Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hobbyfokker of bijverdienste?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: hobbyfokker of bijverdienste?

Ongelezen bericht door Naima »

Machie schreef: Dus... als je niet op gezondheid keurt en 250 euro per hond vraagt is het bijverdienste te koste van de hond maar als je wel op gezondheid keurt en fokt met een belachelijk smalle fokbasis maar 1000 euro per pup vraagt is het hoera hoera goede fokker?

Ik snap je wel hoor. Ik vind ook dat de honden gewoon op gezondheid getest moeten worden :) Maar niet alle rasfokkers zijn wel goede fokkers. Zat die 3x een nest via de RV fokken en nog 3x via marktplaats verkopen ;)
Hier ben ik het helemaal mee eens. Je zou haast denken dat juist de fokkers van kruisingen die voor 300-400 euro (of iets in die richting) worden verkocht, de echte liefhebbers moeten zijn aangezien er vaak genoeg door fokkers wordt beweerd dat ze net 'gelijk spelen' met een nest van pupjes met een prijskaartje van 800-1000 (of meer). Deze kruisingsfokkers zouden dus zelfs geld toeleggen op het fokken, hoeveel meer hobby kan het zijn?

Het gaat toch om het feit of een fokker een weloverwogen keuze maakt om te fokken met bepaalde honden? Op zich hoef je voor het krijgen van stamboompups weinig meer te doen dan 2 stamboomhonden op elkaar zetten, komt geen show oid aan te pas. Als ik Lotus een nestje stamboomgoldens zou laten krijgen ben ik geen betere of slechtere fokker dan wanneer ik haar een nest goldenxlabjes laat krijgen, alleen zal ik aan dat laatste qua geld minder overhouden wss.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

sunny1978, doe je eigenijk gezondheidstesten?
Ik heb geen idee met wat voor hondjes je fokt en welke gezondheidsproblemen er voor zouden kunnen komen hoor :)
Ik heb ook een kruising en ik zou in de toekomst zo weer een kruising kopen maar dan zou ik wel graag bv een hd foto beoordeling willen zien :)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

christina schreef:Ik had vanmiddag een discussie met iemand die een site had gevonden van een privépersoon die elk jaar een nestje van haar eigen (mix) hondjes heeft. Zien jullie dit als hobby of is dit toch echt een soort van mooie bijverdienste? Ik weet niet precies om welke site het ging maar ze fokte met haar eigen hondjes en kocht af en toe een pup van een ander nest om inteelt te voorkomen.
hobby, en daarnaast een kleine (?) bijverdienste.
ik heb daar absoluut geen problemen mee.

alleen is hier in de buurt ook zo iemand, waarvan ik me afvraag of zij een hondenliefhebster is, of ze puur om het bijverdienen heeft.

maar zo ook een verhaal van een collega, die krijgt een stamboom stafford, en die wordt puur aangeschaft om als dekreu te fungeren. want hij moet zijn eten (en meer) terugverdienen. ja, leuk stamboom staffords ( die zijn erg gewild, momenteel), maar dus gewoon geen enkele dieren (honden) liefde hoor :19:

Zo heb je dus Stamboomfokkers, die het puur alleen om het geld doen. en zo heb je dus ook stamboomloze fokkers. die dit ook puur en alleen voor het geld doen.

als ik zelf eens een leuke intacte teef heb (liefst juist geen rashond) zou ik misschien ook wel eens een nestje fokken, als dat een gezond en lief hondje is. maar ik vind de risico`s van bijvoorbeeld de moederhond verliezen waarschijnlijk te groot. maar ik ben als eerste gewoon iemand die het fijn vind om honden te hebben, te verzorgen, en ze een leuk leven te geven, te wandelen enz. en dat mis ik wel eens bij veel fokkers :ugh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Machie schreef:sunny1978, doe je eigenijk gezondheidstesten?
Ik heb geen idee met wat voor hondjes je fokt en welke gezondheidsproblemen er voor zouden kunnen komen hoor :)
Ik heb ook een kruising en ik zou in de toekomst zo weer een kruising kopen maar dan zou ik wel graag bv een hd foto beoordeling willen zien :)
HD komt prakties niet voor bij kleine hondjes .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

