Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

barf, niet altijd even goed

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: barf, niet altijd even goed

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

TessaThomas schreef:
S@ndr@ schreef:je krijgt meer spierweefsel op vers, dat is me wel opgevallen en dat kan bij ED en HD net t verschil maken - een spier korset werkt vaak om de gewrichten te stabiliseren. Ik merk dat Gil iets minder zwaar en gespierd is op brok dan op vers
aan de andere kant ik gebruik voor mezelf ook wel glucosamine en chondrotoine, dus als hij t nodig zou hebbben dan krijgt ie dat gewoon , maar dan wel los niet in een brok
Serieus? Hoe zou dat komen?

Ik voer ook liever supplementen zelf bij ipv in een brok/kvv. Als je ze zelf voert kan je nog wisselen met de hoeveelheid (voor zover dat kan/mag)
vlees levert andere voedingsstoffen, op vlees woog hij 72 kilo,( en hij kreeg maar 750 gram per dag - dat er waterdun weer uitkwam) nu op brok weegt hij 63 kilo, dat scheelt volgens mij 9 kilo spier, maar dat is ook 9 kilo die zijn gewrichten niet belast, een hond kan ook zichzelf uit elkaar trekken.
als ik ga body builden zal ik veel eiwitten moeten toevoegen en koolhydraten schrappen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

S@ndr@ schreef:
TessaThomas schreef:
S@ndr@ schreef:je krijgt meer spierweefsel op vers, dat is me wel opgevallen en dat kan bij ED en HD net t verschil maken - een spier korset werkt vaak om de gewrichten te stabiliseren. Ik merk dat Gil iets minder zwaar en gespierd is op brok dan op vers
aan de andere kant ik gebruik voor mezelf ook wel glucosamine en chondrotoine, dus als hij t nodig zou hebbben dan krijgt ie dat gewoon , maar dan wel los niet in een brok
Serieus? Hoe zou dat komen?

Ik voer ook liever supplementen zelf bij ipv in een brok/kvv. Als je ze zelf voert kan je nog wisselen met de hoeveelheid (voor zover dat kan/mag)
lees levert andere voedingsstoffen, op vlees woog hij 72 kilo,( ebn hij kreeg maar 750 gram per dag - dat er waterdun weer uitkwam) nu op brok weegt hij 63 kilo, dat scheelt volgens mij 9 kilo spier, maar dat is ook 9 kilo die zijn gewrichten niet belast, een hond kan ook zichzelf uit elkaar trekken
Dat zeker. En dan is 63 kilo een mooier getal. Wel bizar, ik heb het wel eens vaker gehoord, maar dan dachten mensen het en hadden ze niet echt iets om te vergelijken.
S@ndr@
Zeer actief

TessaThomas schreef:
Dat zeker. En dan is 63 kilo een mooier getal. Wel bizar, ik heb het wel eens vaker gehoord, maar dan dachten mensen het en hadden ze niet echt iets om te vergelijken.
Hij was bijna niet lichter te krijgen op vers, en de slappe ontlasting aldoor en t spugen enz, hebben me overgehaald tot de brok.
En op brok in de tijd van 4 maanden dat gewicht eraf en nu is hij stabiel op gewicht. nooit meer spugen, geen diarree meer - geen stront meer ruimen in huis of gal, wat gespuugd is.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Pakdebal schreef:
malinois schreef: Ik hoef ook niemand te bekeren, wel hoop ik dat mensen na gaan denken over wat ze geven en niet blind maar voeren omdat de DA het zegt.
in barf zit geen extra spul , die nodig is om bot aan te maken , en stevige te maken ( glucosumine ) , dat zat wel speciaal in die brokken van de da .
stel dat ik die brokken niet had gebruikt , was hij misschien slechter gaan lopen met zijn artrose en HD .

ik vind het een raar idee, dat jullie dat dan afkraken , waar zij echt de moeite voor doen, om speciaal voor die honden speciale brokken te maken
en
dat is geen reclame stunt , ik neem gewoon het voordeel van de twijfel , als ik hem anders gevoerd zou hebben, zou hij slechter misschien gelopen hebben
Wat ben jij rampzalig, zeg. In BARF, de dik bevleesde karkassen, zit een en al glucosamine, chondroïtine, MSM en andere bindweefselversterkende stoffen...verder zijn er prachtige kruiden en algen die in een BARF dieet een aanvulling zijn voor het onderhouden van spieren, gewrichten, bindweefsel, vacht etc. Hoe kom je er toch bij dat dit niet in BARF zit en waar heb je die info vandaan? Waarom zou ik brokken moeten gaan voeren als er zoveel mogelijkheden zijn tot gezondere ondersteuning, al dan niet aangevuld uit supplement. Vaak werken deze toevoegingen beter dan een geprepareerde brok. Even ongeacht dat ik de inhoud van zo'n brok niet zo geweldig gezond vind voor mijn dieren.
wolfslook
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door wolfslook »

