Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu vs teef

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Re: Reu vs teef

Ongelezen bericht door Carma »

MARC_S schreef:Gecastreerd valt die rem weg
Is het niet zo dat die rem weg kán vallen?
Volgens mij heeft het ook te maken met het natuurlijke karakter van de hond.
Ik denk echt dat het per individu heel verschillend is en dat je altijd per hond moet kunnen beslissen of je castratie nodig acht of niet. Maar ik vind het te kort door de bocht om alle castraten af te schilderen als ongeremde asocialen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Carma schreef:
Ik denk echt dat het per individu heel verschillend is en dat je altijd per hond moet kunnen beslissen of je castratie nodig acht of niet. Maar ik vind het te kort door de bocht om alle castraten af te schilderen als ongeremde asocialen.
Ik kan echt heel moeilijk praten als alles zo extreem vertaald wordt. Als er een rem wegvalt betekent dat helemaal niet dat een hond een ongeremde asociaal is. Alleen is er dan een rem minder en die kan bij een niet zo gezellig ingestelde hond zorgen dat er dus EERDER iets gebeurd. Je bent het toch met mij eens dat twee honden op basis van geslachtsdrift een rem in agressie naar elkaar hebben? Dat is toch alles wat ik zeg? Dus een leuke sociale hond die gecastreerd wordt gaat nog steeds geen teven bijten. Een hond als Dapper die redelijk aso was zou evt wel een teef kunnen bijten dan. Ik had het idee dat hij een bijtrem naar teven had van hier tot Tokio op basis van geslacht. Zo gek is dat ook niet want veel staffies waar je de ballen vanaf haalt kunnen daarna ook niet meer goed met teven. Die rem is dus weg.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zal iig niet ontkennen dat er een verschil is in gecastreerde en ongecastreerde reuen, dat is wel duidelijk volgens mij. Ook weet ik dat er veel teven zijn die behoorlijk anders naar castraten dan naar intacte reuen reageren. Ik zie dat natuurlijk vrijwel dagelijks. Ik kan me werkelijk niet herinneren dat een teef die we tegenkwamen echt naar deed tegen Bram. Wel eens snauwen, maar charmante Bram weet dat meestal nog naar z'n hand te zetten ook. Bram zou er dus ook zeker niet bovenop klappen. Behalve als het om voer gaat, dan durf ik er niet van op aan.

Bij Izzie zie ik het onderscheid niet zo duidelijk eigenlijk. Maar dat komt ook omdat zij sowieso niet echt contact maakt met honden die ze niet kent. Alleen jonge honden, daar gaat ze mee rennen. En dat is dan heel vaak een teef. Op de dagopvang heeft ze alleen ruzie gehad met een teef. Verder zetten ze haar overal mee samen, gecastreerd of ongecastreerd. Vaak wel wat grotere honden. Ook zij is niet leuk als er voer in het spel is, het maakt haar niet uit wie er dan tegenover haar staat. Een hele grote intacte reu of een pup.

Vandaar dat ik dus liever gecastreerde dan ongecastreerde reuen tegenkom. Geen spanning met Bram en Izzie boeit het toch niet :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

mariaa schreef:buck is gecastreerd het maakt volgens mij geen onderscheid in honden. :19:
hij vind alle vreemde honden spannend, ook pups tot intacte teven Hij lijkt vooral druk bezig om zijn eigen onzekerheid te maskeren :mrgreen:
het kan ook zijn dat ik een patroon over het hoofd zie :wink:
Ik vond hem dinsdag al behoorlijk ontspannen naar Izzie trouwens. Ze stonden los twee meter van elkaar toen ik jou de slang uitlegde. Ik lette goed op of Buck dat wel okay vond. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik zijn spanning niet zag :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
Normaal gesproken en gemiddeld gezien kan je een ongecastreerde reu bij vrijwel elke teef zetten. Beide sociaal en de kans op bijterijen is wel heel erg klein. Reuen horen toch wel die rem te hebben zoals de meeste dieren van verschillend geslacht elkaar niet zomaar aanvallen. Honden zijn geen hamsters natuurlijk. Ze horen sociaal te zijn.

