Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik ben gebeten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Re: Ik ben gebeten

Ongelezen bericht door wendy71 »

Vreselijk Marleen!, ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent.
Het uitlaten zou ik mooi aan buuf zelf overlaten, heel veel sterkte en beterschap met je verwondingen. :roos:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Hij wordt tuurlijk wel uitgelaten, maar altijd volgens het schema en naar mijn mening niet voldoende qua tijd. Zelfs Benny moet meer lopen van mij.
Als ik m uitlaat, loop ik minimaal half uur tot een uur met m.

Baas weet van niets denk ik, ik heb geen contact met hem en Gio heeft hem er niet over gesproken voor zover ik weet.

Ze slaat m niet 'zonder reden', hij krijgt een mep als hij naar een andere hond uitvalt.

Ik weet niet wat er in zn kop omgaat. Ze heeft de DA gebeld, die zei dat ik waarschijnlijk een schrikreactie had laten zien. Wanneer dan, toen ik zei dat hij aan de voet moest?
Of dat het van hem een schrikreactie was. Ben ik het totaal niet mee eens. Een hond die schrikt, kan happen, tuurlijk. Kan raak happen, maar dan stopt hij direct weer. Die gaat toch niet door, lijkt mij. Dat mocht ik dus niet zeggen, want ik mocht Boomer, die ik als voorbeeld gebruikte, niet met Dino vergelijken. Het zijn 2 verschillende honden.
Heb gezegd dat ik het een absoluut abnormale reactie vind en absoluut geen schrikreactie.
Heb het hele verhaal voor haar uitgeschreven, voor haar verzekering.
Had ze niet nodig, want ze had mn naam en adres al, plus mijn versie van de verwondingen. Heb het toch gegeven.

Ze moest foto's van de jas, foto's van de verwondingen, anders keert haar verzekering niet het geld voor de jas uit.
Ik ga dus geen foto's van mijn borst maken, zegt Gio, dat is nergens voor nodig voor de vergoeding van mijn jas.
Dus... ik mag zo weer leuk naar de huisarts, die moet een verklaring opstellen, waarin ook de blauwe plekken precies staan enzo.
Ondertussen bleek gisteren dat ik nog een snee heb, onderaan mn borst.

Ze zei overigens wel te begrijpen dat ik m voorlopig niet uit wilde laten. Heb gezegd dat ik m helemaal nooit meer uitlaat. Ben niet bang van m, absoluut niet, maar ga het niet opzoeken.
Ze wil wel samen de honden uitlaten, maar dat hou ik ook af.
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Nou zeg dat is allemaal nogal heftig. Jammer voor jou en voor de hond dat dit is gebeurt. Ik denk dat de zwangerschap er wel degelijk mee te maken heeft. We horen wel vaker dat honden anders reageren als de lucht (hormonen) veranderen van de vrouw. Denk dat je ook zeker niet aan uitlaten moet denken zolang je zwanger bent en zogend (ja dat klinkt raar haha) maar ook dan heb je een andere geur voor de hond dan je normale lucht.
Tja die Mechelaartjes kunnen soms aardig fel uit de hoek komen...... hoop dat het snel beter met je gaat.
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Eastmoor schreef:Nou zeg dat is allemaal nogal heftig. Jammer voor jou en voor de hond dat dit is gebeurt. Ik denk dat de zwangerschap er wel degelijk mee te maken heeft. We horen wel vaker dat honden anders reageren als de lucht (hormonen) veranderen van de vrouw. Denk dat je ook zeker niet aan uitlaten moet denken zolang je zwanger bent en zogend (ja dat klinkt raar haha) maar ook dan heb je een andere geur voor de hond dan je normale lucht.
Tja die Mechelaartjes kunnen soms aardig fel uit de hoek komen...... hoop dat het snel beter met je gaat.
Groetjes Angela
Ik vind 'aardig fel' wel een beetje een understatement voor een aanval waarbij de hond naar de keel springt?

