Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nooit meer kalfsvlees nemen !

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: nooit meer kalfsvlees nemen !

Ongelezen bericht door SannePP »

Ga naar een willekeurige manege en je zult het zelfde aantal vliegen zien op all die blije stalpaarden. Er is op het moment gewoon een énorme vliegenplaag in Nederland.
Laatst zaten we buiten bij een restaurant aan een park en we zijn van ellende naar binnen gevlucht vanwege de vliegen die op ons eten af kwamen. Niks aan te doen, ze fokken op t moment eenmaal als... konijnen!
RIP Cena :roos:
    Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Célie schreef:
    Sarah5 schreef:Niet alleen moet je dan stoppen met vlees eten, maar ook met melk drinken en kaas eten.

Hoe denk je dat jouw kaasje wordt gemaakt? Van melk wat was bedoeld voor 1 van die kalfjes, die worden dus direct weggehaald bij de moeder zodat de melk niet wordt opgedronken door het kalf.
    Daar worden ze uiteindelijk voor geboren, zodat de koeien melk geven.
    En het stremsel om de kaas te maken wordt gemaakt van de maaginhoud van hele jonge kalfjes (die geslacht worden).
    Gut, we zitten hier gewoon een ruim volwassen vrouw biologieles te geven :O:

En we weten nog steeds niet of ze ook haar kaas laat staan vanaf nu.
    Ariane
    Erelid
    Mijn ras(sen): Teckel
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

sirene schreef:Off topic maar hoe lang blijft die logeerhond eigenlijk ?

Ik ben een jaar of 18 geleden ook eens bij iemand gaan logeren. Na een jaar heb ik mijn kamer maar eens opgezegd :mrgreen:
    :lol1:
    Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
    Ariane
    Erelid

Tara schreef: Er wordt goed voor deze kalfjes gezorgd zo te zien, en die vliegen horen helaas gewoon bij het boerenleven, net zoals vlooien en teken op egeltjes thuishoren en fruitvliegjes bij alcoholisten.
    Gut, laat ik nou gedacht hebben dat de fruitvliegjes in mijn huis door de op de eettafel liggende nectarines kwamen.
    Weer een illusie armer, Tara :jank:

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
    Ariane
    Erelid

sirene schreef:
    Pakdebal schreef:
    Lin851 schreef:
    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... teren.html

Vlees doet er drie uur over om te verteren terwijl groente en fruit drie kwartier nodig hebben. Peulvruchten en pasta´s doen er ongeveer 2 uur over.

hier schrik je echt van , lees maar eens :, ik had het trouwens van een BBC programma over voeding , is echt geen 3 uur

http://www.osteopathietexel.nl/pages/voeding_vlees.htm

weet je dat daarom mensen zo kunnen stinken ?.. van het vlees , dat door de verrotting er zo uit komt , wij zijn geen carnivoren namelijk :wink:
    Ja, en schapen en geiten ruiken nergens naar natuurlijk. Die eten plantaardig.

Plantaardig materiaal is voor een mens veel lastiger te verteren vanwege de celwanden van planten.
    Bij een vezelrijk dieet produceer je ook veel meer ontlasting door alle niet verteerbare stoffen. En over stinken gesproken, wat denk je van veel fruit eten ?
    Of uien?

meliss2102
    Vaste gebruiker
    Mijn ras(sen): Friese stabij x Bordercollie

Ongelezen bericht door meliss2102 »

sbientje schreef:
    Maeve schreef:En paarden dan?! Die zitten doorgaans ook onder de vliegen maar die worden niet geslacht. Dat is pas zielig! :jank:
    die moeten een heel leven met die vliegen :( het is echt om te huilen.. zeker als ze dan ook nog rijpaard worden, steeds dat bos in met al die horzels en dazen.. echt heel sneu
    Sorry hoor ik vind dit dom gezuer. Voor de paarden heb je vliegendekens. En er is zelfs wat uitgevonden om op je paard zebra strepen te schilderen (met diervriendelijk verf ). Om de dazen en al die andere vliegen af te schrikken. En je hebt ook nog is vliegen spray. :wink:

Pakdebal : Vliegen op een schoon kalf is lang niet zo erg. Maar als het kalf diaree heeft en het strond blijfd plakken, zijn de vliegen er als de kippen bij. En gaan ze dus eitjes leggen in het kalf. Later als de eieren uitkomen; wordt het kalf dus aangevreten door de maden. Op mijn stage had ik het is meegemaakt. Een kalf was aan de diaree en kreeg dus maden. Ik had dat kalf zn kont schoongemaakt en al die maden weggehaalt. En toen alles weg was werd het kontje ook nog ontsmet :wink:. Het was ook een stier kalf toevallig. En jammer genoeg was dat beesie na 5 dagen doodgegaan. Hij was een tweeling en was dus wat zwakjes.
    Afbeelding
    DaniBanani
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Pakdebal schreef: sinds mijn darmoperatie laat ik vlees zoveel mogelijk staan , omdat dat weken nodig heeft in je darmen , om te verteren .. :80:
    Tof, bedankt voor de tip! Voortaan als ik op vakantie ga eet ik alleen nog maar vlees, weet ik tenminste zeker dat ik de hele vakantie niet hoef te poepen! Handig joh. :lol1:
    Afbeelding
    Wolfsblut
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

tekkel schreef:En alle kalveren worden in Nederland halal geslacht. Dit omdat bijna al het kalfsvlees wordt geëxporteerd, vooral naar het Midden Oosten. Omdat mensen als pdb het niet eten.
    Ik ben gek op een kalfsoestertje of -entrecôte of -schnitzel of -lever :E:
    Uiteraard van de scharrelslager.
    Is dat zeker dat kalveren halal geslacht worden?
    Dat zou voor mij, hoe lekker ik kalfsvlees ook vind, de enige reden zijn omk het nooit meer te eten.
    Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
    sirene
    Zeer actief
    Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wolfsblut schreef:
    tekkel schreef:En alle kalveren worden in Nederland halal geslacht. Dit omdat bijna al het kalfsvlees wordt geëxporteerd, vooral naar het Midden Oosten. Omdat mensen als pdb het niet eten.
    Dat zou voor mij, hoe lekker ik kalfsvlees ook vind, de enige reden zijn omk het nooit meer te eten.
    http://www.overkalfsvlees.nl/kalfsvlees/slacht.html
    De kalveren worden verdoofd halal geslacht.
    Groetjes Sonja
    Afbeelding
    en de nakers
    Pat75
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Pat75 »

Sarah5 schreef:Niet alleen moet je dan stoppen met vlees eten, maar ook met melk drinken en kaas eten.

Hoe denk je dat jouw kaasje wordt gemaakt? Van melk wat was bedoeld voor 1 van die kalfjes, die worden dus direct weggehaald bij de moeder zodat de melk niet wordt opgedronken door het kalf.
    Een melkkoe geeft het hele jaar melk en krijgt 1x per jaar een kalf.
    De ene boer laat het kalf er gewoon bij en de andere tot 12 uur na de geboorte en voed het met de hand op.
    Afbeelding
    empyree
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
    Aantal honden: 5
    Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Assie schreef:In Nederland worden die stierkalfjes tenminste nog 'gebruikt'. In bijvoorbeeld Engeland worden de stierkalfjes voor het overgrote deel meteen afgemaakt. Daar gaan ze er niet eerst geld, tijd en energie in stoppen om er vlees van te maken. Nee, ze worden gewoon meteen afgemaakt.
    Nu kun je discussiëren wat beter is trouwens, of meteen afgemaakt worden (puur omdat je een stiertje bent) of eerst een half jaar opgefokt worden en dan worden afgemaakt.

