Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie heeft er een Kuvasz? wat is jullie ervaring met dit ras?
Moderator: moderatorteam
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
- Aantal honden: 1
Re: Wie heeft er een Kuvasz? wat is jullie ervaring met dit ras?

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
-
Dj0w
Hallo!
net even met mijn hondje over het strand geweest, en ging weer super goed, hij blijft netjes bij me, en luisterd heel goed en speelt leuk met andere honden. wat ook leuk was is dat twee mensen mij aanspraken en ze vertelde dat ze zelf ook altijd 3 kuvaszen hebben gehad. 3 reu'tjes, ik was natuurlijk erg geinteresseert, en vroeg veel, en vertelde dat er vaak negatief wordt gereageerd als je met je hondje loopt, en dat ze vaak zeggen van "nu is de hond nog lief, maar dat is over een jaar wel anders"
Maar die mensen vonden dat echt onzin, ze zeiden dat ze nooit problemen hebben gehad met hun honden en dat als mijn hond nu al goed luisterd en goed los kan lopen dat dit echt niet zomaar veranderd. als je gewoon lief bent en consequent dat het allemaal goed komt. hun honden konden altijd los, en luisterde altijd goed, en waren nooit vals of bijterig naar andere mensen toe. dus ik ben er toch wel van overtuigd dat de opvoeding gewoon heel belangrijk is, en als je ze zoveel mogelijk aan alles laat wennen dat het harstikke lieve honden worden en blijven.
xxx
net even met mijn hondje over het strand geweest, en ging weer super goed, hij blijft netjes bij me, en luisterd heel goed en speelt leuk met andere honden. wat ook leuk was is dat twee mensen mij aanspraken en ze vertelde dat ze zelf ook altijd 3 kuvaszen hebben gehad. 3 reu'tjes, ik was natuurlijk erg geinteresseert, en vroeg veel, en vertelde dat er vaak negatief wordt gereageerd als je met je hondje loopt, en dat ze vaak zeggen van "nu is de hond nog lief, maar dat is over een jaar wel anders"
Maar die mensen vonden dat echt onzin, ze zeiden dat ze nooit problemen hebben gehad met hun honden en dat als mijn hond nu al goed luisterd en goed los kan lopen dat dit echt niet zomaar veranderd. als je gewoon lief bent en consequent dat het allemaal goed komt. hun honden konden altijd los, en luisterde altijd goed, en waren nooit vals of bijterig naar andere mensen toe. dus ik ben er toch wel van overtuigd dat de opvoeding gewoon heel belangrijk is, en als je ze zoveel mogelijk aan alles laat wennen dat het harstikke lieve honden worden en blijven.
xxx
- Moos
- Zeer actief
Tuurlijk is opvoeding belangrijk, maar als bepaalde karaktereigenschappen in een hond zitten, zitten ze erin hoorDj0w schreef: dus ik ben er toch wel van overtuigd dat de opvoeding gewoon heel belangrijk is, en als je ze zoveel mogelijk aan alles laat wennen dat het harstikke lieve honden worden en blijven.
xxx

-
Dj0w
Ja natuurlijk, maar er worden dingen gezegd als, over een jaar kan de hond niet meer aangehaald worden en kan hij bijten naar mensen e.d. maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn, dat waakse dat heeft hij nu ook al maar hij is heel lief en leuk tegen mensen en honden en nooit terughoudend, zoiets hoeft dus niet perse over te gaan.
- Moos
- Zeer actief
Er zit ook nog best een nuance tussen "niemand kan 'm meer aaien" en "hij kon lekker op zondag los in losloopgebied en door iedereen geknuffeld worden"Dj0w schreef:Ja natuurlijk, maar er worden dingen gezegd als, over een jaar kan de hond niet meer aangehaald worden en kan hij bijten naar mensen e.d. maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn, dat waakse dat heeft hij nu ook al maar hij is heel lief en leuk tegen mensen en honden en nooit terughoudend, zoiets hoeft dus niet perse over te gaan.
