Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

broodfok versus stamboomfok

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: broodfok versus stamboomfok

Ongelezen bericht door Muk »

Mickie schreef:
Muk schreef:het asiel probeert er geen extra geld uit te peuren onder het mom van rasverbetering
.....
Een stamboomfokker die een broodfokhond gebruikt doet dat wel. Maar die kan het mooi goedpraten onder het mom van het ras verbeteren.
Jaaaaa we zijn er weer: stamboomfokkers zijn medogenloze, geldbeluste dierenmishandelaars :cheer:
Gewetenloos absoluut, als je broodfokhonden gaat inzetten om het ras te verbeteren. Geldwolven niet, ik heb nergens beweerd dat een fokker niet mag verdienen. Maar als je willens en wetens broodfokhonden gaat gebruiken, dan ben je in mijn ogen wel een geldwolf. Want er zijn andere alternatieven die veel minder verwerpelijk zijn.
Muk

Ennath schreef:
Muk schreef: Nee, het asiel probeert er geen extra geld uit te peuren onder het mom van rasverbetering. Daar sla je de plank al mis. Een stamboomfokker die een broodfokhond gebruikt doet dat wel. Maar die kan het mooi goedpraten onder het mom van het ras verbeteren.
Hmmm maar dat alles wat niet meer bruikbaar is gewoon via het asiel gedumpt kan worden is wel een lekkere steun in de rug voor een aantal plaatselijke broodfokkers. :hmmm:
Beperkt de bedrijfskosten in ruime mate zeg maar. :19:
Asiels zijn er omdat er altijd mensen zijn die niet meer voor hun dieren kunnen zorgen en deze daarom weg moeten doen. Overigens denk ik niet dat het merendeel van de asieldieren uit de broodfok komt. Tenminste niet in het asiel waar ik jarenlang gewerkt heb.

Maar jij ziet liever dat de asiels opgedoekt worden en mensen hun dier gewoon weer in het bos dumpen? Over een stap terug in de tijd gesproken zeg...
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mickie schreef:
Muk schreef:het asiel probeert er geen extra geld uit te peuren onder het mom van rasverbetering
.....
Een stamboomfokker die een broodfokhond gebruikt doet dat wel. Maar die kan het mooi goedpraten onder het mom van het ras verbeteren.
Jaaaaa we zijn er weer: stamboomfokkers zijn medogenloze, geldbeluste dierenmishandelaars :cheer:
Natuurlijk niet.Maar ontkennen dat er veel mis is bij stamboomfok is ook niet goed.
Alhoewel ik kopen bij een broodfokker zeer zeker niet goed keur sinds ik weet wat er achter steekt snap ik Nanna's punt wel.
In honden van andere rassen van stamboomfokkers zit net zo veel rommel dus om dat dan door elkaar te gooien lijkt me ook niet erg zinvol.Gooi dan de stamboeken maar weer open zodat je boomloze prachtexemplaren van "jouw" ras kunt gebruiken.
Laatst gewijzigd door marian* op 24 jan 2012 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Muk

Inge O schreef:
Neeltje schreef:
Inge O schreef:
Neeltje schreef: Dat dus, moreel, dat je dat voor jezelf goed kunt praten, dat begrijp ik niet.
gesteld dat ik bv. chow chows zou fokken zou ik het voor mezelf zelfs heeeeeeeeeel erg goed kunnen praten om in die platgeslagen, gerimpelde smoelwerken met dichtzittende ogen de genen in te brengen van wat dan ook - als dat voor de volgende nakomelingen van die wangedrochten het leven dragelijker maakt.

hoe kortzichtig kan je zijn zeg :19: .
Maar dan hoeven die toch niet te komen van een dier uit de broodfok?
nee, hoeft zeker niet maar laat ze nou elders niet meer te vinden zijn met een normale snoet.
Dat geloof ik niet. En wie zegt dat die broodfok chow wel raszuiver is? Dus je zou dan net zo goed zelf een ander ras in kunnen kruisen. Of gewoon het ras uit laten sterven als er echt geen andere alternatieven meer zijn. Iets koste wat het kost instandhouden is ook niet goed.
Muk

