Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over coursing

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Jaap, wat is hetzen?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik had trouwens nog helemaal nergens over nagedacht hoor, de oorspronkelijke vraag kwam zomaar bij mij op toen ik het met iemand had over hondensporten :wink:
Maar het is wel leuk speculeren zo. Bij Felix ben ik er overigens van overtuigt dat hij niet geinteresseerd is in prooi, wél in rennen met een aanleiding. En die aanleiding wil hij soms ook wel zoeken als je hem laat begaan. Maar als hij bijvoorbeeld een eend op een nest treft doet hij daar niets mee. Het gaat bij hem meer om de rush van het rennen denk ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Roelfien schreef:Jaap, wat is hetzen?
ik denk zonder toestemming van de jager en op eigen houtje beslissen om in het wilde weg achter wild aan te jakkeren......toch, jaap :mrgreen: ?
Oh, ja, sorry. Dat is najagen inderdaad.
En dat is wat een windhond rastechnisch behóórt te doen en een retriever of staande jachthond beslist niet behoort te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
Inge O schreef:
ik denk zonder toestemming van de jager en op eigen houtje beslissen om in het wilde weg achter wild aan te jakkeren......toch, jaap :mrgreen: ?
En dat is wat een windhond rastechnisch behóórt te doen en een retriever of staande jachthond beslist niet behoort te doen.
Dat de een het behoort te doen en de ander "eigenlijk" :wink: niet, wil niet zeggen dat er geen knopje om kan als de passie eenmaal is gewekt.
Hebben de honden bij de coursing aan het einde van de run de "prooi" te pakken? Ja dus. Dus altijd belonend.
Dan kan dat een knopje omzetten toch?
Ik denk dat er wat dat betreft ook nog verschil is tussen Retrievers en Staande Honden. Of denk jij van niet Jaap?

Een eend op het nest die stilletjes blijft zitten is geen "trigger" want die rent niet. :wink:
Zodra die eend de hond gaat weglokken van het nest (zwemmend met een zogenaamd gebroken vleugel) komt de hond ook in beweging. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Kijk, dit is vrij duidelijk.

Als je hond dit niet mag:

Moet je dit natuurlijk niet gaan doen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

MARC_S schreef:Kijk, dit is vrij duidelijk.

Ik heb geen geluid, maar ik zie daar toch twee heel verschillende dingen gebeuren die op zich niks met elkaar te maken hebben.
laeken
Zeer actief

Jaap* schreef:
MARC_S schreef:Kijk, dit is vrij duidelijk.

Ik heb geen geluid, maar ik zie daar toch twee heel verschillende dingen gebeuren die op zich niks met elkaar te maken hebben.
Wat grappig. Ik zie zelf in een filmpje een hond die gejut wordt en in het tweede filmpje een hond die dat niet meer nodig heeft. Verder zie ik weinig verschillen en denk ik persoonlijk dat de beiden honden precies hetzelfde aan het doen zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zie je hier veel verschillen Jaap?

Sorry, maar coursen is gewoon je hond opjutten zodat hij zelfstandig jaagt. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
MARC_S schreef:
Sorry, maar coursen is gewoon je hond opjutten zodat hij zelfstandig jaagt. :19:
Als je een hond moet jútten voor het coursen heb je een héél slechte courser. De passie moet aanwezig zijn anders wordt het niks.
Daarnaast kan de hond nog wel allerlei kneepjes leren die hij kan toepassen tijdens het coursen, Erfahrung macht Meister.
Maar op de Ridgeback filmpjes zag ik ook twee keer een hond precies hetzelfde doen: met passie achter een prooi aanjakkeren. Dat het één in het wild gebeurt en het ander door de mens geënsceneerd is, doet niet ter zake. Voor de hond al helemaal niet.
Jutten bedoel ik vooral voor niet windhonden die voor het eerst de lap zien zoals een RR vaak. Die pak je effe bij de wangen, schudt je een beetje en roept PAK 'MMMMMMMMMMM! :mrgreen: Bij de coursings die ik gezien heb moesten ze gillende whippets en afghanen bedwingen die niet mee mochten doen. Ze braken zo ongeveer uit de lijnen. Ik denk dat Eva en Cleo coursen wel leuk zouden vinden. Eva zou je nog terug kunnen roepen ook. Die zat net achter een rat aan en ik riep haar en zowaar, ze kwam :pffff: Toch zou ik haar nooit laten coursen. Bij Cleo kan je het shaken maar ik vraag me af of die op de lap zou gaan. Ik denk eigenlijk van niet.
Het zou wel leuk voor haar zijn eigenlijk.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik heb net de filmpjes bekeken. Ik moest meten denken aan de cairnterrierdag. Daar kijken ze ook naar het jachtinstinct van de cairn door een stuk plastic aan een lijntje door een parcour te laten gaan. De meeste cairns worden knetter gek en gaan er achter aan. Daan vond er geen bal aan, hij bekeek het stuk plastic en kwam bij mij zitten zo van wat moet ik daarmee. In het bos gaat hij wel achter konijnen aan. Gelukkig wijst hij ze alleen de weg naar huis en komt dan terug.
Ik zie bij Daan dus wel degelijk verschil tussen jagen achter een konijn aan en jagen op een stuk plastic.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:
Jaap* schreef:
Hutsje schreef:
Jaap* schreef:Da's toevallig, dat past mij net :mrgreen:
Bedankt :ok:
zit ik ook al geruime tijd aan te denken. zullen we samen? :mrgreen:
Met de FritZter? :mrgreen: :ok:
Ik ga eens even vragen binnenkort, Jubbega is hier vlakbij en daar is een baan. Wie weet, dan zullen ze nog eens wat beleven :smile:
Ik hoor André van duin al nasaal zeggen "Me graaas, me graaas" :mrgreen:
nee, met lijf :smile: (solly)

