Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sterker dan natuur? (intacte reu moet loopse teef negeren)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

*Linda*
Zeer actief

Re: Sterker dan natuur? (intacte reu moet loopse teef negeren)

Ongelezen bericht door *Linda* »

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:Waarom zoek je dan geen club waar loopse teven niet toegestaan zijn? Die zijn er genoeg.
Ja, misschien moest ik dat anders doen. Zou het wel jammer vinden, want het zijn aardige mensen.

Edit: maar het ging me er vooral om hoe andere mensen dit nou doen. Of het nou aan mij ligt of dat hier meer mensen mee worstelen :wink:
Ja hoor, Bram had er ook last van. Ik zag het al als hij de auto uit kwam. Dan deed hij alles wel, maar met weinig bezieling. Mensen die werkhonden hebben, kunnen zich daar vaak weinig bij voorstellen want een reu moet gewoon door kunnen trainen :blah: :blah: :wink:
En lukt het niet met bal, dan gaat gewoon even de stroomband aan. Dan wordt hij op die manier "gemotiveerd". Je kan er een punt van blijven maken, de gedachtengang van de werkhondenclub verander je toch niet :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

*Linda* schreef: En lukt het niet met bal, dan gaat gewoon even de stroomband aan. Dan wordt hij op die manier "gemotiveerd". Je kan er een punt van blijven maken, de gedachtengang van de werkhondenclub verander je toch niet :wink:
Totale onzin, ik heb nog nooit een correctie voor loopse teef zien geven met een TT :roll:

Daarnaast willen de meeste hun reu nog graag gebruiken als dekreu... de mijne hebben als pup simpelweg dit al geleerd te negeren, thuis!
Puppemans van 12 weken heeft nu al redelijke interesse in een loopse teef, maar ook hij leert nu al dat dit niet belangrijker is dan aandacht voor mij....

Wat is 'de gedachte van de werkhondenclub' dan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

corason del perro schreef: Ik vind eigenlijk dat er wel een verschil is waar je traint met je hond. Als je op wedstrijd gerichte clubs traint vind ik idd dat teven ook loops gewoon toegestaan moeten zijn en dat de reuen er mee om moeten leren gaan, gezien het type hond lukt dat denk ik meestal ook wel. Maar als je gewoon voor de lol een leuke cursus met je hondje volgt en dus veel hondjes in de groep hebt die het wel leuk vinden maar niet dat hun leven van het werk afhangt vind ik dat teven wel geweigert moeten kunnen worden. Zodat reuen eigenaren inderdaad niet iedere 12 lessen er miss wel 6 niet kunnen volgen omdat er zoveel (loopse)teefjes zitten.
Eens :ok: Eva zat in een wedstrijd-groepje en daar reageerde de reuen dus niet. Die wilde liever behendigheid doen maar dat waren dus wel allemaal Belgen en bordercollies :wink: Die hadden allemaal liever de bal en het parcours dan de loopse teef. Maar in een recreatieve klas zou je zeker thuis moeten blijven met je teef want die honden zijn niet allemaal zo gefixeerd dat ze een loopse teef negeren. Eva zelf heb ik nog nooit bezig gezien met gedekt worden. Die laat ik dus gewoon loslopen als ze loops is. Als er een reu komt roep ik haar wel meteen en lijn ik haar aan omdat reuen wel heel doortastend kunnen zijn als ze eerder gedekt hebben. Deze loopsheid liep er een rottweiler voor de deur. Ik heb de deur maar meteen dicht-geslagen want die zag er nogal doortastend uit :engel: Toen ben ik alleen naar buiten gegaan en de baas gaan zoeken. Die zei, jij mazzel want hij pakt je teef meteen en dekt haar en laat zich door jou zeker niet wegsturen :eek: Dus die hond moest even vastgemaakt worden voordat "madam-rollend-rugvel en dekrijp" naar buiten kon :E: Die jongen stelde semi-serieus voor het eens te laten gebeuren. Leuke pups toch? Not! :N: Ik zei, prima, als ik ze met 7 weken bij jou voor de deur mag zetten. :smile2:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het blijft een lastige discussie omdat mensen die alleen honden met drive gewend zijn zich echt niks kunnen voorstellen bij een type als Frenk of Bram. Zoals gezegd luisterde Bram wel naar mij in de agilityles. Hij deed gewoon het stukje parcours dat we trainden. Maar dan wel op snelheid 0,3 en de tegenzin spatte er vanaf. Maar hij ging absoluut niet de loopse teef opzoeken oid. Hij luisterde dus wel. En ik wist helemaal niet wanneer er loopse teven waren, want dat werd nooit gezegd. Dus mijn invloed daarop was nihil. Ik vond het verschrikkelijk. Sonja kwam mij een keer tegen toen ik het veld afliep. Tranen in m'n ogen. Het lukt gewoon niet. Ja, alle andere reuen liepen wel gewoon. Shelties, Borders, Belgen.