Maar Marleen: je buuf doet er dus feitelijk verder niets mee (behalve je schade vergoeden)?
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Expecting schreef:Maar Marleen: je buuf doet er dus feitelijk verder niets mee (behalve je schade vergoeden)?
Voor zover ik tot nu begrepen heb niet nee. En zelfs die schade vergoeden (leren jas, voor € 80,- op de Zwarte Markt gekocht) hangt dus af van de verzekering.. Maar de vriendschap mag er niet onder lijden, onder wat er gebeurt is..

Ga zelf wel een jas kopen zondag, wacht niet op haar.
Wordt een beetje :mep: :S: :mep: van dat gedoe. :S:
Het is niet mijn schuld wat er gebeurd is, vind ik.
Iemand zei; bel de baas zodat die de dierenbescherming kan zeggen wat er gebeurt is. Denk dat ik Gio inderdaad naar die baas laat bellen, al is het maar om te vertellen wat er gebeurt is. Denk namelijk niet dat zij dat doet.
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Eastmoor schreef:Denk dat je ook zeker niet aan uitlaten moet denken zolang je zwanger bent en zogend (ja dat klinkt raar haha) maar ook dan heb je een andere geur voor de hond dan je normale lucht.
Ik laat m helemaal nooit meer uit.. Heb ik haar ook verteld.
Laat alleen mn eigen honden nog uit, verder heeft iedereen pech. :S:
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull

Ongelezen bericht door nana »

Dit is vaak het probleem bij bijtincidenten. Het is niet jou schuld dat je gebeten bent en ik hoop dat jullie eruit komen en dat de hond niet de dupe ervan wordt .
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Wat een nare ervaring, ik hoop dat de wondjes geen narigheid geven en snel weer herstellen.

Wat ik denk naar aanleiding van je verhaal is dat je (onbewust) de strijd bent aangegaan met de hond door perse dingen af te willen dwingen (aan de voet) terwijl de hond het nog helemaal niet eens is met jouw superieur zijn. Maar dat is dus naar aanleiding van wat jij verteld en ik kan er uiteraard helemaal naast zitten.

Verder denk ik dat dingen afdwingen (zoals zit of aan de voet) niet de methode is om met zo'n hond om te gaan. Ik ben het wel met je eens dat een commando die gegeven is opgevolgd moet worden. Maar daarom zou ik er dus voor kiezen om niet in zulke situaties te komen met deze hond. Dus geen overbodige commando's geven totdat de band goed is.

Buck blijft bijvoorbeeld vriendelijk naar andere mensen als ze vriendelijk naar hem zijn, zouden ze dingen willen afdwingen als niet zijn baas zijnde dan reageert hij ook fel.
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Maar dan zou je dus helemaal geen enkele andere hond uit moeten laten..
Ik verwacht altijd, al 4 jaar, van hem dat hij aan de voet komt bij de lift. Het zou kunnen dat dit voor hem nu een reden was om te bijten, maar dan had ik eerlijk gezegd verwacht dat hij het de 1e keer dat ik m uitliet zou doen, omdat ik toen minder bekend was met hem.

Afdwingen vind ik meer fysiek, wat ik deed is het commando geven (streng bij de 2e keer opstaan), maar ik pak m nooit fysiek vast om m bv. op de goede plaats te duwen. Dat zal ik nooit doen, bij geen enkele hond die niet bij mij in huis woont.
Boomer zal ook fel reageren als een 'vreemde' denkt hem aan te kunnen pakken.. Nou zal hij vrijwel zeker alleen in de lucht happen en niet in een persoon, maar dat weet je nooit 100% zeker. Die wordt dus alleen door ons en door deze buurvrouw uitgelaten. En zij zal hem ook niet fysiek aanpakken, want dan heeft ze een probleem, niet in de laatste plaats met ons persoonlijk.

Wat het ook is, Dino wordt alleen door zn eigen bazen uitgelaten en door mij en Gio. Verder door niemand. Ook niet door de zoon, van nu 13. Wat ik overigens alleen maar heel verstandig vind. Dus het is niet dat hij bij allerlei mensen in handen komt, of dat iedereen wat anders van m wil. Hij moet bij iedereen aan de voet, altijd bij de lift. Zij reageren anders als hij het niet doet, dan krijgt hij uiteindelijk een klap. Ik niet, ik zeg het streng.

