Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teletac

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: teletac

Ongelezen bericht door maart »

Jion schreef:
maart schreef:
Jion schreef:
sandrav schreef: Wij hebben zelf een band.
en elke stand probeer ik eerst op mezelf.
Dit soort dingen lees ik wel vaker.

En dan vraag ik me af of je dat ding wel echt om je nek hebt gedaan. En toen de afstandsbediening aan een ander hebt gegeven. En dan bent gaan wandelen om dan onverwachts een correctie te krijgen.

Want dan pas weet je hoe het ECHT voelt.

Om de bovenarm en dan weten wanneer en hoe sterk de schok komt, telt niet vind ik.
ja tuurlijk, want ieder de afstandsbediening heeft, loopt lukraak maar wat te duwen wanneer het hem uitkomt uiteraard.

'och jeetje, alweer zolang geleden dat ik geduwd heb?? wacht ff hoor... bzzzz' :cheer:
:oohja: :roll:
Want jouw hond kon de allereerste keer dat de TT op hem/haar gebruikt werd anticiperen? Hoe heb je hem/haar dat dan uitgelegd?
Mijn hond kan op geen enkele correctie dat ik voor de allereerste keer gebruik anticiperen. Dat kan geen enkele hond :19:
als ik voor de eerste keer 'foei' zeg tegen mijn hond, anticipeert die daar ook niet op hoor.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Toon mij dat wetenschappelijke onderzoek dan maar eens, dat aangeeft dat onverwachte pijn als zwaarder wordt ervaren dan verwachte pijn.
Is flauwekul volgens mij, als het al bestaat.
Om te beginnen, want volgens mij hebben we het over een mening, niet over een (wetenschappelijk) onderbouwt verhaal.
Wiel
sandrav
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandrav »

wat een onzin.
je voelt op de lage standen niet eens een schok. alleen een lichte kriebel.
die wil ik wel om mn nek hoor.
en of ik dan druk of een ander maakt geen snars uit.
het is een irritant gevoel, maar geen schrik of pijn.

ze moeten eigenlijk ook schrikdraad gaan verbieden.
heb je dat wel eens aangeraakt? (ik wel)
arme weide dieren.

sorry maar is dat is veel zieliger als wanneer je een teletac gebruikt op de manier dat ik doe.

Jion schreef:
sandrav schreef: Wij hebben zelf een band.
en elke stand probeer ik eerst op mezelf.
Dit soort dingen lees ik wel vaker.

En dan vraag ik me af of je dat ding wel echt om je nek hebt gedaan. En toen de afstandsbediening aan een ander hebt gegeven. En dan bent gaan wandelen om dan onverwachts een correctie te krijgen.

Want dan pas weet je hoe het ECHT voelt.

Om de bovenarm en dan weten wanneer en hoe sterk de schok komt, telt niet vind ik.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Als je over 5 seconden de correctie verwacht, ben je te laat.
maart
Zeer actief

Jion schreef:
Nou dan. :19:

Dan kun je je sarkastische blabla achter je laten en gewoon mijn vraag beantwoorden toch?
het uitleggen? Zoals ik elke correctie uitleg.
Mijn hond weet wat de bedoeling is, hij is het aangeleerd, maar luistert niet naar het commando. Dat heeft een correctie tot gevolg.
en na die correctie is er de beloning (die vele male groter is dan de correctie, onder de indruk zijn van een correctie is bij mij ook absoluut niet te zien en dat wil ik ook niet zien).

Corrigeren is dus nooit onverwachts, want het volgt na een niet uitgevoerd commando. En wel een commando in die mate dat mijn hond wel degelijk weet dat er een commando is geweest :wink:
Biet
Zeer actief

Jion schreef:
Biet schreef:Toon mij dat wetenschappelijke onderzoek dan maar eens, dat aangeeft dat onverwachte pijn als zwaarder wordt ervaren dan verwachte pijn.
Om te beginnen, want volgens mij hebben we het over een mening, niet over een (wetenschappelijk) onderbouwt verhaal.
Doe jij je eigen huiswerk maar Biet. :wink:

Je kunt het natuurlijk ook gewoon testen bij jezelf. Laat een ander je knijpen (of kietelen, als je niet tegen pijn kunt), eerst met je ogen open, en dan met je ogen dicht.
Zo werkt dat niet: jij bent degene die beweert dat het wetenschappelijk bewezen is.
Vervolgens vraag je mij aan te tonen dat dat niet zo is: vind ik geen enkel onderzoek in die richting (ondanks dat ik wel weet waar ik zou kunnen zoeken), ga jij me vertellen dat ik niet hard genoeg gezocht heb.
Voor de hand liggende conclusie; je zuigt wat uit je duim.
En de zelftest; het maakt niet uit.
Wat hooguit uitmaakt, is m'n algemene manier van omgaan met pijn; ik weet hoe ik dat kan sturen en reguleren.
Maar dat maakt voor het moment van de prikkel verder niet uit.
Wiel
maart
Zeer actief

Jion schreef:
Gos schreef:Als je over 5 seconden de correctie verwacht, ben je te laat.
Je begrijpt het punt niet (of wilt het niet begrijpen). Het gaat erom dat je de schok verwacht, wanneer maakt dan niet uit.
mijn honden verwachten nooit een correctie. Die verwachten constant een balletje
Biet
Zeer actief

Jion schreef:
Biet schreef:
Jion schreef:
Biet schreef:Toon mij dat wetenschappelijke onderzoek dan maar eens, dat aangeeft dat onverwachte pijn als zwaarder wordt ervaren dan verwachte pijn.
Doe jij je eigen huiswerk maar Biet. :wink:

Je kunt het natuurlijk ook gewoon testen bij jezelf. Laat een ander je knijpen (of kietelen, als je niet tegen pijn kunt), eerst met je ogen open, en dan met je ogen dicht.
Zo werkt dat niet: jij bent degene die beweert dat het wetenschappelijk bewezen is.
Vervolgens vraag je mij aan te tonen dat dat niet zo is: vind ik geen enkel onderzoek in die richting (ondanks dat ik wel weet waar ik zou kunnen zoeken), ga jij me vertellen dat ik niet hard genoeg gezocht heb.
Wat hooguit uitmaakt, is m'n algemene manier van omgaan met pijn; ik weet hoe ik dat kan sturen en reguleren.
Ook goed Biet, dan ga ik wel effe voor je zoeken, ik ben de beroerdste immers niet. :wink:

dat is één

en dat is twee
Kijk, stijg je in 1 keer in m'n achting, mijn dank.
De eerste link opent niet (mogelijk een instelling in m'n reader, die opent niet alle pdf's automatisch)
De tweede doorgelezen, maar ik lees daar vooral (een aanbevelenswaardig) betoog voor een echt deskundig gebruik van de tt en de mogelijke gevolgen van ondeskundig gebruik. Auteur (staat geen naam bij) heeft duidelijk z'n best gedaan, maar legt ook wel verbanden die niet direct aantoonbaar zijn. De algehele strekking staat me wel aan, maar d'r zitten toch wel veel aannames in het stuk.
Wiel
sandrav
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandrav »

Jion schreef:
sandrav schreef:wat een onzin.
Tuurlijk hoor meid, het is allemaal onzin. :cheer:
denk dat jij het nog nooit gevoeld hebt.
Als je mijn band om je nek hebt en ik druk op de lage stand.. en je roept au!! dan ben je echt een overgevoelige tut. ;-)

dus je kunt niet oordelen over de manier waarop ik mijn band gebruik. en ik kan aan de reactie v mijn hond zien dat hij geen pijn heeft, (hij schrok de 1e x niet eens)... maar het gevoel wel irritant vind.
dat is voor hem genoeg om te komen.
Gos
Zeer actief

@Jion: maar welk punt wil je hier nu eigenlijk maken? Dat een correctie met een TT niet prettig is?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Jion, je vergeet dat een hond waarbij gecorrigeerd wordt met een TT doorgaans vol adrenaline zit, dus wel degelijk ongevoeliger is dan ik ben als ik het op mezelf test. Bovendien heeft een hond doorgaans nogal wat haar in zijn nek, die de geleiding minder maakt dan mijn blote arm. :wink: Als het bij mij dan al niet pijn doet maar alleen een schrikeffect geeft, geldt dat voor de hond ook hoor. :wink:
Heb je ooit jezelf pijn gedaan toen je pompvol adrenaline zat?
Ik ben vol in mijn hand gebeten waar ik niets van voelde door de adrenaline op dat moment (was 2 vechtende teven uit elkaar aan het halen). Niets van gevoeld, besefte pas dat ik gebeten was toen het bloed eruit stroomde.
Heb je ooit een stroomdraad gevoeld bij een wei? Doet dat zeer? Nee toch? Dat is meer stroom als een TT geeft.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Jion schreef:
Biet schreef:
Jion schreef:
Biet schreef: Zo werkt dat niet: jij bent degene die beweert dat het wetenschappelijk bewezen is.
Ook goed Biet, dan ga ik wel effe voor je zoeken, ik ben de beroerdste immers niet. :wink:

dat is één

en dat is twee
Kijk, stijg je in 1 keer in m'n achting, mijn dank.
De eerste link opent niet (mogelijk een instelling in m'n reader, die opent niet alle pdf's automatisch)
De tweede doorgelezen, maar ik lees daar vooral (een aanbevelenswaardig) betoog voor een echt deskundig gebruik van de tt en de mogelijke gevolgen van ondeskundig gebruik. Auteur (staat geen naam bij) heeft duidelijk z'n best gedaan, maar legt ook wel verbanden die niet direct aantoonbaar zijn. De algehele strekking staat me wel aan, maar d'r zitten toch wel veel aannames in het stuk.
Hoe is het mogelijk dat jij in dat artikel een betoog voor het deskundig gebruik van een TT leest? :vaag:
Ik lees dat ook op die manier, áls je het gaat gebruiken weet wat het kan doen en doe het alleen als je weet wát je doet :19:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

sandrav schreef:wat een onzin.
je voelt op de lage standen niet eens een schok. alleen een lichte kriebel.
die wil ik wel om mn nek hoor.
en of ik dan druk of een ander maakt geen snars uit.
het is een irritant gevoel, maar geen schrik of pijn.

ze moeten eigenlijk ook schrikdraad gaan verbieden.
heb je dat wel eens aangeraakt? (ik wel)
arme weide dieren.

sorry maar is dat is veel zieliger als wanneer je een teletac gebruikt op de manier dat ik doe
Een weide dier raakt het schrikdraad echt maar 1 keer aan, als ze het al aanraken. En het is om de dieren in de wei te houden zodat er geen loslopend vee op de weg loopt, dus voor onze bescherming.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ik haal even iets omhoog van de eerste pagina waar ik toch op wil reageren:
massam schreef:als ze het zo regelen dat hij alleen nog gebruikt kan worden bij honden die echt moeten werken en geen foutjes gepermitteerd kunnen worden vind ik het een heel goede zaak.

voor de lol sporten en dan hulpmiddelen nodig hebben om puntjes binnen te halen vind ik nog steeds bezopen
Ik beperk me even tot de KNPV. Als je begint met een hond in de KNPV, heb je nooit de zekerheid of de hond daadwerkelijk het echte werk in zal gaan op latere leeftijd. Dat hangt van een heleboel factoren af die je niet allemaal in de hand hebt. Als je jouw argument volgt kun je dan nooit een hulpmiddel gebruiken, tenzij de hond al aangenomen is door politie, strijdkrachten enz.

Hulpmiddelen zal je altijd nodig hebben. Een lange lijn en een gladde halsband zijn dat ook. :wink:

Verder is het jouw interpretatie dat de reden dat een africhter kiest voor gebruik van een hulpmiddel als bijvoorbeeld een TT de punten zijn. Welke puntjes? De minimale om een certificaat te halen? of de maximale om op een podium te kunnen geraken? Of iets anders? Of de benodigde punten die laten zien dat een hond een oefening beheerst? Of de minimale oefeningen die een hond moet beheersen om in aanmerking te komen voor echt werk? (zoals terugroepen, schijnaanval)

En als een hond met hoop op praktijkwerk in de toekomst afgericht gaat worden, moet de africhter dan maar vanalles laten zitten en toelaten en het overlaten aan degenen die er later mee moeten gaan werken?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind een TT voor honden die getraind worden met de intentie de hond klaar te maken als diensthond nog wel acceptabel trouwens. Alleen niet om meer puntjes te scoren op een wedstrijd.