Ik snap nooit zo goed dat je aan een ras begint wat als eigenschap heeft waaks te zijn, en niet door iedereen geaaid te willen worden of elke hond gezellig te vinden, en dat je dan vurig gaat zitten hopen dat het een soort rustige Labrador blijft. Of je houdt juist van een hond die niet elke vreemde persoon of hond leuk vindt, en dan neem je dus een ras wat daarbij past. Of je vindt dat stiekem helemaal niet zo leuk, maar begin dan aan een ander ras

-
Dj0w
Haha, Ik heb mezelf hier toch nooit horen zeggen dat ik een labrador wilde, Ik heb speciaal voor dit ras gekozen omdat ik geen hond wil die altijd maar aangehaald wordt en een spring in het veld is, ik wilde iets anders dan andere, er zijn trouwens ook veel labradors die echt vals zijn, maargoed. Ik heb sinds ik een kuvasz heb alleen nog maar negatieve dingen gehoord, eigenlijk alleen maar van mensen die zelf nooit een kuvasz gehad hebben of van mensen die andere mensen kennen met een kuvasz. Maar mensen die wel degelijk een kuvasz hebben of gehad hebben zijn allemaal positief en vinden die verhalen allemaal onzin. Ik weet heel goed wat ik in huis heb gehaald, en nee niet omdat het een "bolletje wol" is maar omdat mijn vriend een kruising kuvasz had met golden. Deze had meer het uiterlijk en de eigenschappen van een Kuvasz, Waaks, en terughoudend naar vreemde, maar als je dan zei dat het goed was, was het ook goed, en konden mensen hem ook gewoon aaien.
Ik ben er zelf van overtuigd als je je hond aan zoveel mogelijk laat wennen zodat dingen een gewoonte worden dat het voor de hond dus ook een gewoonte wordt, en als je gewoon de hond met liefde opvoed en consequent bent zonder lichamelijk te straffen dat het een heel lief beest wordt. En niet alleen lief voor zijn "roedel" maar ook voor buitenstaanders.
Ik ga er niet van uit dat deze hond nu niet kan veranderen. Ik ga nergens van uit, Ik kijk naar hoe mijn hond is. Ik denk dat je dan het beste kan weten hoe je hond wordt, en hoe je hond is, i.p.v. naar andere honden te kijken en te lezen op internet wat het ras inhoudt.
Mijn hond is nooit terughoudend en angstig e.d. naar andere mensen en kinderen. hij is wel eens wat dominanter naar andere honden maar speelt er allemaal erg leuk mee, en heeft nooit de intentie om te gaan vechten en toont nooit agressie. Ik ben zelf van mening dat mijn hond over een jaar nog zo is. En zo blijft, als je de hond maar gewoon een hond laat en niet probeert om zulke dingen te voorkomen omdat het in het karakter zit en het misschien kan veranderen. Die mensen op het strand hebben nooit problemen gehad en herkende helemaal niks van deze verhalen, en zij hadden er 3. en wilde ook niks anders. Zij waren ook van mening dat het meer aan de baas ligt dan aan de hond, als de hond zo wordt. en meer aan de opvoeding dat aan het "karakter". Natuurlijk blijven ze waaks, en blijven ze gewoon een Kuvasz, maar ze hoeven echt niet zo terughoudend te worden en vals zoals hier soms genoemd wordt. Dat ligt er maar net aan hoe JIJ als baas met je hond omgaat.
Ik ben er zelf van overtuigd als je je hond aan zoveel mogelijk laat wennen zodat dingen een gewoonte worden dat het voor de hond dus ook een gewoonte wordt, en als je gewoon de hond met liefde opvoed en consequent bent zonder lichamelijk te straffen dat het een heel lief beest wordt. En niet alleen lief voor zijn "roedel" maar ook voor buitenstaanders.
