Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat gebeurt er met gepensioneerde diensthonden?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

MARC_S schreef:Volgens mij kun je honden van de ME niet als huishond houden. Die zijn wel erg hapgraag en hangen meestal gillend in de riem tijdens rellen. Ik denk niet dat die plaatsbaar zijn en ik denk dat die een spuitje krijgen als ze met pensioen zouden moeten gaan. Maargoed, zeker weten doe ik dat niet.
De ME honden zijn dezelfde honden die je op een doordeweekse dag achterin een politieauto ziet zitten. Zijn geen speciale honden.
Die gaan gewoon met pensioen en blijven vaak bij de geleider. Mocht dit niet lukken(bv geen ruimte genoeg) dan hebben we vaak genoeg leuke plekken waar de hond kan genieten van zijn oude dag. (manege, boerderijen e.d) Heel zelden word er een hond ingeslapen.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

Dingo schreef:
MARC_S schreef:Volgens mij kun je honden van de ME niet als huishond houden. Die zijn wel erg hapgraag en hangen meestal gillend in de riem tijdens rellen. Ik denk niet dat die plaatsbaar zijn en ik denk dat die een spuitje krijgen als ze met pensioen zouden moeten gaan. Maargoed, zeker weten doe ik dat niet.
De ME honden zijn dezelfde honden die je op een doordeweekse dag achterin een politieauto ziet zitten. Zijn geen speciale honden.
Die gaan gewoon met pensioen en blijven vaak bij de geleider. Mocht dit niet lukken(bv geen ruimte genoeg) dan hebben we vaak genoeg leuke plekken waar de hond kan genieten van zijn oude dag. (manege, boerderijen e.d) Heel zelden word er een hond ingeslapen.
overgens hing mijn hond ook gillend in de riem toen die dronken man te dichtbij kwam en sla bewegingen maakte op een paar meter afstand net als mijn border collie toen trouwnes.
Echter denkt deze zelfde hond dat ze een schoothond is en ligt met haar 30 kilo liefst op je te slapen terwijl je over haar buik aait :wink:

tuurlijk is er verschil mijn border had ook gebeten als ik niet was weggelopen maar meer uit angst e mijn mechel uit bescherming.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Dingo schreef:Dingo zit inderdaad binnen.
Maar Dingo is toch geen diensthond geweest?

Ik denk ook dat de meeste diensthonden gewoon plaatsbaar zijn na hun diensttijd.
Het is niet zo dat er geen screening plaatsvindt lijkt me, dus een moeilijkere scherpe hond zal niet bij beginnende hondenbaasjes geplaatst worden lijkt mek. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

MARC_S schreef:Ik vind echt dat er veel te heilig wordt gedaan over deze honden. Sorry. Natuurlijk is een ex sporthond uit de IPO prima te plaatsen als hij al huishond of in ieder geval kennelhond bij een gezin was. Maar hoe denk je dat het leven van een diensthond eruit ziet? Kennel, training, kennel, training, kennel, werken, kennel, werken. Dus hoe denk je met zo'n hond in je woonkamer om te gaan? Hij heeft soms wel 8-9 jaar in dezelfde kennel gezeten en achterin de kooi in de politieauto. Dan even wild bijten bij rellen en dan weer terug in de kennel in de loods van het hoofdbureau. En dan herplaatsen na een heel hondenleven en denken dat je gewoon je zus kan ontvangen met de kids als deze hond zijn plekje op de bank veroverd heeft?

Er zullen er genoeg zijn die het evt na lange trainingen kunnen, maar ik denk dat er ook genoeg zijn die daar helemaal niet meer toe in staat zijn. Het hebben van meer dan 1 baas kan al een probleem zijn voor zo'n hond. Laat staan een huiskamer en rondjes in het park met de andere hondjes. Vergis je vooral niet in wat voor leven die honden achter de rug hebben. Dat was geen op zondag naar het strand en op maandag de kinderen ophalen van school. Dus dat kun je ook niet van dat soort honden verwachten.

Ik denk dus dat de wat pittigere types allemaal netjes een spuitje krijgen als de kennel leeg moet voor de nieuwe hond. Wie neemt er nu een dolle kennelhond van 9 jaar in huis getraind op bijten terwijl er honderden herders te plaatsen zijn in NL die wel lief zijn?

Ik wil dus niet zeggen dat elke bijtwerkhond niet meteen heel erg lief kan zijn, maar na een werkend leven van 8-9 jaar kun je er echt niet zomaar een gezinshond van maken. Ja, met sommige.

Ik weet niet Marc hoeveel diensthonden je kent, maar ik vermoed niet veel. Ik ken er een heleboel en werk er dagelijks mee. Het is absoluut niet waar dat deze honden een spuitje krijgen. Ik kan je als voorbeeld onze eigen diensthonden noemen. Werkelijk geen enkele diensthond heeft een spuitje gehad nadat deze met pensioen is gegaan. Bij ons in de regio werken we niet met aparte ME-honden, dwz. wij doen gewoon allemaal dienst bij de ME tijdens rellen met onze hond.
Van al onze honden had je, indien een fotograaf aanwezig was dat soort foto's kunnen plaatsen.

