Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond-hond agressie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Hond-hond agressie

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nana schreef:
Nanna schreef:Honden die vanuit onzekerheid hun terrein bewaken zijn natuurlijk veel geliefder dan de zeer zelfzekere figuren die pas in actie komen als de situatie daarom vraagt.
De onzekeren gillen en gieren bij voorbaat bij dat hek en dát maakt indruk op de passerende inbreker-to-be waarvan de meesten toch geen kaas gegeten hebben van hondengedrag. Die inbrekers blijven dus wel weg en de baas zit niet met een inbreker met bijtwonden vanwege zijn zelfverzekerde hond die pas in actie kwam toen de inbreker datzelfde terrein betrad ;-)

Waarom zijn deze honden onzeker en vinden ze het nodig om te gillen. Ik denk dat ervaring hierbij een grote factor is.
Een hond die rustig blijft laat op zijn manier ook zien dat hij er is.. misschien door een enkele blaf of door te verschijnen.
Maar door zijn lichaamshouding kun je zien of het uitnodigend is om binnen te komen of niet (helaas kunnen wij dit niet altijd goed lezen en inschatten helaas voor de inbrekers :lol1: ). Wordt dit gerespecteerd dan zal de hond het niet nodig vinden om nog extra duidelijk te maken dat je niet verder moet komen. Maaarrr loopt iemand door dan zal de hond nog meer zijn best moeten doen om duidelijk te maken dat hij het meent.

Een hond die de ervaring heeft dat zijn of haar lichaamstaal begrepen wordt hoeft geen energie te verspillen om ook nog eens te gillen. Waarom ga je zelf schreeuwen? omdat je het gevoel hebt dat je niet gehoort wordt. Je gaat ook schreeuwen in geval van paniek maar dan omdat je zeker wilt zijn dat je gehoort wordt. Als je een taak krijgt waar je niet goed in bent of niet zeker genoeg voor bent ga je ook gillen.
vlak ook even niet uit dat ze niet blanco geboren worden , niet iedere hond word bij een zorgvuldige fokker geboren en niet iedere combi is even goed.
Ik heb op fora`s dus ook gelezen dat hele nesten werden ingeslapen voor hun 2 de jaar, omdat ze dus echt meer dan 1 draadje los hadden .
een onbalans in de hond kan heel wat veroorzaken, niet er van uitgaan dat iedere hond ook 100% is uitgebalanceerd.
:19:
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Mol schreef:
nana schreef: Een territorium wordt door ons gemaakt omdat wij een hek plaatsen en aangegeven wat van ons is het huis en onze tuin. Voor honden zegt een huis of bezitting niets. Territorium is voor een hond niet belangrijk omdat honden niet jagen voor hun levensonderhoud. Als je zeker bent van jezelf dan hoef je niets te bewaken want je bent ervan overtuigd dat als het er op aan komt je niets tekort komt. Een hond aan de lijn is een hond die op de eigenaar moet vertrouwen en niet weg kan mocht het nodig zijn, een onzekere hond is dan een hond die in het nauw zit.
je vergeet 1 ding oorsprong en functie, honden die gefokt zijn voor waak en verdediging gaan territoriumdrift ontwikkelen, ze doen dit van zelf is er in gefokt, zijn er meer honden of andere dieren aanwezig zal de drift tot bescherming ook groter zijn, daar zijn ze immers generaties lang voor en op geselecteerd.
jacht drift is een geheel ander onderwerp.
een hond die agressie vertoond aan de lijn, zou je eigenlijk los moeten laten, deze zal vlug gedrag vertonen, en is dus onzeker zoals je aangeeft.
Dus niet in alle gevallen.

Wederom over mijn hond. En verklaren kan ik het zelf allerminst.

Maar als concreet voorbeeld zijn gedrag naar het hondje van de buren (klein wit hondje). Buiten gaat hij als een idioot tekeer, zelfs als hij dat hondje al vanaf zo'n 20 tot 25 meter ziet. Hetzelfde hondje is hier eens binnen geweest een paar uur, geen kick heeft Murhpy gegeven. Niet gefixeerd of al die toestanden. Helemaal niets. Dus is dan mijn conclusie, verdedigen van territorium is het niet.
Evengoed vertoont hij dit gedrag hier in de naaste omgeving van het huis meer dan erbuiten.
Hij is angstig van karakter. Absoluut niet zeker.

Dan zou hij volgens jou dus vluchten als hij niet aan de riem zou zitten. Dat is dus niet waar. Hij is 1 maal los gekomen (bij mijn man) en is niet gevlucht maar naar de hond (was een golden retriever) toegevlogen en is op ongeveer een meter afstand net zoveel kabaal gaan staan maken. Dus niet gevlucht. Niet de hond lichamelijk aangevallen, alleen maar herrie maken (agressieve herrie, niet alleen opgewonden blaffen wat ook leuk zou kunnen zijn).
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

marian* schreef:Maar wat nou als een hond in eerste instantie het type giller lijkt te zijn en daarna pas "de blik" prijsgeeft(dus als de dombo die hem niet serieus nam toch een stap te ver is gegaan) :denken:
Zoiets als Max dus.