Ik ga er niet van uit dat deze hond nu niet kan veranderen. Ik ga nergens van uit, Ik kijk naar hoe mijn hond is. Ik denk dat je dan het beste kan weten hoe je hond wordt, en hoe je hond is, i.p.v. naar andere honden te kijken en te lezen op internet wat het ras inhoudt.
Mijn hond is nooit terughoudend en angstig e.d. naar andere mensen en kinderen. hij is wel eens wat dominanter naar andere honden maar speelt er allemaal erg leuk mee, en heeft nooit de intentie om te gaan vechten en toont nooit agressie. Ik ben zelf van mening dat mijn hond over een jaar nog zo is. En zo blijft, als je de hond maar gewoon een hond laat en niet probeert om zulke dingen te voorkomen omdat het in het karakter zit en het misschien kan veranderen. Die mensen op het strand hebben nooit problemen gehad en herkende helemaal niks van deze verhalen, en zij hadden er 3. en wilde ook niks anders. Zij waren ook van mening dat het meer aan de baas ligt dan aan de hond, als de hond zo wordt. en meer aan de opvoeding dat aan het "karakter". Natuurlijk blijven ze waaks, en blijven ze gewoon een Kuvasz, maar ze hoeven echt niet zo terughoudend te worden en vals zoals hier soms genoemd wordt. Dat ligt er maar net aan hoe JIJ als baas met je hond omgaat.
- Moos
- Zeer actief
En dat bedoel ik dus. Dan heb je een hond van een behoorlijk waaks ras, en dan denk je dat als jij maar lief bent de hond eenmaal volwassen ook ieder mens gewoon maar gezellig zal vinden. Zo werkt het niet. Ik heb het hier andersom, ik heb een Golden die iedereen lief vindt. Ik heb haar als pup juist niet door iedereen aan laten halen, en nooit zelf op mensen af laten stieren. Ze is nu 1.5 en raad eens wat ze het liefste doet (behalve apporteren danDj0w schreef:
En ik denk ook echt dat je er niet vrijwel vanuit moet gaan dat je Kuvasz reu eenmaal volwassen leuk met alle vreemde honden/reuen door de bocht kan. En dat heeft niks te maken met "gewoon hond laten zijn". Ik zou dat namelijk van geen enkele volwassen (intacte) reu zomaar verwachten, ongeacht het ras.
Jij maakt volgens mij zelf van bepaalde commentaren "vals"maar ze hoeven echt niet zo terughoudend te worden en vals zoals hier soms genoemd wordt.

-
Dj0w
Ok, wat is bijten naar vreemden dan?
- Moos
- Zeer actief
Dat lijkt me vrij logisch dat een mega waakse hond die neiging heeft? Als baas ben je er dan bij om dat dus in goede banen te leiden.Dj0w schreef:Ok, wat is bijten naar vreemden dan?

-
Dj0w
En hoe verklaren jullie het dan dat er ook mensen zijn met een kuvasz en bij deze meneer 3, die nooit zo zijn geweest? En je kan wel al een heleboel zien aan je hond, ookal is hij 6 maanden.
- Moos
- Zeer actief
Heb jij alledrie die honden gezien? Mensen vertellen dingen soms ook graag wat meer in hun 'opvoedkundig voordeel' dan ze daadwerkelijk waren. En als ze echt allemaal een soort rustige Labjes waren, dan lag het misschien ook aan de lijnen, of die meneer was een soort Cesar MilanDj0w schreef:En hoe verklaren jullie het dan dat er ook mensen zijn met een kuvasz en bij deze meneer 3, die nooit zo zijn geweest? En je kan wel al een heleboel zien aan je hond, ookal is hij 6 maanden.