ja, idd met da fritZter :mrgreen: . mijn enige twijfel is of zijn jachtdrive niet teveel aangewakkerd wordt, aan de andere kant, dat is toch al reddeloos verloren :smile: . vandaag gewandeld, voor ons schoot een haas weg, fritz bij me kunnen houden (stroomband). komen we thuis, recht is een groot grasveld wat ik meestal in de gaten hou want daar kunnen wel eens hazen zitten. affijn, nu dus niet. ik gooi de achterklep open, weg issie, zo 100 m verder op het hek over en het veld in. gelukkig heeft de band een bereik van 800 meter en daar liep hij net in :N: . dus eruit krijg ik het toch niet en op zo'n baan is et toch anders dan in het veld (associatiegewijs). hoop ik.
ik zou het dus zeker niet doen met een hond waarbij je pogingen doet om het jagen af te leren... maar goed wie ben ik....
Ik heb zelf een teef die jaagt en die om die reden in het bos of weilanden met een TT om loopt... ik persoonlijk vind het dus niet kunnen om haar dan wel te mogen laten jagen terwijl ze tijdens het wandelen ervoor op dr donder krijgt... ik vind dat niet erg duidelijk voor een hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:ik zit heel hard te denken of ik een verschil vind tussen een hond met veel jachtinstinct die in dagdagelijkse situaties niet zomaar mag jagen maar dat wel in vastomlijnde omstandigheden mag zoals op een coursingbaan en een hond met veel buitdrift die in het dagdagelijkse leven ook niet achter rennende kindertjes en flapperende ledematen/kledij van mensen aanmag maar die buitdrift tijdens ipo-spelletjes wel mag botvieren.

ik vind dus geen verschil, maar misschien zie ik wat over het hoofd?
omdat IPO puur mouwgericht is geen flapperende kleertjes gericht... :19: Veel IPO honden zullen niet eens inbijten zonder mouw....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Laat maar zitten eigenlijk....... :wink:
Laatst gewijzigd door laeken op 10 jul 2008 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Nanna schreef:
Inge O schreef:
jawel, klopt, zal de hond zeker wíllen maar dan zou ik me nog wel kunnen voorstellen dat er honden en bazen zijn die dit verschil wel getraind krijgen als ze maar consequent genoeg zijn.
maar misschien lukt dat ook niet, omwille van het tweede element dat ik ook quootte van marc : het feit dat het jagen zonder enig appèl volledig en zelfstandig gebeurt.
De baas is degene die de hond naar het coursingveld transporteert en daar houdt alle afhankelijk van de baas qua jagen mee op ;-)
En je kunt een hond nooit leren om op een coursingveld de sterren van de hemel te lopen en in het bos de konijnen ongemoeid te laten. Het één is inherent aan het ander ;-)
Helemaal met je eens Nanna :wink:
laeken
Zeer actief

Addy schreef:
Nanna schreef:
Inge O schreef:
jawel, klopt, zal de hond zeker wíllen maar dan zou ik me nog wel kunnen voorstellen dat er honden en bazen zijn die dit verschil wel getraind krijgen als ze maar consequent genoeg zijn.
maar misschien lukt dat ook niet, omwille van het tweede element dat ik ook quootte van marc : het feit dat het jagen zonder enig appèl volledig en zelfstandig gebeurt.
De baas is degene die de hond naar het coursingveld transporteert en daar houdt alle afhankelijk van de baas qua jagen mee op ;-)
En je kunt een hond nooit leren om op een coursingveld de sterren van de hemel te lopen en in het bos de konijnen ongemoeid te laten. Het één is inherent aan het ander ;-)
Helemaal met je eens Nanna :wink:
Heee, daar ben je weer :mrgreen:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Jaap* schreef:
Inge O schreef:
Ah, ok. Ik dacht ander woord voor jutten. Maar dan snap ik nu ook wat je bedoelt. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ook dat ligt aan de hond lijkt mij, net zoals met coursing :wink: Voor de ene hond is het verschil groot genoeg en voor de ander niet
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Addy