bouvierpoedel schreef:
weet ik, maar mijn kruising is ook geen klein hondje ;)
Maar kleine hondjes hebben vast wel iets wat wel vaak voorkomt :) Iets met de knieeen toch?
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zie het als een bijverdienste. Een keer een nestje is leuk, maar ga je het vaker doen, dan doe je het voor de centen. Is niks mis mee, mits je het maar verantwoord (oa gezondheidstesten) doet. En dat doen de meeste kruising- en stamboomloze fokkers niet. Dus dan val je voor mij al snel in de categorie broodfukkers.

En ja, er zijn genoeg fukkers die hetzelfde doen en geen haar beter zijn, maar dat is geen vrijbrief om het zelf ook maar te doen. Ik zal dus ook nooit een kruising kopen bij een of andere hobbyfokker. Ik wil zekerheid over de ouderdieren, gezondheidstesten, opgroeien van de pups enz. en een stamboomhond. En als ik dan een pup koop, kom sla je de hobbyfokkers al over. Overigens zou ik ook niet bij iedere stamboomfokker een hond kopen. Ook niet bij fokkers die hier heel goed staan aangeschreven op het HF. De eisen die ik stel aan een fokker, daar kunnen maar weinig fokkers aan voldoen. En omgekeerd verwacht ik ook dat die fokkers hoge eisen stellen aan de pupkopers.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Muk schreef:. De eisen die ik stel aan een fokker, daar kunnen maar weinig fokkers aan voldoen. En omgekeerd verwacht ik ook dat die fokkers hoge eisen stellen aan de pupkopers.
wat voor eisen stel jij dan aan een fokker?
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Emma schreef:
Muk schreef:. De eisen die ik stel aan een fokker, daar kunnen maar weinig fokkers aan voldoen. En omgekeerd verwacht ik ook dat die fokkers hoge eisen stellen aan de pupkopers.
wat voor eisen stel jij dan aan een fokker?
De eisen die ik stel zijn eisen op het gebied van hoe er met de honden omgegaan wordt, hoe ze verzorgd worden (liefst in een huiselijke omgeving, geen kennels), dat er de benodigde gezondheidstesten worden gedaan, dat er niet aan lijnteelt gedaan wordt (zo min mogelijk verwantschap als mogelijk binnen het ras), dat de fokker uit kan leggen waarom men voor een bepaalde combinatie (reu / teef) kiest, dat de honden er in mijn ogen tevreden bijlopen tijdens de meerdere bezoeken die ik zal doen. Dat de dieren gezond zijn (bv honden die onder de vlooien zitten, dat zegt in mijn ogen ook wel iets over een fokker, maar ook HDA enz.), niet teveel nesten per jaar fokken (wat teveel is hangt af van het aantal honden maar bijvoorbeeld meer dan 5 nesten per jaar vind ik veel dan ben je al snel een broodfokker, want je fokt dan al snel puur voor het geld) en de honden moeten vriendelijke karakters hebben. Omgekeerd verwacht ik ook dat de fokker eisen stelt aan de pupkopers. Als een fokker aan iedere jandoedel een pup verkoopt zou ik dat een behoorlijke afknapper vinden.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Machie schreef:
bouvierpoedel schreef:
weet ik, maar mijn kruising is ook geen klein hondje ;)
Maar kleine hondjes hebben vast wel iets wat wel vaak voorkomt :) Iets met de knieeen toch?
Patella Luxatie komt veel voor.... :wink:
Tinker
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tinker »

Liever zo dan honden uit Oostbloklanden laten komen die daar onder vreselijke omstandigheden gefokt zijn. Er is veel vraag naar kruisingen, weinig aanbod van particulieren dus veel mensen tuimen er in en kopen een broodfokhondje. Als het verantwoord gebeurt heeft iemand die 1 x per jaar een nesje neemt mijn zegen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”