Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hele dikke vachten bij een hond.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik snap even niet hoe een vacht van een normale hond slecht kan worden door scheren. :denken: Een plukvacht kan ik begrijpen, je snijdt dode haren aan de huid af en dus blijft de wortel zitten. Maar een hond met een normale vacht en ook een herder kun je prima scheren hoor. Ik zeg niet dat je dat moet doen maar die verharen gewoon en dus valt het uit en groeit exact dezelfde vacht terug. Is een fabel dat de vacht nooit meer goedkomt.

Ik weet dat toevallig omdat mijn tante haar DH heeft geschoren en nu na 12 maanden zie je geen verschil met daarvoor. Ook de DA scheert wel eens een stukje en dat groeit echt niet als horkenvacht weer aan hoor :wink:

Je kunt de stukjes die bij Cleo afgeschoren zijn ook niet herkennen aan lelijkheid.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wij hebben een herplaats newfoundlander en er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat de warmte goed afgevoerd kan worden. Dit is niet iets typisch Nederlands, ook hoog in de bergen kan het flink heet worden (temperaturen van 25+ graden zijn daar ook helaas geen uitzondering meer in de zomer).
De vacht ontzettend goed onderhouden is de belangrijkste uiteraard. Desnoods scheren mocht het echt niet gaan met de hitte. En zorgen dat er een bad met koud water in de tuin staat, zorgen voor voldoende schaduw, water en natuurlijk minder bewegen. En als je dan een activiteit plant, zorg dan dat die in het water is (lekker zwemmen) en niet op het heetste van de dag.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

MARC_S schreef:Ik snap even niet hoe een vacht van een normale hond slecht kan worden door scheren. :denken: Een plukvacht kan ik begrijpen, je snijdt dode haren aan de huid af en dus blijft de wortel zitten. Maar een hond met een normale vacht en ook een herder kun je prima scheren hoor. Ik zeg niet dat je dat moet doen maar die verharen gewoon en dus valt het uit en groeit exact dezelfde vacht terug. Is een fabel dat de vacht nooit meer goedkomt.

Ik weet dat toevallig omdat mijn tante haar DH heeft geschoren en nu na 12 maanden zie je geen verschil met daarvoor. Ook de DA scheert wel eens een stukje en dat groeit echt niet als horkenvacht weer aan hoor :wink:

Je kunt de stukjes die bij Cleo afgeschoren zijn ook niet herkennen aan lelijkheid.
Fijn he, die stelligheden. Google: clipper + alopecia
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
Rami schreef:Ik las dat de huid van een hond sowieso het oppervlakkige netwerk van bloedvaatjes mist dat bij de mens juist een belangrijke rol speelt bij de warmteregulatie. Een dunne of wat dikkere vacht maakt dan misschien helemaal niet uit,
is dat wat je uit mijn eerdere tekst begreep of heb je dat elders gelezen? in het eerste geval : dat was maar een aanname van mij, in de zin dat 'het zou kunnen zijn dat de huid een wat mindere rol speelt (nog naast de al afwezige zweetfunctie)', maar of dat zo is weet ik helemaal niet en eerlijk gezegd zou het me zelfs verbazen.

heb je het elders gelezen dan wil ik heel graag weten waar :mrgreen: .

zwaar probleem, die vacht :ugh: :mrgreen: .
Haha, ja we maken er wel een probleem van. En ik las het op een site over vachtverzorging, misschien wel van een trimsalon. ik ga even zoelen voor je! :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
MARC_S schreef:Ik snap even niet hoe een vacht van een normale hond slecht kan worden door scheren. :denken: Een plukvacht kan ik begrijpen, je snijdt dode haren aan de huid af en dus blijft de wortel zitten. Maar een hond met een normale vacht en ook een herder kun je prima scheren hoor. Ik zeg niet dat je dat moet doen maar die verharen gewoon en dus valt het uit en groeit exact dezelfde vacht terug. Is een fabel dat de vacht nooit meer goedkomt.

