Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom heb je je hond laten sterelisren / castreren??
Moderator: moderatorteam
-
tanja1987
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): labrador retriever
- Contacteer:
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Lola is gecastreerd omdat we een volle reu(toen nog
) in huis kregen en dat was ook een voorwaarde van onze fokker om Jakko bij ons te laten.
Daarnaast had ze ook behoorlijk last van de schijnzwangerschappen, en dan was ze erg uit haar doen.
Niet leuk om te zien/meemaken.
Jakko is op medische grond gecastreerd omdat hij een vergrote prostaat had waar ie last van had.
Daarnaast had ze ook behoorlijk last van de schijnzwangerschappen, en dan was ze erg uit haar doen.
Niet leuk om te zien/meemaken.
Jakko is op medische grond gecastreerd omdat hij een vergrote prostaat had waar ie last van had.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
Marika
- Actief
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Laika is nog te jong om haar te laten castreren maar dat gaat als ze 6 maand is wel gebeuren. Voor mij telt de angst voor kanker aan de melkklieren en een baarmoeder ontsteking het zwaarst.
Snijden in een jonge gezonde hond is niet leuk. Maar als ik over 5 jaar moet laten snijden in mijn hond omdat ze kanker heeft of een baarmoederontsteking (die als de ontsteking al vergevorderd is niet zonder risico is) dan laat ik het liever nu doen. Liever preventief snijden in een gezonde hond, dan later moeten snijden in een zieke hond.
Snijden in een jonge gezonde hond is niet leuk. Maar als ik over 5 jaar moet laten snijden in mijn hond omdat ze kanker heeft of een baarmoederontsteking (die als de ontsteking al vergevorderd is niet zonder risico is) dan laat ik het liever nu doen. Liever preventief snijden in een gezonde hond, dan later moeten snijden in een zieke hond.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
haal je je eigen lichaam ook leeg alvast... om te voorkomen? Of ze gaat dood aan een andere vorm van kanker? Ik vind dat dus echt onzin... ik zal hier dan ook nooit een hond om die reden laten opereren... het risico van narcose wordt maar heel nihil geacht blijkbaar...blacky schreef:Laika is nog te jong om haar te laten castreren maar dat gaat als ze 6 maand is wel gebeuren. Voor mij telt de angst voor kanker aan de melkklieren en een baarmoeder ontsteking het zwaarst.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
- Aantal honden: 2
- blacky
- Zeer actief
Ja als het zou kunnen zou ik mijn baarmoeder zonder er om te hoeven huilen er uit laten halen hoor. Mijn gezin is compleet en ik ben te oud voor nog meer kinderen.malinois schreef:haal je je eigen lichaam ook leeg alvast... om te voorkomen? Of ze gaat dood aan een andere vorm van kanker? Ik vind dat dus echt onzin... ik zal hier dan ook nooit een hond om die reden laten opereren... het risico van narcose wordt maar heel nihil geacht blijkbaar...blacky schreef:Laika is nog te jong om haar te laten castreren maar dat gaat als ze 6 maand is wel gebeuren. Voor mij telt de angst voor kanker aan de melkklieren en een baarmoeder ontsteking het zwaarst.
Nee het wachten tot je hond kanker heeft of een baarmoederontsteking, voor je wat doet, dat is goed.
Ze wordt laproscopisch geholpen en is er na twee dagen weer boven op.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb het niet over er nu uithalen, toen je een jaar was natuurlijk...blacky schreef:Ja als het zou kunnen zou ik mijn baarmoeder zonder er om te hoeven huilen er uit laten halen hoor. Mijn gezin is compleet en ik ben te oud voor nog meer kinderen.malinois schreef:haal je je eigen lichaam ook leeg alvast... om te voorkomen? Of ze gaat dood aan een andere vorm van kanker? Ik vind dat dus echt onzin... ik zal hier dan ook nooit een hond om die reden laten opereren... het risico van narcose wordt maar heel nihil geacht blijkbaar...blacky schreef:Laika is nog te jong om haar te laten castreren maar dat gaat als ze 6 maand is wel gebeuren. Voor mij telt de angst voor kanker aan de melkklieren en een baarmoeder ontsteking het zwaarst.
