Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Beginnershonden
Moderator: moderatorteam
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 1
Re: Beginnershonden
Bo (Lagotto) is onze eerste hond. Er werd en wordt van het ras gezegd dat het geen beginnershond is. Volgens de fokker was het nestje waar Bo uit kwam wel geschikt voor beginners, in ieder geval voor ons, en hij had helemaal gelijk. Hoewel ik nu heel goed zie waar het fout kan gaan bij de Lagotto.
Inmiddels heb ik zoveel zelfvertrouwen dat ik ook wel een pittiger ras aan zou durven.
Inmiddels heb ik zoveel zelfvertrouwen dat ik ook wel een pittiger ras aan zou durven.
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
- Aantal honden: 2
Dat ben ik weer helemaal met je eens, zeker omdat de belangstelling juist omhoog moet, en het dus imo op zn zachtst gezegd onhandig is en hele groep belangstellenden waar ongetwijfeld heus geschikte bazen tussen zitten (die nota bene nog niet verknocht zijn aan een bepaald ras) meteen af te schrikken/uit te sluiten. Als we het alleen moeten hebben van de ervaren bazen die om een bepaalde reden over willen stappen naar een ander ras denk ik niet dat er toekomst zit in de HHrenee-uk schreef:ik denk dat fokkers een heel belangrijke taak hebben met het selecteren van pupkopers, die zullen het kaf van het koren moeten scheiden en dat zet meer zoden aan de dijk dan je ras in een globale rasbeschrijving neerzetten als al dan geen beginnershond
Edit: ik denk trouwens wel dt er binnen de HH exemplaren zijn die minder geschikt zijn (voor de gemiddelde beginnende hondenbaas), maar daarin hebben fokker dus ook wat mij betreft een belangrijke rol, en de pupkopers zelf ook idd met enige zelfkennis.
Laatst gewijzigd door Irta op 13 mei 2013 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Dank jekipo schreef:Ik lees graag over Baco, maar elke keer denk ik dan wel weer dat dat echt geen hond voor mij is. Ik heb echt bewondering voor de toewijding en het geduld van Billy.yuki schreef:Nee hoor, dat vatte niemand ook zo op toch?kipo schreef:Oh sorrybilly schreef: Nee, vandaar dat ik ook zeg, als je niet gillend gek word, dat hij nooit doet wat je van hem vraagt en je hem in zijn waarde laat, dat je heel goed uit de voeten kan met het rasik doelde niet specifiek op jou of op Yuki, dit was alleen een mooi voorbeeld ter illustratie van hoe ik erover denk.
![]()
Maar eh een kaukaas klinkt dan weer wel als wat ik inmiddels na wat tweedehandssharpeis gewend ben, alles behalve pleasing?![]()
Ik hoef maar naar mijn moeder te kijken om te zien hoe het zit. Heeft nu al 11 jaar een roemeens opvanghondje met een schofthoogte van slechts 27 cm, die haar ook al evenlang de baas is. Ik ben altijd nog blij dat we voor een klein hondje zijn gegaan met haar, als dit roemeentje iets groter was geweest, had mijn moeder haar niet kunnen houden vrees ik. Ze heeft het gewoon totaal niet in zich. Vraagt mij op te treden indien haar hondje mijn sharpei zou aanvliegen , terwijl ik zelf graag mijn eigen hond corrigeer, zij niet ze kan het niet echt ook...........
Hierna wil ze toch nog weer een hondje. Zal ik me toch echt bezig houden met het uitzoeken, dikke kans namelijk dat ik hem/haar ooit ongwild erf
Haha, ja dan zou ik moeders ook wel helpen met een nieuw hondje uitzoeken.