Om als voorbeeld mijn eigen gepensioneerde diensthond te gebruiken. Daar zat daadwerkelijk een aan en uitknop op.
Om een voorbeeld aan te halen toen hij nog in de praktijk werkte. Tijdens de nachtdienst had hij bij langdurige rellen meerdere mensen gebeten en de daaropvolgende dag, terwijl ik lag te slapen na die dienst, werd ik wakker van speelvechtende jongens bij mij achterthuis. Dit waren een aantal buurjongens van 12 t/m 16 jaar die met elkaar aan het dollen waren en zelfs over de loslopende Cento heenvielen. Helemaal niets aan de hand. Geen haar op zijn hoofd die er aan dacht om die jongens wat te doen. Dezelfde hond binnen 12 uur.

Cento is nu met pensioen en leeft heerlijk bij ons thuis. Gaat ook meerdere keren per jaar mee op vakantie. Ligt los op de camping en is door groot en klein te aaien, met of zonder toezicht van mij.
Ik vergeet nooit weer de uitspraak van een serveerster in een restaurant in Callantsoog die Cento liefdevol over de kop aaide en zei:"Ik ben normaal erg bang voor herders maar voor deze niet, deze is heel erg lief, dat kun je aan zijn ogen zien. " Ik heb haar maar niet verteld dat ze waarschijnlijk nog nooit een herder had gezien die zoveel mensen had gebeten als deze. Dan had ze er alsnog een trauma aan over gehouden.

Alle honden van mijn collega's zijn in de praktijk ingezet geweest, dwz. die hebben daadwerkelijk gebeten. Tijdens ME-optredens, tijdens openbare orde of tijdens andere conflictsituaties. Of tijdens het opsporen van gevluchte verdachten als een speurhond niet kon worden afgewacht.
In de afgelopen 10 jaar zijn meerdere van deze honden met pensioen gegaan en op 2 na zijn ze allemaal bij de geleider gebleven om te genieten van hun oude dag. 2 konden door omstandigheden niet blijven maar deze hebben een fantastisch nieuw tehuis gekregen. Uiteraard worden deze honden niet bij jan en alleman geplaatst, maar 1 van deze 2 zit wel gewoon in een normaal gezin tot volle tevredenheid van hond én gezin :mrgreen: . ,de ander zit bij mensen zonder kinderen.

Mijn huidige diensthond is een hond die absoluut niet ergens anders geplaatst kan worden. Maar ook als dat wel zou kunnen blijft hij ook gewoon, geen haar op mijn hoofd dat ik mijn maatje door dik en dun in zal laten slapen. We zijn bijna 40 uur per week op elkaar aangewezen en hij heeft al heel wat collega's kunnen redden van mishandeld te worden tijdens gevechten (inclusief mijzelf) dus ook hij zal bij mij blijven totdat zijn lichaam het opgeeft. Het zijn gvd de meest waardevolle collega's en vrienden die er bestaan uiteraard ga je die geen spuitje geven :evil: .

Je het sowieso een beetje vreemd beeld van een diensthond bij de politie:
MARC_S schreef: Maar hoe denk je dat het leven van een diensthond eruit ziet? Kennel, training, kennel, training, kennel, werken, kennel, werken.
Bij ons gaat het toch echt héél erg anders. Zoals ik al aanaf lag Cento mijn vorige diensthond altijd al los in en rondom huis, maar bij mijn huidige diensthond kan dat dus niet. Maar ook deze draait gewoon mee met de rest. Dus werken en trainen, wat hij het allermooiste vindt, getuige zijn duidelijk teleurgestelde houding als hij niet in de auto mag, maar er langs moet :mrgreen: , daarnaast gewoon mee uit met de rest van de honden, gewoon mee aan de fiets, gewoon mee naar het bos.

Bijvoorbeeld de dag van vandaag; een vrije dag dus, vanmorgen eerst mee met vrouwtje hardlopen door het bos, 5 kilometer, daarna eten, dan in de kennel. Tussen de middag even het normale rondje van 25 minuten, daarna weer in de kennel. Vanmiddag was ik even lekker alleeen dus alle deuren op slot zodat er niemand plotseling binnen kan komen vallen en Mikey lekker los, achter thuis en in huis even lekker kroelen met elkaar. En nu straks onze buuffen wandeling :mrgreen: dat is er één van 10 kilometer. (onze zondagse hardloopavond is vervangen door een stevige wandeling ivm 1 zwangere buuf :wink: ).
Dus kennel-werk-kennel-trainen-kennel, dat is hier bij mijn diensthonden niet bekend, maar ik ken het ook niet bij mijn collega's.