Maar goed, gebeurd is gebeurd. Het doet pijn, maar dat geneest wel weer.
Jackira
Zeer actief

Niet alle honden hebben zo'n karakter, dus je kunt best andere honden uitlaten. :wink: Alleen voor een hond met dit karakter is dat niet zo geschikt. Dat je 4 jaar geleden wel commando's kon geven wil niet zeggen dat er nooit meer interactie tussen jullie plaats vind in de zin van rangorde. Dat Buck nu mij als baas accepteerd wil niet zeggen dat dat morgen ook zo is. Ik kan afgeleid zijn, zorgen hebben, minder goed in mijn vel zitten. Sommige honden hebben dat feilloos door en maken daar gebruik van.

Maar kan me voorstellen dat je er van schrikt en boos bent.
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt gelijk Ri@, klinkt logisch allemaal.
Voorlopig ben ik echter van plan geen enkele hond uit te laten, buiten die van mezelf.. :mrgreen:
Jackira
Zeer actief

M@rleen schreef: Voorlopig ben ik echter van plan geen enkele hond uit te laten, buiten die van mezelf.. :mrgreen:
Dat kan ik me voorstellen. :wink:
Spike4
Actief

Ongelezen bericht door Spike4 »

beterschap
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sterkte Marleen en beterschap.
Lijkt me een nare gewaarwording als je na 4 jaar lang uitlaten opeens gebeten wordt door de hond.
Ik denk dat ik daar zelf na vier jaar ook geen rekening meer mee zou houden.
Is de hond misschien meer gespannen door de thuissituatie?
Ik krijg tenminste de indruk uit je verhaal dat echtgenoot van buuf binnenkort ex-echtgenoot is?
En kan die mijnheer de hond wel de baas?

Je hebt van die geschreven verklaring van de gebeurtenissen voor de verzekering toch wel een kopie hoop ik? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Is de hond misschien meer gespannen door de thuissituatie?
Ik krijg tenminste de indruk uit je verhaal dat echtgenoot van buuf binnenkort ex-echtgenoot is?
En kan die mijnheer de hond wel de baas?

Je hebt van die geschreven verklaring van de gebeurtenissen voor de verzekering toch wel een kopie hoop ik? :wink:
Hij is nu meer gestressed dan anders, maar logisch ook, zijn baas is ZIJN baas.. net zoals Boomer bij hoort. Die wordt doodongelukkig als ik weg zou gaan en m bij Gio zou laten. Terwijl Gio echt heel lief is.
Baas woont daar nu alleen niet meer en krijgt de hond niet mee.

Ja, ik heb het in mijn pc staan allemaal, heb het netjes uitgetikt.
Heb ook van de dokter nu een verklaring van mn 'verwondingen', die kopieer ik ook eerst voordat ik die weggeef.

Gio's eerste gedachte was dat baas misschien langsgeweest was, maar dan nog.. Er zat ruim 5 min. tussen dat ik de deur opendeed en dat hij me beet.. En de 1e keer dat ik 'voet' zei, ging hij keurig netjes zitten.
Maar ik weet het allemaal ook niet, vond de verklaring van Ri@ wel duidelijk.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Poeh schrikken zeg. Zéker als die naar je keel grijpt. :N:
De verklaring van Ria klinkt me ook wel logisch in de oren.
Hopelijk herstel je snel en zou de hond even lekker met rust laten ja. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ri@ schreef:Wat een nare ervaring, ik hoop dat de wondjes geen narigheid geven en snel weer herstellen.

Wat ik denk naar aanleiding van je verhaal is dat je (onbewust) de strijd bent aangegaan met de hond door perse dingen af te willen dwingen (aan de voet) terwijl de hond het nog helemaal niet eens is met jouw superieur zijn. Maar dat is dus naar aanleiding van wat jij verteld en ik kan er uiteraard helemaal naast zitten.