Net wat Nanna vertelt over haar reu. Ik heb hiervoor een reutje gehad, die totdat hij 1.5-2 jaar was met letterlijke elke hond speelde, reu of teef, en never nooit problemen had. Toen werd hij echt volwassen en snauwde hij sommige reuen af, en speelde al helemaaaal niet meer met andere reuen. Je kan met 6 maanden echt nog niet zeggen hoe dat zich gaat ontwikkelen. En voor die terughoudendheid naar mensen geldt volgens mij ook dat dat eenmaal volwassen pas echt tot uiting komt, dacht ik hoor.

-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
3 honden van een eigenaar zijn representatief voor een ras....wat de 1 makkelijk kan vinden kan de ander de grootste moeite mee hebben....tja
Ik begrijp deze hele discussie niet, je kunt overal terug halen en lezen dat het een moeilijk ras is, de gemiddelde fokker zal je dit vertellen, waar hebben we het dan de hele tijd over?
Het is een ras wat niet happig is op vreemden als die volwassen is, wat een eigen terrein zal verdedigen naar eigen inzicht, doet die dat allemaal niet valt het mee, doet ie het wel dan klopt hetgeen wat je overal hebt kunnen horen en lezen.
Ik begrijp deze hele discussie niet, je kunt overal terug halen en lezen dat het een moeilijk ras is, de gemiddelde fokker zal je dit vertellen, waar hebben we het dan de hele tijd over?
Het is een ras wat niet happig is op vreemden als die volwassen is, wat een eigen terrein zal verdedigen naar eigen inzicht, doet die dat allemaal niet valt het mee, doet ie het wel dan klopt hetgeen wat je overal hebt kunnen horen en lezen.
-
Dj0w
Ja en dat was dus niet zo, ze woonde gewoon in een woonwijk en lieten hun hond gewoon uit daar, gewoon los, zonder enige problemen. is dat echt zo moeilijk te geloven?En wie weet, hield die meneer zijn honden op een eigen terrein en kwamen ze niet in huis als er bezoek was. Ja, dan heb je er idd heel makkelijke honden aan. En ze zíjn voor eigen ook enorm lief, er is niemand die dat bestrijdt.
-
Dj0w
En hoezo vertel jij wel de waarheid dan? zoveel verstand van kuvaszen? Die mensen waar ik de hond vandaan heb, hebben ook geen problemen met hun honden hoor, zijn ook gewoon sociaal naar iedereen en niet terughoudend.Heb jij alledrie die honden gezien? Mensen vertellen dingen soms ook graag wat meer in hun 'opvoedkundig voordeel' dan ze daadwerkelijk waren. En als ze echt allemaal een soort rustige Labjes waren, dan lag het misschien ook aan de lijnen, of die meneer was een soort Cesar Milan![]()
-
Dj0w
Inderdaad, idividuen. zeg je al genoeg toch? NIET iedere hond is hetzelfde. ik krijg het idee dat jullie allemaal een verhaal hebben of een slechte ervaring met dit ras, dus gelijk al deze honden over 1 kam scheren. ik heb nooit gezegd dat als mijn hond gewoon wel lief is, dat dat gelijk het ras is. slaat nergens op. ik hou alleen niet van al die negativiteit. een kuvasz wordt nu al zo gemaakt door jullie, want zo is hij. terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. en ik hoor van steeds meer mensen die wel echt ervarig hebben met de kuvasz dat het dus ook zo niet hoeft te zijn.gewoon, individuele verschillen, die heb je nu eenmaal maar dat maakt het daarom nog niet tot eigenschap van een heel ras.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Wat wil je eigenlijk horen? Ik snap deze discussie vanuit jouw kant totaal nietDj0w schreef:En hoezo vertel jij wel de waarheid dan? zoveel verstand van kuvaszen? Die mensen waar ik de hond vandaan heb, hebben ook geen problemen met hun honden hoor, zijn ook gewoon sociaal naar iedereen en niet terughoudend.Heb jij alledrie die honden gezien? Mensen vertellen dingen soms ook graag wat meer in hun 'opvoedkundig voordeel' dan ze daadwerkelijk waren. En als ze echt allemaal een soort rustige Labjes waren, dan lag het misschien ook aan de lijnen, of die meneer was een soort Cesar Milan![]()
