Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wolfsgrauw en zwart?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

alm@ schreef:En dan zegt ze nog: best makkelijk eigenlijk :N:
:smile: :smile:

Nou ja, dat is ook zo ;)

Bij de DH hoef je maar met één locus rekening te houden, domweg omdat ze de rest van de kleurtjes en patronen niet hebben (althans, niet erkend).
Een locus is een plaats dus, waar eigenschappen, genen, liggen.

Op een locus liggen altijd twee eigenschappen en voor de DH gaat het dan vooral om de A-locus.
Al die eigenschappen beginnen met een A in hun aanduiding, en die aanduidingen zijn altijd lettercodes.

Er zijn er op de A-locus vier.
De DH heeft er maar drie.

Bij genen is het zo dat de meest dominante zich toont, en op de A-locus is het zo dat als er twee verschillende zijn, je van beide een stukje kunt zien in het uiterlijk, ze overlappen elkaar niet helemaal dus.

aw is de meest dominante, dat staat voor wolfsgrauw. Het patroon van een Saarloos bv.
ay staat voor sable, maar dat hebben DH niet dus die doet niet mee.
at is tanpoint, die komt daarna, dat is het gewone tanpatroon.
a is recessief zwart. Dat heet zo omdat er nog een ander gen is op een andere plaats dat zwart geeft, maar dat heeft de DH niet, dus vergeet dat gewoon even. Recessief zwart hebben ze wel, en dat is gewoon eenkleurig zwart.

Als een hond aw/aw heeft, twee genen voor wolfsgrauw dus, is hij alleen maar wolfsgrauw.
Heeft ie een combi, dan zijn de patronen incompleet als het ware.
Zo is een aw/a hond min of meer het wolfsgrauwe patroon, maar door die a is het veel donkerder dan gebruikelijk.
Ik denk dat de pup van de foto aw/a is. Dat wordt dan dus een donkere DH, maar niet zwart.

Tanpatroon is wat jullie bicolour noemen, en als een hond aw/at heeft is hij donkerder dan een wolfsgrauwe, maar lichter dan een aw/a.
at/a kan ook nog natuurlijk, dan is het tanpatroon duidelijker te zien, maar is het wel donkerder en zie je duidelijk de aftekening o het hoofd erdoor komen. at herken je vaak aan 'scherpe randen' in de gezichtsaftekening, terwijl aw-honden vagere randen hebben.

Er was ergens een topic waar een aantal foto's is geplaatst hiervan?
Tijdje geleden was dat.
Maar als iemand verschillende foto's plaatst kan ik ook wel uitleggen waar je wat aan ziet.

Als je nou ongeveer weet wat een hond heeft kun je dus ook de combi voorspellen.
In het geval van recessief zwart is het dus NIET zo dat zwart dominant is, het is juist de minst dominante. Dus als een hond dat toont (aw/a dus), en de partner niet, zullen de pups niet dat donkere hebben, maar juist lichter zijn.

Er zijn natuurlijk nog andere genen en andere loci, maar zolang je het bij deze kleuren houdt heb je hieraan genoeg ;)
Dat valt toch wel mee?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Henk69 »

En de saddle modifier. Enig idee hoe die vererft?

bv bi colour maal zwartbruin.

Onze hondjes (geen DH) zijn zusjes uit 1 nest waarvan de een black and tan is en de andere saddled als een zwartbruine DH.
(Moeder foxhound vader onbekend, wel ander ras)
Dus het is geen moeizaam selectie-proces of zo.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Marjoleine schreef:
alm@ schreef:En dan zegt ze nog: best makkelijk eigenlijk :N:
:smile: :smile:

Dat valt toch wel mee?
Zoals jij het nu uitlegt wel :mrgreen: Dat is goed te volgen :ok:

Dit is de pup nu :wink:
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hoe je het nu verteld is het redelijk duidelijk :ok:

hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:En de saddle modifier. Enig idee hoe die vererft?

bv bi colour maal zwartbruin.

