Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ook wij gaan de kraamtijd tegemoet!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ilona__
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Ilona__ »

Het is mooi geweest mensen. Jullie denken allemaal maar een eind weg. Ik wil niet zeggen dat ik nou zoveel ervaring heb, of dat ik het allemaal zo goed weet. Dáárom kom ik hier, en ik wordt door bíjna iedereen afgezeken.

Tabee, Houdoe, ik ben weg :19:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Ilona__ schreef:Het is mooi geweest mensen. Jullie denken allemaal maar een eind weg. Ik wil niet zeggen dat ik nou zoveel ervaring heb, of dat ik het allemaal zo goed weet. Dáárom kom ik hier, en ik wordt door bíjna iedereen afgezeken.

Tabee, Houdoe, ik ben weg :19:
nee, en omdat je niet zoveel ervaring hebt, kun je misschien beter luisteren en aannemen wat er gezegd word, helaas is het niet zo, dat je hier alleen maar te lezen krijgt, wat jij graag wilt, daar zijn andere fora voor.

denk er nou gewoon nog eens over na joh, kom je met een fokgeschikte teef, zul je zien, dat je tips en succes wensen te over krijgt.

dit heeft ook niet met jou persoonlijk te maken, fokken word hier gewoon heel serieus genomen ( en zo hoort het ook)
Ilona__
geregistreerd lid

Yamie, je hebt ook wel gelijk.. Jullie opzich allemaal wel.. Maar ik wordt aangevallen als een prutsfokker en dergelijke.. Er zijn toch positieve dingen waar iets over gezegd kan worden? Ik heb al mensen op de lijst staan die een pup willen, die mensen ken ik persoonlijk. Er zitten mensen tussen met schapen, zij willen een werkhond.. Ik zorg ervoor dat de juiste pup bij de juiste persoon komt. Deze mensen willen geen dure hond met stamboom. Ze willen een leuke werkhond die een aantal schapen kan drijven, ze willen een leuke gezelschapshond waar ze veel mee kunnen wandelen. En tuurlijk, als gezelschapshond kun je tal van andere rassen kiezen.. Ik heb echt wel nagedacht voor ik dit heb besloten. Ik heb een kist geregeld, ik heb hulp (al hebben mijn tantes ervaring met andere rassen, en dáárom vraag ik om tips om mijn teef in topconditie te houden), de fokker van mijn teef helpt en begeleid me..

Ik had het gewoon fijn gevonden als hier wat leuke reacties tussen hadden gezeten.. Helaas, dit was dus een verkeerde beslissing, het zij zo. Prima. Maar het kan toch allemaal op een normale manier?

Ik begrijp jullie standpunt, tuurlijk, er zijn een hoop broodfokkers, en tuurlijk, er zitten nog veel te veel honden in het asiel, en tuurlijk, er zijn al zoveel stamboomloze honden op deze wereld.. Maar laat mij ook alsjeblieft het plezier hebben van een nest, en het plezier van het zien opgroeien van de pups.. Misschien moeten jullie juist blij zijn dat ik me heb aangemeld, en niet lukraak mn teef laat dekken.. Toch?

Had me voorgenomen hier niet meer te reageren, maar wou dit toch nog even kwijt. Hoop dat jullie het kunnen waarderen.. ;)

En Danielle, goed standpunt.. ;) Bloed e.d. is niet opgestuurd naar Amerika en weet ik veel.. Ik ben bij een da geweest, en die heeft mij daar niets over verteld, ze is op de foto geweest, heeft geen afwijkingen, en omdat het qua karakter, en qua uiterlijk, en qua botgestel een leuke teef is heb ik van de da toestemming gekregen om er een nest bij te nemen. Ben ik dan nu in en in slecht omdat ik niet beter wist? Heb ook een beetje begrip voor de mensen die er niet helemaal in thuis zijn.. Ik wil ook graag leren, en, ook plezier hebben van mn nest. En dat nest komt er, is het niet deze keer, dan volgend jaar wel. Ik wil gewoon graag 1 nest. Misschien egoistisch.. Maar volgens mij ben ik al goed opweg door ervoor te zorgen dat er al een groot aantal pups 'geplaatst' is. En hier bedoel ik dus mee dat er genoeg mensen zijn die een pup willen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ilona__ schreef:Ze willen een leuke werkhond die een aantal schapen kan drijven, ze willen een leuke gezelschapshond waar ze veel mee kunnen wandelen.
Je hebt blijkbaar mensen op de lijst staan die totaal verschillende "eisen" stellen aan hun hond.
Een werkhond is per definitie geen gezelschapshond in mijn ogen. Een werkhond heeft niet genoeg aan lange wandelingen alleen. Een werkhond wil werken, zowel geestelijk als fysiek bezig gehouden worden, een uitdaging hebben.
Zover mijn kennis over border collies reikt zijn het juist de borders die als "gezelschapshond" gehouden worden die fikse problemen geven. Ze zoeken hun eigen werk, gaan kinderen bijeen drijven, hebben bijtincidenten op hun naam staan of terroriseren het gezin....