Dumas vliegt bv vaakmet agility uit de palen na 10 palen. Die laatste 2 boeien hem niet. Nu zou ik ook dan een tt om kunnen hangen en corrigeren als hij eruit gaat maar ik denk zomaar dat dat binnen de sport niet geaccepteerd gaat worden :F: Ook niet nodig, we trainen wel om ooit wedstrijden te lopen maar dan maar een jaartje later. Nu vraag ik me bij hem ook af of zo'n ding zin heeft, die hond heeft een haaaar :mrgreen:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb nog nooit zo'n ding op mezelf geprobeerd. Heb er nog nooit één in mijn handen gehad zelfs. Maar er loopt bij ons een mevrouw in het park met vier bouviers. Waarvan één reu die er eentje om heeft hangen, het alphareutje. Ze gebruikt hem niet vaak. Maar ze zegt wel dat ze mensen op hun knieën krijgt van de pijn als ze hem bij een mens omhangt en ze drukt in en houdt hem ingedrukt. Als ze hem op de allerhoogste stand zet, doet het erg veel pijn en dat heeft ze zelf ook uitgeprobeerd. Ze gebruikt het ding al jaren, geen idee welk merk het is, maar ik geloof dat ze niet uit haar nek zwamt. Ze heeft al langer honden dan ik oud ben (38).

Ze heeft haar honden trouwens prima onder controle, vooral met haar bulderende stem. Het is een geweldige roedel en we lopen graag met haar mee. Bruno gedraagt zich dus altijd primaokidoki bij die honden, één van de weinige groepen honden waar ik hem met een gerust hart mee kan laten spelen. Ik vind het een geweldig mens en praat graag met haar, ze heeft me al veel geleerd over honden en gedrag. Maar ik vind het niet fijn dat ze haar hond pijn doet en daar ergens nog met trots over praat. Ook omdat ze allemaal ongecastreerd zijn en ze het ook gebruikt als de reu achterop wil kruipen als ze teven loops zijn. Castreer die teven gewoon, ze zijn ook al wat ouder, 8 ofzo. En zelf heeft ze hartproblemen. En die reu, ach, die gedraagt zich een stuk beter dan Bruno.

Ik kan het wel accepteren dat een hond zich niet altijd gedraagt zoals ik wil. En dat een hond de neiging heeft om te vechten, sommige dan. Dat kun je ook op een andere manier voorkomen. Voor knpv, ik heb daar niet genoeg verstand van om er een oordeel over uit te kunnen spreken. Maar voor huishonden, weg met die dingen hoor. Dan doe je maar wat meer moeite, of wat langer.

De bouviers van die mevrouw hebben jarenlang pakwerk gedaan, dus echte huishonden zijn het niet. Maar ze zijn wel gepensioneerd en wees nou eerlijk, een zapperd om een bejaarde hond op z'n duvel te geven. Mag die band dan ook met pensioen. Ik ga haar nog wel overhalen, hahaha, om hem af te doen en ik heb alle tijd.

Ik vind een tt band passen bij de tijden, omdat het een snelle oplossing lijkt voor een lastig probleem, en dat is het dus niet. Een 'quick-fix' willen mensen graag, dáárom kopen ze zo'n ding. Dàt vind ik het grootste probleem. Dus ik denk dat er niks anders op zit dan het te verbieden, zolang er niet een verplichte cursus aan gekoppeld wordt. Mijn vriend is er wel eens over begonnen, pff, nou mooi nevernooitnie dat ik Bruno zo'n ding omhang. Daar is ie veel te nerveus voor, krijg ik hem zometeen de deur niet meer uit. Bruno reageert erg gevoelig op schrikken en kan dan iets gaan vermijden. Zoals tussen een smalle doorgang door lopen, dan blijft ie als een standbeeld staan en struikel ik zowat over hem. Dus neen, voor ons geen tt.
Biet
Zeer actief

Jion schreef:
Biet schreef:Kijk, stijg je in 1 keer in m'n achting, mijn dank.
Hoe is het mogelijk dat jij in dat artikel een betoog voor het deskundig gebruik van een TT leest? :vaag:
Niet zo moeilijk,
Om te beginnen, het is geen wetenschappelijk stuk, het is een opiniestuk waarin wordt verwezen naar een studie.
Nou valt er op die studie nog wel het een en ander aan te merken, alleen al op de beschrijving ervan, maar daarvoor moet je eigenlijk het orginele stuk hebben (en liefst nog het commentaar van vakgenoten).
Dan worden er in het betoog zaken gelinkt die ogenschijnlijk wat met elkaar te maken hebben, maar die niet onderbouwt tot conclussies leiden.
Daarvoor zou het verband duidelijker gelegd en aangetoond moeten worden.
En dan zou je ook wel eens heel andere conclusies kunnen krijgen.
Voor een opiniestuk niet slecht. Het geeft terechte voorbeelden van wat er fout kan gaan bij tt-training, maar, nogmaals, het is zeer zeker geen wetenschappelijk betoog voor of tegen.
Wiel
Gos
Zeer actief

