Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Karakter pup voorspellen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tamara. schreef:
ranetje schreef:Je kunt niet altijd een hond erbij nemen om dat werk dan te doen en bovendien die hond die het niet goed doet er ook nog bij houden.
Honden die opgeleid worden tot politiehond vind ik dan nog wat anders dan de meeste honden waar alleen maar hobby matig mee gesport wordt.
Het merendeel van de honden worden naar mijn idee aangeschaft voor de (hobby) sport.
maar nogmaals.. die sport is een levenstijl... dat is niet een uurtje in de week trainen...
het is een manier van leven.
En alle honden die in de KNPV worden afgericht gaan niet naar de politie maar moeten wel allemaal die opleiding hebben om er uberhaupt voor in aanmerking te komen. Aangezien de politie dit zelf niet doet, zullen het allemaal dus altijd hobbiers zijn die het doen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Tamara. schreef:
ranetje schreef:Je kunt niet altijd een hond erbij nemen om dat werk dan te doen en bovendien die hond die het niet goed doet er ook nog bij houden.
Honden die opgeleid worden tot politiehond vind ik dan nog wat anders dan de meeste honden waar alleen maar hobby matig mee gesport wordt.
Het merendeel van de honden worden naar mijn idee aangeschaft voor de (hobby) sport.
Dat zal zeker :ok:
Als het je manier van leven is kan je beter een goed huis zoeken voor een ongeschikte hond dan je leven een aantal jaren "in de wacht" zetten.
Voor mijn gevoel zou dat voor de "ongeschikte" hond een van de slechtste oplossingen zijn.
Je verantwoordelijkheid is dan dat je een goed thuis zoekt voor die hond.

Het is niet op die manier mijn manier van leven, dus ik heb het probleem niet.
Maar ik snap het wel. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

malinois schreef:maar nogmaals.. die sport is een levenstijl... dat is niet een uurtje in de week trainen...
En alle honden die in de KNPV worden afgericht gaan niet naar de politie maar moeten wel allemaal die opleiding hebben om er uberhaupt voor in aanmerking te komen. Aangezien de politie dit zelf niet doet, zullen het allemaal dus altijd hobbiers zijn die het doen...
Dat het een manier van leven is, daar kan ik me alles bij voorstellen. Ook de manier van het houden van honden zoals ik het doe of de meeste forummers hier is een manier van leven.

Maar omdat het een manier van leven is keur ik het nog niet goed dat honden herplaatst worden die niet geschikt zijn voor de sport (of wel geschikt maar niet voor het allerhoogtste niveau) of fok.

Het is niet mijn manier voor het houden van honden. In de eerste plaats is een hond voor mij een huisdier. Ook als ik met honden zou willen sporten of fokken zou ik hetzelfde denken :wink: En als iets niet helemaal gaat zoals ik gehoopt had en dat consequenties heeft voor de toekomst dan is dat maar zo. Verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes, consequenties aanvaarden en daar het beste van maken. (alsof een gewone huishond 'erg' is :roll: )
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Boutje schreef:Waar opnieuw uit blijkt dat het heel erg belangrijk is de "juiste" pup te kiezen...
Tsja, wat is de juiste pup? Is de juiste pup de pup waar je een klik mee hebt of is de juiste pup die zo op het eerste gezicht in aanleg aan ál die verwachtingen voldoet? En stel dat al die hoge verwachtingen anders uitpakken dan je had verwacht? Is de hond dan misschien opeens minder leuk? Zal er dan minder leuk tegen die hond gedaan worden als die lang niet zo leuk of goed blijkt te zijn? Ik zeg niet dat jij dat doet hoor :wink:

Hoe meer je verwacht hoe meer het tegen kan vallen :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Waar opnieuw uit blijkt dat het heel erg belangrijk is de "juiste" pup te kiezen...
maar dat kan dus niet altijd, ik kan niet zien of de pup later een vaste droge volle beet heeft bijv. dat is altijd afwachten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
malinois schreef:maar nogmaals.. die sport is een levenstijl... dat is niet een uurtje in de week trainen...
Dat het een manier van leven is, daar kan ik me alles bij voorstellen. Ook de manier van het houden van honden zoals ik het doe of de meeste forummers hier is een manier van leven.

Maar omdat het een manier van leven is keur ik het nog niet goed dat honden herplaatst worden die niet geschikt zijn voor de sport (of wel geschikt maar niet voor het allerhoogtste niveau) of fok.

