Ik heb honden met een dikke vacht en hoewel ze aan het eind van het voorjaar/begin zomer hun ondervacht verliezen, houden ze nog genoeg vacht over.
En soms is het al erg warm en heeft de onderwol nog niet losgelaten. Ik kam/borstel ze dan natuurlijk dagelijks, maar wat nog vast is, kan ik er moeilijk uittrekken

.
Maar de borstelbeurten zorgen er wel voor dat de huid kan ademen en ik merk er eerlijk gezegd weinig van dat ze erg veel last van de warmte hebben. Vooral Kyra moet ik regelmatig uit de zon halen omdat ze het heerlijk vindt om te 'zonnebaden'. Maf beest. Cody gaat vanzelf wel in de schaduw liggen en Lyndie ligt dan het liefst in de gang binnen. Gina heeft hier natuurlijk nog geen zomer meegemaakt, maar ik denk dat zij relatief weinig last heeft omdat zij een veel dunnere/kortere vacht heeft dan de anderen zonder al te veel onderwol.
Bij hoge temperaturen laat ik ze alleen 's ochtends en 's avonds goed uit, overdag alleen een snelle ronde om te plassen/poepen. En regelmatig even de pootjes koelen in water. Maar ook dat is meer mijn angst voor oververhitting dan dat het denk ik echt nodig is. Ze hijgen wel, maar komen bijvoorbeeld rustig met hun speeltje naar me toe zodat ik het kan weggooien

. Doe ik niet, maar toch, ze zouden het niet doen als ze het te warm zouden hebben.
Wat betreft het scheren: als je een collie zou scheren dan groeit het echt niet meer mooi terug.
Ik heb ooit, bij een vorige collie, na een vreselijke diarree-aanval van een week, in wanhoop de broek en een deel van de staartharen weggeschoren omdat het niet meer schoon te houden was. Nou ben ik ook niet goed ik coupe-knippen

, maar het heeft meer dan 8 maanden geduurd voor het teruggegroeid was en het is nooit meer zo mooi geworden.
Kan zijn dat het aan mijn onkunde lag, maar het zag er echt niet uit!