Dat is de laatste waarschuwing dan voor de ander. Jou hond gaat eerst gillen en heeft een arsenaal van communicatie waarmee hij iets wil duidelijk maken.
Ik vind zelf wormen heel erg vies en eng als iemand op mij afkomt met een regenworm begin ik ook eerst te gillen en te zwaaien met mijn armen maar komt diegene dichterbij en sta ik met mijn rug tegen de muur dan wordt ik rustiger en kijk heel indringend en boos en waarschuw om niet verder te komen.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

estelle schreef:
Het aanvallen als pup zijnde speelt denk ik ook wel mee hoor. Hera is nooit aangevallen toen ze klein was.
Ghaya echter wel. 2x gegrepen door een herder. Ghaya is daar niet agressief van geworden maar wel heel onzeker wat zich dan uitte in aanval is de beste verdediging. Als ze dan een grote donkere hond aan zag komen dan stoof ze er al blaffend op af om een meter voor ze er was al gillend en krijsend weg te rennen van angst.
Kimba is wel meer dan eens echt goed gebeten door andere honden maar die hond bleef sociaal, daar zat gewoon geen kwaad in. Zo was Kimba niet.
Ik denk dat dat aangevallen worden meespeelt als het al in het karakter van de hond zit om met agressie te gaan reageren inderdaad :wink: Dat hoeft niet eens echt bijten ofzo te zijn, ook wat Ghaya deed en het bij voorbaat al snauwen wat Moos deed schaar ik daar dan onder.
Moos is gaan snauwen naar grote drukke honden nadat hij tussen 0 en 2 jaar ontelbare keren omvergekegeld is. Op een gegeven moment dacht hij zodra een grote drukke hond aan kwam gerend al "optieven ja!". Grote fixerende honden enzo kon hij dan juist weer wel heel goed mee omgaan, en ook echt kalmeren. Al die honden (DH's vaak) die Saar opjoegen, kon Moos prima mee overweg bijvoorbeeld. Maar hard aan komen rennen met als doel ook echt jolig te gaan duwen en doen was bij hem wel meteen in de verdediging.
Saar is heeel veel opgejaagd, maar nooit echt nooit is ze daardoor ook maar enige vorm van agressie toe gaan passen. Zit er gewoon niet in :19:
Vera idem dito, nu is zij niet vaak lastig gevallen hoor, maar als jonge pup ook een aantal keren van afstand belaagd, gebeukt, en grommend op de grond gepint. Zij wordt daar net als Saar ontwijkend van i.p.v te denken "eerste klap is een daalder waard". Wat Moos dus wel een beetje had uiteindelijk :wink:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

nana schreef:Een waak of verdedigings hond die zijn kansen niet inschat en onnodig zijn leven riskeert of gewond raakt is een onefficiente hond
en vertoont tegennatuurlijk gedrag. Een hond die zo in het nauw is gedreven zal wel een inschatting hebben gemaakt maar heeft in zijn ogen geen andere keuze maar dat is vaak het geval van jezelf beschermen.
je snapt de bassis niet he, een hond is niet natuurlijk gedrag is eigebuit en ingefokt, niks natuurlijks aan ze zijn juist gefokt om die situatie de confrontatie aan te gaan, als een boerboel dat gedrag vertoont wat jij zegt heb je er geen flikker aan want dan loopt hij weg voor een grop bavianen , als een Ocharka een situatie inschat zoals je zegt gaat hij de confrontatie niet aan met een groep wolven of een beer, als een bull-ter de situatie in schat zoals jij zegt gaat hij een beer niet telijf, als een dogo argentino de situatie in schat zoals jij zegt grijpt hij het zwijn of poema niet, moet ik zo door gaan?
Wij mensen vinden honden die ergens blind voor gaan goede waakhonden, maar als je een schaapsherder vraagt of het handig is als zijn berghond onnodige confrontatie's zoekt dan krijg je een ander antwoord. Een waker wil je wegjagen en niet onnodig een confrontatie aangaan. De honden die geleerd hebben om een confrontie aan te gaan omdat ze er een kick uithalen zijn geen waakhonden maar vechthonden.
, vecht honden? er zijn maar een altal vecht honden gefokt, en die hebben de eigenschap mens vriendelijk te zijn omdat er mensen omheen er bij moeten zijn om de situatie te manipuleren en te controlenren.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Nanna schreef:Allereerst geloof ik niet dat Huts "ontelbare keren" door kleine honden gebeten is. Ik kan me zo indenken dat jij de baas er niet naar bent om dat te laten gebeuren.
Het kan gerust één of twee keer gebeurd zijn, daar wil ik vanaf zijn hoor ;-)
En je zegt zelf : met name in het begin was ze fel. Dat gedrag is dus redelijk uitgedoofd/weggewerkt later. Plus dat ze alleen reageerde op onopgevoede kleine hondjes.
In mijn voorbeeld staat een hond die overál op reageert "omdat ie als pup gebetuh is".
Ik hoop dat je het nuanceverschil nu wèl proeft.
hahahaha,als je gewoon niet gelooft wat iemand anders zegt heeft een discussie weinig zin he? en dan nog zo'n smalende opmerking erachteraan gooien als ja, 1 of 2 keer, DAT zou best wel eens gebeurd kunnen zijn :kotz: .
Afbeelding
nana
Zeer actief

