Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stambomen voor alle honden (raszuiver of niet)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Stambomen voor alle honden (raszuiver of niet)

Ongelezen bericht door malinois »

Domor schreef:Helaas, ik wel. Misschien knoop ik andere type gesprekken aan met mensen, dat kan. Want aan de ene kant hebben ze zo ongeveer alles voor hun hond over en aan de andere kant zie je ze dus dit soort blunders maken. Onze eigen hond verdenk ik trouwens ook van lichte pl hoor, maar mijn moeder die ziet het geeneens, en vindt het een grappig vrolijk huppeltje als ze het al eens ziet. Het is dus ook niet de onwil, maar de beperkte kennis.

Dat er geen haar op je hoofd er aan denkt om zo'n pup te kopen is exact de bedoeling. Dan sla je namelijk alle bodem weg onder onverantwoorde fokkers. Want volgens mij lezen jullie niet goed. Het gaat niet om àlle puppen, enkel om de puppen die uit een combinatie komen die niet goedgekeurd is, dus:
- of een te hoog inteeltpercentage (coi),
- of een te dicht gelinkte ouder (geen broer x zus, ouder x kind, neef x nicht of grootouder x kleinkind combinaties - dus vrijwel hetzelfde als de huidige regels bij de RvB, alleen neef x nicht toegevoegd)
- of niet aan de geldende regels voor het fokken met een teef gehouden (aantal nesten, leeftijd, tijd tussen de nesten)
- of niet door een basale gezondheidskeuring zijn gekomen.

Dus renee-uk, zolang je honden haalt bij iemand die een beetje respect heeft voor de teef en de pups, waardoor bij geen van beide de gezondheid in het gedrang komt door vreselijk foute combinaties, is er helemaal niks aan de hand. Zoals jullie al zeggen, je röntgend je hond toch al zelf als je er intensief mee de sport in gaat. En voor fokken zou het net zo normaal moeten zijn, maar helaas is het dat niet. Zeker niet bij stamboomloze nestjes. En daardoor is er dus een groter risico op allerlei genetische afwijkingen.

Als je dus goed kijkt, blijkt er behalve het inteeltpercentage er vrijwel niks te veranderen voor mensen die nu al fokken bij een rasvereniging die zijn verantwoordelijkheid neemt i.v.m. erfelijke ziektes. Behalve dan dat het nu geldt voor alle honden en dat er, om de pups te beschermen, nu ook sancties worden opgelegd. Een nestje uit een ongelukje van twee ongerelateerde dieren in het huis kunnen dus ook nog gewoon heel blijven, als de teef maar oud genoeg is en beide dieren alsnog gekeurd worden. Voor de teef kan dat gewoon tot 12 weken/de pups het huis uit gaan. De pups mogen immers niet vertrekken voordat ze geregistreerd zijn en sowieso geregistreerd worden voor 12 weken.
Nogmaals lijnteelt hoeft niet slecht te zijn, nicht/neef kan een hele goede en leuke combi zijn, zijn er ook bij de MH geweest en die doen het uitstekend, kerngezond en ik zou er zo een pup uit nemen.
Daarnaast als ik door wat dan ook een nest heb uit gerelateerde dieren, ik daar nog steeds zelf voor uitmaak of ik deze laat castreren of niet, en dat wordt niet door bovenaf opgelegd, MIJN honden.
En de honden laten zitten tot 12 weken :80: ze knokken zich al het nest uit met 8 weken... :80:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
amber81

Ongelezen bericht door amber81 »

rose schreef:
Domor schreef:Voor wetenschappelijke onderzoeken maakt het motief minder uit. Het mag zich dan geen wetenschappelijk onderzoek noemen namelijk als het zich daarmee gaat laten verleiden. En inderdaad, het was een voorlopig onderzoek, niet op zeer grote schaal gedaan. Gelukkig zal dat in Nederland als het goed is ook niet gebeuren. Er zijn trouwens ook animal shelters die dat doen, daar spelen fokbelangen toch minder een rol, laten we maar zeggen, maar ook die hebben inderdaad op dat punt gezondheid niet op de 1e plaats staan. En bij steriliseren zijn die hormonen niet weg hè, ze kunnen alleen niet langer gebruikt worden om zich voort te planten.