In die kalfjes gaat trouwens nog best wat geld om. Als zo'n dier binnenkomt op een kalverbedrijf is het 150 euro waard. Gaat het een klein half jaar later weg is het 2000 euro waard. En dan zo'n 2000 kalveren op één bedrijf. Kassa! Nouja... dat zou het zijn als het melkpoeder, het voer en alle medicijnen die in de dieren gaan niet zo duur zouden zijn.
    Dat de kalfjes in hun eentje zitten is voor zover ik weet alleen de eerste 2 weken zo. Dan zijn de dieren erg kwetsbaar voor o.a. luchtwegproblemen. De reden dat ze alleen zitten is dat ze zo beter kunnen worden geobserveerd en kunnen worden gesorteerd. Wanneer de dieren dan de groepshuisvesting ingaan worden de sterke kalveren bij de sterke kalveren gezet en de zwakkere bij de zwakkere. Op die manier krijgt een zwak kalf ook de beste kansen.
    Goed, feit is dat de stiertjes uiteindelijk allemaal doodgaan. Dat is sneu, maar is nu eenmaal zo. Dan kun je er imo nog het beste een nut aan geven en de dieren een zo prettig mogelijk leven geven. De kalverbedrijven waar ik heb gekeken hadden het goed voor elkaar. Topkwaliteit voer, contact met soortgenoten, ventilatiesystemen waar je als mens jaloers op zou zijn, uitstekende veterinaire zorg, vloerverwarming, voldoende ruimte, bodembedekking etc etc. Nee. Het is geen wei. Ze staan er om opgegeten te worden. Maar zolang de consument vlees wil en daar slechts een bepaalde prijs voor wil betalen zal er weinig veranderen ;)

Ik denk dat je je qua prijs even moet laten informeren want de prijs van een melkveekalf is echt VEEL lager ! Een paar jaar geleden was een kalf hier slechts 20/30 euro op 3 weken leeftijd (de leeftijd waarop stierkalveren worden verkocht) nu gelukkig weer wat beter en inderdaan net over de 100 euro en een latere slachtprijs is op basis van gewicht een paar euro per kilo. Van de week toevallig de prijzen van Limousin (vlees)koeien gezien van stamboekkwaliteit en dat waren vaarzen van 2/3 jaar en die zijn ongeveer 2200 euro en een goede volwassen stier voor de fok van het ras Charolais is tussen de 2500 en 3000 euro voor de verzekering!
    Vleesvee van slachtrijpe kwaliteit is op 9 maanden tot een jaar ongeveer 900/1000 euro waard. Maar melkvee heeft veel minder vlees en is dus goedkoper ! Veel melkveehouders later om die reden koeien waarvan ze geen kalveren voor de melkproductie willen houden insemineren door vleeveerassen zodat de kalveren iets meer opleveren qua vlees.

En voor degenen die het niet weten biologisch vee mag gewoon 3x per jaar antibiotica gebruiken dus een nagboorte die er niet af komt wordt eerst geprobeerd met een homeopatisch product en als dat niet werkt krijgen ze gewoon antibiotica !
    Sandra
    Afbeelding
    tekkel
    Erelid
    Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Wolfsblut schreef:
    Je twijfelt toch niet aan wat ik schrijf hè :cool2:

Wat is er mis met halal slachten? Dat gebeurt gewoon in slachthuizen, onder toezicht. En als je het lekker vlees vindt, waarom zou je het niet eten? Op dit moment in nieuwsuur in het Journaal een reportage misstanden bij 'gewone' slacht, kijk maar terug http://nieuwsuur.nl/

