Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainen met slipketting

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: trainen met slipketting

Ongelezen bericht door malinois »

Een pup heeft hier wel een slipketting om maar puur voor gewenning van het geluid... hij zal zoals eerder genoemd al, later op examens/wedstrijden deze altijd om moeten hebben. Verder train ik met een pup aan een leren bandje... tot wanneer? Is heel verschillend, ligt aan de hond. Mijn jongste hond heeft bijna tot een jaar met een leren bandje getraint, Xena tot 6 maanden ongeveer... Daarna krijgen ze hier een prikker om met trainen, ik kan niet corrigeren met een slipketting en met een prikker gaat het uitstekend, juiste moment juiste correctie.
Overigens krijgen ze hier met een maandje of 10 ook een TT om, niet om te gebruiken ook puur voor het gevoel. Mocht ie ooit nodig zijn dan zijn ze er al aan gewend.
Overigens doe ik niet aan puppiespeeluurtjes, heb het met 2 van mn honden vroeger gedaan, nooit weer... ik zie er het nut niet van in, zeker niet met pups van diverse formaten...
Als er een andere pup op de club loopt kan ie daar mee spelen en anders spelen ze maar met mn andere honden of met mij... overigens wordt er niet gespeeld op het veld, veld is aandacht voor mij en niet om te spelen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hier ook standaard slipketting om. (verplicht op examen/wedstrijd)

verder als ik lijncorrecties geef, is die lijn verbonden met een prikband. maar gezien ik altijd los train, is ook de prikband er alleen maar om voor de 'mooi'

TT dragen ze ook, maar gebruik ik niet veel.

Fax doet het momenteel erg netjes en zit bijna in een vast patroon, waardoor ik eigenlijk niet meer corrigeren via fysieke prikkel. Een 'nee' of 'foei' of 'beter' is voldoende.
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

maart schreef:Hier ook standaard slipketting om. (verplicht op examen/wedstrijd)

verder als ik lijncorrecties geef, is die lijn verbonden met een prikband. maar gezien ik altijd los train, is ook de prikband er alleen maar om voor de 'mooi'

TT dragen ze ook, maar gebruik ik niet veel.

Fax doet het momenteel erg netjes en zit bijna in een vast patroon, waardoor ik eigenlijk niet meer corrigeren via fysieke prikkel. Een 'nee' of 'foei' of 'beter' is voldoende.
lees ik het nou verkeerd of lopen je honden met een slip,prikker,en TT ?
pas maar op dat ze niet krom gaan lopen :wink:
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

danm wat een trainingsmethoden allemaal..
het is een hond geen robot..

mijn cockertje draagt gewoon een riempje
en storm een slip omdat ie zichzelf dan smoort. als ie een andere hond wil pakken ..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

StormenRoxy schreef:danm wat een trainingsmethoden allemaal..

en storm een slip omdat ie zichzelf dan smoort. als ie een andere hond wil pakken ..
jouw cockertje is niet te vergelijken met een dh of mh van 30-40 kilo met hele andere werkdriften/eigenschappen :wink:
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

Dongo schreef:

jouw cockertje is niet te vergelijken met een dh of mh van 30-40 kilo met hele andere werkdriften/eigenschappen :wink:
ik heb ook niet alleen een cockertje.
maar ook een hond van 30 35 kilo. die hou ik ook met mijn slipketting
maar om nou alledrie tegelijk te gebruiken.. vind ik iets te ..
maar ja meningen verschillen hier over..
ik ga ook niet naar evenementen enz met ze..
die van mij hoeven alleen basis commando te kenne

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Dongo schreef:jouw cockertje is niet te vergelijken met een dh of mh van 30-40 kilo met hele andere werkdriften/eigenschappen :wink:
Het maakt mij niet uit, al was het een olifant.
Ik weiger om het als normaal te accepteren :pffff:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Bij de meeste standaard blokjes om met mijn honden kom ik één bepaalde man tegen met een Engelse stafford en een Yorkshire terrier aan de lijn. Leuke combi, en die stafford is gek op me en moet en zal even kroelen. Waarbij het me opviel dat hij een prikband om had. Heb ik niets van gezegd.

Nu kwam die man een keer met zijn honden door de straat lopen waar ik woon en stond ik net met een kastje te schuiven om hem door de deuropening te krijgen. En hij biedt zijn hulp aan. Maar zijn Staffie snapt niet wat de bedoeling is en maakt een verkeerde beweging, waarbij de prikband kennelijk aangesnoerd wordt. Gatver, ik hoor nog het gekerm. :jank: :(: Baasje vond het ook lullig voor zijn hond, maar het kwam blijkbaar vaker voor. En zegt, 'en nu moet hij het even goedmaken met me'. En ja hoor, de hond springt tegen hem op voor steun, duidelijk van streek, en hij kroelt zijn hond om hem gerust te stellen.

