Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanschaf pup leeftijdsgebonden ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

je bent zo oud als je je voelt ik ken mensen van 40 die echt helemaal niks meer kunnen niet actief zijn enz enz maar dan heb je de bijv de oma van mijn vriend en die fietst en wandelt kilometers die zit op allerlei clubben dus helemaal hyper de pyper.

das toch allemaal per mens verschillend je kan daar geen leeftijd aan gaan hangen hoor ieder mens is anders
fayckalynn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door fayckalynn »

is misschien een scootnobiel een optie? :mrgreen:
een hondenleven duurt maar even
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

fayckalynn schreef:is misschien een scootnobiel een optie? :mrgreen:
Oh maar die zie ik hier ook veel rondrijden, scootmobiel met of klein ienie mini hondje op de plank, of 'n grotere hond die er naast loopt. Lijkt me ook prima!

Moet wel even zeggen na het lezen van alle reacties, lijkt het wel of we ons met 50 of zo al oud moeten voelen??? Dacht het toch van niet..... :boos:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Neeltje schreef:
Oh maar die zie ik hier ook veel rondrijden, scootmobiel met of klein ienie mini hondje op de plank, of 'n grotere hond die er naast loopt. Lijkt me ook prima!

Moet wel even zeggen na het lezen van alle reacties, lijkt het wel of we ons met 50 of zo al oud moeten voelen??? Dacht het toch van niet..... :boos:
Ik dacht ook even: wat krijgen we nou...
Vijftig jaar te oud voor een pup.. :N:
Ik zit verdorie nog in de kinderen (negen en tien)...
Ik moet nog zeker vijftien jaar werken...
En dan zou ik nu al te oud voor een pup zijn. :denken:

Ik wil na m'n pensionering toch graag nog een pup opleiden, misschien tot reddingshond maar toch zeker tot speurhond.
Daar ontbreekt me nu de tijd voor, maar dat zou tegen die tijd toch moeten kunnen.
Nee, pups moet je alleen verkopen aan vijftig minnners met een volle dagtaak, werk en kinderen :N:
Neeltje

Ennath schreef:
Neeltje schreef:

Ik dacht ook even: wat krijgen we nou...
Vijftig jaar te oud voor een pup.. :N:
Ik zit verdorie nog in de kinderen (negen en tien)...
Ik moet nog zeker vijftien jaar werken...
En dan zou ik nu al te oud voor een pup zijn. :denken:

Ik wil na m'n pensionering toch graag nog een pup opleiden, misschien tot reddingshond maar toch zeker tot speurhond.
Daar ontbreekt me nu de tijd voor, maar dat zou tegen die tijd toch moeten kunnen.
Nee, pups moet je alleen verkopen aan vijftig minnners met een volle dagtaak, werk en kinderen :N:
Weet je, ik zit daar nu al naar uit te kijken, met pensioen en dan lekker met de hond op stap. Zit al te denken om dan 'n klein campertje te kopenen lekker rond gaan 'scheuren'......
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Okay, samenvattend kunnen we dus zeggen dat ik nog alle tijd van de wereld heb om tot een keuze te kunnen komen :mrgreen:
Neeltje

Ik dacht van wel! Veel plezier alvast!
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Leeftijdsgebonden geldt voor mij op latere leeftijd dan 50. Daarnaast is de een op 50 al versleten en de ander nog hardstikke vitaal en ik denk dat daar meer van afhangt. MAar dat kan je alleen zelf in schatten. Als je denkt dat je de komende 5 jaar nog goed zult zijn om de hond in banen te kunnen leiden, waarom niet?

Ik vind het anders worden als iemand van 70 jaar een pup neemt. Dat vind ik egoistisch. Die pup heeft grote kans om in het asiel terecht te komen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

iones schreef: Ik vind het anders worden als iemand van 70 jaar een pup neemt. Dat vind ik egoistisch. Die pup heeft grote kans om in het asiel terecht te komen.
Wat kortzichtig. :denken:
Als er een goed vangnet is voor als de hond niet meer bij de eigenaar kan blijven vanwege gezondheidsklachten (of erger), hoeft zo'n hond toch helemaal niet in het asiel terecht te komen?
Zie mijn eerdere voorbeeld van een stel van in de 70 die gewoon nog een pup hebben gekocht, met de mogelijkheid dat de hond ten allen tijde terug mag naar de fokkers.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