Met Nederlands kalfsvlees steun je de Dietse Economie, dat moet jou toch aanspreken.
    "No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
    marian*
    Erelid
    Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Gelukkig vind ik het niet lekker, maar buiten dat ligt mijn vleeseetgrens bij lammeren en kalveren.
    Afbeelding
    Uit het oog maar nooit uit het hart
    Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
    bouvierpoedel
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Mij maakt het niet uit of het nu een babydier is of volwassen.
    Je kunt ook zeggen dat het lam of kalf eerder uit zijn lijden is verlost.
    Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
    Wolfsblut
    Zeer actief

tekkel schreef:
    Wolfsblut schreef:
    Je twijfelt toch niet aan wat ik schrijf hè :cool2:

Wat is er mis met halal slachten? Dat gebeurt gewoon in slachthuizen, onder toezicht. En als je het lekker vlees vindt, waarom zou je het niet eten? Op dit moment in nieuwsuur in het Journaal een reportage misstanden bij 'gewone' slacht, kijk maar terug http://nieuwsuur.nl/

Met Nederlands kalfsvlees steun je de Dietse Economie, dat moet jou toch aanspreken.
    Nee hoor tekkel. Ik twijfelde geen moment aan wat je schreef. Ik geloof iedereen op zijn/haar mooie blauwe ogen.

Het traditioneel op islamitische wijze halal slachten heb ik de grootste moeite mee. Een wrede pijnlijke dood waarbij het dier enkele minuten lang doodsangsten uitstaat en zich zelf dood ziet gaan aan het wegspuitende bloed. Maar ja, martelen is bij bepaalde volkeren nu eenmaal koeltoer en staat volledig haaks op de onze. Gelukkig is hier nog niet zo lang geleden per wet afgevaardigd dat elk te slachten dier eerst verdooft diende te worden. Het had al veel eerder gekund met de circa 10 jaar geleden nieuwe wet "welzijn dieren." Of ze zich er aan houden weet ik niet. Voorlopig blijf ik nog regelmatig bij AH binnen lopen om wat speklappen tussen het halal vlees te pleuren.

Dietse economie is inmiddels vergane glorie. Het geld dat in de schatkist terecht komt wordt grotendeels verkwanselt aan de grootste onzin die je je maar kunt bedenken. Dit alles gaat uiteraard ten koste van de eigen bevolking, waarvan een groot deel het al slecht tot zeer slecht heeft. Ik moet wel zeggen dat ik daar over het algemeen geen enkele compassie meer mee heb. De meerderheid des volks onzes heeft tenslotte gekozen voor de huidige regenten kliek. Maar ja, het wordt met dag erger. Als ze geen dagelijkse warme hap meer op tafel kunnen zetten gaan ze hopelijk massaal de straat op.

Ik denk dat ik maar een konijn ga slachten voor het weekeinde.
    Ik doe het wel op mijn eigen haram wijze, dan weet ik zeker dat het beestje niet heeft geleden.
    Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
    Biet
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

De opmerkingen over Halal hebben toch wel behoorlijk wat boter op het hoofd.
    Sinds het slachten van dieren industriële proporties aan heeft genomen, is daar behoorlijk wat mis.
    Ga niet eens een directe link geven, maar een film als "from farm to fridge" geeft een beeld.
    Als voorbeeld voor de moderne westerse manier.
    En echt, u is gewaarschuwd, de beelden zijn niet leuk, kijk niet als je je de beelden van wreedheid tegen dieren erg aantrekt.
    (En deze reactie gaat niet over wat er nu erger is, alleen over dat het anders moet).
    Wiel
    Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
    vandaag weer magere stier-kalveren gezien in een stal in Schipluiden , Westland ,

moeten ze MAGER zijn ?.. :denken:

oh, hou maar op, ik heb genoeg met eigen ogen gezien . :ugh:.. nooit meer vlees
    Wolfsblut
    Zeer actief