Is het nu steriliseren of castreren??
Zelf gebruik je eerst het woord castratie en nu steriliseren.
Wil je mij het verschil tussen deze twee uitleggen?
als wetenschapper zou ze dat essentiele verschil sowieso moeten weten
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik heb ook een hondje voor mijn kind gekocht indertijd, dus ik hoor daar automatisch ook bij?
Of kun je misschien ook een hondje voor je kind kopen met in je achterhoofd dat je zelf voor dat hondje zult moeten zorgen?
En kan dat hondje misschien ook wel van een goede fokker komen?

Over generaliseren gesproken :roll:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:
En je moet mensen ook niet proberen te indoctrineren als je met een wandeling een praatje start. Maar voorzichtig vragen en suggesties doen. Als je een prikband bij een hond om ziet kan je zeggen: "Wat een vreselijk ding heb je omhangen bij je hond, waarom zou je dat doen?" of vragen, "Mag ik iets vragen, puur uit interesse, waarom heb je gekozen voor de halsband die je hond draagt?" Bij de eerste schieten ze in de verdediging, bij de tweede geven ze over het algemeen een uit. En zo zijn er een hoop dingen. Het is het voorzichtig aftasten van de randgebieden en zo informatie lospeuteren. Net als wanneer je over de politiek praat.
Ik ben daar heel makkelijk in, omdat ik dat nodig vind... punt... einde discussie.
Een eigenaar die weigert mee te werken aan registratie daarvan wordt de hond in beslag genomen ja. Maar hij mag bij het ontdekt worden ook gewoon de boete betalen en volgens de regels de honden laten neutraliseren (laten we het daar dan op houden, dus castreren of stereliseren), chippen en registreren en dan is de kous af. Hij kan de hond ook weer als herplaatser nemen nadat het gebeurd is. De kosten van neutraliseren, chippen en registreren samen met de boete zijn sowieso voor de eigenaar, of hij er nou afstand van doet of niet. Pups mogen hun hele leven bij de moeder blijven, ze mogen ook met 7 weken weg. Zolang ze maar geregistreerd zijn. En dat registreren kan gewoon met 6 weken bij de 1e inenting bij de dierenarts of zelfs nog eerder, maar vanwege de chip wordt als huidige beleid 6 weken aangehouden. Maar met uiterlijk 12 weken moeten de pups geregistreerd zijn. En ja, in geval van pups die onwettig zijn hoort daar neutraliseren bij.
nogmaals MIJN eigendom, daar komt niemand aan om te castreren. MIJN beslissing het is mijn eigendom, simpelweg niet door te voeren wat jij zegt. Daarnaast vind ik het knap dat jij kunt bewijzen of een teef niet gecastreerd is :smile2:

Over de rest ga ik maar niet eens beginnen, nogmaals als zoiets ingevoerd wordt zit ik in Belgie... zal toch wat zijn dat ik niet eens meer over mijn eigen honden mag beslissen waar IK betaald voor heb. :kotz:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik bedoelde mijn moeder die op het schoolplein een praatje aanknoopt. Mijn broertjes (ondertussen nog maar één) die vriendjes meeneemt die vertellen dat nadat hun moeder onze hond had gezien ook maar een hondje heeft gekocht. Het weekend erna.

Ik spreek mensen alleen aan als ik met ze samenop loop terwijl ik de hond aan het uitlaten ben. Of terwijl we ergens met zijn allen staan te wachten. Nooit zomaar op straat of ik moet iets heel bizars zien.