Ik heb ook een keer een wedstrijd gelopen toen Bram een loopse teef in de wachtrij voor ons ontdekte. Hij heeft het parcours keurig gelopen.....maar dan wel met z'n neus aan de grond. Als hij geen latje getikt had en we niet net buiten de tijd waren, had hij zelfs een U'tje gelopen. Achteraf moet ik er vreselijk om lachen. De kleine kabouter kan zelfs de palen met de neus op de grond :smile:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Het blijft een lastige discussie omdat mensen die alleen honden met drive gewend zijn zich echt niks kunnen voorstellen bij een type als Frenk of Bram. Zoals gezegd luisterde Bram wel naar mij in de agilityles. Hij deed gewoon het stukje parcours dat we trainden. Maar dan wel op snelheid 0,3 en de tegenzin spatte er vanaf. Maar hij ging absoluut niet de loopse teef opzoeken oid. Hij luisterde dus wel. En ik wist helemaal niet wanneer er loopse teven waren, want dat werd nooit gezegd. Dus mijn invloed daarop was nihil. Ik vond het verschrikkelijk. Sonja kwam mij een keer tegen toen ik het veld afliep. Tranen in m'n ogen. Het lukt gewoon niet. Ja, alle andere reuen liepen wel gewoon. Shelties, Borders, Belgen.

Ik heb ook een keer een wedstrijd gelopen toen Bram een loopse teef in de wachtrij voor ons ontdekte. Hij heeft het parcours keurig gelopen.....maar dan wel met z'n neus aan de grond. Als hij geen latje getikt had en we niet net buiten de tijd waren, had hij zelfs een U'tje gelopen. Achteraf moet ik er vreselijk om lachen. De kleine kabouter kan zelfs de palen met de neus op de grond :smile:
Geen kritiek hoor, maar ga je dan niet iets anders doen als je dat merkt?
Heel sporadisch heb ik weleens dat het niet gaat qua appel, weinig aandacht, weinig interesse (geen loopse teef dan overigens) maar de hond kan ook weleens een mindere dag hebben....
Had het een paar weken geleden ook, dan vind ik het weinig zin hebben om nog verder te gaan, ik ga dan iets heel anders doen dat hij gewend is (bijv. maar 1 onderdeel uit het programma en/of andersom werken, iets heel nieuws doen) of simpelweg even balletje gooien met hem.
Dan komt ie in ieder geval voldaan van het veld, heeft uiteindelijk prima gedaan wat er gevraagd wordt etc. 2 dagen later was het weer als vanouds... :19: niks meer aan te merken.

Bij een wedstrijd snap ik dat je er niks meer aan kunt doen, maar bij een training toch wel?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb alles geprobeerd. Van opjutten tot het doen van andere oefeningen die hij kent, tot in z'n sop gaar laten koken aan een paal. Maar helaas pindakaas.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb alles geprobeerd. Van opjutten tot het doen van andere oefeningen die hij kent, tot in z'n sop gaar laten koken aan een paal. Maar helaas pindakaas.
Sommige rassen zijn nu eenmaal sterker dan de wil van malinois ;-)
Ik vrees van wel :mrgreen:

Boos worden heb ik overigens ook geprobeerd. Dat had zeer kortdurend een effect. En dan meer in de zin van 'ik doe maar helemaal niks meer want Linda is boos op mij' :oeps:

Toch heb ik weinig te klagen hoor. Want Bram luistert dus wel en raakt ook niet van het padje van een loopse teef.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb alles geprobeerd. Van opjutten tot het doen van andere oefeningen die hij kent, tot in z'n sop gaar laten koken aan een paal. Maar helaas pindakaas.
Sommige rassen zijn nu eenmaal sterker dan de wil van malinois ;-)
als het niet wil (wat ik nog niet tegen ben gekomen) dan knikker ik hem de auto weer in hoor, ben ik heel makkelijk in... Ik ga me er niet aan lopen ergeren. Maar dan zou het voor hem in mijn geval ook geen pakwerk zijn, in mijn voorbeeld doe ik dat nog wel gewoon.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dan houdt het idd. op
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik train bij drie clubs en bij één (jacht) mogen loopse teven wel, behalve op de hoogtijdagen, bij de andere twee mag het niet.
Ik vind het goed als het wel mag, en wel hierom:
Anne&Taar schreef: Loopse teven zijn overal, erg praktisch dat je daar dan ook op je eigen club mee kan trainen.
Zo is het toch gewoon?
Je kunt er maar beter op trainen dus.

Overigens loop ik gewoon in de losloopgebieden met loopse teven, alleen op andere tijden.
Ik waarschuw gewoon als ik een reu tegenkom, geen mens die daar moeilijk over doet.
Indien nodig lijn ik ook aan, hoewel ze hier niet weglopen hoor.
Maar er zijn teven die dat wel doen (het heet niet voor niks "loops"(, dus daar moet je als eigenaar wel rekening mee houden, ja.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

malinois schreef:Maar dit is het dus ook, ik wel, ik vind dat heel belangrijk aangezien ik zelf ook een teef heb en ik geen gezeur en gezeik wil als ze loops is, dan moeten ze ook gewoon allemaal mee uit nl. Daarnaast heb ik geen zin dat ik niet zou kunnen trainen, geen exeamens zou kunnen doen of wedstrijden omdat meneer een loopse teef belangrijker vind.
Als je zelf iets heel belangrijk vind dan lukt het vaak ook veel makkelijker dan dat je het niet zo belangrijk vind denk ik....
En door dit soort zinnetjes voel ik me dus alsof ik niet hard genoeg m'n best doe :roll:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Ik vind het goed als het wel mag, en wel hierom:
Anne&Taar schreef: Loopse teven zijn overal, erg praktisch dat je daar dan ook op je eigen club mee kan trainen.
Zo is het toch gewoon?
Je kunt er maar beter op trainen dus.
helemaal mee eens
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:Maar dit is het dus ook, ik wel, ik vind dat heel belangrijk aangezien ik zelf ook een teef heb en ik geen gezeur en gezeik wil als ze loops is, dan moeten ze ook gewoon allemaal mee uit nl. Daarnaast heb ik geen zin dat ik niet zou kunnen trainen, geen exeamens zou kunnen doen of wedstrijden omdat meneer een loopse teef belangrijker vind.
Als je zelf iets heel belangrijk vind dan lukt het vaak ook veel makkelijker dan dat je het niet zo belangrijk vind denk ik....
En door dit soort zinnetjes voel ik me dus alsof ik niet hard genoeg m'n best doe :roll:
Ik reageerde op het verhaal van Martijn, dat staat ook gequote...
hij vind het niet zo belangrijk dus kan me heel goed voorstellen dat je het dan anders doet om iets voor elkaar te krijgen, bewust of onbewust.
Als je er niet voor de volle 100% achter staat in ZIJN geval is het resultaat vaak ook minder.

