Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk loops!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

martin* schreef:Nou sorry hoor, maar er zijn wel meer teven drachtig van en onbekende vader zelfs.. Ik vind toch wel dat wij het erg goed doen!..Wij zoeken zover mogelijk uit!..

Waar zouden we de honden op moeten testen dan?.. Alle ras specifieke dingen die vaak voorkomen hebben de honden niet!..
Hoi Martin,
Je kunt alleen stellen dat je honden het niet hebben ALS EROP GETEST IS.

En, ja, mp staat al vol met hondjes, dus ook al denken jullie het goed te doen ... IK vind het niet handig om met stamboomloze honden (bewust) te gaan fokken.

Echt, ik vind een stamboomloze hond niet meer waard dan een stamboomhond, ik bedoel, ik vind heus een stamboomhond niet liever dan een andere ;-) maar om er nou bewust mee te gaan fokken en nog te zeggen dat je het goed doet, gaat MIJ veel te ver.

Ik vind het dus verre van handig wat jullie doen; je weet namelijk NIETS van achterliggende lijnen, je hebt totaal geen testen laten doen....

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

martin* schreef::blah: :blah: :blah:

Ik weet toch wel zelf of we raszuivere hondjes hebben of niet?..
Ken jij mijn honden? Nee..Ik wel!!..

groete
Jammer genoet, Marin, is alleen een hondje met een stamboom raszuiver, al het andere, is hoe mooi ook, niets meer of minder dan een bastaard.
Daarmee niet minder waard, maar beslist geen raszuivere hond.

Als je echt met het ras begaan bent, en het klinkt alsof dat zo is, schaf dan aub een goedgeffokt hondje met papieren aan en ga daarmee op termijn fokken, conform de regels van de rasvereniging!

Suzanne
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
LongFields schreef:
blacky schreef:
maart schreef: vind ik toch ook maar vreemd.
Ik had ook 10 pups aangegeven, bij het tattoeëren waren dit er ook maar 9, maar dat wist de tattoeerder toch al op voorhand :19:
Tja het klopt echt hoor. Heb zelfs contact gehad met de raad van beheer hier over en ook ze bevestigden het verhaal van deze vrouw. Zou heeft nooit door gegeven bij de raad dat er twee pups uit het nest waren, omdat ze niet waren overleden maar al bij de nieuwe eigenaren. Stamboom was alleen nog mogelijk volgens de raad als er bloed onderzoek gedaan zou worden bij alle pups. En dit gaat niet lukken want niet alle eigenaren willen mee werken. Pup veranderd er overigens niet door en ook haar afstamming blijft het zelfde.
Dat is natuurlijk ook verre van slim, om de pups al naar hun nieuwe eigenaren te laten verhuizen zonder dat ze gechipt zijn.
Misschien moet diegene de volgende keer de nota van de Raad iets eerder betalen, tegenwoordig komen ze dan normaal gesproken al in de 5e of 6e week van de pups de hondjes chippen.
mn oudste mechelaarreu heb ik ook pas met 9 weken kunnen ophalen omdat ze toen pas werden gechipt... tja jammer dan, hij had het liever ook anders gezien aangezien ze elkaar het nest uitknokten maar zolang de chipper niet geweest was, kregen we de pups echt niet mee hoor...
Vind het een beetje raar om de pups dan maar alvast weg te doen...
idd, heel soms komen ze later (dit keer er ook achteraan gebeld omdat ik vond dat ik lang niets hoorde en toen kwamen ze snel, maar denk dat ze anders ook pas laat waren gekomen)

maar ja, de pups gaan gewoon niet als er nog niet gechipt is....dan wachten de mensen maar....

en waarom niet mee werken aan het bloedonderzoek? wat is er te verbergen denk ik dan...
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

