Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is goedkoop voer slecht voer? Voedingadvies voor OEB?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Goldendelicious

Re: Is goedkoop voer slecht voer? Voedingadvies voor OEB?

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Inge O schreef:
Goldendelicious schreef:
Inge O schreef:
Goldendelicious schreef: En wat dat betreft, zijn ze 'kerngezond'. Helaas heb ik 1 hond met vaccinosis die nooit 'gezond' zal worden, maar ik wil niet weten hoe zijn status zou zijn geweest als hij nog brok zou krijgen.
ja, haha, zo ken ik er ook nog wel een paar : als een brokkenhond problemen krijgt ligt het natuurlijk aan de brok maar bij een vers-hond ligt het uiteraard aan iets anders.
Dat schrijf ik niet. :neenee:
nog zo'n dooddoener, zeggen dat je 'iets niet schrijft'.
JIJ schrijft dit......ik niet. Graag even bij de feiten blijven. Als je dat nog lukt vandaag...
Ik ben best bereid het een en ander te verduidelijken als je daarin oprecht geïnteresseerd zou zijn. Maar dat ben jij nu eenmaal niet, dus neem ik die moeite niet.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

S@ndr@ schreef: als t kan geef ik honden alles, en brok en vers en barf en blik(jes) en tafel restjes enz. enz. t leven moet gevierd worden en er is meer dan 1 soort honden voer. ik ben voor nuchter nadenken ook over voeding
Het zal je dan wel verbazen maar zo voer ik mijn honden ook. Inderdaad ook onder het mom van "het leven moet gevierd worden".

Maar ik ben geen voorstander van eenzijdig voeren. Dat is voor mensen ook niet goed, en voor honden heus niet beter of minder goed.
S@ndr@ schreef:diarree was toen ontgiften, en hij moet er nog aan wennen, een probeer eens paard, struisvogel, hert, eend, of skippy :roll: , niemand die er aan dacht dat een hond gewoon allergisch kon zijn voor dierlijk eiwit, want vers wat t halleluja en antwoord op alles, van allergie tot kanker :Q:
Ik heb heel veel geleerd toen, ( zeker ook een meer vol gehuild en me machteloos gevoeld) maar zeker ook tegen de richting in te roeien als dat nodig is in mijn opinie.
Er speelt meer mee hoor. Natuurlijk kan het om een allergie gaan. De meeste allergieën ontstaan door granen overigens. Ik heb een Tibetaanse spaniel in de opvang gehad. 1 jaar oud, was ter euthanasie aangeboden bij mijn dierenarts maar die weigerde, vond de hond te vitaal. Ja, ze was mager, maar ze was ook monter. Alleen af en toe kwam er vanalles van voren en van achteren uit en die eigenaar had geen zin meer om dat op te ruimen en ook niet om uit te zoeken wat er aan de hand was. Mijn dierenarts nam de hond over, dan was hij er van af. De hond kwam bij mij en kreeg of rijst met kip, of cat sensitive en dat bleef er in. Later is e geadopteerd door een stel uit Amsterdam en die gingen er mee naar een homeopaat. Die constateerde een allergie en ze hebben de voeding aangepast. Probleem opgelost. Maar ja. Vind maar eens een goede homeopaat die dat achterhaalt he....

Maar de ph in een hondenmaag is niet meer op orde door al die brokken en die moet zich opnieuw aanpassen als de hond ineens op vers en rauw vlees over moet. Soms moet je het dan even een beetje koken en geleidelijk opbouwen. Zo maar even op vers vlees overgaan dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Het is zó anders.
Laatst gewijzigd door iones op 29 dec 2013 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ben met je eens dat je op die mainer minder risico loopt op tekorten of iets dergelijks dan met 1 soort voeding/voer
iones
Zeer actief

Ook met alleen vers vlees ben ik bang voor tekorten.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
S@ndr@
Zeer actief

ik zou ook nooit meer proberen allen brok, of alleen vers te geven, een ja soms eten mijn honden ook een patatje, of een stukje frikandel,
dood ga je toch eens, en dan kun je maar beter goed geleefd hebben :wink:
maar t grootste deel is gewoon honden voer :wink: dat dan weer wel
iones
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ik zou ook nooit meer proberen allen brok, of alleen vers te geven, een ja soms eten mijn honden ook een patatje, of een stukje frikandel,
dood ga je toch eens, en dan kun je maar beter goed geleefd hebben :wink:
maar t grootste deel is gewoon honden voer :wink: dat dan weer wel
Ja sommige mensen zijn daar heel hysterisch mee. Die vinden je niet verantwoordelijk als je een hond zoiets geeft. En dan zeg ik "eet jij dan zelf altijd zo gezond en bewust?" Nee dus. MAar die hond kan niet kiezen en zij wel en dat vinden ze dan een argument. Ik vind dat kul.

