Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopgebied, rekening houden met?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ana

Ongelezen bericht door ana »

Ik ga vaak met mijn, nog jonge hond, naar het strand, omdat het zo'n beetje de enige plek is, die ik in de buurt ken, waar ik me absoluut geen zorgen hoef te maken om wat voor verkeer dan ook. Ik vind het heerlijk om haar zo onbekommerd in de rondte te kunnen laten rennen en zelf ook te ontspannen daardoor. Maar, ze is nog jong en luistert echt niet altijd even goed, zeker niet als er andere honden in het spel zijn. Als een hond geen zin in haar heeft en haar afsnauwt, heb ik daar geen problemen mee. Maar voor mij is het strand bij uitstek de plek waar ze zich helemaal uit kan leven, met veel verschillende honden kan spelen of interacties met honden kan hebben en ik wil daar eigenlijk niet op in hoeven grijpen. Ik hou haar wel in de gaten en als iemand me iets zou vragen, zou ik ook rekening met die persoon houden, maar onder appel heb ik haar niet in zoverre, dat ik haar gedrag op afstand kan regelen. En in mijn beleving is het dus zo, dat honden, die verder gaan dan afsnauwen, al dan niet aan de lijn, niet op het strand moeten komen. Mochten ze gewoon geen zin hebben in andere honden, maar er niet naar uitvallen, dan vind ik het ander verhaal. Maar dan nog vind ik niet, dat je van anderen kunt verwachten, dat ze hun hond altijd bij de jouwe weg houden. Mij zou het vooralsnog niet lukken.
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Ik woon 100 m van een losloopgebied en bijna alle honden lopen hier los, ik ken hier ook bijna alle honden, wanneer ik een hond ken en die loopt los, laat ik ze lekker los.
Wanneer ik een hond niet ken, gaan ze aan de riem, ik blijf stilstaan en wacht dan net zo lang (9 van de 10 x begrijpen ze mijn hint) tot de andere eigenaar ze ook aan de riem doet.
Dit risico wil ik gewoon niet lopen, ik heb 2 hele makkelijke honden, maar ik ken simpelweg de andere hond niet.
maar ook als ik een bekende hond zie, die normaal losloopt en dan is een keer aan de riem zit, dan doe ik die van mij ook aan de riem. Mss heeft ze wel een wond, of last van een poot :19:
Dat weet ik niet,hier geldt de regel, wanneer het bekende honden zijn en ze lopen los, dan mijne ook los, anders niet :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik heb een hond die naar me luisterd
die aan mijn voet blijft lopen zolang ik dat nodig vind
waarom mag ik niet met hem naar een losloopgebied
mijn hond mag dus nooit meer los als ik het hier goed begrijp
omdat ie geen andere reu in zijn vierkante meter tollereert
nou ik vind dat onzin
Nu hebben wij hier geen losloopgebied alleen een plek waar het gedoogd is
en ik heel ver vooruit kan kijken
dus daar loopt hij wel los
en lijn ik hem aan zodra er een andere hond aan komt