Moos schreef:
estelle schreef:
Het aanvallen als pup zijnde speelt denk ik ook wel mee hoor. Hera is nooit aangevallen toen ze klein was.
Ghaya echter wel. 2x gegrepen door een herder. Ghaya is daar niet agressief van geworden maar wel heel onzeker wat zich dan uitte in aanval is de beste verdediging. Als ze dan een grote donkere hond aan zag komen dan stoof ze er al blaffend op af om een meter voor ze er was al gillend en krijsend weg te rennen van angst.
Kimba is wel meer dan eens echt goed gebeten door andere honden maar die hond bleef sociaal, daar zat gewoon geen kwaad in. Zo was Kimba niet.
Ik denk dat dat aangevallen worden meespeelt als het al in het karakter van de hond zit om met agressie te gaan reageren inderdaad :wink: Dat hoeft niet eens echt bijten ofzo te zijn, ook wat Ghaya deed en het bij voorbaat al snauwen wat Moos deed schaar ik daar dan onder.
Moos is gaan snauwen naar grote drukke honden nadat hij tussen 0 en 2 jaar ontelbare keren omvergekegeld is. Op een gegeven moment dacht hij zodra een grote drukke hond aan kwam gerend al "optieven ja!". Grote fixerende honden enzo kon hij dan juist weer wel heel goed mee omgaan, en ook echt kalmeren. Al die honden (DH's vaak) die Saar opjoegen, kon Moos prima mee overweg bijvoorbeeld. Maar hard aan komen rennen met als doel ook echt jolig te gaan duwen en doen was bij hem wel meteen in de verdediging.
Saar is heeel veel opgejaagd, maar nooit echt nooit is ze daardoor ook maar enige vorm van agressie toe gaan passen. Zit er gewoon niet in :19:
Vera idem dito, nu is zij niet vaak lastig gevallen hoor, maar als jonge pup ook een aantal keren van afstand belaagd, gebeukt, en grommend op de grond gepint. Zij wordt daar net als Saar ontwijkend van i.p.v te denken "eerste klap is een daalder waard". Wat Moos dus wel een beetje had uiteindelijk :wink:

Moos en Saar hebben een manier gevonden om zich te handhaven zonder geweld en het werkt dus ze worden hier beter in en gaan door met deze manier van conflicten ontwijken. Maar als dit niet had gewerkt dan hadden ze misschien ook geweld geprobeert.

lydia
Moos
Zeer actief

nana schreef:

Moos en Saar hebben een manier gevonden om zich te handhaven zonder geweld en het werkt dus ze worden hier beter in en gaan door met deze manier van conflicten ontwijken. Maar als dit niet had gewerkt dan hadden ze misschien ook geweld geprobeert.
Vera en Saar bedoel je :wink:
Het werkte niet bij Saar hoor, of denk je dat hard wegrennen een opjagende hond laat stoppen? :wink: Welnee, dan jagen ze nog even harder door, en zodra Saar stil ging staan om zich op d'r rug te gooien stampten ze over d'r heen en hop rende ze dus weer verder.
Nee, Saar heeft geen manier gevonden om ermee om te gaan die werkt, die heb ik uiteindelijk erin getraind door haar direct bij mij te laten komen als ze weg wilde rennen i.p.v dus weg te rennen. Maar dan nog hoor, als een hond bij d'r komt klieren terwijl ze ongeveer tussen mijn voeten staat, zal ze nog niks doen van snappen of snauwen of wat dan ook. Zit er gewoon niet in.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

nana schreef:
marian* schreef:Maar wat nou als een hond in eerste instantie het type giller lijkt te zijn en daarna pas "de blik" prijsgeeft(dus als de dombo die hem niet serieus nam toch een stap te ver is gegaan) :denken:
Zoiets als Max dus.

Dat is de laatste waarschuwing dan voor de ander. Jou hond gaat eerst gillen en heeft een arsenaal van communicatie waarmee hij iets wil duidelijk maken.
Ik vind zelf wormen heel erg vies en eng als iemand op mij afkomt met een regenworm begin ik ook eerst te gillen en te zwaaien met mijn armen maar komt diegene dichterbij en sta ik met mijn rug tegen de muur dan wordt ik rustiger en kijk heel indringend en boos en waarschuw om niet verder te komen.

Ik denk niet dat het echt angst is maar meer een botsing van de karakters van zijn (voor)ouders die naar boven komt.Ik weet niet echt wie of wat zijn voorouders waren maar heb het zware vermoeden dat er ergens een Terrier tussen gezeten heeft.
Hij is en was hartstikke lief voor alles en iedereen maar ik kan nog steeds geen garantie geven dat als je er eenmaal in gekomen bent je het pand onbeschadigd weer verlaat als ik er niet ben.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
nana
Zeer actief