Verder denk ik dat dingen afdwingen (zoals zit of aan de voet) niet de methode is om met zo'n hond om te gaan. Ik ben het wel met je eens dat een commando die gegeven is opgevolgd moet worden. Maar daarom zou ik er dus voor kiezen om niet in zulke situaties te komen met deze hond. Dus geen overbodige commando's geven totdat de band goed is.

Buck blijft bijvoorbeeld vriendelijk naar andere mensen als ze vriendelijk naar hem zijn, zouden ze dingen willen afdwingen als niet zijn baas zijnde dan reageert hij ook fel.
dat denk ik ook
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
X mechelaar XL
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising mechelaar uit KNPV lijnen
Boerenfox

Ongelezen bericht door X mechelaar XL »

Krijg er kippenvel van, wat zul jij geschrokken zijn :N:
Kan me voorstellen dat je er erg mee zit, nog een geluk bij een ongeluk dat je een leren jas aanhad!

Als het mij was overkomen dan had ik nu net als jou enorm zitten malen over het "waarom?"
Ook al zou ik de hond nooit meer willen/ hoeven uitlaten, ik zou niet eerder rust hebben voordat ik zou weten wat de reden was.

Ik denk persoonlijk dat de verstoorde rangorde in de thuissituatie van de hond best een invloed zou kunnen hebben.

Daarnaast heb ik bij mijn eigen hond meegemaakt dat zij geen gezag (en al helemaal geen correcties) van andere mensen dan van ons accepteerde.
Mijn instructeur is een aantal keren gegrepen door mijn hond toen hij mijn hond overnam om mij iets voor te doen.

Zelf kon ik mijn hond ten alle tijde op elke manier corrigeren, terwijl mijn instructeur al gegrepen werd toen hij het zoek commando herhaalde.
Net alsof de hond de druk niet aan kon, terwijl er eigenlijk amper druk was in verhouding.

Vanuit de buurvrouw gezien kan ik mij goed voorstellen dat ze precies wil weten wat er gebeurd is en dat ze veel contact zoekt, ik kan me ook voorstellen dat jij er nu even geen behoefte aan hebt.

Misschien is het goed haar te vertellen dat je haar niets kwalijk neemt en dat je niet boos bent maar dat je even tijd nodig hebt om na te denken en bij te komen van de schrik.
Daarbij kun je afspreken dat je haar belt als je wilt praten of alvast afspreken wanneer jullie om de tafel gaan om te voorkomen dat ze je blijft "stalken"

Wellicht is het een idee om een gedragsdeskundige in te schakelen om te weten te komen waarom de hond gebeten heeft, dat is niet alleen fijn voor jou om te weten maar ook verstandig om herhaling te voorkomen.

Grote kans dat jij de hond niet meer gaat uitlaten, maar een hond die "opeens" zo bijt zou misschien ook een gevaar kunnen vormen voor de omgeving.
Uit je verhaal blijkt sowieso dat de buurvrouw wel wat tips zou kunnen gebruiken.

Veel beterschap en ik hoop dat je er snel achter komt waarom de hond gebeten heeft!
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Allereerst ik hoop dat je snel weer helemaal beter bent.
Ik zat wat betreft de hond eigenlijk aan een combinatie van dingen te denken. Stress door een verandering in het huishouden, een leren jas, die misschien in zijn ervaring 'vreemd' rook en je eigen lichaamsgeur die langzaam veranderd door je zwangerschap. Voor een mechelaar kan dat bij elkaar net te veel van het goede zijn geweest. Toch zou ik als ik zijn baas was ook een lichamelijke oorzaak niet uitsluiten. Alles even anders als anders en bv ook nog een flinke buikkramp ,daar kan de hond ook (grof gezegd) van over de rooie gaan. Maar het blijft allemaal theorie natuurlijk.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Daarnaast heb ik bij mijn eigen hond meegemaakt dat zij geen gezag (en al helemaal geen correcties) van andere mensen dan van ons accepteerde.
Mijn instructeur is een aantal keren gegrepen door mijn hond toen hij mijn hond overnam om mij iets voor te doen.
Hier heb ik het zelfde met mijn mechel meegemaakt, die accepteerd ook geen commandos van andere.