Jion schreef:
Gos schreef:@Jion: maar welk punt wil je hier nu eigenlijk maken? Dat een correctie met een TT niet prettig is?
In feite wel ja. Iedereen moet zelf weten hoe hij zijn hond traint, maar ben er dan ook gewoon eerlijk in dat de TT een correctiemiddel is dat gepaard gaat met angst, pijn en stress.
Dat hangt er van af hoe je hem gebruikt, van de omstandigheden en van de hond. Leren in het algemeen gaat gepaard met stress. Als er nul stress is, waarom zou je dan wat leren? Werken met een snoepje of balletje geeft ook een zekere mate van stress (daarom doen ze zo hun best in bepaalde omstandigheden). Het gaat er juist om om de juiste balans te vinden zodat de stress niet in de weg zit van het leren.

Daarom zie ik zelf ook helemaal niets in mensen die menen dat de TT alleen werkt met één stand (liefst max), want dan zie je in de meestal precies wat jij zegt: enorme stress en de hond ziet geen manier om uit die stress te komen. Of gaat, op het moment dat de prikkel weg is, in de verdediging. Of anticipeert erop met de aanval. In al die gevallen bereik je dus niet je doel: dat de hond duidelijkheid krijgt over wat wel en wat niet.

Om nu de TT per definitie te koppelen aan pijn en angst vind ik wat ver gaan. Als ik mijn vingers brand aan een lucifer omdat ik denk dat ik dat laatste kaarsje er ook nog mee aan kan steken, doet dat ook pijn. Heel even. Maar ik raak er niet angstig of getraumatiseerd door.

Het betekent wel dat je het moet aanpassen aan de omstandigheden en de drift van de hond. Zoals zelfs gewoon in de handleiding bijgeleverd bij TTs uitgelegd staat. Het gaat er juist om om het minimale niveau te gebruiken dat wel resulteert in verandering van het gedrag. Wat dat is, verschilt per hond en per situatie, daarom is het ook niet gemakkelijk en is het geen afstandsbediening van de hond maar een hulpmiddel wat met beleid gebruikt kan worden als je daarvoor kiest. Het wil ook niet zeggen dat als iemand een TT gebruikt, dat hij die dan bij iedere oefening gebruiken zou. Als ik in mijn omgeving kijk, zie ik juist merendeel het tegendeel: weloverwogen gebruik in bepaalde situaties en geen doorlopende knopjesdrukkers en al helemaal geen insteek van standaard de TT gebruiken voor alles.

En nogmaals: ik heb het hier puur over de KNPV context en niet het gebruik van TT voor huis-tuin-en-keukendingen.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

maart schreef:
Nanna schreef:Vroeger kon het ook zonder Teletac :19:
En als de honden zó heftig worden dat ze zonder zo'n stroomstoot niet meer te bereiken zijn moet er wellicht eens naar het fokbeleid gekeken worden.

ja, laat ons terug keren naar de tijd van planken met spijkers, stroom ondergronds plaatsen, stokken, halsbanden met roeste nagels door.... :E:
Maar waarom zou je terugkeren naar zulke barbaarse toestanden,we gaan toch ook de heksenverbrandig niet wer invoeren :denken:
Dus als de tt wordt verboden dan zijn er mensen die zulke dingen weer gaan doen.
En de rest doet dan net of ze niets zien ofzo.
Misschien als er wat meer mensen in de sport zich zouden afzetten tegen te harde oneerlijke correcties het eens zou doordringen dat het niet acceptabel is.

Ik vind het prima als de tt de winkelschappen uitgaat en enkel maar mag worden gebruikt of ingezet door mensen die daar een proeve van bekwaamheid van kunnen overleggen.
Gos
Zeer actief

tineke schreef:
maart schreef:
En als de honden zó heftig worden dat ze zonder zo'n stroomstoot niet meer te bereiken zijn moet er wellicht eens naar het fokbeleid gekeken worden.

ja, laat ons terug keren naar de tijd van planken met spijkers, stroom ondergronds plaatsen, stokken, halsbanden met roeste nagels door.... :E:
Maar waarom zou je terugkeren naar zulke barbaarse toestanden,we gaan toch ook de heksenverbrandig niet wer invoeren :denken:
Dus als de tt wordt verboden dan zijn er mensen die zulke dingen weer gaan doen.
Misschien als er wat meer mensen in de sport zich zouden afzetten tegen te harde oneerlijke correcties het eens zou doordringen dat het niet acceptabel is.