Je staat hier als een kleuter te stampvoeten omdat je andere reacties krijgt als je gehoopt had. :roll: De fokkers die hier reageren weten wat een nest fokken inhoudt, ook qua verantwoordelijkheid in de toekomst. Fokken doe je niet "zomaar", fokken doe je weloverwogen en niet omdat je dierenarts zegt dat het best kan. :19:
We moeten blij zijn dat je je aangemeldt hebt en niet lukraak je teef laat dekken? Je neemt geen enkele reactie die je gekregen hebt serieus, iedereen valt jou aan toch?
Ikke, ikke, ikke.....
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ilona__
geregistreerd lid

Het nest waar mijn teef uit komt bestond uit 4 honden die aanleg hadden voor het drijven, en 4 die ervoor wegliepen. Mijn teef was 1 uit deze laatste categorie, zij kan prima als huishond gehouden worden. Ze vertoont geen gekke dingen, drijft geen kinderen etc. Terwijl hier toch erg vaak kleine kinderen zijn. De 4 honden die er aanleg voor leken te hebben zijn geplaatst op plaatsen waar zij kunnen gaan werken. 3 van deze honden zijn regelmatig bij de schapen enz. de 4e pup bleek later niet geschikt, en zij wordt nu in de behendigheid en flyball sport ingezet.

Nu ben ik klaar met mezelf verdedigen.. Ik heb gezegd dat ik ervoor zorg dat de juiste pup bij de juiste persoon komt. Dus, geen werkhond in een gezin met kleine kinderen!! Een hond, zoals mijn teef, kan prima gehouden worden als gezinshond. Ze heeft een hoop beweging nodig, en een hoop aandacht, ze moet geestelijk ook bezig gehouden worden.. Ze gaat regelmatig mee de polder in met de paarden, we doen aan behendigheid, ze doet gehoorzaamheidscursussen.. En is s'avonds in diepe rust..
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ilona__ schreef: En Danielle, goed standpunt.. ;) Bloed e.d. is niet opgestuurd naar Amerika en weet ik veel.. Ik ben bij een da geweest, en die heeft mij daar niets over verteld, ze is op de foto geweest, heeft geen afwijkingen, en omdat het qua karakter, en qua uiterlijk, en qua botgestel een leuke teef is heb ik van de da toestemming gekregen om er een nest bij te nemen. Ben ik dan nu in en in slecht omdat ik niet beter wist? Heb ook een beetje begrip voor de mensen die er niet helemaal in thuis zijn.. Ik wil ook graag leren, en, ook plezier hebben van mn nest.
maar je weet het nu toch? :19: en dan toch willens en wetens doorzetten zonder al die testen?
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Ilona__ schreef:Deze mensen willen geen dure hond met stamboom.
wat vraag jij dalijk voor je pups als je je plannen doorzet?
en wat denk je dat een stamboom nou daadwerkelijk extra kost?

alsje dit toch persé wilt doen, laat dan je hond iig officeel testen
en als je geen reet om stambomen geeft en je a.s. pupkopers ook niet, waarom zet je dan zo nadrukkelijk in je posting dat de toekomstige vader wel een stamboom heeft? wat is het nut daarvan dan ??? :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ilona__ schreef:Deze mensen willen geen dure hond met stamboom.
ja die is ook enorm duur zo'n stamboom... zo'n 60 euro als ik het goed heb... :eek:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Ilona__ schreef:Het nest waar mijn teef uit komt bestond uit 4 honden die aanleg hadden voor het drijven, en 4 die ervoor wegliepen. Mijn teef was 1 uit deze laatste categorie, zij kan prima als huishond gehouden worden. Ze vertoont geen gekke dingen, drijft geen kinderen etc. Terwijl hier toch erg vaak kleine kinderen zijn. De 4 honden die er aanleg voor leken te hebben zijn geplaatst op plaatsen waar zij kunnen gaan werken. 3 van deze honden zijn regelmatig bij de schapen enz. de 4e pup bleek later niet geschikt, en zij wordt nu in de behendigheid en flyball sport ingezet.

