MARC_S schreef:Ik vraag me sterk af of sommige delen van knpv en IPO niet erg onderschat worden door mensen die het nooit gedaan hebben en die denken dat een bordercollie wel een geschikte hond zou kunnen zijn. Als je ziet hoe hard veel honden zijn die die sporten goed beoefenen vraag ik me dus af in hoeverre dat onderschat wordt. Ik kan het ook volledig mis hebben maar dat gevoel krijg ik een beetje.

Want onderschat de honden die hierop gefokt worden niet bepaald.
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat en dat het trouwens niet alleen voor het type hond opgaat maar ook voor het type geleider.
In al de jaren dat ik in deze sport bezig ben heb ik genoeg mensen zien komen en na een paar maanden al weer zien gaan omdat ze het niet konden opbrengen om in het weekend en ieder weekend opnieuw een hele dag met hondensport bezig te zijn. Daarnaast wordt er ok nog op 1 of 2 doordeweekse avonden getraind en wordt er van je verwacht dat je ok op de niet trainingsavonden nog wat doet zoalsbijvoorbeeld een keer extra speuren of conditie opbouwen met fietsen.
Dan begint de training als een leuke spelletje met een balletje of handtouch als de vereniging open staat voor de nieuwere trainingsmethoden.
Pakwerk is nog steeds een leuk spel voor baas en hond, maar dan gaat de hond in dat pakwerk ineens harder groeien dan de baas. Dan moet er wat opbouw betreft een pas op de plaats worden gedaan. Das nie leuk nie voor de baas .....
Dan wordt er ook gewerkt aan DZB (Drang tot inzet, Zelfzekerheid en Belastbaarheid). Die DZB wordt namelijk ook beoordeeld op een examen !
Dat is dus niet echt een oefening maar wordt gedurende het hele examen beoordeeld en dan vooarl in het pakwerk.
Een hond die aarzelt om in te bijten of sterk afremt bij het inkomen of loslaat op stokslagen zal een slechte beoordeling krijgen voor DZB en kan dan ook nooit slagen voor IPO
De border waar ik het over had liep tussen 2 DH en werd ook deels door de DH beinvloed.
We hebben van pup af aan de driften aangewakkerd die ook bij een DH worden aangewakkerd.
Dan nog kon niet dezelfde trainingsmethode worden gebruikt juist omdat de BC op andere zaken is gefokt. Even snappen naar een schaap zit er eerder in dan even flnk inkleunen op een pakwerker.
De IPO als een leuk spelletje zien kan inderaad, maar dat je ook kans hebt het certificaat te halen is niet zo erg groot. Veel verenigingen steken dan ook gene tijd daar in.