crutz schreef:
malinois schreef:
LongFields schreef:
blacky schreef: Tja het klopt echt hoor. Heb zelfs contact gehad met de raad van beheer hier over en ook ze bevestigden het verhaal van deze vrouw. Zou heeft nooit door gegeven bij de raad dat er twee pups uit het nest waren, omdat ze niet waren overleden maar al bij de nieuwe eigenaren. Stamboom was alleen nog mogelijk volgens de raad als er bloed onderzoek gedaan zou worden bij alle pups. En dit gaat niet lukken want niet alle eigenaren willen mee werken. Pup veranderd er overigens niet door en ook haar afstamming blijft het zelfde.
Dat is natuurlijk ook verre van slim, om de pups al naar hun nieuwe eigenaren te laten verhuizen zonder dat ze gechipt zijn.
Misschien moet diegene de volgende keer de nota van de Raad iets eerder betalen, tegenwoordig komen ze dan normaal gesproken al in de 5e of 6e week van de pups de hondjes chippen.
mn oudste mechelaarreu heb ik ook pas met 9 weken kunnen ophalen omdat ze toen pas werden gechipt... tja jammer dan, hij had het liever ook anders gezien aangezien ze elkaar het nest uitknokten maar zolang de chipper niet geweest was, kregen we de pups echt niet mee hoor...
Vind het een beetje raar om de pups dan maar alvast weg te doen...
idd, heel soms komen ze later (dit keer er ook achteraan gebeld omdat ik vond dat ik lang niets hoorde en toen kwamen ze snel, maar denk dat ze anders ook pas laat waren gekomen)

maar ja, de pups gaan gewoon niet als er nog niet gechipt is....dan wachten de mensen maar....

en waarom niet mee werken aan het bloedonderzoek? wat is er te verbergen denk ik dan...
jullie hebben allemaal helemaal gelijk. Zou het zelf ook niet doen maar omdat de pups al 10 weken waren en het in de grote vakantie was wilden de nieuwe eigenaren de pups graag hebben.
Was een "pretnestje" en fokster dacht dat alleen de pups die dan uit het nest waren geen boom kregen maar verwachte niet dat het hele nest niets kreeg. En zij wil wel mee werken maar de eigenaren van de andere pups niet.

Alleen wel heel jammer dat ze geen boom heeft want volgens kenners van het ras is het een schoonheid. :19:
Met een super karakter :mrgreen:
Afbeelding
gevni havanezers
martin*
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse spaniel

Ongelezen bericht door martin* »

Hier even het laatste nieuws,
We hebben besloten toch het nesjte niet te gaan fokken.. hebben de reu afgebeld en de teef wordt niet meer gedekt. ook niet door een andere reu ofzo.

We zijn tot het besluit gekomen, ook wat er hier wordt gezegt je weet eigenlijk geen erfelijke ziektes van de vader kant. Moeder kant weten we wel iets maar ook lang niet alles.

Ooit komt er een mooie hond die hopelijk veel gaat scoren, in gezondheid en in uiterlijk.. en dan gaan we eens kijken of dit een mooi nest kan krijgen. Maar dan praten we over minimaal 6 jaar later dus we hebben nog ff om alle bloedlijnen te onderzoeken enzo..

Sorry voor de soms nogal stomme reacties, maar ik kan soms niet iets hebben als iemand iets over me honden zegt. Terwijl dit gewoon niet waar is.
Ik ben dus nog steeds van mening dat wij geen bastaards hebben, dat verdienen deze honden niet van naam.

Groete,
martin
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Martin,

Ik heb respect voor je beslissing en voor de manier waarop je deze hier meedeelt. Ik denk dat jullie nu een hele goede keuze hebben gemaakt.
Geniet van je honden en ze zijn ongetwijfeld fantastisch, stamboom of niet!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Scooby schreef:Hoi Martin,

Ik heb respect voor je beslissing en voor de manier waarop je deze hier meedeelt. Ik denk dat jullie nu een hele goede keuze hebben gemaakt.
:ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

:ok: :ok: En niemand hier zal ooit beweren dat jouw honden 'minder' zijn dan die met stamboom :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Wijs besluit Martin*.
Respect. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
martin*
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse spaniel

Ongelezen bericht door martin* »

Dank jullie wel voor de leuke reacties!.. :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
Scooby schreef:Hoi Martin,

:ok:
helemaal mee eens :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Wat een verstandig besluit. Ik hoop dat jullie over een paar jaar heerlijk kunnen genieten van een heel leuk nestje! Tot die tijd gewoon lekker genieten van de leuke hondjes die jullie al hebben. :ok:
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Een wijs besluit Martin! Ik hoop dat jullie ooit een mooi gefokt nestje zullen krijgen en dat we daar prachtige foto's van te zien krijgen.
Overigens hebben jullie, stamboom of niet, prachtige goed verzorgde hondjes zo op de foto's te zien.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

martin* schreef:Hier even het laatste nieuws,
We hebben besloten toch het nesjte niet te gaan fokken.. hebben de reu afgebeld en de teef wordt niet meer gedekt. ook niet door een andere reu ofzo.

