Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TT en anti-jachttraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: TT en anti-jachttraining

Ongelezen bericht door Miranda »

Tara schreef:Natuurlijk, maar wat doe jij als je verrast wordt door een passerend ree?
De riem stevig vast houden want in het bos kunnen haar honden niet los. Dan gaan ze jagen volgens haar eigen zeggen.
En in het park, als ze verrast wordt door een kat: De honden nakijken. Want dan gaan ze jagen volgens haar eigen zeggen.

En nu ben ik echt weg :Q:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
ranetje schreef:
Jion schreef:Het valt me op dat er juist door de 'TT-experts' zeer overgevoelig wordt gereageerd als iemand oppert dat je problemen met jachtgedrag óók zonder een TT kunt aanpakken. Waarom zou je je daar druk om maken, je kunt daarover toch ook gewoon je schouders ophalen? :19: Ik vraag me af waarom het voor sommigen zo'n gevoelig punt is dat er zo hard en heftig op moet worden dóórgegaan.
Misschien ook wel vanwege de opmerking dat iedere gek het kan en dat het weinig inspanning van de baas vereist?
Het zou mensen er toe kunnen brengen om maar haastig zo'n band te gaan kopen want lekker makkelijk.
Ik moet er niet aan denken :schrik:

Ht is bepaald niet lekker makkelijk.
Ik gebruik zelf geen tt.
Maar ik weet dat het veel kennis en kunde vereist om hem goed in te kunnen zetten bij sommige problemen.
Een hond er mee verknallen gaat sneller.
Dus opmerkingen als "iedere gek kan het" daar protesteer ik ook tegen.
En nu je er dan toch weer bent, zou jij mij omschrijven als een incompetente debiel met gezappte hondjes?
Krijg er wel een leuk beeld bij :engel:
Maar eerlijk blijven ........... nee beslist niet.
Hartstikke leuke hondjes :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef:
Jion schreef:Het valt me op dat er juist door de 'TT-experts' zeer overgevoelig wordt gereageerd als iemand oppert dat je problemen met jachtgedrag óók zonder een TT kunt aanpakken. Waarom zou je je daar druk om maken, je kunt daarover toch ook gewoon je schouders ophalen? :19: Ik vraag me af waarom het voor sommigen zo'n gevoelig punt is dat er zo hard en heftig op moet worden dóórgegaan.
Misschien ook wel vanwege de opmerking dat iedere gek het kan en dat het weinig inspanning van de baas vereist?
Het zou mensen er toe kunnen brengen om maar haastig zo'n band te gaan kopen want lekker makkelijk.

Ik gebruik zelf geen tt.
Maar ik weet dat het veel kennis en kunde vereist om hem goed in te kunnen zetten bij sommige problemen.
Op die opmerking van Loek werd vervolgens geschreven dat je hond 'wellicht wordt doodgereden' als er geen TT wordt gebruikt. Daar reageerde ik op. Of ben jij ook van mening dat een TT de enige manier is om het jachtgedrag te controleren en dat je hond anders 'wellicht wordt doodgereden'?
Weet je wie dat hebben geschreven?
En weet je wat voor werk ze doen met de hond?

Ik wel. :wink:
En in die context is het zeer duidelijk voor mij.
Geen tt zou in bepaalde gevallen inderdaad de dood van de hond zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ben geen TT gebruiker, maar ik kan ook niet MEER zeggen dt ik er per definitie tegen ben. Heb er nu een paar keer experts mee zien werken en, mits hij goed gebruikt wordt, is het een heel duidelijk hulpmiddel. En ik ben wel een voorstander van duidelijkheid richting honden.
Maar het is geen makkelijk te gebruiken hulpmiddel, heb ik gezien. Je kan je hond er ook zwaar mee verpesten.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef:
Jion schreef:
ranetje schreef: Misschien ook wel vanwege de opmerking dat iedere gek het kan en dat het weinig inspanning van de baas vereist?

