Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gelegenheids-nesten zijn goed!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Gelegenheids-nesten zijn goed!

Ongelezen bericht door malinois »

christo schreef:
Nanna schreef:Misschien is dát wel een idee voor fokkers die verder niet in stambomen geinteresseerd zijn: fok de oude niet overdreven types weer terug. :ok:
Die zijn er nog, alleen lopen ze stamboomloos rond. Aidan is me trouwens ook dierbaar hoor, ik had hem alleen liever gezond gezien.
Dat is toch een dober? Die zijn er ook nog prima hoor, alleen moet je dan wel naar het buitenland.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Danoontje powerrr schreef:
christo schreef: Daarom zou ik dus ook graag wat meer gelegenheidsnestjes zien van rashonden die niet de lieveling zijn van de keurmeester en waar dus ook niet de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Gewoon een dobermann voor zo'n 500-700 euro, maar dan hier gefokt uit geteste gezonde ouders.
Ja, maar vind die inderdaad maar eens?
Nando had ik misschien wel eens willen laten dekken. En echt niet persé via de rasvereniging.
Wel met advies inwinning en positieve gezondheidstesten natuurlijk.
Een uitmuntend op bv. een winner zal hij al niet halen, daar is hij o.a. niet breed genoeg voor.
Dan hou je qua vraag grotendeels de stamboomloze teefjes over volgens mij.
Ik heb het idee dat het bij de Dobermann òf rasverenigingfokkerij òf onverschillige 'marktplaats' fokkerij is. :19:
Ja maar wat maakt dat uit?
Mijn honden dekken ook stamboomloze teven hoor, alleen moet ze wel aan de benodigde gezondheidseisen voldoen, dus HD foto's etc. Karakter moet goed zijn, lijnen kloppen en ik zou er eigenlijk zo een teef uit moeten kunnen nemen zeg maar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ja maar ja maar malll... wat bij jullie herders gebeurt is anders boomloos als hier bedoeld wordt.

bij de werkhondjes is het stamboomloze verhaal gruwelijk strak en goed (volgens mij) geregeld. da's niet gewoon stamboomloos
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:ja maar ja maar malll... wat bij jullie herders gebeurt is anders boomloos als hier bedoeld wordt.

bij de werkhondjes is het stamboomloze verhaal gruwelijk strak en goed (volgens mij) geregeld. da's niet gewoon stamboomloos
Dat klopt, maar het teefje wat Xito gedekt heeft was dus van een particulier, zat niet in de africhting maar in de combisport en agility.
Qua sportkwaliteiten van de teef in de africhting kon ik dus niets zien/zeggen... ze had wel netjes alle benodigde foto's etc. qua gezondheid. Maar het was ook een teef waarvan ik zei, daar zou ik best een pup van willen qua karakter, voorkomen etc. (naast de lijn waar ze uit kwam)
Zij (fokster) was ook heel open en ik schrok haar niet af met mijn voorwaarden voor een dekking... Ze voldeed er prima aan.
De meesten haken na 1 mailtje van mij alweer af :hmmm: die hebben een teef en willen een dekreu, gezondheid is totaal niet belangrijk, wat er voor pup uitkomen al helemaal niet. Kopers? Dat zien ze dan wel weer...
Al die lastige vragen die ik stel daar krijg ik vervolgens ook nooit meer antwoord op.
Afbeelding
Dyenga
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dyenga »

Rosita Compagner schreef: Als de káns binnen een ras niet gróter dan gemiddeld is, dan hebben we die testen helemaal niet nodig, toch? Of je nu kans van 1 op 1000 hebt of kans van 1 op 10 ............. Voor die laatste zou ik willen testen en voor de eerste haal ik mijn schouders op en zie het wel.
En daar ligt nu juist een probleem. Er zijn rassen (en ook ik neem de dober als voorbeeld) die met behoorlijke gezondheidsproblemen te kampen hebben. En het wordt alleen maar erger zolang dit wordt onderschat en er geen adequate maatregelen worden genomen. Binnen ons ras ben ik tegen de zgn gelegnheidsnestjes. Let wel, er zijn ook binnen deze groep mensen die voornoemde in ogenschouw nemen, echter, het gros dekt maar raak, en veelal hoor je als argument: mijn teef of reu is zo mooi en lief......ik wil haar of hem laten dekken. Er wordt geen rekening gehouden met bloedlijnen, inteelt en gezondheid e.d. En er wordt al helemaal niet gekeken naar waar de pup terecht komt. Hoe krijg je een ras naar de klote! Was het nu zo dat er, zoals bij de Xmechelaars (overigens ook niet bij alle), zorgvuldig zou worden gehandeld dan heb ik daar minder problemen mee.