We zijn tot het besluit gekomen, ook wat er hier wordt gezegt je weet eigenlijk geen erfelijke ziektes van de vader kant. Moeder kant weten we wel iets maar ook lang niet alles.

Ooit komt er een mooie hond die hopelijk veel gaat scoren, in gezondheid en in uiterlijk.. en dan gaan we eens kijken of dit een mooi nest kan krijgen. Maar dan praten we over minimaal 6 jaar later dus we hebben nog ff om alle bloedlijnen te onderzoeken enzo..

Sorry voor de soms nogal stomme reacties, maar ik kan soms niet iets hebben als iemand iets over me honden zegt. Terwijl dit gewoon niet waar is.
Ik ben dus nog steeds van mening dat wij geen bastaards hebben, dat verdienen deze honden niet van naam.

Groete,
martin
Goed besluit...
Alhoewel ik het met bovenstaande eens ben. Een hond zonder papieren.. hoe rasecht deze ook lijkt is gewoon een bastaard. Je weet tenslotte niet wat er achter zit. 6 generaties terug kan wel een Lhasa Apso zitten...

Overigens voor de mensen die het hadden over gezondheidsonderzoeken. Deze worden er helaas niet gedaan bij ons ras. Ik fok zelf shih`s, maar wij zijn geen testen of wat dan ook verplicht. Wat erg jammer is aangezien oogproblemen nogal eens kunnen voorkomen.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Ailena schreef: Een hond zonder papieren.. hoe rasecht deze ook lijkt is gewoon een bastaard.
vreemd....ik ben toch echt BOBje en clubkampioene geworden met een bastaard.
In Nederland is dat onmogelijk
Je weet tenslotte niet wat er achter zit. 6 generaties terug kan wel een Lhasa Apso zitten...
en wat zou daarbij de ramp zijn?
Nou, lijkt me dan toch geen raszuivere shih-tzu, Inge. Misschien geen ramp maar TS heeft het over raszuivere honden en dat is dus gewoon niet zo omdat je niet weet wat ervoor zit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maryanne schreef: Nou, lijkt me dan toch geen raszuivere shih-tzu, Inge. Misschien geen ramp maar TS heeft het over raszuivere honden en dat is dus gewoon niet zo omdat je niet weet wat ervoor zit.
maar weet je dat van stamboomhonden altijd wel dan?

hoe verklaar je dit dan?

http://www.bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=5632#

http://www.bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=7196#
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Maryanne schreef: Nou, lijkt me dan toch geen raszuivere shih-tzu, Inge. Misschien geen ramp maar TS heeft het over raszuivere honden en dat is dus gewoon niet zo omdat je niet weet wat ervoor zit.

hoe verklaar je dit dan?

hebben jullie in nl trouwens ook niet zoiets als onze 'roze stamboom' :denken: ? ik las ooit een keer iets van inge die daar iets over schreef, iets van G0 en G1 en zo :denken: ?
dit staat daarover op de site van de RvB:

Het hoofdstamboek
Honden waarvan alle voorouders in tenminste drie generaties zijn opgenomen in het NHSB of een daarmee gelijk te stellen buitenlands stamboek worden in het hoofdstamboek opgenomen. Deze voorouders moeten in principe alle behoren tot dezelfde variëteit wanneer binnen een ras van meer variëteiten sprake is.
De bijlagen van het hoofdstamboek
In een aantal gevallen bestaat de mogelijkheid honden op te nemen in de bijlage van het hoofdstamboek.
De bijlage kent drie onderdelen aangeduid met de letter G (van generatie) en een cijfer: G-0, G-1 en G-2.
In Bijlage G-0 kunnen worden ingeschreven:
- honden die niet zijn ingeschreven in de Nederlandse of een andere door de FCI erkende buitenlandse stamboekhouding, maar die desondanks - naar het oordeel van de Raad of van de rasvereniging - waardevol zijn; de Raad overlegt over opname altijd met de rasvereniging;
- honden die wat kleur, vacht, grootte of oordracht betreft tot een andere variëteitsgroep behoren dan de ouders, mits door de fokker tegelijk met het verzoek tot inschrijving een gemotiveerd verzoek wordt ingediend; als dat voor de instandhouding van het ras of een variëteit belangrijk is kan de Raad na overleg met de rasvereniging afstammelingen van honden die niet behoren tot dezelfde variëteitsgroep ook rechtstreeks in het hoofdstamboek inschrijven; hetzelfde geldt in heel bijzondere gevallen voor afstammelingen van ouderdieren behorend tot twee verschillende rassen, die slechts in een klein onderdeel verschillen;
- honden wier ouders beide zijn ingeschreven in onderdeel G-2 van het Voorlopig Register (zie hieronder).
In Bijlage G-1 kunnen worden ingeschreven:
- honden van wie alleen de ouders zijn geregistreerd (registratie in het Voorlopig Register geldt niet) maar niet (alle) grootouders;
- honden van wie één ouder is ingeschreven in G-0, en de andere in het NHSB of een der bijlagen.
In Bijlage G-2 kunnen worden ingeschreven:
- honden van wie alleen de ouders en de grootouders zijn geregistreerd, maar niet (alle) overgrootouders;
- honden van wie één ouder is geregistreerd in Bijlage G-1 en de ander in G-1, G-2 of het NHSB.
Het Voorlopig Register
Voor Nederlandse rassen die in opbouw zijn maar nog niet door de FCI zijn erkend kan de Raad van Beheer een Voorlopig Register openen. Hetzelfde kan gelden voor buitenlandse rassen die nog niet door de FCI zijn erkend. Aan opname in het Voorlopig Register kan een keuring vooraf gaan, waarbij getoetst wordt of de in te schrijven hond voldoet aan het rasbeeld.
Aan honden ingeschreven in het Voorlopig Register of in bijlage G-0 wordt geen titel van kampioen gegeven, zij kunnen dus geen CAC winnen.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/stamboek/
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Maryanne schreef:
Inge O schreef:
Ailena schreef: Een hond zonder papieren.. hoe rasecht deze ook lijkt is gewoon een bastaard.
vreemd....ik ben toch echt BOBje en clubkampioene geworden met een bastaard.
Je weet tenslotte niet wat er achter zit. 6 generaties terug kan wel een Lhasa Apso zitten...
Nou, lijkt me dan toch geen raszuivere shih-tzu, Inge. Misschien geen ramp maar TS heeft het over raszuivere honden en dat is dus gewoon niet zo omdat je niet weet wat ervoor zit.
ja, maar dan blijft mijn vraag nog : wat is daar dan zo'n ramp aan?
Dat is geen ramp maar het is dus niet raszuiver en daar ging het toch over?
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef: maar weet je dat van stamboomhonden altijd wel dan?

hoe verklaar je dit dan?

hebben jullie in nl trouwens ook niet zoiets als onze 'roze stamboom' :denken: ? ik las ooit een keer iets van inge die daar iets over schreef, iets van G0 en G1 en zo :denken: ?