Gecastreerd valt die rem weg. Het is dus niet voor niets dat Estelle's teef niet goed met castraten kan, de teven van Marjolein niks met castraten hebben en mijn teven maakt het dan wel niet zoveel uit, ze doen echter heel droog en ongeïnteresseerd en spelen zit er bij Cleo ook niet zo in. Mijn vorige teef kon totaal niet met gecastreerde reuen. Dus dat is gewoon niet te ontkennen. Ook niet met uitzonderingsverhalen van agressieve reuen naar teven. Natuurlijk zijn die er. :19:
Maar hier ben ik het ook gewoon mee eens hoor :wink: Ik reageerde alleen op dat jij zei dat gecastreerde reuen "raar doen". Dat is dus ook ras- en hondafhankelijk, in hoeverre ze een teef uberhaupt zullen grijpen bijvoorbeeld, er zijn zat reuen die gewoon nooit een andere hond zullen pakken ongeacht geslacht.
En dan vind ik dus zo'n intacte reu die Vera even lekker gebruikt om zich klemvast op te zetten en te rijden ook 'raar' doen om even in die term te blijven. Ik vind het in ieder geval net zo "niet vriendelijk sociaal" als een gecastreerde reu die een irritante teef hard corrigeert.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef: vind ik doodnormaal, ik denk niet dat 'vollen' zomaar per definitie alles ongestraft mogen. er wordt zeker een stuk meer van gepikt, maar er zijn grenzen en die liggen individueel gewoon anders.
Dat denk ik ook. Heb het ook regelmatig gezien in de tijd dat ik veel in het asiel kwam. Zo veel honden, zo veel verschillende gedragingen. Ik heb zowel volle als gecastreerde reuen gezien en mee gemaakt die toch echt niet alles van teven pikten.
Ik vind 't eigenlijk net zo'n dooddoener als dat puppen altijd krediet krijgen bij volwassen honden. Dat is ook echt niet zo. Allemaal mede afhankelijk van ras, herkomst, karakter, etc..
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rami schreef: Ik heb zowel volle als gecastreerde reuen gezien en mee gemaakt die toch echt niet alles van teven pikten.
Ik vind 't eigenlijk net zo'n dooddoener als dat puppen altijd krediet krijgen bij volwassen honden. Dat is ook echt niet zo. Allemaal mede afhankelijk van ras, herkomst, karakter, etc..
Ik denk ook dat het verschil niet in die reuen zelf zit maar in de reacties van de rest, in elk geval in eerste instantie.
Ik zie althans dat mijn dames castraten anders benaderen dan intacte reuen.
Dat de reactie dan ook anders is, lijkt mij alleen maar logisch. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Zoek stok! schreef:
mariaa schreef:buck is gecastreerd het maakt volgens mij geen onderscheid in honden. :19:
hij vind alle vreemde honden spannend, ook pups tot intacte teven Hij lijkt vooral druk bezig om zijn eigen onzekerheid te maskeren :mrgreen:
het kan ook zijn dat ik een patroon over het hoofd zie :wink:
Ik vond hem dinsdag al behoorlijk ontspannen naar Izzie trouwens. Ze stonden los twee meter van elkaar toen ik jou de slang uitlegde. Ik lette goed op of Buck dat wel okay vond. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik zijn spanning niet zag :wink:
Ja ik zag het ook! nee er was absoluut geen spanning bij buck :D
Het valt me op dat het op de hondenschool altijd vrij snel goed gaat met buck. De honden hoeven niets met elkaar en zijn druk bezig met zichzelf en de sport, dat is een erg veilige setting voor buck. Hij vind het fijn indirect aan honden te wennen....
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Marjoleine schreef:
Rami schreef: Ik heb zowel volle als gecastreerde reuen gezien en mee gemaakt die toch echt niet alles van teven pikten.
Ik denk ook dat het verschil niet in die reuen zelf zit maar in de reacties van de rest, in elk geval in eerste instantie.
Maar anders is niet per se agressief, toch? In hetzelfde asiel heb ik - natuurlijk ook - zowel gecastreerde en ongecastreerde teven meegemaakt. En de verschillen in gedrag waren toch niet altijd direct te koppelen aan het feit of de teven wel of niet intact waren.
En mijn eigen Silka bijvoorbeeld is gecastreerd in Turkije vlak voordat ze bij ons kwam. Ze vindt eigenlijk alle reuen wel leuk (en teven meestal helemaal niet) behalve als er op haar gereden wordt. Reuen die dat doen snauwt ze allemaal weg.
En Billy (ongecastreerd) heeft ook wel eens lelijk gedaan tegen een teef (en heeft wel eens mot gehad met een gecastreerde reu) maar dat heeft - voor mijn gevoel - toch meer met gedrag/karakter/ras/herkomst (en daarmee bedoel ik wat een hond wel of niet meegemaakt heeft in zijn of haar leven) te maken dan alleen met sekse, met wel of niet gecastreerd zijn.
Maar goed, ik zit er misschien wel helemaal naast. Het is ook maar wat ik ervaren heb met verschillende honden, in de loop der jaren. En dan ook nog eens vaak met honden in een asiel-situatie en dat maakt het misschien ook wel een beetje anders.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