En ook over ons werk en dat van de hond schets je een beeld dat ik niet ken:
MARC_S schreef:Hij heeft soms wel 8-9 jaar in dezelfde kennel gezeten en achterin de kooi in de politieauto. Dan even wild bijten bij rellen en dan weer terug in de kennel in de loods van het hoofdbureau.
Als ik aan het werk ben (meestal 's nachts) dan kom ik om 21.00 uur in dienst. Even een bakkie doen, even briefing en dan hup de straat op. Samen met mijn hond. Deze zit in een autokennel naast mij (tussen de voorstoelen) met open vluchtluik dus we zijn daadwerkelijk samen in de auto. Dan ergens in het midden van de nacht ga ik ff een bakkie doen en wat eten waarbij Mikey een half uurtje alleen in de auto zit en meestal de bstuurderstoel voor mij warm houdt :mrgreen: . Daarna de straat weer op met zijn tweetjes. We rijden met de collega's mee bij conflictmeldingen en inbraakalarmen, ook als ze auto's controleren met meerdere gasten die in onze administratie niet al te fris zijn bv..
Daarnaast als er geen meldingen zijn, zet ik eens een spoortje uit op het industrieterrein en wandel eens wat met hem in het rond in de buurt van wijken en bedrijven waar vaker wordt ingebroken.
Als ik overdag moet werken dan wordt er 's morgens getraind van 8-12 en dat houdt in dat we al die tijd in het bos zitten. 's middags met de hond de straat op zoals s'nachts. Of als er administratie ligt te wachtten,dan zit de hond in de auto of in de kennel tot de baas weer mee de straat op gaat.
En de hele nacht tegen elkaar aanlullen natuurlijk, want ja een menselijke collega zit er niet naast en je moet toch wat in 8 uur tijd. Mijn oude hond Cento kletste altijd terug (Duitser he :wink: ) Maar dat doet Mikey niet, die geeft meestal aan dat hij nog er nog is middels een kopstoot, een lebber of een poot op mijn arm.

Ik zal straks nog wat foto's opzoeken om één en ander te laten zien, maar ga nu voor die beloofde 10 km op pad, met gepensioneerde én huidige diensthond.

(excuus als er eens een letter is weggevallen, mijn toetsenbord is eigenlijk aan vervaniging toe)
Gr. Aniek

Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Inge schreef:
Dingo schreef:Dingo zit inderdaad binnen.
Maar Dingo is toch geen diensthond geweest?

Ik denk ook dat de meeste diensthonden gewoon plaatsbaar zijn na hun diensttijd.
Het is niet zo dat er geen screening plaatsvindt lijkt me, dus een moeilijkere scherpe hond zal niet bij beginnende hondenbaasjes geplaatst worden lijkt mek. :wink:
nee klopt. Dingo kan en doet wel alles, maar is altijd bij ons geweest.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

@budkes.. walhalla bij jou!
Mooi weergegeven hoe de honden meestal gehouden worden.. uitzonderingen daar gelaten :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat mensen die hier schrijven wel een stuk beter met hun honden omgaan dan gemiddeld. Ik bedoel daarmee dat wat ik hier lees allemaal al beter is dan ik op IPO ben tegengekomen. Daar zaten alle honden in de kennel, was het belachelijk ze binnen te laten en op meubels was al helemaal not done. Een klap voor z'n kop kon ie krijgen. Nou die honden zijn dus niet plaatsbaar want ze beter regelmatig flink om zich heen. Dus blijkbaar is het met diensthonden beter gesteld. Ik kan het me niet voorstellen maar dat zal wel aan mij liggen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik denk dat mensen die hier schrijven wel een stuk beter met hun honden omgaan dan gemiddeld. Ik bedoel daarmee dat wat ik hier lees allemaal al beter is dan ik op IPO ben tegengekomen. Daar zaten alle honden in de kennel, was het belachelijk ze binnen te laten en op meubels was al helemaal not done. Een klap voor z'n kop kon ie krijgen. Nou die honden zijn dus niet plaatsbaar want ze beter regelmatig flink om zich heen. Dus blijkbaar is het met diensthonden beter gesteld. Ik kan het me niet voorstellen maar dat zal wel aan mij liggen.
:19: ik heb een overgenomen Ipo hond die veel in de kennel zat en is weggedaan omdat hij en baas niet lekker gingen in de sport, mn op speurgebied..
Ik zat niet in de sport en nam hem in huis omdat ik zowiezo bij een eerdere ontmoeting toen er nog geen sprake was dat hij weggedaan zou worden ik al een hele grote klik met hem had..
Enige ding waar ik soms tegenaan loop is dat hij niet echt bekend is met andere honden te "spelen" hij wil dat niet hij is met mij bezig en doet zijn eigen ding.. of dat met IPO te maken heeft gehad weet ik niet.. het kan in zijn karakter zitten ook...

Ik vind dat je wel eenzijdig denkt.. ik train nu ook met bluf.. maar er met zijn drieen op uit is mij net zo heilig en ik genier ervan..
Herplaatsen zie ik niet gebeuren.. ik kies voor een individue en niet om een sport artikel... maar beiden zijn zo te herplaatsen..
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

blondie schreef:
MARC_S schreef:Ik denk dat mensen die hier schrijven wel een stuk beter met hun honden omgaan dan gemiddeld. Ik bedoel daarmee dat wat ik hier lees allemaal al beter is dan ik op IPO ben tegengekomen. Daar zaten alle honden in de kennel, was het belachelijk ze binnen te laten en op meubels was al helemaal not done. Een klap voor z'n kop kon ie krijgen. Nou die honden zijn dus niet plaatsbaar want ze beter regelmatig flink om zich heen. Dus blijkbaar is het met diensthonden beter gesteld. Ik kan het me niet voorstellen maar dat zal wel aan mij liggen.
:19: ik heb een overgenomen Ipo hond die veel in de kennel zat en is weggedaan omdat hij en baas niet lekker gingen in de sport, mn op speurgebied..
Ik zat niet in de sport en nam hem in huis omdat ik zowiezo bij een eerdere ontmoeting toen er nog geen sprake was dat hij weggedaan zou worden ik al een hele grote klik met hem had..
Enige ding waar ik soms tegenaan loop is dat hij niet echt bekend is met andere honden te "spelen" hij wil dat niet hij is met mij bezig en doet zijn eigen ding.. of dat met IPO te maken heeft gehad weet ik niet.. het kan in zijn karakter zitten ook...