Het hoofdstamboek
Honden waarvan alle voorouders in tenminste drie generaties zijn opgenomen in het NHSB of een daarmee gelijk te stellen buitenlands stamboek worden in het hoofdstamboek opgenomen. Deze voorouders moeten in principe alle behoren tot dezelfde variëteit wanneer binnen een ras van meer variëteiten sprake is.
In een aantal gevallen bestaat de mogelijkheid honden op te nemen in de bijlage van het hoofdstamboek.
De bijlage kent drie onderdelen aangeduid met de letter G (van generatie) en een cijfer: G-0, G-1 en G-2.
- honden die niet zijn ingeschreven in de Nederlandse of een andere door de FCI erkende buitenlandse stamboekhouding, maar die desondanks - naar het oordeel van de Raad of van de rasvereniging - waardevol zijn; de Raad overlegt over opname altijd met de rasvereniging;
- honden die wat kleur, vacht, grootte of oordracht betreft tot een andere variëteitsgroep behoren dan de ouders, mits door de fokker tegelijk met het verzoek tot inschrijving een gemotiveerd verzoek wordt ingediend; als dat voor de instandhouding van het ras of een variëteit belangrijk is kan de Raad na overleg met de rasvereniging afstammelingen van honden die niet behoren tot dezelfde variëteitsgroep ook rechtstreeks in het hoofdstamboek inschrijven; hetzelfde geldt in heel bijzondere gevallen voor afstammelingen van ouderdieren behorend tot twee verschillende rassen, die slechts in een klein onderdeel verschillen;
- honden wier ouders beide zijn ingeschreven in onderdeel G-2 van het Voorlopig Register (zie hieronder).
In Bijlage G-1 kunnen worden ingeschreven:
- honden van wie alleen de ouders zijn geregistreerd (registratie in het Voorlopig Register geldt niet) maar niet (alle) grootouders;
- honden van wie één ouder is ingeschreven in G-0, en de andere in het NHSB of een der bijlagen.
In Bijlage G-2 kunnen worden ingeschreven:
- honden van wie alleen de ouders en de grootouders zijn geregistreerd, maar niet (alle) overgrootouders;
- honden van wie één ouder is geregistreerd in Bijlage G-1 en de ander in G-1, G-2 of het NHSB.
Het Voorlopig Register
Voor Nederlandse rassen die in opbouw zijn maar nog niet door de FCI zijn erkend kan de Raad van Beheer een Voorlopig Register openen. Hetzelfde kan gelden voor buitenlandse rassen die nog niet door de FCI zijn erkend. Aan opname in het Voorlopig Register kan een keuring vooraf gaan, waarbij getoetst wordt of de in te schrijven hond voldoet aan het rasbeeld.
Aan honden ingeschreven in het Voorlopig Register of in bijlage G-0 wordt geen titel van kampioen gegeven, zij kunnen dus geen CAC winnen.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/stamboek/
dit lijkt me zeer analoog aan onze 'bijvoegselstamboom', met dat verschil dat het niet de keurmeester is die beslist of een hond waardevol is, maar, godbetert :N: , de rasclub.
De Raad van Beheer dus hier.
De JRT is nog niet zo lang erkend, dus zijn er nog veel hondjes met een bijlage stamboom maar de voorouders zijn daarvan wel bekend.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maryanne schreef:
Inge O schreef:
Maryanne schreef:
Inge O schreef: vreemd....ik ben toch echt BOBje en clubkampioene geworden met een bastaard.
heb je op mijn 2 linkjes geklikt? dan gaat jouw verhaal toch ook niet op blijkbaar bij rashonden?
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Maryanne schreef:
Inge O schreef:
heb je op mijn 2 linkjes geklikt? dan gaat jouw verhaal toch ook niet op blijkbaar bij rashonden?
Welk verhaal? Ik geloof niet dat ik hier een verhaal heb neergezet.
Ik fok met honden met (bijlage) stamboom v.a. G1 t/m het volledig NHSB, test al mijn honden op erfelijke afwijkingen, zoek een reu die mijn teef kan verbeteren, kijk goed naar de lijnen enz. Bij de JRT zijn de voorouders bekend maar omdat het een ras in opbouw is , kunnen ze nog niet allemaal het volledige stamboom hebben.
Mij gaat het er dus om niet zo ploemp erboven op zonder te kijken waar je mee bezig bent. En jullie zijn het daar niet mee eens?
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
malinois schreef:

hoe verklaar je dit dan?

Ja maar daar kan je een hond niet zomaar inschrijven
Ik had een G2 stamboom bij mijn eerste Border Collie omdat in haar stamboom ook een aantal ISDS honden voorkwamen.
ISDS is in Nederland niet erkend dus honden met ISDS in de lijn krijgen (kregen?) geen complete stamboom.
ISDS kan door FCI niet erkend worden omdat het een open stamboek is.
Iedere hond kan via werkproeven (hele zware werkproeven) opgenomen worden is het ISDS.
Naar uiterlijk wordt verder niet gekeken.
Maar je kan niet met een Border Collie zonder papieren naar de Raad stappen om deze op de bijlage in te laten inschrijven in het NHSB.
Dit kan ook niet via de RV, maar als je hond goed genoeg is (bij de schapen) wél via het ISDS. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maryanne schreef:
malinois schreef:
Maryanne schreef:
Inge O schreef: ja, maar dan blijft mijn vraag nog : wat is daar dan zo'n ramp aan?
Ik fok met honden met (bijlage) stamboom v.a. G1 t/m het volledig NHSB, test al mijn honden op erfelijke afwijkingen, zoek een reu die mijn teef kan verbeteren, kijk goed naar de lijnen enz. Bij de JRT zijn de voorouders bekend maar omdat het een ras in opbouw is , kunnen ze nog niet allemaal het volledige stamboom hebben.
Mij gaat het er dus om niet zo ploemp erboven op zonder te kijken waar je mee bezig bent. En jullie zijn het daar niet mee eens?
je zegt: omdat je niet weet wat ervoor zit...
nu zet ik er 2 linkjes neer... van 1 en dezelfde hond met stamboom maar die klopt dus blijkbaar voor geen meter want op de ene link heeft hij een stamboom en op de andere link niet... en deze 2e klopt dus qua voorouders en niet diegene waar hij de stamboom van heeft. :wink:
Dus weet je ook met stamboom nog geen drol welke voorouders deze hond heeft als dit geen publiek geheim was geweest.
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Maryanne schreef:
malinois schreef:
Maryanne schreef: Dat is geen ramp maar het is dus niet raszuiver en daar ging het toch over?
nu zet ik er 2 linkjes neer... van 1 en dezelfde hond met stamboom maar die klopt dus blijkbaar voor geen meter want op de ene link heeft hij een stamboom en op de andere link niet... en deze 2e klopt dus qua voorouders en niet diegene waar hij de stamboom van heeft. :wink:
Dus weet je ook met stamboom nog geen drol welke voorouders deze hond heeft als dit geen publiek geheim was geweest.
Dat is idd heel raar. Maar in deze topic vertelde je ook dat er gefokt werd met stamboomloze Mechelaars?
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