Mol schreef:
nana schreef:Een waak of verdedigings hond die zijn kansen niet inschat en onnodig zijn leven riskeert of gewond raakt is een onefficiente hond
en vertoont tegennatuurlijk gedrag. Een hond die zo in het nauw is gedreven zal wel een inschatting hebben gemaakt maar heeft in zijn ogen geen andere keuze maar dat is vaak het geval van jezelf beschermen.
je snapt de bassis niet he, een hond is niet natuurlijk gedrag is eigebuit en ingefokt, niks natuurlijks aan ze zijn juist gefokt om die situatie de confrontatie aan te gaan, als een boerboel dat gedrag vertoont wat jij zegt heb je er geen flikker aan want dan loopt hij weg voor een grop bavianen , als een Ocharka een situatie inschat zoals je zegt gaat hij de confrontatie niet aan met een groep wolven of een beer, als een bull-ter de situatie in schat zoals jij zegt gaat hij een beer niet telijf, als een dogo argentino de situatie in schat zoals jij zegt grijpt hij het zwijn of poema niet, moet ik zo door gaan?
Wij mensen vinden honden die ergens blind voor gaan goede waakhonden, maar als je een schaapsherder vraagt of het handig is als zijn berghond onnodige confrontatie's zoekt dan krijg je een ander antwoord. Een waker wil je wegjagen en niet onnodig een confrontatie aangaan. De honden die geleerd hebben om een confrontie aan te gaan omdat ze er een kick uithalen zijn geen waakhonden maar vechthonden.
, vecht honden? er zijn maar een altal vecht honden gefokt, en die hebben de eigenschap mens vriendelijk te zijn omdat er mensen omheen er bij moeten zijn om de situatie te manipuleren en te controlenren.

Een kuddewaker maakt een afweging of er een reeel gevaar is of niet en heeft er geen belang bij om alle wolfen of beren te doden. Hij wil ze wegjagen en als dat niet werkt en de dreiging neemt toe dan zal hij de confrontatie aangaan. Dit is waarom de honden ook geselecteert zijn voor deze taak. Hun doel is niet om alle wolfen en beren te doden. Een boerboel is een hele slimme hond die altijd de situatie's inschat zijn reactie op een kudde olifanten zal anders zijn denk je niet?

Snap niet wat je wilt zeggen betefffende de vechthonden hoe noem jij honden die zonder reden willen vechten om het vechten?

lydia
nana
Zeer actief

Moos schreef:
nana schreef:

Vera en Saar bedoel je :wink:
Het werkte niet bij Saar hoor, of denk je dat hard wegrennen een opjagende hond laat stoppen? :wink: Welnee, dan jagen ze nog even harder door, en zodra Saar stil ging staan om zich op d'r rug te gooien stampten ze over d'r heen en hop rende ze dus weer verder.
Nee, Saar heeft geen manier gevonden om ermee om te gaan die werkt, die heb ik uiteindelijk erin getraind door haar direct bij mij te laten komen als ze weg wilde rennen i.p.v dus weg te rennen. Maar dan nog hoor, als een hond bij d'r komt klieren terwijl ze ongeveer tussen mijn voeten staat, zal ze nog niks doen van snappen of snauwen of wat dan ook. Zit er gewoon niet in.
Ja sorry hoe kom ik bij Moos??? Maar ze heeft dus een manier gevonden en vertrouwd erop dat jij het regelt, stel jij zou dat niet doen en je loopt weg en ze blijft over. Ze kan dan vluchten, zich overgeven er blijft dan niet veel over toch?

lydia
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

nana schreef:

Een kuddewaker maakt een afweging of er een reeel gevaar is of niet en heeft er geen belang bij om alle wolfen of beren te doden. Hij wil ze wegjagen en als dat niet werkt en de dreiging neemt toe dan zal hij de confrontatie aangaan. Dit is waarom de honden ook geselecteert zijn voor deze taak. Hun doel is niet om alle wolfen en beren te doden. Een boerboel is een hele slimme hond die altijd de situatie's inschat zijn reactie op een kudde olifanten zal anders zijn denk je niet?

Snap niet wat je wilt zeggen betefffende de vechthonden hoe noem jij honden die zonder reden willen vechten om het vechten?
Als je dat stukje terugbrengt naar zo een hond in nederland geef je zelf de rede eigenlijk al aan waardoor honden in gevecht kunnen raken en deze hond als hondagressief bestempeld gaat worden terwijl hij alleen zijn kudde of erf bewaakt. Niets anders dan erin gefokt is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

nana schreef: Ja sorry hoe kom ik bij Moos??? Maar ze heeft dus een manier gevonden en vertrouwd erop dat jij het regelt, stel jij zou dat niet doen en je loopt weg en ze blijft over. Ze kan dan vluchten, zich overgeven er blijft dan niet veel over toch?
Ik ga nu wel uit van honden bij normale bazen die niet hun hond 12 jaar lang laten grijpen of opjagen wekelijks :wink: Ja, dan zou elke hond misschien uit-ein-de-lijk wel agressie gaan vertonen.
Ik heb het over honden die gewoon meedraaien, en waarbij de baas iets gaat doen om te voorkomen dat het steeds mis kan gaan. En bij die honden heb je dus honden die zelf meteen willen gaan grijpen na een aantal incidenten, die wat zullen grauwen/snauwen en doen, en die dan nog 0.0 agressie toe gaan passen. En ik denk dat dat dus dan in het karakter zit :wink:
Saar is ik denk wel 20-30 keer opgejaagd alles bij elkaar, en heeft nooit echt nooit agressie ingezet in wat voor hond/hond contact dan ook. Dat zit er dus gewoon heel erg niet in. Toevallig is ze vanochtend nog als schaap gebruikt door een BC. Dan gaat de staart uit de krul, en gaat ze wegschieten. Meer doet ze niet. Komen we morgen nou diezelfde BC weer tegen dan zal ze een beetje ontwijken, en verder niks. Ook niet als ze weer schaap wordt, dan zou ze weer weg willen.
Moos ging snauwen, en dat zat er bij hem dus wel in. En sommige honden gaan zelf grijpen, en dat zit er dan dus in. Denk ik.
Laatst gewijzigd door Moos op 13 nov 2009 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

