Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opruimen straathonden in Roemenie

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Opruimen straathonden in Roemenie

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Biet schreef:Wilders en corruptie aanpakken; het ligt veel te voor de hand dat dat 'm niet gaat worden.
Gewoon als in echt niet.
Hij is goed in het versimpelen van problemen, ze samen te vatten in one-liners, maar laat ie nou zelden de vinger op de echt zere plek weten te leggen.
Als 1 van de langst zittende politici (wat heeft ie verder nog gedaan in z'n leven), is ie zelf onderdeel van het probleem 'corruptie in Nederland'.
Iemand al een antwoord op "wie financiert de PVV"?
De PVV wordt gefinancieerd door donateurs. En die zijn er genoeg.
We zullen zien wat hij in zijn mars heeft.
Hij moet eerst de kans krijgen om te regeren.
Eerder kan hij nog niet echt iets voor Nederland betekenen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Biet schreef:Iemand al een antwoord op "wie financiert de PVV"?
Dat is topsekreet. Maar naar verluidt vooral pro israelitische clubs uit de verenigde staten.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

sjaak-k schreef:Wilders is prima in het waarnemen van problemen, maar niet echt goed in het vinden van oplossingen.
Ik vind dat wilders vooral prima is in het creeeren van een niet bestaand probleem, en daarna zeggen dat hij de uitweg weet.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Jaap* schreef:
sjaak-k schreef:Wilders is prima in het waarnemen van problemen, maar niet echt goed in het vinden van oplossingen.
Ik vind dat wilders vooral prima is in het creeeren van een niet bestaand probleem, en daarna zeggen dat hij de uitweg weet.
Welke niet bestaande problemen zijn dat dan Jaap?
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wolfsblut schreef:
Laten we die linkse kliek doorregeren dan is het vragen om een burgeroorlog en dat willen we natuurlijk ook niet.
Vooralsnog zie ik geen andere oplossing.
Strak plan. Vooral niet té sociaal zijn, dan komt er een burgeroorlog...
Zolang de Nederlanders hier zich te goed voelen om tomaten etc. te plukken kan ik mij best voorstellen dat mensen liever hardwerkende buitenlanders hebben. Zou jij niet, als je je gezin daar moeilijk kon voeden, liever goed verdienen zodat je je kinderen een luxe start kan geven?
Jaap*
Zeer actief

Wolfsblut schreef:
Jaap* schreef:
Elk door hem benoemd probleem :mrgreen:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

bouvierpoedel schreef:
Fizgig schreef:Toen Australië kampte met een konijnenplaag hebben ze een virus uitgevonden/gemaakt, genaamd VHS. Dat virus werkte goed want de konijnen vielen bij bosjes dood neer. Maar het virus raakte over de wereld verspreid en nu kunnen konijnen overal in de wereld VHS krijgen.

Ik hoop niet dat men zoiets gaat bedenken in Roemenië. Zijn er bijvoorbeeld ziektes waar honden onvruchtbaar van kunnen worden? Ze zouden ook op een dag kunnen bedenken dat dat wel handig zou zijn en zo'n virus fabriceren. Kijk, dan krijgen we er natuurlijk wel rechtstreeks mee te maken.
:LOL: :LOL: :LOL:
Wat? Ik kan leuke doemscenario's bedenken he! Kan zo in Hollywood gaan werken bij de film.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Dat is niet helemaal waar. Ook Wilders heeft wel wat goede punten aangekaart. Maar het meeste was we echt onzin. Hij gedraagt zich te vaak als een opgeblazen brulkikker om ook maar enigszins serieus genomen te moeten worden.

En zo weinig stemmen heeft hij niet gekregen hoor. En vorig kabinet zat hij er als gedoogsteun in, toen heeft hij het kabinet zo laten vallen dat er net de zomer recess tussendoor kwam, om Nederland nog maar wat langer in de shit te laten zitten.

PVV: 2006: 9 zetels, 2010: 24 zetels, 2012: 15 zetels.
D66: 2006: 3 zetels, 2010: 10 zetels, 2012: 12 zetels.
SP: 2006: 25 zetels, 2010: 15 zetels, 2012: 15 zetels.
Groenlinks: 2006: 7 zetels, 2010: 10 zetels, 2012: 4 zetels.