mijn hond krijgt brokken, barf en van de tafel

mijn ervaring is met kvv dat er veel vet in zit, meestal is het vermalen en weet je niet wat er allenmaal onder zit
de barf die ik geef is van vers vlees of in zakken stukjes vlees en dat in meerdere smaken

van de tafel schijnt beter te zijn dan de kant en klare brok als men niet het eten te zeer kruid
want dat is weer slecht

brokken zijn er voor het gemak gekomen, vroeger leefde veel honden op restjes

gewoon kijken wat jou en je dier het beste ligt
en als de hond wat heeft kun je nog altijd de raad/medicijn/brok van een dierenarts opvolgen
maar vooral je eigen gezonde verstand ook nog gebruiken want het is big business ook bij de dierenarts...
TessaThomas
Zeer actief

Maar wolfslook, geef je dan alleen vlees? Omdat je zegt vers vlees of zakken stukjes vlees?
wolfslook
Actief

Pakdebal schreef:
malinois schreef: Ik hoef ook niemand te bekeren, wel hoop ik dat mensen na gaan denken over wat ze geven en niet blind maar voeren omdat de DA het zegt.
in barf zit geen extra spul , die nodig is om bot aan te maken , en stevige te maken ( glucosumine ) , dat zat wel speciaal in die brokken van de da .
stel dat ik die brokken niet had gebruikt , was hij misschien slechter gaan lopen met zijn artrose en HD .

ik vind het een raar idee, dat jullie dat dan afkraken , waar zij echt de moeite voor doen, om speciaal voor die honden speciale brokken te maken
en
dat is geen reclame stunt , ik neem gewoon het voordeel van de twijfel , als ik hem anders gevoerd zou hebben, zou hij slechter misschien gelopen hebben
bot wordt van glucosumine niet aangemaakt, het houd het kraakbeen soepel,
een soepelere pijnlozere beweging, de smering zeg maar
het wil zelfs niet zeggen dat het helpt
beweging help wel, al kan het in het begin van een wandeling strammer gaan
S@ndr@
Zeer actief

wolfslook schreef:mijn hond krijgt brokken, barf en van de tafel

mijn ervaring is met kvv dat er veel vet in zit, meestal is het vermalen en weet je niet wat er allenmaal onder zit
de barf die ik geef is van vers vlees of in zakken stukjes vlees en dat in meerdere smaken

van de tafel schijnt beter te zijn dan de kant en klare brok als men niet het eten te zeer kruid
want dat is weer slecht

en als de hond wat heeft kun je nog altijd de raad/medicijn/brok van een dierenarts opvolgen
maar vooral je eigen gezonde verstand ook nog gebruiken want het is big business ook bij de dierenarts...
de ene brok is de ander niet, en niet iedere brok hoeft je bij de dierenarts te halen,
t meeste komt gewoon uit de( on-line )winkel- daar heeft de hele dierenarts niets mee nodig
wolfslook
Actief

S@ndr@ schreef:
wolfslook schreef:mijn hond krijgt brokken, barf en van de tafel

want dat is weer slecht

de ene brok is de ander niet, en niet iedere brok hoeft je bij de dierenarts te halen,
t meeste komt gewoon uit de( on-line )winkel- daar heeft de hele dierenarts niets mee nodig
klopt maar ze zijn er voor het gemakt van gekomen, zoals zoveel op vandaag voor het gemak komt
maar niet altijd beter is, wel handiger....
bij brokken heb je hele ruime keuze, de duurdere zitten meestal wat meer/betere producten in verwerkt dan de goedkopere wat vaak vulling ipv voeding is
belangrijk is naar de as waarde te kijken en eiwitten gehalte en zo
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Kan er aub onderscheid gemaakt worde tussen kvv en rauw voeding? Dank u.

