Heb alle reactie tnt gelezen, een flatcoated raad ik met klem af, die wil geestelijk gestimuleerd worden anders zoekt ie zelf wel zijn vermaak en dat is meestal wat een baas juist niet graag ziet. Daarbij is ie stronteigenwijs
A Golden says: Show me what you want, explain why, and I will do it
A Labrador says:Show me what you want,forget the why, and get out of my way
A Flatcoat says: I already know what you want. why you want it, now step aside and I'll show you a better way of doeing it!
En aangezien ie
helaas al een aantal jaren in de top 10 van RvB gefokte hondenrassen voorkomt kan je ook niet meer zeggen dat het een niet veel voorkomend ras is
Dat jullie je eerste degelijk voorbereiden is echt

Zouden veel meer mensen moeten doen zou veel hondenleed besparen
Daarbij hoort dan ook, vind ik, dat je eerst kijkt in welke rasgroep je je hond zoekt met andere woorden waar is ie ooit voor gefokt.
Brakken zullen bv meer blaffen dan een retriever
Een Jack Russel zal graag gaten graven en een herder zal eerder hoeden in verschillende vormen.
Welk rasgroep het best bij je past dat zul jezelf uitmoeten zoeken en dan kunnen je binnen die rasgroep weer gaan kijken wat dan weer het dichtst bij je komt en uiteindelijk kijken naar uiterlijk.
Beauty is in the eye from the beholder
Ik heb uiteraard net als de anderen voor mij ook eens bedacht wat ik denk dat bij jullie zou passen en aangezien jullie eigenlijk een slag kleiner willen dan een retriever (uitgesloten Toller want die is kleiner dan de andere 5) en een niet veel voorkomend ras maar wel heel bijzonder voorkomen en jullie 'eisenpakket' kom ik uit op de Clumber Spaniel.