MARC_S schreef:Zo gek is dat ook niet want veel staffies waar je de ballen vanaf haalt kunnen daarna ook niet meer goed met teven. Die rem is dus weg.
Ik vind het vervelend om toe te geven maar dit is ook mijn ervaring :N: De meeste vervelende ervaringen met Bowie en Fien waren met staffies (meerdere) en een bullterrier.. niet dat ik er nou zóveel heb gehad maar in de afgelopen 2 jaar toch zeker wel 3 keer, misschien zelfs 4 keer maar ik twijfel. Die honden hadden zo'n plaat voor hun kop, je kan wel heel fanatiek doorlopen met je honden maar als die honden iets in hun kop hebben zit het zeker niet in hun kont.
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Vandaar dat ik dus liever gecastreerde dan ongecastreerde reuen tegenkom. Geen spanning met Bram en Izzie boeit het toch niet :wink:
Eva boeide het ook niet de eerste 2 jaar. De laatste tijd wordt madame weer loopsig en ineens na al die tijd lijkt ze meer geïnteresseerd in honden. Dus wat niet is kan nog komen. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef: Vandaar dat ik dus liever gecastreerde dan ongecastreerde reuen tegenkom. Geen spanning met Bram en Izzie boeit het toch niet :wink:
Eva boeide het ook niet de eerste 2 jaar. De laatste tijd wordt madame weer loopsig en ineens na al die tijd lijkt ze meer geïnteresseerd in honden. Dus wat niet is kan nog komen. :wink:
Ja wie weet. Ik bedacht vandaag nog dat ik het me niet kan voorstellen. Dat Izzie ineens interesse zou krijgen in een onbekende intacte reu. Maar volgende week zal het vast wel gebeuren, dat ze staat te lonken :wink: En volwassen is ze natuurlijk nog niet, volop in ontwikkeling.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Ja wie weet. Ik bedacht vandaag nog dat ik het me niet kan voorstellen. Dat Izzie ineens interesse zou krijgen in een onbekende intacte reu. Maar volgende week zal het vast wel gebeuren, dat ze staat te lonken :wink:
Of niet :mrgreen: Vera is nu twee keer loops geweest, en ik verdenk haar ervan het zelf niet door te hebben. Ook als ze dekrijp is durft ze niet naar hele stoere reuen toe, en gaat enorm staan wijfelen en weg zitten kijken als ze wel op haar afkomen. Worden ze vervolgens opdringerig gaat ze zoals gewoonlijk op d'r zij/rug weg liggen kijken. En ik maar roepen naar die baas "loops, ze is loops!!" :F:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Fien vind 99 van de 100 intacte reuen helemaal het einde. Loops of niet, ze gedraagt zich dan als een opgewonden standje en draait met haar kont alsof haar leven er vanaf hangt. De slet :smile:
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef: Ja wie weet. Ik bedacht vandaag nog dat ik het me niet kan voorstellen. Dat Izzie ineens interesse zou krijgen in een onbekende intacte reu. Maar volgende week zal het vast wel gebeuren, dat ze staat te lonken :wink:
Of niet :mrgreen: Vera is nu twee keer loops geweest, en ik verdenk haar ervan het zelf niet door te hebben. Ook als ze dekrijp is durft ze niet naar hele stoere reuen toe, en gaat enorm staan wijfelen en weg zitten kijken als ze wel op haar afkomen. Worden ze vervolgens opdringerig gaat ze zoals gewoonlijk op d'r zij/rug weg liggen kijken. En ik maar roepen naar die baas "loops, ze is loops!!" :F:
Zoiets verwacht ik ook bij Izzie, alleen bijt zij de reu dan denk ik in z'n neus hahaha.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoiets verwacht ik ook bij Izzie, alleen bijt zij de reu dan denk ik in z'n neus hahaha.
Is wel een stuk effectiever :mrgreen:
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

