Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleur

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zoek stok! schreef: Bij de Kooikers vind ik een donkere kleur en veel bruin mooi. Ik zou niet snel voor het meest witte pupje uit het nest gaan.
Het meest witte pupje, maakt mij niet uit. Lumi was het meest witte pupje en toen we twijfelden tussen Beetle en een nestzusje twijfelden we tussen Beetle en het meest witte hondje.

Ik vind het bij een kooikerhondje wel belangrijk dat de koptekening en kopvorm mooi is en dat het een hondje met veel expressie is. Echter deze zal niet doorslaggevend zijn. Het hondje moet me aanspreken en bij een kooikerhondje kan de meest witte, meest bruine, een tricolour, piraat of een hondje met blauwe ogen zijn.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik vind kleur zeker belangrijk, je moet er tenslotte wel jaren naar kijken :wink:

Ik ben meer van het lichtere of gevlekte spul. Brindle vind ik niet mooi, bij geen een ras, zwart ook niet zo omdat het de hond veel minder een eigen expressie geeft. Ik val meer op bont, op beige, op fawn, fawn-bont, cream, ja dat zijn mijn kleuren. Bij de Franse bull kijk ik echter allereerst naar het koppie en het lichaam. Een mooie bonte Franse bull is bijvoorbeeld zeldzaam. Dus dan zou ik eerder voor een mooie fawn gaan. Hoewel het als je een pup neemt altijd afwachten is hoe ze uitgroeien natuurlijk. Maar ik kies toch wel op kleur, hoewel het karakter me natuurlijk ook wel moet aanspreken.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind kleur leuk maar uiteindelijk bepaald kleur niet mijn keus..

zo moest mijn eerste staff wit met piratenoog zijn.. zie sammy.... :19:
nummer 2 moest rood worden.. zie lola :roll:

:smile:

wel heb ik bij sommige rassen dat ik dingen echt lelijk vind of juist gaaf.

zo zal mijn toekomstige teckel hoogstwaarschijnlijk tijger zijn en mijn cockertje weinig schimmel hebben :mrgreen: maar of dat dan groen, paars of geel is maakt niet zoveel uit. als er maar vuur in de oogjes zit
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

De Dogo is standaard wit uiteraard dus geen keus.
De Japanner is in zwart/wit en rood/wit. Daarbij heeft zwart wit mijn voorkeur.
Ik vind kleur best belangrijk, ik heb in elk geval wat een aantal rassen betreft een duidelijke voorkeur.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kleur maakt me niet zo veel uit.
Een choco ruwhaar Teckel had ik niet gewild :mrgreen: :wink:
Bij de Griffons heb je bruin met veel grijs of weinig grijs.
Maakt me niet veel uit als het er maar wel allebei in zit.
Helemaal bruin trekt me niet zo.
Maar aangezien je pas later kunt zien hoe bruin de hond wordt zou ik er op dat moiment weer prima mee kunnen leven als het karakter maar goed is :D

Zelfs als het bruin heel licht wordt en naar oranje gaat zou ik het accepteren, al vind ik dat lichte bruin absoluut niet mooi.
Maar dan is de pup al lang in huis dusssssssssssss dan is ze prachtig :ok: :smile:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Tot nu toe heeft kleur nooit een rol gespeelt bij de keuze van onze honden. Er zijn er drie zwart, dus denk dat we zwart wel gewoon mooi vinden :mrgreen:

Het volgend pupje (een weimaraner) moet wel echt mooi muisgrijs zijn. En kortharig. Maar daar wil ik dan ook mee naar de show en heel eventueel een nestje mee fokken als alles oke is.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind niks aan honden die je moet borstelen of kammen, meer criteria heb ik eigenlijk niet qua uiterlijk.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dobers kun je in het zwart en bruin krijgen.. ik ga toch voor de zwarte vind bruin wat minder....

mechelaars vind ik de hele rode of de hele donkere heel mooi... de hele lichte gele vind ik wat minder mooi...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rilana en Joey
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers, Flatcoated Retriever X

Ongelezen bericht door Rilana en Joey »

