Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezocht: Foute Fokkers

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Gezocht: Foute Fokkers

Ongelezen bericht door Maeve »

thezoozwolle schreef:
bouvierpoedel schreef:Kortom je weet het nooit van tevoren .
Een teef van nog geen jaar kan het misschien wel beter doen op alle fronten dan een teef op 3 jarige leeftijd.
Blijft een gok ,net als dat jezelf geen zicht hebt hoe je als ouder zult zijn.

Even terug komend op het topic.
Hoe weet je zo zeker dat het allemaal heel netjes en goed onderzocht/onderbouwd word.
Voor programma makers steek ik mijn klauw niet in het vuur hoor.
Vooral niet als de ene groep gebruikt word tegen de ander om een statement te zetten.
Ik ken de mevrouw die het programma gaat maken heel goed.
Als jij je handen niet in het vuur steekt voor haar dan doe ik het wel.....
Ik heb er vertrouwen in gewoon.
Niet lullig bedoelt maar jouw "ik heb er gewoon vertrouwen in" kunnen wij niet zoveel mee :wink:
Met de negatieve publiciteit van de laatste tijd denk ik dat niemand daar blindelings op gaat vertrouwen. Want als het wel weer zo'n ongenuanceerd stuk wordt hebben we niet zoveel aan jouw "gewoon"
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Dus als je fout fokt wat doet de overheid dan......?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Kells schreef:
Maeve schreef:
thezoozwolle schreef:
Een teef van nog geen jaar kan het misschien wel beter doen op alle fronten dan een teef op 3 jarige leeftijd.

Hoe weet je zo zeker dat het allemaal heel netjes en goed onderzocht/onderbouwd word.
Vooral niet als de ene groep gebruikt word tegen de ander om een statement te zetten.
Niet lullig bedoelt maar jouw "ik heb er gewoon vertrouwen in" kunnen wij niet zoveel mee :wink:
Met de negatieve publiciteit van de laatste tijd denk ik dat niemand daar blindelings op gaat vertrouwen. Want als het wel weer zo'n ongenuanceerd stuk wordt hebben we niet zoveel aan jouw "gewoon"
Ik bekijk alle media aandacht van een positieve kant. Laatste nieuws wat ik las:

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA ’s-GRAVENHAGE
Datum 15 februari 2013
Betreft Veroordeling rashondenfokker wegens erfelijke aandoeningen
Pagina 1 van 2
Geachte Voorzitter,
Middels deze brief ga ik in op het verzoek van uw vaste commissie voor
Economische Zaken om een reactie te geven op de berichtgeving betreffende de veroordeling van een rashondenfokker tot een boete wegens erfelijke aandoeningen.
Op 12 december 2012 heeft de Rechtbank van Breda haar vonnis uitgesproken in een civielrechtelijke zaak van de eigenaresse van een hond tegen de fokker van deze hond.
Naar het oordeel van de rechter is het binnen Nederland al enige jaren algemeen bekend, dat onder rashonden, zoals Ierse setters, veel erfelijke aandoeningen voorkomen. Op de website heeft de fokker niets gemeld over de kans op epilepsie en daarmee volgens de rechter potentiële kopers relevante informatie onthouden.
Daarnaast is de rechter van oordeel, dat de hond vanwege de vastgestelde epilepsie niet voldeed aan de verwachting die eiseres in redelijkheid bij de aankoop van deze rashond mocht hebben. De fokker is volgens de rechter tekort geschoten in de nakoming van haar verplichtingen jegens de eigenaresse van de hond.
De rechter heeft daarom bepaald dat de eigenaresse van de hond een vergoeding van de fokker dient te ontvangen ter compensatie van onder meer de aankoopprijs en de medische kosten. Daarnaast is ook een vergoeding voor immateriële schade toegekend. De rechter heeft het verzoek om te verklaren dat de fokker zich schuldig zou hebben gemaakt aan oneerlijke handelspraktijken afgewezen.
Het is niet bekend of er hoger beroep wordt ingesteld tegen het vonnis. De termijn voor het kunnen instellen van hoger beroep loopt nog.
De door de rechter gedane uitspraken zijn in lijn met het beleid dat ik ten aanzien van het fokken van gezelschapsdieren wil voeren.
Ik ben van mening dat fokkers over kennis en kunde moeten beschikken en een verantwoord fokbeleid dienen te voeren waarin het welzijn en gezondheid van de hond en de nakomelingen voorop staat. Net als de rechter in deze zaak vind ik ook dat fokkers kopers dienen te waarschuwen voor risico’s, zij dienen kopers goed voor te lichten. Fokkers hebben een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat de hond en de nakomelingen gezond zijn. Zij dienen kennis te hebben over verantwoorde fokkerij, die gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek.
Ik wil voorzien in randvoorwaarden en kaders aan de fokkerij met
gezelschapsdieren. In het conceptbesluit gezelschapsdieren zijn regels opgenomen voor bedrijfsmatige fokkers. Dit besluit is in december 2011 aan uw Kamer verzonden en is geagendeerd voor het Nota Overleg van 25 maart a.s. over de ontwerpbesluiten op grond van de Wet Dieren. In dit besluit wordt bepaald dat de wijze waarop met gezelschapsdieren wordt gefokt het welzijn en de gezondheid
van ouderdier en nakomelingen niet mag benadelen. Fokkers dienen, voor zover mogelijk, onder meer te voorkomen dat erfelijke ziekten, schadelijke raskenmerken en gedragsproblemen worden doorgegeven. Daarnaast worden in dit conceptbesluit regels gesteld omtrent het verstrekken van schriftelijke voorlichting door bedrijfsmatige fokkers.
Ook in het conceptbesluit Houders van Dieren, dat eveneens geagendeerd is voor bovengenoemd Notaoverleg, zijn regels voor fokken met gezelschapsdieren opgenomen voor degenen die anders dan in de uitoefening van een beroep of een bedrijf met een gezelschapsdier fokken.
In de rechterlijke uitspraak wordt gewezen op de eigen verantwoordelijkheid die fokkers hebben. De bepalingen in deze besluiten benadrukken eveneens dat fokkerij met gezelschapsdieren op verantwoorde wijze dient plaats te vinden.
(w.g.) Sharon A.M. Dijksma
Staatssecretaris van Economische Zaken