Nee het wachten tot je hond kanker heeft of een baarmoederontsteking, voor je wat doet, dat is goed.
Ze wordt laproscopisch geholpen en is er na twee dagen weer boven op.
gewoon alle organen eruit want alles kan gaan onsteken....
Mijn hond is 7 jaar en heeft nog nooit een baarmoederonsteking gehad, en is wel altijd schijnzwanger geweest... zou ze het nu krijgen... dat zou ik verschrikkelijk vinden, maar ik zou het veel erger vinden haar te hebben moeten verliezen aan onnodige narcose of onzinning gesnij in een hond...
Net of dat niks doet met een hond, de gehele hormoonhuishouding naar de knoppen helpen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- blacky
- Zeer actief
Ik denk dat we verschillend tegen dit onderwerp aankijken. En er dus nooit uit zullen komen.
Ik heb voor het eerst een teefje en voor ik daaraan begon heb ik alle voors en tegens goed tegen elkaar afgewogen.
1 er wordt niet met haar gefokt (ik wilde wel graag kinderen, en laika misschien ook hoor maar ja een hond heeft daar nu eenmaal niets over te zeggen. en mijn moeder wou misschien ook graag oma worden
)
2 ik ben als de dood voor kanker (vorige hond is er aan overleden en dat is geen pretje om mee te maken)
3 loopsheid en de daarbij behorende schijnzwangerschappen, baarmoederontstekingen en slechte humeuren (ik heb ook last van pms ook geen pretje)
4 een intacte reu (die als hij vervelend gaat worden ook zijn ballen gaat verliezen)
En ja die hormonen he. Heb ik een ding op te zeggen wat ze nooit heeft gekent zal ze ook niet missen. ( ja ik weet het klinkt hard en voor sommigen dom maar ja 't is wel zo
)
Een vader van een leerling van mij is DA (waar ik niet in de praktijk kom dus hij gaat niet aan mij verdienen) heb ik er naar gevraagd en ook zijn advies is laten helpen met 6 maand voor de eerste loopsheid. Heb ook naar de hormonen gevraagd en verder groei naar volwassenheid maar dat schijnt anders te werken bij honden dan ons mensen.
Hoe onverantwoord een ander het misschien vindt dat ik mijn hond zo jong laat helpen. Zo onverantwoord vind ik het dat een ander het risico wil nemen om zijn hond te verliezen door iets wat voorkomen had kunnen worden.
Ik heb voor het eerst een teefje en voor ik daaraan begon heb ik alle voors en tegens goed tegen elkaar afgewogen.
1 er wordt niet met haar gefokt (ik wilde wel graag kinderen, en laika misschien ook hoor maar ja een hond heeft daar nu eenmaal niets over te zeggen. en mijn moeder wou misschien ook graag oma worden
2 ik ben als de dood voor kanker (vorige hond is er aan overleden en dat is geen pretje om mee te maken)
3 loopsheid en de daarbij behorende schijnzwangerschappen, baarmoederontstekingen en slechte humeuren (ik heb ook last van pms ook geen pretje)
4 een intacte reu (die als hij vervelend gaat worden ook zijn ballen gaat verliezen)
En ja die hormonen he. Heb ik een ding op te zeggen wat ze nooit heeft gekent zal ze ook niet missen. ( ja ik weet het klinkt hard en voor sommigen dom maar ja 't is wel zo
Een vader van een leerling van mij is DA (waar ik niet in de praktijk kom dus hij gaat niet aan mij verdienen) heb ik er naar gevraagd en ook zijn advies is laten helpen met 6 maand voor de eerste loopsheid. Heb ook naar de hormonen gevraagd en verder groei naar volwassenheid maar dat schijnt anders te werken bij honden dan ons mensen.