Mickie schreef:
Muk schreef:Of gewoon het ras uit laten sterven als er echt geen andere alternatieven meer zijn. Iets koste wat het kost instandhouden is ook niet goed.
En dat is weer goed nieuws voor broodfokkers, want de vraag naar chowchows blijft onverminderd. Kunnen ze nog meer fukken en verdienen.
Aan alles wat je doet of laat, zitten voor- en nadelen ...
Dat geloof ik dus weer niet. Je kan nog zo verknocht aan een ras zijn, bij een broodfokker een hond kopen is wel het andere uiterste.
Maar als jij daarmee het gebruiken van broodfokhonden wilt goedpraten, dat mag.
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
marian* schreef:Gooi dan de stamboeken maar weer open zodat je boomloze prachtexemplaren van "jouw" ras kunt gebruiken.
en dat is dus net wat we willen......klein probleempje echter......die boomloze prachtexemplaren zijn juist die uit de broodfok.
Niet altijd.En juist die dieren die niet uit broodfok komen kun je gebruiken.
Afbeelding
Muk

Inge O schreef:
marian* schreef:Gooi dan de stamboeken maar weer open zodat je boomloze prachtexemplaren van "jouw" ras kunt gebruiken.
en dat is dus net wat we willen......klein probleempje echter......die boomloze prachtexemplaren zijn juist die uit de broodfok.
Niet alle prachtexemplaren zijn broodfokhonden.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik zie het liever zo.

Je hebt twee groepen. Een groep honden die te weinig genetische diversiteit, schadelijke overdrijvingen en andere, soms levensbedreigende, ziektes hebben.... waar ze ernstig onder lijden.
En een groep honden met een enorme genetische diversiteit, die lukraak gefokt worden, niet getest worden op eventuele ziektes en deze dus soms ook dragen/lijden, (wat soms weer ondervangen word DOOR die genetische diversiteit, trouwens), en een akelig, niet hondwaardig leven lijden.

Dit zijn de twee extremen. Tussen die groepen zweeft nog van alles.

Beide extremen zijn verwerpelijk. Ik vind het één eigenlijk niet zieker meer dan het ander; of een dier een leven lang leeggefokt word in een schuur of vertroeteld op een kussen met ondragelijke hoofdpijnen moet doorbrengen.... wat is nou eigenlijk het verschil? Nogmaals, dát zijn de extremen van beide kanten. Dan word de lijn tussen ''erger'' wel erg vaag.

Tijd voor een uitroeiing van extremen aan beide zijden. Weg met de extremen, niet langer fokken met zelfs maar de drágers van een aantal bijzonder akelige en dodelijke ziektes. Uitroeien tot op het bot. En weg met de broodfokschuren, de onverzorgde, leeggefokte dieren.

Verder denk ik dat de rashond zeker baat zou hebben bij een open blik en VEEL vers bloed van honden die de raskenmerken dragen zonder stamboom, of infok van vergelijkbare rassen. Een enkel ras zal zelfs vanaf de basis teruggebracht moeten worden vrees ik, wat kan betekenen dat er uiteindelijk geen drupje bloed van de huidige rashond meer inzit.
Afbeelding
Muk