Onze hondjes (geen DH) zijn zusjes uit 1 nest waarvan de een black and tan is en de andere saddled als een zwartbruine DH.
(Moeder foxhound vader onbekend, wel ander ras)
Dus het is geen moeizaam selectie-proces of zo.
Nee, die is nog niet gevonden.
Op A zou hij niet liggen, want die is aardig in kaart gebracht, ook van zadelhonden.
Maar misschien is het een gen dat alleen reageert samen met een ander gen, dat kan natuurlijk.
In elk geval is het nog niet bekend.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:hoe je het nu verteld is het redelijk duidelijk :ok:
Zie je wel: best simpel ;)

Die pup is aw/a, precies zoals ik dacht. De donkere poten in het patroon, het donkere hoofd en toch het wolfspatroon: mooi zichtbaar!

Die andere foto's zijn ook best duidelijk.

De eerste is at/a zo te zien, de tweede aw/aw, de derde natuurlijk a/a en de vierde denk ik aw/at, maar dat weet ik niet zeker.
Hij is erg donker in het hoofd, en hij heeft masker om het lastig te maken ;)
Masker ligt op een andere locus en vererft onafhankelijk van de patronen, maar soms maakt het iets wel moeilijk te zien ;)
Maar omdat de hond zulke lichte benen heeft houd ik het toch op aw/at, ondanks dat donkere hoofd.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
malinois schreef:hoe je het nu verteld is het redelijk duidelijk :ok:
Zie je wel: best simpel ;)

Die pup is aw/a, precies zoals ik dacht. De donkere poten in het patroon, het donkere hoofd en toch het wolfspatroon: mooi zichtbaar!

Die andere foto's zijn ook best duidelijk.

De eerste is at/a zo te zien, de tweede aw/aw, de derde natuurlijk a/a en de vierde denk ik aw/at, maar dat weet ik niet zeker.
Hij is erg donker in het hoofd, en hij heeft masker om het lastig te maken ;)
Masker ligt op een andere locus en vererft onafhankelijk van de patronen, maar soms maakt het iets wel moeilijk te zien ;)
Maar omdat de hond zulke lichte benen heeft houd ik het toch op aw/at, ondanks dat donkere hoofd.
kijk zo wordt het idd. een stukkie makkelijker :ok: thanks voor de uitleg
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Graag gedaan!

Als je vragen hebt roep je maar ;)

Afbeelding

Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Precies. Er MOET meer bekend zijn over hoe saddled zich verhoudt tot tanpoint.

Wat komt er uit als je kruist.
Welke van deze patronen levert af en toe de andere en nooit andersom.
Kunnen er saddleds uit 2 tanpoints komen.
Kunnen er tanpoints uit 2 saddleds komen.
Kunnen er bij DH uit tanpoints alleen maar tanpoints komen (fokzuivere kleur) of vallen er standaard zwarten uit.

saddled=zwartbruin
tanpoint=bi colour
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Goed, de kippen-varianten zijn ontzettend populair.
Meer dan 15000 hits in een half jaar. De andere, inmiddels 40+, soorten worden marginaal bezocht. Ook experts zijn lastig te ronselen.
Iedereen kan nu zelf een genetica calculator bouwen, on line en zonder te programmeren, met je eigen plaatjes.

Maar ik ben inderdaad ook om die reden zo aan het zeuren... ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:nou marjoleine het wordt echt tijd voorje boek :wink: :mrgreen:
Ik snap er niks meer van, op internet staan allemaal verschillende dingen.
Je eerste citaat klopt heel aardig, maar zadel is niet gevonden tot nog toe.
Er zijn theorieën over maar op welke locus het ligt, daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar ik ben al voor jullie aan het zoeken hoor ;)

Overigens: de dingen die ik zeg zijn gevonden, en als dat niet zo is, zeg ik het er bij.
Op Internet staat veel goeds maar ook veel onzin, veel rastheorieën en veel achterhaalde dingen van Little.
Het is inderdaad knap lastig om daar je weg in te vinden.

Maar veel mensen denken dat hun eigen ras anders vererft dan de rest van de hondenrassen, en dat maakt de verwarring dus zo groot.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef: sorry dat ik een oud topic even omhooghaal, maar dit snap ik niet helemaal.

een hond met aw is toch altijd grauw? Zwart-geel kan toch nooit aw- zijn?
Dus als er uit een zwart gele alleen grauw geboren wordt (aw- ) zegt dat over de partner dat die hoogstwaarschijnlijk awaw is.
Toch?
Ging het hierover?

Ja, een hond met aw toont altijd wolfsgrauw, maar als hij bv aw/at is toont hij beide patronen, dat overlapt elkaar vaak in uiting. De patronen 'lekken' als het ware naar elkaar.