Kells, fijn dat je een filmpje plaatste.
    Dat houdt de mensen wakker.
    Voor mij dus geen kalfsvlees meer.
    Trouwens geen enkel soort vlees van gemartelde dieren.
    tekkel
    Erelid
    Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Biet schreef:De opmerkingen over Halal hebben toch wel behoorlijk wat boter op het hoofd.
    Sinds het slachten van dieren industriële proporties aan heeft genomen, is daar behoorlijk wat mis.
    Ga niet eens een directe link geven, maar een film als "from farm to fridge" geeft een beeld.
    En echt, u is gewaarschuwd, de beelden zijn niet leuk, kijk niet als je je de beelden van wreedheid tegen dieren erg aantrekt.
    (En deze reactie gaat niet over wat er nu erger is, alleen over dat het anders moet).
    In Nederland worden kalveren verdoofd halal geslacht. Al zijn de wetenschappelijke meningen verdeeld over welke dieren meer lijden: halal of kosjer geslachte dieren, of 'gewoon' geslachte dieren.
    Voor je gezondheid kan je in Nederland waarschijnlijk beter helemaal geen hier 'gewoon' geslacht vlees eten: http://nos.nl/artikel/547387-toezicht-s ... beter.html
    Daar staat onder meer:
    Het VARA-programma Zembla deed een eigen onderzoek naar de Nederlandse vleesindustrie. In de uitzending, die aanstaande donderdag wordt uitgezonden, vertellen vleeskeurmeesters dat op een groot deel van de geslachte dieren mest zit. Ook zeggen ze dat ze hun werk niet goed kunnen doen.
    De stukken vlees met mest erop moeten worden weggesneden en vernietigd, omdat darmbacteriën van dieren zeer ziekmakend kunnen zijn. Vaak gebeurt dit echter niet vanwege de kosten.
    "No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
    smoekie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): JH
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Kells schreef: Ik eet geen halal vlees en dit is het waarom Filmpje is schokkend!
    :kotz: Bij halal slachten mogen ze niet eens bij elkaar in de ruimte zijn. Nou daar hebben ze hier iig maling aan :schrik:
    Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
    Biet
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

tekkel schreef:
    Biet schreef:De opmerkingen over Halal hebben toch wel behoorlijk wat boter op het hoofd.
    In Nederland worden kalveren verdoofd halal geslacht. Al zijn de wetenschappelijke meningen verdeeld over welke dieren meer lijden: halal of kosjer geslachte dieren, of 'gewoon' geslachte dieren.
    Voor je gezondheid kan je in Nederland waarschijnlijk beter helemaal geen hier 'gewoon' geslacht vlees eten: http://nos.nl/artikel/547387-toezicht-s ... beter.html
    Daar staat onder meer:
    Het VARA-programma Zembla deed een eigen onderzoek naar de Nederlandse vleesindustrie. In de uitzending, die aanstaande donderdag wordt uitgezonden, vertellen vleeskeurmeesters dat op een groot deel van de geslachte dieren mest zit. Ook zeggen ze dat ze hun werk niet goed kunnen doen.
    De stukken vlees met mest erop moeten worden weggesneden en vernietigd, omdat darmbacteriën van dieren zeer ziekmakend kunnen zijn. Vaak gebeurt dit echter niet vanwege de kosten.
    In Nederland is het op zich wel goed geregeld, op papier.
    De praktijk is echter anders, en volgens mij heeft dat alles te maken met de industriële manier van werken.
    Op het moment dat slachten lopende bandwerk wordt, ga je excessen krijgen, simpelweg door de aard van het werk.

