Jaap* schreef:Miranda schreef:Jaap* schreef:Dus ja, felix kun je dan bij je roepen. Omdat hij geleerd heeft dat zelfstandig najagen sociale uitsluiting tot gevolg heeft. En dat vind hij belangrijk, omdat hij heeft ervaren heeft dat het belangrijk is om sociaal geaccepteerd te worden. Dat begrijpt een hond.
Ja, en een wat hardere hond die erg baasgericht is geef je een donderpreek. En dat werkt bij die hond. Die begrijpt
dat.
Nóóóuuu, om heel eerlijk te zijn moet ik de eerste problemátische hetzer die zich laat beteugelen door alleen een donderpreek nog tegenkomen hoor

Je bent Skadi nog nooit tegengekomen, toch?
Maar nee. Ze laat zich er niet door
tegenhouden. Tegenhouden doe ik. Het heeft er wel voor gezorgd dat ze een halve seconde lang naar mij kijkt
voor ze gaat hetzen. Waar ze daarvoor binnen een kwartseconde achter het wild aanzat, totaal onbereikbaar. En het ging van kwaad tot erger, omdat het natuurlijk het ultieme zelfbelonende gedrag is.
Net als jouw Felix heeft geleerd eerst te denken, en dan te doen, omdat sociale uitsluiting voor hém heel erg is, heeft Skadi dat geleerd (baasgerichte hond) dat ze eerst moet kijken en dan pas mag doen (niet dus) omdat een boze mama voor háár heel erg is.
Ze is echt
dagen van slag geweest. Ultrabraaf was ze. Ik denk écht dat ze de TT had geprefereerd, hoor

Daar ben ik heel serieus over.
Er liep hier in die tijd een baasje dat voor dirigeerproeven aan het trainen was, op een manier die mij wel aanstond. (Mooi om te zien, trouwens). Die bleek aardig ervaren met jachthonden te zijn, toen ik haar aansprak.
Die heb ik eens gevraagd om mee te denken en te kijken. Die kon er niks mee.
Waarschijnlijk ook omdat ze geen ervaring had met herders, maar die had echt zoiets van 'wow, die is extreem reactief'. Ja, dat is ze. Altijd geweest, en ik verwacht dat ze altijd zo gaat blijven.