nu waren wij vorige week op vakantie
en het enigste bos in de buurt was een losloopgebied
wij zijn daar gewoon met onze honden heen geweest
wij zijn genoeg andere honden en eigenaren tegengekomen
en iedereen hield netjes rekening met elkaar
ik zag ze aankomen en lijnde ze alle drie aan
en de andere mensen deden het zelfde
we waren elkaar gepasseerd
en we laten ze weer los
wat is nu het probleem
gewoon een beetje rekening houden met elkaar
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ana schreef:Ik ga vaak met mijn, nog jonge hond, naar het strand, omdat het zo'n beetje de enige plek is, die ik in de buurt ken, waar ik me absoluut geen zorgen hoef te maken om wat voor verkeer dan ook. Ik vind het heerlijk om haar zo onbekommerd in de rondte te kunnen laten rennen en zelf ook te ontspannen daardoor. Maar, ze is nog jong en luistert echt niet altijd even goed, zeker niet als er andere honden in het spel zijn. Als een hond geen zin in haar heeft en haar afsnauwt, heb ik daar geen problemen mee. Maar voor mij is het strand bij uitstek de plek waar ze zich helemaal uit kan leven, met veel verschillende honden kan spelen of interacties met honden kan hebben en ik wil daar eigenlijk niet op in hoeven grijpen. Ik hou haar wel in de gaten en als iemand me iets zou vragen, zou ik ook rekening met die persoon houden, maar onder appel heb ik haar niet in zoverre, dat ik haar gedrag op afstand kan regelen. En in mijn beleving is het dus zo, dat honden, die verder gaan dan afsnauwen, al dan niet aan de lijn, niet op het strand moeten komen. Mochten ze gewoon geen zin hebben in andere honden, maar er niet naar uitvallen, dan vind ik het ander verhaal. Maar dan nog vind ik niet, dat je van anderen kunt verwachten, dat ze hun hond altijd bij de jouwe weg houden. Mij zou het vooralsnog niet lukken.
En waar mogen die in jouw beleving dan wel komen??
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ik heb het idee dat er nu een beetje een stempel op de mastin wordt gedrukt.

Op het strand loopt de mastin ook gewoon los, maar we gaan geen honden opzoeken. Lopen er toch honden die een beetje "patserig" op hem afkomen en we het niet vertrouwen lijnen we hem even aan. Ik verwacht dan van de baas van de andere hond dat hij uit socialiteit zijn eigen hond ook even terughaald of iig uit de buurt haald.

In het voorbeeld wordt de mastin "aangevallen" door 3 grote berners, die hem wel eens zouden vertellen wat ze wilden. Als hij dat niet pikt en er 1 op zijn rug legt zie ik daar geen problemen in, agressie zoals het hier genoemd wordt is het zeer zeker niet. Het is een reactie op hoe de 3 honden aankwamen denderen.

De reden dat we niet gezellig aan de waterkant gaan lopen is omdat hij niet altijd terugkomt als we dat vragen, en we niet willen dat hij zomaar op een andere hond afkomt omdat hij zo groot en lomp is en andere honden daar dus van kunnen schrikken. Als ik het niet vertrouw met een andere hond roep ik trouwens altijd de honden even terug en lijn ze dan even aan, dat heeft niets met agressie te maken.

De mastin gaat dus wel los en kan zo heerlijk spelen met mijn hond en nog een hond.

Het gaat mij ook niet om de hondjes die gezellig komen buurten en op een normale manier op de mastin afkomen. Maar gaat het mij om de honden die niet in de gaten worden gehouden en komen afstormen op honden.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Poppetje schreef:Het gaat mij ook niet om de hondjes die gezellig komen buurten en op een normale manier op de mastin afkomen. Maar gaat het mij om de honden die niet in de gaten worden gehouden en komen afstormen op honden.
Aan die laatste groep heb ik ook een hekel. Behalve dan dat puppen ook moeten kunnen 'oefenen', daar kan ik me dus niet al te druk over maken, MITS het baasje het in de gaten heeft en alert is. Ongeïnteresseerde baasjes zijn het allerergste :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