@Nanna:om een voorbeeld te noemen het Yorkie hier.Dat was bijna niet te ontwijken vanwege snelheid en formaat.Dus je liep buiten met je hond en voor je het wist was dat beest er en was het weer een ervaring rijker omdat het altijd los uitgelaten werd onder het mom van klein hondje dat geen gevaar vormt.
Op zich niet nee,maar na tig keer krijgt elke hond daar genoeg van en vroeg of laat gaat het fout.En welke richting ik ook nam.....het beest was er vaak verdomd snel.
Afbeelding
nana
Zeer actief

chrico schreef:
nana schreef:

Als je dat stukje terugbrengt naar zo een hond in nederland geef je zelf de rede eigenlijk al aan waardoor honden in gevecht kunnen raken en deze hond als hondagressief bestempeld gaat worden terwijl hij alleen zijn kudde of erf bewaakt. Niets anders dan erin gefokt is.
Daarom leer je deze honden dat als jij het zegt dat er niet gewaakt en verdedigd hoeft te worden en dan los jij de situatie op. Bij een schaapsherder kun je de kudde inlopen maar wel nadat hij de honden heeft duidelijk gemaakt dat hij het verder regelt. Is de herder niet aanwezig dan deal je met de hond. Samenwerking en communicatie met je hond met begrip en respect voor het genenpakketje is belangrijk om het voor deze honden mogelijk te maken om in deze maatschappij te leven waardoor ze niet agressief hoeven te worden.

lydia
chrico
Zeer actief

nana schreef:
Daarom leer je deze honden dat als jij het zegt dat er niet gewaakt en verdedigd hoeft te worden en dan los jij de situatie op. Bij een schaapsherder kun je de kudde inlopen maar wel nadat hij de honden heeft duidelijk gemaakt dat hij het verder regelt. Is de herder niet aanwezig dan deal je met de hond. Samenwerking en communicatie met je hond met begrip en respect voor het genenpakketje is belangrijk om het voor deze honden mogelijk te maken om in deze maatschappij te leven waardoor ze niet agressief hoeven te worden.
Ik heb hier even een beeld van wat maakt dat ik het er niet mee eens ben. Wij waren in polen met de honden aan het wandelen en komen een herder tegen met een groep Tatra,s. Zo mooi om te zien hoe de honden reageerde en toen de herder ons zag werden de honden plat gelegd. Wij dachten op dat moment van wij kunnen op afstand passeren tot de herder zag dat wij honden bij ons hadden. Paniek in de tent. Later, bij een andere herder nagevraagd waarom er paniek in de tent was want in holland negeren de borders onze honden. Er werd ons verteld dat de tatra de kudde bewaakt en zelfstandig beslissingen neemt en andere honden binnen een bepaalde circel rond de kudde niet accepteren. Gaat de hond niet zelf weg dan zorgen zij er wel voor, goedschiks of kwaadschiks.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Mol
Zeer actief

nana schreef:
Mol schreef:

je verward dingen met elkaar geeft niet beginnersfout moet immers kunnen, als je beter had gelezen in mijn voor gaande berichten heb ik dus aan gegeven dat met namen mollossers zelfstandig beslissingen moeten nemen, dus een situatie in schatten of ze over moeten gaan tot actie, wanneer er overgegaan word tot actie is dit met zeveel daadskracht en geweld.
en medogenloos zonder terughoudendendheid.
ze staan er voor, en het is niet of ze de situatie door denken van het risico dat ze eventtueel zouden kunnen lopen, dat komt niet eens in ze op, is er dreiging, zo ja dan word er gehandeld,
de boerboel doet dit net zo goed en ja wanneer zij vinden gaan e er totaal voor er zijn dus ook genoeg BB's gedood door groot wild door midden gebeten door een nijlpaard enz enz.
vormt een kudde olifanten een bedreiging op een siuatie over het algemeen niet.

een hond dil vechten om het vechten is niet perdefenietei een vecht hond, presa is geen vechthond van oorsprong , nog velen van de mollossers die geslacht agressie vertonen.
dus hoe noem ik die honden gewoon honden met hond agressie.
wat zijn vecht honden Pitbul, dog of cordoba, tossa kan nog wel antal op noemen
Mol
Zeer actief

nana schreef:

WHOEHAHAHAHAHAHAHA. sorry hoor maar moet even lachen om je uitspraak, daarom leer je deze honden dat als jij zegt dat er niet gewaat word bla lbla bla, kom op zeg waarom wil je dan zo'n hond naar hier halen, als je van tevoren weet wat het karakter en doelstelling is van zo'n hond, dan ontzeg je het die zich zelf te zijn en verlogen je het ras om hem dit niet telaten doen, neem dan een ander ras die dit niet heeft hoef je hem ook niet tegen zijn karakter in dingen af te leren die er van oudsher in zit.
chrico
Zeer actief

Mol schreef:
nana schreef:

WHOEHAHAHAHAHAHAHA. sorry hoor maar moet even lachen om je uitspraak, daarom leer je deze honden dat als jij zegt dat er niet gewaat word bla lbla bla, kom op zeg waarom wil je dan zo'n hond naar hier halen, als je van tevoren weet wat het karakter en doelstelling is van zo'n hond, dan ontzeg je het die zich zelf te zijn en verlogen je het ras om hem dit niet telaten doen, neem dan een ander ras die dit niet heeft hoef je hem ook niet tegen zijn karakter in dingen af te leren die er van oudsher in zit.
Dat is waarom ik de voorbeelden gaf van een tatra en een border. Niet elk ras reageerd hetzelfde al is het werk hetzelfde. Er zijn zoveel verschillende eigenschappen waar je rekening mee dient te houden en je kan gewoon niet alleen maar 1 rede bedenken waar alle honden aan moeten voldoen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
nana
Zeer actief

chrico schreef:
nana schreef:
Ik heb hier even een beeld van wat maakt dat ik het er niet mee eens ben. Wij waren in polen met de honden aan het wandelen en komen een herder tegen met een groep Tatra,s. Zo mooi om te zien hoe de honden reageerde en toen de herder ons zag werden de honden plat gelegd. Wij dachten op dat moment van wij kunnen op afstand passeren tot de herder zag dat wij honden bij ons hadden. Paniek in de tent. Later, bij een andere herder nagevraagd waarom er paniek in de tent was want in holland negeren de borders onze honden. Er werd ons verteld dat de tatra de kudde bewaakt en zelfstandig beslissingen neemt en andere honden binnen een bepaalde circel rond de kudde niet accepteren. Gaat de hond niet zelf weg dan zorgen zij er wel voor, goedschiks of kwaadschiks.
De honden van de herder hadden in jou voorbeeld waarschijnlijk geleerd om af te gaan zodat mensen kunnen passeren die samenwerking had hij met zijn honden, maar kennelijk kon dit met andere honden niet. Misschien heeft dat met de ruimte te maken waar je elkaar moest passeren kun je daar wat meer over vertellen? Neem aan dat hij ook zwerfhonden tegenkomt en zijn honden moeten daar niet achteraangaan anders is de kudde onbeschermd, maar anderzijds komen zwerfhonden niet dicht bij de kudde en blijven ze weg bij de honden.

lydia
nana
Zeer actief

Mol schreef:
nana schreef:

Om dezelfde reden dat mensen ook jachthonden hebben die niet overal maar mogen jagen. Een jachthond niet laten jagen kost ook veel energie en daar moet je ook je best voor doen als eigenaar om het in goed banen te leiden.

lydia
nana
Zeer actief

chrico schreef:
Mol schreef:
nana schreef:

Dat is waarom ik de voorbeelden gaf van een tatra en een border. Niet elk ras reageerd hetzelfde al is het werk hetzelfde. Er zijn zoveel verschillende eigenschappen waar je rekening mee dient te houden en je kan gewoon niet alleen maar 1 rede bedenken waar alle honden aan moeten voldoen.
Ik heb het in mijn voorbeelden over waken en niet over drijven, ik wil geen vergelijking trekken met een kuddewaker of kuddedrijver.
Snap niet wat je wilt zeggen.

lydia
marian*
Erelid
Contacteer:

chrico schreef:
Mol schreef:
nana schreef:

Nou,ik denk niet dat het werk van een Tatra en een Border exact het zelfde is.Een Tatra moest volgens mij in het verleden(en misschien nu nog)ook wolven en beren verjagen terwijl de Border alleen goed moest drijven.
In die zin was de reactie van de herder dus wel begrijpelijk.
Afbeelding
nana
Zeer actief

citaat mol:

je verward dingen met elkaar geeft niet beginnersfout moet immers kunnen, als je beter had gelezen in mijn voor gaande berichten heb ik dus aan gegeven dat met namen mollossers zelfstandig beslissingen moeten nemen, dus een situatie in schatten of ze over moeten gaan tot actie, wanneer er overgegaan word tot actie is dit met zeveel daadskracht en geweld.
ze staan er voor, en het is niet of ze de situatie door denken van het risico dat ze eventtueel zouden kunnen lopen, dat komt niet eens in ze op, is er dreiging, zo ja dan word er gehandeld,
de boerboel doet dit net zo goed en ja wanneer zij vinden gaan e er totaal voor er zijn dus ook genoeg BB's gedood door groot wild door midden gebeten door een nijlpaard enz enz.

een hond dil vechten om het vechten is niet perdefenietei een vecht hond, presa is geen vechthond van oorsprong , nog velen van de mollossers die geslacht agressie vertonen.
wat zijn vecht honden Pitbul, dog of cordoba, tossa kan nog wel antal op noemen[/quote]