malinois schreef:
Maryanne schreef:
malinois schreef:
Maryanne schreef: Dat is geen ramp maar het is dus niet raszuiver en daar ging het toch over?
IK was het die zei dat je dan niet weet wat erachter zit.
Nee een stamboom geeft ook geen garantie op de juiste ouders, dat zeg ik ook nergens. En ik zeg ook nergens dat het een ramp is.
En ook een mechelaar of wat dan ook uit werklijnen kun je nu niet bepaald vergelijken met een gezeldschapshondje...
Maar voor een hond met papieren kun je wel meer zekerheid hebben wat erachter zit dan wanneer er helemaal geen papieren bijzitten.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Dat ISDS daar had ik nog nooit van gehoord, blijkbaar is dat alleen voor werkhonden?

Ik heb wel eens geïnformeerd om een (bloedmooie) stamboomloze JR aangekeurd te krijgen, maar er werd mij meegedeeld dat dat niet meer gebeurde omdat het bestand dat reeds was opgenomen al groot genoeg was.

Persoonlijk zou ik het Belgische systeem echt niet slecht vinden. Dat is tenminste nog een manier om vers bloed binnen te krijgen! En aangezien je als fokker bij de nakomelingen toch selecteert op rasspecifieke eigenschappen, is er verder niets aan de hand toch?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Het hoofdstamboek
- honden die wat kleur, vacht, grootte of oordracht betreft tot een andere variëteitsgroep behoren dan de ouders, mits door de fokker tegelijk met het verzoek tot inschrijving een gemotiveerd verzoek wordt ingediend; als dat voor de instandhouding van het ras of een variëteit belangrijk is kan de Raad na overleg met de rasvereniging afstammelingen van honden die niet behoren tot dezelfde variëteitsgroep ook rechtstreeks in het hoofdstamboek inschrijven; hetzelfde geldt in heel bijzondere gevallen voor afstammelingen van ouderdieren behorend tot twee verschillende rassen, die slechts in een klein onderdeel verschillen;- honden wier ouders beide zijn ingeschreven in onderdeel G-2 van het http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/stamboek/

Wat ik bovenstaand vet gemaakt hebt gebeurt niet tot nauwelijks in Nederland. Van het eerste heb ik het in ieder geval nog nooit gehoord. Van het 2e kan ik me de outcross voor de Hollandse Herder langhaar herinneren met een Groenendaeler maar dat werd wel in de pers breed uitgemeten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maryanne schreef:
malinois schreef:
Maryanne schreef:
malinois schreef: heb je op mijn 2 linkjes geklikt? dan gaat jouw verhaal toch ook niet op blijkbaar bij rashonden?
Dat is idd heel raar. Maar in deze topic vertelde je ook dat er gefokt werd met stamboomloze Mechelaars?
klopt, kun je ook veel vinden op bloedlijnen.nl
en als je ziet hoeveel voorouders daarvan bekend zijn is dat vaak net zoveel als van stamboomhonden. Evenals de onderzoeken etc.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

MirandaH schreef:Dat ISDS daar had ik nog nooit van gehoord, blijkbaar is dat alleen voor werkhonden?
International Sheep Dog Society :wink:

http://www.isds.org.uk/
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

dbdobi schreef:
MirandaH schreef:Dat ISDS daar had ik nog nooit van gehoord, blijkbaar is dat alleen voor werkhonden?
International Sheep Dog Society :wink:

http://www.isds.org.uk/
Inschrijven in het ISDS is altijd mogelijk maar niet eenvoudig.
ROM (Registration on Merit) is niet iets waar je aan begint met "het hondje van de hoek".
zie: http://www.isds.org.uk/society/dog_regi ... merit.html
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”