Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Anna*Poncho schreef:
Het lijkt allemaal misschien wat vaag, maar waarom zouden mensenkinderen ook maar één keer in hun leven tegen de belangrijkste besmettelijke ziekten geënt hoeven worden en honden elk jaar.
Dit is in ieder geval niet waar, het humane entschema is als volgt:
LEEFTIJD => Vaccins
2 maanden => DKTP1 en Hib1 (hep B1)
3 maanden => DKTP2 en Hib2
4 maanden => DKTP3 en Hib3 (hep B2)
11 maanden => DKTP4 en Hib4 (hep B3)
14 maanden => BMR1 en MenC
4 jaar => DTP5 en een aparte acellulaire Kinkhoest
9 jaar => DTP6 en BMR2
De vierde DKTP & Hib-prik is nodig, omdat de bescherming van de eerste drie niet lang genoeg duurt. Daarom wordt ook op vier- en negenjarige leeftijd nogmaals gevaccineerd. De BMR-prik wordt op negenjarige leeftijd herhaald, aangezien de eerste vaccinatie bij twee tot vijf procent van de kinderen niet aanslaat.
En inmiddels is gebleken dat in ieder geval de Kinkhoest en de mazelen enting geen langdurige bescherming bieden.
Er zijn in deze omgeving meerdere kinderen zioek geworden ondanks dat zij volgens schema ge-ent waren.
Wel verliep de ziekte milder.
En zo kun je zien dat kinderen kapot geënt worden, vandaar zoveel klachten bij kinderen.
Afwisselend de grote en de kleine cocktail geven bij honden werd ook al bijna 30 jaar geleden gedaan. In die dertig jaar is er dus bij de meeste dierenarten niets veranderd.
Een link, andere kon ik niet vinden http://www.dierenambulancerotterdam.nl/ ... 504-01.htm
piew zo vaak ben ik als kind echt niet geent hoor :N:
Waarschijnlijk wel hoor, dit schema werd al toegepast toen ik een baby was. En dat is 50 jaar geleden. Alleen is het mogelijk dat jij de BMR ook nog niet gehad hebt, die zit er pas een jaar of 15 bij. En de MenC ((hersenvliesontsteking) heb je zeker niet gehad. Die is pas een paar jaar oud.
volgens mij wordt er nu ook nog redelijk via dat schema geent, mijn nichtje van 1 jaar is ook al een paar keer geweest voor een prikje... en ik heb met 16 ofzo ook nog voor hersenvlies gehad, die is nu ook standaard volgens mij...
Ennath schreef:
En inmiddels is gebleken dat in ieder geval de Kinkhoest en de mazelen enting geen langdurige bescherming bieden.
Er zijn in deze omgeving meerdere kinderen zioek geworden ondanks dat zij volgens schema ge-ent waren.
En zo kun je zien dat kinderen kapot geënt worden, vandaar zoveel klachten bij kinderen.
Afwisselend de grote en de kleine cocktail geven bij honden werd ook al bijna 30 jaar geleden gedaan. In die dertig jaar is er dus bij de meeste dierenarten niets veranderd.
Een link, andere kon ik niet vinden http://www.dierenambulancerotterdam.nl/ ... 504-01.htm
Waarschijnlijk wel hoor, dit schema werd al toegepast toen ik een baby was. En dat is 50 jaar geleden. Alleen is het mogelijk dat jij de BMR ook nog niet gehad hebt, die zit er pas een jaar of 15 bij. En de MenC ((hersenvliesontsteking) heb je zeker niet gehad. Die is pas een paar jaar oud.
Overigens ben ik van de generatie die ook op de middelbare school nog een keer geënt werd.
Er is nogal wat te doen, hoor rondom de DKTP prik en de DPT/Kinkhoest. In eerste instantie gezet op 3 mnd., terug gezet na 2 mnd. waar heel veel over te doen is geweest. Omdat deze prik zoveel schade aanricht aan een nauwelijks ontwikkeld immuunsysteen.......evenals de Weil-vaccinatie bij de hond trouwens onder de 2 mnd.....
Zoals op dit moment via het RIVM schema wordt gevaccineerd, is volgens mensen die er 'verstand' van hebben teveel en overdone. Als ik kinderen had, zou ik proberen in overleg een ander vaccinatieschema aan te houden. 'Vroeger' had je veel minder problemen als autisme, hersenbeschadiging etc. Uit onderzoeken van de laatste 10 jaar blijkt dat dit vooral wordt veroorzaakt door de kindervaccinaties. http://www.mamshoekje.nl/wistjedat.php?wistjedat=53
Anna*Poncho schreef:
Even rondbellen tot je een d.a. vindt die wel Weil los ent. Die zijn er ook echt wel, al moet je soms een paar telefoontjes plegen
misschien een wat grotere DA praktijk? Ik heb het eigenlijk nooit gevraagd, werd gewoon gedaan wat ik vroeg.