Ik vind dat je wel eenzijdig denkt.. ik train nu ook met bluf.. maar er met zijn drieen op uit is mij net zo heilig en ik genier ervan..
Herplaatsen zie ik niet gebeuren.. ik kies voor een individue en niet om een sport artikel... maar beiden zijn zo te herplaatsen..
Toch herken ik dat dus ook wat Marc beschrijft hoor.
Ik denk dus ook dat de africhters die hier zitten niet erg representatief zijn voor de gemiddelde africhter.
Want ik ken ze ook bijna niet anders als in de kennel zitten en wandelen? waarom? hij mag tohc 2 a 3x in de week mee trainen?
blondie
Zeer actief

estelle schreef:
blondie schreef:

Toch herken ik dat dus ook wat Marc beschrijft hoor.
Ik denk dus ook dat de africhters die hier zitten niet erg representatief zijn voor de gemiddelde africhter.
Want ik ken ze ook bijna niet anders als in de kennel zitten en wandelen? waarom? hij mag tohc 2 a 3x in de week mee trainen?
Los van dat.. bikkel werd ook afgericht.. maar is toch ook herplaatst bij jou... zonder al te veel moeilijkheden..

Het ging om of bepaalde honden die een bepaalde opleiding hebben genoten te herplaatsen zijn.. in mijn ogen zijn de meesten dat wel.. mits wel bij een baas die met bepaalde karaktertrekken en eigenschappen om kan gaan.. en inziet wanneer iets af te kappen of iets niet toe te staan.. bij honden of bij omstanders.. dat is me dan om het even..

En ja ik weet dat er idd nog mensen zijn die de hond in de kennel hebben, ermee trainen, en ze aangelijnt uitluiten om te plassen en te poepen en verder hun ding doen op het trainingsveld..
En dat zijn ook vaak mensen die na een jaar of twee niet bereiken met hun hond wat ze voor ogen hadden..
Hier op het forum zitten geloof ik wat mensen die er een andere gedachte over hebben dan..
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik praat puur vanuit de diensthonden. Kom niet uit de africhting en kan daar dus ook niet echt over oordelen, de mensen die ik ken uit de africhting gaan wel goed met hun honden om. In ieder geval klopte er van je eerdere stellige mening over hoe er met diensthonden werd omgegaan en hoe er mee wordt gewerkt niet veel. Ik ken in ieder geval geen enkele diensthondengeleider die zo met zijn honden omgaat (en ik ken er veel :mrgreen: ).
Je moet het ook zo zien dat de meeste geleiders dit werk gaan doen als ze al jaren politie-agent zijn geweest en er voor kiezen omdat ze stapel zijn met honden.
Zo ga je ook het sollicitatiegesprek in, er wordt je tot in den treure voorgehouden wat voor "belasting cq. verplichting" het met zich mee brengt om 24/7 een diensthond bij je te hebben die je dus niet zomaar de hele dag in de kennel kunt plempen terwijl jij de hort op gaat.
Hoor ook altijd van nieuw geleiders dat ze bek af zijn in het begin, want niks einde dienst, kont op de bank. Nee, de hond moet eruit, er moet worden gefietst met de hond. Hij moet worden geborsteld etc. etc. En dan ben je praktisch de hele dag buiten geweest met je hond tijdens de training. Dat is vermoeiend ja, als je dat niet gewend bent.
Daar had ik dan weer weinig last van, de eerste dienthond hier werd hond nr. 3 in huis, dus ik was dat sowieso al gewend.

Dus ja dat jij je niet voor kunt stellen dat het met diensthonden beter gesteld is, dat ligt aan jou. :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ach Marc.. het is heel veel blabla vaak... ik weet waar je geweest bent en ook wie daar trainen en er is daar echt geen enkele hond die zo gevaarlijk is dat ie echt niet binnen zou kunnen :wink:

Overigens wonen er ook honden van die mensen een behoorlijk aantal gewoon in huis, itt wat ze tegen jou dus zeggen.

Verder ken ik ook genoeg honden die altijd in de kennel gewoond hebben maar verder top gesport en getraint hebben. Die honden (die ik dus ken) zou ik zonder blikken of blozen gewoon binnen kunnen hebben. Schatten van honden, heel sociaal.
Het is de keus van de baas om ze buiten te doen, net als ik dat doe met 2 van mn honden en daar is toch niks mis mee?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

malinois schreef:
ach Marc.. het is heel veel blabla vaak... ik weet waar je geweest bent en ook wie daar trainen en er is daar echt geen enkele hond die zo gevaarlijk is dat ie echt niet binnen zou kunnen :wink:

Overigens wonen er ook honden van die mensen een behoorlijk aantal gewoon in huis, itt wat ze tegen jou dus zeggen.

