Mickie schreef:Inge O schreef:ranetje schreef:De grens ligt voor mij bij verantwoord herplaatsen en dan uiteraard niet steeds weer een nieuwe plek voor die hond.
Eigenlijk zoals malinois aangeeft dat de fokker van haar honden het doet.
maar dat is dus waar ik voor vrees : ik geloof er echt niet in dat alle honden die het in het werkcircuit niet ver genoeg konden schoppen naar een leuke goede thuis gaan.
Geldt dat wel voor herplaatsers buiten het werkcircuit dan?

Ik vrees dat er overal fokkers/mensen zijn die niet het belang van de hond voorop stellen. In het werkhondencircuit zal dat niet anders zijn.
Inge O schreef:ranetje schreef:dan had ik dus zonder scrupules ooit attackje en vlammetje moeten herplaatsen, omdat ze (voor mij) niet voor de fok in aanmerking kwamen
Waarom had je dat gemoeten?
Dat is niet de manier waarop jij een relatie hebt met je dieren.
Dus dat doe jij niet.
Ik zou dat ook niet doen.
Maar betekent dat dat iedereen op deze manier een relatie met zijn honden moet hebben?
Malinois heeft een andere relatie met haar honden dan ik, denk ik
Maar die relatie is daarom niet meteen minder naar mijn idee.
nee, ik vind ook niet dat mijn manier 'de standaard' is. met malinois' manier heb ik ook geen moeite, wel met werkhondenmensen die een hond nemen met meteen in hun achterhoofd al de criteria waar hij binnen de kortste keren moet aan voldoen en met heel weinig ruimte voor echte interesse in het hondje op zich.
Ik denk uit ondervinding te weten dat je het verst komt als je een bepaalde band met je hond hebt. Mensen die dat ook willen maar de verkeerde instelling hebben, zal het niet lukken en zij zullen waarschijnlijk de ondoordachte aankopers en snelle herplaatsers zijn. Daar heb ik ook moeite mee. Wáár je ook in wilt uitblinken, het lukt pas als je respect hebt voor het 'materiaal' waarmee je werkt, in dit geval het wezen hond.
Gos omschreef het eerder mooi dat is al veel gequote.
de originele vraag over de juiste pup kiezen of kunnen zien wat de werkkwaliteiten zijn.. daar kan ik niet over meepraten..
Ik heb een overgenomen Ipo hond, die idd baas-hond combi in de sport niet klikte, ik heb er een geweldige hond aan waar ikzelf dus ook Ipo mee ben gaan doen, hij is perfect `afgericht`luistert vanaf dag 1 eigenlijk perfect en hij heeft het prima naar de zin bij me.. ik blij en hond blij (en oude baas stiekum ook.. want hij blijft het leuk vinden hem toch te kunnen zien ook al is het heel duidelijk dat hij zijn baas niet meer is

.. )
En nr 2 is in training voor VZH en IPO.. ook `overgenomen`en vorig baasje is ook hier geweest na 3 mnd.. was allemaal leuk en goed onthaal, maar dat er een hond inene jankend achterbleef omdat de `oude baas`weer wegging.. dat was niet aan de orde.. herplaatsen hoeft in veel gevallen niet te betekenen dat je je hond tekort doet.. vaak is het het tegenovergestelde.. overigens en zeg nooit nooit.. maar ik denk niet dat ik het zou kunnen, tenzij je echt geen band ontwikkeld met de hond.. als hond en baas elkaar absoluut niet liggen en begrijpen--
Ik nam zowiezo mijn eerste hond niet voor de sport in huis, en de tweede ja die wel om door te kunnen sporten, maar ik weet ook dat zij al straks drie is en dat betekend gewoon goed trainen, en wellicht bloeit ze uit, of is ze middenmaat.. ik zal niet minder van haar houden.. en ze vind het heerlijk om te werken, dus gewoon door blijven trainen en het juiste knopje vinden om dat eruit te halen wat erin zit..
En ook denk ik als je veel honden vaak na een jaar of wat herplaatst.. terwijl je eerst zegt een topper te hebben, en na een jaar of anderhalf toch weer herplaatst.. dat je bij jezelf te raden moet gaan.. en je verwachtingen van een hond (of van jezelf), of je manier van trainen..
En dat geld niet alleen voor de africhting, denk ook dat dat in tal van andere sporten ook aan de orde is, misschien iets minder.. maar het gebeurd ook wel denk..