Ben net met Chello heen geweest en gevraagd waarom er toch parvo gezet is.
Ze vertelde idd dat de weill enting bij de parvo ingaat om op te lossen. toen ik zei dat ik dit wel erg zonde vond omdat die parvo totaal onnodig is zei ze dat ze het niet anders deden.
Morgen ga ik even rondbellen hier wie er wel zo ent.
En anders terug naar mijn oude DA die gewoon doet wat ik zeg.
Als je er 42 km. voor over hebt dan kun je terecht in Ter Apelkanaal bij "De Linten". Zij heeft (omdat ze mij als klant heeft ) het aparte oplosmiddel voor Weil op voorraad.
Ik ga denk ik geen 42 km rijden voor een prikje.
Maar er moet hier vast wel een da te vinden zijn die wel ent zoals ik wil.
En zoals ik zei, anders gewoon terug naar mijn oude DA, dat is nu ook een eind verderop maar daar wordt ik tenminste niet behandeld als de standaard hondenbaas, denken ze met me mee en nemen ze ook dingen aan.
Ennath schreef:
Overigens ben ik van de generatie die ook op de middelbare school nog een keer geënt werd.
Toen ik 62 jaar geleden een baby was ben ik alleen tegen pokken geënt. Ik denk dat een aantal jaren later de dktp entingen kwamen. Wel kregen we op school af en toe zo'n krasje om te kijken of je tbc had. Mijn zoon heeft alleen de dktp entingen gehad en de pokken, hij is van 1970.
Suzan schreef:
Toen ik 62 jaar geleden een baby was ben ik alleen tegen pokken geënt. Ik denk dat een aantal jaren later de dktp entingen kwamen. Wel kregen we op school af en toe zo'n krasje om te kijken of je tbc had. Mijn zoon heeft alleen de dktp entingen gehad en de pokken, hij is van 1970.
DKTP is inderdaad van de jaren vijftig.
Eén van de kinderen van de boerderij waar we nu in wonen heeft Tetanus gehad en is daar ook aan overleden.
Dat schijnt heel erg te zijn om mee te maken, ik heb het verhaal tenminste van drie mannen in het dorp gehoord.
Twee broers en een vriendje (en nu alledrie bejaarde mannen).
Het is naast de ramp de ergste gebeurtenis die ze meegemaakt hebben.
Een pokkenkrasje heb ik ook, mijn man ook: maar mijn kinderen (ik heb er ook één van 27 ) niet meer.
Suzan schreef:
Eén van de kinderen van de boerderij waar we nu in wonen heeft Tetanus gehad en is daar ook aan overleden.
Dat schijnt heel erg te zijn om mee te maken, ik heb het verhaal tenminste van drie mannen in het dorp gehoord.
Een pokkenkrasje heb ik ook, mijn man ook: maar mijn kinderen (ik heb er ook één van 27 ) niet meer.
blondie schreef:nu heb ik toch ook mijn da boekje gepakt en ik vond een bijgesloten vaccinatie schema van intervet.. hier staat bij jaarlijks vaccinatie schema
bij bijvoorbeeld op 1 jaar alles
Hondenziekte op 4 jaar weer enten daarna op 7 jaar etc
Parvo op 4 jaar weer enten daarna op 7 jaar etc
Weil ieder jaar
Besmettelijke leverziekte op 4 jaar weer enten op 7 jaar etc
kennelhoest ieder jaar
Hondsdolheid elke drie jaar voor landen binnen de EU
Als ik het entboekje bekijk heb ik ieder jaar een andere vaccinatie
Nobivac lepto om de 2 jaar
Nobivac kc zat drie jaar tussen (heb de hond twee jaar, dus mijn da vaccineert consequent zo te zien)
Nobivac L dhppi in 2006 en daarvoor in 2004, in 2008 weer de KC
wat het allemaal inhoudt.. stom maar ik weet het niet precies.. maar goed oook ik vertrouw op mijn da
Lepto is wel elk jaar gevaccineerd hoor. Het ene jaar alleen Lepto het andere jaar (2004 en 2006) L DHPPi. De L is de Lepto .
Suzan schreef:
Ik word morgen 28 en ook geen pokkenkrasje.
In 1970 kon je kiezen, wel of geen pokken. Omdat er toen nog dienstplicht was hebben we hem wel tegen pokken laten enten.