En op groenlinks na, die deze ronde niet echt mee doet, maar eerder wel (met minder zetels dan PVV steeds heeft). SP die met 15 zetels prima invloed weet in te brengen en D66 die met minder zetels altijd een serieuze rol speelt. Wilders wil die serieuze rol niet, anders had hij deze al lang gehad. Hij wil rellen, en daar gaat Nederland aan kapot. En ik weet dat Balkenende niet populair was vanwege zijn uiterlijk. Maar die had echt de zaakjes op orde en zorgde ervoor dat Nederland veel meer te zeggen had in het buitenland, terwijl Wilders juist het omgekeerde doet. Hij veroorzaakt juist dat Nederland minder sterk staat in het buitenland. Jammer, want Nederland heeft het eigenlijk heel hard nodig.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Biet schreef: Iemand al een antwoord op "wie financiert de PVV"?
Dat zal nog steeds wel die enge Amerikaanse theepartij zijn.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Wolfsblut schreef:
Biet schreef:Wilders en corruptie aanpakken; het ligt veel te voor de hand dat dat 'm niet gaat worden.
Gewoon als in echt niet.
Hij is goed in het versimpelen van problemen, ze samen te vatten in one-liners, maar laat ie nou zelden de vinger op de echt zere plek weten te leggen.
Als 1 van de langst zittende politici (wat heeft ie verder nog gedaan in z'n leven), is ie zelf onderdeel van het probleem 'corruptie in Nederland'.
Iemand al een antwoord op "wie financiert de PVV"?
De PVV wordt gefinancieerd door donateurs. En die zijn er genoeg.
We zullen zien wat hij in zijn mars heeft.
Hij moet eerst de kans krijgen om te regeren.
Eerder kan hij nog niet echt iets voor Nederland betekenen.
weet je hoe dat komt?
Hij heeft in de Tweede kamer wel wat zetels maar had ze in de Eerste kamer AMPER...
Wetsvoorstellen worden gemaakt door de Tweede EN Eerste kamer..
En weet je hoe dat komt dat hij daar amper zetels heeft?
Omdat de gemiddelde simpele schreeuwziel die op de PVV stemt amper weet dat er een Eerste kamer bestaat laat staan dat ze weten hoe die verdeling tot stand komt.
Voor de tweede kamerverkiezingen wist hij het klootjesvolk nog wel naar de stembus te lokken maar toen de Provinciale staten verkiezingen eraan kwamen ( je weet wel, het orgaan dat de Eerste kamer kiest) was sjonnie van de hoek die met spandoekjes liep en hard "Wildursss aan de macht " riep allang weer een shaggie aan het rollen samen met zijn Sjoraja vriendinnetje, beiden steuntrekkend en van hun leven nog geen dag gewerkt :ok:

het intellect is onder de aanhang van de PVV allang afgehaakt...
Wat overblijft zijn de mensen die gevoelig zijn voor de politieke waanzin van de dag..
De ene dag zus en de andere dag zo.
En dat zijn de mensen waar de PVV juist op spuugt....werkschuw tuig met een grote blah bek maar weinig inhoud... How typicall

nog even en dan is er geen PVV meer hoor...
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Jaap* schreef:
Wolfsblut schreef:
Jaap* schreef:
Elk door hem benoemd probleem :mrgreen:
:LOL: :ok:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Dacht dat het hier ging over de straathonden in Roemenië....
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Tja...er werd een PVV praatje gehouden waarop ingegaan is...maar idd...
Je hebt gelijk...
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

Afgezien van het mishandelen hoor. Maar hebben straathonden het echt zo slecht? Ja qua medische zorg wel denk ik.
Ik ben eens in Turkije geweest. En daar kreeg ik niet de indruk dat ze het heel slecht hadden eigenlijk.

Onze Geert is vooral goed om mensen met een wat lager plafonnetje om zijn vinger te wikkelen. En aangezien die nu eenmaal ook stemrecht hebben is het fijn dat ze met elkaar op hem kunnen stemmen. Dan hou je het een beetje bij elkaar :Q:
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

frank1985 schreef:......Maar hebben straathonden het echt zo slecht?......
Ja, honden horen bij mensen die om ze geven.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

Canidae schreef:
Is dat zo? Of vinden wij dat?

Ja Jion, jou verhaal kan ik wel inkomen. Al denk ik dat wij onze rol wel eens overschatten.
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Bink2009 schreef:
silvester schreef:Ze zijn hiertoe overgegaan toen vier straathonden daar een jongen van vier jaar hebben doodgebeten en opgegeten.

Van mij mogen ze de straathonden daar opruimen, vervelend, maar niets aan te doen.
Zoiets zag ik op het nieuws vanmorgen, echt verschrikkelijk, en ook dat er groepen honden zij die volwassen mensen omcirkelen en proberen aan te vallen, de honden schijnen daar echt een gevaarlijk probleem te zijn.