Kortsnuitigen hebben te maken met de geestelijke gezondheid van de huidige fokkerij, dus hebben er wel degelijk wat mee te maken. Maar honden met zware hd op jonge leeftijd kan ik ook nemen hoor.

Omdat de eigenaar vanaf het begin af aan niet zijn verantwoordelijk heeft genomen wordt de hond herplaatst. Niet omdat hij hem niet wil laten neutraliseren. Als hij gewoon bij een normaal nestje een hond had gekocht was er niks aan de hand geweest.

In eerste instantie gebruikte ik inderdaad de term castreren, bij nader inzien, tijdens de discussie met jullie, heb ik dat herzien dat neutraliseren. Dit heb ik ook al meerdere malen gezegd. Hierbij wordt zowel castratie als sterilisatie bedoeld. En voor degene die denken dat het verschil mij niet bekend is. Sterilisatie is het afbinden (of een klein deel verwijderen) van de eileiders/zaadleiders. Castratie is de verwijdering van de eierenstokken(+soms baarmoeder)/ballen.

En ik quote mezelf ook nog maar eens over de 12 weken:
[quote=Domor]Pups mogen hun hele leven bij de moeder blijven, ze mogen ook met 7 weken weg. Zolang ze maar geregistreerd zijn. En dat registreren kan gewoon met 6 weken bij de 1e inenting bij de dierenarts of zelfs nog eerder, maar vanwege de chip wordt als huidige beleid 6 weken aangehouden. Maar met uiterlijk 12 weken moeten de pups geregistreerd zijn. En ja, in geval van pups die onwettig zijn hoort daar neutraliseren bij.[/quote]

Malanois: Sommige doen dat inderdaad, heb ik geen problemen mee. Andere zijn meer spraakzaam en geven een uitleg.
Een dier is geregistreerd. Dus is er bekend of een dier wel of niet geneutraliseerd is, er wordt immers een database bijgehouden met de dierenartsbehandelingen. En is het dier niet geregistreerd kan deze niet geneutraliseerd worden want daarvoor is een dierenartsbehandeling nodig en deze kan niet uitgevoerd worden zonder gegevens waarop ze het moeten doorvoeren.
amber81

domor, zo kun je jezelf toch geen wetenschapper noemen?!wauw, wat een hoogmoed! en dat allemaal gebaseerd op de uitspraak van een kind? en wat voorbijgangers? Nogmaals:wauw! Echt, ik kom je graag een keer tegen, lijkt me heul gezellig! Wat voor hondje had je ook alweer?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef: Malanois: Sommige doen dat inderdaad, heb ik geen problemen mee. Andere zijn meer spraakzaam en geven een uitleg.
Een dier is geregistreerd. Dus is er bekend of een dier wel of niet geneutraliseerd is, er wordt immers een database bijgehouden met de dierenartsbehandelingen. En is het dier niet geregistreerd kan deze niet geneutraliseerd worden want daarvoor is een dierenartsbehandeling nodig en deze kan niet uitgevoerd worden zonder gegevens waarop ze het moeten doorvoeren.
Dat zijn prive-gegevens, gegevens die een dierenarts niet MAG doorgeven.
Dan ga ik naar Belgie naar een DA, vanaf hier zo'n 20 minuutjes rijden de grens over... ik ben niet in overtreding want mijn honden komen gewoon bij de DA, maar deze hoeft niets af te geven omdat hij in het buitenland zit... hoe ga je dat oplossen?
Ik ben niet verplicht om naar een NL dierenarts te gaan als mijn DA gewoon in Belgie zit :19:
Jammer trouwens dat je het knokken in het nest vanaf een weekje of 7 a 8 maar voor het gemak overslaat, maar wel tot 12 weken minimaal wil laten zitten.