Mijn uitleg was ook in meervoud bedoeld:
Dus als er uit zwart-gelen wolfsgrauwen geboren worden, was die zwart-gele al aw-at.
Daar bedoel ik mee dat als mensen zeggen dat er wolfsgrauw uit zwartgeel is geboren, ze die zwartgele wel zo noemden, maar dat hij/zij feitelijk wolfsgrauw waren, of in elk geval een gen droegen voor tan, maar dat men dat niet als zodanig herkend heeft.
Dat gebeurd heel vaak, dat is het lastige met de A-locus en met de DH.
Er zijn gewoon drie namen voor kleuren, maar er zijn meer variaties dan drie.
Het beestje moet een naam hebben, dus die krijgt, ie, maar niet altijd de goede. :19:

Als je aw/at op de stamboom gaat zetten, denk ik niet dat de gemiddelde eigenaar dat kan volgen, en de Raad vindt het ook niet goed ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaja, ik ben aan het zoeken geweest. ;)
Zadelpatroon is nog niet gevonden, maar wat men denkt, en wat mij ook erg logisch in de oren klinkt, is het volgende:

Zadel is een gemodificeerd tanpatroon.
Het gen dat dit patroon doet modificeren is niet bekend, dat ligt ergens anders. Dat is niet zo gek gedacht, want er zijn genoeg modifiers, die bv ook de intensiteit van kleuren beïnvloeden, die de uiting van bonte patronen beïnvloeden, die de al dan niet aanwezige shading in sable beïnvloeden, noem maar op.

Maar goed, als we die theorie aanhouden, dan zou deze hond dus een hond zijn met zadelpatroon en dat is dan dus een gemodificeerd tanpatroon.
Dat zou tevens zeggen dat deze hond dus genetisch at/at is, en derhalve tanpoint vererft.
Kunnen er saddleds uit 2 tanpoints komen.
Kunnen er tanpoints uit 2 saddleds komen.
Kunnen er bij DH uit tanpoints alleen maar tanpoints komen (fokzuivere kleur) of vallen er standaard zwarten uit.
Dan kunnen er dus uit tanpoints zadels komen en omgekeerd, als die modifiers zich tenminste laat onderdrukken. Waardoor is dan niet duidelijk natuurlijk, we weten niet eens of ie bestaat en zo ja waar tenslotte.

En natuurlijk vallen er niet standaard zwarte honden uit tanpoint.
Dat kan wel, aangezien recessief zwart recessief is ten opzichte van tanpoint, maar aangezien de patronen bij DH enorm 'lekken' zou je het zien als een hond at/a is.
De hond van de foto lijkt me in dat geval dus gewoon fokzuiver at/at.
Mét een onbekende modifier die hem zadel laat tonen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ai, nu staat er een posting tussen mijn antwoord en de foto die ik bedoel :?

Nou ja, je snapt welke ik bedoel toch?

Je tweede posting:
De eerste hond lijkt me een at/at met zadel, zoals die eerste dus ook.
De tweede is denk ik geen aw, want er is geen wolfspatroon meer zichtbaar en dat is bij aw honden vrijwel altijd wel zo. Of ligt dat aan de foto?

Hij zou dus at/a kunnen zijn, maar als hij wel patroon toont en dat hier niet zichtbaar is, kan aw/a ook. Zo donker als hij is lijkt dat waarschijnlijker.
Hij heeft ook masker, dat is om ons te pesten, dan wordt het moeilijker te zien allemaal ;)

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Marjoleine schreef:Je tweede posting:
De tweede is denk ik geen aw, want er is geen wolfspatroon meer zichtbaar en dat is bij aw honden vrijwel altijd wel zo. Of ligt dat aan de foto?