En Sandra.. als je het over fanatiekelingen hebt die hun eigen mening door willen drukken, ben jij toch wel een ERG aanwezige :schrik:
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Goldendelicious schreef:
Pakdebal schreef:

en
Wat ben jij rampzalig, zeg. In BARF, de dik bevleesde karkassen, zit een en al glucosamine, chondroïtine, MSM en andere bindweefselversterkende stoffen...verder zijn er prachtige kruiden en algen die in een BARF dieet een aanvulling zijn voor het onderhouden van spieren, gewrichten, bindweefsel, vacht etc. Hoe kom je er toch bij dat dit niet in BARF zit en waar heb je die info vandaan? Waarom zou ik brokken moeten gaan voeren als er zoveel mogelijkheden zijn tot gezondere ondersteuning, al dan niet aangevuld uit supplement. Vaak werken deze toevoegingen beter dan een geprepareerde brok. Even ongeacht dat ik de inhoud van zo'n brok niet zo geweldig gezond vind voor mijn dieren.
Die brokken zijn speciaal gemaakt he, dat mag je niet afkraken :LOL:
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

rose schreef:
Goldendelicious schreef:
Pakdebal schreef:

en
En mét glucosumine :D
Afbeelding
wolfslook
Actief

TessaThomas schreef:Maar wolfslook, geef je dan alleen vlees? Omdat je zegt vers vlees of zakken stukjes vlees?
nee hoor ik doe daar zelf groenten en vulling bij (aardappels of rijst of zo)
ik heb een grote hond, dus enkel vlees is een beetje over de top
TessaThomas
Zeer actief

Ja, maar zonder bot en orgaan heeft het niks met barf te maken. Daar doelde ik op, zonder bot en orgaan is het gewoon vlees wat je geeft. Dat bedoelde ik in mijn 1e reactie dus, sommige mensen voeren hun hond onder noemer barf, terwijl ze dus niet het barf principe volgen.
wolfslook
Actief

ze krijgt ook bot en orgaan vlees hoor enkel met maten
omdat orgaanvlees ze aan de diarree komen en van te veel bot niet goed kunnen poepen en wit is
TessaThomas
Zeer actief

wolfslook schreef:ze krijgt ook bot en orgaan vlees hoor enkel met maten
omdat orgaanvlees ze aan de diarree komen en van te veel bot niet goed kunnen poepen en wit is
Vandaar dat ik dus vroeg of ze alleen vlees kreeg, had beter spiervlees kunnen vragen. ;) Ik heb dus niks gezegd!

Maar er zijn dus mensen die volgens zichzelf 'barf' voeren en alleen kipfilet geven bij wijze van spreken. Dat ze daar tekorten van oplopen is niet gek.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Volgens mij komt deze informatie van een laboratorium, dit lab biedt een Barf-profiel bloedonderzoek aan en de resultaten uit de OP komen uit hun testresultaten van de afgelopen tijd (hoeveel en hoelang weet ik niet uit mijn hoofd, ik meen iets van 200 honden).
Het enige wat de dierenarts zegt is dat als je BARF wil geven, dat je dan dient te informeren zodat je het goed doet, niet meer en niet minder. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier het daarmee oneens is. En tja, niet iedereen die claimt te barfen, doet dat even zorgvuldig, dat het dan geen barf dient te heten, is een ander verhaal.
wolfslook
Actief

dan ben je inderdaad fout bezig en heb je dus echt niet na gekeken wat goed is oor je hond
ik heb een oppas hond en wat die krijgt heeft helemaal niets meer te maken met honden voeding
is een tatra (grote witte poolse hond)
krijgt s'morgens een klein bakje met brokken
s'middags 4 a 5 met goede boter besmeerde boterhammen met kaas of boterhamvlees wat over is
en s'avonds 3 a 4 sneeen met vlees wat van de middag over is
tussendoor (laatste tijd minder) snoepgoed (wel voor hond...)
ik hoef er niet bij te vermelden zeker dat het arme beest vele male te dik is en absoluut niet wel in der vel...
rose
Zeer actief

labje schreef:
rose schreef:
En mét glucosumine :D

Pestkop :LOL:
S@ndr@
Zeer actief

Marion. schreef:Kan er aub onderscheid gemaakt worde tussen kvv en rauw voeding? Dank u.

En Sandra.. als je het over fanatiekelingen hebt die hun eigen mening door willen drukken, ben jij toch wel een ERG aanwezige :schrik:
gelukkig kom jij alleen maar uit de hoek als je een flinke klap kan uitdelen :ok:
zoals gewoonlijk en maar wijzen wat anderen niet goed zouden doen :Q:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

gina met haar arthrose, verrotte rug en zware hd deed het uitstekend op zelf samengestelde voeding ;)
ze is toch bijna 12 geworden en heeft tot het einde toe -wel gemeten naar haar leeftijd- behoorlijk kunnen lopen.

ook mijn honden deden het goed op brok en beter op zelf samengesteld, dus zo raar is dat niet hoor.
als ze het er niet goed op hadden gedaan had ik ze zo weer teruggezet op brok trouwens, maar dat was niet nodig.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Goldendelicious

Marion. schreef:Kan er aub onderscheid gemaakt worde tussen kvv en rauw voeding? Dank u.