Ben weleens mee geweest toen er een paar koeien geslacht gingen worden, bij een kleine slager die nog zelf slachtte.
    En hoewel ik het doden van dieren nooit een prettig gezicht zal vinden, gebeurde het daar in alle rust en toch heel snel.
    Vind dat nog een argument, naast kwaliteit en smaak van het vlees, wat pleit voor een kleinschaligere/regionale manier van vleesproductie.
    Wiel
    Daantje_
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik kan er in elk geval niet tegen dat moederkoe en kalf hele dagen naar elkaar aan het loeien zijn omdat ze elkaar zoeken. Hier vlakbij zijn er twee koeien met beide een kalf, gewoon op de wei. Heerlijk om die kalfjes samen te zien spelen en veilig bij moeder liggen. Bij een melkbedrijf ligt dat toch heel anders... Kalfjes die in boxen liggen en direct worden weggehaald van de koe. Te triest als je ziet dat een kalf wilt spelen, maar net een bokkesprongetje kan maken en alweer aan de andere kant van de box ligt. Ik heb dan de neiging om zo'n kalfje eruit te halen en mee te nemen naar de wei, even lekker spelen.
    Afbeelding
    Assie
    Zeer actief
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

empyree schreef:
    Assie schreef:In die kalfjes gaat trouwens nog best wat geld om. Als zo'n dier binnenkomt op een kalverbedrijf is het 150 euro waard. Gaat het een klein half jaar later weg is het 2000 euro waard. En dan zo'n 2000 kalveren op één bedrijf. Kassa! Nouja... dat zou het zijn als het melkpoeder, het voer en alle medicijnen die in de dieren gaan niet zo duur zouden zijn.
    Ik denk dat je je qua prijs even moet laten informeren want de prijs van een melkveekalf is echt VEEL lager ! Een paar jaar geleden was een kalf hier slechts 20/30 euro op 3 weken leeftijd (de leeftijd waarop stierkalveren worden verkocht) nu gelukkig weer wat beter en inderdaan net over de 100 euro en een latere slachtprijs is op basis van gewicht een paar euro per kilo. Van de week toevallig de prijzen van Limousin (vlees)koeien gezien van stamboekkwaliteit en dat waren vaarzen van 2/3 jaar en die zijn ongeveer 2200 euro en een goede volwassen stier voor de fok van het ras Charolais is tussen de 2500 en 3000 euro voor de verzekering!
    Vleesvee van slachtrijpe kwaliteit is op 9 maanden tot een jaar ongeveer 900/1000 euro waard. Maar melkvee heeft veel minder vlees en is dus goedkoper ! Veel melkveehouders later om die reden koeien waarvan ze geen kalveren voor de melkproductie willen houden insemineren door vleeveerassen zodat de kalveren iets meer opleveren qua vlees.
    Nou... ik weet niet of ik me beter kan laten informeren. Deze bedragen kreeg ik afgelopen maand te horen van een dierenarts die gespecialiseerd is in de kalversector en van een kalverboer die momenteel 2000 stuks heeft zitten. Ook 'mijn' melkveehouder had het erover dat hij toch wel minimaal 100 euro krijgt voor een stierkalf dat weggaat. Die 50 euro extra is dan voor de tussenhandelaars.
    Het kan natuurlijk best zo zijn dat ik ze verkeerd begrepen heb, maar ik denk het niet, want ik weet nog dat ik enorm verbaasd was over de grootte van die bedragen. Die hoge bedragen komen doordat bijv de kalfsoesters van de allerhoogste kwaliteit van deze kalveren komen en dat is heel duur vlees ;)

En over het houden van kalfjes, in iedere tak zijn betere en slechtere bedrijven. Kijk maar naar HUS'sen. Bij kalverboeren is dat niet veel anders.
    Net zoals met het slachten. Ik ben wel vaker in slachthuizen geweest en dan vond ik dat ze netjes met de dieren omgingen. Ok, het sterfmoment is natuurlijk nooit leuk, maar voor zover ik kon zien werd er heel netjes met de dieren omgegaan zolang ze nog leefden. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt als er geen bezoekers staan te kijken. Ik vind dat Biet het wel mooi beschrijft. Wanneer iets bedrijfsmatig is, zie je excessen. Helaas.
    Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
    Daantje_
    Zeer actief

