Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dan ik ook maar : Wie heeft er een Stabij of X Stabij???
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Martin is inmiddels helemaal weg van de stabijtjes die we tegenkomen.
Maar omdat niet alleen een aandoenlijk uiterlijk telt.....vertel eens iets over het karakter zoals jullie dat zelf ervaren?
De stabijen die ik goed ken zijn toch wat afstandelijk en leven een beetje in hun eigen wereldje, klopt dat?
Bruno had ook zo'n karakter, hoort een beetje bij de heidewachtel, maar langhaar Tomas is een enorme knuffelkont en wil liefst zo dicht mogelijk bij je zijn, en dat vinden we allebei toch ook wel prettig.
Maar omdat niet alleen een aandoenlijk uiterlijk telt.....vertel eens iets over het karakter zoals jullie dat zelf ervaren?
De stabijen die ik goed ken zijn toch wat afstandelijk en leven een beetje in hun eigen wereldje, klopt dat?
Bruno had ook zo'n karakter, hoort een beetje bij de heidewachtel, maar langhaar Tomas is een enorme knuffelkont en wil liefst zo dicht mogelijk bij je zijn, en dat vinden we allebei toch ook wel prettig.
-
Sita
- Zeer actief
Dat afstandelijke ken ik eigenlijk niet van een stabij. De stabijtjes die ik ken zijn stuk voor stuk knuffelkonten. Komen graag een knuffel halen en willen dichtbij de baas zijn in huis. Naar vreemden toe kunnen ze wel wat afstandelijk zijn. Buiten gaan ze wel graag hun eigen gang. Even daar snuffelen, hondje begroeten, en zie je dat er best een groot zelfstandig gedrag in zit.Marie-Josée schreef:Martin is inmiddels helemaal weg van de stabijtjes die we tegenkomen.
Waar ik echt aan heb moeten wennen, is dat een stabij een goede reden moet zien om iets voor de baas te doen. Als hij vindt dat het niets oplevert en er geen zin in heeft, moet je als baas van goede huizen komen om hem dan toch datgene te laten doen. Het geeft ook wel weer een uitdaging. Met druk uitoefenen ga je er niet komen. Dan klapt hij dicht en doet niets meer.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Dat klinkt als een heidewachtel dus dat zijn we gewend.Sita schreef:Waar ik echt aan heb moeten wennen, is dat een stabij een goede reden moet zien om iets voor de baas te doen. Als hij vindt dat het niets oplevert en er geen zin in heeft, moet je als baas van goede huizen komen om hem dan toch datgene te laten doen. Het geeft ook wel weer een uitdaging. Met druk uitoefenen ga je er niet komen. Dan klapt hij dicht en doet niets meer.
Al is het in dit geval een beetje de Friese eigenzinnigheid die zich doet gelden
- TvanEmst
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann
-
Marloes*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2
Als Riemke geboren is in '89 en Baika in '94 waren het inderdaad moeder en dochter.....fleurie schreef:Ja dat klopt, ik heb haar uit een asiel gehaald, compleet met stamboom en gedragstest, ze heeft bij de fokker een aantal nesten gehad dus het zou heel goed kunnen dat Baika een dochter van haar was! De fokker heeft haar aan iemand verkocht en deze persoon heeft haar naar het asiel gebracht, onbegrijpelijk! Oke, het was een hondje met een verhaal zoals ik al zei maar toch...Riemke is ook gestorven aan kanker op 12 jarige leeftijd. Sorry trouwens voor de late reactie! Ik ben wel benieuwd naar Baika en of het echt een dochter van Riemke was, de kans is wel heel groot!wubjes schreef:Das toevallig.. is ze toevallig als herplaatser bij jullie gekomen?fleurie schreef:Ik heb er eentje gehad, Riemke fan t Drentsche Hiem, helaas overleden, bijzonder hondje met een verhaal.
Mijn Baika meis is ook een drentse hiemer en haar moeder hete ook Riemke.
Heb hier ook nog wel een foto van Riemke
Baika heb ik helaas een paar jaar geleden moeten laten inslapen ze had kanker.
Maar het zou wel grappig zijn als ze het echt was

- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
- Maartje
- Zeer actief
Volgens mij heb jij mijn Byke nog wel eens gezien. Dat was ook een hele aanhankelijke knuffelhond. Imke is qua knuffelen Byke in het kwadraat. Byke wilde ook wel met vreemden knuffelen. Imke houdt het bij bekenden. Verder sluit ik mij aan bij Sita.Marie-Josée schreef:Martin is inmiddels helemaal weg van de stabijtjes die we tegenkomen.
Als ik hier de heidewachtel en de stabij(s) vergelijk, dan moe(s)t ik bij de stabijs toch wel even wat harder werken dan bij de heidewachtelMarie-Josée schreef:Dat klinkt als een heidewachtel dus dat zijn we gewend.Sita schreef:Waar ik echt aan heb moeten wennen, is dat een stabij een goede reden moet zien om iets voor de baas te doen. Als hij vindt dat het niets oplevert en er geen zin in heeft, moet je als baas van goede huizen komen om hem dan toch datgene te laten doen. Het geeft ook wel weer een uitdaging. Met druk uitoefenen ga je er niet komen. Dan klapt hij dicht en doet niets meer.
Al is het in dit geval een beetje de Friese eigenzinnigheid die zich doet gelden
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2
Ja ,en Baika had Ime Fan't Paradyske als vader...fleurie schreef:Riemke is inderdaad geboren in 1989, 18 oktober om precies te zijn, vader was Niko fan t Paradijske, moeder Nynke fan it Drentse Hiem.Ma-Rianne schreef: Als Riemke geboren is in '89 en Baika in '94 waren het inderdaad moeder en dochter.....
Moeder en dochter, dus