Fijn he, die stelligheden. Google: clipper + alopecia
Ja maar dat komt dus gewoon bijna niet voor en doet niet af aan het feit dat normaal gesproken de vacht volledig en gelijk terugkomt. Dat een hond van scheren iets kan krijgen waardoor hij zijn haar definitief kan verliezen lokaal en wat zeer zelden voorkomt heeft niets te maken met het wel of niet normaal teruggroeien van een geschoren vacht toch?
Een hond die zijn vacht teruggroeid en dus geen zeldzaam vaag syndroom ontwikkelt krijgt zijn eigen en dezelfde vacht terug. Hij wisselt zijn hele leven haren en die veranderen niet door een keer afgeschoren te zijn. :wink:

Daar ging het volgens mij om, dat vachten daarna nooit meer hetzelfde zouden zijn en geruinieerd. :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

@IngeO: hier vond ik het: http://www.kynotrim.nl/trimsalon.php?co ... rigehonden
en dan bij: Wat is de functie van de vacht.
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Muis.. schreef:
Pak-de-bal schreef:ik zit daar ook wat over na te denken, wat dacht je van een husky? :denken:
leeft lekker daar in de sneeuw , maar moet hier bij de verwarming liggen, of héeft het te warm :eek:

en zo zijn wel meer rassen die niet echt " Hollands" ingesteld zijn...

Gelukkig heb ik wel een Hollandse hond, maar zèlfs die heeft het tè warm in de hete zomers van nu. :19:
Wij hebben in het verleden een syberische Husky gehad en deed in de zomer niets liever dan pal in de zon liggen bakken :19: Zwemmen had hij een broertje dood aan, het enige wat hij wel eens wilde doen, was met zijn voetzooltjes in het badje van de kinderen gaan staan, om daarna weer te gaan zonnen.
Afbeelding
vergeet niet dat de zomers vroeger minder heet waren dan nu :wink:
als er echt geen wind is, kan het knap benauwd worden.

een vacht is inderdaad ook een "schaduw" voor een hond, heb ik eens gelezen,
net als Arabieren ook grote gewaden dragen in die hitte.
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:@IngeO: hier vond ik het: http://www.kynotrim.nl/trimsalon.php?co ... rigehonden
bedankt :ok: .

als zij het juist hebben bleek mijn aanname dus juist.....ik ben dus helderziende :idea: :mrgreen: .

toch veegt ook dat de functie van de huid als warmteregulator zeker niet helemaal weg - het maakt het wel minder belangrijk, jammer genoeg voor de hond :wink: .
Volgens mij ben je eerder een helderdenkende dan een helderziende... :mrgreen:
En ja, arme warme hond... :wink:
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Bo heeft eigenlijk geen last ervan. Sam heeft een hele dikke vacht en die gaat van de zomer dus ook niet snel/vaak met de auto mee. Voor de rest ligt hij gewoon te niksen in de schaduw en lopen we maar 15 minuten achter elkaar of 's avonds laat. Scheren hebben we nog nooit moeten doen bij de sinten. Heb nu ook nog geen idee gehad van het feit dat hij het te warm had. Wel had ik vorige week zaterdag zoiets van: ik ga hem niet een uur in de auto mee nemen want stel dat hij het te warm krijgt. Hij kan beter op eigen terrein in de tuin liggen. :ok:
Pak-de-bal

Rami schreef:
Pak-de-bal schreef:
Rami schreef:Hoe verklaar je anders dat er zo veel honden zijn met dikke vachten, ook in landen met droge, hete zomers. Als dat onmogelijk zou zijn, zou de vacht van een Pyreneese berghond zich bijvoorbeeld- al evaluerend :wink: - wel al lang hebben aangepast?
Offe... niet? :mrgreen:
Evalueren? :denken:

Het is misschien , de laatste 10 jaar pas , een trend om deze honden en andere zoals de
Benner Senner , hier naar Nederland te halen.

te kort voor:... verandering in vacht. :19:
Slip of the mind (heb 't al verbeterd :wink: ).

En ik bedoel het anders: namelijk honden met dikke vachten die van origine uit landen komen waar het in de zomer net zo goed warm is/wordt (landklimaat) zoals Frankrijk maar idd ook Zwitserland.
ik snap het nu niet zo, wat je bedoelt maar even een voorbeeldje:

heb je ooit een husky-achtige hond in Griekenland gezien?
Als " inlandse " hond?
Pak-de-bal

boxersien schreef:Bo heeft eigenlijk geen last ervan. Sam heeft een hele dikke vacht en die gaat van de zomer dus ook niet snel/vaak met de auto mee. Voor de rest ligt hij gewoon te niksen in de schaduw en lopen we maar 15 minuten achter elkaar of 's avonds laat. Scheren hebben we nog nooit moeten doen bij de sinten. Heb nu ook nog geen idee gehad van het feit dat hij het te warm had. Wel had ik vorige week zaterdag zoiets van: ik ga hem niet een uur in de auto mee nemen want stel dat hij het te warm krijgt. Hij kan beter op eigen terrein in de tuin liggen. :ok:
hier loopt een Bernhard en die wordt wèl geschoren 's zomers
maar ik weet niet waarom, het is een anders gezicht
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