Het is niet mijn manier voor het houden van honden. In de eerste plaats is een hond voor mij een huisdier. Ook als ik met honden zou willen sporten of fokken zou ik hetzelfde denken :wink: En als iets niet helemaal gaat zoals ik gehoopt had en dat consequenties heeft voor de toekomst dan is dat maar zo. Verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes, consequenties aanvaarden en daar het beste van maken. (alsof een gewone huishond 'erg' is :roll: )
dat is jouw mening daarover en dat mag... dat is prima, ik zou het ook niet kunnen om hem te herplaatsen maar zal er dus wel een andere bij halen...
En ik heb een hond niet als huishond... er is niks ergs mee, maar daar heb ik hem dus niet voor...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef: Al mijn andere honden kunnen terug naar de fokker indien niet werkgeschikt... daar is voor getekend.
en wat doet die er dan mee (want dat zal echt wel vaak voorkomen) : soep van koken?
zijn allemaal herplaatst sommigen in andere tak van sport... dus van IPO naar KNPV en omgekeerd...
anderen worden opgeleid als narcoticahond, diensthond etc. in amerika.
Honden die echt niet geschikt zijn worden als huishond (bijv. als ze te zacht zijn) of waakhond verkocht over het algemeen...
Hij heeft ruimte zat om ze (tijdelijk) op te vangen. Overigens valt dat enorm mee hoor, zo vaak komt het niet voor...

Doberfokker herplaatst ze ook, weet alleen niet exact hoe ze dat doet aangezien ik daar bijna nooit kom. Ze heeft een minikasteeltje in duitsland en houd de hond net zolang tot ze iets anders heeft gevonden. Toen wij de pup haalden had ze er ook 1 terug die daar prima rondliep tot ze wat had.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef: Al mijn andere honden kunnen terug naar de fokker indien niet werkgeschikt... daar is voor getekend.
en wat doet die er dan mee (want dat zal echt wel vaak voorkomen) : soep van koken?
zijn allemaal herplaatst sommigen in andere tak van sport... dus van IPO naar KNPV en omgekeerd...
anderen worden opgeleid als narcoticahond, diensthond etc. in amerika.
Honden die echt niet geschikt zijn worden als huishond (bijv. als ze te zacht zijn) of waakhond verkocht over het algemeen...
Hij heeft ruimte zat om ze (tijdelijk) op te vangen.

Doberfokker herplaatst ze ook, weet alleen niet exact hoe ze dat doet aangezien ik daar bijna nooit kom. Ze heeft een minikasteeltje in duitsland en houd de hond net zolang tot ze iets anders heeft gevonden. Toen wij de pup haalden had ze er ook 1 terug die daar prima rondliep tot ze wat had.
dan doet jouw fokker het prima, maar ik denk dat je ook wel weet dat er echt wel andere zijn.
ja tuurlijk dat is helaas ook zo.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Tamara. schreef:
Dat zal zeker :ok:
Als het je manier van leven is kan je beter een goed huis zoeken voor een ongeschikte hond dan je leven een aantal jaren "in de wacht" zetten.
Voor mijn gevoel zou dat voor de "ongeschikte" hond een van de slechtste oplossingen zijn.
Je verantwoordelijkheid is dan dat je een goed thuis zoekt voor die hond.

Het is niet op die manier mijn manier van leven, dus ik heb het probleem niet.
Maar ik snap het wel. :wink:
maar waar ligt de grens? je kan alles wel een manier van leven noemen - fokken bv., da's ook voor veel mensen een manier van leven (jammer genoeg).
De grens ligt voor mij bij verantwoord herplaatsen en dan uiteraard niet steeds weer een nieuwe plek voor die hond.
Eigenlijk zoals malinois aangeeft dat de fokker van haar honden het doet.
dan had ik dus zonder scrupules ooit attackje en vlammetje moeten herplaatsen, omdat ze (voor mij) niet voor de fok in aanmerking kwamen.
hoe moeilijk is het dan om wel voor je hond te kiezen en daar wat meer je manier van leven van te maken? want daar gaat de discussie eigenlijk over : mag je je relatie met dieren 'opofferen' voor je manier van leven?
Waarom had je dat gemoeten?
Dat is niet de manier waarop jij een relatie hebt met je dieren.
Dus dat doe jij niet. :wink:
Ik zou dat ook niet doen.