De gezondheid van de honden staat voorop en volgens mij is het de bedoeling om er alles aan te doen, wat binnen je vermogen ligt om de risico's zoveel mogelijk te beperken.....
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Marion. schreef:Ik vind met name dat Suzanne te kijk wordt gezet. Ik mag hopen dat Marc het niet zo bedoelt.

Ik denk dat jij gewoon je grove mond moet gaan houden. Want zo ver als je nu gaat ben je niet eerder gegaan. Dat je nu over de rug van Suzanne en Nozem gaat om je punt naar mij te maken vind ik persoonlijk alle boekjes te buiten gaan. Heb jij geen fatsoen en grenzen?
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik kan me wel vinden in wat Marc zegt. En als het dan ook nog gaat op de manier, zoals door Nanna aangegeven, oude types terugfokken dus, dan ga ik alvast voor een aantal rassen in de kwijlmodus. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Als ik ooit zou gaan fokken, dan zou ik bij de collie terug fokken naar dit type (mag iets meer vacht zijn maar zeker niet zoals heel veel tegenwoordige collies erbij lopen):

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

oeh lieke! zo vind ik collies mooi! van die plofhaarballen die je nu ziet (sorry :ugh: ) word ik helemaal niet blij!
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Bij kruisingen denk ik eerder aan honden als Max (dus onherleidbaar)dan aan de uitkomst van bijv. een DH die een uitje heeft met een Poedel en in die zin kunnen ze best weleeens echt gezonder zijn dan rashonden.
Rashonden fokken houdt nu eenmaal per definitie in dat je dit wel en dat niet in je lijn wilt zien en eruit haalt maar dat er wellicht verborgen gebreken mee gefokt worden.
Kijk maar eens naar honden die nooit op een sterke staart gefokt werden omdat ze toch gecoupeerd werden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
lieke
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:oeh lieke! zo vind ik collies mooi! van die plofhaarballen die je nu ziet (sorry :ugh: ) word ik helemaal niet blij!

Ik ga er van uit dat je niet die van mij bedoeld.... :pffff: :mrgreen:

Ik zou áls ik fokker ben een mooi exemplaar van de engelse lijn gaan kruisen met een dito exemplaar van de amerikaanse lijn. Zo krijg je, in mijn ogen althans, de elegantie van de engelse collie gecombineerd met het atletische van de amerikaan :I: .
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ah Lieke wel met iets meer hoeking in de achterhand hoor. :mrgreen:
M@scha
Zeer actief

lieke schreef:
massam schreef:oeh lieke! zo vind ik collies mooi! van die plofhaarballen die je nu ziet (sorry :ugh: ) word ik helemaal niet blij!

Ik ga er van uit dat je niet die van mij bedoeld.... :pffff: :mrgreen:

Ik zou áls ik fokker ben een mooi exemplaar van de engelse lijn gaan kruisen met een dito exemplaar van de amerikaanse lijn. Zo krijg je, in mijn ogen althans, de elegantie van de engelse collie gecombineerd met het atletische van de amerikaan :I: .

:N: :mann:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

LéonieHonden schreef:Ah Lieke wel met iets meer hoeking in de achterhand hoor. :mrgreen:
Die steile achterhand heb ik wel gezien, hoor :wink: . Maar het is meer het totaalbeeld: een lenige, gespierde hérder met een mooi hoofd (oké, wat zware oren).
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

lieke schreef:
LéonieHonden schreef:Ah Lieke wel met iets meer hoeking in de achterhand hoor. :mrgreen:
Die steile achterhand heb ik wel gezien, hoor :wink: . Maar het is meer het totaalbeeld: een lenige, gespierde hérder met een mooi hoofd (oké, wat zware oren).
Haha ja snap ik. Was hier op het forum ook iemand met een stamboomloze Collie, heel fraai beestje. En Maxine had er eens 1 geplaatst, dat vind ik mooie Collies.
M@scha
Zeer actief

die echt kortharige collies vind ik ook niet mooi trouwens :mrgreen:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Marion. schreef:Ik vind met name dat Suzanne te kijk wordt gezet. Ik mag hopen dat Marc het niet zo bedoelt.
De enige die mij te kijk zet ben jij hoor, met je lekker plastische verhaal onderaan pagina 1.
Bedankt daarvoor, je maakt mijn dag, die toch al niet je dat was, nog even net wat rotter. :roll:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef:Ik zou áls ik fokker ben een mooi exemplaar van de engelse lijn gaan kruisen met een dito exemplaar van de amerikaanse lijn. Zo krijg je, in mijn ogen althans, de elegantie van de engelse collie gecombineerd met het atletische van de amerikaan :I: .
Ik zie door al dat haar van die voortschuifelende te kleine hond het elegante niet dus ik neem dan wel een pup van je als je twee amerikanen combineert :ok:
Afbeelding