onze doggen kunnen heel slecht tegen de warmte. Voor de nakers kan het niet warm genoeg zijn , ze vinden het heerlijk en blijven actief , en hijgen doen ze nauwelijks.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Pak-de-bal schreef:
Muis.. schreef:
Pak-de-bal schreef:ik zit daar ook wat over na te denken, wat dacht je van een husky? :denken:
leeft lekker daar in de sneeuw , maar moet hier bij de verwarming liggen, of héeft het te warm :eek:

en zo zijn wel meer rassen die niet echt " Hollands" ingesteld zijn...

Gelukkig heb ik wel een Hollandse hond, maar zèlfs die heeft het tè warm in de hete zomers van nu. :19:
Wij hebben in het verleden een syberische Husky gehad en deed in de zomer niets liever dan pal in de zon liggen bakken :19: Zwemmen had hij een broertje dood aan, het enige wat hij wel eens wilde doen, was met zijn voetzooltjes in het badje van de kinderen gaan staan, om daarna weer te gaan zonnen.
Afbeelding
vergeet niet dat de zomers vroeger minder heet waren dan nu :wink:
als er echt geen wind is, kan het knap benauwd worden.

een vacht is inderdaad ook een "schaduw" voor een hond, heb ik eens gelezen,
net als Arabieren ook grote gewaden dragen in die hitte.
De foto die ik erbij heb geplaats is van de zomer van 2004 en ik kan je vertellen dat er toen een hittegolf heerste ( een dag later lag ik namelijk te bevallen van onze jongste :wc: :mrgreen: )
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk dat ene gemiddelde vacht wel goed tegen warmte is.
Dus niet te dik, maar ook niet te kort.

Mijn sint bernard en labrador hebben weinig last van de warmte.
Ze hebben geen hele lange vacht, maar toch wel wat onderwol, wat er nu de afgelopen week uitgehaald is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Martijn schreef:Ik vind het haar wel leuk staan.
Het maakte haar wel wat jaartjes jonger, zo ging ze zich dan ook gedragen :mrgreen:

Maar bij de vorige foto's was het al weer wat aangegroeit, hier is het echt kort :mrgreen:

Afbeelding

gr Aimée
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Martijn schreef:Ik vind het haar wel leuk staan.
erg he, ik ook, ik zou het niet durven, mijn golden laten scheren, terwijl ik stiekem wel eens denk dat hij zich er veel beter bij zou voelen.

Meer last van warmte dan mijn kortharige honden heeft hij met zijn vacht overigens niet.
maar ik loop nooit meer lange stukken op de dag. Ook niet in de winter.
Of 's morgens of aan het eind van de dag.En mijn golden neem ik dan als de temp. omhoog gaat, vanaf februari het liefst mee naar het water.
De andere honden vinden dat ook leuk maar hij heeft het echt nodig.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

De honden die ik van nabij heb meegemaakt, werden steeds vaker geschoren zoals die chow chow, en de vacht werd alleen maar wolliger en beroerder, maar gelukkig is het dus niet bij elke hond zo. :wink:
Ik redeneerde ook iets teveel vanuit een trimvacht.

Groetjes Els
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik ben zo'n baasje met een hond met veel haar en ik maak me daar ook zorgen om. Ik heb er laatst zelfs een vraag over gesteld.

Maar na de opmerkingen in dat topic over 'ontwollen' ben ik me daar in gaan verdiepen en ermee begonnen. Dat scheelt nu al. Ik merk aan Frenk heel duidelijk dat ik hem nu help om zijn 'winterjas' uit te doen. Ik borstelde en kamde hem al iedere dag, maar nu doe ik dat ook nog eens tegen de haarrichting in, om echt goed aan de haarwortels te komen. Ik haal elke dag meer dan een hand vol haar van hem af. (en vanwege mijn gebrek aan ervaring gaan we maandag voor de zekerheid even naar de trimster :mrgreen:)