Tetanus prik heb ik gehad toen ik in de twintig was, gouviskom laten vallen, vinger open, naar het ziekenhuis voor hechten en toen de tetanusprik erin, tegenspartelen hielp niet
Estelle, gefeliciteerd.
jeetje,ik schrik hier best van,mijn da ent elk jaar de volledige cocktail,plus kennel hoest,hij wist ook niet precies hoelang een enting voor hondenziekte doorwerkt maar omdat mijn honden nogal eens onverwachts in pension moeten zal ik het toch wel moeten,helaas heb ik dan geen andere keus
fayckalynn schreef:jeetje,ik schrik hier best van,mijn da ent elk jaar de volledige cocktail,plus kennel hoest,hij wist ook niet precies hoelang een enting voor hondenziekte doorwerkt maar omdat mijn honden nogal eens onverwachts in pension moeten zal ik het toch wel moeten,helaas heb ik dan geen andere keus
hoezo? mijn honden zijn vorig jaar in het pension geweest met alleen de Weil enting en kennelhoest neusspray... de rest was dat jaar ervoor al geent.
fayckalynn schreef:jeetje,ik schrik hier best van,mijn da ent elk jaar de volledige cocktail,plus kennel hoest,hij wist ook niet precies hoelang een enting voor hondenziekte doorwerkt maar omdat mijn honden nogal eens onverwachts in pension moeten zal ik het toch wel moeten,helaas heb ik dan geen andere keus
2 van mijn honden zijn afgelopen weekend ook in pension geweest en zij accepteerden gewoon die Nobivac enting nadat ik ze de bijsluiter had laten lezen.
Ik zou dat dus gewoon even overleggen met de eigenaren van je pension, je hond is met Nobivac gewoon geldig geent dus het is onzin dat zij dan eisen dat je extra ent.
Mijn pension heeft trouwens een kopie van die bijsluiter gemaakt dat mochten zij controle krijgen zij die ook weer kunnen tonen.
Waar heb je die bijsluiter voor nodig?
In het entboekje staat toch de volgende entdatum 3 jaar later? Dua dat lijkt me voldoende
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje schreef:Waar heb je die bijsluiter voor nodig?
In het entboekje staat toch de volgende entdatum 3 jaar later? Dua dat lijkt me voldoende
Als dat in het boekje staat is dat voldoende, maar er zijn nog zat DA'en die de entdatum maar één jaar verder schrijven.
In het boekje van Luuk is dat zo gedaan, omdat hij volgend jaar de Weil enting weer moet hebben. Toen ik opmerkte dat dat alleen voor de Weil geldt en de rest niet voor de rest, was haar antwoord dat dat wel duidelijk was omdat hij met Nbivac gevaccineerd is. Maar blijkbaar weet niet iedereen dat (incl diverse DA'en) en in dat geval is het wel handig om de bijsluiter bij de hand te hebben .
In het entboekje staat toch de volgende entdatum 3 jaar later? Dus dat lijkt me voldoende
Als dat in het boekje staat is dat voldoende, maar er zijn nog zat DA'en die de entdatum maar één jaar verder schrijven.
In het boekje van Luuk is dat zo gedaan, omdat hij volgend jaar de Weil enting weer moet hebben. Toen ik opmerkte dat dat alleen voor de Weil geldt en de rest niet voor de rest, was haar antwoord dat dat wel duidelijk was omdat hij met Nbivac gevaccineerd is. Maar blijkbaar weet niet iedereen dat (incl diverse DA'en) en in dat geval is het wel handig om de bijsluiter bij de hand te hebben .
Ja dan is het wel handig
Alleen niet handig van de DA
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pammetje schreef:ik ben deze week me rot geschrokken
ik wilde ook eigenlijk stoppen met enten
omdat ik niet allemaal overbodige rommel in mn hondjes wilde stoppen
nu is een hondje van een vriendin overleden aan weil (niet geent)
en een hondje is gestorven aan de hondenziekte carre (wel geent)
vind het de laatste tijd doodeng worden
weil moet ook wel elk jaar geent worden, en enten is geen garantie dat de hond nooit een ziekte zal krijgen natuurlijk...
precies. bij mij staat er dus ook dat hij volgend jaar weer geent moest worden. Vandaar.
Ik schrik trouwens best wel van het feit dat er nog zoveel da's rondlopen die hier niks van weten, of het wel wetren maar net doen alsof ze gek zijn.
Heeft iemand van jullie al eens problemen gehad in het buitenland?
Bij de meeste landen staat namelijk vermeld dat de Rabiës-enting niet ouder mag zijn als (bv) een half jaar.
Ik kom trouwens niet onder het enten uit als ik dat zou willen,
2 gaan regelmatig mee de grens over, en de ander moet verplicht worden geënt vanwege ons werk.
