Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prijsverschillen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

wendy71 schreef:
crutz schreef:
MAAR als ik er met een prijs van 450 euro bij de mechel nog geld aan over hou snap ik niet dat een ander groter ras ZO VEEL duurder moet zijn,
tuurlijk, kan me voorstellen dat de basis kosten (voeding, ontwormen) wat hoger liggen omdat de honden groter zijn en nu eenmaal meer nodig hebben, maar that's it,
de andere kosten (stamboom aanvraag, enten etc) liggen gewoon gelijk....en het omhooggaan van de dekgelden ligt ook aan de hoge pupprijs, dus als die normaal is is het dekgeld ook normaler...
weet het, heb de mazzel dat mijn ras goed vertegenwoordigd is in de ons omringende landen dus dat ik niet heel ver weg hoef voor dekkingen, MAAR mensen die uit Israel/VS oid komen voor een dekking hier van een van de honden hebben een vergelijkbare pupprijs als dat ik heb, dus ondanks de extra kosten daarvoor houden zij er ook nog geld aan over...
Maar zou het dan niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod zijn, zoals kika al zei.
Ik bedoel de rr begint helaas een moderas te worden en dat werkt dan ook weer hoge/absurde?prijzen in de hand?
Zou het daar niet aan kunnen liggen?
Ik roep ook maar wat..
Vraag en aanbod, 1 van de basis begrippen van economie, helaas ook van toepassing op levende have, zoals honden en andere dieren. :roll:

Nogmaals ik heb ook niet het antwoord, best moeilijke materie dit..

Edit:typfout.
als het om vraag en aanbod gaat kan ik ook wel een stuk (bijna de helft) hoger gaan zitten met mijn prijzen, er zijn fokkers die daar al op zitten (oa in Frankrijk, maar ken ze ook al in NL en dat zijn dan ook nog eens fokkers die 4 tot 6 nesten per jaar fokken, hobby-matig :19: ) en de vraag is er zeker, heb mensen die 2 jaar op een wachtlijst staan voor een pupje...maar nee, hoger hoeft van mij niet, hou er nu al aan over (oke, dan heb je dus tegenvallers zoals een miskraam die ik pas had waar je wel kosten hebt en geen puppen, maar dat hoort er ook bij, daar is in mijn ogen de "opbrengst" van de probleemloze nesten voor...)
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik snap het ook niet helemaal Crutz waar die prijsverschillen dán vandaan komen, beats me.. :19:
kijk , jij hebt ook mensen die behoorlijk lang op de wachtlijst staan en toch hanteer jij een lagere pupprijs, nogmaals ik heb het antwoord ook niet, wel leuk om dat weer eens aan te zwengelen, deze discussie(want dat is het eigenlijk toch?).
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
Essy schreef:
Jacksel schreef:
m-aan schreef:Dan heb je nog het fenomeen zeldzaam ras... ja, daar kan ik mij weer iets bij voorstellen.

Algemene conclusie: ik snap er nog steeds niks van.