pammetje schreef:mijn hond mag dus nooit meer los als ik het hier goed begrijp
omdat ie geen andere reu in zijn vierkante meter tollereert
Het spijt me zeer voor je, maar ik vind inderdaad dat je met een hondagressieve hond niet in een losloopgebied moet gaan lopen. Het is mooi dat het al die tijd goed is gegaan en dat is ook zeker aan jou als baas te danken. Maar toch vind ik het in z'n algemeenheid geen goed idee :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:
Poppetje schreef:Het gaat mij ook niet om de hondjes die gezellig komen buurten en op een normale manier op de mastin afkomen. Maar gaat het mij om de honden die niet in de gaten worden gehouden en komen afstormen op honden.
Aan die laatste groep heb ik ook een hekel. Behalve dan dat puppen ook moeten kunnen 'oefenen', daar kan ik me dus niet al te druk over maken, MITS het baasje het in de gaten heeft en alert is. Ongeïnteresseerde baasjes zijn het allerergste :wink:
Het zit 'm bij mij vooral in de ongeinteresseerdheid of laksheid van de baas, en ook in de manier van aan komen rennen van de hond(en).
Aanstormende honden die duidelijk jolig zijn, met een baas die de hond in de gaten heeft heb ik totaal geen moeite mee. Saar en Vera ook niet, een vrolijke kwispelkont is altijd welkom, ook als dat aan komt gezoeft.
Ik heb wel moeite met honden die aan komen stormen met een houding die niet alleen maar joligheid uitstraalt met een baas die 200 meter verderop met iemand anders staat te beppen. Zowel Saar als Vera schrikken ook van honden die als dominante stoomwalzen aan komen scheuren. Ik kan aan hun ook meteen zien of de hond alleen maar vrolijkheid in de zin heeft, of toch ook wat andere bedoelingen heeft met zijn gedender. Beide dames gaan dan zelf achteruit lopen, staart heel laag, oortjes plat. Bij de joligerds staan ze ze kwispelend op te wachten.
Laatst gewijzigd door Moos op 29 aug 2008 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

pammetje schreef: wat is nu het probleem
Het probleem is dat het gros van de honden in losloopgebieden niet onder appel staat. Daar kun je je vreselijk druk om maken, maar het is nou eenmaal een feit. En als een van die honden bij jouw hond in de buurt komt, is het dus hap? En kun jij je hond met 100 % zekerheid terugroepen? Van mij mag je lopen waar je wilt, maar het rekening houden met elkaar geldt niet alleen voor alle andere mensen met uitzondering van jezelf.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:
Het probleem is dat het gros van de honden in losloopgebieden niet onder appel staat. Daar kun je je vreselijk druk om maken, maar het is nou eenmaal een feit. En als een van die honden bij jouw hond in de buurt komt, is het dus hap? En kun jij je hond met 100 % zekerheid terugroepen? Van mij mag je lopen waar je wilt, maar het rekening houden met elkaar geldt niet alleen voor alle andere mensen met uitzondering van jezelf.
Dat begrijp ik niet helemaal :denken:
pammetje schreef:ik heb een hond die naar me luisterd
die aan mijn voet blijft lopen zolang ik dat nodig vind
Ze heeft de hond toch onder appèl?

Een hond wordt vaak nog veel asocialer als je zorgvuldig alle andere honden vermijd en nooit in een gebied komt waar andere honden lopen.
Als die hond onder appèl is mag hij van mij in een losloopgebied lopen hoor. Maar ik heb het niet voor het zeggen natuurlijk :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef: Ze heeft de hond toch onder appèl?