-
wen
- Zeer actief
- _Leonie
- Zeer actief
Ik ga morgen beginnen op stage om een Friese Stabij kruising te trainen. Heb er enorm veel zin in, want het is een schat van een beest. Vooral Friese Stabij kop, maar het lichaam is erg vierkant.
Hij zit in het asiel, want is aan een boom vastgebonden gevonden.. :N: Raar want het is een enorm lieve reu.
Ben benieuwd welke Stabij trekjes ik allemaal te zien krijg tijdens de training.
Hij zit in het asiel, want is aan een boom vastgebonden gevonden.. :N: Raar want het is een enorm lieve reu.
Ben benieuwd welke Stabij trekjes ik allemaal te zien krijg tijdens de training.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Kan iemand wat aan die link doen? :N:

Bijke is een verkleinvorm van Stabij. Stabij-stabijke.
-ke is de Friese uitgang van verkleinwoorden namelijk.
Waar de naam stabij exact vandaan komt is niet duidelijk. Men denkt dat het komt van sta-me-bij, een hond die altijd naast de baas was dus.
Aangezien stabijs van oorsprong stropershonden zijn is die verklaring niet gek, maar zeker is dat dus niet.
In Friesland worden stabijs gewoon Bijkes genoemd trouwens.
Oja, ik heb er ook een paar en ze hebben géén Friese naam
Mijn dames heten Orpa en Isabel.
Nee, dat is ook al niet waarMa-Rianne schreef:Cathy schreef: Meende trouwens dat Beike of Bijke in het fries gewoon hond betekendNee, is een troetelnaampje, zoiets als " Fikkie"
Bijke is een verkleinvorm van Stabij. Stabij-stabijke.
-ke is de Friese uitgang van verkleinwoorden namelijk.
Waar de naam stabij exact vandaan komt is niet duidelijk. Men denkt dat het komt van sta-me-bij, een hond die altijd naast de baas was dus.
Aangezien stabijs van oorsprong stropershonden zijn is die verklaring niet gek, maar zeker is dat dus niet.
In Friesland worden stabijs gewoon Bijkes genoemd trouwens.
Oja, ik heb er ook een paar en ze hebben géén Friese naam
Mijn dames heten Orpa en Isabel.
- iones
- Zeer actief
Re:
Leuk! Zet er dan maar eens een foto van neer hier!LéonieHonden schreef:Ik ga morgen beginnen op stage om een Friese Stabij kruising te trainen. Heb er enorm veel zin in, want het is een schat van een beest. Vooral Friese Stabij kop, maar het lichaam is erg vierkant.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Re: Dan ik ook maar : Wie heeft er een Stabij of X Stabij???
Bij mijn vader thuis hebben we een stabijna, Tjibbe heet hij:

En ik heb zelf een kruising Border Collie x Friese Stabij (en er zou nog meer achter zitten). Dit is Balou:

En ik heb zelf een kruising Border Collie x Friese Stabij (en er zou nog meer achter zitten). Dit is Balou:

Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
- saffie
- Zeer actief
Prachtige hond!Agnes-en-Balou schreef: En ik heb zelf een kruising Border Collie x Friese Stabij (en er zou nog meer achter zitten). Dit is Balou:
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Dankjewel!
Ik ben ook nog altijd helemaal weg van hem
-
wen
- Zeer actief
Bij deze wat fototjes van Baika
Hier was ze net 4 maanden en hadden we haar net.
Er is afstand van haar gedaan omdat ze bang van haar eigen schaduw was en volgens hen had ze de kinderen gebeten
Het was een echte langpootmug :N:

Hier in volwasse vorm... het is gellukig toch nog goed gekomen

Samen met jonge Fan

Hoe viezer hoe beter :N:

En dit is een van de laatste foto's die we van haar hebben
een week later hebben we haar moeten inslapen omdat de kanker in haar longen zat
Baika meis mis je nog steeds

Hier was ze net 4 maanden en hadden we haar net.
Er is afstand van haar gedaan omdat ze bang van haar eigen schaduw was en volgens hen had ze de kinderen gebeten
Het was een echte langpootmug :N:

Hier in volwasse vorm... het is gellukig toch nog goed gekomen

Samen met jonge Fan

Hoe viezer hoe beter :N:

En dit is een van de laatste foto's die we van haar hebben
een week later hebben we haar moeten inslapen omdat de kanker in haar longen zat
Baika meis mis je nog steeds