Maan
Nogmaals het Markiesje, zijn ze bezig in een terugfokprogramma, zeldzaam dus... En 350 euro... T kan wel... Ook zeldzaamheid heeft dus blijkbaar niet alles met het ras te maken? Markiesjes hebben ook voor zover ik heb meegemaakt nu niet hele grote nesten (4 a 5 pups zo ongeveer)...
ik heb toch eerlijk gezegd het idee dat het op deze manier een soort hobbyclub blijft. Zijn er überhaupt serieuze fokkers op grotere schaal met eigen bloedlijnen bezig? Of moet het hele ras opgebouwd worden door hobbyfokkers die heel af en toe een nestje fokken tegen kostprijs.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel fokkers zullen zijn die er net van uit de kosten komen of er zelfs (veel) op moeten toeleggen, die dan toch op grotere schaal blijven doorfokken. En eerlijk gezegd vind ik dat jammer. Het is een heel leuk ras. En gezien de wachtlijsten is er veel meer vraag dan dat er aan aantallen gefokt wordt. En mij lijkt dat er met een wat realistischer pupprijs een veel betere en grotere populatie opgebouwd kan worden omdat het dan uit de hobbysfeer kan komen.
MAAR als ik er met een prijs van 450 euro bij de mechel nog geld aan over hou snap ik niet dat een ander groter ras ZO VEEL duurder moet zijn,
tuurlijk, kan me voorstellen dat de basis kosten (voeding, ontwormen) wat hoger liggen omdat de honden groter zijn en nu eenmaal meer nodig hebben, maar that's it,
de andere kosten (stamboom aanvraag, enten etc) liggen gewoon gelijk....en het omhooggaan van de dekgelden ligt ook aan de hoge pupprijs, dus als die normaal is is het dekgeld ook normaler...
weet het, heb de mazzel dat mijn ras goed vertegenwoordigd is in de ons omringende landen dus dat ik niet heel ver weg hoef voor dekkingen, MAAR mensen die uit Israel/VS oid komen voor een dekking hier van een van de honden hebben een vergelijkbare pupprijs als dat ik heb, dus ondanks de extra kosten daarvoor houden zij er ook nog geld aan over...
precies... ik heb het destijds helemaal uitgespit qua kosten voor het nestje van mn teef samen met mn fokker... we waren er wel benieuwd naar als je alles mee zou rekenen (voer, ontwormen, stambomen, entingen etc.) (daarnaast moest het ook omdat we het samen zouden delen de kosten en de opbrengsten)...
Toen ben ik het helemaal niet meer gaan snappen waarom een ander ras zo enorm veel duurder zou moeten zijn... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
wendy71 schreef:
crutz schreef:
Maar zou het dan niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod zijn, zoals kika al zei.
Ik bedoel de rr begint helaas een moderas te worden en dat werkt dan ook weer hoge/absurde?prijzen in de hand?
Ik roep ook maar wat..
Vraag en aanbod, 1 van de basis begrippen van economie, helaas ook van toepassing op levende have, zoals honden en andere dieren. :roll:

als het om vraag en aanbod gaat kan ik ook wel een stuk (bijna de helft) hoger gaan zitten met mijn prijzen, er zijn fokkers die daar al op zitten (oa in Frankrijk, maar ken ze ook al in NL en dat zijn dan ook nog eens fokkers die 4 tot 6 nesten per jaar fokken, hobby-matig :19: ) en de vraag is er zeker, heb mensen die 2 jaar op een wachtlijst staan voor een pupje...maar nee, hoger hoeft van mij niet, hou er nu al aan over (oke, dan heb je dus tegenvallers zoals een miskraam die ik pas had waar je wel kosten hebt en geen puppen, maar dat hoort er ook bij, daar is in mijn ogen de "opbrengst" van de probleemloze nesten voor...)
je wil niet weten wat ze in het buitenland vragen voor MH pups :roll: heb ook zulke absurde bedragen gehoord... en waarom?? :19: geen idee...
Ook bij de MH is er veel vraag volgens mij... ik ken maar weinig fokkers die met pups blijven zitten...het is wel wat minder geworden maar nog steeds behoorlijk veel.. :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crista »

wendy71 schreef:Even ter verduidelijking op bovenstaande post.
Die van Crissie, bedoel ik.
Wij hebben Lola niet gekozen op prijs , de fokker besliste welke pup naar wie ging.
Daarbij heb ik nog 1000 euro voor haar betaald, dus prijs was niet van belang om haar te nemen. :wink:
Er waren 16 aanvragen, 8 pups zijn geboren...
Mijn vriend had liever wel een teefje gehad die aan de rasstandaard voldeed, maar dat zat er in dit nest niet voor ons in..
En ik was inmiddels totaal verliefd op Lola dus zij is het gelukkig geworden..
En nu hebben we Jakko sinds een dik jaar erbij, volle nestbroer van Lola, perfecte ridge, dus Mark(vriend) kan zijn showlusten alsnog op hem botvieren. :smile:
En beide vinden het hartstikke leuk, dus wat wil je nog meer. :cheer:
Hij heeft nu 2 keer een show gelopen, 2 keer een zg, dus die u-tjes moeten er op den duur wel gaan komen , hoop ik. :wink:
Ik snap het :wink:

Heb Mitch niet speciaal voor de prijs uitgekozen, zit iets anders in elkaar (ik stuur je wel ff een pb-tje).
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
crutz schreef:
wendy71 schreef:
crutz schreef:
Ik roep ook maar wat..

je wil niet weten wat ze in het buitenland vragen voor MH pups :roll: heb ook zulke absurde bedragen gehoord... en waarom?? :19: geen idee...
Ook bij de MH is er veel vraag volgens mij... ik ken maar weinig fokkers die met pups blijven zitten...het is wel wat minder geworden maar nog steeds behoorlijk veel.. :19:
scheelt ook weer waar hoor,
in de VS is t "shit" op het moment qua prijzen, die vragen nog "maar" 500 dollar...(en je weet hoe hij staat :pffff: ) en in Canada vragen ze omgerekend 550 euro, dus ook niet belachelijk veel...alleen in Frankrijk zitten ze (al jaren) redelijk hoog met de prijzen, destijds voor Umi 600 euro betaald (hun prijs was toen al 650, maar ik had toen de oude prijs nog gold gereserveerd) en nu vragen ze daar 700 euro...
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

in frankrijk zijn de rashonden zozio erg duur, alles voor de hond is daar overigens duurder dan hier :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Er schreef iemand dat een Engelse Bullenpup meer dan 2000 euro zou kosten .
Noem mij maar een fokker die die prijs hanteert, ik ken ze niet.
Borke
Actief
Mijn ras(sen): Sofi de Spaanse Schone en de Maine Coon poezen Lola en Haley (RIP Borke de Stabijhoun)
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Borke »

Wij hebben raskatten gefokt (Maine Coons) en bij katten zit er op zich niet zoveel verschikl in de onkosten die je als fokker maakt, Ze eten ongeveer het zelfde en ze vernielen ongeveer hetzelfde in je huis.
Toch zie je ook daar enorme verschillen.

Ik denk dat het prijsverschil te maken heeft met vraag/aanbod, dat is zekere ook de zeldzaamheid van het ras maar ik denk ook de aanschafprijs die de fokker zelf moet betalen in het land waar hij zijn voornaamste fokdieren koopt.
Mijn ervaring met de Maine Coons, is dat die prijs met de US fokkers best bespreekbaar was, als je hen uitlegde dat toentertijd wij hier in NL de helft voor de kittens vroegen van wat zij deden.

Later kochten wij onze eerste rashond (Stabij) en waren stomverbaasd dat die minder geld kostte dan onze kittens het jaar ervoor nog kostten....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:
wendy71 schreef: Maar zou het dan niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod zijn, zoals kika al zei.
Ik roep ook maar wat..

scheelt ook weer waar hoor,
in de VS is t "shit" op het moment qua prijzen, die vragen nog "maar" 500 dollar...(en je weet hoe hij staat :pffff: ) en in Canada vragen ze omgerekend 550 euro, dus ook niet belachelijk veel...alleen in Frankrijk zitten ze (al jaren) redelijk hoog met de prijzen, destijds voor Umi 600 euro betaald (hun prijs was toen al 650, maar ik had toen de oude prijs nog gold gereserveerd) en nu vragen ze daar 700 euro...
de fokker van mn jongste dober heeft voor een pup van 3 maanden 1800 euro betaald in duitsland, Oostenrijkse kennissen betalen zo om en nabij de 1000 euro voor een pup in Oostenrijk, in Duitsland betalen ze ook zoiets. :wink: Dat vind ik belachelijke bedragen voor een MH pup... hebben ze een gouden poepertje, dat zal dan wel bijna moeten :idea:
Afbeelding
SaRoBe
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door SaRoBe »