Ik ben niet fanatiek. Dat is wat jij wilt zien.
Een goede onderbouwing wil ik met betrekking tot het onderwerp van dit topic. Niets meer en niets minder. :wink:
Goldendelicious

S@ndr@ schreef:

gelukkig kom jij alleen maar uit de hoek als je een flinke klap kan uitdelen :ok:
zoals gewoonlijk en maar wijzen wat anderen niet goed zouden doen :Q:
Ik word daar niet warm of koud van, zoals bekend.
Voeding is 1 van mijn leergebieden geworden en ik ben in die zin niet overtuigd van de 'waarde' van fabrieksmatige verhitte voeding. Zowel niet voor mensen als voor honden.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Hier deden ze het prima op brokken, maar Shendor ging steeds slechter eten, dus kvv gaan proberen en met succes.
De dames hier krijgen ook kvv, Jade en Bleza kregen het al voordat ze hier kwamen, en Pippi ook regelmatig.
Mocht een van hen het niet goed doen op kvv dan krijgt ze gewoon brokken.
Shendor heeft ook nog een tijdje de Cardiac gehad van RC, maar zijn vacht werd dof, ontlasting was veel meer en veel zachter, en hij zat minder lekker in zijn vel.
Dus gewoon weer overgestapt naar kvv.

Ik ben niet perse pro of anti kvv of brok, maar vind het onzin om mijn honden vol te stoppen met allerlei zooi zoals granen, rijst etc. en niet te vergeten zout, terwijl ze dat helemaal niet nodig hebben.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

malinois schreef:
Pakdebal schreef:.
ik keek even naar de site van de dierenarts , en daar stond dit op , wel goed om te weten :

Honden en BARF
Wij merken dat het voeren van BARF (Bones And Raw Food) steeds populairder wordt onder hondeneigenaren (en soms ook katteneigenaren).
Dit vanwege de veel genoemde positieve effecten op de ontlasting en de vacht. BARF is echter iets wat je niet zomaar kunt toepassen.
Het is belangrijk om de voeding zó samen te stellen dat uw hond een complete voeding krijgt (net zoals bij de brokken door de fabrikant is gedaan).
Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat vele BARF diëten geen complete voeding vormen.

Bij BARF voeding blijkt ongeveer 1 op de 10 honden een te laag calcium in het bloed te zijn
. Bij 1 op de 5 honden zou er een te laag fosfaat in het bloed zijn.
Bij meer dan de helft van de honden werd een te laag vitamine A en regelmatig een afwijking in het vitamine D gehalte gevonden.

Wij, als praktijk, zijn niet tegen het voeren van BARF, maar laat u van tevoren goed informeren zodat u aan uw hond een complete voeding aanbiedt.
Tevens moet u opletten met (kleine) kinderen en andere personen met een verzwakt immuunsysteem.
Aangezien BARF rauw is bevat het meer bacteriën en kan dus schadelijk zijn voor sommige personen in de omgeving.

bron
http://www.dierenkliniekthorbeckelaan.n ... en-en-barf
Maar wat is nu jouw mening hierover dan?
Ik herhaal het maar even misschien heb je er overheen gelezen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rose
Zeer actief

zal mij benieuwen of er antwoord komt, ben bang van niet :F:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

PdB leest zoals gewoonlijk weer selectief en trekt op basis daarvan haar conclusies. Net zoals de dierenarts van haar die dit soort ongenuanceerde berichten op zijn website zet. Wat dat betreft passen ze goed bijelkaar.

Zeg Pak, ben je al met je logeerhond naar de dierenarts gegaan of onthou je die hond nog steeds de medische zorg die hij nodig heeft?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Goldendelicious schreef:

Ik ben niet fanatiek. Dat is wat jij wilt zien.
Een goede onderbouwing wil ik met betrekking tot het onderwerp van dit topic. Niets meer en niets minder. :wink:
Haha, ik had het over sandra met de apestaartjes. Die erg fanatiek pro-brok is :wink:
Goldendelicious

Gut, mijn excuus dan maar dat ik me aangesproken voelde door jouw opmerking. :piew:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”