Nogmaals ik blijf echt kriebels bij jouw teksten houden, dat er mensen zijn die zoiets in hun kop hebben zitten, echt waar...
Afbeelding
amber81

nou bizar he, malinois?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

amber81 schreef:nou bizar he, malinois?
eng gewoon :ugh:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

malinois schreef: Nogmaals ik blijf echt kriebels bij jouw teksten houden, dat er mensen zijn die zoiets in hun kop hebben zitten, echt waar...
eng he, ik krijg er letterlijk maagpijn van :ugh:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
amber81

malinois schreef:
en dan de overtuiging van het gelijk! :hmmm:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
malinois schreef: Nogmaals ik blijf echt kriebels bij jouw teksten houden, dat er mensen zijn die zoiets in hun kop hebben zitten, echt waar...
jij zit nog veilig daar in Engeland, komen we allemaal naar jou toe :cheer:
Afbeelding
amber81

malinois schreef:
renee-uk schreef:
jij zit nog veilig daar in Engeland, komen we allemaal naar jou toe :cheer:
:balon: :Q:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

amber81 schreef:
malinois schreef:
en dan de overtuiging van het gelijk! :hmmm:
Nou totaal niet nadenken over eventuele gevolgen NOG meer overheidsbemoeienis, of we al niet teveel hebben. Daarnaast NOG meer regeltjes om te controleren wat niet te controleren valt, je moet hier de poep van je honden oprapen, in het jaar dat ik hier woon en ik woon recht tegenover de uitlaatplaats heb ik hier nog NOOIT enige controle hierop gezien, laat staan iemand gesproken die beboet is voor het niet opruimen.
De RvB kan nu al zijn gegevens niet fatsoenlijk bijhouden, de HD foto's van Xena zijn vernietigd BINNEN de bewaartermijn... hoe willen ze in vredesnaam dit alles dan kunnen bijhouden als ze nog niet eens simpele foto's kunnen bewaren. :ugh:
En simpelweg zegt ze na te denken over het welzijn van de hond maar ze noemt wel diverse regeltjes op die het welzijn schaden.... castreren van jonge dieren, uberhaupt het castreren, pups tot 12 weken bij elkaar laten zitten etc. etc. etc.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Domor schreef: Pups mogen hun hele leven bij de moeder blijven, ze mogen ook met 7 weken weg. Zolang ze maar geregistreerd zijn. En dat registreren kan gewoon met 6 weken bij de 1e inenting bij de dierenarts of zelfs nog eerder, maar vanwege de chip wordt als huidige beleid 6 weken aangehouden. Maar met uiterlijk 12 weken moeten de pups geregistreerd zijn. En ja, in geval van pups die onwettig zijn hoort daar neutraliseren bij.
Malanois schreef: Dat zijn prive-gegevens, gegevens die een dierenarts niet MAG doorgeven.
Dan ga ik naar Belgie naar een DA, vanaf hier zo'n 20 minuutjes rijden de grens over... ik ben niet in overtreding want mijn honden komen gewoon bij de DA, maar deze hoeft niets af te geven omdat hij in het buitenland zit... hoe ga je dat oplossen?
Ik ben niet verplicht om naar een NL dierenarts te gaan als mijn DA gewoon in Belgie zit :19:
Jammer trouwens dat je het knokken in het nest vanaf een weekje of 7 a 8 maar voor het gemak overslaat, maar wel tot 12 weken minimaal wil laten zitten.
Ik quote voor jou mezelf nog een derde keer maar.
Je bent sowieso niet in overtreding als je niet naar de da gaat. En sowieso wel in overtreding als je hond niet geregistreerd is. Als je persé naar een belgische da wil is dat prima, ook voor neutralisatie. Zorg dat er netjes een factuur ervan is. Maar ik ga er vanuit dat je sowieso niet van plan bent een hond te kopen die onwettig gefokt is.
Neef x nicht combinaties geven genetisch gezien gewoon snel problemen.

medische gegevens worden geregistreerd op chipnummer, niet op eigenaar. En dit wordt dan gewoon wettelijk verplicht.
renee-uk
Zeer actief