Want honden zijn net als mensen in dit opzicht: bourgondisch ingesteld: genieten van lekkere hapjes. En voor hen geldt ook vaak: dat wat gezond is, is niet half zo lekker als wat ongezond is.

Hoe meer calorieën en ongezond, hoe lekkerder.

En voor een keertje moet dat kunnen. Daar ga je niet dood aan.
Mijn honden krijgen sommige dingen echter niet: chips en chocola. Maar frietjes vinden zij ook heel lekker.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ben de brok vs vers discussies zo zat dat ik me er maar niet meer aan waag :schrik:
Ik vind dat iedereen gewoon moet doen wat hij wilt en waar de hond het goed op doet. De mijne eten nu kvv maar ik ben ook niet te beroerd eens brokken te geven of zelfs blikvoer als het zo uitkomt. Soms ben ik ergens op viste met de honden en is het zo gezellig dat ik wat langer wil blijven dan gepland, dan vreten ze maar wat er in de buurt voorradig is.
iones
Zeer actief

Ik denk wel dat die ph theorie klopt. Het is heus niet zo dat die ineens weer terugverandert omdat een hond naast vers vlees ook andere dingen krijgt.
S@ndr@
Zeer actief

ik denk dat t echt een dikke Nederlandse leugen is, in t buitenland vreten ze altijd al alles door elkaar, vers brok en soms tijden dit en dan weer dat, gaat prima.
Ik bunker ook rijst met vlees ( of aardappelen, vlees groente) en val ook niet om, terwijl de PH voor ons ook zou moeten gelden dan, t verteerd allemaal prima, denk dat een lijf heel wat aan kan, en van honden zeker die zijn zo succesvol omdat ze heel lang op afval kunnen overleven
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik denk dat de pH niet zo allesoverheersend belangrijk is als wel eens beweerd wordt :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
iones
Zeer actief

Nou, hondenmagen kunnen dingen verdragen die mensenmagen echt niet zouden kunnen verdragen. Bepaalde bacteriën waar wij heel ziek van zouden worden, daar worden honden niet zo snel ziek van. Dat heeft ook met de ph te maken.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

iones schreef:Nou, hondenmagen kunnen dingen verdragen die mensenmagen echt niet zouden kunnen verdragen. Bepaalde bacteriën waar wij heel ziek van zouden worden, daar worden honden niet zo snel ziek van. Dat heeft ook met de ph te maken.

Dan zouden die van mij wel heel vaak ziek moeten zijn, met van alles en nog wat in één bak.
S@ndr@
Zeer actief

nah, weet ik niet, ik denk dat een gezond mens, heel wat kan verdragen, aan bacteriën, er zijn er ook die je liever niet tegen komt als je toch al een griepje krijgt. en vergis je niet, wij vreten nog heel wat dingen rauw, aan vleeswaren en zo, verteerd prima. denk aan file americain of rookvlees, of heel wat gedroogde worsten, heel wat van die dingen zijn rauw, en we eten dat met brood of toostjes vaak en t verteerd gewoon prima
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

S@ndr@ schreef:
Rosita Compagner schreef:
S@ndr@ schreef: dat is natuurlijk dikke flauwe kul, Gil is afgespeend op vers, kreeg de eerste tijd van zijn leven ook vers, Ik heb alle soorten en maten geprobeerd en die had alleen maar diarree, die is pas normaal gaan ontlastten op brok en hij is niet de enige hond waar ik deze ervaring mee heb.
't Blijft bijzonder hoor
ja toch wel he, zeker omdat mensen die dezelfde ervaring hebben of hadden dat alleen zo ongeveer via pb durfde te delen, zeker in de tijd dat de versvlees beweging in gang kwam :19: heel vreemd dat mensen zo bang zijn iets te delen ook al is t waar
Ik ontwijk dit soort topics vaak als het weer een brok versus vers verhaal is geworden :wink: Maar ik durf het best te zeggen hoor: Mijn Diem heeft alleen op brok stevige drollen. En dan ook nog een brok met een hoog koolhydraat en laag eiwit gehalte.
En ik heb echt alles geprobeerd aan vers.
Nu moet ik wel zeggen dat zowel de 'verantwoorde' brokken zoals Orijen of taste of the wild maar ook royal canin hyopallergeen bij hem evenveel diarree opleverde als een uitsluitdieet op struisvogel :19: Enige verschil is dat hij op vers ook braakte naast diarree en op brok alleen diarree had.