Ik zou je moeder ook helpen met een nieuw hondje
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het ligt aan de hond zelf... ik ben blij dat Xena mijn eerste trainingshondje was en niet Xantos bijvoorbeeld... Ik denk dat als die laatste het geweest was, ik nooit meer een MH had willen hebben. Van Xena heb ik zo enorm veel geleerd... Van Xantos ook overigens maar dan op een hele andere manier. Maar dan heb je het over trainingshonden. Ik liet vroeger altijd de duitser van de buren uit en daarna de jachthond van de overburen. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit soms best lastige hondjes waren... dat ging gewoon zn gangetje en natuurlijk was het niet altijd makkelijk (want ook die liepen gewoon los bij me) maar enorme problemen nee... Dusty was mijn eerste eigen hondje, een kruising kees x fox. Makkelijk in de zin van weinig agressie, lastig in de zin van mishandeld, op latere leeftijd in huis genomen. Elke hond en elk ras heeft zijn moeilijkheden en zijn karakter...Irta schreef:Dat ben ik weer helemaal met je eens, zeker omdat de belangstelling juist omhoog moet, en het dus imo op zn zachtst gezegd onhandig is en hele groep belangstellenden waar ongetwijfeld heus geschikte bazen tussen zitten (die nota bene nog niet verknocht zijn aan een bepaald ras) meteen af te schrikken/uit te sluiten. Als we het alleen moeten hebben van de ervaren bazen die om een bepaalde reden over willen stappen naar een ander ras denk ik niet dat er toekomst zit in de HHrenee-uk schreef:ik denk dat fokkers een heel belangrijke taak hebben met het selecteren van pupkopers, die zullen het kaf van het koren moeten scheiden en dat zet meer zoden aan de dijk dan je ras in een globale rasbeschrijving neerzetten als al dan geen beginnershondWat mij betreft is dat hele "geen beginnershond" gebeuren een enorme misvatting als het de HH betreft

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Irta
- Zeer actief
Precies, het ligt aan de hond zelf maar ook aan de pupkoper. Dat er moeilijkere exemplaren zijn binnen een ras maakt nog niet dat het hele ras ongeschikt is voor onervaren bazen. Met wat investering zou een wat volgzamer typje zeg maar (die er ook genoeg zijn) heel goed kunnen passen imo.malinois schreef:Het ligt aan de hond zelf... ik ben blij dat Xena mijn eerste trainingshondje was en niet Xantos bijvoorbeeld... Ik denk dat als die laatste het geweest was, ik nooit meer een MH had willen hebben. Van Xena heb ik zo enorm veel geleerd... Van Xantos ook overigens maar dan op een hele andere manier. Maar dan heb je het over trainingshonden. Ik liet vroeger altijd de duitser van de buren uit en daarna de jachthond van de overburen. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit soms best lastige hondjes waren... dat ging gewoon zn gangetje en natuurlijk was het niet altijd makkelijk (want ook die liepen gewoon los bij me) maar enorme problemen nee... Dusty was mijn eerste eigen hondje, een kruising kees x fox. Makkelijk in de zin van weinig agressie, lastig in de zin van mishandeld, op latere leeftijd in huis genomen. Elke hond en elk ras heeft zijn moeilijkheden en zijn karakter...Irta schreef:Dat ben ik weer helemaal met je eens, zeker omdat de belangstelling juist omhoog moet, en het dus imo op zn zachtst gezegd onhandig is en hele groep belangstellenden waar ongetwijfeld heus geschikte bazen tussen zitten (die nota bene nog niet verknocht zijn aan een bepaald ras) meteen af te schrikken/uit te sluiten. Als we het alleen moeten hebben van de ervaren bazen die om een bepaalde reden over willen stappen naar een ander ras denk ik niet dat er toekomst zit in de HHrenee-uk schreef:ik denk dat fokkers een heel belangrijke taak hebben met het selecteren van pupkopers, die zullen het kaf van het koren moeten scheiden en dat zet meer zoden aan de dijk dan je ras in een globale rasbeschrijving neerzetten als al dan geen beginnershondWat mij betreft is dat hele "geen beginnershond" gebeuren een enorme misvatting als het de HH betreft
Edit: woord verandert; maar ipv en, zodat reactie op quote beter klopt
Laatst gewijzigd door Irta op 14 mei 2013 05:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
pepim
- Zeer actief
Maar jullie hebben het nu allemaal over rashonden, niet over honden uit het asiel of uit het buitenland toch of lees ik verkeerd?
Irta schreef:Nav de discussie die momenteel gevoerd wordt omtrent de HH ben ik heel benieuwd hoe jullie hier over denken.
Wat kenmerkt nou een beginnershond, en wat zijn juist kenmerken van niet-beginnershonden?
En is het iets wat je belangrijk vind om te weten bij het kiezen van een ras/hond?
Och, deze had natuurlijk bij polls/discussiepunten gemoetenSorry mods
- Irta
- Zeer actief
Klopt, in eeste instantie was dat wel mijn insteek, daar het een directe vraag is die ik had nav een discussie binnen (min of meer) "mijn" ras. Het gaat mij in deze namelijk uiteindelijk om de vraag of het verstandig is een dergelijke qualificatie ("geen beginnershond") in de rasbeschrijving op te nemenpepim schreef:Maar jullie hebben het nu allemaal over rashonden, niet over honden uit het asiel of uit het buitenland toch of lees ik verkeerd?![]()
Irta schreef:Nav de discussie die momenteel gevoerd wordt omtrent de HH ben ik heel benieuwd hoe jullie hier over denken.
Wat kenmerkt nou een beginnershond, en wat zijn juist kenmerken van niet-beginnershonden?
En is het iets wat je belangrijk vind om te weten bij het kiezen van een ras/hond?