hier een niet gecastreerde reu, die absoluut niks pikt van teven (gecastreerd of niet)
maar dat heeft er veel meer mee te maken, dat meneer zowiezo al niet veel van andere honden moet hebben, pupjes gaat goed tot ze een maand of 5-6 zijn en dan is het ook over

wij hebben ook een intacte teef, die eigenlijk met alles kan, zolang ze niet lelijk doen tegen haar, zal zij ook niet lelijk doen, pups, intacte of gecastreerde teven of reuen, maakt haar niks uit, zolang ze willen spelen vind ze het allemaal goed
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

MARC_S schreef:Zo gek is dat ook niet want veel staffies waar je de ballen vanaf haalt kunnen daarna ook niet meer goed met teven. Die rem is dus weg.
Laat ik nou net een staff reu kennen (gecastreerd) die zowel met teven als met reuen kan. Intacte reuen en intacte teven (oa noah). en ook nog eens een staff met een verleden. Wel is hij denk ik voor 1 jaar al gecastreerd, misschien dat dat wat uitmaakt?
Perry en Noah

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Rami schreef:
Marjoleine schreef:
Maar anders is niet per se agressief, toch? In hetzelfde asiel heb ik - natuurlijk ook - zowel gecastreerde en ongecastreerde teven meegemaakt. En de verschillen in gedrag waren toch niet altijd direct te koppelen aan het feit of de teven wel of niet intact waren.
En mijn eigen Silka bijvoorbeeld is gecastreerd in Turkije vlak voordat ze bij ons kwam. Ze vindt eigenlijk alle reuen wel leuk (en teven meestal helemaal niet) behalve als er op haar gereden wordt. Reuen die dat doen snauwt ze allemaal weg.
En Billy (ongecastreerd) heeft ook wel eens lelijk gedaan tegen een teef (en heeft wel eens mot gehad met een gecastreerde reu) maar dat heeft - voor mijn gevoel - toch meer met gedrag/karakter/ras/herkomst (en daarmee bedoel ik wat een hond wel of niet meegemaakt heeft in zijn of haar leven) te maken dan alleen met sekse, met wel of niet gecastreerd zijn.
Maar goed, ik zit er misschien wel helemaal naast. Het is ook maar wat ik ervaren heb met verschillende honden, in de loop der jaren. En dan ook nog eens vaak met honden in een asiel-situatie en dat maakt het misschien ook wel een beetje anders.
Ik heb ook het gevoel dat ras en karakter veel belangrijker is voor een aantal dieren dan al dan niet gecastreerd zijn, eigenlijk. Maar goed. Ik heb geen reuen. :mrgreen:
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