Maar betekent dat dat iedereen op deze manier een relatie met zijn honden moet hebben?
Malinois heeft een andere relatie met haar honden dan ik, denk ik :wink:
Maar die relatie is daarom niet meteen minder naar mijn idee.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Paddle schreef:
Gos schreef:
Dat in zulke gevallen de hond aangeschaft is puur vanwege de sport is iets wat je zelf misschien nooit zou willen doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het per definitie slecht is of dat die mensen niet goed zijn voor hun honden (die zijn er natuurlijk ook wel). Er zijn er erg veel die daarnaast ook "gewoon" huishonden hebben en daar alles voor doen. Maar zoals al gezegd, je kunt niet blijven stapelen en voor veel mensen is de sport en het in clubverband trainen iets wat ze niet zouden willen opgeven voor een aantal jaar om een niet-geschikte hond te kunnen houden.
Dat is wat ik zo verafschuw aan de sport (vooral africhting dan). Het is er blijkbaar normaal om een hond te nemen in de eerste plaats voor de sport en jezelf en niet voor de hond zelf.

Een hond is imo geen ding die je vervangt als hij stuk is of niet goed werkt. Maargoed, ik ben wsl maar een softie in de ogen van de meeste africhters...
nee hoor. Een hond die door ons word aangeschaft, gaat alleen weg als hij niet meer ademt. Willen alleen Mechelaars, omdat dat karakter ons aanstaat. Ik zit er al 34 jaar tussen, dus ken ze zo langzamerhand wel. Dat Mechelaars africhting leuk vinden, is een bijkomend voordeel :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Marjoleine schreef:
Tamara. schreef:Honden die opgeleid worden tot politiehond vind ik dan nog wat anders dan de meeste honden waar alleen maar hobby matig mee gesport wordt.
Maar een hond die niet voldoet wordt niet eens aangenomen, dus dat is bij de politie niet aan de orde: als hij niet door de testen komt gaat hij de opleiding niet in.
Bovendien heb ik begrepen (van de geleiders zelf) dat het gros van de politiehonden gewoon tot hun dood bij hun geleider blijft, zij het dan met pensioen. Tegen de tijd dat de tweede met pensioen gaat is de eerste er meestal niet meer, dus dat vult elkaar redelijk op volgens mij.

.
Klopt. Wij hebben er nu 2. Quinto zal over 3 a 4 jaar met pensioen gaan, en lekker bij ons blijven. Dan krijgen we een nieuwe vriend erbij. Als Dingo er dan nog is, hebben we er 3. Geen probleem. Elke hond die bij ons komt, blaast zijn laatste adem bij ons uit, hij geeft zijn leven voor ons, dan ben je hem dat op zijn minst verschuldigd.
We zijn speciaal verhuist om er mogelijk 3 te kunnen houden. Gaan niet op vakantie en hebben weinig vrije tijd. Is een keuze, en ik zou niet anders willen :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: De grens ligt voor mij bij verantwoord herplaatsen en dan uiteraard niet steeds weer een nieuwe plek voor die hond.
maar dat is dus waar ik voor vrees : ik geloof er echt niet in dat alle honden die het in het werkcircuit niet ver genoeg konden schoppen naar een leuke goede thuis gaan.
ranetje schreef:
dan had ik dus zonder scrupules ooit attackje en vlammetje moeten herplaatsen, omdat ze (voor mij) niet voor de fok in aanmerking kwamen

Maar betekent dat dat iedereen op deze manier een relatie met zijn honden moet hebben?
nee, ik vind ook niet dat mijn manier 'de standaard' is. met malinois' manier heb ik ook geen moeite, wel met werkhondenmensen die een hond nemen met meteen in hun achterhoofd al de criteria waar hij binnen de kortste keren moet aan voldoen en met heel weinig ruimte voor echte interesse in het hondje op zich
Daar heb ik ook grote moeite mee.
Dan verwordt de hond tot een artikel.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Mickie schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef:De grens ligt voor mij bij verantwoord herplaatsen en dan uiteraard niet steeds weer een nieuwe plek voor die hond.
maar dat is dus waar ik voor vrees : ik geloof er echt niet in dat alle honden die het in het werkcircuit niet ver genoeg konden schoppen naar een leuke goede thuis gaan.
Geldt dat wel voor herplaatsers buiten het werkcircuit dan? ;)
Ik vrees dat er overal fokkers/mensen zijn die niet het belang van de hond voorop stellen. In het werkhondencircuit zal dat niet anders zijn.
Inge O schreef:
ranetje schreef:
dan had ik dus zonder scrupules ooit attackje en vlammetje moeten herplaatsen, omdat ze (voor mij) niet voor de fok in aanmerking kwamen