Domor schreef:Maar ik ga er vanuit dat je sowieso niet van plan bent een hond te kopen die onwettig gefokt is
dat ligt maar net aan de wet die dat fokken onwettig maakt, als dat jouw wet is dan ga ik zo het illegale circuit in, zonder problemen want ik kan vast wel een DA vinden die me daarin steunt :ok:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:
Domor schreef: Pups mogen hun hele leven bij de moeder blijven, ze mogen ook met 7 weken weg. Zolang ze maar geregistreerd zijn. En dat registreren kan gewoon met 6 weken bij de 1e inenting bij de dierenarts of zelfs nog eerder, maar vanwege de chip wordt als huidige beleid 6 weken aangehouden. Maar met uiterlijk 12 weken moeten de pups geregistreerd zijn. En ja, in geval van pups die onwettig zijn hoort daar neutraliseren bij.
Malanois schreef: Dat zijn prive-gegevens, gegevens die een dierenarts niet MAG doorgeven.
Ik quote voor jou mezelf nog een derde keer maar.
Je bent sowieso niet in overtreding als je niet naar de da gaat. En sowieso wel in overtreding als je hond niet geregistreerd is. Als je persé naar een belgische da wil is dat prima, ook voor neutralisatie. Zorg dat er netjes een factuur ervan is. Maar ik ga er vanuit dat je sowieso niet van plan bent een hond te kopen die onwettig gefokt is.
Neef x nicht combinaties geven genetisch gezien gewoon snel problemen.

medische gegevens worden geregistreerd op chipnummer, niet op eigenaar. En dit wordt dan gewoon wettelijk verplicht.
nou kom eens met die bewijzen dan? Zeker bij goede fok.
Ik heb nl. levend bewijs gezien dat dit uitstekend kan, meerdere combi's zelfs. Zelfs ook een ouder-kind combi. Ja bij een fokker die dit heel goed heeft uitgezocht voordat hij dit gedaan heeft en ook alle honden compleet heeft laten onderzoeken.
Ik zou dus zeker een pup uit zo'n combi kopen, en die laat ik dus NOOIT castreren zonder medische reden.
Jij gaat te makkelijk ergens vanuit, weet je nog, een aantal jaren geleden was er sprake van dat DA-en hun gegevens moesten beschikbaar stellen aan de belastingdienst ivm hondenbelasting... ik weet nog heel goed wat mijn DA zei.... dat heb ik goed in mijn oortjes geknoopt.
Mijn DA kan dus ook wel een mooi factuurtje maken voor een gecastreerde reu of teef :cool2:
Wil alleen nog niet zeggen dat dit ook gedaan is... maar goed jij wilt ook belazerd worden met zulke eisen... dat is vragen om natuurlijk.
Afbeelding
amber81

Hmm, mijn bericht kwam niet door, doe ik het nog een keer. Ik heb je voorstel topic even gelezen en het valt niet te rijmen, het kladje hier en wat je daar schrijft. Ongelofelijk dat jij nog dieren hebt! Maar ik zag ook dat je nog erg jong bent. Over tien jaar zul je er heel anders over denken, geloof me maar, wordt eerst maar eens volwassen.

En dan nog wat; ga alsjeblieft niet zeggen tegen mensen wat ze wel en niet moeten bewaren. Zoals alles wat je eigenlijk hier nu neerzet: wie ben je dan in hemelsnaam dan wel?!
Domor
Zeer actief

Wat staat je dan, behalve geen neef x nicht combinaties tegen aan de volgende dingen:
- goede controle op overmatig gebruik teven
- een licht beperkt inteeltpercentage (maar nog steeds zeer hoog)
- verplichte gezondheidskeuring voor de ouderdieren, waarbij echt ongezonde dieren niet gebruikt mogen worden
- geen dichtbijzijnde lijnenteelt. Minimaal 3 generaties ertussen.