Verder ken ik ook genoeg honden die altijd in de kennel gewoond hebben maar verder top gesport en getraint hebben. Die honden (die ik dus ken) zou ik zonder blikken of blozen gewoon binnen kunnen hebben. Schatten van honden, heel sociaal.
Het is de keus van de baas om ze buiten te doen, net als ik dat doe met 2 van mn honden en daar is toch niks mis mee?
Ik denk dat wat betreft buiten houden en vervolgens naar binnen doen het geen problemen op hoeft te leveren. Mijn opa en oma hadden een Duitse herder, deze hond zat altijd buiten in de kennel en bracht een paar uurtjes binnen door, maar wilde het liefst snel weer naar buiten, je deed de hond niet echt een plezier met binnen zijn had ik het idee. Eerst overleed mijn opa, de baas van de hond. Mijn oma kon er niet goed meer voor zorgen en liet de hond door de bossen struinen overdags. Mijn oma moest opgenomen worden en de hond is herplaatst bij vrienden van mijn ouders. Behalve wat basisdingen had de hond van inmiddels 9 jaar niets geleerd en hij probeerde je nog al eens uit. Mijn opa en oma woonden midden in de bossen op de Veluwe, de hond zat nooit aan een riem maar sjouwde altijd los mee. Hij is binnen komen wonen bij de vrienden van mijn ouders, maar ik kan niet zeggen dat het nou zo'n leuke hond was. Hij pastte zich ontzettend snel aan aan het binnenleven en het leven in een dorp, alleen toen hij er achter kwam dat zijn nieuwe baasjes té lief waren en hem te weinig grenzen aangaven, begon hij te pushen. Uiteindelijk heeft hij drie keer gebeten. Ze hebben hem toch liefdevol voorzien van een oude dag en hij is daar nog zo'n twee jaar geweest. Ik denk wel dat als deze mensen consequent waren geweest en strenger voor Heros, hij prima binnen als huishond (maar wel één met een gebruiksaanwijzing) te houden was. Ik had nooit problemen met Heros, alleen mijn ouders wilden hem absoluut niet in huis nemen en ik woonde nog thuis. :( Ik had hem dolgraag willen hebben, wát een karakter had die hond.
Alleen deze hond heeft nooit pakwerk gedaan, maar bracht zijn leven wel in de kennel door, op de vier boswandelingen na elke dag toen mijn opa nog leefde.
frank1985
Zeer actief

Re:

Ongelezen bericht door frank1985 »

Budkes schreef:Hoor ook altijd van nieuw geleiders dat ze bek af zijn in het begin, want niks einde dienst, kont op de bank. Nee, de hond moet eruit, er moet worden gefietst met de hond. Hij moet worden geborsteld etc. etc. En dan ben je praktisch de hele dag buiten geweest met je hond tijdens de training. Dat is vermoeiend ja, als je dat niet gewend bent.
en dat kan ik dan wel weer beaamen :wink: :mrgreen: :cry:
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

estelle schreef:
-Gaby- schreef:
Ja, ik had ook die honden voor ogen die gillend in de riem hangen.. Het lijkt me wel dat als ze goed afgericht zijn, écht goed afgericht, het wel kan. Maar ik kan me voorstellen dat een hond het veel te leuk vindt, waardoor het misschien onbetrouwbaar wordt. Een vriend van me is pakwerker, hij loopt altijd in het pak, ooit wil hij ook een hond om mee te trainen, maar dat is meer voor de hobby/sport. Hij zegt dat honden echt veranderen van het pakwerk. En raadt het dan ook af voor iedereen die zijn hond gewoon als leuke gezinshond wil houden. Maar goed, ik ken ze niet van dichtbij dus ik weet het niet.
Wat een onzin zeg. En dat zegt dan een pakwerker? :roll:

Hier een hond die jaren pakwerk heeft gedaan en thuis tussen de kinderen hobbelt. Zojuist is ze nog mee geweest naar een instelling waar geestelijk gehandicapten zitten die van opwinding en blijheid aardig begonnen te gillen/schreeuwen, niks het handje hoor.
Wat een onzin :neenee:
Rascha is weliswaar niet gepensioneerd, maar op 4-jarige leeftijd afgekeurd omdat hij geschrokken was van een schot. Hoe het precies is gegaan weten we niet, maar hij is 2 jaar politiehond geweest en door dit voorval afgekeurd. Rascha is in het asiel beland. Daarna heeft mijn zwager hem daar opgehaald en doordat hij niet voor hem kon zorgen, omdat hij te lang alleen zat, is hij 2,5 jaar geleden bij ons gekomen.
We kennen Rascha dus al 4,5 jaar.
Rascha is een schatje! Tuurlijk, dit mag iedereen zeggen over zijn hond, maar ik zeg persoonlijk dat onze Rascha, een ex-politiehond, liever is dan Nebla, onze berner :wink:
Nebla, geen kwaad woord over, maar dat is ons 'kind' die is hier vol van liefde opgenomen en zo gedraagt ze zich ook :pffff: :love:
Rascha vraagt overal bevestiging voor, of hij op de bank mag, of hij achter je aan mag lopen naar buiten, of hij mag eten..dit wordt gelukkig wat minder, maar hij is super gevoelig.
Gaat een andere hond aan zijn achterwerk snuffelen, hem irriteren wanneer hij de bal wil vangen, achter hem aan gaat lopen en probeert te bijten, hij blijft negeren, negeren is hem geleerd!
Wordt het echt te gortig, dan snauwt hij een keer,(dit doet hij sinds een jaar, het blijft ook bij snauwen en zo vind ik het goed) ik grijp expres niet in, want hij negeert te veel, naar mijn idee.
Ik test dit alleen bij honden die ik ken.
Rascha doet nooit iets verkeerds, hij doet alles wat jij van hem wilt, dit zal mss elke hondenbaas willen maar niet op deze manier, Rascha is zo extreem dat je eigenlijk graag zou willen dat hij wat dominant gedrag zou vertonen of wat uit zichzelf wat ging doen.