Ik zorg ook dat ik de eenigste ben die mijn hond uitlaat, zelf als ik doodziek op bed lig dan maar alleen voor de deur uit.

Een van mijn uitlaathonden heeft een paar keer gegromd tegen zijn bazin toen zei een paar maanden zwaner was dit was/is en erg onderdanige hond maar ze hoefte echt niet in de buurd te komen hoor na een tijdje wende hij eraan en ging het wel maar pas toen de kleine een jaar was vertrouwde ze heb weer en anders om.

Je verteld dat er met de hond kpv getraint is, nou weet ik niet of hij die training iedere week deed en intensief ermee bezig was? ik ken namelijk 2 honden van verschillende eigenaars die ineens met de training stopte na 3x per week getraint te hebben en naast een wandeling ook niets mee werd gedaan en beide honden hebben ineens mensen gebeten zowel bekende als onbekende die ineens langs rennen of aaien oid. terwijl ze daar voor nooit in dat soort situaties hebben gebeten.
Vooral omdat er bijna niets met de hond word gedaan denk ik dat de hond zichzelf loopt opte fokken en die agressie moest er een keer uit, hond had miss. een rot dag en jij lichamelijk niet helemaal 100% dus jou kon hij wel even aan.

Overgens denk ik niet dat dit uit pure dominantie was maar ik denk eerder dat hij je uitprobeerde en dat doen werk herder nou eenmaal zo kijken hoe je reageerd, ik zie het onderling ook als er een vreemde dominante hond bij komt dan daagt mijn herder hem eerst uit door te gaan happen (wel in de lucht dan of zachtjes in zijn kont).
Overgens toen mij herder de trainen beet beet ze zich gelijk goed vast in zijn been en liet pas los toen ik een gil gaf.

Het kan ook dat hij wel jou plat probeerde te krijgen in zijn ogen maar omdat hij vlees voelde anders dan wat hij gewnet is op het pas liet hij eerst los.
Een trainen test regelmatig honden die zelfstandig een erf moeten bewaken en allen er zijn een paar honden geweest (niet veel) die zonder de steun van de baas en met de schrik van het onbekende wat ze ineens vast hebben ipv het pak dat ze verbaast los laten en dan gaan happen en opspringen.

Ik denk dat iemand dat hondje weer wat te doen moet geven en door te trainen (welke sport dan ook) zal hij ook weer weten wie de baas is.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

M@rleen schreef:Hij moet bij iedereen aan de voet, altijd bij de lift. Zij reageren anders als hij het niet doet, dan krijgt hij uiteindelijk een klap. Ik niet, ik zeg het streng.
als ik dit zo lees, krijg ik de indruk - meer is het niet, ik weet niet hoe het commando aangeleerd is - dat dat zitritueel bij de lift nogal stresserend voor de hond is. Een toch al gestresste hond nog verder onder druk zetten is niet risicoloos als je niet overduidelijk boven hem staat ( en ook niet de methode om overduidelijk boven hem te komen staan, wat helaas nogal al eens gedacht wordt. )

Ik gebruik zelf het zit - commando ook wel om rust in een niet - eigen hond proberen te krijgen, maar stel dan een beloning in het vooruitzicht, namelijk een koekje dat ik ondertussen te voorschijn tover, en ik beloon dan ook verbaal.

Van een verbale correctie of druk ben ik ook niet vies, maar het blijft altijd wel inschatten of het zin heeft en of de hond het zal accepteren. Een foute inschatting is snel gemaakt bij sommige rassen.

Wel probeer ik dan altijd de ontspanning weer terug in de hond te krijgen door beloning van goed gedrag ( verbaal of anderszins. )

Wat zal je geschrokken zijn trouwens, hoop dat je een beetje over de ergste schrik heen bent, en dat je goed herstelt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”