Mooi voorbeeld:
Wij hebben 11 weken geleden 2 Maine Coon kittens gereserveerd. Toen ik de fokster vroeg waarom haar prijs zoveel lager is dan bij andere fokkers zei ze dat ze de kostprijs rekende en er dus niet op hoefde te verdienen.
Ouder dieren hebben overigens gewoon hun testen gehad.
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

de prijs van een chihuahua was zo'n 4 jaar geleden nog rond de 700-750 euro
1 tot 2 jaar later werd het verhoogd naar rond de 1000 euro
nu ken ik al verschillende fokkers die 1200 tot 1500 euro vragen
en waarom??
- omdat de broodfokkers ook minimaal 1000 euro vragen (dus met stamboom moet erboven blijven :roll: )
- in België zijn de pups ook duurder (dus meer op 1 lijn gaan zitten :roll: )
- Als je een chihuahua uit een ander land neemt, betaal je zo 2000 - 2500 euro (dus waarom zoveel goedkoper blijven? :roll: )
- Ze verkopen toch wel...

Naar het kostenplaatje wordt dus niet eens gekeken
Zoiezo zijn de kosten nooit verdubbeld in een aantal jaren
Eentje begint met de prijs te verhogen, de rest volgt

Lang leve de hype :denken:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Het feit alleen al dat een Paris Hilton en een Nicole Ritchie met een sjiewawa tussen hun tiet(jes) geklemd lopen ( uitspraak gepikt van Nanna :smile: ) zal ongetwijffeld te maken hebben met de prijsverhoging van een Chi. :wink:
populariteit heeft mi wel degelijk te maken met prijsverhoging van bepaalde rassen.
En het werkt broodfokkers in de hand helaas..
En zelfs die broodfokkers vragen met regelmaat absurd hoge prijzen, puur voor die mensen ik wil een chi en ik wil hem nu, het liefst lichter als een kilo, de zg theacup(term verzonnen door broodfokkers), vaak hartstikke ongezond ed.
terwijl een gewone Chi oo rond de 2.5 kg moet zitten minimaal, mits volwassen.., en geen kilo..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Kika schreef:Het perfecte nest bij een RR bestaat bijna niet.
Toevallig had Esther (ook lid van dit forum) een nest waar zo goed als geen fouten in zaten.
De grote, altijd foutloze nesten die sommige fokkers hebben.....ik zet daar ernstig grote vraagtekens bij.
Een nest kan ridgeloze bevatten, te korte ridge, te veel kronen, te weinig kronen, off-set kronen, teveel wit. Dit zijn allemaal uiterlijke kenmerken waardoor je niet kan showen met deze honden. Deze pups gaan ook voor minder weg. Hoeveel minder ligt bij de fokker. De DS die ook voorkomt is vaak operabel, met zo'n hond zou je best kunnen showen, maar fokken daarmee is uit den boze.
Ook komt zo nu en dan het blue dilute voor. Dit is een ongewenste kleur en wordt ook overal van uitgesloten.
Tuurlijk ben ik trots op het feit dat mijn nest foutloos was qua uiterlijke kenmerken, ook de gebitjes zijn scharend en allemaal compleet. Pups met een foutje zouden bij ons ook goedkoper weg zijn gegaan.

De huidige vraagprijs (tussen 1300 en 1500 in NL) voor de RR vind ik persoonlijk te hoog, dus ik ga er net wat onder zitten. Zo word de RR wat betaalbaarder en gaan mensen minder snel naar een broodfokker (hoop ik dan), uiteraard word er bij ons ook streng geselecteerd op nieuwe baasjes en ik ben vreselijk tevreden over de baasjes van de pups van ons 1e nestje. Heb ik niet voldoende mensen op mijn wachtlijst, dan komt het nest er niet. Het is een hobby, een vreselijk dure hobby zelfs, maar o zo leuk en dankbaar en als je het doet moet je het goed doen!