De honden maken dus toch een inschatting :19: en als ze er voor gaan dan gaan ze ervoor maar ze schatten wel in,hoe wil jij anders afrika een boerboel volwassen laten worden als hij als een dolle overal op af vliegt.

lydia
Mol
Zeer actief

nana schreef:
Mol schreef:
nana schreef:

Om dezelfde reden dat mensen ook jachthonden hebben die niet overal maar mogen jagen. Een jachthond niet laten jagen kost ook veel energie en daar moet je ook je best voor doen als eigenaar om het in goed banen te leiden.
ja en gaat de jacht drift weg omdat ze het niet mogen? neeeeee dat gebeurt dus niet als dit het geval zou zijn is het immers ook geen vertegenwordiger van het ras want het dier kan zijn oorspronkelijke functie niet vervullen dus is het dier niet meer het ras wat hij zou moeten zijn.

even terug koment op je herder en herdershond verhaal, voorbeel de C.A is een hond van die aard echter zal deze zonder waarschuwen tot achtie over gaan wanneer deze vind dat je te dicht bij de kudde komt en zal zonder meer zoveel schade toe doen dat zonder bemoeienis van de herder de dood er op volgt, dus ook naar mensen toe, een joegoslaviese vriend van mijn zijn vader fokt Sarplaninac ( jou ras neem ik aan) ook deze honden zijn niet geschikt voor africhting dit omdat ze zeer zelfstandig zijn, maar ook zeer argwanend naar vreemde met een grote waakt en verdedigings drang, en dit wil jij de kop in drukken? hoe oud is jou hond als ik vragen mag?
Mol
Zeer actief

nana schreef:citaat mol:

wat zijn vecht honden Pitbul, dog of cordoba, tossa kan nog wel antal op noemen

De honden maken dus toch een inschatting :19: en als ze er voor gaan dan gaan ze ervoor maar ze schatten wel in,hoe wil jij anders afrika een boerboel volwassen laten worden als hij als een dolle overal op af vliegt.[/quote]

weet jij hoe ze daar hun jongen honden houden en op voeden? niet als huis hond en of gezinds hond hoor, tegendeel zelfs, buiten tussen en zonder interventie van de baas de sterkste over leven, en de beste worden geselecteerd voor de fok, goed in hun werk zijn.
chrico
Zeer actief

nana schreef:
Ik heb het in mijn voorbeelden over waken en niet over drijven, ik wil geen vergelijking trekken met een kuddewaker of kuddedrijver.
Snap niet wat je wilt zeggen.
Datzelfde heb je met hondagressie. Voor sommige honden is het normaal alhoewel mensen dat niet vinden. Je heb t emaken met de raseigenschappen en van daaruit kan je gewoon niet alle honden met hondagressie over 1 kan scheren. Daarnaast heb je te maken met medeeigenaren. Jij kan je hond nog zoveel leren maar onverwachte situaties maakt dat het je erg moeilijk gemaakt kan worden. Sommige honden hebben een korter lontje dan een ander en zo zal ook elke hond anders reageren.
Neem het voorbeeld van de twee rottie's. Persoonlijk zou ik als ik twee honden achter een hek zie niet in de buurt komen, ook niet om te zeggen hee lieverd wat maak je je druk. Die honden zitten daar niet voor niets en hebben werk te doen.
De vrolijke hond kan levensgevaarlijk zijn op het moment dat je ook daadwerkelijk over het hek komt en dat heeft niets met angst of wat ook te maken.
Conflicten hebben van doen met het ras, de mate van zelfstandigheid en de omgeving. Het is erin gefokt en dan kan je nog zoveel trainen om het binnen de perken te houden, het hoort bij de hond en dan nog heb je een groep die door omstandigheden zo geworden is.
Ik wandel wel eens met een aantal Tosa's en shiba's. Je zou ze bijna gaan vertrouwen met elkaar als zij allemaal aangelijnd zijn. Wij slapen bij elkaar waarbij de honden elkaar passeren in de kennels of achter een hek, zonder probleem. Maar owee als er 1 los schiet, dan word het een slachtpartij tussen de honden. Ze hebben allemaal een kort lontje en zolang wij een bepaalde afstand bewaren is er weinig aan de hand maar je heb wel rekening te houden met de ruimte van de honden zelf, hun persoonlijke ruimte, want los zullen zij niet schromen die ruimte te betreden van de ander. Dat het niet slim is staat daar helemaal los van want een hond denkt niet van oeps dat zijn er 4 en ik ben alleen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
nana
Zeer actief

citaat mol:WHOEHAHAHAHAHAHAHA. sorry hoor maar moet even lachen om je uitspraak, daarom leer je deze honden dat als jij zegt dat er niet gewaat word bla lbla bla, kom op zeg waarom wil je dan zo'n hond naar hier halen, als je van tevoren weet wat het karakter en doelstelling is van zo'n hond, dan ontzeg je het die zich zelf te zijn en verlogen je het ras om hem dit niet telaten doen, neem dan een ander ras die dit niet heeft hoef je hem ook niet tegen zijn karakter in dingen af te leren die er van oudsher in zit.[/quote]

citaat nana:Om dezelfde reden dat mensen ook jachthonden hebben die niet overal maar mogen jagen. Een jachthond niet laten jagen kost ook veel energie en daar moet je ook je best voor doen als eigenaar om het in goed banen te leiden.[/quote]
ja en gaat de jacht drift weg omdat ze het niet mogen? neeeeee dat gebeurt dus niet als dit het geval zou zijn is het immers ook geen vertegenwordiger van het ras want het dier kan zijn oorspronkelijke functie niet vervullen dus is het dier niet meer het ras wat hij zou moeten zijn.