Dit is natuurlijk volslagen off-topic :oeps: , maar als je een mooi ex. van de engelse lijn hebt (niet koehakkig en met een normale achterhand) dan bewegen ze veel soepeler en gracieuzer dan de wat schonkiger amerikaan. Die hebben een minder 'vloeiender' gang (ik weet niet hoe ik het moet omschrijven). Maar ze zijn wel wendbaarder en gespierder al vind ik ze vaak wat schonkig.
Dus een combinatie van beide lijnen lijkt mij gewoon ideaal.

Maar helaas, ik zou niet geschikt zijn als fokker. Ik denk niet dat ik pups kwijt wil als ik ze eenmaal in huis heb. En dan heb ik binnen een jaar een roedel van een stuk of 20 honden en dát zou zelfs mij te gek zijn. :mrgreen:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef:
De enige die mij te kijk zet ben jij hoor, met je lekker plastische verhaal onderaan pagina 1.
Bedankt daarvoor, je maakt mijn dag, die toch al niet je dat was, nog even net wat rotter. :roll:
Ik denk dat Marion het niet zo rot bedoeld als dat het eruit komt ;-)
Ik snap het punt wel: je kunt testen tot je omvalt, het ware leven kan je makkelijk inhalen, is het niet links dan is het wel rechts.
Om jou daarvoor als voorbeeld te gebruiken vind ik op zijn zachtst gezegd op zijn minst wel onhandig.
Dat zal best wel, ze dekt zich op voorhand al in door wat ze zegt maar weet dondersgoed dat ze nu iemand probeert uit te lokken over de rug van een ander, in dit geval mij. En ik heb wel wat anders aan mijn hoofd dan zoiets te moeten lezen en er dan blijkbaar maar luchtig over moeten doen ook. Sorry, maar dat is wel wat te gemakkelijk in mijn ogen.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

massam schreef:ja maar ja maar malll... wat bij jullie herders gebeurt is anders boomloos als hier bedoeld wordt.

Er is daar helemaal niets geregeld :mrgreen: (en ook daar is niet alles 100% zuivere koffie hoor), er is daar alleen een behoorlijke zelfregulatie door de "markt", die nogal wat praktische eisen heeft. De doelgroep is alleen nogal anders van aard dan die van de gemiddelde huishonden (met alle respect voor daar weer over gevallen wordt).
M@scha
Zeer actief

Gos schreef:

Er is daar helemaal niets geregeld :mrgreen: (en ook daar is niet alles 100% zuivere koffie hoor), er is daar alleen een behoorlijke zelfregulatie door de "markt", die nogal wat praktische eisen heeft. De doelgroep is alleen nogal anders van aard dan die van de gemiddelde huishonden (met alle respect voor daar weer over gevallen wordt).

natuurlijk is daar veel geregeld. dat het niet van bovenaf geregeld is wil niet zeggen dat er niets is. je hebt toch dat bloedlijnenverhaal etc?

100% zuivere koffie in welke fokkerij dan ook heb ik allang opgegeven :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef: Ik denk dat Marion het niet zo rot bedoeld als dat het eruit komt ;-)
Nanna toch :eek: :smile:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Nanna schreef:
christo schreef: zelf wil ik ooit weer een dobermann maar dan van hetzelfde type als Christo, lichtgebouwd, gezond, en qua karakter hyper, nerveus en té. :mrgreen:
Tsja, ik vind het oude type ook veel mooier dan die zware bonken die je tegenwoordig ziet, met van die afzichtelijke borstkassen :N:
Geef mij het oude elegante type maar.
Afbeelding
Misschien is dát wel een idee voor fokkers die verder niet in stambomen geinteresseerd zijn: fok de oude niet overdreven types weer terug. :ok:
Ik ben wel in stambomen geïnteresseerd en heb ook een oudtype gefokt stamboom hondje. Ik denk alleen niet dat ze het goed zal doen op de reguliere shows.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef: Ik denk dat Marion het niet zo rot bedoeld als dat het eruit komt ;-)
Ik snap het punt wel: je kunt testen tot je omvalt, het ware leven kan je makkelijk inhalen, is het niet links dan is het wel rechts.
Om jou daarvoor als voorbeeld te gebruiken vind ik op zijn zachtst gezegd op zijn minst wel onhandig.
LongFields schreef:Dat zal best wel, ze dekt zich op voorhand al in door wat ze zegt maar weet dondersgoed dat ze nu iemand probeert uit te lokken over de rug van een ander, in dit geval mij. En ik heb wel wat anders aan mijn hoofd dan zoiets te moeten lezen en er dan blijkbaar maar luchtig over moeten doen ook. Sorry, maar dat is wel wat te gemakkelijk in mijn ogen.
Leuk Nanna, dat je het voor Marion opneemt ondanks dat zij over de rug van Suzanne en haar zorgen gaat. :ok: Marion die iets zo niet bedoelt? Sorry, bericht 2 kwam slechts omdat ik niet op bericht 1 sprong. Ik hoopte zo dat Suzanne dit niet hoefde te lezen nu, maar dat is helaas te laat. Spijtig om te lezen dat Marion het tumortje van Nozem zelfs ongevraagd met Eva, erfelijkheid, rashonden en meer in verband brengt. Ik snap ook niet goed hoe ze op de knop "bevestig" kon drukken zonder eerst na te denken wat ze loopt te verkondigen.