Och, deze had natuurlijk bij polls/discussiepunten gemoetenSorry mods
Maar dat zegt natuurlijk helemaal niet dat anderen niet mogen reageren
-
Corneliana
- Zeer actief
maar dat zie je niet meteen aan een pup lijkt me.Irta schreef:Precies, het ligt aan de hond zelf en ook aan de pupkoper. Dat er moeilijkere exemplaren zijn binnen een ras maakt nog niet dat het hele ras ongeschikt is voor onervaren bazen. Met wat investering zou een wat volgzamer typje zeg maar (die er ook genoeg zijn) heel goed kunnen passen imo.malinois schreef:Het ligt aan de hond zelf... ik ben blij dat Xena mijn eerste trainingshondje was en niet Xantos bijvoorbeeld... Ik denk dat als die laatste het geweest was, ik nooit meer een MH had willen hebben. Van Xena heb ik zo enorm veel geleerd... Van Xantos ook overigens maar dan op een hele andere manier. Maar dan heb je het over trainingshonden. Ik liet vroeger altijd de duitser van de buren uit en daarna de jachthond van de overburen. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit soms best lastige hondjes waren... dat ging gewoon zn gangetje en natuurlijk was het niet altijd makkelijk (want ook die liepen gewoon los bij me) maar enorme problemen nee... Dusty was mijn eerste eigen hondje, een kruising kees x fox. Makkelijk in de zin van weinig agressie, lastig in de zin van mishandeld, op latere leeftijd in huis genomen. Elke hond en elk ras heeft zijn moeilijkheden en zijn karakter...Irta schreef:Dat ben ik weer helemaal met je eens, zeker omdat de belangstelling juist omhoog moet, en het dus imo op zn zachtst gezegd onhandig is en hele groep belangstellenden waar ongetwijfeld heus geschikte bazen tussen zitten (die nota bene nog niet verknocht zijn aan een bepaald ras) meteen af te schrikken/uit te sluiten. Als we het alleen moeten hebben van de ervaren bazen die om een bepaalde reden over willen stappen naar een ander ras denk ik niet dat er toekomst zit in de HHrenee-uk schreef:ik denk dat fokkers een heel belangrijke taak hebben met het selecteren van pupkopers, die zullen het kaf van het koren moeten scheiden en dat zet meer zoden aan de dijk dan je ras in een globale rasbeschrijving neerzetten als al dan geen beginnershondWat mij betreft is dat hele "geen beginnershond" gebeuren een enorme misvatting als het de HH betreft
misschien dat de ene wat brutaler is dan de ander maar het karakter zit er niet opgestempeld.
- Irta
- Zeer actief
Mijn ervaring is dat je dat, zeker als fokker, heel goed kunt zien. Daarnaast kan iedere individuele fokker natuurlijk altijd beslissen helemaal geen honden aan beginners te verkopen (sommige lijnen zijn ook gewoon minder makkelijk dan andere). Maar ik zie daar persoonlijk niet veel in. Ik heb zelf nb als niet ervaren baas een enorme felle donder (niet te vergelijken met een stamboom hollander), maar wel ook een enorm baasgerichte (en dat is geen toeval). Dat verschil zie je al heel snel hoorCorneliana schreef: maar dat zie je niet meteen aan een pup lijkt me.
misschien dat de ene wat brutaler is dan de ander maar het karakter zit er niet opgestempeld.
-
Corneliana
- Zeer actief
dat hoort misschien wel bij elkaar.Irta schreef:Mijn ervaring is dat je dat, zeker als fokker, heel goed kunt zien. Daarnaast kan iedere individuele fokker natuurlijk altijd beslissen helemaal geen honden aan beginners te verkopen (sommige lijnen zijn ook gewoon minder makkelijk dan andere). Maar ik zie daar persoonlijk niet veel in. Ik heb zelf nb als niet ervaren baas een enorme felle donder (niet te vergelijken met een stamboom hollander), maar wel ook een enorm baasgerichte (en dat is geen toeval). Dat verschil zie je al heel snel hoorCorneliana schreef: maar dat zie je niet meteen aan een pup lijkt me.
Sky is enorm baasgericht ook. felheid valt wel iets mee vind ik.
maar dat is ook maar net wat je gewend bent.
-
Roo
- Zeer actief
Volgens mij sta je net zo hard met je handen in het haar als je na jaren een knuffelhond en allemandsvriend gehad te hebben een pittige hond in huis krijgt, als wanneer je die pittige hond meteen als eerste krijgt.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Mijn ras zou ook geen beginnershond zijn, terwijl je, gewoon puur redenerend vanuit een hond, mijn honden waarschijnlijk makkelijker kunt begrijpen dan een wat baasgerichter model. Ik zou dus alleen spreken in eigenschappen en het niet hebben over de ervaring van de baas.
Mijn moeder heeft meerdere honden gehad, en echt ook onder controle, maar die heeft het niet in zich om een veilig rondje te maken met mijn monsters, ze is te lief voor ze, ze nemen een loopje met haar.
Mijn moeder heeft meerdere honden gehad, en echt ook onder controle, maar die heeft het niet in zich om een veilig rondje te maken met mijn monsters, ze is te lief voor ze, ze nemen een loopje met haar.