Inge O schreef:
Muk schreef: Of gewoon het ras uit laten sterven als er echt geen andere alternatieven meer zijn. Iets koste wat het kost instandhouden is ook niet goed.
voor mij geen enkel probleem hoor maar zie jij het gebeuren?
Ja, uiteindelijk wel. Zo zie ik bv de cavelier king charles spaniel uiteindelijk wel verdwijnen. En zo zijn er nog wel een paar rassen.
Maar ik denk dat er wel andere en betere alternatieven zijn dan het gebruik maken van broodfokhonden.
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
marian* schreef:
Inge O schreef:
Niet altijd.En juist die dieren die niet uit broodfok komen kun je gebruiken.
maar dat weet je dus niet want ze hebben geen boom om het te bewijzen.
De Drent is op die manier (weer) opgebouwd.Toendertijd (dertiger jaren) zijn een aantal mensen gewoon letterlijk de boer op gegaan en hebben op die manier fokdieren gegenereerd.In 1943 is het ras toen erkend maar de bijlagen van het NHSB zijn nog tot in de zestiger jaren open gebleven.
Van mij mogen ze weer geopend worden om vers bloed te genereren.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Muk schreef: Asiels zijn er omdat er altijd mensen zijn die niet meer voor hun dieren kunnen zorgen en deze daarom weg moeten doen. Overigens denk ik niet dat het merendeel van de asieldieren uit de broodfok komt. Tenminste niet in het asiel waar ik jarenlang gewerkt heb.

Maar jij ziet liever dat de asiels opgedoekt worden en mensen hun dier gewoon weer in het bos dumpen? Over een stap terug in de tijd gesproken zeg...
Nee, maar ten eerste is ons dichtstbijzijnde asiel in Essen en daar hebben ze bijna altijd gedumpte broodfokdieren zitten dwz gedumpt door de industrie
-en daarnaast zitten er natuurlijk ook de gedumpte aangeschafte dieren uit die industrie-
Ten tweede zegt ook de beheerder van dat asiel dat als zij die dieren niet op zouden vangen er waarschijnlijk minder broodfok zou zijn (omdat de bedrijfsvoering moeilijker zou worden)
En ten derde pleit ik niet voor het afschaffen van het asiel maar zet ik wel vraagtekens bij het opvangen van dieren afkomstig uit de industrie door dat asiel.
Zou je ze niet gewoon terug moeten sturen naar de broodfokker/handelaar die het probleem veroorzaakt heeft? :19:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nou kan het aan mij liggen, maar ik krijg de laatste paar weken het idee of "dit forum" in een maand of wat is omgeslagen van een stellig tegen broodfok naar een zo ongeveer even stellen promoten van broodfok.

En waarom?
Omdat er zo her en der iemand bewust en "zorgvuldig" een kruising op de wereld zet die wel leuk opdroogt...??

Hallo.. even terug naar het begin jongens... broodfok is een NONO en zou je op elk mogelijke manier moeten de-motiveren om daar een pup te kopen, een hond te redden of een dekking te vragen.

Dat er aan de andere kant aan "de rashond" ook wel het een en ander mankeert en dat het geen kwaad kan vers bloed in te halen, wil NIET zeggen dat we daarvoor maar een broodfokproduct moeten gaan gebruiken met alle ellende (in ELKE zin des woords) van dien.
Broodfokkers kijken niet naar gezondheid; dus om nou te zeggen "haal maar een dekking daar" lijkt me niet meteen bevorderlijk voor het eigen ras toch?

Ik zit me aan deze tendens "broodfok en pretnesten goed te praten" enorm te ergeren eerlijk gezegd.

Suzanne
Muk

Inge O schreef:
Muk schreef:
Inge O schreef:
Niet alle prachtexemplaren zijn broodfokhonden.
dat is het soort uitdrukking waarmee je natuurlijk altijd gelijk hebt - ja, ééntje op duizend is misschien toch een niet-broodfokhond, bij die zwaarbelaste rassen.