Ik vind het prima als de tt de winkelschappen uitgaat en enkel maar mag worden gebruikt of ingezet door mensen die daar een proeve van bekwaamheid van kunnen overleggen.
Hoe vaak ben jij op africhtingsclubs? Hoe weet jij dat daar niet al tijden discussie over gaande is, actie op ondernomen wordt en er al veel dingen in veranderd zijn? En dat er "vroeger" ook wel mensen waren die alternatieven hadden voor die nare manieren? maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je het met alleen een balletje en een koekje gaat lukken.

Met je laatste zin ben ik het trouwens wel eens.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Gos schreef:
tineke schreef:
maart schreef:

Hoe vaak ben jij op africhtingsclubs? Hoe weet jij dat daar niet al tijden discussie over gaande is, actie op ondernomen wordt en er al veel dingen in veranderd zijn? En dat er "vroeger" ook wel mensen waren die alternatieven hadden voor die nare manieren? maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je het met alleen een balletje en een koekje gaat lukken.

Met je laatste zin ben ik het trouwens wel eens.
Ik kom nooit op africhtingclubs maar ik vind het van de zotte dat mensen zeggen dat als de tt verboden zou worden er weer naar zulke zaken gegrepen kan gaan worden.
Het blijft ten alle tijde een keuze om daar naar terug te keren maar nu wordt het gebracht dat zodra de tt niet meer mag dat soort zaken weer terug zouden kunnen komen.
Dat is toch hoe dan ook te zot voor woorden.
Gos
Zeer actief

Jion schreef: Ik denk dat je spanning/opwinding verwart met stress. En daarbij de angst en pijn die er ook bijhoort voor het gemak vergeet.
Spanning/opwinding is ook een vorm van stress. Ook basale leer-psychologie.
Wat ik uit dat artikel begrijp is dat het stressniveau bij TT-gebruik alleen aanvaardbaar blijft als je het gebruikt om iets dat de hond nooit mag af te leren, en dan moet je juist een hoge stand gebruiken om door te kunnen dringen tot de hond (die vol adrenaline zit).
Je kunt het dus gebruiken om een hond het jagen af te leren door te drukken als hij zijn kaken rond de prooi sluit, of het aanvallen van joggers af te leren als hij opspringt naar een jogger.
Ik heb je artikel niet gelezen (of misschien ook wel, ik krijg nogal eens wat interessant materiaal van deze of gene) en ken de precieze wetenschappelijke onderbouwing ervan ook niet, maar dit onderwerp is o.a. op de al eerder genoemde BKD cursus bij de KNPV ter sprake gekomen (en ik zal je niet vermoeien met de gesprekken met andere deskundigen). Dit is een gebruik van teletac wat in de africhting bijvoorbeeld gebruikt wordt als een hond weet wat terugroepen is en de drang om te stellen heel groot is. Dan zal er idd meer nodig zijn dan een kleine prikkeltje. De beloning in de vorm van de pakwerker is nu eenmaal erg aantrekkelijk. Wat bij ons gebruikelijk is, als dit gebruik op een bepaald moment nodig is, dat de hond dan bij terugkomen heel snel beloond wordt, zodat de hond niet alleen de TT prikkel heeft maar juist ook het gewenste gedrag beloond wordt. Op die manier zul je er dan maar heel erg weinig gebruik van hoeven maken. En heb je ook geen gestresste hond mee naar huis.
Dat komt omdat jij:
a. zelf die keuze maakt
b. oorzaak-gevolg begrijpt
c. weet hoe je die pijnprikkel in de toekomst kunt voorkomen

Het is de onvoorspelbaarheid en de oncontroleerbaarheid van pijn en angst die stress veroorzaakt.
Goh nu vertel je me echt wat nieuws. Dus een TT is geen afstandsbediening? Je moet dus een hond eerst vertellen wat hij zou moeten doen? Je moet hem laten zien dat hij van de vervelende prikkel af kan komen door zijn eigen gedrag? Dat lijkt me nogal logisch.
maart
Zeer actief

Jion schreef:
maart schreef:
Jion schreef:
Gos schreef:Als je over 5 seconden de correctie verwacht, ben je te laat.
Je begrijpt het punt niet (of wilt het niet begrijpen). Het gaat erom dat je de schok verwacht, wanneer maakt dan niet uit.
mijn honden verwachten nooit een correctie. Die verwachten constant een balletje
Gaat ie lekker Maart? :F:
maart schreef: het uitleggen? Zoals ik elke correctie uitleg.
Mijn hond weet wat de bedoeling is, hij is het aangeleerd, maar luistert niet naar het commando. Dat heeft een correctie tot gevolg.
en na die correctie is er de beloning (die vele male groter is dan de correctie, onder de indruk zijn van een correctie is bij mij ook absoluut niet te zien en dat wil ik ook niet zien).