Waarom de prijsverschillen? De een rekent misschien een wat hogere prijs omdat beide ouders kampioen zijn, de ander omdat de teef kleine nestjes geeft, ik weet het niet?

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Essy schreef:Bij die Engelse Bull begrijp ik prima waarom die zo duur is. Bij de RR eerlijk gezegd niet. Ik zie alleen maar erg grote RR nesten. En ze hebben ook nog eens allemaal dezelfde kleur, dus niet erkende kleuren of geen showtekening is ook nog eens niet van toepassing. En dan vind ik 1000 of 1300 euro voor een RR eigenlijk absurd.
Nou bij de RR heb je wel degelijk kleurfouten, te veel zwart, te veel wit en blauw bijvoorbeeld en bij hoge uitzondering ook nog black & tan, brindle, zwart en fawn.

Daarnaast heb je al die ridgefouten. Ridgeloos, meer dan twee kronen, minder dan twee kronen, off-set kronen, te korte ridge e.c.t.

Dan heb je de fysieke afwijkingen waarvan DS specifiek voor de RR is en geopereerd moet worden (of je slaapt de pup in natuurlijk :roll: ) en andere zaken die in ieder ras voor kunnen komen zoals knikstaart, gespleten gehemelte, megaesophagus en zogenaamde "fading pups".

Dus een show kwaliteit rr fokken is niet zo makkelijk als jij het hier doet voorkomen. Wat overigens niet weg neemt dat ik de huidige vraagprijs over de top vind omdat ik er van overtuigd ben dat dit de broodfok in de hand werkt en mensen naar marktplaats pups van tussen de 400 en 800 euro drijft. Mij niet trouwens, want ik betaal nog steeds liever 1400 voor een pup van een goede fokker dan een pup uit een prutnest zoals dat aankomende van Shirley :wink:

Als je volgens onze RV wilt fokken moet de fokker shows lopen, met het huidige aantal inschrijvingen op show zijn er maar weinig (zeker de startende showers) die hun 2 U's in 1 x halen. Daarnaast ben je verplicht HD en ED te rötgen en als je een wachtlijst wilt betekend dit dat je moet investeren in PR. Website, meer shows, professionele foto's van je kanjers, clubwandelingen e.c.t. En RV pups liggen uiteraard in huis en niet in een schuur achteraf.

Daar komt uiteraard ook het dekgeld bij wat bij ons ongeveer zoveel is als de prijs van een showpup uit het land waar men daar het meest voor vraagt. (een reu uit Zwitserland betaal je dus zo 1700 dekgeld voor).

Ik ben trouwens niet een van de mensen die vind dat een goede fokker niets mag verdienen aan een nest. In tegendeel, dat vind ik niet meer dan normaal. Zeker bij een fokker war je later altijd welkom bent met je vragen e.c.t. Een volgende keer gaat het misschien helemaal mis en heb je de reserves hard nodig.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

naar mijn idee wordt de prijs nog steeds bepaald door de koper

toen ik 10 jaar geleden begon met de franse bulldog zaten de prijzen tussen de 1750 en 2500 gulden in

ik vond dat absurt, had voor mijn fransjes, met Stafords gefokt, en deze verkocht ik voor 750 gulden
dus ik dacht mijn nestje van 6 bullepups netjes voor 1000 gulden te kunnen verkopen!!

nou vergeet het maar, vragen genoeg, maar niemand die ze wilde, tot ik werd benadert door een vriendin van me, die via via had gehoord dat men het niet vertrouwde, dit kon niet goed zijn, de prijs was te laag :denken:

heb er toen 500 gulden bij opgegooid, en binnen 1 week hadden mijn pups nieuwe baasjes

het is dus echt niet zo dat een nest bullen zoveel duurder HOEFT te zijn, maar als je serieus genomen wilt worden, moet je wel mee lopen met de rest
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”