- Moos
- Zeer actief
Nee hoor. Ik vind het alleen bijzonder dat je graag een sociale hond hebt die tegen iedereen vriendelijk is, en dan kiest voor dit type hond:Dj0w schreef:En hoezo vertel jij wel de waarheid dan? zoveel verstand van kuvaszen? Die mensen waar ik de hond vandaan heb, hebben ook geen problemen met hun honden hoor, zijn ook gewoon sociaal naar iedereen en niet terughoudend.Heb jij alledrie die honden gezien? Mensen vertellen dingen soms ook graag wat meer in hun 'opvoedkundig voordeel' dan ze daadwerkelijk waren. En als ze echt allemaal een soort rustige Labjes waren, dan lag het misschien ook aan de lijnen, of die meneer was een soort Cesar Milan![]()
"Voor die bewaking heeft hij geen commando's nodig, de hond is mans genoeg indringers tot staan te brengen. Het zelfstandige kan wel eens leiden tot problemen. Kortom, de Kuvasz is een eigengereide, meestal tamelijk dominante hond"
(http://www.kuvaszvereniging.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;).

-
Dj0w
Ja, ik wil alleen zeggen dat het ras kuvasz, gewoon bepaalde karaktereigenschappen hebben, en dat elk ras dit wel heeft, maar dat niet alle kuvaszen het zelfde zijn, en dat de opvoeding ook veel kan schelen, en dat het storend is, dat mensen alleen maar negatief doen over dit ras. Zou leuker zijn als er wat nuttige tips kwamen en leuke verhalen, i.p.v. alleen maar zeggen dat de hond nu nog leuk is, maar later niet meer, dat gaat nergens over, en dan verschilt tenslotte per mens.chaos schreef:3 honden van een eigenaar zijn representatief voor een ras....wat de 1 makkelijk kan vinden kan de ander de grootste moeite mee hebben....tja![]()
-
Dj0w
Inge O schreef:en laat ik nu toevallig een ras hebben die heel erg dicht bij de kuvasz zit dus nee, het laatste wat je van mij kan verwachten zijn (negatieve) vooroordelen - ik ben alleen wel nogal nuchter aangelegd en vertel (en zie) de dingen graag zoals ze zijn, niet zoals ze 'idealiter' zouden kunnen zijn.Dj0w schreef:Inderdaad, idividuen. zeg je al genoeg toch? NIET iedere hond is hetzelfde. ik krijg het idee dat jullie allemaal een verhaal hebben of een slechte ervaring met dit ras, dus gelijk al deze honden over 1 kam scheren. ik heb nooit gezegd dat als mijn hond gewoon wel lief is, dat dat gelijk het ras is. slaat nergens op. ik hou alleen niet van al die negativiteit. een kuvasz wordt nu al zo gemaakt door jullie, want zo is hij. terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. en ik hoor van steeds meer mensen die wel echt ervarig hebben met de kuvasz dat het dus ook zo niet hoeft te zijn.gewoon, individuele verschillen, die heb je nu eenmaal maar dat maakt het daarom nog niet tot eigenschap van een heel ras.
Ik zie mijn hond ook zoals hij is, en ik zie wel hoe hij wordt, ik denk alleen niet dat je er al gelijk vanuit moet gaan dat je hond zo wordt als dat de mensen zeggen dat de kuvasz wordt. ik heb al meerdere mensen gesproken die een kuvasz hebben en hebben er nooit gezeik mee gehad, en ook niet zo terughoudend tegen vreemde.