- Irta
- Zeer actief
Corneliana schreef:dat hoort misschien wel bij elkaar.Irta schreef:Mijn ervaring is dat je dat, zeker als fokker, heel goed kunt zien. Daarnaast kan iedere individuele fokker natuurlijk altijd beslissen helemaal geen honden aan beginners te verkopen (sommige lijnen zijn ook gewoon minder makkelijk dan andere). Maar ik zie daar persoonlijk niet veel in. Ik heb zelf nb als niet ervaren baas een enorme felle donder (niet te vergelijken met een stamboom hollander), maar wel ook een enorm baasgerichte (en dat is geen toeval). Dat verschil zie je al heel snel hoorCorneliana schreef: maar dat zie je niet meteen aan een pup lijkt me.
maar dat is ook maar net wat je gewend bent.
-
Corneliana
- Zeer actief
ja, hier zie je het ook niet echt alleen de waaksheid en alertheid is gigantisch.Irta schreef:Corneliana schreef:dat hoort misschien wel bij elkaar.Irta schreef:Mijn ervaring is dat je dat, zeker als fokker, heel goed kunt zien. Daarnaast kan iedere individuele fokker natuurlijk altijd beslissen helemaal geen honden aan beginners te verkopen (sommige lijnen zijn ook gewoon minder makkelijk dan andere). Maar ik zie daar persoonlijk niet veel in. Ik heb zelf nb als niet ervaren baas een enorme felle donder (niet te vergelijken met een stamboom hollander), maar wel ook een enorm baasgerichte (en dat is geen toeval). Dat verschil zie je al heel snel hoorCorneliana schreef: maar dat zie je niet meteen aan een pup lijkt me.
maar dat is ook maar net wat je gewend bent.Nou, neem maar van mij aan, ik bedoel Fel
In de daglijkse omgang met mij lijkt het ook enorm mee te vallen, maar daarom zeg ik juist ook dat onervarenheid geen probleem hoeft te zijn
ik heb verder niet veel vergelijkingsmateriaal dan schoothondjes en wat ik daarvan zie vind ik mijn hond gehoorzamer. niet dat ik het beter doe maar van hem uit.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Ik ben ervan overtuigd dat je tegen nieuwe dingen aanloopt. Maar je bouwt natuurlijk ook met een makkelijke hond een dosis ervaring op die je als beginner domweg niet hebt. Bij mij is het overigens ook een kwestie van zelfvertrouwen. Ik had geen idee dat ik het in mijn vingers had, een hond opvoeden. En nu ik dat weet zou ik best ook een pittiger ras aandurven. Niet dat het aan de orde is.Roo schreef:Volgens mij sta je net zo hard met je handen in het haar als je na jaren een knuffelhond en allemandsvriend gehad te hebben een pittige hond in huis krijgt, als wanneer je die pittige hond meteen als eerste krijgt.
-
Corneliana
- Zeer actief
je leert in ieder geval hondengedrag te herkennen denk ik. ik kan nu veel makkelijker andermans hond aanhalen omdat ik beter kan zien of die dat prettig vind of niet.Esther12 schreef:Ik ben ervan overtuigd dat je tegen nieuwe dingen aanloopt. Maar je bouwt natuurlijk ook met een makkelijke hond een dosis ervaring op die je als beginner domweg niet hebt. Bij mij is het overigens ook een kwestie van zelfvertrouwen. Ik had geen idee dat ik het in mijn vingers had, een hond opvoeden. En nu ik dat weet zou ik best ook een pittiger ras aandurven. Niet dat het aan de orde is.Roo schreef:Volgens mij sta je net zo hard met je handen in het haar als je na jaren een knuffelhond en allemandsvriend gehad te hebben een pittige hond in huis krijgt, als wanneer je die pittige hond meteen als eerste krijgt.
- Irta
- Zeer actief
Maar juist in hondentaal is een HH heel duidelijk vind ik. Mijn eerste hond (een DD) vind ik veel en veel moeilijker te lezen. Geloof dat wij niet echt dezelfde taal spreken, terwijl ik met Tadej kan lezen en schrijven.Corneliana schreef:je leert in ieder geval hondengedrag te herkennen denk ik. ik kan nu veel makkelijker andermans hond aanhalen omdat ik beter kan zien of die dat prettig vind of niet.Esther12 schreef:Ik ben ervan overtuigd dat je tegen nieuwe dingen aanloopt. Maar je bouwt natuurlijk ook met een makkelijke hond een dosis ervaring op die je als beginner domweg niet hebt. Bij mij is het overigens ook een kwestie van zelfvertrouwen. Ik had geen idee dat ik het in mijn vingers had, een hond opvoeden. En nu ik dat weet zou ik best ook een pittiger ras aandurven. Niet dat het aan de orde is.Roo schreef:Volgens mij sta je net zo hard met je handen in het haar als je na jaren een knuffelhond en allemandsvriend gehad te hebben een pittige hond in huis krijgt, als wanneer je die pittige hond meteen als eerste krijgt.