nee, ik vind ook niet dat mijn manier 'de standaard' is. met malinois' manier heb ik ook geen moeite, wel met werkhondenmensen die een hond nemen met meteen in hun achterhoofd al de criteria waar hij binnen de kortste keren moet aan voldoen en met heel weinig ruimte voor echte interesse in het hondje op zich.
Ik denk uit ondervinding te weten dat je het verst komt als je een bepaalde band met je hond hebt. Mensen die dat ook willen maar de verkeerde instelling hebben, zal het niet lukken en zij zullen waarschijnlijk de ondoordachte aankopers en snelle herplaatsers zijn. Daar heb ik ook moeite mee. Wáár je ook in wilt uitblinken, het lukt pas als je respect hebt voor het 'materiaal' waarmee je werkt, in dit geval het wezen hond.
Gos omschreef het eerder mooi dat is al veel gequote.
de originele vraag over de juiste pup kiezen of kunnen zien wat de werkkwaliteiten zijn.. daar kan ik niet over meepraten..
Ik heb een overgenomen Ipo hond, die idd baas-hond combi in de sport niet klikte, ik heb er een geweldige hond aan waar ikzelf dus ook Ipo mee ben gaan doen, hij is perfect `afgericht`luistert vanaf dag 1 eigenlijk perfect en hij heeft het prima naar de zin bij me.. ik blij en hond blij (en oude baas stiekum ook.. want hij blijft het leuk vinden hem toch te kunnen zien ook al is het heel duidelijk dat hij zijn baas niet meer is :wink: .. )
En nr 2 is in training voor VZH en IPO.. ook `overgenomen`en vorig baasje is ook hier geweest na 3 mnd.. was allemaal leuk en goed onthaal, maar dat er een hond inene jankend achterbleef omdat de `oude baas`weer wegging.. dat was niet aan de orde.. herplaatsen hoeft in veel gevallen niet te betekenen dat je je hond tekort doet.. vaak is het het tegenovergestelde.. overigens en zeg nooit nooit.. maar ik denk niet dat ik het zou kunnen, tenzij je echt geen band ontwikkeld met de hond.. als hond en baas elkaar absoluut niet liggen en begrijpen-- :idea:
Ik nam zowiezo mijn eerste hond niet voor de sport in huis, en de tweede ja die wel om door te kunnen sporten, maar ik weet ook dat zij al straks drie is en dat betekend gewoon goed trainen, en wellicht bloeit ze uit, of is ze middenmaat.. ik zal niet minder van haar houden.. en ze vind het heerlijk om te werken, dus gewoon door blijven trainen en het juiste knopje vinden om dat eruit te halen wat erin zit.. :wink:

En ook denk ik als je veel honden vaak na een jaar of wat herplaatst.. terwijl je eerst zegt een topper te hebben, en na een jaar of anderhalf toch weer herplaatst.. dat je bij jezelf te raden moet gaan.. en je verwachtingen van een hond (of van jezelf), of je manier van trainen..
En dat geld niet alleen voor de africhting, denk ook dat dat in tal van andere sporten ook aan de orde is, misschien iets minder.. maar het gebeurd ook wel denk..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:
Inge O schreef:
Mickie schreef: Ik geloof namelijk dat de doorsnee hond net zo gelukkig kan worden bij een andere goede baas en daarom vind ik dat je niet van opoffering van een relatie kunt spreken, behalve misschien bij jezelf, menselijke emoties zijn wat anders uiteraard ;).
ergens ben ik het daar wel mee eens, zeker vanuit het standpunt van de hond, alleen vind ik het moeilijk worden als je al met dit in je achterhoofd een nieuwe hond 'uitprobeert'.
Het op voorhand al bedenken dat je "uitprobeert" maakt al dat je engagement meer vrijblijvend is en dat je, denk ik, makkelijker afstand neemt. Kiezen met al je kennis en die van de fokker, en dan het best mogelijke maken van je hond. En soms kan dat best mogelijke herplaatsen zijn, maar niet "standaard" omdat hij niet aan je wensen voldoet (erg zwart-wit gesteld).