-
Dj0w
nee hoor maar misschien is het je opgevallen dat ik op 80 berichten moet antwoorden en het niet zo makkelijk is om dat bij te houden.Inge O schreef:alleen antwoorden op wat je wil zien is ook een specialiteit van je geloof ik?Dj0w schreef:Ja en dat was dus niet zo, ze woonde gewoon in een woonwijk en lieten hun hond gewoon uit daar, gewoon los, zonder enige problemen. is dat echt zo moeilijk te geloven?En wie weet, hield die meneer zijn honden op een eigen terrein en kwamen ze niet in huis als er bezoek was. Ja, dan heb je er idd heel makkelijke honden aan. En ze zíjn voor eigen ook enorm lief, er is niemand die dat bestrijdt.
-
Dj0w
Moos schreef:Nee hoor. Ik vind het alleen bijzonder dat je graag een sociale hond hebt die tegen iedereen vriendelijk is, en dan kiest voor dit type hond:Dj0w schreef:En hoezo vertel jij wel de waarheid dan? zoveel verstand van kuvaszen? Die mensen waar ik de hond vandaan heb, hebben ook geen problemen met hun honden hoor, zijn ook gewoon sociaal naar iedereen en niet terughoudend.Heb jij alledrie die honden gezien? Mensen vertellen dingen soms ook graag wat meer in hun 'opvoedkundig voordeel' dan ze daadwerkelijk waren. En als ze echt allemaal een soort rustige Labjes waren, dan lag het misschien ook aan de lijnen, of die meneer was een soort Cesar Milan![]()
"Voor die bewaking heeft hij geen commando's nodig, de hond is mans genoeg indringers tot staan te brengen. Het zelfstandige kan wel eens leiden tot problemen. Kortom, de Kuvasz is een eigengereide, meestal tamelijk dominante hond"
(http://www.kuvaszvereniging.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;).
waar heb ik ooit gezegd dat ik een sociale hond wil dan?
-
Dj0w
ik hoef niks te horen hoor, dit zijn alleen dingen die ik al weet, alles wat gezegd wordt kan je namelijk ook lezen op internet, alleen kunnen jullie niet geloven dat er ook kuvaszen zijn die dat dus niet zo extreem hebben en dat die mensen die problemen dus ook niet hebben.Tamara. schreef:Wat wil je eigenlijk horen? Ik snap deze discussie vanuit jouw kant totaal nietDj0w schreef:En hoezo vertel jij wel de waarheid dan? zoveel verstand van kuvaszen? Die mensen waar ik de hond vandaan heb, hebben ook geen problemen met hun honden hoor, zijn ook gewoon sociaal naar iedereen en niet terughoudend.Heb jij alledrie die honden gezien? Mensen vertellen dingen soms ook graag wat meer in hun 'opvoedkundig voordeel' dan ze daadwerkelijk waren. En als ze echt allemaal een soort rustige Labjes waren, dan lag het misschien ook aan de lijnen, of die meneer was een soort Cesar Milan![]()
- Moos
- Zeer actief
Die mensen waar ik de hond vandaan heb, hebben ook geen problemen met hun honden hoor, zijn ook gewoon sociaal naar iedereen en niet terughoudendDj0w schreef:
Dus dit (en meer dingen in die trant) schreef je in de hoop dat jouw hond vooral niet zo zou worden?

-
Dj0w
Klopt, ik wil niet dat mijn hond iets wordt. Als je mijn berichten gewoon goed had gelezen heb je ook kunnen lezen dat ik graag een hond wilde waar ik me veilig bij voel, en geen labrador wil die iedereen aait en een hond wil die anders is dan andere. het enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat niet iedere kuvasz het zelfde is, en die karaktereigenschappen bij elke kuvasz er verschillend uit kunnen komen. zo heb je al twee verschillende honden als je een kuvasz op een open terrein laat opgroeien of in een druk gezin.Moos schreef:Die mensen waar ik de hond vandaan heb, hebben ook geen problemen met hun honden hoor, zijn ook gewoon sociaal naar iedereen en niet terughoudendDj0w schreef:
Dus dit (en meer dingen in die trant) schreef je in de hoop dat jouw hond vooral niet zo zou worden?