Corrigeren is dus nooit onverwachts, want het volgt na een niet uitgevoerd commando. En wel een commando in die mate dat mijn hond wel degelijk weet dat er een commando is geweest :wink:
ja, hij gaat ontzettend lekker, lekkerder dan jouw lezen :wink:

volgens jou gaan de honden volledig bedrukt, onder stress en angstig een training volgen. Er kan immers telkens een onverwachte schok volgen.
Dat is niet zo. Ze lopen volledig vrij en verwachtingsvol want er kan elk moment een balletje volgen (en dat is onverwachts, dat balletje komt uit het niets.)
Doen ze iets mis nadat ik een duidelijk commando gegeven heb, volgt een correctie. Klaar en duidelijk. Die correctie komt dus nooit uit het niets, want er is eerst een commando geweest.
maart
Zeer actief

tineke schreef:
maart schreef:

Net omdat er weer teruggegrepen zal worden naar die praktijken, vind ik het verbieden onzin.
Ik zou het niet doen, nooit gedaan ook niet en een alternatief voor TT heb ik ook niet nodig, ik train met mijn huidige zonder.
Maar voor de vele honden die het lot van de praktijken van 20 jaar geleden terug zouden moeten ondergaan, vind ik het niet eerlijk om dan maar toe te juichen dat de TT afgeschaft moet worden.

Voor wie niet in de wereld zit, is het allemaal poepsimpel. TT weg = :cheer: :cheer: :cheer: Nu gaan de koekjes wel moeten boven komen !!
Zo gaat het echter niet (gaan).

Er is serieus wat positieve evolutie bezig, ik heb al héél veel verandering gezien. Wie blijft hangen bij middeleeuwse methodes geraakt in het IPO trouwens niet ver, een dergelijke hond wil met niet meer zien op wedstrijd.
Ik zou het daarmee raar vinden dat leken zich gaan gaan mengen in het programma (dat doen ze al genoeg :ugh: ) en eens gaan gaan zeggen hoe het moet.... laat het gewoon zo, de evolutie doen de africhters immers zelf.
Sommige komen wat achter. Maar als de verandering rondom hun zo zichtbaar is dat ze zo ver achterblijven dat er niemand meer naar hun omkijkt, gaan ze uiteindelijk voor de roem en faam en bekendheid zich alsnog aanpassen hoor :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Even vooropgesteld dat ik geen bal verstand heb van sporten of trainen op hoog niveau, moet ik wel zeggen dat ik een afschuwelijke pesthekel heb aan mensen die honden iets willen leren door middel van pijn.
In mijn ogen is het opzettelijk pijn doen van een ander levend wezen barbaars en totaal achterhaald. Een tt wordt trouwens door complete debielen gebruikt. Wordt ook gebruikt in de jachttraining (nota bene op gevoelige jachthonden) en heus niet alleen door professionals tijdens knpv-training.
Wat mij betreft mag het onding per ommegaande verboden worden. Kunnen diezelfde professionals eens werkelijk creatief zijn in het bedenken van een ándere aanpak dan alleen een dier corrigeren door middel van pijn.
Afbeelding
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Weet je wat ik jammer vind.... dat mensen er bij voorbaat van uit gaan dat zo'n ding alleen maar onherroepelijk vreselijke pijn veroorzaakt.
Ga eens naar een vereniging en vraag eens aan iemand die het gebruikt, kijk er eens naar hoe het wordt gebruikt, voel het zelf.
Ik dacht het zelf eerst ook van 'wat vreselijk, dat doe je toch niet, dat is zielig' en stond met knikkende knieen bij de vereniging.

Ik heb het zelf gevoeld en het is een prikkel, een lichte prikkel.
Meer om aandacht te vragen! En echt een schrikdraad daar ben ik een keer tegen aan gelopen, doet 100x meer zeer!
Dit doet echt geen zeer en mocht je me niet geloven, mag je best bij me langs komen om het te voelen!
Die banden worden overigens ook nooit (in elk geval niet voor zover ik weet) op volle stand gebruikt. Vaak is een zeer lichte stand voldoende (ik gebruikte bij Kay stand 20 terwijl dat ding tot 120 kan).
Na 3x gebruik heb ik hem inmiddels niet meer hoeven te gebruiken.

