik met Silka clickerde ging het echt alleen om huis- tuin en keukengebruik, het simpele click-koekje werk. En dat heb ik toch al heel gauw vervangen voor stembeloningen. Ook al omdat Sil geen barst om koekjes (of speeltjes) geeft.
Omdat ik die clicker toch al had en de basisbeginselen me duidelijk waren heb ik thuis met Bill ook af en toe gecklickerd. Ik heb 'm er niet echt iets nuttigs mee aangeleerd, maar hij vond het wel leuk en dan vooral het koekjesgedeelte. Een beetje hetzelfde als wat Cloris over Fangio schrijft. En gooien heb ik wel geprobeerd maar omdat hij -uiteraard- wist dat ik de gooier was, zat 'ie al met zijn smoel (en met zijn verstand :wink: ) naar mij toe gekeerd voordat ik het snoepje uberhaupt gegooid had. :mrgreen:
Dat laatste klinkt heel bekend :mrgreen:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Inge O schreef:
little-wolf schreef:
Inge O schreef:
en toch is dit zowat hetgene wat me het meeste tegenhoudt om eens met de clicker te beginnen - hoe moet ik dat 'in stapjes' dan zien? dat kan toch alleen maar voor een oefening waarbij je pal bij de hond staat (om hem zijn beloning te kunnen geven?)
een oefening aanleren doe je toch ook altijd bij jezelf? als een hond de af niet kent, zit je toch niet op je bank en de hond aan de andere kant van de kamer op zn plek t commando af te geven? :mrgreen:

het aanleren van iets gebeurd m.i bij je in de buurt en dat bouw je uit.
anders een keertje gaan kijken bij een clickertraining :wink:
nee, een clicker is ook juíst bedoeld om op afstand duidelijk te kunnen maken of een hond iets goed doet of niet - of zie jij dolfijnentrainers samen met hun dolfijnen door het water klieven :mrgreen: ?

haha, ik had t alleen over honden. daar ben ik zelf iets mee bekend en met de dolfijn niet :mrgreen:

als we t ff op honden houden, dan is t toch logisch om iets dichtbij aan te leren en dat uit te bouwen door verder weg te staan o.i.d?
of snap ik t nu niet meer :denken: :mrgreen:

wat voor fouten zie jij met clikckeren?
little-wolf
Zeer actief

sirene schreef:Dat zie je verkeerd hoor Inge. Ik heb bij de puppen het apporteren helemaal met de clicker aangeleerd. Helemaal stapje voor stapje. Eerst naar het speeltje kijken, toen aanraken, toen oppakken.
idd. als je geen clikck meer geeft, gaan ze zelf denken.
er zullen misschien idd honden zijn die dan hyper worden, maar als ik kijk naar rochelle, die vind het erg leuk om te doen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
Caro. schreef:
Inge O schreef:
ja, het zal er vast aan liggen dat ik het nog niet zelf heb gebruikt, ik heb er (voor mezelf dan hè) een (voorlopig) niet te overwinnen weerstand tegen.
ik sluit het niet uit dat ik het een keer probeer, maar schuif het steeds maar voor me uit :wink: .
Ik heb ook al een paar keer op het punt gestaan om het te proberen, zowel bij Moritz als bij Puchu, maar het nooit doorgezet :19:

Goed, klik = beloning.
Dat laatste leidt toch enorm af? Je pup rent eindelijk achter het speeltje aan, krijgt een klik dus komt weer terugrennen voor zijn beloning :denken:
Oké, dan kan je het gooien die beloning, maar ook dat leidt toch af van het uiteindelijk doel? Beloning is binnen, speeltje is vergeten.

toch wel, dit is het ook zowel wat in grote lijnen (met nog duzenden details erbij natuurlijk :mrgreen: ).

behalve jouw bedenkingen heb ik dan nog als extra dat ik het gewoon niet fijn vind als honden zo heel fanatiek worden, van 'ik wil, ik wil, ik wil :boos: '. sommige honden krijgen dat van clickeren, zal je net zien dat die van mij dat ook doet :N: .
Hahaha, ik denk ook dat je het niet bij types als Kaya en een aantal van jouw honden moet doen :F:

Wat ik trouwens wel doe, is 'clicken' met mijn tong, maar dat heeft natuurlijk geen groot bereik. Is meer voor aandacht bv tijdens het netjes volgen ofzo.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
little-wolf
Zeer actief

Caro. schreef:
Inge O schreef:

Goed, klik = beloning.

je snapt t aardig, maar je clickt eerst zoals sonja t beschreef voor t apporteren. eerst als ze de richting opgaan die ze moeten, maar dan vind je t niet goed genoeg meer, dan zullen ze zelf denken dat ze misschien verder moeten en dan t voorwerp aanraken. je clickt pas als je vind dat de hond t goed doet. en hier moet je dus wel consequent in zijn :mrgreen:
cloris
Zeer actief

little-wolf schreef:
Caro. schreef:
Inge O schreef:

Goed, klik = beloning.

je snapt t aardig, maar je clickt eerst zoals sonja t beschreef voor t apporteren. eerst als ze de richting opgaan die ze moeten, maar dan vind je t niet goed genoeg meer, dan zullen ze zelf denken dat ze misschien verder moeten en dan t voorwerp aanraken. je clickt pas als je vind dat de hond t goed doet. en hier moet je dus wel consequent in zijn :mrgreen:
Klopt, dat zelf denken, daar zit het probleem bij mijn hond.. dat denken dat lukt hem wel maar niet in die richting als da hij moest :roll:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

cloris schreef: Klopt, dat zelf denken, daar zit het probleem bij mijn hond.. dat denken dat lukt hem wel maar niet in die richting als da hij moest :roll:
Ja, da's hier ook zo met Bill. Het kwam ook wel eens voor dat hij gewoon maar alles ging doen wat hij ooit geleerd had: zit, af, poot, iets aanwijzen, iets pakken, iets brengen... :mrgreen:

Oh ja, en het ligt ook vast aan mij hoor, ik vind 't namelijk best lastig om die handelingen (click en beloning geven) allemaal te doen - en dan ook nog op het juist moment - als ik met mijn honden bezig ben. Mijn stem, oogcontact, een vlugge aai, dat gaat allemaal veel natuurlijker en dus ook beter getimed.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Martijn schreef:
Inge O schreef:
gooien.
maar je kan toch ook te ver weg zijn om te gooien (bij bepaalde oefeningen dan)?
Voorbeeldje.
Bram moest leren de alley oop aan te raken, dat is heel handig bij vooruit sturen.

We zijn begonnen met de alley oop vast te houden voor hem, hij is nieuwsgierig en gaat snuffen: klik -> snoepje. He dat is geinig, dat doe ik nog een keer: neus aanraking -> klik -> snoepje. Zo nog een paar keer door.

Daarna op de grond zetten, maar gewoon nog voor me. Neus -> klik -> snoepje. Als dat er goed in zit, de afstand wat vergroten. Het blijft aanraken -> klik -> snoepje. Inmiddels zitten we op ongeveer tien meter en gooi ik de beloning naast me neer. Ook heb ik intussen een commando toegevoegd. Als ik zeg 'alley' gaat hij lopen naar de alley oop, raakt het aan. Tijdens het aanraken klik ik. Ik gooi dan het snoepje naast me en hij komt het halen. Ik zeg weer 'alley' en zo herhaalt het zich.

Hetzelfde bijv. met terug plaats. Je haalt de oefening uit elkaar door eerst te klikken voor riem aanraken terwijl je die in je handen houdt. Daarna op de grond leggen, bij aanraken klikken en snoepje weggooien. Zo bouw je het heel rustig op en uiteindelijk ga je alle onderdelen aan elkaar knopen (het vooruit zenden heb je bijv. met de alley oop opgebouwd) en heb je de terug plaats volledig.

Bij shapen gaat het anders. Stel, je wilt je hond in een doos laten staan en je wilt hem dat zelf laten bedenken. Dan klik je eerst voor kijken naar de doos en je gooit het snoepje zo dat hij als hij zich naar jou richt eerst de doos tegenkomt. Dit om te voorkomen dat hij voor je blijft staan en niet bedenkt dat de doos het doel is (bij andere honden zal dit wellicht wel kunnen, maar Bram ervaart dan te veel stress als hij het niet begrijpt). Als je een paar keer voor het kijken naar de doos hebt geklikt, valt het kwartje en gaat hij er een keer naartoe. Hoppakee, weer een klik en snoepje weggooien. Zo bouw je het op (in meerdere sessies, want na vijf minuten wordt Bram moe als hij zo hard moet nadenken) totdat hij in de doos staat. Dan ga je een commando toevoegen en tadaaaa de hond gaat op commando in de doos zitten en je hebt het met shapen geleerd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Caro. schreef:
Hahaha, ik denk ook dat je het niet bij types als Kaya en een aantal van jouw honden moet doen :F:
Niet lullig bedoeld, maar dat vind ik echt onzin. Als Borders en Mechelaars uit pure werklijnen het enorm goed doen op training met de clicker, dan kun je mij niet vertellen dat Kaya of Inge's Hovawarts te werklustig zijn voor de clicker :wink:

Bij drukke onrustige honden klik je eerst voor rust en dan leren ze dat ze niet allerlei truukjes moeten gaan uithalen om maar een snoepje te verdienen. De rust is dan voor het gewenste gedrag en vanuit daar kun je gaan uitbouwen naar een oefening. De timing is wel nog weer belangrijker dan bijv. bij Bram. Bram zal niet na 1 of 2 keer verkeerd getimed klikken in de war raken, ik krijg nog wel weer een kans om het goed te doen. Bij een superalerte Border heb je na 1 a 2 keer verkeerd klikken al ongewenst gedrag aangeleerd en heb je dus een probleem om dat weer af te leren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”