Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Klein hondje behandelen als grote hond.
Moderator: moderatorteam
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Klein hondje behandelen als grote hond.
Een grote, beetje waakse hond er bij nemen.
Heb ik ook. Drie kleine honden en een grote hond en het verschil sinds die grote hond er bij is, is heel groot. Mensen letten zelf meer op voordat ze hun hond naar ons laten gaan en hij verdedigd ook alle drie. Veel beter als dat ik dat zelf zou kunnen.

- Jackira
- Zeer actief
Een grote, beetje waakse hond er bij nemen.
Heb ik ook. Drie kleine honden en een grote hond en het verschil sinds die grote hond er bij is, is heel groot. Mensen letten zelf meer op voordat ze hun hond naar ons laten gaan en hij verdedigd ook alle drie. Veel beter als dat ik dat zelf zou kunnen.

- Tineke
- Zeer actief
Of een kleine hond in een grote verpakking een Micron dusRi@ schreef:Een grote, beetje waakse hond er bij nemen.Heb ik ook. Drie kleine honden en een grote hond en het verschil sinds die grote hond er bij is, is heel groot. Mensen letten zelf meer op voordat ze hun hond naar ons laten gaan en hij verdedigd ook alle drie. Veel beter als dat ik dat zelf zou kunnen.

Micron heeft nooit last met andere honden maar weet ook feilloos welke hij moet mijden.
Ik hem heb toen hij heel jong was weleens op moeten tillen voor een Drent die hem wilde mollen maar verder heeft hij zelden tot nooit last van andere honden ,ook als hij alleen is.
Maar als je het niet vertrouwt zou ik ook gewoon optillen hoor Marc ,ook wild spelen en met de poten op Bas slaan lijkt me niet prettig voor haar als het een grote hond betreft.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel , Duitse staande x stabij en een raad wat ik ben ras
Dat doe ik ook loer wat afalm@ schreef:Ik ben eerder bang dat mijn teckeltje door een roofvogel wordt meegenomen (ik speur heel paranoïde tijdens het wandelen de lucht af) dan dat ik bang ben voor andere grote honden. Als ik alleen met hem wandel zou ik eerder een andere hond boos wegsturen dan dat ik hem op zou tillen. Maar aangezien meneertje zijn zaakjes prima kan regelen ben ik daar niet zo bang voor.

Maar omdat ik meer honden heb is dit niet nodig Daantje is eerder bij die hond dan die hond bij mij en Pluk (pluk loopt altijd vlak achter mij )
groetjes Connie

Daantje,Faye,Pluk

Daantje,Faye,Pluk
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Gister heb ik bewust aan dit gedrag gewerkt. Ik ben ergens gaan lopen in het dorp waar heel veel honden lopen. Allemaal aangelijnd want het is in de bebouwde kom en hier in DL zijn de mensen wel netjes wat dat betreft. Dat is een mooi moment om te oefenen. Ik kwam een grote hond tegen. Een appenzellerreu en lief maar dominant en stoer. Bas moest het maar ondergaan vond ik. Ik heb de eigenaresse gezegd dat als hij te opdringerig was ze kon snauwen. Dat was geen probleem bij deze hond want hij liet alles toe van teefjes. En het ging best goed.Tineke schreef: Maar als je het niet vertrouwt zou ik ook gewoon optillen hoor Marc ,ook wild spelen en met de poten op Bas slaan lijkt me niet prettig voor haar als het een grote hond betreft.

Waar ik naar streef is dat ze iets minder onder de indruk is bij de ontmoeting. Als ze die net wat meer gelaten kan ondergaan denk ik dat dat beter is dan RRRRR en evt snap snap.

Spelen doet ze sowieso niet echt met vreemde honden. Ze ruikt en loopt door. Dus wild spelen komt sowieso van 1 kant en breek ik ook echt af indien dat gebeurd. Dan is het nl geen spelen maar sollen. Bas gaat niet stoeien met een hond tot nu toe. Zelfs niet met Hein. Er wordt geroken, spelbuigingen betekenen dat ze wil rennen met de hond maar aanraken, duwen en dat soort zaken wil ze niet. Gaan we ook niet doen. Hooguit met kleine hondjes als Bas het zelf ook wil.
Ze wil met ons ook niet stoeien. Wel rennen. Dan stuift ze door het huis, slaat wat met de pootjes tegen je gezicht en zoeft dan weer weg. Dat is haar spel.

- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
NapeoleonnetjeTineke schreef:Of een kleine hond in een grote verpakking een Micron dusRi@ schreef:Een grote, beetje waakse hond er bij nemen.Heb ik ook. Drie kleine honden en een grote hond en het verschil sinds die grote hond er bij is, is heel groot. Mensen letten zelf meer op voordat ze hun hond naar ons laten gaan en hij verdedigd ook alle drie. Veel beter als dat ik dat zelf zou kunnen.
![]()
Micron heeft nooit last met andere honden maar weet ook feilloos welke hij moet mijden.
Ik hem heb toen hij heel jong was weleens op moeten tillen voor een Drent die hem wilde mollen maar verder heeft hij zelden tot nooit last van andere honden ,ook als hij alleen is.
Maar als je het niet vertrouwt zou ik ook gewoon optillen hoor Marc ,ook wild spelen en met de poten op Bas slaan lijkt me niet prettig voor haar als het een grote hond betreft.

Ik denk dat Muis bij hem in de leer is geweest toen ze nog bij Jan was en ook weleens bij jou

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Pas geleden is van een forumlid op een ander forum haar hond doodgebeten juist omdat ze niet te veel wilde meuten met optillen.. degene die met de andere hond liep schatte het gedrag van die hond ook niet helemaal juist in en 1 hap en hond ging gewoon dood.. bij zo een frummel zou ik dus optillen als ik het niet vertrouwde.. geen risico nemen je bent zo je hond kwijt
-
- Zeer actief
jacq1970 schreef:Pas geleden is van een forumlid op een ander forum haar hond doodgebeten juist omdat ze niet te veel wilde meuten met optillen.. degene die met de andere hond liep schatte het gedrag van die hond ook niet helemaal juist in en 1 hap en hond ging gewoon dood.. bij zo een frummel zou ik dus optillen als ik het niet vertrouwde.. geen risico nemen je bent zo je hond kwijt
Ik las het, en zonder enige aanlijding ook. Erg triest dat dat kan gebeuren. Ik til vanaf nu ook wel op als ik er geen goed gevoel bij heb. Maar ik ga zeker ook hondse contacten met de juiste grote honden opzoeken. Dat is denk ik de beste

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik kan dan Ivy wel een keer meenemen hoor..met wandelen. Doen we eerst keer zonder...en daarna met . Dan heb je gelijk een lompe puber die weleens een hondje omver kan lopen( zie onderschrift
), maar wel lief is met kleine hondjes en hier in huis het meeste speelt met de kleinste. 

- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
- Aantal honden: 2
Gewoon optillen. Dat doe ik met de dwergteckel van m'n moeder ook en ik zou willen dat ik Enzi af en toe ook op zou kunnen tillen
Ik vind het een ander verhaal als je hysterisch met je hond boven je hoofd gaat staan zwaaien met een hoop gevloek erbij.
Laatst liep ik ook met Enzi door een losloopgebied en kwam er iemand met een chihuahua aan, ik lijn Enzi dan aan en hou hem bij me.
45 kilo en nog geen twee kilo vind ik toch geen goed combinatie. De eigenaresse vd chi zei nog 'ach, hij speelt altijd met grote honden'.
Ja dat is fijn, maar als mijn hond verkeerd springt en boven op de chi terecht komt is hij plat en dat wil ik niet op m'n geweten hebben.

Ik vind het een ander verhaal als je hysterisch met je hond boven je hoofd gaat staan zwaaien met een hoop gevloek erbij.
Laatst liep ik ook met Enzi door een losloopgebied en kwam er iemand met een chihuahua aan, ik lijn Enzi dan aan en hou hem bij me.
45 kilo en nog geen twee kilo vind ik toch geen goed combinatie. De eigenaresse vd chi zei nog 'ach, hij speelt altijd met grote honden'.
Ja dat is fijn, maar als mijn hond verkeerd springt en boven op de chi terecht komt is hij plat en dat wil ik niet op m'n geweten hebben.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Ik tilde Gizmo mijn cairn nooit op, totdat hij ernstig gewond raakte bij een aanval door een andere hond. Hij was tijdens de aanval al bijna blind en doof, hij wist dus niet wat hem overkwam. Vanaf dat moment ben ik hem meer in bescherming gaan nemen, door hem op te tillen als er een hond op hem af kwam en ik de situatie niet vertrouwde. Uiteindelijk heeft dit gebeuren mij erger aangegrepen dan hem. Tot op de dag van vandaag krijg ik het spaansbenauwd als er een loslopende hond op ons komt afgestormd. Gizmo was niet verandert in zijn gedrag naar andere honden toe.
Balou til ik meestal op bij loslopende honden, hij is zo teer. En als ik Mowgli bij mij heb probeer ik ook een confrontatie te ontlopen. Ze word een dagje ouder en heeft artrose en hd, ik zit niet te wachten dat er een hond op haar klapt. Voorkomen is beter dan genezen, lijkt mij.
Balou til ik meestal op bij loslopende honden, hij is zo teer. En als ik Mowgli bij mij heb probeer ik ook een confrontatie te ontlopen. Ze word een dagje ouder en heeft artrose en hd, ik zit niet te wachten dat er een hond op haar klapt. Voorkomen is beter dan genezen, lijkt mij.

Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Toots is ook een kwetsbaar scharminkel.
Ik mijd eigenlijk geen plekken om zijn formaat hij en ik hebben net zo goed recht op plezier.
Als ik een situatie echt niet vertrouw dan pak ik Toots ook op. Niet zozeer voor de grote Toots staat zijn mannetje wel. Als hij een hond zelf groot en of eng vind. Blijft hij heel dicht bij mij ik hou de grote hond dan wel op afstand . Maar als een hond in een vaart aan komt sjeezen of een hond waarvan ik weet dat het foute boel is of die wij niet kennen waarbij Toots angstig op reageerd dan pak ik hem op of keer omen wacht tot de hond met zijn baas of vrouwtje weg zijn.
Ik heb ook wel eens mensen een grote mond gegeven die dachten dat Toots wel een leuk speeltje was voor hun
rottweiler van net geen jaar. Ik zou me dan niet mogen bemoeien met hun spel. Ik dacht het effe niet.
Ik ben wel voor gewoon de hond als een hond behandelen.maar in situaties die voor hem gevaarlijk zijn grijp ik wel in. Daar ben je ook hondenbaas voor. En een ander kan daar best iets van vinden. Dat is dan jammer. Mijn hond, mijn verantwoording , ik voorkom liever dat er iets gebeurd. En dat kan prima terwijl Toots toch lekker kan spelen in het bos of op het strand.
Ik mijd eigenlijk geen plekken om zijn formaat hij en ik hebben net zo goed recht op plezier.
Als ik een situatie echt niet vertrouw dan pak ik Toots ook op. Niet zozeer voor de grote Toots staat zijn mannetje wel. Als hij een hond zelf groot en of eng vind. Blijft hij heel dicht bij mij ik hou de grote hond dan wel op afstand . Maar als een hond in een vaart aan komt sjeezen of een hond waarvan ik weet dat het foute boel is of die wij niet kennen waarbij Toots angstig op reageerd dan pak ik hem op of keer omen wacht tot de hond met zijn baas of vrouwtje weg zijn.
Ik heb ook wel eens mensen een grote mond gegeven die dachten dat Toots wel een leuk speeltje was voor hun
rottweiler van net geen jaar. Ik zou me dan niet mogen bemoeien met hun spel. Ik dacht het effe niet.
Ik ben wel voor gewoon de hond als een hond behandelen.maar in situaties die voor hem gevaarlijk zijn grijp ik wel in. Daar ben je ook hondenbaas voor. En een ander kan daar best iets van vinden. Dat is dan jammer. Mijn hond, mijn verantwoording , ik voorkom liever dat er iets gebeurd. En dat kan prima terwijl Toots toch lekker kan spelen in het bos of op het strand.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Suzanne
- Zeer actief
Pardouffe werd vaak ondersteboven gelopen, meestal niet expres. Als de situatie voor haar echt vervelend werd tilde ik haar op. Ze vond sowieso andere honden niet leuk, dus we probeerden zoveel mogelijk buiten de plekken te lopen waar veel andere honden waren. Luna negeert zoveel mogelijk en trekt veel minder geïnteresseerde honden aan. Als we langs een andere hond lopen prijs ik haar de hemel in als ze gewoon doorloopt. Maar verbeteren heeft het nooit gedaan dus ik loop al twaalf jaar juichend over straat.....
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik moet zeggen dat ik die zorgen niet zo heb, nou is Apple ook niet mini, maar die weet prima van zich af te bijten, Borus ook. Kijk er zijn wel honden die ik hun gedrag niet vertrouw, dat probeer ik dan wel te vermijden en lukt dat niet dan ben ik wel alert. Maar verder kunnen ze het prima af zonder mij.
Formaat Chi zou ik wel wat voorzichtiger mee zijn.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ja, dat herken ik ook wel. In mijn ogen is mijn Sammy wel echt klein (omdat ik altijd grote(re) honden gehad heb) maar hij is toch zo'n 11 kilo. En verder straalt ook niet uit dat er met hem te sollen valt. En het is een reu(tjeApple schreef:Ik moet zeggen dat ik die zorgen niet zo heb, nou is Apple ook niet mini, maar die weet prima van zich af te bijten, Borus ook. Kijk er zijn wel honden die ik hun gedrag niet vertrouw, dat probeer ik dan wel te vermijden en lukt dat niet dan ben ik wel alert. Maar verder kunnen ze het prima af zonder mij.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ook mee eensNanna schreef:één woord: optillen.
Als je het niet vertrouwt gewoon je hondje optillen.