Zou het niet zo kunnen zijn dat een goed losgemaakte, ontwolde en dus luchtige vacht juist ventileert in de zomer, beter dan een korte vacht die heel dicht tegen de huid aan ligt? En tegelijkertijd houdt een luchtige vacht misschien ook de ergste hitte buiten?
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Mijn shihtzu scheer ik ook heel kort als het warmer begint te worden..Maggie heeft veel haar maar niet lang. Ik heb nu al een airco gekocht voor in mijn nieuwe huis, omdat ik het zielig vind als mijn honden binnen zitten in de zomer..en het is heet..Ik moet er zelf ook niet aan denken..plus ik heb thuis altijd airco gehad, dus hey..ze zijn in de aanbieding..dus inpakken en afleveren..
Marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Vorig jaar toen Bob er ook nog was, kon ik goed het verschil zien; dat de 1 er gewoon ook meer last van heeft dan de ander, beiden berners; maar Bob kon veel slechter tegen de warmte dan Nebla, die blijft huppelen en Bob begon te sjokken..
Je moet er zeker rekening mee houden, maar mijn mechelse herder springt eerder in het water dan Nebla :19:
Maar als ik in de zomer aan haar vacht voel en die superheet aanvoeld als ze in de zon loopt, vind ik dat erg zielig. Ik maak haar sowieso altijd nat voordat we gaan lopen dan en lopen dan ook linea recta naar de Vecht en laat ze daar lekker badderen.
Maar in Oostenrijk of Zwitserland in de bergen, hebben deze honden het ook wel warm :wink: Daar kan het in de zomer ook flink warm worden.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

De reden dat de vacht slechter kan worden van scheren heeft te maken met het feit dat de grip op de onderwol weg is. Die is te kort en kan dan niet meer verwijderd worden. Dat maakt dat zo'n vacht minder wordt, aan de struktuur van de bovenlaag veranderd op zich niks door een scheerbeurt.

Voor zover ik weet werkt het bij de Touaregs zo dat de lagen kleding er voor zorgen dat de lucht om het lichaam rond de 32 graden blijft, iets lager dan lichaamstemperatuur. De hete lucht van buiten kan niet door de lagen kleding heen en de lucht om het lichaam kan niet weg, dus blijft de temperatuur dan min of meer constant. Het scheelt in de woestijn, waar ze leven, natuurlijk enorm of je 32 graden om je heen hebt of 45.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Hanneke schreef:Het scheelt in de woestijn, waar ze leven, natuurlijk enorm of je 32 graden om je heen hebt of 45.
45 :eek: Ik moet er toch niet aan denken :N:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb honden met een dikke vacht en hoewel ze aan het eind van het voorjaar/begin zomer hun ondervacht verliezen, houden ze nog genoeg vacht over.
En soms is het al erg warm en heeft de onderwol nog niet losgelaten. Ik kam/borstel ze dan natuurlijk dagelijks, maar wat nog vast is, kan ik er moeilijk uittrekken :wink: .
Maar de borstelbeurten zorgen er wel voor dat de huid kan ademen en ik merk er eerlijk gezegd weinig van dat ze erg veel last van de warmte hebben. Vooral Kyra moet ik regelmatig uit de zon halen omdat ze het heerlijk vindt om te 'zonnebaden'. Maf beest. Cody gaat vanzelf wel in de schaduw liggen en Lyndie ligt dan het liefst in de gang binnen. Gina heeft hier natuurlijk nog geen zomer meegemaakt, maar ik denk dat zij relatief weinig last heeft omdat zij een veel dunnere/kortere vacht heeft dan de anderen zonder al te veel onderwol.
Bij hoge temperaturen laat ik ze alleen 's ochtends en 's avonds goed uit, overdag alleen een snelle ronde om te plassen/poepen. En regelmatig even de pootjes koelen in water. Maar ook dat is meer mijn angst voor oververhitting dan dat het denk ik echt nodig is. Ze hijgen wel, maar komen bijvoorbeeld rustig met hun speeltje naar me toe zodat ik het kan weggooien :denken: . Doe ik niet, maar toch, ze zouden het niet doen als ze het te warm zouden hebben.
Wat betreft het scheren: als je een collie zou scheren dan groeit het echt niet meer mooi terug.
Ik heb ooit, bij een vorige collie, na een vreselijke diarree-aanval van een week, in wanhoop de broek en een deel van de staartharen weggeschoren omdat het niet meer schoon te houden was. Nou ben ik ook niet goed ik coupe-knippen :mrgreen: , maar het heeft meer dan 8 maanden geduurd voor het teruggegroeid was en het is nooit meer zo mooi geworden. :jank:
Kan zijn dat het aan mijn onkunde lag, maar het zag er echt niet uit!
Afbeelding
Pak-de-bal