chrico schreef:Ook dat ligt aan de hond lijkt mij, net zoals met coursing :wink: Voor de ene hond is het verschil groot genoeg en voor de ander niet
Dat zie je dan verkeerd want een windhond heeft gewoon een aangeboren jachtinstinct en waar die dat konijn ziet rennen maakt hem niet uit :wink:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Addy schreef:
chrico schreef:Ook dat ligt aan de hond lijkt mij, net zoals met coursing :wink: Voor de ene hond is het verschil groot genoeg en voor de ander niet
Dat zie je dan verkeerd want een windhond heeft gewoon een aangeboren jachtinstinct en waar die dat konijn ziet rennen maakt hem niet uit :wink:
Daar hoef je geen windhond voor te zijn :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

chrico schreef:
Addy schreef:
Daar hoef je geen windhond voor te zijn :wink:
Pointers en huskruisingen kunnen het ook heel goed. Ik denk akita's ook wel :mrgreen:
Afbeelding
Addy

MARC_S schreef: Pointers en huskruisingen kunnen het ook heel goed. Ik denk akita's ook wel :mrgreen:
Dat klopt, had ik weer iets verkeerd gelezen :denken:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

wij doen aan coursing en aan baanrennen met onze honden, 3 zijn nu in "opleiding"

het idiote is, als ze buiten los lopen en ze zien wat, dan gaan ze erachter aan, maar ze moeten "leren"achter het plastic of bontje ( de Lure ) aan te gaan.
die is nep, en dat weten ze , hebben ze eenmaal door dat je er lekker heel hard achteraan kan sjezen, dan doen ze het, maar bij hun is het overduidelijk dat ze wel degelijk verschil merken tussen echt en nep.

we moedigen ze aan met de baanren en de coursing, en NIET als ze gewoon los lopen buiten, maar raad eens wat ze alsnog leuker vinden ondanks dat ze NIET aangemoedigd worden? :wink:

ze weten dus wel degelijk het verschil tussen echt en nep, maar het blijven ( half ) windhonden dus echt vinden ze toch het allerleukste :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Addy

Podenji schreef:wij doen aan coursing en aan baanrennen met onze honden, 3 zijn nu in "opleiding"
Welke opleiding volgen ze dan ?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Een hond die courst kún je niets leren, die doet dat of die doet dat niet.
dat is dus niet helemaal waar :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Addy

Podenji schreef:
Nanna schreef:Een hond die courst kún je niets leren, die doet dat of die doet dat niet.
Inderdaad want je schrijft net dat ze een opleiding volgen, alleen is me niet duidelijk welke, zou je dat willen uitleggen ?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Podenji schreef:wij doen aan coursing en aan baanrennen met onze honden, 3 zijn nu in "opleiding"
er is geen "opleiding"voor daarom staat ook tussen aanhalingstekens, volgens mij weet je dat ook wel , maar jij krijgt graag dingen voorgekauwt dus violá:

je begint ze te leren dat ze de Lure mogen vangen en pakken en dat het de bedoeling is dat ze daar achteraan gaan, "haasvast" trainen heet dat.
vervolgens begin je ze met korte stukken te laten rennen die je langzaam uitbouwt.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Podenji schreef:
Inderdaad want je schrijft net dat ze een opleiding volgen, alleen is me niet duidelijk welke, zou je dat willen uitleggen ?
oh dat deed ik net madammeke ongeduld , er wordt namelijk niet alleen door jou of op jouw posts gereageerd :wink:
Addy

Podenji schreef:
Addy schreef:
er is geen "opleiding"voor daarom staat ook tussen aanhalingstekens, volgens mij weet je dat ook wel , maar jij krijgt graag dingen voorgekauwt dus violá:

je begint ze te leren dat ze de Lure mogen vangen en pakken en dat het de bedoeling is dat ze daar achteraan gaan, "haasvast" trainen heet dat.
vervolgens begin je ze met korte stukken te laten rennen die je langzaam uitbouwt.
Nee dat wist ik niet, vandaar mijn vraag :roll:
Addy

Podenji schreef: oh dat deed ik net madammeke ongeduld , er wordt namelijk niet alleen door jou of op jouw posts gereageerd :wink:
Niet onaardig gaan doen podenji, dat is niet netjes :neenee:
Ik stelde gewoon een normale vraag omdat ik het echt niet wist, met coursing heb ik me nog nooit bemoeid om reden dat daar alleen maar stambomers aan mee mogen doen op wedstrijden :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Podenji schreef:
Addy schreef:

Nee dat wist ik niet, vandaar mijn vraag :roll:
dacht je werkelijk dat elke ( half ) windhond maar plompverloren zonder nadenken achter een stuk plastic aanrent ?? :denken: dan doe je een ( half ) windhond toch echt tekort hoor :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”