Nu ben ik klaar met mezelf verdedigen.. Ik heb gezegd dat ik ervoor zorg dat de juiste pup bij de juiste persoon komt. Dus, geen werkhond in een gezin met kleine kinderen!! Een hond, zoals mijn teef, kan prima gehouden worden als gezinshond. Ze heeft een hoop beweging nodig, en een hoop aandacht, ze moet geestelijk ook bezig gehouden worden.. Ze gaat regelmatig mee de polder in met de paarden, we doen aan behendigheid, ze doet gehoorzaamheidscursussen.. En is s'avonds in diepe rust..
Dan mag jij mij vertellen hoe je dat bij pupjes van 7-8 weken al kan zien... Ik denk dat ik toch iets fout doe dan met meer dan 10 jaar fokervaring van Bc's want ik sta nog steeds regelematig verbaasd over welke hond wel of geen drijfinstinct heeft...
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Ilona__
geregistreerd lid

het nest waar mijn teef uit komt, hebben we de pups op 6 en 8 weken bij de schapen laten lopen. We konden toen erg duidelijk zien welke er aanleg voor hadden, en welke niet. 3 van de 8 liepen heel hard weg, waaronder mijn teef die nu nog steeds niet om drijven geeft. Dan waren er nog 4 die echt aanleg leken te hebben, en 1 twijfelgevalletje. Het twijfelgevalletje bleek later een goeie te zijn, en 1 van de 4 die aanleg leken te hebben bleek niet geschikt. Maargoed, jij zal het wel beter weten met je 10 jaar ervaring. Of niet? ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ilona__ schreef:het nest waar mijn teef uit komt, hebben we de pups op 6 en 8 weken bij de schapen laten lopen. We konden toen erg duidelijk zien welke er aanleg voor hadden, en welke niet. 3 van de 8 liepen heel hard weg, waaronder mijn teef die nu nog steeds niet om drijven geeft. Dan waren er nog 4 die echt aanleg leken te hebben, en 1 twijfelgevalletje. Het twijfelgevalletje bleek later een goeie te zijn, en 1 van de 4 die aanleg leken te hebben bleek niet geschikt. Maargoed, jij zal het wel beter weten met je 10 jaar ervaring. Of niet? ;)
als ik een bc zou nemen zou ik die idd bij Danielle kopen en zeker niet bij jou... alleen al na het lezen van dit topic... jij hebt je er totaal niet in verdiept dat blijkt wel anders wist je ook van de ziektes af... :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Ilona__ schreef:het nest waar mijn teef uit komt, hebben we de pups op 6 en 8 weken bij de schapen laten lopen. We konden toen erg duidelijk zien welke er aanleg voor hadden, en welke niet. 3 van de 8 liepen heel hard weg, waaronder mijn teef die nu nog steeds niet om drijven geeft. Dan waren er nog 4 die echt aanleg leken te hebben, en 1 twijfelgevalletje. Het twijfelgevalletje bleek later een goeie te zijn, en 1 van de 4 die aanleg leken te hebben bleek niet geschikt. Maargoed, jij zal het wel beter weten met je 10 jaar ervaring. Of niet? ;)
uh ja nou en of.
Ilona__
geregistreerd lid

Prima, ieder zn eigen.[/img]
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Om eerlijk te zijn vindt ik sommige reacties wel wat overdreven hier, maar aan de andere kant, je motivatie is nou ook niet echt "diervriendelijk"
Ik neem 1 nest bij deze hond, puur omdat ik een aantal mensen ken die graag een pup van haar willen.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Hoi Sjaak,

Ik ben een super beginner maar de reacties vind ik niet helemaal overtrokken hoor.
Wat ik hier op het forum steeds lees is dat mensen heel erg betrokken zijn en wat expres fokken betreft (niet de oeps nestjes) dit juist heel zorgvuldig doen (met diverse onderzoeken e.d.).

Bij honden waar de herkomst redelijk onbekend van is (herplaatsers, buitenlandse dieren, uit het asiel, noem het allemaal maar op) wordt er meegedacht in ziek/zeer, opvoeding en de lol met de dieren enz enz. Ik merk dan ook dat het niet gaat om de honden zelf maar om de fokker.