Ik heb het eerder ook al eens gezegd, de meeste mensen zullen Caleb als een veel makkelijkere hond zien, maar voor mij is hij dat niet. Van de veel "moeilijkere" Tadej zou ik er wel 10 van rond kunnen hebben lopen (afgezien vd praktische kant dan, dus puur wat betreft karakter). Van Caleb had ik aan 1 al teveel
- yuki
- Zeer actief
Toch speelt het stukje persoonlijkheid wel een rol. Ik zal nooit iemand een sharpei aanraden (buiten de kwesties gezondheid) , zeker niet als beginner (ook niet als pup)
Toch was het ook mijn eerste eigen hond, maar ik wist al dat het taaie rakkers kunnen zijn, dat ze bijkans zuidchinees doof zijn, soms totaal niet luisteren, geen pleasing dogs zijn en gewoon niet altijd de makkelijkste honden. Maar ik heb engelengeduld met een hond. Ik wist wel waar ik aan begon, had al wel ervaring met chows qua karakter. Ik hou van het koppige van chinezen, het soms haast autistische eigenzinnige. Maar als je een gezellige , sociale stokkenvanger, ballensprinter verwacht die het ook nog terugbrengt, kom je bedrogen uit.
Toch was het ook mijn eerste eigen hond, maar ik wist al dat het taaie rakkers kunnen zijn, dat ze bijkans zuidchinees doof zijn, soms totaal niet luisteren, geen pleasing dogs zijn en gewoon niet altijd de makkelijkste honden. Maar ik heb engelengeduld met een hond. Ik wist wel waar ik aan begon, had al wel ervaring met chows qua karakter. Ik hou van het koppige van chinezen, het soms haast autistische eigenzinnige. Maar als je een gezellige , sociale stokkenvanger, ballensprinter verwacht die het ook nog terugbrengt, kom je bedrogen uit.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
- Irta
- Zeer actief
Ik denk dat dat idd is wat veel mensen aan makkelijk koppelen; gehoorzaam. En daar zit bij de HH best veel verschil in. De ene is gewoon enorm eigenwijs terwijl de ander juist heel veel will to please heeft. En vooral die laatste types zie ik prima passen bij iemand die miss niet veel ervaring heeft maar zich wel graag wil inzetten.yuki schreef:Toch speelt het stukje persoonlijkheid wel een rol. Ik zal nooit iemand een sharpei aanraden (buiten de kwesties gezondheid) , zeker niet als beginner (ook niet als pup)
- Irta
- Zeer actief
Iedereen bedankt tot zover voor de reacties
Persoonlijk heb ik er heel veel aan, en hopelijk kunnen we hier ook concreet nog iets mee 
- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Ik denk ook dat zoals een gezegd een 'beginnershond' een hond is van een ras dat relatief makkelijk op te voeden is en waarbij je je foutjes kunt veroorloven zonder dat de boel meteen uit de klauwen loopt. Dat gezegd hebbende is het wel vooral een kwestie van baas-hond.
Ik heb Lotus amper op hoeven voeden, dat het mijn levende pop is, is echt dankzij zichzelf. Ze is superlief, makkelijk en doet bijna nooit iets wat niet mag omdat ze niet wil dat ik boos word. Een keer duidelijk 'nee!' blijft meestal aardig hangen. Behalve bij poep eten dan
Toch is zij door haar zachtaardige karakter echt geen hond voor iemand die meteen moppert of schreeuwt, laat staan fysieke correcties. Ik denk ook weleens 'gos wat ben je ook een zachtgekookt ei' als ze me weer eens aankijkt alsof ze gaat huilen omdat ik iets te boos (naar haar zin) reageer, maar het is wel mijn zachtgekookte ei en als gezinshond is ze net als denk ik de meeste Goldens, echt een heerlijke schat om erbij te hebben.
Ik heb Lotus amper op hoeven voeden, dat het mijn levende pop is, is echt dankzij zichzelf. Ze is superlief, makkelijk en doet bijna nooit iets wat niet mag omdat ze niet wil dat ik boos word. Een keer duidelijk 'nee!' blijft meestal aardig hangen. Behalve bij poep eten dan
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Irta
- Zeer actief
Hmm, die kant zit er idd ook aan. Ik zou steeds het gevoel hebben op mn tenen te moeten lopen, geloof ik. Ik hou van meer recht toe recht aan honden die kunnen incasseren en zelf ook niet hun hand omdraaien om even duidelijk te maken wat ze ergens van vinden...Naima schreef:Ik denk ook dat zoals een gezegd een 'beginnershond' een hond is van een ras dat relatief makkelijk op te voeden is en waarbij je je foutjes kunt veroorloven zonder dat de boel meteen uit de klauwen loopt. Dat gezegd hebbende is het wel vooral een kwestie van baas-hond.
Ik heb Lotus amper op hoeven voeden, dat het mijn levende pop is, is echt dankzij zichzelf. Ze is superlief, makkelijk en doet bijna nooit iets wat niet mag omdat ze niet wil dat ik boos word. Een keer duidelijk 'nee!' blijft meestal aardig hangen. Behalve bij poep eten danToch is zij door haar zachtaardige karakter echt geen hond voor iemand die meteen moppert of schreeuwt, laat staan fysieke correcties. Ik denk ook weleens 'gos wat ben je ook een zachtgekookt ei' als ze me weer eens aankijkt alsof ze gaat huilen omdat ik iets te boos (naar haar zin) reageer, maar het is wel mijn zachtgekookte ei en als gezinshond is ze net als denk ik de meeste Goldens, echt een heerlijke schat om erbij te hebben.