LongFields schreef:
iones schreef: Ik vind het anders worden als iemand van 70 jaar een pup neemt. Dat vind ik egoistisch. Die pup heeft grote kans om in het asiel terecht te komen.
Als er een goed vangnet is voor als de hond niet meer bij de eigenaar kan blijven vanwege gezondheidsklachten (of erger), hoeft zo'n hond toch helemaal niet in het asiel terecht te komen?
Zie mijn eerdere voorbeeld van een stel van in de 70 die gewoon nog een pup hebben gekocht, met de mogelijkheid dat de hond ten allen tijde terug mag naar de fokkers.
idd, want in dat geval zou mijn moeder van jou dus geen pup mogen hebben....zij was nl 71 toen ze haar pup kocht, maar idd met een goed vangnet voor als het nodig is....
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

crutz schreef:
LongFields schreef:
idd, want in dat geval zou mijn moeder van jou dus geen pup mogen hebben....zij was nl 71 toen ze haar pup kocht, maar idd met een goed vangnet voor als het nodig is....
Met jou bedoel je Iones toch hè?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
crutz schreef:
LongFields schreef:
Met jou bedoel je Iones toch hè?
YEP, mijn idd, was een inderdaad op jouw reactie, dus dat ik het met jou eens ben :wink:
gabrielle1984
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door gabrielle1984 »

en ook al ben je jong en zit je elk weekend in de disco/ cafe kan je nog genoeg tijd voor je hond hebben.

ik ben 23, werk 24uur in de zorg, ben in opleiding en in het weekend sta ik achter de bar in een cafe.

dus als ik de nacht gewerkt hebt en kom om 7 uur half 8 thuis ,is het eerst een stuk wandelen dan eten geven, en dan samen een paar uur in coma en om half 12 loopt de wekker weer af en 12 uur lopen we weer buiten.
(al is mijn vriend vaak zo lief om het tussen de middag voor me tedoen, kan ik wat langer brak op de bank zitten)
maar hoor idd collega´s die tot 17:00 op bed liggen!!!

ik trainde graag met der, tis dat het niet meer kan, wandelen 4x per dag ,totaal min 3 uur. vaak naar het bos en zwemmen ,lekker fietsen enzv

en vanmiddag ff van het zonnetje genieten op een terras met een vriend, dan gaan we samen op de fiets door het park dan lekker een paar uurtjes zitten en mensen kijken dan weer door het park terug (in het park lopen we)

dus vind idd dat je het van persoon tot persoon moet kijken.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Als ik bij een fokker geen pup zou krijgen omdat ik 54 ben dan hoeft die fokker van mij al niet meer want dan is hij bevooroordeeld en kan bovendien erg slecht mensen inschatten.
De fokker van Tomas heeft er niets over gezegd en de fokker waarbij ik nu op de wachtlijst sta ook niet.Die weet hoeveel ik nu met mijn honden doe dus dan is leeftijd niet belangrijk.
Neeltje

Het slaat toch ook gewoon nergens op.
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

gabrielle1984 schreef:en ook al ben je jong en zit je elk weekend in de disco/ cafe kan je nog genoeg tijd voor je hond hebben.

ik ben 23, werk 24uur in de zorg, ben in opleiding en in het weekend sta ik achter de bar in een cafe.

dus als ik de nacht gewerkt hebt en kom om 7 uur half 8 thuis ,is het eerst een stuk wandelen dan eten geven, en dan samen een paar uur in coma en om half 12 loopt de wekker weer af en 12 uur lopen we weer buiten.
(al is mijn vriend vaak zo lief om het tussen de middag voor me tedoen, kan ik wat langer brak op de bank zitten)
maar hoor idd collega´s die tot 17:00 op bed liggen!!!

ik trainde graag met der, tis dat het niet meer kan, wandelen 4x per dag ,totaal min 3 uur. vaak naar het bos en zwemmen ,lekker fietsen enzv

en vanmiddag ff van het zonnetje genieten op een terras met een vriend, dan gaan we samen op de fiets door het park dan lekker een paar uurtjes zitten en mensen kijken dan weer door het park terug (in het park lopen we)

dus vind idd dat je het van persoon tot persoon moet kijken.
mee eens :ok:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik heb 2 collega hondengeleiders van boven de 50..........
:denken: Ik dacht al wat zie toch aan die gasten, ga ze morgen direct vertellen dat het over en uit is voor hen. :neenee: veeeeeels te oud :smile:
Gr. Aniek

Afbeelding
iones
Zeer actief

LongFields schreef: Wat kortzichtig. :denken:
IN geval van een goed vangnet wel ja. MAar hoe vaak is dat? Want er zitten er toch veel in het asiel die een ouder baasje hadden dat overleden is. En die lui hoefden ook niet te rekenen op hun kinderen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Addy

Nanna schreef:Ik word volgend jaar 50 en als ik dit allemaal zo lees krijg ik het idee dat ik zo onderhand wel es mag gaan uikijken naar een frisgekleurde rollator en potten met geraniums....
Nou, niets minder dan dat hoor. Ik loop uren per dag met de honden en voel me niet wezenlijk anders dan toen ik 30 was.
Volgend jaar komt er dus gewoon weer een lekkere pupsel bij :mrgreen:
ja Mamma, die tijd nadert met rasse schreden :smile: :smile: :smile:
Maar ik heb voorlopig nog alle tijd van de wereld :pffff:
Addy