Mies daarentegen krijgt van alles door elkaar en naast elkaar. (tafelrestjes, kvv, barfhapjes, blik en brok). Alleen rauw ei, te veel slecht blik en te veel kattenpoep levert gerommel en 1 keertje iets dunnere ontlasting op.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
iones schreef: Maar de ph in een hondenmaag is niet meer op orde door al die brokken en die moet zich opnieuw aanpassen als de hond ineens op vers en rauw vlees over moet. Soms moet je het dan even een beetje koken en geleidelijk opbouwen. Zo maar even op vers vlees overgaan dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Het is zó anders.
gek hoor, hier krijgen ze alles door elkaar, soms weken brok en plots een dag barf of kvv en dat gaat altijd prima - misschien toch iets niet helemaal goed aan die slechte-pH-theorie?
Idem hier, al jaren.
Als Kjerro bij mij komt, eet die ook gewoon rauw. Hij is er gek op. Als Runar naar mijn trainer gek, eet die brok.

Ds wordt er 10, eet al altijd vanalles door elkaar. Enige wat er weer uitkomt, is vergif :wink:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Gollum schreef:Ik ben de brok vs vers discussies zo zat dat ik me er maar niet meer aan waag :schrik:
Ik vind dat iedereen gewoon moet doen wat hij wilt en waar de hond het goed op doet. De mijne eten nu kvv maar ik ben ook niet te beroerd eens brokken te geven of zelfs blikvoer als het zo uitkomt. Soms ben ik ergens op viste met de honden en is het zo gezellig dat ik wat langer wil blijven dan gepland, dan vreten ze maar wat er in de buurt voorradig is.
Tuurlijk, iedereen moet doen wat hij wil maar veronderstellen dat goedkope brokken iets waardevols voor de stofwisseling van de hond betekenen zou zomaar argeloze types kunnen beïnvloeden :hmmm:
Honden- & kattenbrokken, revenuen van humane productieketens als Unilever, door elkaar gemikt, doodgekookt & voorzien van een sticker voor hond, of als het meer vlees bevat, kat. Iets anders kan ik er echt niet bij bedenken...
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Daaaar is ze weeeeeerrrrr :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
iones
Zeer actief

Inge O schreef:
maar jij beweert dat ze door die 'slecht geworden pH' moeite zouden hebben met plotse overschakeling op vers en dat hebben ze dus niet.
Volgens mij hebben honden daar vaak wel problemen mee. En dan zegt men dat het verse voer niet deugt. Maar dat is het dus niet.
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
iones schreef:Ik denk wel dat die ph theorie klopt. Het is heus niet zo dat die ineens weer terugverandert omdat een hond naast vers vlees ook andere dingen krijgt.
maar jij beweert dat ze door die 'slecht geworden pH' moeite zouden hebben met plotse overschakeling op vers en dat hebben ze dus niet.
Hij word niet slecht, bij bepaald voedsel is een basischere graad nodig om te verteren en bij ander voedsel is een zuurdere graad nodig. Maar dat weet je toch wel denk ik? :schrik:
Hoe lang dat nou precies duurt weet ik niet, ik denk dat het o.a. te maken heeft met de tijd die het duurt voordat het voedsel de maag kan verlaten. Gollum deed er een langere tijd over om grote stukken voedsel te verteren en kreeg ook minder snel honger op grotere stukken prooi. Gemalen vlees en botten gaan veel sneller door het spijsverteringssysteem en ze krijgt ook sneller honger.
S@ndr@
Zeer actief

grote stukken voedsel, ik mag hopen wel goed gekauwd( voor de puriteinen in stukken gescheurd) , zullen langer duren voor t maagsap inwerkt tot in de kern
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