of weet jij bij bosjes goedgefokte stamboom engelse buldoggen met lange neuzen? om maar één ras te noemen?
Ik ken het ras niet voldoende, maar ik geloof het niet. Wat ik wil zeggen is dat er veel meer tussen broodfok gebruiken en doorgaan met het stamboomfokken van uitersten. Maar zolang ik van de mensen hier hoor dat het gebruik maken van broodfokhonden niet bezwaarlijk is, stop ik. De tendens dat rashonden fout zijn en broodfokhonden straks in zijn, daar werk ik niet aan mee. Ook niet als bij rashonden straks broodfokhonden gebruikt gaan worden. Dat mensen dat voor hunzelf moreel kunnen rechtvaardigen is voor mij een wonder. Ik kan dat in ieder geval niet.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Muk schreef: Ik ken het ras niet voldoende, maar ik geloof het niet. Wat ik wil zeggen is dat er veel meer tussen broodfok gebruiken en doorgaan met het stamboomfokken van uitersten. Maar zolang ik van de mensen hier hoor dat het gebruik maken van broodfokhonden niet bezwaarlijk is, stop ik. De tendens dat rashonden fout zijn en broodfokhonden straks in zijn, daar werk ik niet aan mee. Ook niet als bij rashonden straks broodfokhonden gebruikt gaan worden. Dat mensen dat voor hunzelf moreel kunnen rechtvaardigen is voor mij een wonder. Ik kan dat in ieder geval niet.
Jij zou die normaalneuzige Chow dus niet gebruiken als ze uit de broodfok kwam.....
Wél als ze bij een vriendelijk pretnestje uit de bijkeuken van Mien Hoed kwam????

En wat nou als Mien Hoed haar moeder bij zijn "fokker" uit Brabant heeft gehaald?
Of als haar pa via de buurman vanaf de Woefkensranch" kwam?
Als grootmoeder gewoon bij een Zeeuwse boer een jaarlijks nest produceerde?
Als Opa uit een dodingsstation in Roemenië kwam?

M.a.w. waar leg je de grens?
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef: maar dat kan nu niet meer want de tijd dat je bij boeren grote aantallen basiswerkhonden vond is lang voorbij - je vindt er niks of.....juist ja, broodfoknestjes.

Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens.Er zullen best broodfokkers tussen zitten maar wat is er mis met mensen die zo af en toe eens een nestje -zoals de RvB ze noemt-lookalikes fokken?
Als die geen zieke honden als voorouders hebben (en dat zijn vaak de honden die de ouders/buren of weet ik veel wie hadden en die ook gezond echt oud zijn geworden) lijkt me daar niks mis mee.
Alle rassen zijn op die manier ontstaan,alleen hebben we er later papiertjes aan vast geplakt.
Afbeelding
Muk

Mickie schreef:
Nanna schreef:
Mickie schreef: De broodfukkers die teefjes uitbuiten in kleine hokjes enzo (zoals op de plaatjes), daar zie ik trouwens zo 1, 2, 3 geen goede en gezonde rasvertegenwoordigers vandaan komen. Maar in het grote grijze circuit tussen de extremen is, zit veel dat de moeite waard is, en dat je best kunt gebruiken om het ras gezonder te maken, zónder dat je de broodfok steunt.
Ja, precies dát bedoel ik. :ok:
Natuurlijk is ieder weldenkend mens tegen de broodfokhandel uit het oostblok en teven in schuren die iedere loopsheid een nest krijgen.
Dat moet uitgeband worden.
Maar genen gebruiken uit een lookalike populatie die niets met de stamboomhandel van doen heeft, ik zie wel mogelijkheden hoor. Of je kunt natuurlijk, net zoals Kees al zei, een ras gewoon naar de kloten laten gaan middels steeds hogere incestpercentages met dank aan de gesloten stamboeken. Met al je testerij erbij. :ok: Uiteindelijk heeft de stamboomfokkert zichzelf daarmee.
Ik ook. Maar het punt is dat je niet ziet waar zo'n hond vandaan komt en hoe hij gefokt is.
Volgens Muk mag je die niet gebruiken omdat dat de broodfok stimuleert.
Tuurlijk, verdraai mijn woorden maar. Je weet best wat ik bedoel.
Chihuahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 8

Ongelezen bericht door Chihuahua »

Afbeelding
Stamboom Chow Chow, normale snuit, en zolang hoefde ik niet te zoeken :19:

Afbeelding
Nog eentje :mrgreen: (Andere fokker)
Chihuahua
Zeer actief

Nanna schreef:Dat is een korthaar ;-) En die zien er idd veel normaler uit dan de langharen.
Nou, probleem opgelost, fok er zo'n reu doorheen, door die langharen :D
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Mschien het rasbomenbestand gaan raadplegen van mensen die NIET op de shows komen en die aanschrijven :wink: lijkt me dat daar nog aardig wat "vers" bloed zit waar niet mee gefokt word.