-
Dj0w
Ik heb deze hond gekozen voor de hond die hij is, dus ja ook voor die eigenschappen, zoals ik al eerder zei, ik probeer te zeggen dat niet iedere kuvasz het zelfde is. en dat opvoeding al een hoop kan veranderen.(zucht)Inge O schreef:niemand doet er negatief over en niemand zegt dat hij later niet meer leuk zal zijn, wat is er zo niet-leuk aan de eigenschappen die worden opgesomd?Dj0w schreef: en dat het storend is, dat mensen alleen maar negatief doen over dit ras. Zou leuker zijn als er wat nuttige tips kwamen en leuke verhalen, i.p.v. alleen maar zeggen dat de hond nu nog leuk is, maar later niet meer, dat gaat nergens over, en dan verschilt tenslotte per mens.
als jij een kuvasz leuk vindt om wat hij IS (waaks, beschermend, eenkennig) dat moet alles wat we hier aanhalen jou als muziek in de oren klinken.
als je een kuvasz echter graag hebt om wat hij in het allerbeste geval misschien blijft (makkelijk naar onbekenden, zowel hond als mens) dan draai je jezelf alleen een groot rad voor de ogen.
- Moos
- Zeer actief
Je bent me nou een beetje kwijt hoor. Maar goed, veel plezier van en met je hond in ieder geval. 

-
Marion.
En wat ze hier zeggen is dat opvoeding niet het karakter dat nu eenmaal in je hond zit, 180 graden kan draaien.Dj0w schreef:en dat opvoeding al een hoop kan veranderen.(zucht)
Zucht. Roll.
-
Dj0w
eh ja, bedankt allemaal voor de goede ervaringen. veel van geleerd 
- Tamara.
- Zeer actief
Elk ras heeft een gemiddelde rasbeschrijving en elk ras heeft, als je van het gemiddelde uitgaat, excessen aan de boven- en onderkant. Ik geloof echt wel dat er kuvaszen zijn die gematigder zijn t.ov. het gemiddelde maar dat is niet standaard en al helemaal niet iets waar je vanuit moet gaan als je voor een bepaald ras gaat. Dat is toch niets nieuws?Dj0w schreef: ik hoef niks te horen hoor, dit zijn alleen dingen die ik al weet, alles wat gezegd wordt kan je namelijk ook lezen op internet, alleen kunnen jullie niet geloven dat er ook kuvaszen zijn die dat dus niet zo extreem hebben en dat die mensen die problemen dus ook niet hebben.
Sommige mensen hebben inderdaad totaal geen 'problemen' (problemen tussen aanhalingstekens want bepaalde raseigenschappen hoeven helemaal geen probleem te zijn) met bepaalde honden/rassen. Maar dat zegt over het algemeen meer iets over de opvoeding van die bazen dan over die hond.
Een heel mooi voorbeeld is Inge O in dit topic. Als je haar en haar honden ziet denk je dat het supergemakkelijke honden zijn die makkelijk op te voeden zijn, al luisterend zijn geboren en geen vlieg kwaad doen. Wat je ziet zegt veeeeeel meer over haar opvoedkwaliteiten dan over de honden en hoe makkelijk ze zijn. Zíj heeft geen problemen met de honden nee maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijke dienders zijn
- Tamara.
- Zeer actief
Inderdaad. Door opvoeding is het mogelijk om bepaald gedrag in goede banen te leiden maar daarmee verander je het karakter nog niet.Marion. schreef:En wat ze hier zeggen is dat opvoeding niet het karakter dat nu eenmaal in je hond zit, 180 graden kan draaien.Dj0w schreef:en dat opvoeding al een hoop kan veranderen.(zucht)
Zucht. Roll.