Hij zou dus at/a kunnen zijn, maar als hij wel patroon toont en dat hier niet zichtbaar is, kan aw/a ook. Zo donker als hij is lijkt dat waarschijnlijker.
Hij heeft ook masker, dat is om ons te pesten, dan wordt het moeilijker te zien allemaal ;)
Ik denk dat dit waarschijnlijker is dan aw/a. Bij de laatste, en ik vermoed dat dat de zeer donkere "grauwen" zijn, zoals je die in Oostduitse en werklijnen lijnen wel een ziet, vind je vaak nog wel iets van het grauwe patroon, vaak iets om de ogen.
Zal eens kijken of ik er een voorbeeld van kan vinden wat ik bedoel. (als dat tenminste klopt, daar ben ik wel benieuwd naar :wink: )
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:de tweede hond heeft zeker geen wolfspatroon, dit is een pupfoto van hem:
Afbeelding

en dit zijn zn ouders:
Afbeelding

Afbeelding
Ik dacht al dat het Noran was.

hier een foto van een zeer donkere hond die volgens mij wel in ieder geval aw?bezit.
Afbeelding
alm@
moderator

Marjoleine schreef:
Ja, nog 1-tje :wink: Die pup van de foto is aw/a. Zijn dan beide ouders aw/a of zijn er nog andere combinaties mogelijk om deze kleur te verkrijgen?
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:
Marjoleine schreef:
Ja, nog 1-tje :wink: Die pup van de foto is aw/a. Zijn dan beide ouders aw/a of zijn er nog andere combinaties mogelijk om deze kleur te verkrijgen?
De pup krijgt van een ouder de aw, dus die ouder kan zelf weer aw/aw of aw/at of aw/a zijn. De ander ouder geeft een a mee, kan dus aw/a, at/a of a/a zijn.
alm@
moderator

Elmar schreef:
alm@ schreef:
Marjoleine schreef:
De pup krijgt van een ouder de aw, dus die ouder kan zelf weer aw/aw of aw/at of aw/a zijn. De ander ouder geeft een a mee, kan dus aw/a, at/a of a/a zijn.
Dank je. Duidelijk :ok:

Sorry dat ik er tussendoor sprong :N: :wink:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

alma: je springt maar hoor. ik sprong er ook tussen 9en ik hoop goed :N: )
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Jip schreef::denken: ik snap er de (tover)ballen van maar heb wel een vraagje, wie is de hond op de tweede foto in het bericht van malinois ?
Bedoel je de grauwe op het kleine plaatje? die komt van deze site: http://www.vandestaelduinhoeve.nl/fokresultaten.html
alm@
moderator

Mizzsylver schreef:
Elmar schreef:
alm@ schreef:
Marjoleine schreef:
bedoel je met de pup, de pup die ik gepost heb? Noran?
Of Reina?

De pup die ik gepost heb is niet grauw en is dus niet aw maar at/a waarschijnlijk.
Dit ging over Reina. Het was een mooi voorbeeldje voor de uitleg :wink:
Afbeelding
alm@
moderator

Mizzsylver schreef:dan klopt het inderdaad! :ok:

heb vanavond met een heel ander oog naar de grauwe honden op de vereniging gekeken haha, wat ik me nog afvroeg, heb je een foto van Reina dr poten? Ze heeft toch van die zwarte streepjes op dr voeten?
Ja toevallig heb ik er eens een foto van gemaakt :ok:

Afbeelding
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Volgens mij wordt het tijd voor een goede Nederlandstalige website (of boek) met de nieuwste inzichten over de vererving van kleuren en geillustreerd met goede kleurenfoto's. :mrgreen:
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Probeer maar eens een fatsoenlijk aantal foto's te krijgen.
Dat valt vies tegen.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:Probeer maar eens een fatsoenlijk aantal foto's te krijgen.
Dat valt vies tegen.
Dat geloof ik best.
Ik zal op clubmatches wat minder klessebessen en kijken of ik meer kleuren van honden kan fotograferen. Volgend jaar op de clubmatch van de plaatselijke KC zal ik beginnen. Beloof ik :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:
Jip schreef::denken: ik snap er de (tover)ballen van maar heb wel een vraagje, wie is de hond op de tweede foto in het bericht van malinois ?
dat is Kay v/d Staelduinhoeve
:ok:
Afbeelding
Hector
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duits herder werklijn wolfsgrauw

Ongelezen bericht door Hector »

Afbeelding
alm@
moderator

Hector schreef:
Dit is dan toch zuiver AW?

(ik probeer het te volgen :denken: :smile: )

Ik probeer het ook te volgen :mrgreen: en volgens mij is hij at/aw en je oudste ook.

Marjolein, geef je het verlossende woord? :wink:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Is Hector van Chip? Hector is in ieder geval geen aw/aw
Kylie durf ik niets over te zeggen, misschien geeft Marjolein het verlossende woord.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”