Ik ben er even een puur uur niet. Even wiskundetoets maken, daarna discussier ik weer verder.
amber81

even over dat genetische; het schijnt heel normaal te zijn dat gerelateerde honden samen leven voortzetten, in de natuur, dus zonder inmenging van de mens. Het zou namelijk nagenoeg geen problemen opleveren. Het is de mens die dat raar vindt en vies, maar een hond is geen mens. En ja, bij een mens geeft dat problemen maar ook niet altijd trouwens. Een hond kan dat uitstekend zelf regelen ook. Als ze het zelf voor het kiezen hebben interesseert een hond zich geen hol wie hij dekt. Die ruikt de meeste compatible en doet zijn ding. Ongeacht familieband. Ze vergeten dat niet voor niets.
amber81

dit bericht mag weg trouwens
Laatst gewijzigd door amber81 op 22 dec 2010 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

complimenten aan domor, die toch maar netjes blijft antwoorden en bij haar onderwerp blijft. Ondanks dat de herdermensen steeds ietsje valser en persoonlijker worden... Goeie oefening lijkt me dit wel :ok: Calm and assertive is zelfs hier van toepassing :engel:

@amber81 De natuur doet er vooral alles aan om inteelt te voorkomen. Lees je wat beter in?
amber81

Dat zei ik ook niet, dat ze dát niet doen, ik heb me daar bij ingelezen, maar ik weet ook dat inteelt geen groot probleem is, zoals deze dame het nu voordoet. Ik zei alleen dat het een hond niets kan schelen of het familie is, daar gaat een dier aan voorbij.

Het is trwns prachtig dat je je complimenten geeft voor domor omdat ze bij haar onderwerp blijft, en als herdermens geef ik ook gewoon mijn mening. Dan gaan we dalijk dit weer krijgen! Ik hoef me namelijk niet om te laten praten door toevallige voorbijganger met haar zelf zo onder vuur gelegde kruisinghond die een discussie gevoerd heeft met wat klasgenootjes en dat neerkwakt als de waarheid. Het is gewoon een hele enge gedachtengang en dat mag ik vinden, nietwaar?
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik heb lang niet alles gelezen (ben een beetje lui vandaag :engel: ) maar met de titel van het topic ben ik het wel eens. Een afstammings bewijs bij iedere hond (voor zover mogelijk zwerfhonden word een probleem :wink: ) lijkt me helemaal geen slecht idee. Zo kun je ook bij het fokken van een kruising of geen rashond goed uitzoeken wat de risico's van zo'n combinatie zijn! :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Wat staat je dan, behalve geen neef x nicht combinaties tegen aan de volgende dingen:
- goede controle op overmatig gebruik teven
- een licht beperkt inteeltpercentage (maar nog steeds zeer hoog)
- verplichte gezondheidskeuring voor de ouderdieren, waarbij echt ongezonde dieren niet gebruikt mogen worden
- geen dichtbijzijnde lijnenteelt. Minimaal 3 generaties ertussen.

Ik ben er even een puur uur niet. Even wiskundetoets maken, daarna discussier ik weer verder.