citaat mol:even terug koment op je herder en herdershond verhaal, voorbeel de C.A is een hond van die aard echter zal deze zonder waarschuwen tot achtie over gaan wanneer deze vind dat je te dicht bij de kudde komt en zal zonder meer zoveel schade toe doen dat zonder bemoeienis van de herder de dood er op volgt, dus ook naar mensen toe, een joegoslaviese vriend van mijn zijn vader fokt Sarplaninac ( jou ras neem ik aan) ook deze honden zijn niet geschikt voor africhting dit omdat ze zeer zelfstandig zijn, maar ook zeer argwanend naar vreemde met een grote waakt en verdedigings drang, en dit wil jij de kop in drukken? hoe oud is jou hond als ik vragen mag?[/quote]

citaat nana:Een C.A schat ook in en waarschuwd eerst dat wij de waarschuwing niet zien wil niet zeggen dat die er niet is en dat ze als een dolle maar gelijk in de aanval gaan. Als je te dicht bij de kudde komt wordt je toch ook eerst gewaarschuwd? Of het nu een kuddewaker is of een jachthond het gedrag moet contoleerbaar blijven omdat je nu eenmaal in een maatschappij leeft waar dat moet. Ook een schaapsherder moet met zijn honden het dorp in kunnen lopen dus moet hij de honden trainen om bij hem te blDe sarplanina is zeer geschikt voor trainen mits je het op de goede manier doet.
Laatst gewijzigd door nana op 13 nov 2009 15:12, 3 keer totaal gewijzigd.

lydia
nana
Zeer actief

citaat mol:WHOEHAHAHAHAHAHAHA. sorry hoor maar moet even lachen om je uitspraak, daarom leer je deze honden dat als jij zegt dat er niet gewaat word bla lbla bla, kom op zeg waarom wil je dan zo'n hond naar hier halen, als je van tevoren weet wat het karakter en doelstelling is van zo'n hond, dan ontzeg je het die zich zelf te zijn en verlogen je het ras om hem dit niet telaten doen, neem dan een ander ras die dit niet heeft hoef je hem ook niet tegen zijn karakter in dingen af te leren die er van oudsher in zit.[/quote]

Om dezelfde reden dat mensen ook jachthonden hebben die niet overal maar mogen jagen. Een jachthond niet laten jagen kost ook veel energie en daar moet je ook je best voor doen als eigenaar om het in goed banen te leiden.[/quote]

even terug koment op je herder en herdershond verhaal, voorbeel de C.A is een hond van die aard echter zal deze zonder waarschuwen tot achtie over gaan wanneer deze vind dat je te dicht bij de kudde komt en zal zonder meer zoveel schade toe doen dat zonder bemoeienis van de herder de dood er op volgt, dus ook naar mensen toe, een joegoslaviese vriend van mijn zijn vader fokt Sarplaninac ( jou ras neem ik aan) ook deze honden zijn niet geschikt voor africhting dit omdat ze zeer zelfstandig zijn, maar ook zeer argwanend naar vreemde met een grote waakt en verdedigings drang, en dit wil jij de kop in drukken? hoe oud is jou hond als ik vragen mag?[/quote]

Een C.A schat ook in en waarschuwd eerst dat wij de waarschuwing niet zien wil niet zeggen dat die er niet is en dat ze als een dolle maar gelijk in de aanval gaan. Als je te dicht bij de kudde komt wordt je toch ook eerst gewaarschuwd? Of het nu een kuddewaker is of een jachthond het gedrag moet contoleerbaar blijven omdat je nu eenmaal in een maatschappij leeft waar dat moet. Ook een schaapsherder moet met zijn honden het dorp in kunnen lopen dus moet hij de honden trainen om bij hem te blDe sarplanina is zeer geschikt voor trainen mits je het op de goede manier doet.[/quote]
Laatst gewijzigd door nana op 13 nov 2009 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

lydia
chrico
Zeer actief

marian* schreef:
Nou,ik denk niet dat het werk van een Tatra en een Border exact het zelfde is.Een Tatra moest volgens mij in het verleden(en misschien nu nog)ook wolven en beren verjagen terwijl de Border alleen goed moest drijven.
In die zin was de reactie van de herder dus wel begrijpelijk.
Een tatra houd ook de kudde bijeen en heeft nog een extra eigenschap erbij, het is niet exact hetzelfde want dan er maar 1 ras geweest :engel:
Ik begrijp de reactie ook wel en maakte ook dat wij wegkwamen ook al was de afstand van kunnen passeren groot, het bleef het gebied van de herder en zijn kudde.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”