Assie schreef: En over het houden van kalfjes, in iedere tak zijn betere en slechtere bedrijven. Kijk maar naar HUS'sen. Bij kalverboeren is dat niet veel anders.
    Net zoals met het slachten. Ik ben wel vaker in slachthuizen geweest en dan vond ik dat ze netjes met de dieren omgingen. Ok, het sterfmoment is natuurlijk nooit leuk, maar voor zover ik kon zien werd er heel netjes met de dieren omgegaan zolang ze nog leefden. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt als er geen bezoekers staan te kijken. Ik vind dat Biet het wel mooi beschrijft. Wanneer iets bedrijfsmatig is, zie je excessen. Helaas.
    Zijn er dan ook melkbedrijven of kalverboeren die kalfjes op een andere manier houden? Ik heb niet anders gezien bij melkbedrijven waarbij de kalfjes al snel worden weggehaald bij de koe en vervolgens in een kleine box zitten (in hun eentje).
    Afbeelding
    Assie
    Zeer actief
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Ik ben geen expert hoor, maar op 'mijn' bedrijf zitten ze drie-zes dagen alleen (afhankelijk van het kalf) en gaan daarna de groep in. Die groepen krijgen een steeds groter verblijf, naarmate de kalveren ook groter worden. En wanneer het weer het toelaat gaan ze de wei op. Dit is een melkveebedrijf. (Ik zie zelf nog genoeg ruimte voor verbetering hoor, maar er zijn natuurlijk ook grenzen aan wat financiëel/ruimtelijk kan)
    De kalveropfokbedrijven die ik ken, daar zitten ze de eerste twee weken dat ze binnenkomen ook alleen. Dat is om de kalveren goed te kunnen observeren, zodat bij de latere groepen de kalveren goed gesorteerd zijn (sterk bij sterk etc). Daarna gaan ze groepshuisvesting in, 6-7 kalveren per hok. En nee, dat is niet reusachtig groot. Ze kunnen geen sprintje trekken bijvoorbeeld. Maar ze kunnen wel 'gewoon' bewegen, sociaal gedrag vertonen en er ligt altijd eten voor hun neus. Niet het ideale leven voor een kalf. Dat geef ik grif toe. Maar wel het beste binnen de mogelijkheden die er zijn, zowel ruimtelijk, als financieel. De kalverboeren die ik ken zouden ook het liefst de kalveren gewoon op het land zien, maar dat is simpelweg niet haalbaar. De kalveren groeien minder goed, worden eerder ziek en er is veel meer uitval. Dat brengt minder geld in het laadje.
    Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
    Roompie
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

smoekie schreef:
    Kells schreef: Ik eet geen halal vlees en dit is het waarom Filmpje is schokkend!
    :kotz: Bij halal slachten mogen ze niet eens bij elkaar in de ruimte zijn. Nou daar hebben ze hier iig maling aan :schrik:
    :80: :ugh: :kotz:
    Afbeelding
    kipo
    Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Pat75 schreef:

Een melkkoe geeft het hele jaar melk en krijgt 1x per jaar een kalf.
    De ene boer laat het kalf er gewoon bij en de andere tot 12 uur na de geboorte en voed het met de hand op.
    Bij melkkoeien mag het kalf nooit bij de koe blijven, dan past de melkproductie zich nl aan aan de behoefte van het kalf en dat is veel minder dan een koe kan geven. Kalfjes die bij hun moeder mogen blijven zijn altijd vleeskalven.
    Daantje_
    Zeer actief