Omdat dit ook op een andere manier kan, zonder alles te registreren.
Daarnaast heb je als pupkoper de VERPLICHTING om op te letten wat je koopt, dus je zult je vooraf moeten verdiepen in het fenomeen hond en dus de voorouders.
Prima als er een max. aan nesten van een teef gesteld wordt, dat is er nu ook al :19:
Nogmaals de broodfok daar zijn de kopers de schuld van, dus mensen die willens en wetens daar een pup halen. DIE moet je aanpakken en daar moet je aandacht aan besteden.
Ik vind het prima als boomloze honden een stamboom krijgen overigens, als het een goede en gezonde ras-lookalike is mogen ze van mij een (bijlage) stamboom krijgen. Is alleen maar goed voor de rassen is mijn mening.
Inteeltbeperking is er al, dus daar hoeft niets meer aan gedaan te worden. Dat geldt dus ook voor jouw lijnteelt.
Verplichte gezondheidskeuring; prima. Waar wordt dan op gecontroleerd? Is dat rasgericht of algemeen? Door wie? Stel je dierenartsen aan die hiervoor zijn geselecteerd, opgeleid en ook worden gecontroleerd bijv. in iedere provincie 1.
Fokdieren moeten hier dus worden onderzocht, een teef die door haar bouw niet op een natuurlijke manier pups kan krijgen, uitsluiten van de fok. Dat hoeft niet door castratie maar gewoon een fokverbod met die teef. Geen stambomen bij pups uit die teef dus met welke combi dan ook. Mag van mijn part ook op de website van de RV komen te staan, net als nu de gezondheidsuitslagen van bijv. mijn ras ook op de site van de RV staat. Iedereen kan de HD en ED uitslagen inzien.
Shows meer gericht op gezondheid keuren, dus DH met glijbaanruggen tot aan de grond simpelweg ongeschikt voor de fok. Pups geen stamboom.

En ik kan zo nog wel ff doorgaan...
Je moet niet alles verbieden, mensen hebben ook nog hun eigen gezonde verstand, als ze dat niet gebruiken dan houdt het op... :19:

*edit: toevoeging
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:complimenten aan domor, die toch maar netjes blijft antwoorden en bij haar onderwerp blijft. Ondanks dat de herdermensen steeds ietsje valser en persoonlijker worden... Goeie oefening lijkt me dit wel :ok: Calm and assertive is zelfs hier van toepassing :engel:

@amber81 De natuur doet er vooral alles aan om inteelt te voorkomen. Lees je wat beter in?
Pardon? Waar wordt ik persoonlijk :roll:
Afbeelding
amber81

Ik vind PERSOONLIJK dat niemand zich mag bemoeien met mijn PERSOONLIJKE manier van leven en een persoonlijkheid blijft prive, dus wat een figuur als domor ook zegt: het is wel heel PERSOONLIJK dit topic. Zomaar PERSOONLIJKE info proberen openbaar te krijgen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat een boel zwets. Ik heb niet al die lappen tekst gelezen, laat ze er nu eerst maar eens voor zorgen dat ze de broodfok aan banden kunnen leggen. Dat lukt ze nog eens niet. Het lukt niet dat de mensen hun hond aan de lijn houden, waar ze dat moeten of de poep op te ruimen. En controle? Ik heb in die 10 jaar tijd niemand gezien die aan mij heeft gevraagd of ik iets bij me heb om poep op te ruimen en waarom mijn hond op het veld los is. Zelfs de politie die voorbij rijdt, rijdt dus inderdaad gewoon voorbij.

De rest zal me worst wezen, dan neem ik wel weer poezen. Maar goed, als iemand met dit soort lappen tekst komt aanzetten, neem ik het op voorhand al niet meer serieus.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hier word toch met enige regelmaat gecontroleerd of je zakjes bij je hebt om poep te ruimen en ofje honden aan de lijn zijn is dit niet zo kun je een boete betalen van 90 of 60 euro.
Maargoed ik ben het er helemaal mee eens dat het niet haalbaar is om zoveel regeltjes te controleren.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

amber81 schreef:Ik hoef me namelijk niet om te laten praten door toevallige voorbijganger met haar zelf zo onder vuur gelegde kruisinghond die een discussie gevoerd heeft met wat klasgenootjes en dat neerkwakt als de waarheid. Het is gewoon een hele enge gedachtengang en dat mag ik vinden, nietwaar?
Hou je dan bij de discussie en laat bijvoorbeeld het vetgedrukte erbuiten? Dat is namelijk niet het onderwerp en persoonlijk gehap.

Nu heeft Domor mijn 'hulp' niet nodig hoor, maar ik vind het ook een interessante discussie en het is jammer als hij verzand in het erbij halen van persoonlijke zaken die er niet toe doen. Snap je? Het leest gewoon fijner als je het een beetje zuiver houdt.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”