Een hond wordt vaak nog veel asocialer als je zorgvuldig alle andere honden vermijd en nooit in een gebied komt waar andere honden lopen.
Als die hond onder appèl is mag hij van mij in een losloopgebied lopen hoor. Maar ik heb het niet voor het zeggen natuurlijk :F:
Maar het lastige in dit geval is dat ook voor jonge honden die gewoon nog niet helemaal onder appèl kunnen staan geldt dat je geen losloopgebieden moet gaan mijden.
Maar dat betekent dan ook dat zo'n jonge hond weleens, tegen wil van de baas in, op een andere hond afstuitert. Is het dan meteen HAP en vast dan vind ik dat je dat niet kan maken eigenlijk.
Van mij mag de hond er ook lopen hoor mits je als baas kan voorkomen dat andermans hond gegrepen wordt alleen maar omdat hij te dicht in de buurt kwam.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Van de week liep ik met Tibetaantje op het Hemmeland, zie ik in de verte een mevrouw met een kleine jr aankomen, ik dacht eerst dat het een pup was en omdat we met tien honden in totaal waren vond ik het verstandiger om uit te wijken en staken we het veld over. Komt vervolgens dat kleine mormeltje in vliegende vaart achter ons aan :smile: :smile: :smile:
Maar mijn honden moeten doorlopen als ik het commando geef en zelfs TerrorPommetje beheerst dat al. Dus ja ik houd altijd rekening met maar zie voortdurend de domheid van anderen :roll:
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Zoek stok! schreef:
jij moet mij niet zeggen wat rekening houden met elkaar is
ik hou altijd rekening met alle honden die eventueel in de buurt komen
daarom ben ik de enigste (samen met mijn vriend) die mijn honden uit mag laten
Bob staat onder appél en heel goed ook
het enigste wat ik niet kan stoppen is de ene hap die hij geeft als er een andere reu in zijn vierkante meter komt
hij gaat er niet op af
hij schenkt ze geen aandacht
daarom zal ik altijd eerst de andere hond weg proberen te krijgen
hetzij door de baas
anders door een hele harde schreeuw van mij
ondertussen heb ik al een andere teef van mij een stuk naar voren laten gaan als afleiding (helaas heeft mijn teefje dat al een keer moeten bekopen met een hap van die andere hond)
werkt dit niet
pak ik mijn hond op zodat hij die andere hond geen schade aan kan richten
springt die andere hond dan nog omhoog krijgt ie van mij een schop
beter een schop van mij dan een hap van bob
Ik ben ALTIJD alert
maar mijn hond mag ook los
juist omdat ik hem onder appél heb staan
en hij geen andere honden op zoekt
Mijn hond komt op afstand zelf al naar mij toe en komt naast me zitten als hij een andere hond aan ziet komen
ik denk dat ik heb dan voldoende heb afgericht hierop
Die ene hap als ze hem lastig vallen krijg ik er niet uit
omdat ik niet niemand kan vinden waar ik het op kan oefenen :mrgreen:
en die 2 keer in zijn 4 jaar dat het nu voor is gevallen
is bijde keren geweest toen ik hem vast had
en er ineens een hond een pad uitgevlogen komt en dominant bij hem stond
hij hapte een keer en heeft een kwartier haren gespuugd
direct roep ik dan los en voet en hij staat naast me
wat die andere hond dan ook doet
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

renee-uk schreef:
ana schreef:Ik ga vaak met mijn, nog jonge hond, naar het strand, omdat het zo'n beetje de enige plek is, die ik in de buurt ken, waar ik me absoluut geen zorgen hoef te maken om wat voor verkeer dan ook. Ik vind het heerlijk om haar zo onbekommerd in de rondte te kunnen laten rennen en zelf ook te ontspannen daardoor. Maar, ze is nog jong en luistert echt niet altijd even goed, zeker niet als er andere honden in het spel zijn. Als een hond geen zin in haar heeft en haar afsnauwt, heb ik daar geen problemen mee. Maar voor mij is het strand bij uitstek de plek waar ze zich helemaal uit kan leven, met veel verschillende honden kan spelen of interacties met honden kan hebben en ik wil daar eigenlijk niet op in hoeven grijpen. Ik hou haar wel in de gaten en als iemand me iets zou vragen, zou ik ook rekening met die persoon houden, maar onder appel heb ik haar niet in zoverre, dat ik haar gedrag op afstand kan regelen. En in mijn beleving is het dus zo, dat honden, die verder gaan dan afsnauwen, al dan niet aan de lijn, niet op het strand moeten komen. Mochten ze gewoon geen zin hebben in andere honden, maar er niet naar uitvallen, dan vind ik het ander verhaal. Maar dan nog vind ik niet, dat je van anderen kunt verwachten, dat ze hun hond altijd bij de jouwe weg houden. Mij zou het vooralsnog niet lukken.
En waar mogen die in jouw beleving dan wel komen??
Ik zou hier toch graag een antwoord op hebben.

Zoals ik het lees vind ik het een uitspraak die nergens op slaat, maar ik kan het natuurlijk ook helemaal verkeerd begrijpen vandaar dat ik die vraag stel.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef: Ze heeft de hond toch onder appèl?