Ik vind het een schaamteloos promoot de broodfok topic :ugh: in welk vaatje je het ook giet. Lukraak gaan fokken met boomloze honden ikv vers bloed heb je echt niet zo goed nagedacht. Dan zou ik eerst nog eens rondkijken wat er aan boomhonden rondloopt en welke bij je ras past indien er vers bloed nodig is.

En die zogenaamde gelegenheidsnestjes :U: hoeveel zijn dat er nou, je ziet hier op het forum dat vaak genoeg te weinig info over de ouders bekend is, geen gezondheidsuitslagen, geen gedragstesten, en dan die lijnen wel gaan gebruiken? Waarom vinden we die onderzoeken voor honden met een boom dan zo belangrijk :U:

Wat een hypocriet gebazel zeg. In het ene topic word iemand afgefikt omdat ze een pup bij een broodfokker vandaan heeft 10 topics verder word de broodfok verheerlijkt. :U:
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
en nu graag hetzelfde met een mops, franse buldog, engelse buldog enz. enz. enz.
Maar dan heb je het alleen nog maar over rassen waar je de ellende aan de buitenkant al kunt zien terwijl er ook heel veel zorgvuldig verborgen rottigheid is.
Afbeelding
Nakisha
moderator

Nanna schreef:
Inge O schreef: en nu graag hetzelfde met een mops, franse buldog, engelse buldog enz. enz. enz.
Daar zijn buiten het stamboomcircuit eigenlijk geen écht ouderwetse meer van te vinden. En ja, je kunt zeggen dat je opnieuw moet gaan selecteren op langere neuzen enzovoort maar dan blijf je tóch houden dat het ras een genetische flessenhals in gaat. Zeker bij de Mops in de UK schijnt het schrikbarend te zijn hóezeer die hondjes al familie van elkaar zijn.

Ik zou gerust deze hond in de Franse Bullenfok mikken hoor. Wat zeg ik, die had ik liever dan een stamboombull.
Afbeelding
Hier in de buurt loopt iemand met fb'tjes. Nu nog maar één want de rest is voortijdig ingestort en gesneefd en er zijn kapitálen aan uitgegeven. Vorige week is de één na laatste doodgegaan: Ingestorte luchtpijp, beest was al aan het stikken. Kwam van een nederlandse tópfokker. Hoera hoor. :roll:
Nanna... waar heb je die foto vandaan? Dat hondje... hij lijkt ENORM op puppie Branco en zelfs de aftekeningen lijken heel behoorlijk te kloppen...

EDIT: Nee, het is 'm niet want die witte achterteentjes kloppen niet en het witte pootje zit aan de verkeerde kant. Maar ze lijken wel op elkaar:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nakisha op 24 jan 2012 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Nakisha
moderator

Nanna schreef:
Nakisha schreef: Nanna... waar heb je die foto vandaan? Dat hondje... hij lijkt ENORM op puppie Branco en zelfs de aftekeningen lijken heel behoorlijk te kloppen...
O harregat, van het internet. Ik meen dat ik gegoogled heb op franse bulldog mix of French bulldog mix. Het is iig een kruising met een Staffie.
Ah, vandaar dat koppie dus.