Hoe onverantwoord een ander het misschien vindt dat ik mijn hond zo jong laat helpen. Zo onverantwoord vind ik het dat een ander het risico wil nemen om zijn hond te verliezen door iets wat voorkomen had kunnen worden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de hond van mn schoonmoeder is aan kanker overleden, was al vroeg gesteriliseerd.. had ze haar poot maar vantevoren moeten amputeren dan? Want daar heeft ze het aan gekregen...blacky schreef:
jij bent een mens en geen hond, dus totaal niet te vergelijken... een menstruatie is nl niet hetzelfde als de loopsheid van een hond.3 loopsheid en de daarbij behorende schijnzwangerschappen, baarmoederontstekingen en slechte humeuren (ik heb ook last van pms ook geen pretje)
Hoe weet je dat je hond last van schijnzwangerschappen zal krijgen als je alles dr meteen maar uit laat snijden? Schijnzwangerschap is overigens een heel natuurlijk iets....
waarom neem je geen pluchehondje? hoef je niks aan te doen gaat helemaal vanzelf4 een intacte reu (die als hij vervelend gaat worden ook zijn ballen gaat verliezen)
tuurlijk het doet ook niks met het lichaam van een hondEn ja die hormonen he. Heb ik een ding op te zeggen wat ze nooit heeft gekent zal ze ook niet missen. ( ja ik weet het klinkt hard en voor sommigen dom maar ja 't is wel zo)
tuurlijk, levert geld op... ik ken maar weinig dierenartsen die het niet adviseren... de mijne overigens wel, die is gelukkig tegen snijden in gezonde dierenEen vader van een leerling van mij is DA (waar ik niet in de praktijk kom dus hij gaat niet aan mij verdienen) heb ik er naar gevraagd en ook zijn advies is laten helpen met 6 maand voor de eerste loopsheid. Heb ook naar de hormonen gevraagd en verder groei naar volwassenheid maar dat schijnt anders te werken bij honden dan ons mensen.
tja hou jij hem altijd in een glazen kastje dan? want hij kan onder de auto lopen, zn hart kan het begeven etc. etc.Hoe onverantwoord een ander het misschien vindt dat ik mijn hond zo jong laat helpen. Zo onverantwoord vind ik het dat een ander het risico wil nemen om zijn hond te verliezen door iets wat voorkomen had kunnen worden.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=290

- blacky
- Zeer actief
malinois schreef:de hond van mn schoonmoeder is aan kanker overleden, was al vroeg gesteriliseerd.. had ze haar poot maar vantevoren moeten amputeren dan? Want daar heeft ze het aan gekregen...blacky schreef:
jij bent een mens en geen hond, dus totaal niet te vergelijken... een menstruatie is nl niet hetzelfde als de loopsheid van een hond.3 loopsheid en de daarbij behorende schijnzwangerschappen, baarmoederontstekingen en slechte humeuren (ik heb ook last van pms ook geen pretje)
Hoe weet je dat je hond last van schijnzwangerschappen zal krijgen als je alles dr meteen maar uit laat snijden? Schijnzwangerschap is overigens een heel natuurlijk iets....
waarom neem je geen pluchehondje? hoef je niks aan te doen gaat helemaal vanzelf4 een intacte reu (die als hij vervelend gaat worden ook zijn ballen gaat verliezen)jemig zeg... alles dr maar af hoef je er niks aan te doen...