Dan vind ik het alleen maar goed als ze worden afgemaakt, mits het snel en lijdzaam gebeurt door bijvoorbeeld neerschieten, maar niet door een of andere schele zodat ze een kogel in hun poot ipv kop hebben waardoor ze nog een tijd met een gewonde poot moeten lopen.
Ja jammer dat het dan weer zo laat is hè?

Ik ben best verbaasd over de antwoorden hier. Wij mensen maken er een zooitje van, en als er dan opeens overlast is dan worden ze allemaal maar afgemaakt. Ze worden vergiftigd, gewurgd, doodgeschopt. Lekker humaan. Foto's van dode honden naast elkaar met lachende kindjes erbij.

Misschien moeten ze eens van te voren maatregelen treffen ipv nu het te laat is idd.

Vandaag mogen ook de damherten weer afgeschoten worden, want ohnee ze komen in ons gebied. We maken alles ons gebeid, overal wordt gebouwd en komen wegen.

Ik snap best dat dit nu de oplossing is, maar dat er hier zo makkelijk over wordt gedaan snap ik dan weer niet. Ik vind het vreselijk hoe makkelijk mensen met dieren omgaan. "oh we hebben er last van, laten we ze massaal afmaken, en dan wel zo goedkoop mogelijk"

Triest.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Canidae schreef:
Dat maken wij ervan.
Een hond die in het wild is geboren zit niet te wachten op mensen bemoeienis en liefde hoor.
Verwilderen gaat heel snel kijk maar naar de dingo en katten en honden in sommige landen .
Paria honden leven al honderde jaren bij en rond mensen en die zitten wel iets anders in elkaar dan de gemiddelde huishond.
Die huishond hebben wij de selectie toegepast en in het wild hebben ze die er zelf op los gelaten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Fizgig schreef:Zijn er bijvoorbeeld ziektes waar honden onvruchtbaar van kunnen worden? Ze zouden ook op een dag kunnen bedenken dat dat wel handig zou zijn en zo'n virus fabriceren. Kijk, dan krijgen we er natuurlijk wel rechtstreeks mee te maken.
Heb jij dat laatste boek van Dan Brown gelezen? Ik vond dat een hele mooie oplossing.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Fafo schreef:
Ja jammer dat het dan weer zo laat is hè?

Ik ben best verbaasd over de antwoorden hier. Wij mensen maken er een zooitje van, en als er dan opeens overlast is dan worden ze allemaal maar afgemaakt. Ze worden vergiftigd, gewurgd, doodgeschopt. Lekker humaan. Foto's van dode honden naast elkaar met lachende kindjes erbij.

Misschien moeten ze eens van te voren maatregelen treffen ipv nu het te laat is idd.

Vandaag mogen ook de damherten weer afgeschoten worden, want ohnee ze komen in ons gebied. We maken alles ons gebeid, overal wordt gebouwd en komen wegen.

Ik snap best dat dit nu de oplossing is, maar dat er hier zo makkelijk over wordt gedaan snap ik dan weer niet. Ik vind het vreselijk hoe makkelijk mensen met dieren omgaan. "oh we hebben er last van, laten we ze massaal afmaken, en dan wel zo goedkoop mogelijk"

Triest.
Je hebt gelijk. Het is verachtelijk. Mensen rekenen dieren af op de problemen waarin ze ze zelf gebracht hebben. Mensen zijn geen eerlijke wezens.

Ik veracht de mensheid ook. Want deze neigt altijd naar het slechte. Het slechte wint en heeft altijd de overhand. Kijk maar naar al die onnodige oorlogen, de slechte oplossingen die mensen bedenken als het gaat om dieren.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Tara schreef: Ik hou ook eigenlijk veel meer van dieren als van mensen.
Mijn oma zei altijd: als je de beesten leert kennen, dan ga je de mensen haten.
Dieren raken mij ook meer dan mensen. Mensen kunnen soms plotseling zo raar uit de hoek komen, zo onberekenbaar. Gedrag vertonen dat in contradictie is met wat ze zeggen of waar ze voor staan. Ze zeggen zus maar doen zo.
Dieren zien daar het nut niet van in. What you see is what you get en zelf ben ik ook een beetje zo, ook redelijk direct. Dat wordt mij niet altijd in dank afgenomen maar zo zit ik in elkaar en ik vind het fijn als ik mensen ontmoet die ook zo in elkaar steken. Dan weet ik tenminste waar ik sta.