Bij de Golden Retriever vindt ik de donkerdere kleuren het mooiste.
Hoewel als een golden haast naar het rode of het bruine neigt vindt ik het helemaal niet mooi.
Ik zou zelf niet zo heel gauw gaan voor een hele lichte cream kleur, maar ik kan een hond met die kleur wel erg mooi vinden :19:
Ik heb zelf een middenkleurtje:
Morris:
Afbeelding
En een vrij donkere Joey:
Afbeelding
Groetjes Rilana &

Afbeelding
````Joey `````````````` Morris `````````` Balou````````
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik hou toch wel van de donkergekleurde honden. Alhoewel het wel van het ras afhangt. Bij mijn eigen ras ga ik toch voor de black and tan. Of voor de zwart-grijs (blauwkous) met tan. Maar een mooie grijze of een mooie blauwkous vind ik ook leuk. Persoonlijk vind ik de wit-zwarte schapendoes iets minder leuk van kleur, maar de keurmeesters denken daar toch wel anders over. Het is in een doezennestje ook niet te voorspellen wat voor kleur de pups uiteindelijk zullen krijgen. Ze worden bijna allemaal zwart-wit geboren, maar eindigen dan als egaal lichtgrijs, gemengd donkergrijs, zwart-wit of blauwkous.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

qua jack russell, vind ik zowel drie als twee kleur mooi, maar... ik zie wel liever een driekleur met echt uitgesproken tan en zwart en een twee kleur met vrij donker/ warm bruin.

in andere rassen? heel verschillende, bij de basenji vind ik de rode het mooist, bij de ACD de Blue merle , brindle vind ik qua kleur/aftekening het minste, bij elk ras eigenlijk...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Een goede hond heeft geen kleur, toch? ;)

Ik houd van bont, dan liefst redelijk verdeeld qua platen. Schimmel vind ik ook mooi.
Maar als we een pup aanhouden kiezen we de beste, qua karakter en bouw.
Dus hebben we nu Isabel, die zegge en schrijve één kleine plaatje heeft (plus uiteraard een zwarthoofd en een staartvlekje), en geen schimmel.

Orpa heeft weliswaar schimmel, maar ook maar liefst twéé platen...

Rinne Roos heeft drie platen.
Er zit groei in blijkbaar ;)

Bij de wetters heb ik liever bont dan eenkleurig trouwens, maar ik zou toch kiezen voor de beste op bouw en karakter. Het moet ook passen in je groep tenslotte.

Bij wetters vind ik bruinbont prima, bij stabijs vind ik het niet mooi. Als we er in een nest een zouden hebben denk ik niet dat die zou blijven, maar ik selecteer er niet tegen of zo.
Er zijn liefhebbers genoeg voor.

In andere rassen heb ik geen voorkeuren, ik vind eigenlijk alle kleuren wel mooi. Alles heeft zijn eigen charme.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Van alle borders die ik tot nu toe heb gehad is alleen Bayko, de oudste, niet zwart-wit. In het nestje waar hij uit komt zaten blauw/witte en zwart/witte pups en dan die ene met dat rare kleurtje. De blauwe waren allemaal teefjes en wij wilden een reu. We hadden eerste keus tussen Bayko en z'n zwart-witte broertje. Qua karakter gingen ze redelijk gelijk op. We hebben uiteindelijk voor Bayko gekozen omdat hij van de beide reutjes het meeste naar m'n vader trok. M'n pa was degene die we 't langst moesten bewerken om een hond te nemen dus dat moest wel een beetje klikken :wink: We hebben niet bewust voor lilac als kleur gekozen maar we vonden het wel erg mooi.

De borders die daarna kwamen zijn zo gekozen omdat ik een pup uit een bepaalde combinatie wilde. Zij komen overigens allemaal uit volledig zwart/witte nesten. Binnen dit ras vind ik chocolate & white ontzettend mooi dus wellicht komt er ooit nog wel zo'n bordertje, maar dan moet het wel uit een combinatie zijn waar ik volledig achter sta. Zouden er uit die combi alleen maar zwart/witte pups komen is het ook best.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

bij de AST vindt ik rood, fawn en blauw in combi met zwart masker een beetje wit oid de mooiste kleuren

bij de GR het echte goud of iets lichter, maar geen blond of wit