Ik gebruik zelf geen tt.
Op die opmerking van Loek werd vervolgens geschreven dat je hond 'wellicht wordt doodgereden' als er geen TT wordt gebruikt. Daar reageerde ik op. Of ben jij ook van mening dat een TT de enige manier is om het jachtgedrag te controleren en dat je hond anders 'wellicht wordt doodgereden'?
Weet je wie dat hebben geschreven?
En weet je wat voor werk ze doen met de hond?

Ik wel. :wink:
En in die context is het zeer duidelijk voor mij.
Geen tt zou in bepaalde gevallen inderdaad de dood van de hond zijn.
Mensen die niet weten wie het zeggen, wat voor werk ze doen, en over welke honden en gevallen het gaat, zouden anders zomaar even kunnen concluderen dat iedere hond die geen TT draagt 'wellicht wordt doodgereden'.
Het zou mensen er toe kunnen brengen om maar haastig zo'n band te gaan kopen want lekker makkelijk (om je eigen woorden maar aan te halen).
Gewoon even kijken op het forum waar ze posten en wat ze zoal zeggen is geen misdaad :8):
Daar kan je al heel veel uit halen.
Wist je dat? :idea:
Afbeelding
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Jou domme geblaat valt ook tegen :19: je punt is Jion?

Denk dat ik eerder van mal/ miranda advies zou aannemen dan van jou. Je hebt je honden niet onder controle, je loopt in wildarme gebieden dus ze jagen minder :idea: joh wat goed zeg :E:
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

malinois schreef: Weer zo,n uitspraak die het ontbreken van enige kennis over het gebruik er van bevestigd.
Misschien moet je je eens eerst gaan verdiepen wat het precies inhoudt om een TT op een juiste manier te gebruiken. :ok:
Wat ik al schreef, dit word alleen maar geblaat door de voorstanders die het wel makkelijk vinden , o ja ook door die gasten die sporten met hun hond. :roll:
Maar als je de hond niet op een normale manier aankan had je hem misschien beter maar niet kunnen nemen :ok:
Loek
Zeer actief

Asta schreef:Jou domme geblaat valt ook tegen :19: je punt is Jion?