Maar het lastige in dit geval is dat ook voor jonge honden die gewoon nog niet helemaal onder appèl kunnen staan geldt dat je geen losloopgebieden moet gaan mijden.
Maar dat betekent dan ook dat zo'n jonge hond weleens, tegen wil van de baas in, op een andere hond afstuitert. Is het dan meteen HAP en vast dan vind ik dat je dat niet kan maken eigenlijk.
Van mij mag de hond er ook lopen hoor mits je als baas kan voorkomen dat andermans hond gegrepen wordt alleen maar omdat hij te dicht in de buurt kwam.
Dat het lastig is begrijp ik.
Ik neem dat risico met Ita toch :wink:
Die is echt nog niet 100% onder appèl. Als ze een andere hond ziet en ze ligt al op snelheid dan heb ik ook het nakijken.
Als de baas van de andere hond een brul zou geven is ze trouwens zo weer terug en als de andere hond duidelijk grauwt is ze ook meteen verdwenen :mrgreen:
Ze "kliert" alleen bij honden die haar niet duidelijk afwijzen. Daar gebeurt (tot nu toe) ook niets lelijks, dus ik denk dat ze het toch aardig heeft begrepen :ok:
Daarbij ben ik zelf ook alert.
Als ik een minimale reactie zie van een andere baas (hondje bij zich roepen en/of aanlijnen) dan kan ik zelf ook behoorlijk snel zijn :wink:
Dat is wat pammetje volgens mij ook bedoelt.
Het is beide honden gegund om los te lopen. Zowel de hond die niet elke andere hond accepteert (als de baas maar alert is, dat verwacht ik dan wel) en ook de jong duikelaar die nog wat moet leren (en ook daar alsjeblieft een baas die uit zijn doppen kijkt :roll: ). :wink:
Is een andere hond aangelijnd dat zorg ik dat Ita niet daar naar toe gaat. Meestal lukt dat ook. :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moos
Zeer actief

ranetje schreef: Dat het lastig is begrijp ik.
Die is echt nog niet 100% onder appèl. Als ze een andere hond ziet en ze ligt al op snelheid dan heb ik ook het nakijken.
Als de baas van de andere hond een brul zou geven is ze trouwens zo weer terug en als de andere hond duidelijk grauwt is ze ook meteen verdwenen :mrgreen:
Ze "kliert" alleen bij honden die haar niet duidelijk afwijzen. Daar gebeurt (tot nu toe) ook niets lelijks, dus ik denk dat ze het toch aardig heeft begrepen :ok:
Als ik een minimale reactie zie van een andere baas (hondje bij zich roepen en/of aanlijnen) dan kan ik zelf ook behoorlijk snel zijn :wink:
Het is beide honden gegund om los te lopen. Zowel de hond die niet elke andere hond accepteert (als de baas maar alert is, dat verwacht ik dan wel) en ook de jong duikelaar die nog wat moet leren (en ook daar alsjeblieft een baas die uit zijn doppen kijkt :roll: ). :wink:
Dat begin stukje is precies zoals het met Vera gaat. :mrgreen: Ik kan haar terugroepen als ze de andere hond gezien heeft, maar is ze er al naartoe aan het sprinten vergeet het dan maar.
Wat ze dan doet is een snelle aai bij de baas van de hond halen, een snelle snuf met de hond als ze denkt dat dat kan, en hop dan rent ze weer terug naar mij. Al met al is ze een minuutje bezig denk ik en dan staat ze alweer naast me. :mrgreen:
Ik heb er totaal geen moeite mee als ze weggesnauwd wordt door de hond in kwestie. Vera schrikt zich al het rambam van een opgetrokken lip, en na een snauw rent ze piepend weg om die hond maar niet meer te gaan begroeten. Prima.
Ik begrijp dat Pammetje die HAP voorkomt en dan vind ik het ook prima. Geef me even kort de tijd en ik heb Vera zelf al aan haar lurven weggetrokken als ik een seintje krijg dat de andere hond agressief is.
Maar een hond die gewoon direct zich vastbijt in een andere hond die te dichtbij komt, waarbij je dat als baas niet kan voorkomen, dat vind ik persoonlijk niet kunnen in (druk) losloopgebied. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef: Dat het lastig is begrijp ik.
Dat begin stukje is precies zoals het met Vera gaat. :mrgreen: Ik kan haar terugroepen als ze de andere hond gezien heeft, maar is ze er al naartoe aan het sprinten vergeet het dan maar.
Wat ze dan doet is een snelle aai bij de baas van de hond halen, een snelle snuf met de hond als ze denkt dat dat kan, en hop dan rent ze weer terug naar mij. Al met al is ze een minuutje bezig denk ik en dan staat ze alweer naast me. :mrgreen:
Ik heb er totaal geen moeite mee als ze weggesnauwd wordt door de hond in kwestie. Vera schrikt zich al het rambam van een opgetrokken lip, en na een snauw rent ze piepend weg om die hond maar niet meer te gaan begroeten. Prima.
Ik begrijp dat Pammetje die HAP voorkomt en dan vind ik het ook prima. Geef me even kort de tijd en ik heb Vera zelf al aan haar lurven weggetrokken als ik een seintje krijg dat de andere hond agressief is.
Maar een hond die gewoon direct zich vastbijt in een andere hond die te dichtbij komt, waarbij je dat als baas niet kan voorkomen, dat vind ik persoonlijk niet kunnen in (druk) losloopgebied. :wink:
Daar geef ik je gelijk in :ok:

In dit geval vroeg pammetje zich af waarom het haar niet zou zijn toegestaan met haar hond in het losloopgebied te komen. :wink:
Persoonlijk vind ik dat zij heel verantwoord bezig is met haar hond, dus van mij mag ze wel in het losloopgebied komen :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik kom al lang niet meer in losloopgebieden omdat ik de hoop heb laten varen dat andere mensen ook op hun eigen hond letten. Wat mij betreft heeft iedereen met iedere hond evenveel recht op wandelen in losloopgebieden maar in de praktijk is het gewoon zo dat lang niet iedereen goed op zijn/haar hond let. Als baasje van een iets minder sociale hond ga ik dus niet meer naar lsoloopgebieden omdat ik niet de verantwoording wil over andermans hond die bij mij komt klieren terwijl de baas 100 meter verderop staat. In de ideale wereld zou iedereen zijn/haar hond even bij zich roepen en niet overal op af laten stormen, maar dit is niet de ideale wereld.. dit is gewoon de gewone wereld :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

In een losloopgebied kun je het nooit goed doen voor een ander is mijn ervaring. Iedereen is daar met z'n eigen agenda en ik blink niet uit qua telepathische gaven.

Ik vind het alleen vreemd dat ikzelf nooit een probleem ervaar zolang een andere hond mij of mijn hond tenminste niet aanvalt.
Ik ben zelf van mening dat ik er, binnen mijn vermogen, alles aan doe om een ander niet tot last te zijn.
Andere mensen zien echter, in mijn beleving, vaak problemen als ze d'r niet zijn :19:
In een losloopgebied kom je in contact met loslopende honden, van alle soorten en alle formaten. Als je dát als uitgangspunt hanteert kun je beter bepalen of het iets is voor jou hond.
Dat is realistischer dan verwachten dat een ander jou gedachten kan lezen, want dan wordt je 100% zeker teleurgesteld.
Laatst gewijzigd door Jaap* op 29 aug 2008 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Reini schreef:Ik kom al lang niet meer in losloopgebieden omdat ik de hoop heb laten varen dat andere mensen ook op hun eigen hond letten. Wat mij betreft heeft iedereen met iedere hond evenveel recht op wandelen in losloopgebieden maar in de praktijk is het gewoon zo dat lang niet iedereen goed op zijn/haar hond let. Als baasje van een iets minder sociale hond ga ik dus niet meer naar lsoloopgebieden omdat ik niet de verantwoording wil over andermans hond die bij mij komt klieren terwijl de baas 100 meter verderop staat. In de ideale wereld zou iedereen zijn/haar hond even bij zich roepen en niet overal op af laten stormen, maar dit is niet de ideale wereld.. dit is gewoon de gewone wereld :mrgreen:
Neuh, ideaal is het allemaal niet :wink:
Jij maakt je eigen keuze.