tuurlijk het doet ook niks met het lichaam van een hondEn ja die hormonen he. Heb ik een ding op te zeggen wat ze nooit heeft gekent zal ze ook niet missen. ( ja ik weet het klinkt hard en voor sommigen dom maar ja 't is wel zo)
waarom zou dat er van nature toch inzitten
![]()
tuurlijk, levert geld op... ik ken maar weinig dierenartsen die het niet adviseren... de mijne overigens wel, die is gelukkig tegen snijden in gezonde dierenEen vader van een leerling van mij is DA (waar ik niet in de praktijk kom dus hij gaat niet aan mij verdienen) heb ik er naar gevraagd en ook zijn advies is laten helpen met 6 maand voor de eerste loopsheid. Heb ook naar de hormonen gevraagd en verder groei naar volwassenheid maar dat schijnt anders te werken bij honden dan ons mensen.![]()
tja hou jij hem altijd in een glazen kastje dan? want hij kan onder de auto lopen, zn hart kan het begeven etc. etc.Hoe onverantwoord een ander het misschien vindt dat ik mijn hond zo jong laat helpen. Zo onverantwoord vind ik het dat een ander het risico wil nemen om zijn hond te verliezen door iets wat voorkomen had kunnen worden.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=290
Mijn reu had overigens ook een gezwel aan zijn poot hoor. Je kunt ze niet voor alles beschermen maar voor die dingen waarvoor je dat wel kunt doe ik dat .
En ik ben niet begonnen hoor met de vergelijking tussen mens en dier dat was jij.
Ik wil zowel bij mijn kinderen als bij mijn dieren (ook mijn konijnen zijn hun baarmoeder kwijt) nooit hoeven zeggen had ik het maar wel gedaan. Ik heb wel het volste vertrouwen in de kundigheid van mijn DA. En vertrouw op haar vakkundigheid.
(En voor je weer begint over dit doe je ook niet bij je kind mijn dochter wordt ingeënt tegen het baarmoederhalskanker virus)
www.sterilisatiehond.nl
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ruby was vrij jong al geen echte dame meer(volgens mij net 1,5 jaar) wij wisten toen niet beter. met 3 jaar kreeg ze alsnog een tumor in haar melklieren dus 1 tietje is ze ook al kwijt.
canyon was ruim 8 toen ze geholpen werdt door een baarmoederontsteking en was daar wonderwel snel boven op,had ze die niet gehad dan was ze ook niet geholpen haar loopsheden waren totaal geen probleem zowel voor haar als voor mij niet.heb toen bewust voor een teef gekozen en daar hoort loops worden nou eenmaal bij.
ben canyon echter verloren aan kanker in haar schouder,misschien hadden ze dat poot er inderdaad ook maar meteen af kunnen halen.dan had ik mijn meisje nu nog gehad.
shadow is een echte reu en zolang er geen medische redenen zijn wordt er niet gesneden(maar ik ben niet zijn eigenaar dus ik beslis niet alleen) ja en shadow vertoont reuen gedrag,gelukkig wel.vindt ik het lastig als hij achter een loopse teef aanloopt?nee daar heb ik voor gekozen bij het nemen van een reu,het zelfde gelt voor vlaggen en af en toe z'n piemel laten zien.daar ga ik echt zijn ballen er niet voor af halen hoor.onze pup wordt ook weer een reu en het is toch wel de bedoeling dat alles er aan blijft.
canyon was ruim 8 toen ze geholpen werdt door een baarmoederontsteking en was daar wonderwel snel boven op,had ze die niet gehad dan was ze ook niet geholpen haar loopsheden waren totaal geen probleem zowel voor haar als voor mij niet.heb toen bewust voor een teef gekozen en daar hoort loops worden nou eenmaal bij.
ben canyon echter verloren aan kanker in haar schouder,misschien hadden ze dat poot er inderdaad ook maar meteen af kunnen halen.dan had ik mijn meisje nu nog gehad.
shadow is een echte reu en zolang er geen medische redenen zijn wordt er niet gesneden(maar ik ben niet zijn eigenaar dus ik beslis niet alleen) ja en shadow vertoont reuen gedrag,gelukkig wel.vindt ik het lastig als hij achter een loopse teef aanloopt?nee daar heb ik voor gekozen bij het nemen van een reu,het zelfde gelt voor vlaggen en af en toe z'n piemel laten zien.daar ga ik echt zijn ballen er niet voor af halen hoor.onze pup wordt ook weer een reu en het is toch wel de bedoeling dat alles er aan blijft.