Dus fokken, zomaar zonder voorafgaand diepgravend onderzoek is gewoon een big :neenee:
En ik kan me de harde reacties hierop goed voorstellen.
En de groeten van de mannen :zwaai
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Heeft je fokker dan niet verteld over de gezondheidstests die een BC moet doorstaan voordat ze een nest krijgen? Kijk, je kan niet gelijk alles weten maar het lijkt me wel logisch dat je zorgt dat je het wél allemaal weet voordat je een nest fokt. In ieder geval, zo denk ik erover. Omdat ik het ook echt heel rot zou vinden als ik honden zou fokken met HD, epilepsie of andere problemen omdat ik er niet genoeg over wist. Nou, mooi excuus dan. En vervolgens zit een ander gezin met een hartverscheurend probleem.
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Ilona__ schreef: Maar laat mij ook alsjeblieft het plezier hebben van een nest, en het plezier van het zien opgroeien van de pups..
Kun je ook uitleggen wat daar dan zo leuk aan is?? Er zijn hier een aantal mensen op dit forum waarbij, hoe zorgvuldig ook, het nest helemaal geen plezier heeft gegeven maar een heel hoop verdriet......

En mag ik, als pupkoper van zo'n 'slecht'-nest, ook plezier hebben aan mijn hond... en niet, zoals ik nu moet gaan doen, mijn vijfjarige hond laten inslapen omdat hij van alles mankeert....

Wist je trouwens dat je als fokker wettelijk aansprakelijk bent voor het product dat je levert...? Dat wil dus zeggen dat je aansprakelijk gesteld kunt worden voor eventuele ondeugdelijkheid aan het product.

Maar goed.... ga maar plezier hebben... :roll:
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Ik kan me goed voorstellen dat je helemaal opgewonden bent bij het idee een nestje te gaan fokken met je eigen hond. Spannend, leuk en opwindend. En dus plaats je hier een berichtje hoe je dat het beste kunt aanpakken. En nou blijkt dat er heel wat meer aan kleeft dan je gedacht had. Gut, dat kan gebeuren. Gelukkig heb je inderdaad dat berichtje geplaatst, anders had je misschien gedaan zoals zoveel anderen en gewoon een nestje genomen.

Nu je alle reacties zo'n beetje hebt doorgenomen, mag ik toch aannemen dat je zelf wel op internet bent gaan spitten naar welke ziektes er allemaal leven bij de Border Collie. Je hoeft tenslotte niet alles wat iedereen hier zegt voor zoete koek te slikken nietwaar? En ik denk dat je dan ook tot de conclusie moet komen dat je de dekking misschien een jaar moet uitstellen om eerst eens na te vragen hoe je jouw hond kunt laten testen op allerlei ziektes (voor zover die te testen zijn). Ondertussen kun je mooi navragen of de reu wel op al die ziektes is getest en eventueel vragen of ze dat alsnog willen doen.

En uiteindelijk kun je nog besluiten om het niet te doen en eens te gaan kijken naar een leuk hondje wat wel een stamboom heeft. Want wees eerlijk, wat kost zo'n ding nou eigenlijk? En als je dan zeker weet wie de ouders van jouw hond zijn, dan is dat ook fijn. Weet je ook welke ziektes er allemaal achter zitten etc.

Heb je de tijd om een kennelnaam aan te vragen, eens een seminar bij te wonen over fokken en aansprakelijkheid etc etc.

Ik begrijp dat je niet blij wordt van de reacties hier. En ik snap ook dat je dat van te voren niet bedacht had. En misschien is de toon niet helemaal de juiste om bij jou aan te spreken, maar kom op !! Ben je nu wakker geworden ?? Er zit hier nogal wat ervaring !! En dat je jong bent, is prima, maar dat je al die ervaring naast je neerlegt is ronduit dom.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

Ilona__ schreef: Maar laat mij ook alsjeblieft het plezier hebben van een nest, en het plezier van het zien opgroeien van de pups..
Heb je er over nagedacht dat een nestje ook geen plezier kan zijn?
Maar dat je niks anders dan ellende kan hebben, bijv. omdat er met de bevalling iets niet goed gaat, pups die niet lekker groeien ect.?
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

ik wil je even wijzen op dit topic!

heel cru dat wel:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=159845

lees vooral onderaan bladzijde 2!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013