Dit bevestigd het beeld nog maar eens dat bij mij ontstaan is over dit onderwerp. Dank je voor je reactie
- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Tot op een bepaalde hoogte groei je er zelf wel in mee hoor denk ik. Ik ben helemaal niet zo zacht maar in interactie met haar wel. Is net een beetje mss als met kinderen, bij mijn ene zoon is het genoeg als ik zeg 'ik vind het echt niet leuk dat je dat gedaan hebt' terwijl mijn andere zoon in zo'n geval meer een 'ja dat is dan pech voor je' houding heeft. Die benader ik dus anders, directer wat bij bij de eerder genoemde zoon niet zo snel doe omdat die daar gevoeliger op reageert.Irta schreef:Hmm, die kant zit er idd ook aan. Ik zou steeds het gevoel hebben op mn tenen te moeten lopen, geloof ik. Ik hou van meer recht toe recht aan honden die kunnen incasseren en zelf ook niet hun hand omdraaien om even duidelijk te maken wat ze ergens van vinden...Naima schreef:Ik denk ook dat zoals een gezegd een 'beginnershond' een hond is van een ras dat relatief makkelijk op te voeden is en waarbij je je foutjes kunt veroorloven zonder dat de boel meteen uit de klauwen loopt. Dat gezegd hebbende is het wel vooral een kwestie van baas-hond.
Ik heb Lotus amper op hoeven voeden, dat het mijn levende pop is, is echt dankzij zichzelf. Ze is superlief, makkelijk en doet bijna nooit iets wat niet mag omdat ze niet wil dat ik boos word. Een keer duidelijk 'nee!' blijft meestal aardig hangen. Behalve bij poep eten danToch is zij door haar zachtaardige karakter echt geen hond voor iemand die meteen moppert of schreeuwt, laat staan fysieke correcties. Ik denk ook weleens 'gos wat ben je ook een zachtgekookt ei' als ze me weer eens aankijkt alsof ze gaat huilen omdat ik iets te boos (naar haar zin) reageer, maar het is wel mijn zachtgekookte ei en als gezinshond is ze net als denk ik de meeste Goldens, echt een heerlijke schat om erbij te hebben.
Dit bevestigd het beeld nog maar eens dat bij mij ontstaan is over dit onderwerp. Dank je voor je reactie
Zelfde met de hond van mijn broertje, een Dober. Echt een lieve hond en ik mag graag met hem rondsjouwen maar geef hem een nagelriem en je bent je romp kwijt
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Irta
- Zeer actief
Dit is denk ik ook wel een belangrijk punt. De vraag is naturlijk of men ook van die fouten leerd...yuki schreef:nee, je geeft het antwoord al zelf. Sommige mensen groeien als hondenbaas door ervaring, door misschien in het begin wat fouten te maken met een rasje waarbij dat niet zo veel kwaad kan, maar sommige mensen hebben het niet in zich.kipo schreef:Maar ben je dan na 1 of 2 of 10 maltezers wel geschikt voor een kaukaas?yuki schreef:Ik weet niet of je echt beginnershonden hebt. Misschien wel, maltezertjes, boomertjes of een labje ofzo?
Sommige rassen vind ik dan weer GEEN beginnershonden.
Ik blijf erbij dat ik ras minder belangrijk vind dan houding en karakter van de persoon.