Als een hond iets niet bevalt, draait hij zijn kop weg, of hij geeft andere signalen. Paarden doen dat ook zo. Lekker ongecompliceerd.

En mensen zeggen logisch te kunnen denken en te redeneren. Maar als het om dieren gaat kunnen ze dat helemaal niet. Dan schuiven ze alle verantwoordelijkheid af en moeten de dieren boeten. Dat maakt van mensen valse krengen, zoals de Roemenen dat illustreren in hun omgang met zwerfhonden.
iones
Zeer actief

Jion schreef:
Het scheelt een hoop als je mensen ook gewoon als dieren beschouwt.
Mensen zijn inderdaad ook dieren. Maar toch onberekenbaarder.
Maar ik kan er wel mee omgaan hoor. Ze stellen mij niet snel teleur. Je moet je verwachtingen bijstellen, ervanuit gaan dat je zelf wellicht (onbedoeld) ook teleurstelt. De mensen om mij heen zijn prima in orde. Maar ja, ik heb ze ook zelf uitgekozen.
iones
Zeer actief

Jion schreef:
iones schreef:De mensen om mij heen zijn prima in orde. Maar ja, ik heb ze ook zelf uitgekozen.
En voor het broodnodige vleugje onberekenbaarheid dat je dagelijks doet beseffen hoe fijn die zelf uitgekozen mensen zijn, hebben we het HF. :F:
Je slaat de spijker op z'n kop! :D
Fizgig
Zeer actief

iones schreef:
Fizgig schreef:Zijn er bijvoorbeeld ziektes waar honden onvruchtbaar van kunnen worden? Ze zouden ook op een dag kunnen bedenken dat dat wel handig zou zijn en zo'n virus fabriceren. Kijk, dan krijgen we er natuurlijk wel rechtstreeks mee te maken.
Heb jij dat laatste boek van Dan Brown gelezen? Ik vond dat een hele mooie oplossing.
Nee, vertel. O nu moet ik natuurlijk googlen, ga ik even doen. Maar ik denk altijd, kan dat nou ècht niet anders, en zo kom je best nog eens op goeie ideeën.

O en eigenlijk lijkt Wilders best op zo'n Roemeens zwervertje met die borstelkop van hem, hihihi, toch nog on topic!
Fizgig
Zeer actief

O da's veul te ingewikkeld voor mij, dat soort leesvoer, dan ben ik de draad na 2 bladzijdes kwijt, waarschijnlijk. Maar bedoel je 'Inferno'? Ik weet niet wat ik nu kan verwachten van die goeie oplossing, ahum, het klinkt niet erg gezellig iig. Dus nu weet ik nog niet wat je bedoelt.
iones
Zeer actief

Fizgig schreef:
Nee, vertel. O nu moet ik natuurlijk googlen, ga ik even doen. Maar ik denk altijd, kan dat nou ècht niet anders, en zo kom je best nog eens op goeie ideeën.

O en eigenlijk lijkt Wilders best op zo'n Roemeens zwervertje met die borstelkop van hem, hihihi, toch nog on topic!
Natuurlijk ga ik je dat niet vertellen. Dat zou voor jou een hoop verpesten als je het boek zou willen lezen. Ik vond het een heel mooi en spannend boek.
Normaal gesproken zijn de slechteriken in zijn boeken door en door verdorven. In dit boek valt dat nog te bezien, dat is het enige dat ik kwijt wil.

Oh, ik zie dat Tara alles al verraden heeft. Dan is het de moeite ook niet meer om te lezen.

Overigens Tara, wat beoogde jij eigenlijk in jouw reactie naar mij? Was dit sarcastisch en ook bedoeld naar mij? En zo ja, waarom?
barkbark
nieuw lid
Mijn ras(sen): Geen.

Ongelezen bericht door barkbark »

Ik heb niet alle reacties gelezen, want ik ben halverwege afgehaakt, omdat ik ze nogal ongepast vind op een forum voor hondenliefhebbers.