- iones
- Zeer actief
Ik vind de kruisingen stabijs net zo mooi.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- _Leonie
- Zeer actief
Re: Re:
Volgende week neem ik mijn fototoestel mee.iones schreef:Leuk! Zet er dan maar eens een foto van neer hier!LéonieHonden schreef:Ik ga morgen beginnen op stage om een Friese Stabij kruising te trainen. Heb er enorm veel zin in, want het is een schat van een beest. Vooral Friese Stabij kop, maar het lichaam is erg vierkant.
-
perla
- Vaste gebruiker
Mijn lieve schatje in de sneeuw 

Friese Stabij Tom-Tom
- Dreetje
- Zeer actief
Hier ook een stabijna (volgens de "fokkers" een echte, ik heb er zo mijn twijfels over)

Andrea

-
perla
- Vaste gebruiker
wat is zn kopje grappig getekend 
Friese Stabij Tom-Tom
-
Sepp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie
Hier ook een kruising stabijtje: Roef.
Teefje, 4 jaar, kruising stabij met waarschijnlijk border collie en nog iets.
Hier als kleine frummel

Hier vermomd als konijn

En hier zoals ze eruit ziet helemaal in haar element
(foto gemaakt door Marije)

Groetjes
Nanda
Teefje, 4 jaar, kruising stabij met waarschijnlijk border collie en nog iets.
Hier als kleine frummel

Hier vermomd als konijn

En hier zoals ze eruit ziet helemaal in haar element

Groetjes
Nanda

- iones
- Zeer actief
Wat een schitterende foto's hierboven. Wat mij opvalt, is dat stabijen en kruisingen ervan allemaal zo'n sprekende kop hebben waardoor ze fotogeniek zijn. Ze staan er altijd goed en allert op.
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Roef heeft echt wat van Nouska. Nouska dr moeder is een kooiker, dr vader een stabij-kruising. Probeer nog altijd dr koppie mooi op de foto te krijgen, wil niet lukken (omdat mevrouw de camera wil kussen)
Dit is de beste foto die ik van dr heb (met mn zusje overigens)

-
Sepp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie
Agnes-en-Balou schreef:Roef heeft echt wat van Nouska. Nouska dr moeder is een kooiker, dr vader een stabij-kruising. Probeer nog altijd dr koppie mooi op de foto te krijgen, wil niet lukken (omdat mevrouw de camera wil kussen)
oooohhh dat is ook echt een "Roef" (zo noem ik alle honden die ik op Roef vind lijken). Wat een heerlijk koppie, die lieve kraaloogjes
Het zou heel goed kunnen dat in Roef ook iets van een kooiker zit. Afgelopen week met Kooiker Bram (van Linda hier op het forum) gaan wandelen. Veel in zijn gedrag, lichaamshouding en vooral zijn uitdrukkingen zie ik ook in Roef terug. Kooiker is dus heel goed mogelijk!

- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Twee weken terug was Nouska aan het spelen in het bos met meerdere kooikers (hele familie, superleuk!) en dan zie je dat ze echt op een zwart witte kooiker lijkt in dr gezicht. Vandaar dat ik dacht: Wie weet heeft Roef dat ook. Die heeft ook een nog iets minder lange snoet, terwijl dat met Nous weer een duidelijk verschil is (te lang vergeleken de kooikers).
En ze is iets groter, smaller en vooral: zwart-wit. Daardoor geloven veel mensen niet eens dat er kooiker in zit (terwijl dr moeder een rashond schijnt te zijn, moet nog steeds een contact met dr fokker opnemen {Nous is tweedehands hier gekomen, heb later achterhaald wie de fokker is door de dierenartsstempel van de eerste enting, maar ik vind bellen nogal eng
})
Ik vind Roef echt heel leuk!
En Nous natuurlijk ook
En ze is iets groter, smaller en vooral: zwart-wit. Daardoor geloven veel mensen niet eens dat er kooiker in zit (terwijl dr moeder een rashond schijnt te zijn, moet nog steeds een contact met dr fokker opnemen {Nous is tweedehands hier gekomen, heb later achterhaald wie de fokker is door de dierenartsstempel van de eerste enting, maar ik vind bellen nogal eng
Ik vind Roef echt heel leuk!
- eee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Friese Stabij met Wetterhoun
Schotse Collie - Aantal honden: 2
- Contacteer:
zoals al eerder in dit topic een hond werd voorgesteld heet mijn dame ook Micky (maar dan met de y). geen friese naam dus
ze is een mengsel van veel rassen, maar is voor driekwart friese stabij.

- eee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Friese Stabij met Wetterhoun
Schotse Collie - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mickie schreef:Ik geloof niet dat de schrijfwijze van mijn Mickie wél Fries is hoor.
Daar heb ik toen helemaal niet op gelet. Ik vond het een leuke naam en voor een teefje ook wel stoer, dat is alles
nee, mickie is net zo onfries als micky, ik bedoelde niet dat mickie veel frieser is dan micky
en dat het stoer is voor een dame, helemaal mee eens
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Ik wilde deze foto van Nouska nog even delen