Hij heeft continue het gevoel dat hij zichzelf moet bewijzen, terwijl wij helemaal verkocht zijn aan hem!
Dit proberen we hem ook duidelijk te maken de laatste jaren, en we hebben het idee dat dit langzaamaan lukt :ok:

Rascha wou tijdens wandelingen alleen maar werken..en maar gooien met die bal en maar commando's.
wij hebben hier de routine om 2x per dag een uur te lopen en nog 2 kleine uitlaatrondjes.
2x een uur werken houd hij prima vol, maar krijgt nou wel zoiets van..oké; ik hoef hier niet meer alles uit te halen en komt onderweg ook is een aai halen of een snoepje, eerder stond hij zo strak dat hij niet wist wat dat was.
Ook als ik door de weilanden en bossen ga struinen, komt hij minder bij me om te vragen of ik de bal gooi, puur omdat hij is lekker voor zichzelf aan het snuffelen is, daar geniet ik echt van!
Als hij wil dat ik de bal gooi, doe ik dat. Klinkt heel andersom, maar bij Rascha is dit de beste methode.

Ik heb kortom het idee bij Rascha dat hij teveel geclaimd is en zijn eigen ding en gevoel soms niet meer weet.

Maar soms..dit was ongeveer een half jaar geleden, komt er een kennis op me af lopen, heb de honden los en hij loopt in een grote boswachtersjas(werkt bij het staatsbosbeheer) en komt nogal dreigend over, en ken je hem beter, weet je dat het ook een tamelijk opvliegende man is.

Rascha bedenkt zich niet, spits zijn oren, zijn ogen gaan staren naar die man en zijn lippie ging omhoog!
Ik zag het en zei Rascha nee! Rascha het is goed, kom maar bij vrouwtje..
Dat deed hij :I:
Maar er blijven situaties die er voor kunnen zorgen dat ze wel hun ding doen.
Tuurlijk is hij is ontzettend waaks, hierbij buiten gesloten, maar dat is elke mechelaar.
En commando's; dit blijft erin zitten! Normaal niets mis mee, maar bij Rascha is dit niet goedgegaan op een of andere manier; ik wou het zo graag weten! :19: Kon hij maar praten!
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Re:

Ongelezen bericht door crutz »

bernersennenfan schreef:
estelle schreef:
-Gaby- schreef:
Ja, ik had ook die honden voor ogen die gillend in de riem hangen.. Het lijkt me wel dat als ze goed afgericht zijn, écht goed afgericht, het wel kan. Maar ik kan me voorstellen dat een hond het veel te leuk vindt, waardoor het misschien onbetrouwbaar wordt. Een vriend van me is pakwerker, hij loopt altijd in het pak, ooit wil hij ook een hond om mee te trainen, maar dat is meer voor de hobby/sport. Hij zegt dat honden echt veranderen van het pakwerk. En raadt het dan ook af voor iedereen die zijn hond gewoon als leuke gezinshond wil houden. Maar goed, ik ken ze niet van dichtbij dus ik weet het niet.
Wat een onzin zeg. En dat zegt dan een pakwerker? :roll:

Hier een hond die jaren pakwerk heeft gedaan en thuis tussen de kinderen hobbelt. Zojuist is ze nog mee geweest naar een instelling waar geestelijk gehandicapten zitten die van opwinding en blijheid aardig begonnen te gillen/schreeuwen, niks het handje hoor.
Wat een onzin :neenee:
Rascha is weliswaar niet gepensioneerd, maar op 4-jarige leeftijd afgekeurd omdat hij geschrokken was van een schot. Hoe het precies is gegaan weten we niet, maar hij is 2 jaar politiehond geweest en door dit voorval afgekeurd. Rascha is in het asiel beland. Daarna heeft mijn zwager hem daar opgehaald en doordat hij niet voor hem kon zorgen, omdat hij te lang alleen zat, is hij 2,5 jaar geleden bij ons gekomen.
We kennen Rascha dus al 4,5 jaar.
Rascha is een schatje! Tuurlijk, dit mag iedereen zeggen over zijn hond, maar ik zeg persoonlijk dat onze Rascha, een ex-politiehond, liever is dan Nebla, onze berner :wink:
Nebla, geen kwaad woord over, maar dat is ons 'kind' die is hier vol van liefde opgenomen en zo gedraagt ze zich ook :pffff: :love:
Rascha vraagt overal bevestiging voor, of hij op de bank mag, of hij achter je aan mag lopen naar buiten, of hij mag eten..dit wordt gelukkig wat minder, maar hij is super gevoelig.
Gaat een andere hond aan zijn achterwerk snuffelen, hem irriteren wanneer hij de bal wil vangen, achter hem aan gaat lopen en probeert te bijten, hij blijft negeren, negeren is hem geleerd!
Wordt het echt te gortig, dan snauwt hij een keer,(dit doet hij sinds een jaar, het blijft ook bij snauwen en zo vind ik het goed) ik grijp expres niet in, want hij negeert te veel, naar mijn idee.
Ik test dit alleen bij honden die ik ken.
Rascha doet nooit iets verkeerds, hij doet alles wat jij van hem wilt, dit zal mss elke hondenbaas willen maar niet op deze manier, Rascha is zo extreem dat je eigenlijk graag zou willen dat hij wat dominant gedrag zou vertonen of wat uit zichzelf wat ging doen.