Kijk ik heb niks aan een hond die helemaal van het padje raakt als er ergens een loopste teef is, ik heb zelf een intacte teef, op trainingen lopen er teven en zelfs op wedstrijden (ook al moeten ze als laatste lopen, ze worden toch ook uitgelaten dus dat ruiken ze ook)
Daarom leer ik de reuen als pup al (met de huidige pup doe ik dat nu ook al) dat die loopse teven niet zo belangrijk zijn als ik, en ik zal de eerste zijn die zegt dat dit met een mechelaar waarschijnlijk makkelijker is dan met een ander ras.
Maar de druk voor mij is wat dit betreft dus ook hoger waarschijnlijk dat hij dit moet gaan negeren ivm het sporten. De hond koop ik in principe voor de sport, niet als huishond. Ik zie en lees ook vaak dat mensen dit pas gaan doen als de hond een jaar of wat is en dit gaat vertonen... Dan loop je eigenlijk al achter de feiten aan. Kan nog wel, maar een stuk lastiger.
Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, is wel mijn ervaring.

*edit: onlogische tekst verbeterd + aanvulling
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Toch heb ik weinig te klagen hoor. Want Bram luistert dus wel en raakt ook niet van het padje van een loopse teef.
Frenk dus wel. En hij wordt ook leep. Dus aan de lijn doen alsof hij er weer bij is met z'n koppie, maar klik ik 'm los, dan peert hij 'm in 1 rechte streep naar de teef in kwestie of de laatste plek waar hij haar gezien heeft. :U:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens als ik het nu teruglees lijkt het of ik er ik weet niet wat allemaal aan doe maar dat is dus niet waar... ik hou in gedachten dat het een reu is en dat ie een teef best leuk zal gaan vinden maar aandacht is altijd prioriteit 1 hier dus dit wordt er eigenlijk gewoon in meegepakt.
Net als ik een pup leer dat ie ook moet komen al is ie aan het spelen met een andere pup, moet hij ook komen als er een loopse teef loopt bijv. Ik besteed er in ieder geval niet enorm veel aandacht aan, weet niet eens of er een teef loops is vooraf. Ja ze snuffen, likken en kwijlen buiten het hek, maar dat is ook een uitlaatgebied dus dan hoeven er geen teven loops te zijn van de vereniging.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:misschien is chemische castratie een oplossing want het lijkt me nu niet echt prettig wandelen en trainen met Frenk
Oh nee hoor. Dat zou me echt te ver gaan. Dan maar even aan de lijn. ;) Ik zou veel te bang zijn dat er ook andere dingen veranderen. Dingen die hem ook Frenk maken, zeg maar :D
Het viel mij op dat er blijkbaar 2 stromingen zijn en ik vroeg mij af hoe andere reueneigenaren hiermee omgaan, vandaar dat ik een topic erover opende ;)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:Overigens loop ik gewoon in de losloopgebieden met loopse teven, alleen op andere tijden.
Ik waarschuw gewoon als ik een reu tegenkom, geen mens die daar moeilijk over doet.
Ik vind het op zich ook wel prima als je in losloopgebieden loopt, met een loopse teef. Alleen heb ik hier dus al een paar mensen gehad die op zondagmiddag een hartstikke druk losloopgebied opzoeken en hun hond uitgebreid met Frenk kennis laten maken en laten besnuffelen, om dan pas te zeggen "ja, ze is wel loops hoor". :oohja:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:wat bedoel je met 2 stromingen? Reueneigenaren die vinden dat het af te leren is en reueneigenaren die dat niet vinden?
Ja, exact. Alleen dan niet specifiek reueneigenaren, maar gewoon hondenbaasjes in het algemeen. Je hebt mensen die vinden 'dat hij maar gewoon naar je moet luisteren' en je hebt mensen die geloven dat je niet bij elke hond sterker kunt zijn dan zo'n natuurlijke drift. Ik geloof dat wel duidelijk is dat ik tot die laatste groep behoor ;)
chemische castratie is maar tijdelijk...........misschien heb je wel een Frenk die niet veranderd maar alleen niet meer achter loopse teefjes aan gaat.... :wink:
Ja, maar die moet je dan permanent gaan geven, want je komt overal loopse teefjes tegen? :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Marjoleine schreef:Overigens loop ik gewoon in de losloopgebieden met loopse teven, alleen op andere tijden.
Ik vind het op zich ook wel prima als je in losloopgebieden loopt, met een loopse teef. Alleen heb ik hier dus al een paar mensen gehad die op zondagmiddag een hartstikke druk losloopgebied opzoeken en hun hond uitgebreid met Frenk kennis laten maken en laten besnuffelen, om dan pas te zeggen "ja, ze is wel loops hoor". :oohja:
Ja haha die ken ik. Ik had een keer bij Vianen dat Bram aan het spelen was met een zwarte lab. Ik zit zo te kijken en denk hmmmmm, vraag 'is ze loops?'. Ja ze is loops, maar ze bloedt niet meer hoor en ze vindt het zo leuk om te spelen. Terwijl teef in kwestie al gaat staan voor Bram. Waaaaaaaaaaaaaaaaaaa Brrrrrrrrrram .... Linda rennend :smile:

Misschien stelt het je gerust dat Bram in de loop der jaren makkelijker is geworden met loopse teven. Toen hij jong was, had ik minder vat op hem bij loopse teven dan nu.

Als Izzie loops is, loop ik in rustige gebieden en ik lijn haar aan als ik een hond spot. Dan roep ik naar de eigenaren wijzend op Izzie dat ze loops is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Frenk schreef:
Ja, da's niet zo slim ;)
Maar goed, ik kom sowieso niet in de losloopgebieden op zondagmiddag, dan loop ik 's avonds laat wel of op rare plaatsen.
Ik heb het niet op mensen met bange kinderen en een hond die alleen op zondag in het bos komt ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Frenk schreef:Hoe doen jullie dat en wat vinden jullie ervan?
Tijdens het wandelen lijn ik hem aan en laat ik hem een stukje verderop weer los, als ik zie dat hij gekalmeerd is.
Tijdens het sporten deed ik een lange lijn om.
Wat ik er van vind is dat iedere club het voor zich moet weten, ik heb er geen problemen mee.
Als iemand dat wel vind zou die ook nog eerst kunnen trainen en dan pas de loopse teef.
Loopse teven zijn ook op shows toegelaten tegenwoordig dacht ik.

Inge O schreef:en hoe moet het dan met honden die helemaal niks hebben met balletjes, speeltjes of koekjes? of dacht je dat die er niet zijn? (lijken mensen met werkhonden wel vaker te denken :roll: ).
Ik denk dat niet in ieder geval, Nando zal uit zichzelf voor de teef kiezen en niet voor de bal.
Als er op het veld een loopse teef meeliep dan trainde ik met Nando aan de lijn.
Ik bewaarde wat meer afstand en dat ging eigenlijk wel prima.
Op de club erna kwamen loopse teven standaard niet samen op het veld.

Frenk schreef: Ja, exact. Alleen dan niet specifiek reueneigenaren, maar gewoon hondenbaasjes in het algemeen. Je hebt mensen die vinden 'dat hij maar gewoon naar je moet luisteren' en je hebt mensen die geloven dat je niet bij elke hond sterker kunt zijn dan zo'n natuurlijke drift. Ik geloof dat wel duidelijk is dat ik tot die laatste groep behoor ;)
Zou het ook niet per reu verschillen hoe hoog die drift is?
Nando loopt zeker wel achter een loopse teef aan, maar hij is geen dagen van slag
(zoals ik wel eens van andere reuen hoor).
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Jip schreef: Als mijn hond zo reageerde als Frenk zou ik eerst willen weten of het aan mij ligt of aan de hond dus zou ik hem met iemand anders de uitdaging laten aangaan.......

mocht die ook zeggen er is niks mee te beginnen
dan liet ik hem chemisch castreren om te kijken of dat vermindering brengt en ja die moet je dan permanent blijven geven
Ik weet wel heel zeker dat mijn Rokus absoluut niet naar een ander luister. Die dondersteen luistert naar mij of naar mijn zoon en de rest van de mensheid is lief, maar heeft wat hem betreft niets over hem te zeggen.
Hij heeft 1 keer per ongeluk twee behendigheidshindernisje gesprongen met de trainster, ontdekte dat , verstijfde :O: , draaide zich om en rende naar mij toe.
Chemisch castreren vind ik een beetje overbodig: de overlast beperkt zich tot twee of drie keer per jaar 3 tot 5 dagen. Niet echt iets waar ik me druk over maak :U:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:
Ma-Rianne schreef:Chemisch castreren vind ik een beetje overbodig: de overlast beperkt zich tot twee of drie keer per jaar 3 tot 5 dagen. Niet echt iets waar ik me druk over maak :U:
ik bedoelde ook geen wildvreemde hoor maar gewoon partner en 3 keer per jaar is niet veel maar Frenk heeft het over altijd overal loopse teefjes dus ik dacht dat het een dagelijks probleem was......
Mijn partner is ook echt niet leuker dan een loops teefje hoor :engel:

En het is geen dagelijks probleem, maar het is ook geen 2 of 3 keer per jaar. ;-)
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm... maar als de betreffende training nou behendigheid is.. dan blijft de lucht van loopse teven toch op alle toestellen "hangen".. ook voor daarop volgende weken en lesuren?

Ik weet niet beter dan dat hoogloopse teven niet op de training komen waar ik les, maar goed.. kan dat navragen? ;-)

Suzanne
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Suzanne123 schreef:Hm... maar als de betreffende training nou behendigheid is.. dan blijft de lucht van loopse teven toch op alle toestellen "hangen".. ook voor daarop volgende weken en lesuren?

Ik weet niet beter dan dat hoogloopse teven niet op de training komen waar ik les, maar goed.. kan dat navragen? ;-)

Suzanne
Tja dan kan je beter je teef binnen houden want ook buiten blijven die luchtjes hangen :hmmm:
Volgens mij valt het best mee hoor, de luchtjes op de toestellen zelf
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Inge O schreef:
blondie schreef:
Inge O schreef:
ik beweer ook niet dat appèl in die situatie niet kan hoor, maar ik krijg toch de indruk dat sommige mensen met werkhonden de interesse in een balletje verwarren met appèl en er gemakshalve maar van uitgaan dat wat bij hun hond zo simpel lukt ook bij een ander zou moeten kunnen.
Ik geloof niet dat iemand in dit topic dat beweerd heeft...
nee, in dit topic beweerde alleen wendy dat maar het is wel een blinde vlek die baasjes van ballengekke honden vaak hebben :wink: .
Nee hoor, ik zei nog dat het mooi was als het kon, maar dat de ene hond de andere niet is.
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
chemische castratie is maar tijdelijk...........misschien heb je wel een Frenk die niet veranderd maar alleen niet meer achter loopse teefjes aan gaat.... :wink:
Ja, maar die moet je dan permanent gaan geven, want je komt overal loopse teefjes tegen? :19:
Ik heb 3 reuen gehad die alle drie anders reageerden op teven.
De eerste was buitengewoon gehoorzaam.
Luisterde goed, maar zat wel bij de keukendeur te snikken als hij ergens een loopse teef had geroken.
Toch kon ik hem los meenemen het park in, hij bleef bij mij.
De tweede reu was zeer aangetrokken tot loopse teven.
Ik was totaal buiten beeld als er een loopse teef in de buurt was (geweest). :(
De derde reu vond een loopse teef alleen van belang als ze vruchtbaar was.
Anders was ze net even aardiger dan anders :mann: maar dat gaf geen problemen.
Als ik een andere kant op wilde dan ging hij gewoon mee.

Ik kan me bij het probleem van Frenk veel voorstellen :ok:

Soms schijnt chemische castratie en dan tijdens die periode trainen speciaal met loopse teven een knopje om te kunnen laten gaan.
Of dat ook echt zo is weet ik niet.
Ik heb dat zelf nog nooit met eigen ogen gezien. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Frenk schreef: Mijn partner is ook echt niet leuker dan een loops teefje hoor :engel:

nee? :eek: :smile:
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Situatie 1: Er zijn mensen die met hun loopse teef in druk bewandeld losloopgebied gaan lopen. Gevolg: de reuen in de wijde omtrek zijn van slag en velen moeten aangelijnd worden. Ik moet Frenk aanlijnen, terwijl er ook genoeg aanlijngebieden in de buurt zijn, waar de teveneigenaar in kwestie ook best had kunnen gaan lopen. Of dan in ieder geval ergens waar het niet zo druk bezocht is.
Situatie 2: Tijdens de behendigheidstrainingen mogen loopse teven gewoon meedoen. Gevolg: de intacte reutjes in de groep kunnen niet meer los, er is geen aandacht, eigenlijk sta je voor spek en bonen op het veld. De trainster vindt het zelf ook vervelend, maar het is nu eenmaal clubbeleid, dus kan zij er ook niks aan doen.
Ik ga niet met een loopse teef in drukke gebied wandelen, omdat ik vindt dat een te grote risico dat er reuen achteraan komen. Loop ik met mijn reu (we hebben 4 reuen gehad) dan weet ik dat die het wel interessant vinden, neus gaat in de lucht maar ze weten dat ze er niet heen mogen. Voordeel is dat ik heb ook altijd teven gehad, dus de reuen leren thuis al dat er zoiets als loopse teef bestaat en dat je er niet op mag. :8):
Zou ik een reu hebben waar het niet mee kan, dan zou ik ook idd de reu aanlijnen en er nog meer op gaan trainen.

Bij behendigheid mogen bij ons ook loopse teven mee doen behalve op de topdagen. Gek genoeg hebben we een enkele reu die dan tussen de rondjes door wat afgeleid is (een rigdeback, en beagle en een border collie) maar tijdens het lopen hebben ze er geen last van. Bij de gehorzaamheid/opvoeding/dogdance/speuren hebben we hetzelfde beleid, geen problemen, en we hebben erg veel diverse rassen, dus niet alleen "werkhonden".
Grappig is ook dat bij sommige reuen merken we heel sterk dat als we de baas melden dat er een loopse teef aanwezig is dan gaat alles fout, terwijl laatst hetzelfde mevrouw trainde in een groep met twee loopse teven (zij wist het niet) en alles ging prima.
Ik denk vaak dat het probleem ook ontstaat omdat veel reueneigenaren gaan het probleem uit de weg ipv vanaf puppy al loopse dames opzoeken en er mee oefenen.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Situatie 2: Tijdens de behendigheidstrainingen mogen loopse teven gewoon meedoen. Gevolg: de intacte reutjes in de groep kunnen niet meer los, er is geen aandacht, eigenlijk sta je voor spek en bonen op het veld. De trainster vindt het zelf ook vervelend, maar het is nu eenmaal clubbeleid, dus kan zij er ook niks aan doen.

Blijkbaar wordt het normaal gevonden dat je je hond onder appel hebt, zelfs bij zo'n grote afleiding. Nou, dan zal ik wel een waardeloze hondenbaas zijn, want mij lukt het echt niet om leuker te zijn dan een loopse teef. Er is echt niets, geen worst, geen spelletje, wat aantrekkelijker is dan dat teefje, op dat moment.
De meeste intacte reutjes doen het prima op de agility trainingen en wedstrijden. Dat komt omdat het in die wereld inderdaad normaal gevonden wordt dat je je hond op een behoorlijk niveau onder controle hebt. Mijn jonge intacte reu heb ik opzettelijk nooit weggehouden van loopse honden, zelfs in huis wordt hij er mee geconfronteerd. Ik heb daar heel veel tijd en energie in gestoken en tijdens trainingen veelal continu stukjes kaas in z'n bek gepropt, zeker wanneer je niet aan de beurt bent moet je er voor waken continu de aandacht van je hond te hebben. Uitendelijk gaat hij dan de loopse teef negeren. Hij mag van mij overigens ook niet aan loopse plasjes snuffelen, laat staan likken, ik ben er erg consequent in en erg blij mee. Inmiddels begint het zijn vruchten af te werpen en ik vermoed dat wanneer hij een jaartje of twee is, ik heel veel jaren plezier ga beleven omdat ik er in zijn jonge periode heel veel in heb geinvesteerd ;).

Toevoeging, om even een compleet beeld te geven, in het begin ging hij helemaal klappertanden wanneer er een loopse teef in de beurt was, om vervolgens een uur niet meer op mij te reageren.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”