In meer dan de helft van de lidstaten van de Europese Unie kent men een probleem met een surplus aan loslopende honden. Dit probleem is door de inwoners zelf gecreëerd en wordt zowel door de inwoners als door de politiek in stand gehouden. Het afmaken van de honden is symptoombestrijding. De verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf. Zwerfhonden kunnen alleen bestaan in de nabijheid van mensen. In Roemenië worden al tientallen jaren honden op afschuwelijke wijzen afgemaakt na een incident. In 2006 heeft de burgemeester van Boekarest (nu president van Roemenië) in 3 jaar tijd 100.000 honden afgeslacht, dat kostte 5 miljoen Euro. Nu zijn we 4 jaar verder en zijn er zelfs meer honden dan in 2006. Het doden en of verwijderen van loslopende honden is geen oplossing en is bovendien duurder. Het (verplicht) castreren en steriliseren in combinatie met educatie- en voorlichtingscampagnes is de oplossing. Dat is geen verzinsel, maar wetenschappelijk aangetoond en het advies van de O.I.E. en de W.H.O.

Ik vind het bijzonder teleurstellend, dat op een hondenforum opgeroepen wordt tot het afslachten van honden.
iones
Zeer actief

barkbark schreef:Ik heb niet alle reacties gelezen, want ik ben halverwege afgehaakt, omdat ik ze nogal ongepast vind op een forum voor hondenliefhebbers.

In meer dan de helft van de lidstaten van de Europese Unie kent men een probleem met een surplus aan loslopende honden. Dit probleem is door de inwoners zelf gecreëerd en wordt zowel door de inwoners als door de politiek in stand gehouden. Het afmaken van de honden is symptoombestrijding. De verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf. Zwerfhonden kunnen alleen bestaan in de nabijheid van mensen. In Roemenië worden al tientallen jaren honden op afschuwelijke wijzen afgemaakt na een incident. In 2006 heeft de burgemeester van Boekarest (nu president van Roemenië) in 3 jaar tijd 100.000 honden afgeslacht, dat kostte 5 miljoen Euro. Nu zijn we 4 jaar verder en zijn er zelfs meer honden dan in 2006. Het doden en of verwijderen van loslopende honden is geen oplossing en is bovendien duurder. Het (verplicht) castreren en steriliseren in combinatie met educatie- en voorlichtingscampagnes is de oplossing. Dat is geen verzinsel, maar wetenschappelijk aangetoond en het advies van de O.I.E. en de W.H.O.

Ik vind het bijzonder teleurstellend, dat op een hondenforum opgeroepen wordt tot het afslachten van honden.
Ja maar zo vind je hier wel vaker hondhatelijke reacties. De liefde voor honden zit voor veel mensen niet zo heel diep hoor.

En je hebt verder gelijk. Misschien geilen die mensen in Roemenië wel op afslachten van honden en willen ze dat in stand houden. Wie weet. Het is behoorlijk ziekelijk. Want argumenten tegen afslachten en argumenten voor een betere oplossing zijn steekhoudend en wordt desondanks niets mee gedaan. Men houdt vast aan het sadisme.
En daarom vind ik dat de mensheid neigt naar het slechte.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

iones schreef:Misschien geilen die mensen in Roemenië wel op afslachten van honden en willen ze dat in stand houden. Wie weet. Het is behoorlijk ziekelijk. Want argumenten tegen afslachten en argumenten voor een betere oplossing zijn steekhoudend en wordt desondanks niets mee gedaan. Men houdt vast aan het sadisme.
En daarom vind ik dat de mensheid neigt naar het slechte.
Dat denk ik niet dat dat de hoofdreden is ,geld zal dat eerder zijn :ugh:

De hondenvangersmaffia

RoemeniëHet lijkt simpel. Er zijn teveel straathonden in Roemenië. De hondenliefhebbers willen de honden redden en sterilisatieprojecten uitvoeren. De hondenhaters vinden het prima als de honden massaal worden afgemaakt. Geld is niet het probleem, de (lokale) overheid stelt een budget beschikbaar om het probleem van de straathonden op te lossen.Maar er blijkt een lachende derde te zijn, een die er bij gebaat is dat het probleem nooit zal worden opgelost. De hele industrie van hondenvangers in Roemenië.

Vanaf 2001 hebben de hondenvangers duizenden en duizenden honden gedood en zijn er ruimhartige budgetten vrijgemaakt. De algehele schatting voor Roemenië is dat er tussen de 25 en 40 miljoen euro is uitgegeven aan de straathondenproblematiek (deze schatting was gedaan voor de 8 jaar tussen 2001 en 2008). Je zou toch verwachten dat zoveel geld na een aantal jaar zijn vruchten zou hebben afgeworpen, maar het tegendeel is waar. We kijken naar een aantal steden en hoe er met het geld is gesjoemeld.