Ik zou dat type ook wel graag door de FB gekruist willen zien! Hoewel van mij er geen gedrag van de Staff bij hoeft... :ugh:

Afbeelding

Tja Branco is dus zo'n niet-stamboom bull. Hij heeft wel een verlamming van de achterhand gehad, en is daar gelukkig behoorlijk van hersteld. Iets wat bij stamboombullen helaas ook voorkomt trouwens. Verder altijd een kerngezond hondje geweest, geen problemen met de ademhaling (ja, hij snurkt eens wat, maar zelfs in de hitte niet gauw benauwd). Hopelijk mag hij zo gezond oud worden. Hij is trouwens wel behoorlijk groot voor een FB.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef:
Mickie schreef:
marian* schreef:
Inge O schreef:en nu graag hetzelfde met een mops, franse buldog, engelse buldog enz. enz. enz.
Maar dan heb je het alleen nog maar over rassen waar je de ellende aan de buitenkant al kunt zien terwijl er ook heel veel zorgvuldig verborgen rottigheid is.
Daarvoor geldt toch hetzelfde? De Berner Sennenhond valt gemiddeld ruim voor zijn 10e al om van de rottigheid, om een voorbeeld te geven. Dat komt hoogstwaarschijnlijk door inteelt. De oplossing is vers bloed, maar dat ga je onder de stamboompopulatie niet vinden, ook niet meer in het buitenland.
Toen ik samen met iemand anders Boyco ophaalde (de Berner uit België uit de meest vooraanstaande kennel op dit moment) zei die fokker het al: vroeger kon ie uitwijken naar Zwitserland, dat was ook al geen optie meer. Hij zag feitelijk al geen mogelijkheden meer. En dat was 6 jaar geleden....
Bij de Drent zijn er ook nog maar weinig mogelijkheden.Naar het buitenland gaan heeft geen zin want elke Drent daar komt uit Nederland of is van recente Nederlandse komaf.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Inge O schreef: en nu graag hetzelfde met een mops, franse buldog, engelse buldog enz. enz. enz.
Daar zijn binnen het stamboomcircuit eigenlijk geen écht ouderwetse meer van te vinden. En ja, je kunt zeggen dat je opnieuw moet gaan selecteren op langere neuzen enzovoort maar dan blijf je tóch houden dat het ras een genetische flessenhals in gaat. Zeker bij de Mops in de UK schijnt het schrikbarend te zijn hóezeer die hondjes al familie van elkaar zijn.