Ik heb niets gezegd, maar ja, dat vlak voor mijn neus, het zal wel duidelijk zijn geweest hoe erg ik het vond voor de hond. En ik heb hem idd aangeboden om hem een trektuig te lenen dat bij Aidan goed gewerkt heeft. Nu loopt hij gelukkig met de Staff aan een gewone leren halsband, iets waar ik stilletjes erg opgelucht over ben.

Ik heb tien keer niets met een prikband, ook niet 'alleen maar' om te corrigeren. Ik heb mijn dobers wel aan een slipketting, maar ook alleen maar nu ze een beetje behoorlijk aan de lijn kunnen lopen. Een hond die zich de hele tijd aan het eind van een lijn met slipketting loopt te wurgen vind ik een triest gezicht. Ik heb mijn honden geleerd dat de slipketting los hoort te zitten, zodra die vastsnoert sta ik stil en trek de ketting losser.

En nog even on topic: een pup doet alles voor je, als je hem maar goed behandeld. Daar is geen slipketting voor nodig, en geen rukken aan de lijn. Als je wel vind dat jouw pup dat nodig heeft, dan ben jij degene die een 'correctie' goed kunt gebruiken. Een trainer die een pup een slipketting om wil hangen is er één die mij persoonlijk weinig te bieden heeft. :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dongo schreef:

Ja dat zal best anders zijn , maar daar kies je dan ook wel voor.
ik persoonlijk wissel alles gewoon af, nu loopt hij in de winter altijd met een K9 tuig, gewoon ook voor de zichtbaarheid.
maar ja mijn hond is natuurlijk ook heel wat anders dan een herder :sst:
en er word gewoon tijdens de wandelingen getraint op aandacht,
want hij wil best nog wel eens uitvallen als hij de kans krijgt- wordt aan gewerkt :F:
Cantus
Zeer actief

tuurlijk kiest iemand daar zelf voor, maar dan mag het wel gerespecteerd worden...

het ging mij erom, dat bij bepaalde sporten en honden, bepaalde trainingsmethoden en middelen horen...stormenroxy deed het een beetje af(zo kwam het iig op mij over) alsof dat niet zou mogen, want een hond is immers geen robot...
frank1985
Zeer actief

Dongo schreef:tuurlijk kiest iemand daar zelf voor, maar dan mag het wel gerespecteerd worden...

het ging mij erom, dat bij bepaalde sporten en honden, bepaalde trainingsmethoden en middelen horen...stormenroxy deed het een beetje af(zo kwam het iig op mij over) alsof dat niet zou mogen, want een hond is immers geen robot...

Dikgedrukte snap ik niet....
hier zeg je dus bijv dat bij africhting 1 bepaalde trainings methode met de daarbij behorende middelen hoort ?
en dat is dus een methode met prikker,tt en slip ?

dat lijkt mij toch niet ?
Afbeelding
Cantus
Zeer actief

nee, je leest het verkeerd...

ik bedoel juist dat er meerdere methodes en middelen zijn...je eigen keuze wat je dus gebruikt of doet...
frank1985
Zeer actief

Dongo schreef:nee, je leest het verkeerd...

ik bedoel juist dat er meerdere methodes en middelen zijn...je eigen keuze wat je dus gebruikt of doet...
sorry dan heb ik het idd verkeerd begrepen
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dongo schreef:

Klopt, een Cocker is een stuk minder baasgericht en trainbaar dan een DH of MH. En toch heb je voor een Cocker geen correctiemiddelen nodig, knappe baasjes eigenlijk he :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Dongo schreef:

Klopt, een Cocker is een stuk minder baasgericht en trainbaar dan een DH of MH. En toch heb je voor een Cocker geen correctiemiddelen nodig, knappe baasjes eigenlijk he :mrgreen:
ik zie dan ook nog heel wat cockers die hun baas de rondte in proberen te sleuren :N:
Zoek stok!
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
ik zie dan ook nog heel wat cockers die hun baas de rondte in proberen te sleuren :N:
Dat doet mijn Kooiker ook, kwestie van prioriteiten :mrgreen: Wil niet zeggen dat ik hem niet kan leren netjes aan de riem te lopen zonder prikband. Ik zie overigens ook heel wat grotere honden hun baasjes het dorp doorsleuren, met slipketting :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

ik accepteer heel veel, maar er wordt niet gesleurd, respect dat jij dat niet erg vind :roos:
Zoek stok!
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ik accepteer heel veel, maar er wordt niet gesleurd, respect dat jij dat niet erg vind :roos:
Ik loop bijna nooit aangelijnd met de honden. Zou ik dat wel doen, dan zou ik er absoluut energie in steken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Dongo schreef:

Heb je de andere hond in haar onderschrift gemist?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

:wink: ja dat scheelt zeker, ik heb er bij DuCain ook heel wat energie in gestoken, maar hij loopt nu "gewoon" ontspannen naast me, tenzij hij weer een tijdje met de baas mee is geweest :F: maar dat beien we wel weer recht
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

om ff terug te komen op die trainings technieken.. ik doe dat niet zo af als zielig..
en ik snap dat bepaalde honden werkdriften hebben...

maar nu ff een vraag..
als je die drie middelen moet gebruiken prikker slip en th
vind je hond het dan wel leuk om te doen..

want als je zo veel middelen gebruikt.. lijkt het mij niet dat je hond het leuk vind..
want hij word dan inprinciepe gedwongen het te doen...

en nu snap ik wel dat een hond bepaalde dingen moet doen..
maar er zijn ook dingen die ze niet hoeven te doen. en als je hondensport doet moet het toch ook leuk zijn voor je hond..

en dan nog ff terug te komen op dat alleen eeen slip ketting niet werkt bij een grote hond..
mijn ouders hebben een mechelsexhollandse herder teefje.. is behoorlijk groot voor haar ras trouwens
weegt ongeveer 45 kg.. die handele wij ook alleen met slipketting heeft alleen een keer stroomband gehad voor blaffen..

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat vind ik jammer.
Volgens mij kan een slipketting een keertje nodig zijn, maar dit is in mijn ogen onjuist gebruik.
Daar is de slip niet voor bedoeld.
Je kweekt zo alleen maar sterke nekspieren.
En door veelvuldig (?) in de ketting hangen risico op beschadiging van de luchtpijp.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
StormenRoxy
Zeer actief
Labrador

ranetje schreef:

Dat vind ik jammer.
Volgens mij kan een slipketting een keertje nodig zijn, maar dit is in mijn ogen onjuist gebruik.
En door veelvuldig (?) in de ketting hangen risico op beschadiging van de luchtpijp.
oo hij leert snel hoor..
hij weet nu dat ie zichzelf smoort dus het gaat al beter... :ok:
en het gebeurt niet heel vaak want wij wonen rustig waar weinig mensen de hond uitlaten..

maar ik heb liever dat ie zichzelf een keer smoort als dat ie een andere hond gaat smoren ..

Afbeelding
Fin
Zeer actief

ranetje schreef:Dat vind ik jammer.
Ik ben het met Storm en Roxy eens dat ze ervan leren. Mijn honden hebben ook slipkettingen om, omdat ze graag achter katten aangaan. Daarbij kennen ze hun eigen kracht en de grenzen van de mijne, dus met een gewone halsband zijn ze heel wel instaat om al hun kracht in te zetten om toch achter zo'n kat aan te gaan. En dan snijdt zo'n halsband hen ook in de keel, zal hen bommen. :wink:

Met de slipketting om weten ze dat dat geen zin heeft, en is de kracht die ze op de slipketten en hun keel zetten veel minder en veel korter.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

christo schreef:
ranetje schreef:Dat vind ik jammer.
Ik ben het met Storm en Roxy eens dat ze ervan leren. Mijn honden hebben ook slipkettingen om, omdat ze graag achter katten aangaan. Daarbij kennen ze hun eigen kracht en de grenzen van de mijne, dus met een gewone halsband zijn ze heel wel instaat om al hun kracht in te zetten om toch achter zo'n kat aan te gaan. En dan snijdt zo'n halsband hen ook in de keel, zal hen bommen. :wink:

Met de slipketting om weten ze dat dat geen zin heeft, en is de kracht die ze op de slipketten en hun keel zetten veel minder en veel korter.
Ik zeg niet dat hij geen slip moet gebruiken.
Ik zeg dat de slip verkeerd wordt gebruikt op deze manier.
Als je hem goed gebruikt hoeft dat ding alleen maar om en wordt er totaal niet getrokken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fin
Zeer actief

ranetje schreef:Ik zeg niet dat hij geen slip moet gebruiken.
Als je hem goed gebruikt hoeft dat ding alleen maar om en wordt er totaal niet getrokken.
Als je je hond goed traint hoeft het ding alleen maar om en wordt er totaal niet getrokken. Maar als je hond besluit alle training in de wind te gooien en zijn kont tegen de krib, en al zijn kracht inzet om tòch die kat achterna te gaan, dan kun je bij een heel grote en sterke hond veel voordeel hebben van een slipketting die een dikke vette streep door dat soort snode plannetjes heen trekt. :mrgreen:
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

christo schreef:
ranetje schreef:Ik zeg niet dat hij geen slip moet gebruiken.
Als je je hond goed traint hoeft het ding alleen maar om en wordt er totaal niet getrokken. Maar als je hond besluit alle training in de wind te gooien en zijn kont tegen de krib, en al zijn kracht inzet om tòch die kat achterna te gaan, dan kun je bij een heel grote en sterke hond veel voordeel hebben van een slipketting die een dikke vette streep door dat soort snode plannetjes heen trekt. :mrgreen:

Maar dan moet je hem dus wel op strop hebben staan ..........

zelf ben ik er veel meer voorstander van om die ketting niet op stroppen te zetten en met de lijn op het vaste oog gewoon een correctie er mee te geven gecombineerd met stemcorrectie
In feite ondersteund de ketting dan de stemcorrectie en blijft het een hulpmiddel.
Fin
Zeer actief

Charles vd B schreef:Maar dan moet je hem dus wel op strop hebben staan ..........

zelf ben ik er veel meer voorstander van om die ketting niet op stroppen te zetten en met de lijn op het vaste oog gewoon een correctie er mee te geven gecombineerd met stemcorrectie
In feite ondersteund de ketting dan de stemcorrectie en blijft het een hulpmiddel.
Chris heeft door hoe hij een slipketting die niet op strop staat af kan krijgen. Om dezelfde reden loop ik ook niet met hem met een jachtlijn, als hij de kolder in zijn kop krijgt is die zo af.

Eerder in het topic heb ik al beschreven dat ik gewoon niet doorloop als ze zich gaan lopen verwurgen. Ik sta stil, doe de ketting goed en loop dan pas door. Dat is voor hen ook lekker duidelijk. Ik oefen voor de rest wel eens met de slipketting vast aan beide ringen, dus niet op strop, maar in een kattenrijk straatje zet ik hem wel op strop.

Ik heb overigens twee jaar met gewone halsbanden gelopen plus een klein jaar met GL's voordat ik ook maar overwoog om een slipketting te gebruiken, ik wilde eerst het trekken onder controle hebben voordat die dingen überhaupt omgingen. Nu ze redelijk goed aan de lijn lopen ben ik er wel blij mee, gewoon omdat ik ze er beter mee onder controle heb.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

piendepien schreef:
We gaan naar een hondenschool in Arendonk (belgie) en het is hier verplicht om de hond te trainen met een slipketting.

Ik heb daar geen problemen mee, want Pien wordt een grote sterke hond, maar ik hoor in mijn omgeving veel negatieve opmerkingen over trainen met slipketting.

Wat vinden jullie ervan?

Ik heb ook grote sterke honden en train/loop niet met een slipketting.
Kan ook hoor. :wink:
Mijn herplaatser,Jakko kwam met zijn negen maanden bij ons wonen en daar ging ik een verlate pupcursus mee doen.
Ik kom daar aan en de trainer zegt dat ik verplicht :roll: met een slipketting om moest trainen want dat was gebruikelijk daar.
ik ben gelijk opgestapt en heb *vriendelijk* bedankt.
Nee, ik zou daar dus niet gaan trainen, ik wil dat gewoon niet.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Het spijt me, maar als je een hulpmiddel nodig hebt om je hond te kunnen houden als hij iets wil doen wat jij niet wilt, waarom kies je dan iets wat hem pijn doet? Je hebt zat hulpmiddelen die geen pijn doen en die (net als de slipketting) niets oplossen.

Dat mensen die "hulpmiddelen" gebruiken bij africhting ed snap ik. Daar moet geld verdient worden. Je kunt je hond namelijk ook met een clicker leren zijn driften in bedwang te houden. Het duurt alleen effe langer. Daarbij zijn er weinig tot geen mensen die je daarbij kunnen helpen, dus ben je op jezelf aangewezen en dat is in de africhting nou niet echt handig.

Overigens is ervoor kiezen niet te trainen en er een hulpmiddel om te hangen ook een bewuste keuze. Sommige problemen zijn geen problemen, maar gewoon ietwat onhandig.

Maar goed, deze vraag ging over een pup en een hondenschool. Ik denk dat TS genoeg weet ....
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”