Marion is helaas heel triest bezig. Suzanne, trek je er niks van aan. Dit is de zoveelste keer dat jij door Marion ergens bij gesleept moest worden omdat ze mij uit de tent wil lokken. Ik kan er helaas ook niks aan doen want ze blijft bezig. :roll:
Laatst gewijzigd door laeken op 21 okt 2010 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marc, je quote klopt niet erg meer. :wink:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Turbo! schreef:
christo schreef:
Oeh, oeh, die laatste optie! Top! En waar vind ik die?
Er zijn toch genoeg goed gefokte rashonden bij goede fokkers? Mijn moeder heeft twee kanjers van rashonden bij goede fokkers. Maar daar heeft ze idd wel veel langer over gedaan. Maar ze heeft twee toppers hoor.
Het is niet zo gemakkelijk als het lijkt, vooral met een ras waar steeds meer gezondheidsproblemen bij voorkomen.
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:Marc, je quote klopt niet erg meer. :wink:
Zo, hersteld. :wink: Was een hele klus want ik zag niet dat "qoute" niet goed was maar dat het "quote" moet zijn :engel: :smile: :wink:
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

malinois schreef:Ja maar wat maakt dat uit?
Mijn honden dekken ook stamboomloze teven hoor, alleen moet ze wel aan de benodigde gezondheidseisen voldoen, dus HD foto's etc. Karakter moet goed zijn, lijnen kloppen en ik zou er eigenlijk zo een teef uit moeten kunnen nemen zeg maar...

Ik bedoel inderdaad stamboomloos in de zin van 'we weten niks over de bloedlijnen en gezondheid maar willen zo graag een nestje dobermann puppies'.

malinois schreef:Al die lastige vragen die ik stel daar krijg ik vervolgens ook nooit meer antwoord op.
Haha ja dat herken ik wel.. ik had dat met een hele geschikte teef.
Ik kreeg wel reacties terug maar niet daarover. Erg jammer maar ik vertrouwde het toen niet meer.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

ik heb niks met (dure) rashonden. en ze zijn ook al niet ``gezonder``dan boomloze honden. dus daar hoef ik het ook niet om te doen.

vind gelegenheidsnestjes ( ik noem het hobbyfok) ook helemaal niks mis mee. en zal eerder een hond hieruit halen dan uit de rashonden.
of een asielhond, dat mag van mij ook wel veel meer gepromoot worden.

ik zal eerlijk zeggen, dat ik niet snel de bedragen zal betalen voor een rashond. maar dat komt ook omdat ik geen speciaal doel heb met mijn honden, dus ook niet een bepaald ras hoef te hebben. ik ben dus wel van het type: gewoon een hond. een kameraadje.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Emma schreef:ik heb niks met (dure) rashonden. en ze zijn ook al niet ``gezonder``dan boomloze honden. dus daar hoef ik het ook niet om te doen.

vind gelegenheidsnestjes ( ik noem het hobbyfok) ook helemaal niks mis mee. en zal eerder een hond hieruit halen dan uit de rashonden.
of een asielhond, dat mag van mij ook wel veel meer gepromoot worden.

ik zal eerlijk zeggen, dat ik niet snel de bedragen zal betalen voor een rashond. maar dat komt ook omdat ik geen speciaal doel heb met mijn honden, dus ook niet een bepaald ras hoef te hebben. ik ben dus wel van het type: gewoon een hond. een kameraadje.
Als je ergens geen verstand van hebt kun je er ook beter gewoon niet over praten ipv dit soort leugens als feiten neer te zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”