bernersennenfan schreef:Maar in Oostenrijk of Zwitserland in de bergen, hebben deze honden het ook wel warm :wink: Daar kan het in de zomer ook flink warm worden.
is het bekend wat ze daar dan doen in Zwisterland met deze honden 's zomers?
En hoog in de bergen is het altijd koeler, ook in de nachten,
ik geloof niet dat het daar zo benauwd is als hier.
Pak-de-bal

jip007 schreef:onze doggen kunnen heel slecht tegen de warmte. Voor de nakers kan het niet warm genoeg zijn , ze vinden het heerlijk en blijven actief , en hijgen doen ze nauwelijks.
dan is het hierdoor toch bewezen dat honden last hebben van hun dikke vacht in de zomer
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Pak-de-bal schreef:
jip007 schreef:onze doggen kunnen heel slecht tegen de warmte. Voor de nakers kan het niet warm genoeg zijn , ze vinden het heerlijk en blijven actief , en hijgen doen ze nauwelijks.
dan is het hierdoor toch bewezen dat honden last hebben van hun dikke vacht in de zomer
Wat bedoel je nou :denken: doggen hebben toch geen dikke vacht :19:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik geloof dat wij mensen ons drukker maken om een dikke of lange vacht dan de honden zelf .......... die weten niet beter en passen zich al of niet aan. Ik zag foto's van de Tibetaan zoals ie heden ten dage nog in Tibet rondloopt en daar doen ze echt helemaal niets aan vachtverzorging en de honden doen daar gewoon hun werk zowel in de extreem koude winters als de bloedhete zomers ........ :19:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Nee, dat heeft te maken met het formaat van de hond. Een hele grote hond kan beter warmte vasthouden maar dus ook makkelijker te warm worden. Wolven in Spanje zijn dus daarom ook veel kleiner dan wolven in canada om maar wat te noemen. Hoe groter de hond hoe sneller hij het warm zal hebben als ze dezelfde vacht hebben.
Kijk bv naar beren, de grootste beren zitten het meest Noordelijk. De kleinste rond Spanje als je het over de bruine beer hebt. Zelfde soort, zelfde vacht alleen verschil in formaat gerelateerd aan hoe warm het klimaat is waarin ze leven.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

flatcoat schreef:Ik geloof dat wij mensen ons drukker maken om een dikke of lange vacht dan de honden zelf .......... die weten niet beter en passen zich al of niet aan. Ik zag foto's van de Tibetaan zoals ie heden ten dage nog in Tibet rondloopt en daar doen ze echt helemaal niets aan vachtverzorging en de honden doen daar gewoon hun werk zowel in de extreem koude winters als de bloedhete zomers ........ :19:
Ik snap wel dat je dat kan vinden maar ik vind helemaal niet dat het de honden niet uitmaakt. Als je met een newfoundlander alleen nog even bij water kan gaan zitten in de zomer en hij verder uitgeteld op de grond ligt maakt het voor mij wel uit. Die hond kan niks anders meer. Je kan dat wel aanpassen noemen maar ik zie dat anders.

De Tibetaan heeft de mazzel dat hij klein en rank is, dus kan hij zijn warmte veel makkelijker kwijt. Werkende honden zullen ook niet dik zijn en in puike conditie. Dat speelt een hele grote rol in het kwijtraken van warmte. :wink:
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Inge O schreef:
Rami schreef:
Inge O schreef:
Rami schreef:@IngeO: hier vond ik het: http://www.kynotrim.nl/trimsalon.php?co ... rigehonden
bedankt :ok: .

als zij het juist hebben bleek mijn aanname dus juist.....ik ben dus helderziende :idea: :mrgreen: .

toch veegt ook dat de functie van de huid als warmteregulator zeker niet helemaal weg - het maakt het wel minder belangrijk, jammer genoeg voor de hond :wink: .
Volgens mij ben je eerder een helderdenkende dan een helderziende... :mrgreen:
En ja, arme warme hond... :wink:
zijn wij overigens niet een heel voor de hand liggende tip (als bewijsmateriaal) vergeten - eentje die verschillende honden (oa. jouw silka) ons zelf aanreiken :idea: ?

is het feit dat veel honden met onderwol in hun vacht die onderwol er tegen de zomer uitgooien er niet juist het bewijs voor dat teveel vacht een hondenlijf hindert bij hogere temperaturen?
Nou, het lijkt me eerder dat teveel onderwol hindert bij hogere temperaturen. De Beardies die ik uit het Middellandse zee-klimaat, hebben zonder uitzondering geen of weinig onderwol. Die van ons verliezen ook de nodige onderwol 's zomers.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”