Hij heeft continue het gevoel dat hij zichzelf moet bewijzen, terwijl wij helemaal verkocht zijn aan hem!
Dit proberen we hem ook duidelijk te maken de laatste jaren, en we hebben het idee dat dit langzaamaan lukt :ok:

Rascha wou tijdens wandelingen alleen maar werken..en maar gooien met die bal en maar commando's.
wij hebben hier de routine om 2x per dag een uur te lopen en nog 2 kleine uitlaatrondjes.
2x een uur werken houd hij prima vol, maar krijgt nou wel zoiets van..oké; ik hoef hier niet meer alles uit te halen en komt onderweg ook is een aai halen of een snoepje, eerder stond hij zo strak dat hij niet wist wat dat was.
Ook als ik door de weilanden en bossen ga struinen, komt hij minder bij me om te vragen of ik de bal gooi, puur omdat hij is lekker voor zichzelf aan het snuffelen is, daar geniet ik echt van!
Als hij wil dat ik de bal gooi, doe ik dat. Klinkt heel andersom, maar bij Rascha is dit de beste methode.

Ik heb kortom het idee bij Rascha dat hij teveel geclaimd is en zijn eigen ding en gevoel soms niet meer weet.

Maar soms..dit was ongeveer een half jaar geleden, komt er een kennis op me af lopen, heb de honden los en hij loopt in een grote boswachtersjas(werkt bij het staatsbosbeheer) en komt nogal dreigend over, en ken je hem beter, weet je dat het ook een tamelijk opvliegende man is.

Rascha bedenkt zich niet, spits zijn oren, zijn ogen gaan staren naar die man en zijn lippie ging omhoog!
Ik zag het en zei Rascha nee! Rascha het is goed, kom maar bij vrouwtje..
Dat deed hij :I:
Maar er blijven situaties die er voor kunnen zorgen dat ze wel hun ding doen.
Tuurlijk is hij is ontzettend waaks, hierbij buiten gesloten, maar dat is elke mechelaar.
En commando's; dit blijft erin zitten! Normaal niets mis mee, maar bij Rascha is dit niet goedgegaan op een of andere manier; ik wou het zo graag weten! :19: Kon hij maar praten!
niet iedere asiel herder is een afgekeurde politiehond
en al was het een niet geschikte hond, dan nog is het geen afgekeurde politiehond, maar een hond die het KNPV programma (de partikuliere training dus) niet af kon....
en het "verhaal" dat een hond op 4 jarige leeftijd ineens het schot niet meer af kon :denken: daar zal wel meer aan de hand geweest zijn....
estelle

Re:

blondie schreef:Los van dat.. bikkel werd ook afgericht.. maar is toch ook herplaatst bij jou... zonder al te veel moeilijkheden..
Ja maar ik geloof niet dat het veel uit had gemaakt wie er op de stoep had gestaan voor Bikkel. Ik heb ook nooit meer iets van ze gehoord (in het begin zelf een keer foto's gemaild) hoe het ging e.d. Ik vind dat dus vreemd en zulke dingen snap ik dus niet. Met al mijn herplaatsers heb ik nog contact, met de een wekelijks en met de ander eens in het jaar een berichtje.
Met bikkel is trouwens niks gedaan hoor. Ja bedoeling was knpv maar er was ze al snel duidelijk dat hij daar niet geschikt voor was.
Bikkel was trouwens een enorme angsthaas in de zin van in elkaar duiken als je een plotselinge beweginge maakte e.d. Ik heb ook dingen gehoord en dat bevestigd alleen maar mijn idee.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

