Nogmaals lijnteelt hoeft niet slecht te zijn, nicht/neef kan een hele goede en leuke combi zijn, zijn er ook bij de MH geweest en die doen het uitstekend, kerngezond en ik zou er zo een pup uit nemen.Domor schreef:Helaas, ik wel. Misschien knoop ik andere type gesprekken aan met mensen, dat kan. Want aan de ene kant hebben ze zo ongeveer alles voor hun hond over en aan de andere kant zie je ze dus dit soort blunders maken. Onze eigen hond verdenk ik trouwens ook van lichte pl hoor, maar mijn moeder die ziet het geeneens, en vindt het een grappig vrolijk huppeltje als ze het al eens ziet. Het is dus ook niet de onwil, maar de beperkte kennis.
Dat er geen haar op je hoofd er aan denkt om zo'n pup te kopen is exact de bedoeling. Dan sla je namelijk alle bodem weg onder onverantwoorde fokkers. Want volgens mij lezen jullie niet goed. Het gaat niet om àlle puppen, enkel om de puppen die uit een combinatie komen die niet goedgekeurd is, dus:
- of een te hoog inteeltpercentage (coi),
- of een te dicht gelinkte ouder (geen broer x zus, ouder x kind, neef x nicht of grootouder x kleinkind combinaties - dus vrijwel hetzelfde als de huidige regels bij de RvB, alleen neef x nicht toegevoegd)
- of niet aan de geldende regels voor het fokken met een teef gehouden (aantal nesten, leeftijd, tijd tussen de nesten)
- of niet door een basale gezondheidskeuring zijn gekomen.
Dus renee-uk, zolang je honden haalt bij iemand die een beetje respect heeft voor de teef en de pups, waardoor bij geen van beide de gezondheid in het gedrang komt door vreselijk foute combinaties, is er helemaal niks aan de hand. Zoals jullie al zeggen, je röntgend je hond toch al zelf als je er intensief mee de sport in gaat. En voor fokken zou het net zo normaal moeten zijn, maar helaas is het dat niet. Zeker niet bij stamboomloze nestjes. En daardoor is er dus een groter risico op allerlei genetische afwijkingen.
Als je dus goed kijkt, blijkt er behalve het inteeltpercentage er vrijwel niks te veranderen voor mensen die nu al fokken bij een rasvereniging die zijn verantwoordelijkheid neemt i.v.m. erfelijke ziektes. Behalve dan dat het nu geldt voor alle honden en dat er, om de pups te beschermen, nu ook sancties worden opgelegd. Een nestje uit een ongelukje van twee ongerelateerde dieren in het huis kunnen dus ook nog gewoon heel blijven, als de teef maar oud genoeg is en beide dieren alsnog gekeurd worden. Voor de teef kan dat gewoon tot 12 weken/de pups het huis uit gaan. De pups mogen immers niet vertrekken voordat ze geregistreerd zijn en sowieso geregistreerd worden voor 12 weken.
Daarnaast als ik door wat dan ook een nest heb uit gerelateerde dieren, ik daar nog steeds zelf voor uitmaak of ik deze laat castreren of niet, en dat wordt niet door bovenaf opgelegd, MIJN honden.
En de honden laten zitten tot 12 weken