lieke schreef:nathalietjuh schreef:johan1969 schreef:Collie x Malamute of collie x chow geeft wel mooie honden ! Zeker in Blue of Sable merle. (of wolfskleur merle)
Bij ons in de buurt woont iemand met een Akita x Collie, da's ook een heel mooie hond.
Ik moet zeggen dat ik collie-kruisingen over het algemeen heel erg mooi vind.
Wat voor karakter heeft deze colliexmalamute eigenlijk? Het eigenwijze, zelfstandige van de malamute of meer het herderachtige van de collie?
Ik vind het overigens een prachtige kruising.
De meeste colliekruisingen vind ik ook mooi, maar ik heb ooit een kruising berner sennenxcollie gezien en die zag er heel raar uit. Berner sennen met wat rafelige/rommelige haren rondom de kop. Was overigens ook geen lieverdje en kon niet met kinderen/andere dieren. Vreemd, want beide rassen zijn juist erg lief.
Die van mij had van beide wat van het karakter geerfd. Aan de ene kant heel makkelijk, snel lerend. Ik kon haar altijd los laten lopen, ze bleef altijd in de buurt, luisterde heel goed. Maar ik moest wel contact met haar blijven houden. Liet je haar bijvoorbeeld een hele tijd maar gewoon lopen, terwijl ik ergens bezig was en niet met haar bezig was, dan nam ze de benen. Ze was een meesteres in uitbreken thuis. Iedere deur kon ze open krijgen, maakte niet uit hoe of waar de deurklink zat. Een raam op een kier betekende een ontsnappings mogelijkheid. De koelkast moest een haak op evenals de keukenkastjes. Alles kon ze open maken op zoek naar voedsel. Wanneer het haar gelukt was iets open te krijgen waar voedsel in zat. Dan werd een gedeelte opgegeten en de rest begraven (zover dat mogelijk was in huis) Dit betekende dat je pakjes boter in de hoek van de bank kon verwachten of franse kaas ergens in een hoekje gepropt onder het bed.
Wanneer het haar lukte om te ontsnappen dan kon je er zeker van zijn dat ze op jacht ging, kippen waren niet veilig en at ze ook op. Daarnaast was ze een perfecte muizen vanger wat op stal wel weer erg handig was.
Maar gewoon met haar lopen, waar dan ook, was een genot. Kon altijd los en bleef ook altijd bij je in de buurt.