jemble 5 maanden
- CKS
- Zeer actief
Chacho is gecastreerd toen hij ruim drie was, omdat Koko loops aan het worden was en dat zag ik niet zitten samen
Hij heeft er wat meer honger van gekregen (en eet nu dus light brokken) maar verder geen verandering- misschien wat minder agressief naar andere reuen. Ik heb er hooguit spijt van dat ik dit niet eerder heb gedaan.
Koko is nog intact, maar zodra besloten wordt dat ze geen nestje (meer) gaat krijgen gaat ze ook onder het mes. Inderdaad om baarmoederontsteking te voorkomen. En ja, ik snij veel liever in een jonge, gezonde hond dan in een oude, erg zieke hond
JUIST ook in verband met het risico van de narcose.
Kees
Koko is nog intact, maar zodra besloten wordt dat ze geen nestje (meer) gaat krijgen gaat ze ook onder het mes. Inderdaad om baarmoederontsteking te voorkomen. En ja, ik snij veel liever in een jonge, gezonde hond dan in een oude, erg zieke hond
Kees
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik snij niet in gezonde honden... zowel reu als teef...Casey schreef:Chacho is gecastreerd toen hij ruim drie was, omdat Koko loops aan het worden was en dat zag ik niet zitten samenHij heeft er wat meer honger van gekregen (en eet nu dus light brokken) maar verder geen verandering- misschien wat minder agressief naar andere reuen. Ik heb er hooguit spijt van dat ik dit niet eerder heb gedaan.
Koko is nog intact, maar zodra besloten wordt dat ze geen nestje (meer) gaat krijgen gaat ze ook onder het mes. Inderdaad om baarmoederontsteking te voorkomen. En ja, ik snij veel liever in een jonge, gezonde hond dan in een oude, erg zieke hondJUIST ook in verband met het risico van de narcose.
Kees

- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Ik deel de mening van MalinoisCasey schreef:Chacho is gecastreerd toen hij ruim drie was, omdat Koko loops aan het worden was en dat zag ik niet zitten samenHij heeft er wat meer honger van gekregen (en eet nu dus light brokken) maar verder geen verandering- misschien wat minder agressief naar andere reuen. Ik heb er hooguit spijt van dat ik dit niet eerder heb gedaan.
Koko is nog intact, maar zodra besloten wordt dat ze geen nestje (meer) gaat krijgen gaat ze ook onder het mes. Inderdaad om baarmoederontsteking te voorkomen. En ja, ik snij veel liever in een jonge, gezonde hond dan in een oude, erg zieke hondJUIST ook in verband met het risico van de narcose.
Kees
En waarom ik ben dus een jonge hond verloren door de narcose zij werd ook maar even gesterliseerd wat overgens moest vanwege baarmoederontsteking.
Jong en oud kan gewoon overlijden door de narcose
Ik vind dat er wel heel gemakkelijk word gedacht over een narcose
Daisy is wel geholpen omdat zij moest worden geopereerd aan haar maag toen ook bleek dat haar baarmoeder cystes had is gelijk besloten om deze ook teverwijderen.
Daisy heeft een paar dagen nodig gehad om goed uit de narcose tekomen

Luna 25-11-2011 27-12-2017
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hier is niks gecastreerd/gesteriliseerd en dit gebeurt ook niet zonder medische redenen.
En ja, we hebben dus 2 intacte teven en 1 reu die 2x in het jaar een beetje geil in de broek is
Maar hier hebben wij voor gekozen en hem dan maar te laten castreren omdat we ook nog teven hebben die loops worden doen wij dus niet aan. Dan moet je simpelweg niet kiezen voor een reu-teef combinatie.
En ja, we hebben dus 2 intacte teven en 1 reu die 2x in het jaar een beetje geil in de broek is
Maar hier hebben wij voor gekozen en hem dan maar te laten castreren omdat we ook nog teven hebben die loops worden doen wij dus niet aan. Dan moet je simpelweg niet kiezen voor een reu-teef combinatie.