estelle schreef:
blondie schreef:Los van dat.. bikkel werd ook afgericht.. maar is toch ook herplaatst bij jou... zonder al te veel moeilijkheden..
Ja maar ik geloof niet dat het veel uit had gemaakt wie er op de stoep had gestaan voor Bikkel. Ik heb ook nooit meer iets van ze gehoord (in het begin zelf een keer foto's gemaild) hoe het ging e.d. Ik vind dat dus vreemd en zulke dingen snap ik dus niet. Met al mijn herplaatsers heb ik nog contact, met de een wekelijks en met de ander eens in het jaar een berichtje.
Met bikkel is trouwens niks gedaan hoor. Ja bedoeling was knpv maar er was ze al snel duidelijk dat hij daar niet geschikt voor was.
Bikkel was trouwens een enorme angsthaas in de zin van in elkaar duiken als je een plotselinge beweginge maakte e.d. Ik heb ook dingen gehoord en dat bevestigd alleen maar mijn idee.
Wat raar om te lezen.
Ik begreep van de vorige eigenaresse dat ze het juist zo fijn vond om te horen dat Bikkel nu zo goed op zijn plek zat bij jullie. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:
en al was het een niet geschikte hond, dan nog is het geen afgekeurde politiehond, maar een hond die het KNPV programma (de partikuliere training dus) niet af kon....
en het "verhaal" dat een hond op 4 jarige leeftijd ineens het schot niet meer af kon :denken: daar zal wel meer aan de hand geweest zijn....
elke herder die een keer op een KNPV vereniging is wezen kijken is een politie hond :wink: . sterker 9 van de 10 mensen die ik tegen kom met een herder zegt dat het een politie hond is :roll: :wink:
Afbeelding
estelle

Inge schreef:
estelle schreef:
Wat raar om te lezen.
Ik begreep van de vorige eigenaresse dat ze het juist zo fijn vond om te horen dat Bikkel nu zo goed op zijn plek zat bij jullie. :denken:
Tuurlijk vonden ze het fijn dat het zo goed ging. En dat ze foto's kregen met een genietende bikkel in het bos.
Maar nadat ik geen foto's meer heb gestuurd heb ik ook nooit meer wat gehoord. :wink:
estelle

frank1985 schreef:
crutz schreef:
elke herder die een keer op een KNPV vereniging is wezen kijken is een politie hond :wink: . sterker 9 van de 10 mensen die ik tegen kom met een herder zegt dat het een politie hond is :roll: :wink:
hahha Ja bizar is dat he?
Ik krijg dat ook altijd te horen, dat de hond een politiehond is hoor, ja echt waar. :roll: :mrgreen:
Gos
Zeer actief

Re: Wat gebeurt er met gepensioneerde diensthonden?

Ongelezen bericht door Gos »

Maar goed, het ging hier over gepensioneerde diensthonden.....
frank1985
Zeer actief

Gos schreef:Maar goed, het ging hier over gepensioneerde diensthonden.....

oh sorry, nou daar heb ik geen ervaring mee maar ik denk dat een geleider als het kan zijn oude maatje toch wel bij zich wil houden... nogmaals als het natuurlijk kan...
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Wrs wel of niet..we weten het niet, maar ik denk ook dat er meer aan de hand is geweest dan alleen dat schot..
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Toch is hij volgens de asielmedewerkers en de vorige eigenaar die we wel hebben gebeld en gesproken wel 2 jaar in dienst geweest. Dus hij is niet gelijk tijdens de opleiding afgekeurd, het voorval met het schot is later voorgevallen :19:
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
crutz schreef:
Ik 'zeg' niets, ik neem informatie over en gegevens van de vorige eigenaar en van het asiel en of dat waar is, weet niemand, maar het lijkt me sterk dat je gaat liegen over 2 jaar dienst tijd.
Ik had zelf liever gewild dat het niet zo was, dan was het een meer ontspannen mechelaartje geweest. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bernersennenfan schreef:
frank1985 schreef:
crutz schreef:
Ik 'zeg' niets, ik neem informatie over en gegevens van de vorige eigenaar en van het asiel en of dat waar is, weet niemand, maar het lijkt me sterk dat je gaat liegen over 2 jaar dienst tijd.
Ik had zelf liever gewild dat het niet zo was, dan was het een meer ontspannen mechelaartje geweest. :wink:
het wordt altijd heel snel gezegd... sommige mensen zien de opleiding (KNPV dus) al als diensttijd...
Ik snap dat je gewoon overneemt wat er gezegd wordt maar wat er dus al gezegd is, de ervaring is gewoon dat het vaak niet klopt.
Hoezo zou het dan een ontspannen mechelaar geweest zijn denk je?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

nouuuuu ik ken ook een hond die nooit op het schot reageerde totdat hij een keer vreselijk aangepakt werd precies op het moment dat het schot klonk....sindsdien was het gebeurd met die hond als hij het schot hoorde.

Daar heeft maanden en maanden training ingezeten door zijn nieuwe baasje om hem uiteindelijk weer niet meer te laten reageren op het shcot.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:nouuuuu ik ken ook een hond die nooit op het schot reageerde totdat hij een keer vreselijk aangepakt werd precies op het moment dat het schot klonk....sindsdien was het gebeurd met die hond als hij het schot hoorde.

Daar heeft maanden en maanden training ingezeten door zijn nieuwe baasje om hem uiteindelijk weer niet meer te laten reageren op het shcot.
ja tuurlijk kan dat. Maar die keren dat dit gebeurd is natuurlijk op 1 hand te tellen.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

bernersennenfan schreef:
frank1985 schreef:
crutz schreef:

het was absoluut niet op jou bedoeld hoor ! was in het algemeen dat mensen die herders hebben als heel snel zeggen dat ze een politie hond hebben.
he maar de hond waar jij het over hebt kwam die uit het asiel oldenzaal. daar heeft ook een tijdje een hondgezeten die KNPV deed gezeten...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”