Denk dat ik eerder van mal/ miranda advies zou aannemen dan van jou. Je hebt je honden niet onder controle, je loopt in wildarme gebieden dus ze jagen minder :idea: joh wat goed zeg :E:
Meelopertje, wanneer leer jezelf eens je verstand te gebruiken ?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jion schreef:
Tara schreef: Maar droom jij maar lekker verder meid, ik garandeer je dat een hond die vol in de jachtmodus zit, echt niet gevoelig is voor jouw geduldige en rustige stemcorrectie.
:19: Daarom moet je het ook vóór zijn. De correctie geef je bij het eerste signaal van alertheid op wild. Ik mag toch aannemen dat jij dat ook wel weet?! :19:
en dat ben je simpelweg niet altijd voor... wij zijn allemaal mensen en zelfs mijn oh zo zogenaamd gehoorzaam geboren zijnde herders kregen het soms voor elkaar om maar wild te spotten zonder dat ik het noch gezien noch gehoord had... zij hebben nl. hun neusje nog... dat oh zo belangrijke zintuig is bij mij toch niet zo sterk dan bij hen.
En ergens anders lopen kan niet, ik had hier de keuze tussen een losloopgebied met redelijk veel honden en een industrieterrein. Ik liep en loop nog steeds op een industrieterrein (weet je nog, hond die geen andere honden moest) met aan weerskanten van de braakliggende terreinen enorme drukke doorgaansroutes richting snelweg. Een haas, konijn, patrijs en af en toe ree kan hier overal vandaan komen, in deze tijd staat het onkruid tot heuphoogte inmiddels... die zie ik dus echt niet al zou ik het maar wat graag willen. Een konijn die dus opgejaagd wordt en die drukke weg over steekt zou mij mijn hond gekost hebben en dat wil ik dus niet... Aangelijnd uitlaten is niet van toepassing, nooit gedaan en ga ik ook nooit doen... als er iets mishandeling voor ze is is dat het wel, aangezien ze dat niet kennen, ze hun energie niet kwijt kunnen en ook niks doen aan de lijn...
Ik ben er maar wat blij mee dat ik nu jaren later hier nog steeds lekker met mn hondjes kan lopen zonder een sterveling tegen te komen... en nu is een 'eh' genoeg om een eventuele prooi te negeren.
Dat heeft genoeg energie en tijd gekost inderdaad, en hulp van mensen die hier veel ervaring mee hebben. (Overigens al een hele tijd geen TT meer om)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Loek schreef:
malinois schreef: Weer zo,n uitspraak die het ontbreken van enige kennis over het gebruik er van bevestigd.
Misschien moet je je eens eerst gaan verdiepen wat het precies inhoudt om een TT op een juiste manier te gebruiken. :ok:
Wat ik al schreef, dit word alleen maar geblaat door de voorstanders die het wel makkelijk vinden , o ja ook door die gasten die sporten met hun hond. :roll:
Maar als je de hond niet op een normale manier aankan had je hem misschien beter maar niet kunnen nemen :ok:
Wat ik ook al schreef, gebrek aan enige kennis (van het juiste gebruik van een TT)! :ok:
Oh ja, ik sport inderdaad met mijn hond.. veld = veld bij hun en buiten het veld zijn het hele 'gewone' hondjes, net als ieder ander met een staart en een neus... :cheer: En ik kan al mijn honden prima aan, geen enkel probleem, ik hou alleen wel van levende hondjes! Als je het een keer wil bekijken ben je van harte welkom, zolang je mijn honden en mij niet kent kun je alleen maar dom uit je nek lullen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tara schreef:
Jion schreef:
Tara schreef: Maar droom jij maar lekker verder meid, ik garandeer je dat een hond die vol in de jachtmodus zit, echt niet gevoelig is voor jouw geduldige en rustige stemcorrectie.
:19: Daarom moet je het ook vóór zijn. De correctie geef je bij het eerste signaal van alertheid op wild. Ik mag toch aannemen dat jij dat ook wel weet?! :19:
Natuurlijk, maar wat doe jij als je verrast wordt door een passerend ree? Een wegschietend konijn? Een haas dat ineens voor je voeten overeind komt en vol in het zicht voor je uit blijft lopen?
Denk jij dan werkelijk dat je hond luistert naar jouw flemende foei?
Je kúnt het helemaal niet altijd voor zijn, zo werkt het helemaal niet.
Dan ben ik zelfs die 2 van mij even kwijt. Die zijn wel heel snel terug te roepen want ze hebben amper jachtinstinct ;)
Dat jij jou honden dan wel bij je kan houden/snel terug roepen vind ik superknap :ok:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat is daar mis mee?
Als je een hond op een natuurlijke wijze wilt opvoeden met wild zal dat gedoseerd moeten gebeuren. Ik heb ook zat in wildarme gebieden gelopen zodat de hond niet in een door endorfine gereguleerde staat kwam waardoor er geen leermomenten zijn.
Want dat is hetzen. Een gemoedstoestand waarin de rush van endorfine ervoor zorgt dat de hond weinig pijn voelt en ook de overige zintuigen die niet nodig zijn voor het najagen op een laag pitje staan. Alle energie staat puur in het teken van het obsessieve najagen.
De natuurlijke aanpak bestaat eruit dat de hond leert begrijpen dat je dat niet op eigen houtje doet, en hij dus contact moet zoeken voordat hij in die staat geraakt.

De stroomband zorgt er (meestal) voor dat de hond uit de rush moet worden gehaald terwijl hij daar al in zit. Ik zie tenminste weinig mensen die voldoende inzicht in hun hond hebben om tijdig, en dus veel eerder al, in te grijpen.