Groetjes,
Wendy
Wendy
-
Addy
Al mijn honden zijn geholpen, vanuit de diverse stichtingen al om misbruik te voorkomen. Ze hebben genoeg leed gehad in hun leven, hoeven hier met de grote zwerfhondenproblematiek niet nog meer nestjes op de wereld gezet te worden
Alleen Destiny niet omdat die bijna overleden is tijdens een narcose voor een ooroperatie en Mellie nog niet omdat hij te jong is
Alleen Destiny niet omdat die bijna overleden is tijdens een narcose voor een ooroperatie en Mellie nog niet omdat hij te jong is
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik heb niets tegen castratie van reu of teef.
Er zijn argumenten tegen castreren maar minstens net zulke valide argumenten vóór.
Waar ik wel tegen ben is het afleveren van gecastreerde pups zoals bijvoorbeeld bij de Labradoodle gebeurd. Ook bij het voor acht maanden/voor de eerste loopsheid castreren dat bij veel hulphonden stichtingen standaard is, zet ik mijn vraagtekens.
Volgens mij is er meer tégen een zo'n vroege castratie dan dat er vóór is.
Er zijn argumenten tegen castreren maar minstens net zulke valide argumenten vóór.
Waar ik wel tegen ben is het afleveren van gecastreerde pups zoals bijvoorbeeld bij de Labradoodle gebeurd. Ook bij het voor acht maanden/voor de eerste loopsheid castreren dat bij veel hulphonden stichtingen standaard is, zet ik mijn vraagtekens.
Volgens mij is er meer tégen een zo'n vroege castratie dan dat er vóór is.
-
Neeltje
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hier ook, 4 intacte reuen, 1 intacte teef... het is even een paar dagen opletten, een paar dagen sommigen wat minder eten en dan is het weer voorbij... daar ga ik echt niet voor snijden in een hond.maitestar schreef:En ja, we hebben dus 2 intacte teven en 1 reu die 2x in het jaar een beetje geil in de broek is![]()

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Mijn hemel..............blacky schreef:Laika is nog te jong om haar te laten castreren maar dat gaat als ze 6 maand is wel gebeuren. Voor mij telt de angst voor kanker aan de melkklieren en een baarmoeder ontsteking het zwaarst.
Laat je dat bij jezelf ook doen inderdaad? En bij je (eventuele) kinderen?
Hoe groot is die kans nou helemaal, zeg.
Ik heb het in elk geval nog nooit gehad in al die jaren.
Castratie is één ding, maar waarom zo jong?
Ik vind dat echt onbegrijpelijk.
Buiten dat: wat voorkom je ermee?
Kanker?
Alsof er geen andere soorten kanker zijn, zeg.
Of andere dodelijke ziektes.
-
Neeltje
Dat het vroeg is ja, maar dat gebeurt, en is het haar keuze om haar hond wel of niet te laten castreren, en ja een paar veel voorkomende vormen van kanker daarop kan de kans behoorlijk kleiner en baarmoederontsteking is niet meer mogelijk bij castratie.Marjoleine schreef:Mijn hemel..............blacky schreef:Laika is nog te jong om haar te laten castreren maar dat gaat als ze 6 maand is wel gebeuren. Voor mij telt de angst voor kanker aan de melkklieren en een baarmoeder ontsteking het zwaarst.
Kanker?
Dit zijn nl. de 2 meest voorkomende doodsoorzaken bij teven.
Je andere opmerking is zeer buiten proportie.
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Alleen Lara is hier gesterriliseerd.
Allen haar eierstokken zijn afgeknipt
Van ons hoefde namelijk niet alles er uit
Dit is puur eigen belang geweest, omdat we nog 2 intacte reuen en 2 intacte teven hebben.
Lara is de alpha, en sinds ze gesterriliseerd is, is er veel meer rust gekomen hier. Een duidelijk verschil!