- Irta
- Zeer actief
Maar is die ervaring onontbeerlijk volgens jou wanneer je een hond neemt die bv best pittig is maar ook behoorlijk baasgericht? En wat voor rol speelt de fokker wat jou betreft hierin (qua begeleiding bij de opvoeding en pupkeuze)?Esther12 schreef:Ik ben ervan overtuigd dat je tegen nieuwe dingen aanloopt. Maar je bouwt natuurlijk ook met een makkelijke hond een dosis ervaring op die je als beginner domweg niet hebt. Bij mij is het overigens ook een kwestie van zelfvertrouwen. Ik had geen idee dat ik het in mijn vingers had, een hond opvoeden. En nu ik dat weet zou ik best ook een pittiger ras aandurven. Niet dat het aan de orde is.Roo schreef:Volgens mij sta je net zo hard met je handen in het haar als je na jaren een knuffelhond en allemandsvriend gehad te hebben een pittige hond in huis krijgt, als wanneer je die pittige hond meteen als eerste krijgt.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nee hoor ligt niet aan de hond ,maar alles ligt aan het baasje.Irta schreef:Precies, het ligt aan de hond zelf maar ook aan de pupkoper. Dat er moeilijkere exemplaren zijn binnen een ras maakt nog niet dat het hele ras ongeschikt is voor onervaren bazen. Met wat investering zou een wat volgzamer typje zeg maar (die er ook genoeg zijn) heel goed kunnen passen imo.malinois schreef:Het ligt aan de hond zelf... ik ben blij dat Xena mijn eerste trainingshondje was en niet Xantos bijvoorbeeld... Ik denk dat als die laatste het geweest was, ik nooit meer een MH had willen hebben. Van Xena heb ik zo enorm veel geleerd... Van Xantos ook overigens maar dan op een hele andere manier. Maar dan heb je het over trainingshonden. Ik liet vroeger altijd de duitser van de buren uit en daarna de jachthond van de overburen. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit soms best lastige hondjes waren... dat ging gewoon zn gangetje en natuurlijk was het niet altijd makkelijk (want ook die liepen gewoon los bij me) maar enorme problemen nee... Dusty was mijn eerste eigen hondje, een kruising kees x fox. Makkelijk in de zin van weinig agressie, lastig in de zin van mishandeld, op latere leeftijd in huis genomen. Elke hond en elk ras heeft zijn moeilijkheden en zijn karakter...Irta schreef:Dat ben ik weer helemaal met je eens, zeker omdat de belangstelling juist omhoog moet, en het dus imo op zn zachtst gezegd onhandig is en hele groep belangstellenden waar ongetwijfeld heus geschikte bazen tussen zitten (die nota bene nog niet verknocht zijn aan een bepaald ras) meteen af te schrikken/uit te sluiten. Als we het alleen moeten hebben van de ervaren bazen die om een bepaalde reden over willen stappen naar een ander ras denk ik niet dat er toekomst zit in de HHrenee-uk schreef:ik denk dat fokkers een heel belangrijke taak hebben met het selecteren van pupkopers, die zullen het kaf van het koren moeten scheiden en dat zet meer zoden aan de dijk dan je ras in een globale rasbeschrijving neerzetten als al dan geen beginnershondWat mij betreft is dat hele "geen beginnershond" gebeuren een enorme misvatting als het de HH betreft
Edit: woord verandert; maar ipv en, zodat reactie op quote beter klopt
De 1 kan een wawa nog niet aan en de andere kun je een hond in zijn klauwen duwen die alles en iedereen wil opvreten.
Die hond hoeft het baasje niet op te voeden en handelen maar het baasje de hond.
Dus ik ga er maar vanuit dat er geen beginnershonden in algemene zin bestaan.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Heel eerlijk? Ik denk dat ik Skadi volkomen zou hebben verkloot als ik geen ervaring had gehad, en bepaalde signalen domweg niet zou hebben gezien.Irta schreef:Maar is die ervaring onontbeerlijk volgens jou wanneer je een hond neemt die bv best pittig is maar ook behoorlijk baasgericht? En wat voor rol speelt de fokker wat jou betreft hierin (qua begeleiding bij de opvoeding en pupkeuze)?
Ze is een nogal lastige mix van hyperherder, dominant, doordrammerig én heel gevoelig.
Je moet haar op precies de goede manier aanpakken, dan is het een wereldhond.
Doe je dat niet, dan gaat ze vol in verzet en kan ze echt een sekreet zijn. En er is nauwelijks ruimte voor screw ups.
De fokker had bij haar een belangrijke taak. Die besloot, aan de hand van eigen observatie's en een karaktertest door een onafhankelijke tester, welke pup naar wie toe zou gaan. De tester zei over Skadi dat die echt naar mensen met veel ervaring moest (en anders zou ze haar zelf wel willen hebben
Ik vind dat een verstandige manier van doen. Het geeft geen garantie's, maar maakt de kans wel groter dat de juiste pup op de juiste plek terecht komt.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
Roo
- Zeer actief
Misschien heb je ergens wel gelijk ja, vooral qua zelfvertrouwen. Ik werd toen ik twaalf werd en onze eerste hond kreeg soms best in het diepe gegooid met zero-hondenervaring. Ergens was het misschien wel goed geweest dat ik van te voren uberhaupt iets over hondengedrag wist, maar aan de andere kant heb ik ook meteen heel veel geleerd. En dat zou ik ook niet meer willen missen.Esther12 schreef:Ik ben ervan overtuigd dat je tegen nieuwe dingen aanloopt. Maar je bouwt natuurlijk ook met een makkelijke hond een dosis ervaring op die je als beginner domweg niet hebt. Bij mij is het overigens ook een kwestie van zelfvertrouwen. Ik had geen idee dat ik het in mijn vingers had, een hond opvoeden. En nu ik dat weet zou ik best ook een pittiger ras aandurven. Niet dat het aan de orde is.Roo schreef:Volgens mij sta je net zo hard met je handen in het haar als je na jaren een knuffelhond en allemandsvriend gehad te hebben een pittige hond in huis krijgt, als wanneer je die pittige hond meteen als eerste krijgt.
- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik heb een Border collie uit werklijnen, en dit is mijn eerste hond. De enige ervaring die ik met honden had, was dat ik ze al jaaaaaaren wilde, en altijd veel informatie over ze ben blijven verzamelen. Toen ik samen ging wonen met mijn vriend bleek dat we beide interesse in Borders hadden, maar ook nog nooit een hond hadden opgevoed. Toch hebben we vrij bewust voor deze hond gekozen. Ik wilde gaan schapendrijven en met dogdance bezig gaan- mijn vriend wilde gewoon een leuke gehoorzame hond en misschien behendigheid doen. Na veel rondkijken besloten we in elk geval een hond te nemen bij een fokker weg, en niet van een boerderij, en dat de ouders getest moesten zijn op HD/ED en oogziektes. De fokster waar we terecht kwamen wilde wel eerst telefonisch contact en heeft ons ook wel gescreened of we echt wel iets met de hond wilden doen en er veel tijd in wilden steken. We hadden het laatste teefje uit het nest gereserveerd, maar toen ik de reuen zag had ik gelijk een klik met de grootste van de twee- Flynn dus. Flynn was toen 2 weken oud, en we zijn er nog een paar keer langs geweest voordat we hem ophaalden. Het contact met de fokster was erg goed, en dat gaf ons ook het vertrouwen dat we de hond wel mee naar huis konden nemen.
Hoewel het ons zo nu en dan erg tegenvalt een Border te hebben ligt dat voornamelijk aan het feit dat we de verkeerde hondenschool hadden (de honden mochten een kwartier los spelen met elkaar, en dan begon de les pas. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat we een hond hebben die extreem reactief is richting andere honden, hij moet en zal met ze spelen). Verder is het de hond die we wilden- rustig in huis, gehoorzaam, leert snel, en de klik die ik had met hem in het nest is er nog steeds, het is echt mijn hond geworden. Maar we stoppen ook ontzettend veel tijd en energie in hem, meer dan ik in het begin had verwacht. Een beginnershond is het niet- tenzij je echt beseft waar je aan begint. Als gewone gezellige huishond zou ik het al helemaal niet aan raden.
We zitten nu wel over een tweede hond te denken- maar dat wordt niet weer een border uit werklijnen. Dat worden een Border uit show- of sportlijnen, een Hollandse Herder, een Aussie of een (Oud)Duitse herder. Voornamelijk omdat dat dat de rassen zijn die ons qua uiterlijk aanspreken, maar ook de karakters. Welke het precies wordt, geen idee, we willen eerst verhuizen, en daarna gaan we ons verder inlezen en een fokker zoeken die bij ons past.
Hoewel het ons zo nu en dan erg tegenvalt een Border te hebben ligt dat voornamelijk aan het feit dat we de verkeerde hondenschool hadden (de honden mochten een kwartier los spelen met elkaar, en dan begon de les pas. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat we een hond hebben die extreem reactief is richting andere honden, hij moet en zal met ze spelen). Verder is het de hond die we wilden- rustig in huis, gehoorzaam, leert snel, en de klik die ik had met hem in het nest is er nog steeds, het is echt mijn hond geworden. Maar we stoppen ook ontzettend veel tijd en energie in hem, meer dan ik in het begin had verwacht. Een beginnershond is het niet- tenzij je echt beseft waar je aan begint. Als gewone gezellige huishond zou ik het al helemaal niet aan raden.
We zitten nu wel over een tweede hond te denken- maar dat wordt niet weer een border uit werklijnen. Dat worden een Border uit show- of sportlijnen, een Hollandse Herder, een Aussie of een (Oud)Duitse herder. Voornamelijk omdat dat dat de rassen zijn die ons qua uiterlijk aanspreken, maar ook de karakters. Welke het precies wordt, geen idee, we willen eerst verhuizen, en daarna gaan we ons verder inlezen en een fokker zoeken die bij ons past.
-
Corneliana
- Zeer actief
ik was ervan overtuigd een makkelijk hondje over te nemenRoo schreef:Misschien heb je ergens wel gelijk ja, vooral qua zelfvertrouwen. Ik werd toen ik twaalf werd en onze eerste hond kreeg soms best in het diepe gegooid met zero-hondenervaring. Ergens was het misschien wel goed geweest dat ik van te voren uberhaupt iets over hondengedrag wist, maar aan de andere kant heb ik ook meteen heel veel geleerd. En dat zou ik ook niet meer willen missen.Esther12 schreef:Ik ben ervan overtuigd dat je tegen nieuwe dingen aanloopt. Maar je bouwt natuurlijk ook met een makkelijke hond een dosis ervaring op die je als beginner domweg niet hebt. Bij mij is het overigens ook een kwestie van zelfvertrouwen. Ik had geen idee dat ik het in mijn vingers had, een hond opvoeden. En nu ik dat weet zou ik best ook een pittiger ras aandurven. Niet dat het aan de orde is.Roo schreef:Volgens mij sta je net zo hard met je handen in het haar als je na jaren een knuffelhond en allemandsvriend gehad te hebben een pittige hond in huis krijgt, als wanneer je die pittige hond meteen als eerste krijgt.
is ook een sprong in de oceaan gebleken.
ik spartel nog wel maar begin langzaam te zwemmen.