Het onderwerp van discussie hier was dat iemand zei dat @pammetje maar moest wegblijven uit een losloopgebied omdat haar hond niet elke andere hond kan waarderen. (dacht ik :wink: )
Aangezien haar hond niet overal op losstormt en zij andere honden zelf weg kan "blaffen" omdat haar hond er niet meteen, pats boem, opklapt, vind ik dat je niet kunt zeggen dat ze niet meer in een losloopgebied mag lopen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef: Andere mensen zien echter, in mijn beleving, vaak problemen als ze d'r niet zijn :19:
Maar dan heb je ook nog de andere categorie, die nooit problemen zien terwijl ze er wel zijn :mrgreen: :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
Jaap* schreef: Andere mensen zien echter, in mijn beleving, vaak problemen als ze d'r niet zijn :19:
Maar dan heb je ook nog de andere categorie, die nooit problemen zien terwijl ze er wel zijn :mrgreen: :wink:
En dat is best een grote groep :N: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:
En dat is best een grote groep :N: :wink:
En de vervelendste :N: :mrgreen:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Moos schreef:
Denk dat bovenstaande allebei waar is.
Wat denk ik heel veel uit maakt is waar in het land je woont. Bij mij in Rotterdam, in het westen dus, zijn de losloopgebieden (waarschijnlijk) veel kleiner dan in het noorden des lands en ik denk dat als gevolg van de grootte van de menselijke populatie ook het aantal honden groter zal zijn. Dus meer honden in een kleiner losloopgebied. Daar komen dus beiden soorten eigenaren, waarbij ik sterk de indruk heb dat de categorie die Moos noemt ruimer vertegenwoordigd is dan de categorie die Jaap noemt :19: .
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

ranetje schreef:
Reini schreef:Ik kom al lang niet meer in losloopgebieden omdat ik de hoop heb laten varen dat andere mensen ook op hun eigen hond letten. Wat mij betreft heeft iedereen met iedere hond evenveel recht op wandelen in losloopgebieden maar in de praktijk is het gewoon zo dat lang niet iedereen goed op zijn/haar hond let. Als baasje van een iets minder sociale hond ga ik dus niet meer naar lsoloopgebieden omdat ik niet de verantwoording wil over andermans hond die bij mij komt klieren terwijl de baas 100 meter verderop staat. In de ideale wereld zou iedereen zijn/haar hond even bij zich roepen en niet overal op af laten stormen, maar dit is niet de ideale wereld.. dit is gewoon de gewone wereld :mrgreen:
Neuh, ideaal is het allemaal niet :wink:
Jij maakt je eigen keuze.