MARC_S schreef:
Carma schreef:
Ik kan echt heel moeilijk praten als alles zo extreem vertaald wordt. Als er een rem wegvalt betekent dat helemaal niet dat een hond een ongeremde asociaal is. Alleen is er dan een rem minder en die kan bij een niet zo gezellig ingestelde hond zorgen dat er dus EERDER iets gebeurd. Je bent het toch met mij eens dat twee honden op basis van geslachtsdrift een rem in agressie naar elkaar hebben? Dat is toch alles wat ik zeg? Dus een leuke sociale hond die gecastreerd wordt gaat nog steeds geen teven bijten. Een hond als Dapper die redelijk aso was zou evt wel een teef kunnen bijten dan. Ik had het idee dat hij een bijtrem naar teven had van hier tot Tokio op basis van geslacht. Zo gek is dat ook niet want veel staffies waar je de ballen vanaf haalt kunnen daarna ook niet meer goed met teven. Die rem is dus weg.
Ja ik ben met je eens dat er een rem weg kán vallen, maar door woorden te gebruiken als "ik moet geen castraten bij mijn honden" heb ik het idee dat je alle castraten al gelijk veroordeeld en dat is mijns inziens niet geheel terecht. Ookal is er een bepaalde rem weg en pikt een gecastreerde reu niet alles meer van een teef dan nog hoeft de reu niet bijtend te reageren. Hij kan er ook voor kiezen weg te gaan of enkel een grom te geven. Honden zijn op meerdere vlakken sociaal, niet alleen op basis van geslachtsdrift :wink: .
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Carma schreef: Ja ik ben met je eens dat er een rem weg kán vallen, maar door woorden te gebruiken als "ik moet geen castraten bij mijn honden" heb ik het idee dat je alle castraten al gelijk veroordeeld en dat is mijns inziens niet geheel terecht. Ookal is er een bepaalde rem weg en pikt een gecastreerde reu niet alles meer van een teef dan nog hoeft de reu niet bijtend te reageren. Hij kan er ook voor kiezen weg te gaan of enkel een grom te geven. Honden zijn op meerdere vlakken sociaal, niet alleen op basis van geslachtsdrift :wink: .
Nou, ik doel eigenlijk deels op het feit dat mijn eigen honden er ook raar op reageren soms. Cleo doet totaal anders met een gecastreerde reu dan met een intacte. De intacte vindt ze helemaal gaaf en daarmee wil ze zelfs spelen. De gecastreerde vindt ze niet zo leuk en daar zal ze even tegen borstelen en dan die hond negeren. Spelen doet ze daar zelden tot nooit mee. Teefjes vinden allebei mijn honden wel ok. Vooral Eva lijkt meer met teven dan met reuen te hebben.

Het gaat me dus om het totaalplaatje. Mijn honden zitten niet zo te wachten op een gecastreerde reu en andersom reageert die reu weer heftiger als mijn teven moeilijk doen en niet willen spelen. Een jaar geleden liep hier een reu die op Cleo af kwam. Cleo zat vast dus zij gromde waarna ze van die reu een fikse afstraffing kreeg. Dat heb ik nog nooit meegemaakt met een intacte reu met Cleo. Ik herinner me ook een zwarte flatcoat die los op Cleo en Eva af kwam. Ook gecastreerd. Cleo en Eva gromde hem weg en hij viel daarop ook Cleo aan. Ik zeg dus niet dat het alleen aan de reu ligt dat ik geen gecastreerde reuen meer bij mijn teven moet. Het is hier gewoon zo dat het contact veel beter is bij ongecastreerde reuen en die snauwen ook niet en bijten mijn honden al helemaal niet. :wink:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Spike kon vroeger wel veel van teven hebben. Later is dat over gegaan, eigenlijk al voor dat hij gecastereerd werd.
Voor Daisy had hij ontzag, Kelly en hij is gewapende vreden en op Indy is hij stapelverliefd!

Verder moet hij totaal niets van andere honden hebben, reu of teef maakt hem totaal niet uit!

Of het moet een klein, onderdanig teefje zijn, dan wilde het nog wel eens goed gaan. Maar ook dát probeer ik niet meer, riskeer het niet meer. Zéker nu Indy erbij is... hij wil haar behoorlijk verdedigen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”