Ik ben niet mordicus tegen een stroomband, maar meestal wel. Omdat het vaak alleen het probleem van de baas oplost.
Daarnaast blijft het een gevaarlijk middel in handen van iemand die geen begrip voor honden heeft. Maar ook een klein foutje van een expért kan grote gevolgen hebben.
Ik zou er, als je niet te maken hebt met een harde actiehond, niet snel aan beginnen in ieder geval. Vooral ook niet omdat het niet mijn manier is om een hond op te voeden. Dat doe ik liever met persoonlijk contact, en niet stiekem op afstand. Maar dat is een persoonlijke gevoelskwestie.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Jaap* schreef:

Wat is daar mis mee?
Als je een hond op een natuurlijke wijze wilt opvoeden met wild zal dat gedoseerd moeten gebeuren. Ik heb ook zat in wildarme gebieden gelopen zodat de hond niet in een door endorfine gereguleerde staat kwam waardoor er geen leermomenten zijn.
Want dat is hetzen. Een gemoedstoestand waarin de rush van endorfine ervoor zorgt dat de hond weinig pijn voelt en ook de overige zintuigen die niet nodig zijn voor het najagen op een laag pitje staan. Alle energie staat puur in het teken van het obsessieve najagen.
De natuurlijke aanpak bestaat eruit dat de hond leert begrijpen dat je dat niet op eigen houtje doet, en hij dus contact moet zoeken voordat hij in die staat geraakt.

De stroomband zorgt er (meestal) voor dat de hond uit de rush moet worden gehaald terwijl hij daar al in zit. Ik zie tenminste weinig mensen die voldoende inzicht in hun hond hebben om tijdig, en dus veel eerder al, in te grijpen.

Ik ben niet mordicus tegen een stroomband, maar meestal wel. Omdat het vaak alleen het probleem van de baas oplost.
Daarnaast blijft het een gevaarlijk middel in handen van iemand die geen begrip voor honden heeft. Maar ook een klein foutje van een expért kan grote gevolgen hebben.
Ik zou er, als je niet te maken hebt met een harde actiehond, niet snel aan beginnen in ieder geval. Vooral ook niet omdat het niet mijn manier is om een hond op te voeden. Dat doe ik liever met persoonlijk contact, en niet stiekem op afstand. Maar dat is een persoonlijke gevoelskwestie.
Niks mis mee Jaap dat zeg ik ook niet. Maar doe dan niet alsof je het eruit getraind hebt want dat heb je niet. En dan de kritiek op anderen die op andere manieren trainen vind ik zoiets van de beste stuurlui staan aan wal techniek.
Jaap*
Zeer actief

Tara schreef:Natuurlijk, maar wat doe jij als je verrast wordt door een passerend ree? Een wegschietend konijn? Een haas dat ineens voor je voeten overeind komt en vol in het zicht voor je uit blijft lopen?
Ja. De eerste reactie is kijken of wij er iets mee moeten.
Dus ja, felix kun je dan bij je roepen. Omdat hij geleerd heeft dat zelfstandig najagen sociale uitsluiting tot gevolg heeft. En dat vind hij belangrijk, omdat hij heeft ervaren heeft dat het belangrijk is om sociaal geaccepteerd te worden. Dat begrijpt een hond.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jaap* schreef:Dus ja, felix kun je dan bij je roepen. Omdat hij geleerd heeft dat zelfstandig najagen sociale uitsluiting tot gevolg heeft. En dat vind hij belangrijk, omdat hij heeft ervaren heeft dat het belangrijk is om sociaal geaccepteerd te worden. Dat begrijpt een hond.
Ja, en een wat hardere hond die erg baasgericht is geef je een donderpreek. En dat werkt bij die hond. Die begrijpt dat.
And few will ever climb
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Jaap* schreef:
Tara schreef:Natuurlijk, maar wat doe jij als je verrast wordt door een passerend ree? Een wegschietend konijn? Een haas dat ineens voor je voeten overeind komt en vol in het zicht voor je uit blijft lopen?
Ja. De eerste reactie is kijken of wij er iets mee moeten.
Dus ja, felix kun je dan bij je roepen. Omdat hij geleerd heeft dat zelfstandig najagen sociale uitsluiting tot gevolg heeft. En dat vind hij belangrijk, omdat hij heeft ervaren heeft dat het belangrijk is om sociaal geaccepteerd te worden. Dat begrijpt een hond.
Nou, als Tops een nijn ontwaart kan ik haar sociaal uitsluiten tot ik omval maar dan kan ik op dat moment van haar toch echt de tyfus genieten ;-)
God, krijgen we de zichtjagersdisclaimer weer. Maar afijn, die laat je ook al hetzen zolang ze leeft.
Het zou pas vreemd zijn als je er wél iets van zou verwachten in dat opzicht :wink:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jion schreef:
Miranda schreef: Echt, jij weet echt niet waar je over praat :LOL:
En jij wel, want jij kent mij, mijn honden en je hebt gezien hoe ik met ze omga. Not. :lol1:
Nee, ik baseer mijn reactie's op wat jij schreef in dit topic. Hoe hevig het jaaggedrag was (hevig), wat je er aan hebt gedaan (milde stemcorrectie) en in hoeverre dat heeft geholpen (geen ruk, want ze jagen nog steeds).