Het onderwerp van discussie hier was dat iemand zei dat @pammetje maar moest wegblijven uit een losloopgebied omdat haar hond niet elke andere hond kan waarderen. (dacht ik :wink: )
Aangezien haar hond niet overal op losstormt en zij andere honden zelf weg kan "blaffen" omdat haar hond er niet meteen, pats boem, opklapt, vind ik dat je niet kunt zeggen dat ze niet meer in een losloopgebied mag lopen.
Ik liep zo vaak met Orson aangelijnd in een losloopgebied en op zich , op wat ergenissen na :mrgreen: ,ging dat meestal wel hoor .Nou was hij ook geen hond die overal op klapte maar toch zeker ook niet tolerant.
Ik ging nooit op de allerdrukste tijden en meestal wel naar grotere gebieden waar ontwijken indien nodig een optie is en ik zie niet in waarom dat niet zou mogen inderdaad :wink:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik kom niet in losloopgebieden waar ik weet dat het heel druk kan zijn. Of op plekken waar ik weet dat het druk is als de zon schijnt/zondag is e.d.
Verder ga ik ook echt weleens met Hera of Chello naar het strand ofzo.
Maar ik weet dan dat ik honden tegen kan komen die willen komen buurten, of pups die niet goed luisteren.
Mijn honden zitten dan dus aan de lijn (tenzij heel overzichtelijk) en mocht er toch een hond/pup op ons af komen dan gaan ze de lucht in en doe ik verder ook niet moeilijk tegen de andere eigenaar.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik kom in een losloopgebied liever iemand met een niet-zo-sociale hond die aangelijnd is of echt onder appèl staat tegen, dan honden die dan wel los zijn maar patsen of jagen. Op een hond die vast zit of onder appèl staat kan ik anticiperen; ik houd mijn eigen honden dan ook even bij me.
Maar tegen honden die patsen, achtervolgen, jagen, en baasje die dat allemaal maar toelaten, daar doe je niks tegen. Al houdt je je eigen honden bij je of onder appèl, al sla je een ander pad in, al geef je een flinke brul...
En dat allemaal onder het mom van 'het is toch een losloopgebied'.
Nou ja, dat zijn iig mijn ervaringen in de officiële losloopgebieden in de randstad. :wink:
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Kaiou schreef: Wat denk ik heel veel uit maakt is waar in het land je woont. Bij mij in Rotterdam, in het westen dus, zijn de losloopgebieden (waarschijnlijk) veel kleiner dan in het noorden des lands en ik denk dat als gevolg van de grootte van de menselijke populatie ook het aantal honden groter zal zijn. Dus meer honden in een kleiner losloopgebied. Daar komen dus beiden soorten eigenaren, waarbij ik sterk de indruk heb dat de categorie die Moos noemt ruimer vertegenwoordigd is dan de categorie die Jaap noemt :19: .
Hier heb je inderdaad een punt.
Ik woon in Dordrecht, net onder de rook van Rotterdam en nou hebben wij het geluk dat er in onze wijk nog een aardig groot losloopgebied is.
Maar er zijn inderdaad figuren bij die denken dat een losloopgebied "vrijheid in alles" betekent.
Mijn eigen honden zullen nooit op andere honden afstormen, maar er zijn er genoeg waarvan de hond al aan het einde van het gebied is, terwijl de baas nog aan het begin staat te kleppen met iemand. En opletten..., ho maar!
Zo loopt er bij ons sinds kort ook een reu die naar alles en iedereen uitvalt en er ook echt opklapt als ie de kans krijgt. En helaas krijgt hij regelmatig de kans omdat de baasjes zelf te druk of te lui zijn om met de hond te gaan lopen, dus doen kinderen (net een jaar of 10) uit de buurt dat en jawel..., aan een flexi :N: . Vorige week nog wilde die hond eerst op Jenny klappen en daarna viel ie voor het gemak Donna maar aan. Dit alles in een losloopgebied. Het geluk was dat ik er tussen stond, dus dat beide keren net mis waren. Op de vraag van wie die hond was, mocht dat jochie geen antwoord geven. Snap ik wel, want de hond in kwestie heeft al de nodige slachtoffers gemaakt in een paar maanden tijd en de eigenaren hebben al enkele keren de politie aan de deur gehad. Jochie wordt dus met een missie op stap gestuurd en zulke misbaksels van eigenaren bestaan er dus ook.
Maar als ik eerlijk mijn mening mag geven kom ik zulke honden liever niet tegen in een losloopgebied en al zeker niet met een kind en aan een flexi.
Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 29 aug 2008 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moos schreef:
Ja, dat is wel zo :wink: , maar dat bedoel ik dus. Zolang ze mij of mijn hond niet opvreten (en dat gebeurt zelden) heb ik er verder niet zoveel moeite mee :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:
Ja, dat is wel zo :wink: , maar dat bedoel ik dus. Zolang ze mij of mijn hond niet opvreten (en dat gebeurt zelden) heb ik er verder niet zoveel moeite mee :19:
Maar er zit natuurlijk nog een heel 'grijs gebied' tussen helemaal niks aan de hand en opvreten :wink:
Saar de duinen uitjagen valt voor mij toch ook onder een probleem bijvoorbeeld. En je reu van 45 kilo grommend Moos tegen de grond aan laten duwen, wat best weleens gebeurde, viel ook onder een probleem voor mij, maar 9 van de 10 keer niet voor de andere baas :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”