Ik zou gerust deze hond in de Franse Bullenfok mikken hoor. Wat zeg ik, die had ik liever dan een stamboombull.
Afbeelding
Hier in de buurt loopt iemand met fb'tjes. Nu nog maar één want de rest is voortijdig ingestort en gesneefd en er zijn kapitálen aan uitgegeven. Vorige week is de één na laatste doodgegaan: Ingestorte luchtpijp, beest was al aan het stikken. Kwam van een nederlandse tópfokker. Hoera hoor. :roll:
En daar heb je het goed mis, want Kaya kwam NIET van een nederlandse TOPfokker, maak daar maar meer handelaar van. En Nico ook niet, die komt van zo'n prachtige fokker uit Hongarije.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Nanna schreef: Ik zou gerust deze hond in de Franse Bullenfok mikken hoor. Wat zeg ik, die had ik liever dan een stamboombull.
Afbeelding
Qua uiterlijk wel, maar als het een kruising Franse bul met staff is, dan zou ik dat weer niet graag hebben. Leuk voor die lange neus, maar qua karakter zou ik geen staff eigenschappen in een franse bulldog willen fokken. En die genen komen gratis mee.
(niet dat er iets mis is met stafjes, maar dat is toch een heel ander type karakter dan de franse bul, vandaar dat ik dat niet zou willen kruisen)
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Nanna schreef:
Valerie schreef: Met Jigzy kan ik niet op een show komen (te atletisch, en dat voor een staffordshire bull terrier wat atletische honden horen te zijn) maar ze heeft toch een goede FCI stamboom.
Maar als je om te fokken showkwalificaties nodig hebt kun je die niet krijgen omdat ze zich op de show doodlachen om jouw atletische hond en liever zo'n atypische breje bully spierbal zien. :19: Tot zover je stamboom.
Jigzy krijgt echt wel minimaal een G op show.
Mischien wel een ZG, ik heb haar nog nooit in het echt gezien maar ik vind haar niet extreem buiten de huidige standaard vallen. (van foto's dan)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Broodfok, tsja. Je kent de extreme gevallen. Moederhonden in hokjes etc. en maar produceren.
Hier lopen een x-aantal duitse herders die uit dezelfde ouders komen zonder stamboom. Ze ogen verder gezond, en zien er ook ok uit, rechte ruggen, mooie kleuren. De dieren zijn echter niet getest, en wellicht mazzel dat ze misschien goed vererven of dat ze bij mensen terecht komen die er wat mee wandelen en verder geen gekke dingen van de honden verwachten. Verder staan ze op marktplaats en telkens onder een andere noemer. Mensen kunnen dus bijna niet achterhalen dat die teef bijvoorbeeld een half jaar ervoor ook al een groot nest heeft gedragen en grootgebracht. Eerste nest was misschien oeps, tweede en derde nest kan ik geen oeps meer noemen en vierde al helemaal niet. Maar het verkoopt voor ca 400 euro. En bij nesten van boven de 10 is het snel kassa. Zeker als je niet volgens het boekje fokt.
Blijf zeggen dat de testen en de examens en shows/clubmatch gelopen om te voldoen aan de voorwaarden van de rasvereniging ook best tijd en geld kosten.
Bij de broodfok kun je niet garanderen dat de hond gezond is, bij de fok "volgens het boekje" ook niet. Maar daar doen veel fokkers wel hun uiterste best om goede matches te maken en goed te kijken naar verervingen en evt fouten die doorgegeven kunnen worden. Mits iedereen eerlijk is.
Maar de paar herders zonder stamboom die hier rondlopen is niets mis mee. Behalve dan dus dat ik het ongezond vind dat een jonge teef al zoveel nesten in korte tijd heeft gekregen. Dat vind ik namelijk ook broodfok en broodroof van een teef.
En die andere reu verderop komt van een boerderij. Ook een mooie hond, maar die is enorm groot, als pup schoot hij al de lucht in. Bij die hond twijfel ik ook als ik hem zie lopen of die wel helemaal ok is.
Maar gut, mijn ene dh mankeert ook wat en dat is er ook 1 met een boom. Zal hem dan ook niet gebruiken voor een "pretnest" want oh, wat zou de combi leuk uit kunnen pakken tussen mijn teef en hem, maar ja er komt er vaak niet maar 1 die ik zelf kan houden, er komen vaak meerdere puppen. En ik vind het risico te groot dat het erfelijk zou kunnen zijn. En dat wil ik anderen niet aan doen.
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef:
marian* schreef: Bij de Drent zijn er ook nog maar weinig mogelijkheden.Naar het buitenland gaan heeft geen zin want elke Drent daar komt uit Nederland of is van recente Nederlandse komaf.
Ik zie zelf nooit verschil tussen een Drent en een Epagneul Francais, alhoewel kenners mij natuurlijk ogenblikkelijk zullen tegenspreken ;-) Maar als de Drent met de rug tegen de muur staat zou dat toch best een optie kunnen zijn?
Afbeelding
Ik ken de Épagneul qua gezondheid niet goed genoeg maar op zich zou het misschien kunnen.
Het is tenslotte familie van elkaar.Bonte DSL zou ook kunnen.
Afbeelding
Chihuahua
Zeer actief

Iemand vroeg om mopsen met meer neus, ben er niet 100% zeker van dat ze FCI hebben, maar het is zeker geen broodfok

http://www.retro-mops.de/
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Chihuahua schreef:Iemand vroeg om mopsen met meer neus, ben er niet 100% zeker van dat ze FCI hebben, maar het is zeker geen broodfok

http://www.retro-mops.de/
Nee, die heeft geen FCI, want als je de site doorleest, zie je hoe ze tot deze 'mops' is gekomen. De moeder van deze mops is half mops/half russel. Vader vol mops.

Maar hij ziet er wel veel beter uit.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”