fes/lou schreef:Daaaar is ze weeeeeerrrrr :D
:cheer:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef:
Inge O schreef:
iones schreef:Ik denk wel dat die ph theorie klopt. Het is heus niet zo dat die ineens weer terugverandert omdat een hond naast vers vlees ook andere dingen krijgt.
Hij word niet slecht, bij bepaald voedsel is een basischere graad nodig om te verteren en bij ander voedsel is een zuurdere graad nodig. Maar dat weet je toch wel denk ik? :schrik:
ja, ik weet dat maar volgens iones beinvloedt brok de maag zodanig dat die aanpassing blijkbaar niet meer zomaar zou kunnen.
Badu schreef:Tuurlijk, iedereen moet doen wat hij wil maar veronderstellen dat goedkope brokken iets waardevols voor de stofwisseling van de hond betekenen zou
wat een superhonden heb ik toch, die doen het dus al jaren erg goed op ......niets :U: :8): .
Ja dat geloof ik dan weer niet, als de hond gezond is tenminste. Dan zou het toch niet lang moeten duren voordat het maagsap zich aan heeft gepast. En ik vind het ook een vreemd verhaal dat je brok er uit zou moeten fokken. Maar misschien heb ik daarvoor weer te weinig verstand van zaken :mrgreen:
S@ndr@ schreef:grote stukken voedsel, ik mag hopen wel goed gekauwd( voor de puriteinen in stukken gescheurd) , zullen langer duren voor t maagsap inwerkt tot in de kern
Kraken/ scheuren veroorzaakt grotere stukken dan gemalen voedsel. Wij mensen kauwen ook echt (met ander soort kiezen) en kunnen voedsel echt tot pulp vermalen in onze mond. Ons speeksel is ook nodig bij onze spijsvertering. Bij honden zitten er geen enzymen in het speeksel wat de vertering beïnvloed, die zitten in de maagsappen. Die dus over het algemeen zuurder is dan die van mensen. Behalve als dat niet nodig is dan. Bij kvv en brokken lijkt me dat er een lagere zuurgraad nodig is (en kortere tijd) om te verteren dan bij grotere stukken vlees en bot.
S@ndr@
Zeer actief

gebakken lucht, , nou dat is best knap ja :lol1:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik merkte in het begin wel dat vers minder goed verteerd werd bij Tessa. Geen diarree oid en ook niet 'ontgiften', maar gewoon onverteerde stukjes in de stront. :D Dat verdween later, dus iets wennen? Ja, Tessa wel.

Maar het is toch bij alles zo: omdat 10 honden het er goed op doen, betekent het niet dat de volgende het er ook goed op doet.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Gezeik iedere keer over dat voer.
Ik ben niet tegen brokken, voer ze alleen het liefst zo min mogelijk. Maar ik ben veel weg met de honden en dan is het weleens makkelijker om wat brok mee te nemen. Hooguit een maaktijd of 3 in de maand bestaat uit brok. Af en toe krijgen ze blik, vinden ze heerlijk. Maar voornamelijk kvv en barf. En ze hebben zelden problemen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Dat PH-geneuzel vind ik zo'n overtrokken onzin.
Mijn bammetje vraagt een andere ph-waarde om te verteren dan mijn biefstuk die rare gebakken is. En toch vind ik een wit bammetje met kogelbiefstuk en wijnsaus erg lekker en het verteerd goed.

Om de botjes van een konijn te verteren zal een hond ook andere ph-waardes nodig hebben dan voor het vlees :19: .
Gek genoeg gaat dat in beide gevallen heel vaak gewoon goed :tongue: .

Daarnaast bestaan er gewoon heel individuele verschillen. Sommigen (mensen en honden) verdragen bepaalde voedingsbestanddelen niet goed, daar hou je dan rekening mee.
Als dat inhoudt dat je de ene hond vers geeft en de andere brok, dan is dat dan zo :pffff: .

Neemt niet weg dat ik vers prefereer voor mijn honden :wink: .
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 29 dec 2013 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

TessaThomas schreef:Ik merkte in het begin wel dat vers minder goed verteerd werd bij Tessa. Geen diarree oid en ook niet 'ontgiften', maar gewoon onverteerde stukjes in de stront. :D Dat verdween later, dus iets wennen? Ja, Tessa wel.

Maar het is toch bij alles zo: omdat 10 honden het er goed op doen, betekent het niet dat de volgende het er ook goed op doet.
Maar dat is toch niet vreemd? Ik zie het onmiddellijk aan mijn eigen ontlasting als ik iets gegeten heb dat ik al geruime tijd niet gehad heb. Als het niet aan de kleur is, dan wel aan onverteerde stukjes. Je wil niet weten hoe het is als het aspergeseizoen aangebroken is :mrgreen: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Geen idee of goedkoop voer ook per definitie slecht voer moet zijn. Duur(der) voer hoeft overigens niet persé goed voer te zijn.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik zou het allerliefste vers geven, maar mijn hond krijgt daar gewoon buikpijn en enorme diarree van en gaat overgeven. Kan ik wel heel veel verschillende soorten vers blijven proberen tot dat het goed gaat, maar dat heb ik er niet voor over. Ik wil dat mijn hond zich goed voelt en dat doet hij niet op vers.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik ben volgens velen ook een hele slechte baas voor m'n honden.
Die staan al jaren op de Kenner (persbrok) van de Welkoop en ze doen het uitstekend.
Bronco glanst als een spiegeltje, dat zie je niet vaak bij een blauwe Staff.

Sinds een half jaartje gooi ik ook af en toe (zo'n 1x in de week) kvv in hun voerbak, ook dat geeft geen enkel probleem.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”