Allen haar eierstokken zijn afgeknipt
Dit is puur eigen belang geweest, omdat we nog 2 intacte reuen en 2 intacte teven hebben.
Lara is de alpha, en sinds ze gesterriliseerd is, is er veel meer rust gekomen hier. Een duidelijk verschil!
Groetjes Sylvia

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als je de link bekijkt die ik eerder geplaatst heb, zitten er juist meer risico's aan op andere vormen van kanker door zo vroeg te castreren....Neeltje schreef:Dat het vroeg is ja, maar dat gebeurt, en is het haar keuze om haar hond wel of niet te laten castreren, en ja een paar veel voorkomende vormen van kanker daarop kan de kans behoorlijk kleiner en baarmoederontsteking is niet meer mogelijk bij castratie.Marjoleine schreef:Mijn hemel..............blacky schreef:Laika is nog te jong om haar te laten castreren maar dat gaat als ze 6 maand is wel gebeuren. Voor mij telt de angst voor kanker aan de melkklieren en een baarmoeder ontsteking het zwaarst.
Kanker?
Dit zijn nl. de 2 meest voorkomende doodsoorzaken bij teven.
Je andere opmerking is zeer buiten proportie.
TUMOREN
Een teef die vóór de 2e loosheid gecastreerd wordt, heeft een veel kleinere kans op het ontwikkelen van tumoren in de melkklieren op latere leeftijd in vergelijking met een intacte teef of een teef die op latere leeftijd wordt gecastreerd. Maar wat betreft de invloed op het ontwikkelen van andere tumoren horen we andere, minder positieve geluiden met betrekking tot het vroeg castreren van honden. Zo zou de kans op het voorkomen van een haemangiosarcoom (een relatief veel voorkomende tumor die o.a. voorkomt in het hart en de milt bij honden) groter zijn bij gecastreerde honden dan bij niet gecastreerde honden. Er zijn twee studies waaruit blijkt dat (vroeg) gecastreerde honden meer kans hebben op het ontwikkelen van botkanker (osteosarcoom). Op zich niet zo gek, want we wisten al dat bij honden(rassen) die (extreem) groot zijn vaker botkanker voorkomt en vroeg castreren zorgt ervoor dat een hond langer doorgroeit en dus veel groter wordt!
De indruk bestaat echter, dat een ovarioectomie vóór de 1e loopsheid wel een verhoogde kans geeft op een aantal nog te noemen nadelen: sterke gewichtstoename en het ontstaan van urine-incontinentie. Bovendien is er kans dat de ontwikkeling van de karakterstructuur van de hond niet volledig zal zijn. Ook het uitwendige geslachtsapparaat kan onderontwikkeld blijven bij een te vroege ovarioectomie: de hond houdt dan een zogenaamde infantiele vulva, wat het ontstaan van ontstekingen van de huid rond de vulva met zich mee kan brengen.Door de vroegtijdige ingreep, in elk geval uiterlijk vóór de 4de loopsheid, heeft men wel aanzienlijk minder kans op de ontwikkeling van kwaadaardige tumoren van de melkklieren. Let wel: kwaadaardige tumoren. De zeer veel vaker voorkomende goedaardige knobbeltjes, die groot in omvang en aantal kunnen zijn kunnen wij er niet met zekerheid mee voorkomen
UROGENITAAL APPARAAT
Het vroeg castreren van reuen en teven leidt tot relatief onderontwikkelde uitwendige geslachtsdelen, zoals de penis en de vulva. Dit kan ontstekingen van de voorhuid en de huid rond de vulva tot gevolg hebben. Door uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is tevens aangetoond dat het vroeg castreren van teven, maar hoogst waarschijnlijk ook van reuen een grotere kans op de zogenaamde castratie onzindelijkheid met zich meebrengt. BEWEGINGSAPPARAAT
De geslachtshormonen die worden geproduceerd in de eierstokken (teef) of testikels (reu) van de hond spelen een belangrijke rol bij de groei. Zo is in een aantal studies aangetoond dat bij vroege castratie de botten langer doorgroeien dan bij een intacte hond of een hond die op latere leeftijd gecastreerd wordt. Een hond die op jonge leeftijd gecastreerd wordt, zal dus langere maar lichtere botten krijgen. Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat dit soort structurele veranderingen in de bouw van het skelet ook gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van het bewegingsapparaat.
http://www.dobermannvereniging.nl/modul ... oryid=1910
*edit* toevoeging
Laatst gewijzigd door malinois op 03 sep 2008 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.