Waar ik in dit topic niet gezegd heb hoe hevig het jaaggedrag was, wat ik er destijds allemaal aan heb gedaan en met wie, en of dat hielp. Maar jij vond het wel nodig om zonder deze wetenschap direct te gaan lopen oordelen op hoe fout ik (en mensen als Tara en Mal, die zéér ervaren zijn) bezig ben. Dan ben je gewoon een gevalletje 'stuurlui/wal' en 'theoretische boekenkennisgeleuter'.
Jaap neem ik bijzonder serieus, die weet waar hij over praat. Jij kletst maar wat.
And few will ever climb
Jaap*
Zeer actief

Miranda schreef:
Jaap* schreef:Dus ja, felix kun je dan bij je roepen. Omdat hij geleerd heeft dat zelfstandig najagen sociale uitsluiting tot gevolg heeft. En dat vind hij belangrijk, omdat hij heeft ervaren heeft dat het belangrijk is om sociaal geaccepteerd te worden. Dat begrijpt een hond.
Ja, en een wat hardere hond die erg baasgericht is geef je een donderpreek. En dat werkt bij die hond. Die begrijpt dat.
Nóóóuuu, om heel eerlijk te zijn moet ik de eerste problemátische hetzer die zich laat beteugelen door alleen een donderpreek nog tegenkomen hoor :mrgreen: :wink:
Jaap*
Zeer actief

Jaap* schreef:
Miranda schreef:
Nóóóuuu, om heel eerlijk te zijn moet ik de eerste problemátische hetzer die zich laat beteugelen door alleen een donderpreek nog tegenkomen hoor :mrgreen: :wink:
Ah, op tijd bedoel je natuurlijk. Denk ik :wink: :ok:
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Jaap* schreef:God, krijgen we de zichtjagersdisclaimer weer. Maar afijn, die laat je ook al hetzen zolang ze leeft.
Het zou pas vreemd zijn als je er wél iets van zou verwachten in dat opzicht :wink:
En tóch. Toch is ze altijd in mijn buurt. En is ze prima terug te roepen.
Alleen niet meer nádat het nijn gespot is. Nou ja, dat kan me inderdaad maar weinig schelen.
Net zoals mensen dat kunnen, kunnen dieren ook verslaafd raken aan de endorfinerush. Als het een mens zou zijn zou ze misschien zo vaak mogelijk aan een elastiek van een brug afspringen. Als je dat blijft faciliteren blijven ze dat doen natuurlijk :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Jion schreef:
Nanna schreef:
Jaap* schreef:God, krijgen we de zichtjagersdisclaimer weer. Maar afijn, die laat je ook al hetzen zolang ze leeft.
En tóch. Toch is ze altijd in mijn buurt. En is ze prima terug te roepen.
Alleen niet meer nádat het nijn gespot is. Nou ja, dat kan me inderdaad maar weinig schelen.
Ben je dan niet bang dat ze achter een haas aan gaat en een weg op rent?
Daar waar Nanna loopt... Moet ze wel heel ver gaan wil ze een weg tegen komen :F:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jaap* schreef:
Miranda schreef:
Je bent Skadi nog nooit tegengekomen, toch? :mrgreen:

Maar nee. Ze laat zich er niet door tegenhouden. Tegenhouden doe ik. Het heeft er wel voor gezorgd dat ze een halve seconde lang naar mij kijkt voor ze gaat hetzen. Waar ze daarvoor binnen een kwartseconde achter het wild aanzat, totaal onbereikbaar. En het ging van kwaad tot erger, omdat het natuurlijk het ultieme zelfbelonende gedrag is.
Net als jouw Felix heeft geleerd eerst te denken, en dan te doen, omdat sociale uitsluiting voor hém heel erg is, heeft Skadi dat geleerd (baasgerichte hond) dat ze eerst moet kijken en dan pas mag doen (niet dus) omdat een boze mama voor háár heel erg is.
Ze is echt dagen van slag geweest. Ultrabraaf was ze. Ik denk écht dat ze de TT had geprefereerd, hoor :tongue: Daar ben ik heel serieus over.

Er liep hier in die tijd een baasje dat voor dirigeerproeven aan het trainen was, op een manier die mij wel aanstond. (Mooi om te zien, trouwens). Die bleek aardig ervaren met jachthonden te zijn, toen ik haar aansprak.
Die heb ik eens gevraagd om mee te denken en te kijken. Die kon er niks mee.
Waarschijnlijk ook omdat ze geen ervaring had met herders, maar die had echt zoiets van 'wow, die is extreem reactief'. Ja, dat is ze. Altijd geweest, en ik verwacht dat ze altijd zo gaat blijven.
And few will ever climb
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Jion schreef:Ik ben hier niet degene die claimt de deskundige te zijn hoor. Ik ben 19 maanden geleden begonnen mijn eerste echt eigen hond te trainen en ik heb beschreven wat ik heb gedaan. Ik zal best steken hebben laten vallen en dat gebeurt ongetwijfeld in de toekomst ook nog, maar hell... ze zijn in een jaar van nergens los kunnen naar een flinke wandeling los in het park gegaan. Daar ben ik blij om en trots op. Mag het alsjeblieft?
Even spuit elf, maar ik vind het knap :ok:
Afbeelding
Loek
Zeer actief

Omdat ze diep in hun hartje ook wel weten dat ze behoorlijk fout bezig zijn :wink:
Loek
Zeer actief

