Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teef leeg, dekgeld terug?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Chica Raqui
nieuw lid
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Teef leeg, dekgeld terug?

Ongelezen bericht door Chica Raqui »

Marjoleine schreef:
Chica Raqui schreef:Ik vind de regeling die in de schapendoes wereld gebruikelijk is eigenlijk de meest eerlijke regeling.
Het is bij ons gebruikelijk (en zelfs internationaal) dat het dekgeld per pup betaald wordt en dat er pas afgerekend wordt als de pups weggaan,
Het probleem bij dit systeem is dat de reuen-eigenaren (terecht) zeggen dat het aantal wordt bepaald door de teef en dat ze dus afhankelijk zijn van de teef voor het bedrag dat ze krijgen.

Op dit punt is deze regel bij ons tot nog toe telkens afgeketst in de ALV.

Klopt, maar het blijft toch een eerlijke regeling, en dit zeg ik als fokker EN als reueigenaar, m.n. De reueigenaar heeft toch van de hele dekking weinig werk..
Janny

Schapendoeskennel v.h.Haskerhûs
http://www.schapendoes.net
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik vind dat ook wel een goede regeling eigenlijk, maar teef-eigenaren in ons ras willen dan wel weer een maximum afspreken omdat er vaak meer dan 10 geboren worden.
Dat klopt dan weer niet in mijn ogen, wel minder betalen als je teef maar een paar pups krijgt maar niet meer willen betalen als het er meer dan 10 zijn, hoewel dat natuurlijk pure winst is :hmmm: .

Voor de rest: zorg dat alles duidelijk is voor dat je gaat dekken dan komt er achteraf geen gezeik.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vind een klein bedrag bij dekking en later per pup een x bedrag betalen wel netjes.
Geen puppen/leeg blijven dan ben je het kleine bedrag zeg dekgeld kwijt en heeft de reu eigenaar een x bedrag voor zijn moeite.
Plus je betaald per pup als fokker allemaal even veel bij groot of klein nest.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Wat mij betreft mag dat algemeen ingevoerd gaan worden!
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Chica Raqui
nieuw lid
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chica Raqui »

Tulp schreef:Wat mij betreft mag dat algemeen ingevoerd gaan worden!

Toen wij met het fokken van schapendoezen begonnen (zo'n 20 jaar geleden) moesten we daar ook erg aan wennen. We fokten op dat moment al wel jaren met bouviers en dit was in de bouvier wereld n.l. ook niet gebruikelijk, maar nu zou ik echt niet meer anders willen,
en inderdaad als je 13 pups hebt ben je als fokker een groot bedrag aan dekgeld kwijt..maar je hebt wel 13 pups, dus so what....
En ook als er in een nest een pup is die "het niet doet" door welk gebrek dan ook.... Dan hoef je voor die pup niet te betalen, want ook daar zijn toch vaak beide ouder dieren voor verantwoordelijk..
En dus absoluut geen gezeur over wat te doen met een lege teef en ook het probleem van een mini nest is opgelost....
1 pup..... dekgeld voor 1 pup, is geen vetpot...klopt, voor beide niet, en voor de fokker is het erger dan voor de reu eigenaar, want dat nestje met die ene pup is voor de Raad wel een nest...en de kosten zijn in verhouding hoger dan voor een groot nest, en als je dan wel een "normaal" bedrag aan dekgeld moet betalen....lopen de kosten wel erg op.
Janny

Schapendoeskennel v.h.Haskerhûs
http://www.schapendoes.net
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”