Uiteraard vind ik ook dat bij 'normale' mensen dus buiten de sport het niet nodig zou moeten zijn, maar stel nou dat je op geen enkele andere manier tot je hond doordringt en dit is je laatste redmiddel/alternatief en je gebruikt dit onder deskundig toezicht. Nee, dan zie ik daar geen bezwaar meer in.

Ik zie mensen honden ophangen aan halti's, flexlijnen en weet ik veel wat voor onzin, dat vind ik een stuk beroerder!
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

teletac

Ongelezen bericht door laura23 »

ik wil de mensen die echt anti zijn, best een keer laten zien dat het heeeeel erg meevalt hoor....
samen een keer wandelen ofzo? dan kun je zien dat mijn honden absoluut niet stressig, angstig of gedrukt zijn....
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
maart
Zeer actief

Jion schreef:
En ik doelde op het feit dat je in twee opeenvolgende berichten twee tegenovergestelde dingen schreef. Dat discussieert wat moeilijk.
ze zijn niet tegenovergesteld. ja, als je ze uit de context haalt en zo neerpent, dan inderdaad. Maar zo staat het er niet.
Er staat een tekst, geen zin :19:

Verder schrijf jij wel dat een TT angst, stress en pijn veroorzaakt.

Een hond kan nooit een eerste correctie voorspellen. Ook geen correctie met stem, terwijl dit toch aan de lopende band wordt gedaan en aanvaardbaar is.
Een correctie met TT of eender welk middel is niet anders. De werking is anders, maar het effect dat je er mee wilt bereiken, is idem. Alleen pas je het middel aan aan de situatie, want soms hebben ze wel eens schijt aan je stemcorrectie.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

maart schreef:ja, hij gaat ontzettend lekker, lekkerder dan jouw lezen :wink:

volgens jou gaan de honden volledig bedrukt, onder stress en angstig een training volgen. Er kan immers telkens een onverwachte schok volgen.
Dat is niet zo. Ze lopen volledig vrij en verwachtingsvol want er kan elk moment een balletje volgen (en dat is onverwachts, dat balletje komt uit het niets.)
Doen ze iets mis nadat ik een duidelijk commando gegeven heb, volgt een correctie. Klaar en duidelijk. Die correctie komt dus nooit uit het niets, want er is eerst een commando geweest.

Weet je waar ik nu steeds van sta te kijken. Dat een ieder die een tt of wat dan ook gebruikt dit afdoet alszijnde "niets" :19:

Zónder deze "correctiemiddelen" zouden de honden niet als in echt niet datgene doen wat jullie willen. Simpel :ok:

Oh, mijn hond werkt zo gráág voor mij, dat doet hij/zij gewoon omdat hij/zij dat wil :cheer: yeh, right....echt niet......dat heeft hij/zij "geleerd" te doen :ok:

De "correctiemiddelen" zijn in de loop der jaren dan misschien wel "milder" geworden, maar feit is en blijft dat het nodig is om bij het gros van de trainingen dergelijke correctiemiddelen te gebruiken om ervoor te zorgen dat de hond dátgene doet wat jij wilt dat hij/zij doet :19:

"Vroegah" kreeg een hond een klap voor zijn "kop". Tegenwoordig is dat (o.a) een stroomstoot in de nek. Feit is en blijft dat de "echt" gebruikte honden dergelijke dingen "niet" leren dmv een koekje (uitzonderingen daargelaten) en feit is óók dat je dat niet af moet doen alsof het "niks" is.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

maart schreef:Verder schrijf jij wel dat een TT angst, stress en pijn veroorzaakt.

En dat is niet zo????

maart schreef:Een hond kan nooit een eerste correctie voorspellen. Ook geen correctie met stem, terwijl dit toch aan de lopende band wordt gedaan en aanvaardbaar is.Een correctie met TT of eender welk middel is niet anders. De werking is anders, maar het effect dat je er mee wilt bereiken, is idem. Alleen pas je het middel aan aan de situatie, want soms hebben ze wel eens schijt aan je stemcorrectie.
Ok? Dus "wel eens" gebruikt met een TT :LOL:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”