-
Neeltje
Ik schrijf toch ook dat ik 6 maanden te jong vind.Mickie schreef:Daarentegen verhoogt castratie op jonge leeftijd de kans op botkanker en zou het tumoren in o.a. milt en hart kunnen veroorzaken. Ook castratie-incontinentie is een aangetoond gevolg. Je ruilt het ene risico in voor het andereNeeltje schreef:en ja een paar veel voorkomende vormen van kanker daarop kan de kans behoorlijk kleiner en baarmoederontsteking is niet meer mogelijk bij castratie.
Maar dat het verder ieder z'n eigen keus is het wel of niet te doen. De verdere discussie is al vaak genoeg gevoerd.
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Ozzy is vorig jaar augustus gecastreerd, hij was toen anderhalf, ik was het er niet mee eens, maar mijn vriend wilde het perse, hij vond het vreselijk dat gedoe als Lilo loops was, ik vond ene paar dagen scheiden geen probleem, hij wel.
in oktober wordt Lilo onteierd zoals Geer dat zo mooi noemde, dit omdat ze vreselijk veel last heeft van gedragsveranderingen rond haar loopsheid, nu heeft ze ook een gespeleten loopsheid en is ene paar keer schijnzwanger geweest. al met al geen pretje voor de smurf
Danne blijft (mits geen medische redenen) intact
in oktober wordt Lilo onteierd zoals Geer dat zo mooi noemde, dit omdat ze vreselijk veel last heeft van gedragsveranderingen rond haar loopsheid, nu heeft ze ook een gespeleten loopsheid en is ene paar keer schijnzwanger geweest. al met al geen pretje voor de smurf
Danne blijft (mits geen medische redenen) intact
-
Neeltje
De cijfers zijn van honden algemeen en niet 1 bepaald ras uitgelicht. Gewoon honden.Marjoleine schreef:Ik geloof dat je bij de belangrijkste doodsoorzaken rasgebonden problemen vergeet?Dit zijn nl. de 2 meest voorkomende doodsoorzaken bij teven.
Vind je?Neeltje schreef:Je andere opmerking is zeer buiten proportie.
Ik vind van niet.
-
*Jolanda*
- blacky
- Zeer actief
Ja ik wel. Ik wil net als jij het beste voor mijn honden. En of jij het er nu wel of niet mee eens bent zal me helemaal worste wezen.Marjoleine schreef:Ik geloof dat je bij de belangrijkste doodsoorzaken rasgebonden problemen vergeet?Dit zijn nl. de 2 meest voorkomende doodsoorzaken bij teven.
Vind je?Neeltje schreef:Je andere opmerking is zeer buiten proportie.
Ik vind van niet.
Ik kan ook erg goed met modder gooien hoor
Heb er nu alleen geen zin in. Ik laat laika castreren op advies van meerdere dierenartsen en uitdrukkelijk werd er gesteld om dit voor de eerste loopsheid te doen. Dat jij dat niet zou doen moet je zelf weten. Hier heb ik nog nooit een hond hoeven herplaatsen. Ook hoef ik niet zo nodig te fokken.
Mijn redenen om haar wel te laten castreren heb ik duidelijk gemaakt. Jij ook waarom je het een keer wel en daarna niet hebt gedaan. Prima moet je helemaal zelf weten.
En ik zeg het nog een keer ik vind dieren iets anders als mensen. Als je niet anders een discussie aan kunt gaan dan dat over de rug van iemands kinderen te doen vind ik dat erg laag.