Maar kort gezegd komt t er dus op neer dat als de fokker wel openheid van zaken had gegeven dat t voor kon komen & de koper "schadeloos" had gesteld qua pupprijs & meelevend was geweest (allen zaken die ik voor een fokker vrij normaal vindt) dan was er dus niets aan de hand geweest. T gaat vooral om ontkenning & niet meelevend gedrag
thezoozwolle
Actief
Mijn ras(sen): sharpei
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door thezoozwolle »

Maeve schreef:
thezoozwolle schreef:

Ik snap jullie wel hoor, jullie kennen haar en de rest van de programma makers niet.
En ik snap ook dat je niet zit te wachten op weer een programma dat iemand afkraakt of uit is op sensatie.
Daarom kan ik het niemand kwalijk nemen als je het niet wil vertellen.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Maar kort gezegd komt t er dus op neer dat als de fokker wel openheid van zaken had gegeven dat t voor kon komen & de koper "schadeloos" had gesteld qua pupprijs & meelevend was geweest (allen zaken die ik voor een fokker vrij normaal vindt) dan was er dus niets aan de hand geweest. T gaat vooral om ontkenning & niet meelevend gedrag
Dat begrijp ik er ook uit en ja, zo hoort het inderdaad te zijn maar helaas zijn er fokkers die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen :roll:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maryanne schreef:
Dat begrijp ik er ook uit en ja, zo hoort het inderdaad te zijn maar helaas zijn er fokkers die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen :roll:
Maar er zijn er zat die het wél doen, die verantwoording nemen.
Alleen willen de meeste programmamakers dat helemaal niet weten want foute fokkers genereren betere kijkcijfers.
En zo kan het gebeuren dat die behoorlijk grote groep goede fokkers en die grote groep RV's die er alles aan doen de fokkerij beter te krijgen, niet worden gehoord.
Want van pijn gillende cavaliers zijn beter voor de kijkcijfers namelijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Marjoleine schreef:
Maryanne schreef:
Alleen willen de meeste programmamakers dat helemaal niet weten want foute fokkers genereren betere kijkcijfers.
En zo kan het gebeuren dat die behoorlijk grote groep goede fokkers en die grote groep RV's die er alles aan doen de fokkerij beter te krijgen, niet worden gehoord.
O ja, goede fokkers zijn er zeker Marjoleine, maar die hoor en zie je inderdaad niet in TV programma's en vooral niet als het om de kijkcijfers gaat. Hoe groter het leed hoe beter dat is. En als je gaat vragen om hoor en wederhoor wordt dat volkomen genegeerd door de (commerciele?) omroepen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marjoleine schreef:
Maryanne schreef:

Dat zeker ja, De goede zijn slecht voor de kijkcijfers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maryanne schreef:O ja, goede fokkers zijn er zeker Marjoleine, maar die hoor en zie je inderdaad niet in TV programma's en vooral niet als het om de kijkcijfers gaat. Hoe groter het leed hoe beter dat is. En als je gaat vragen om hoor en wederhoor wordt dat volkomen genegeerd door de (commerciele?) omroepen.
Of eruit geknipt.
Net als de uitleg over dergelijk fokbeleid.

Afbeelding

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Kells schreef:
Marjoleine schreef: Of eruit geknipt.
Een flink deel wat ik vertelde was eruit geknipt. :-(
Wat had je dan verwacht en wat verwacht je nu dan?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Kells schreef:
smoekie schreef:
Kells schreef:
Marjoleine schreef: Of eruit geknipt.
Een flink deel wat ik vertelde was eruit geknipt. :-(
Wat had je dan verwacht en wat verwacht je nu dan?
Dat wacht ik af. :wink:

Jij zegt zélf dat een flink deel van wat jij vertelde eruit was geknipt, vandaar mijn vraag wat je toen verwachtte?

En daarom ook mijn vraag wat je "nu" dan verwacht (je wilt wederom medewerken) :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Beetje naief denk je niet dat zo'n programma het live gaat doen waar medewerkers het wel eens naar de klote kunnen werken door voor hun foute dingen te zeeggen die nu juist de bedoeling niet was.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Beetje naief denk je niet dat zo'n programma het live gaat doen waar medewerkers het wel eens naar de klote kunnen werken door voor hun foute dingen te zeeggen die nu juist de bedoeling niet was.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dat gaat niet live zijn.
Omdat de nuancering eruit geknipt moet worden.

Afbeelding

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Kijk ff op het forum van de Rijdende rechter staan ook een paar.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”