Of herplaatsen erg is hangt ook van de situatie in het gezin/roedel en van de hond af.
Ik denk (misschien uit ijdelheid?) dat zowel James als Sherlock mij erg zouden missen in het begin. Beiden zijn erg op me gericht en piepen, slapen niet/zijn op hun ongemak als we ergesn zijn en ik ben er niet, tenzij in vasts situaties (wachten in de auto, uurtje alleen thuis) en ik vermoed dat het vooral werkhonden/sporthonden zijn die extra baasgericht zijn en juist daardoor meer moeite met herplaatsingen hebben.
ja ze zijn baasgericht, maar door het leven met hondensport zijn ze gewend om overal en nergens te slapen, in de auto, bench, etc.
Ze zullen dus echt niet wakker blijven als ik er eens niet ben of piepen want ze weten niet anders. Ze weten dat ik altijd wel bij hun terug kom.
2-daagse wedstrijden die verder weg zijn blijven de honden in de auto slapen en ik of in een tent-/caravan ernaast of zelfs in de auto op de achterbank.

Maar als ik dan zie dat mn teef is bevallen bij de fokker thuis, waar ze nadat ze daar zelf geboren is, bijna 5 jaar niet geweest was.... dan valt het best wel mee denk ik... tuurlijk zullen er honden zijn die er meer problemen mee hebben dan de ander... zij was er een week en toen ik een week later kwam lag ze als een princesje op de bank en vond het allemaal wel prima daar...
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Ik koos voor de rustigste, en daar ben ik heel blij mee. een ander was enorm ondernemend en Joey een stuk minder toen.
Nu nog steeds heeft hij een rustig karakter (binnenshuis) en lekker speels en sociaal buiten. Hij heeft nooit wat gesloopt en zet ook nergens zn tanden in, misschien dat de andere pup die ondernemender was ook wel sneller iets zou slopen :19: .
Ik ben heel blij met mn keus en zou bij een volgende pup ook weer voor een rustige kiezen.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik heb overigens zelf een 2e hands werkmechel, die op zich prima geschikt was voor de KNPV maar in combinatie met haar eerste eigenaar niet volledig tot haar recht kwam. Alle driften waren overduidelijk aanwezig, maar ze kwam volgens hem iets te kort waardoor ze voor hem niet spectaculair genoeg stelde (misschien had het er ook wel mee te maken dat ze buiten de training nooit de kans kreeg lekker te rennen en te ravotten waardoor haar lichaamscoordinatie toen niet optimaal was :wink: ). M'n man heeft haar toen getest op moed, zoekdrift, beet e.d. en daar kwam ze prima doorheen. In de tijd die wij met haar bezig zijn geweest, zag je wat het effect van die geleider op haar was: teveel druk, terwijl de hond het heel graag goed wil doen waardoor de hond onzeker werd (trouwens totaal niet angstig oid en altijd superopen naar mensen toe). Door een andere manier van trainen en activiteiten buiten het trainen om is ze behoorlijk veranderd en zit na het basiscertificaat zoekhonden ook de PH1 in de planning.

Nou is zij gekomen met de bedoeling dat ze haar leven lang bij ons blijft, dus dat gebeurt ook, ook als ze niet zou "presteren". Toch ben ik ervan overtuigd dat als we haar op jongere leeftijd hadden gehad en ze enkele certificaten had gehaald, ze ook prima zou hebben geaard in een echte werksituatie. Nu zou ze daar te oud voor zijn, maar in zo'n hypothetisch geval denk ik echt niet dat de hond er slechter van geworden zou zijn. Als ik zie hoe ze zich heeft aangepast van de eerste geleider naar mijn man en daarna naar mij, dan weet ik zeker dat ze bij de juiste persooon ook zou gedijen.

Ik wil verder nog wel even kwijt dat ik zie dat veel africhters er toch echt wel moeite mee hebben als hun hond weggaat, of dat nu vanwege ongeschiktheid is of later na certificering. Ze zijn er misschien wat harder in naar zichzelf omdat ze toch willen dat die hond het goed heeft. Ok, er zijn er ook die het geen biet kan schelen, maar ik denk ook dat dat meestal niet de beste africhters zijn, je moet toch als team samenwerken.

En wat betreft egoisme: laten we onszelf niet voor de gek houden, in wezen heeft iedereen z'n hond uit egoisme. En heel veel dingen die je voor je hond doet, doe je omdat je je er zelf prettig bij voelt en niet direct omdat de hond het ze hard nodig heeft :wink:

Edit: kan nog steeds niet fatsoenlijk typen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”