LongFields schreef: Wat kortzichtig. :denken:
Helemaal mee eens :ok:
Ik heb trouwens drie jaar geleden een oudere hond geplaatst bij een dame van 83, ze had haar hondje verloren , haar hele leven honden gehad en zat totaal in een dip na het overlijden van haar toenmalige hond.
Ze had diverse organisaties benaderd en was op voorhand afgeschreven.
Ik ben persoonlijk gaan kennismaken en pittiger heb ik zelden gezien. Toen zijn we gaan kijken naar een oudere hond met als voorwaarde dat ze een achterban zou hebben, dat heeft ze en het gaat met vrouwtje en hondje nog steeds fantastisch. Zelf wilde ze op haar leeftijd ook geen pup meer en die had ze ook niet van me gekregen, wel als ze tien jaar jonger geweest was :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

iones schreef: IN geval van een goed vangnet wel ja. MAar hoe vaak is dat? Want er zitten er toch veel in het asiel die een ouder baasje hadden dat overleden is. En die lui hoefden ook niet te rekenen op hun kinderen.
Ik vraag me af hoeveel van die honden in het asiel waar jij het over hebt rashonden zijn van betrokken fokkers. Ik kan me zelf niet voorstellen dat ik als fokker zo'n hond niet via mijzelf zou willen herplaatsen als er geen vangnet zou zijn en zo'n hond weg zou moeten.
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Ik denk dat het aanschaffen van een pup niet zozeer leeftijd gebonden is, maar zeker wel gezond verstand gebonden.

Zo kies je een hond (pup) die bij je past, qua karakter, verzorging, mogelijkheden en beperkingen van zowel baas als hond.

Garanties voor de toekomst heeft niemand, ik kan met mijn 31 jaar morgen ook het loodje leggen, of mijn athletische lichaam *proest* loopt een blessure op waardoor ik geen lange wandelingen meer kan maken met mijn hond (pup to stay on topic).

Dus met gezond verstand kom je een heel eind, ik zie niet in waarom de oudjes onder ons geen pup meer mogen aanschaffen.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Mij lijkt het verstandiger om een hond aan te schaffen wanneer je 50 bent dan wanneer je 18 bent en net aan een studie begint :wink:
Afbeelding
Neeltje

JML schreef: Dus met gezond verstand kom je een heel eind, ik zie niet in waarom de oudjes onder ons geen pup meer mogen aanschaffen.
Dus ik heb nog 7 maanden te gaan en dan ben ik 'n oudje........
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Neeltje schreef:
JML schreef: Dus met gezond verstand kom je een heel eind, ik zie niet in waarom de oudjes onder ons geen pup meer mogen aanschaffen.
Hihihi :smile:
Ik kon het niet laten om een beetje olie op het vuur te gooien en dan stiekem van een afstandje te gaan staan kijken.

nee hoor lieverds, jullie zijn niet oud, een beetje belegen misschien, maar oud... nee dat niet :P
Neeltje

JML schreef:
Neeltje schreef:
Ik kon het niet laten om een beetje olie op het vuur te gooien en dan stiekem van een afstandje te gaan staan kijken.

nee hoor lieverds, jullie zijn niet oud, een beetje belegen misschien, maar oud... nee dat niet :P
Ok, gelukkig :cheer: :cheer:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

JML schreef:Ik denk dat het aanschaffen van een pup niet zozeer leeftijd gebonden is, maar zeker wel gezond verstand gebonden.

Zo kies je een hond (pup) die bij je past, qua karakter, verzorging, mogelijkheden en beperkingen van zowel baas als hond.
idd, zo vind mijn moeder het ras rodhesian ridgeback geweldig (karakter en uiterlijk), maar realiseerde zich prima dat dat voor iemand van (toen) 71 niet echt het ideale ras is....wel wilde ze een hondje met karakter, nou die heeft ze gekregen....alleen niet fysiek sterk genoeg om met haar aan de wandel te gaan....
Garanties voor de toekomst heeft niemand, ik kan met mijn 31 jaar morgen ook het loodje leggen, of mijn athletische lichaam *proest* loopt een blessure op waardoor ik geen lange wandelingen meer kan maken met mijn hond (pup to stay on topic).

Dus met gezond verstand kom je een heel eind, ik zie niet in waarom de oudjes onder ons geen pup meer mogen aanschaffen.
idd, ben zelf ook 31, maar er kan vanalles met je gebeuren waardoor ook een jonger iemand niet meer voldoende voor een pup/hond kan zorgen...
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

JML schreef:
Neeltje schreef:

Jongbelegen dan altijd nog :pffff:
iones
Zeer actief

LongFields schreef: Ik vraag me af hoeveel van die honden in het asiel waar jij het over hebt rashonden zijn van betrokken fokkers. Ik kan me zelf niet voorstellen dat ik als fokker zo'n hond niet via mijzelf zou willen herplaatsen als er geen vangnet zou zijn en zo'n hond weg zou moeten.
Weinig tot geen natuurlijk! Omdat rashonden van betrokken fokkers in het algemeen VER in de minderheid zijn. Maar wat wil je daar mee zeggen? We zullen het moeten doen met de realiteit en de praktijk. Ik denk dat nog geen 10% van alle bestaande honden in Nederland van een betrokken fokker komt. Het gaat gewoon om honden waarvan de eigenaar "eens een nestje wilde fokken voor de leut", broodfokkers en zogenaamde ongelukjes.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”