Assie schreef:Ik ben geen expert hoor, maar op 'mijn' bedrijf zitten ze drie-zes dagen alleen (afhankelijk van het kalf) en gaan daarna de groep in. Die groepen krijgen een steeds groter verblijf, naarmate de kalveren ook groter worden. En wanneer het weer het toelaat gaan ze de wei op. Dit is een melkveebedrijf. (Ik zie zelf nog genoeg ruimte voor verbetering hoor, maar er zijn natuurlijk ook grenzen aan wat financiëel/ruimtelijk kan)
    De kalveropfokbedrijven die ik ken, daar zitten ze de eerste twee weken dat ze binnenkomen ook alleen. Dat is om de kalveren goed te kunnen observeren, zodat bij de latere groepen de kalveren goed gesorteerd zijn (sterk bij sterk etc). Daarna gaan ze groepshuisvesting in, 6-7 kalveren per hok. En nee, dat is niet reusachtig groot. Ze kunnen geen sprintje trekken bijvoorbeeld. Maar ze kunnen wel 'gewoon' bewegen, sociaal gedrag vertonen en er ligt altijd eten voor hun neus. Niet het ideale leven voor een kalf. Dat geef ik grif toe. Maar wel het beste binnen de mogelijkheden die er zijn, zowel ruimtelijk, als financieel. De kalverboeren die ik ken zouden ook het liefst de kalveren gewoon op het land zien, maar dat is simpelweg niet haalbaar. De kalveren groeien minder goed, worden eerder ziek en er is veel meer uitval. Dat brengt minder geld in het laadje.
    Dat observeren is wel goed, daar is dan over nagedacht, hoewel het nog steeds sneu blijft dat ze even alleen zitten. Hoe groot is dat waar ze dan in zitten? Bij het melkveebedrijf die ik ken en regelmatig kom, hebben ze ook twee groepen waar de kalven naartoe gaan (idd bij steeds ouder worden naar de volgende groep), maar dat is nog redelijk groot met veel stro en sprintjes kunnen ze wel trekken. Behalve als ze dus net geboren zijn, dan zitten ze wel een tijdje in zo'n box.
    Hoe komt het dat kalveren minder goed groeien en eerder ziek worden als ze op het land staan?
    Afbeelding
    empyree
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
    Aantal honden: 5
    Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Assie schreef:
    empyree schreef:
    Assie schreef:In die kalfjes gaat trouwens nog best wat geld om. Als zo'n dier binnenkomt op een kalverbedrijf is het 150 euro waard. Gaat het een klein half jaar later weg is het 2000 euro waard. En dan zo'n 2000 kalveren op één bedrijf. Kassa! Nouja... dat zou het zijn als het melkpoeder, het voer en alle medicijnen die in de dieren gaan niet zo duur zouden zijn.
    Nou... ik weet niet of ik me beter kan laten informeren. Deze bedragen kreeg ik afgelopen maand te horen van een dierenarts die gespecialiseerd is in de kalversector en van een kalverboer die momenteel 2000 stuks heeft zitten. Ook 'mijn' melkveehouder had het erover dat hij toch wel minimaal 100 euro krijgt voor een stierkalf dat weggaat. Die 50 euro extra is dan voor de tussenhandelaars.
    Het kan natuurlijk best zo zijn dat ik ze verkeerd begrepen heb, maar ik denk het niet, want ik weet nog dat ik enorm verbaasd was over de grootte van die bedragen. Die hoge bedragen komen doordat bijv de kalfsoesters van de allerhoogste kwaliteit van deze kalveren komen en dat is heel duur vlees ;)

En over het houden van kalfjes, in iedere tak zijn betere en slechtere bedrijven. Kijk maar naar HUS'sen. Bij kalverboeren is dat niet veel anders.
    Die 150 euro kan misschien wel kloppen maar ik vrees dat die bedragen voor het slachtvee niet juist zijn want dan zouden de boeren het hier niet zo moeilijk hebben om de rekening van mijn baas, de dierenarts, te betalen. Ik heb van de week verzekeringspapieren voor een stamboekdekstier ingevuld en die Jongen zijn waarde werd op 2800 euro gewaardeerd en dan heb je het over en topstier die ook shows loopt : Een vleeskalf doet hier echt na 9 maanden maar 800/900 euro !
    Sandra
    Afbeelding
    pooh
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

dus Pak je bent vegetarier? goed hoor!
    :pop:
    Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”