In de stad Brasov is 2 miljoen euro uitgegeven in 8 jaar. Als er wat dieper wordt ingegaan op de verdeling van dit budget, dan valt op dat het geld aan alle kanten weglekt. Bijvoorbeeld aan idiote hoeveelheden benzine, net zulke idiote hoeveelheden verdovingsmiddelen, er moest maandelijks voor een vervallen varkensboerderij betaald worden en uiteraard reed de baas van de hondenvangers in een mooie jeep. Er zullen velen baat bij hebben dat er geld verdwijnt in allerlei zakken, wat heel gebruikelijk is in Roemenië.

In 2001 had men berekend dat er 4000 straathonden waren in Brasov. Volgens opgave waren de hondenvangers er in geslaagd om in 8 jaar 20.000 honden te vangen. Maar niemand kon dit aantal van 20.000 controleren. Er werden wel formulieren ingevuld, maar het was eenvoudig om te sjoemelen met het aantal dieren dat gevangen werd, in het asiel werd gestopt, geëuthanaseerd werd, of geadopteerd. De geadopteerde honden (in ieder geval zijn er in Brasov 400 geadopteerd door een stichting) werden geteld als geëuthanaseerd, want het was in het belang van de cijfers om te doen voorkomen dat er zoveel mogelijk honden werden verdelgd.

Hondenvangers werken niet alleen in hun eigen stad, maar ook voor andere kleinere steden waar geen eigen hondenvangersbedrijf actief is. Honden vangen in de ene stad en weer loslaten in de andere stad is slechts één van de oplossingen om altijd van werk verzekerd te blijven. Het midden in de nacht de honden weer uit een asiel laten ontsnappen is een andere. Het systeem van de hondenvangers uitbetalen per gevangen hond werkt dit in de hand. De hondenvangers hadden ook speciaal oog voor honden die een eigenaar hadden, zelfs het stelen uit tuinen werd niet geschuwd. Want de wanhopige eigenaren moesten dan hun hond weer vrijkopen. Er werd zelfs op voorhand ‘beschermingsgeld’ betaald aan hondenvangers om te zorgen dat een hond niet verdween, dit was vooral in Boekarest de norm geworden.

Hondenvangers kozen vooral voor de makkelijkste weg en vingen veel puppies en kleine, vriendelijke honden. De meest agressieve honden lieten ze bij voorkeur lopen, er was juist baat bij dat er mensen zouden worden gebeten door deze honden, de publieke opinie was toch al zo gericht op de ‘terreur van die straathonden’ en hoe belangrijk dus de hondenvangers zijn. Elk hondenincident (een vrouw die ’s nachts over het hek van een privéterrein klom en door een groep honden werd doodgebeten) is koren op de molen van de media.

Hondenvangers hebben geen enkel belang bij sterilisatieprojecten, dat brengt natuurlijk hun baan in gevaar. Elke gesteriliseerde teef, herkenbaar aan een oormerkje, loopt daarom meer risico om opgepakt te worden. Heel frustrerend voor de dierenartsen die tegen de klippen op steriliseren. Ze troosten zich met de wetenschap dat de periode dat de teef nog gesteriliseerd op straat heeft gelopen in ieder geval geen nieuw ongewenst leven heeft kunnen produceren. De NGO’s die lokale sterilisatieprojecten uitvoeren treffen niet alleen de hondenvangers tegen zich, maar ook lokale bestuurders die door hebben hoe lucratief deze business is. Er werden bedrijven opgericht die in een grote regio honden gingen vangen en de burgemeesters gingen zelfs de hondenvangers quota opleggen om maar zoveel mogelijk geld te kunnen verdienen. In Roemenië werken deze bedrijven via het systeem van aanbesteding om een opdracht van de gemeente binnen te halen. Je kunt alleen aan een aanbesteding komen als je een lagere prijs biedt, corrupt bent of iemand kent binnen de gemeente. Voor NGO’s is het dus moeilijk om hun projecten gefinancierd en uitgevoerd te krijgen in de wereld van vriendjespolitiek. Wellicht help het om een beetje druk uit te oefenen door te laten zien dat je de aanbestedingen publiceert (en dan met name aandacht vanuit het buitenland). En soms heeft een NGO mazzel om een burgemeester te treffen die wel het nut van sterilisatieprojecten inziet. Een NGO zal de meeste kans van slagen hebben door met cijfers te laten zien dat het budget van de gemeente er baat bij heeft als er minder zwerfhonden zijn. Dat kost uiteindelijk minder.

Bron: Codrut Feher
iones
Zeer actief

Goed stukje Tineke.

En het illustreert ook maar weer hoe geld mensen slecht kan maken.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”