malinois schreef:
Jion schreef:
en dat ben je simpelweg niet altijd voor... wij zijn allemaal mensen en zelfs mijn oh zo zogenaamd gehoorzaam geboren zijnde herders kregen het soms voor elkaar om maar wild te spotten zonder dat ik het noch gezien noch gehoord had... zij hebben nl. hun neusje nog... dat oh zo belangrijke zintuig is bij mij toch niet zo sterk dan bij hen.
En ergens anders lopen kan niet, ik had hier de keuze tussen een losloopgebied met redelijk veel honden en een industrieterrein. Ik liep en loop nog steeds op een industrieterrein (weet je nog, hond die geen andere honden moest) met aan weerskanten van de braakliggende terreinen enorme drukke doorgaansroutes richting snelweg. Een haas, konijn, patrijs en af en toe ree kan hier overal vandaan komen, in deze tijd staat het onkruid tot heuphoogte inmiddels... die zie ik dus echt niet al zou ik het maar wat graag willen. Een konijn die dus opgejaagd wordt en die drukke weg over steekt zou mij mijn hond gekost hebben en dat wil ik dus niet... Aangelijnd uitlaten is niet van toepassing, nooit gedaan en ga ik ook nooit doen... als er iets mishandeling voor ze is is dat het wel, aangezien ze dat niet kennen, ze hun energie niet kwijt kunnen en ook niks doen aan de lijn...
Ik ben er maar wat blij mee dat ik nu jaren later hier nog steeds lekker met mn hondjes kan lopen zonder een sterveling tegen te komen... en nu is een 'eh' genoeg om een eventuele prooi te negeren.
Dat heeft genoeg energie en tijd gekost inderdaad, en hulp van mensen die hier veel ervaring mee hebben. (Overigens al een hele tijd geen TT meer om)
Je had misschien kunnen bedenken, eerst fietsen zodat de ergste energie er af is en dan aan een lange riem. Ja dan moet je natuurlijk wel tijdelijk van het principe afstappen dat je honden altijd los lopen en er tijd in steken. Logisch dat het voor jou dan makkelijker is om er een tt om te gooien, relatief weinig inspanning en meteen resultaat. Dat het ook diervriendelijker had gekund sla je voor het gemak maar even over :roll:
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Eigenlijk zal het me een biet zijn wat iedereen vind.
Ik had een spaniel die meende dat ieder haas, dat tijdens de jacht opgestoten werd richting horizon gebracht diende te worden met alle gevaren van dien. Overlegd met deskundigen binnen de jacht en teletac om en bewust onder de hazen gebracht. Haas gaat op, zitfluit(en geloof me de zitfluit is normaal gesproken voor een spaniel en zeker eentje die een veldwerkkwalificatie op zak heeft een heilig commando), horende doof dus tt-signaal. 1 piepje, verbazing en zit. Nog 1x herhaald en dat seizoen geen probleem meer met uitzondering van een sprong reeën die tijdens de jacht onverwacht opsprong. Inmiddels was de Dogtra aangeschaft, correctie en over. Correcties worden echt niet op vol vermogen gegeven.
Ik heb de Dogtra nu 4 jaar en heb teruggeteld in evenveel jachtseizoenen incl. de lerende 1e 2 correcties misschien 5 tot 6 keer op de knop moeten drukken. Praktisch altijd aan het begin van het seizoen.
Resultaat: ik heb een hazen-/reeën reine spaniel die van blijdschap bijna boven mijn hoofd uitspringt wanneer de Dogtra uit de la komt. We gaan dan immers op jacht!!
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Loek schreef:
Omdat ze diep in hun hartje ook wel weten dat ze behoorlijk fout bezig zijn :wink:
wil je even voor jezelf praten en niet voor mij? Dank je :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Loek schreef:
malinois schreef:
Jion schreef:
Je had misschien kunnen bedenken, eerst fietsen zodat de ergste energie er af is en dan aan een lange riem. Ja dan moet je natuurlijk wel tijdelijk van het principe afstappen dat je honden altijd los lopen en er tijd in steken. Logisch dat het voor jou dan makkelijker is om er een tt om te gooien, relatief weinig inspanning en meteen resultaat. Dat het ook diervriendelijker had gekund sla je voor het gemak maar even over :roll:
Lieverd, hieruit blijkt wederom dat je totaal geen idee hebt waarover je lult... mijn honden lopen elke dag naast de fiets, die hebben een conditie waar je u tegen zegt... die zijn echt geen andere hond na het fietsen... dan doen ze exact hetzelfde als er voor...
En nee, niet loslopen staat hier aan niet diervriendelijk, is voor hen een veel grotere straf dan een goede TT correctie. Lange lijn is onmogelijk dan blijven ze overal achter haken, industrieterrein he.. je weet wel... dat is onkruid, afval, bouwrijpe grond, bouwmaterialen etc. etc. etc.
Afbeelding
Loek
Zeer actief

Misschien dan eens op normale stukken lopen, een industrie terrein is nou bepaald niet zo goed voor de gezondheid :mrgreen:
Maar blijf jij het maar goedpraten, het is pure dierenmishandeling, niet meer en niet minder :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Loek schreef:Misschien dan eens op normale stukken lopen, een industrie terrein is nou bepaald niet zo goed voor de gezondheid :mrgreen:
Maar blijf jij het maar goedpraten, het is pure dierenmishandeling, niet meer en niet minder :ok:
Ik loop daar prima, geen last van mensen met andere honden heeeeeeeeeerlijk rustig en ik denk dat je het slechter kunt treffen...

Afbeelding

Nu wordt er op een stukje gebouwd of grond bouwrijp gemaakt maar nog steeds een geweldig terrein.
JIJ vind het dierenmishandeling dat is een mening en geen feit wat jij er van maakt... voor mijn honden is het dierenmishandeling als ze aan een lijntje moeten lopen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”