Ik heb het net opgezocht. Wij hebben veel te maken met Zwitserland en Frankrijk en voor beiden geldt dat rabiësinenting even lang geldig is als het vaccin geldig is. Eerst moest er elk jaar geënt worden, nu dus niet meer als het vaccin langer geldig is. Dat geldt verder voor alle landen van de EU.
Wat mij betreft goed nieuws, want ik liet de honden elk jaar braaf enten omdat we regelmatig de grens overgaan, maar nu hoeft dat dus niet meer.
Het enige wat ik niet weet, is of op hondenshows de inzichten ook al zijn doorgedrongen. Afgelopen november in Kortrijk liepen de controlerend DA's te mekkeren over inentingen die niet gegeven zouden zijn (die stonden verderop in de boekjes, waren dus wel gewoon gegeven).
Hmmmm....... ik kom dus net van mijn DA en Amu heeft een cocktail gekregen.
Ingredienten: Parvo (Levend), Hondenziekte, Leverziekte, Leptospirose en Kennelhoest. (3,4,5,6,7) (Fabrikant = Pfeizer)
Samen met een Aurizon (antibiotica) voor z'n linkeroor en 2 tabletten voor ontworming en Prac-tic tegen vlooien en teken.
Dus, 105 euro aan geneesmiddelen en het komende jaar er lekker tegenaan.
Maar goed, ik begrijp dus dat die entingen ieder jaar 'overbodig' worden gevonden omdat de werking langer is dan 12 maanden.
Toch heeft mijn DA de vervolg afspraak gemaakt op 1/7/2009. Ik ga er maar vanuit dat hij gelijk heeft.
Aangezien de reacties nogal afwijken, de een doet dit en de ander dat, lijkt mij preventief enten en ontwormen beter dan 'genezen'.
En ja, schokkende berichten van sommige eigenaren die hun hond verliezen door een enting is erg treurig en gun ik niemand. Maar zijn dat geen extreme uitzonderingsgevallen?
Chiel schreef:Hmmmm....... ik kom dus net van mijn DA en Amu heeft een cocktail gekregen.
Ingredienten: Parvo (Levend), Hondenziekte, Leverziekte, Leptospirose en Kennelhoest. (3,4,5,6,7) (Fabrikant = Pfeizer)
Samen met een Aurizon (antibiotica) voor z'n linkeroor en 2 tabletten voor ontworming en Prac-tic tegen vlooien en teken.
Maar goed, ik begrijp dus dat die entingen ieder jaar 'overbodig' worden gevonden omdat de werking langer is dan 12 maanden.
Toch heeft mijn DA de vervolg afspraak gemaakt op 1/7/2009. Ik ga er maar vanuit dat hij gelijk heeft.
Aangezien de reacties nogal afwijken, de een doet dit en de ander dat, lijkt mij preventief enten en ontwormen beter dan 'genezen'.
En ja, schokkende berichten van sommige eigenaren die hun hond verliezen door een enting is erg treurig en gun ik niemand. Maar zijn dat geen extreme uitzonderingsgevallen?
Volgens mij geld het alleen voor de entingen van Nobivac
Chiel schreef: Maar zijn dat geen extreme uitzonderingsgevallen?
Gelukkig wel. Dat het zeer weinig voorkomt is dat natuurlijk geen reden om meer te vaccineren dan nodig is, maar er is dus ook geen reden tot totale paniek.
Chiel schreef:Hmmmm....... ik kom dus net van mijn DA en Amu heeft een cocktail gekregen.
`
Je hebt nog een jaar om te lezen, Chiel. Laat die wormtabletten even liggen tot je een weekje verder bent? Dan weet je al veel meer over 'preventief ontwormen'. Als nieuwbakken hondeneigenaar gaat er een wereld voor je open.
Volgens mij geld het alleen voor de entingen van Nobivac
nee hoor, inmiddels (tenminste volgens mij DA) ook voor Pfeizer, hij tekend gewoon voor 3 jaar af in het boekje....
eneh @Chiel...enten terwijl de hond een AB kuur nodig heeft
Wat een geleuter! Jouw dierenarts is dondersgoed op de hoogte van het nieuwe vaccinatiebeleid. En jouw hond had op dit moment absoluut niet gevaccineerd mogen worden, tezamen met AB.
Lees mijn website maar eens door.
Chiel schreef:
Extreme uitzonderingsgevallen??? Was dat maar waar.
Ik zou zeggen verdiep je eens in het vaccineren en vorm dan je eigen mening.
Chiel schreef:
Extreme uitzonderingsgevallen??? Was dat maar waar.
Ik zou zeggen verdiep je eens in het vaccineren en vorm dan je eigen mening.
onze dog van 6 mnd is een uur na de rabies enting overleden , hier krijgen ze enting dus nooit meer.
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.