bij de behaarde peruaan heb je niks te kiezen, ik mocht al blij zijn dat er een teef bij zat :wink: ik ben trouwens helemaal niet gek op zwart, zwart-wit of driekleur, maar goed bij iza heeft dus kleur helemaal niet mee geteld :wink:

als ik weer een pup zou nemen kijk ik ook naar kleur, maar dat is zeker niet belangrijk, omdat je meestal meer te kiezen hebt dan bij een herplaatser oid

als ik weer een herplaatser neem, is kleur absoluut niet belangrijk, maar karakter des te meer :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

Nanna schreef:Misschien ooit...in de toekomst...nog eens een korthaar collie.
Ik ben echter wel zeer strikt: alléén een sable komt erin. Toch de meest warme kleur. Blue merle vind ik bij collies vaak heel koud overkomen en driekleur heeft me een streng hoofd en vaak van dat lelijke lichtgele tan. Heeft puur met mijn smaak te maken hoor. Maar ik moet er minstens 12 jaar tegenaan kijken en dan wil ik ook wat naar mijn zin hebben. :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bij de korthaar collie zou ik weer voor driekleur gaan :wink: terwijl ik net heb op geschreven dat dat niet de kleuren zijn die ik echt mooi vindt :mrgreen: alleen bij sommige rassen vindt ik het dan wel weer het mooist zo ook dus bij de korthaar collie

dus eigenlijk moet de hond/ras je gewoon aanspreken en als het eenmaal zover is vindt ik kleur echt het minst belangrijk :mrgreen:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door MarjaV »

Ik houd meer van de wat donkere kleuren, maar voor de RR vind ik de roodtarwe het mooist, zoals Kyara. Niet te licht en niet te donker. Met masker, want dat geeft de kop veel expressie.
Tisha is een blue dilute, wat haar een mooie goudkleurige glans geeft. En met masker. Toen ik haar uitkoos, wist ik niet eens wat haar uiteindelijke kleur zou worden. Maar eigenlijk maakt het niet uit, is toch een kwestie van wennen :wink: en uiteindelijk is het karakter belangrijker.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Naast karakter en wát je met een hond wil vind ik kleur toch wel belangrijk.
Ik val absoluut niet op zwart/witte honden. Kan ook niet zeggen waarom eigenlijk.

M'n voorkeur gaat uit naar donker. Bij een rottweiler vind ik het ook erg mooi als de bruine kleur erg donker is. (Daisy is té donker volgens de regels, maar wij vinden het allebei heel mooi)

Ik vind brindle ook heel mooi.
Vind het verder ook wel mooi als er symetrie in zit. Niet een vlekje hier en daar bv. Klinkt heel raar eigenlijk hé :mrgreen:
Al kan ik zo'n hond wél mooi vinden, maar niet mijn keuze.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

naast uitstraling en de klik is de kleur best belangrijk, ik zou altijd gaan voor wit, zoveel mogelijk,met een brindle oogplaat als mogelijk is.
heb ik nu nog niet, maar zal er in de toekomst zeker komen, hoop ik :wink: :19:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Haha nee, ik kan nooit kiezen op uiterlijk. Zelfs toen we Nilo mochten kiezen, of in ieder geval aangeven welke mijn voorkeur had heb ik het totaal overgelaten aan de fokker. En dat terwijl er behoorlijk verschil in beide reutjes zat. Reutje rood (nu Nilo) was heel donker van kleur met lichte ogen. Reutje zwart was een stuk lichter, iets meer wit en kreeg uiteindelijk bruine ogen. Toch leken ze qua persoonlijkheid enorm op elkaar en ik kwam er echt niet uit :mrgreen: Het enige wat ik denk ik niet zou willen is een Tollertje met zwart in de vacht. Dat is een foutkleur, net als te veel wit maar dat kan ik beter waarderen dan zwarte oortjes :N:

Bij andere rassen denk ik dat ik voor kleuren zou gaan die niet zo enorm populair zijn. Een bruine Labrador bijvoorbeeld zou me niet zo aanspreken omdat ze zo'n beetje allemaal bruin zijn :19: En bij Aussies enzo zou ik eerder voor red-merle of rood driekleur, omdat blue-merle en zwart driekleur al zo vaak voorkomen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik heb bij veel rassen wel mijn voorkeuren van kleurcombi's die me het meest aanspreken, ik zou bijvoorbeeld nooit gaan voor een volledig witte hond. Maar ik denk dat bij het uitkiezen van een pup, het karakter altijd nog voorop staat. Daarbij komt dat veel rassen die mij aanspreken vaak een kleurencombi hebben :mrgreen:
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

bij de labrador vindt ik een donkere blonde ook weer veel mooier dan een zwarte of een bruine,wel een blonde met veel pigment.ik schreef dat ik gestroomd niet mooi vindt maar gestroomd met kort haar vind ik mooier dan met lang haar,dus een boxer of een bullmastiff vindt ik gestroomd wel erg mooi maar bij een hollandse herder vindt ik het niks.
in pension zit nu een blenheim cavalier zonder kop tekeningen en dat kan ik dus absoluut niet mooi vinden,terwijl ik blenheim zelf wel mooi vindt.ik kan het bij het ene ras wel mooi vinden een bepaalde kleur en bij een ander ras niet net als meerdere met mij.
Afbeelding

jemble 5 maanden
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Misschien ooit...in de toekomst...nog eens een korthaar collie.
Ik ben echter wel zeer strikt: alléén een sable komt erin. Toch de meest warme kleur. Blue merle vind ik bij collies vaak heel koud overkomen en driekleur heeft me een streng hoofd en vaak van dat lelijke lichtgele tan. Heeft puur met mijn smaak te maken hoor. Maar ik moet er minstens 12 jaar tegenaan kijken en dan wil ik ook wat naar mijn zin hebben.
Bij een korthaar zou ik ook absoluut voor een sable gaan. Terwijl ik bij een langhaar en een Sheltie blue merle het mooiste vind. Maf eigenlijk :wink:
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Ik vind kleur zo belangrijk dat ik gerust een nest zou wachten wanneer er enkel 2 kleur beagles zouden zijn.

Ik vind ze echt niet mooi...
Afbeelding
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar donker. Van het markiesje vind ik zwart met witte aftekeningen het mooiste. (heb ik met Harley ook gekregen) Bij de border collie kan ik meerdere kleuren waarderen. Zoals red merle, shaded sable. Houd alleen niet van blauwe ogen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Bij het nest van Joey was elke pup hetzelfde qua kleur, dus daar kon ik niet op kiezen. Mocht ik ooit weer een ODH pup nemen ga ik voor een wat donkerdere. Ben uiteindelijk wel blij dat ze allemaal hetzelfde waren, op die manier kon ik alleen maar voor karakter kiezen en dat is uitstekend bevallen :ok:
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Ik vind voor labradors alleen zwart mooi. Ik hou verder wel van donker, onze herders waren ook vrij donker. We hebben wel een paar jaar een golden gehad (was een opvanger), dan heb je geen keus. Ik vind het op zich ook niet het belangrijkst, als ik de keus heb is het leuk maar het karakter wat er in het koppie zit is veel belangrijker.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Ik vind de Mechelaar zoals Dingo is het mooist. Een zwarte vind ik niet mooi. Het mooist is een voskleurige mechelaar met een vol zwart masker.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik val op wit met vlekken of 3-kleur met hele rare witte aftekeningen. En dan zit ik goed met mijn honden.
Afbeelding
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

Ik hou niet zo van zwarte honden, maar toch is Abby ook best donker... (donker gestroomde cairn) Ik vind blonde cairns eigenlijk mooier dan donkere, maar bij Abby heeft het karakter me overgehaald. :mrgreen:

Bij de bordeauxdog heb je niet veel keus, alleen een rood of zwart masker, en aangezien Wim en ik beide het zwart masker niet mooi (of liever gezegd: LELIJK) vonden, zijn we blij dat Yolah 'gewoon' een rooie snoet heeft. :wink:
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Karakter gaat voor kleur komt pas veel verder op de rit, alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van gestroomd
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”