Zorg er wel voor dat Bas niet vanaf je armen een scheldkannonade gaat weggeven

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Apple is 12 kg, en geloof Borus iets van 8kg. Maar inderdaad, ze stralen ook wel iets uit, zeker Borus.Rami schreef:Ja, dat herken ik ook wel. In mijn ogen is mijn Sammy wel echt klein (omdat ik altijd grote(re) honden gehad heb) maar hij is toch zo'n 11 kilo. En verder straalt ook niet uit dat er met hem te sollen valt. En het is een reu(tjeApple schreef:Ik moet zeggen dat ik die zorgen niet zo heb, nou is Apple ook niet mini, maar die weet prima van zich af te bijten, Borus ook. Kijk er zijn wel honden die ik hun gedrag niet vertrouw, dat probeer ik dan wel te vermijden en lukt dat niet dan ben ik wel alert. Maar verder kunnen ze het prima af zonder mij.
Formaat Chi zou ik wel wat voorzichtiger mee zijn.), dat scheelt misschien ook?
Hij heeft nog wel eens last van intacte reuen die bovenop hem duiken, maar zelfs dan lost hij dat prima netjes op.
Apple is soms net iets teveel een kreng

Dus die moet ik soms een beetje inperken. Maar ook dan zou ik er in ieder geval niet aan denken om haar op te tillen. Dan word het alleen maar meer een krengetje ben ik bang.

Kijk als je echt een hond hebt die de benen neemt op het moment dat een hond net iets te lomp is, dan moet je wel oppassen. Maar ik denk dat de gemiddelde 'kleine' hond dingen zelf wel kan oplossen. M.u.v. de mini's dan vaak.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ja, als ik een hond met de neiging tot 'vluchten' zou hebben, dan zou ik deze zeker in bescherming nemen. Ik zie ook wel dat kleine, angstige honden voor mijn Silka een trigger kunnen zijn tot najagen. (Niet dat ik dat toelaat hoor, maar het is wel haar eerste reactie).Apple schreef:Apple is 12 kg, en geloof Borus iets van 8kg. Maar inderdaad, ze stralen ook wel iets uit, zeker Borus.Rami schreef:Ja, dat herken ik ook wel. In mijn ogen is mijn Sammy wel echt klein (omdat ik altijd grote(re) honden gehad heb) maar hij is toch zo'n 11 kilo. En verder straalt ook niet uit dat er met hem te sollen valt. En het is een reu(tjeApple schreef:Ik moet zeggen dat ik die zorgen niet zo heb, nou is Apple ook niet mini, maar die weet prima van zich af te bijten, Borus ook. Kijk er zijn wel honden die ik hun gedrag niet vertrouw, dat probeer ik dan wel te vermijden en lukt dat niet dan ben ik wel alert. Maar verder kunnen ze het prima af zonder mij.
Formaat Chi zou ik wel wat voorzichtiger mee zijn.), dat scheelt misschien ook?
Hij heeft nog wel eens last van intacte reuen die bovenop hem duiken, maar zelfs dan lost hij dat prima netjes op.
Apple is soms net iets teveel een krengDie kan echt zonder enige aanleiding ontzettend lelijk doen.
Dus die moet ik soms een beetje inperken. Maar ook dan zou ik er in ieder geval niet aan denken om haar op te tillen. Dan word het alleen maar meer een krengetje ben ik bang.![]()
Kijk als je echt een hond hebt die de benen neemt op het moment dat een hond net iets te lomp is, dan moet je wel oppassen. Maar ik denk dat de gemiddelde 'kleine' hond dingen zelf wel kan oplossen. M.u.v. de mini's dan vaak.
Maar Sammy vlucht niet. Als hij het niet helemaal vertrouwd blijft hij op een afstandje kijken of hij neemt een grote omweg. En dan niet angstig, maar gewoon neutraal. Tot nu toe gaat dat goed.
Ik denk dan ook dat het meer dan handig is je eigen hond goed te kennen en daar op toe anticiperen/reageren.

- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Wat nu als je hondje niet opgetild wil worden? Dit geldt dus voor Ella. Knuffelen wanneer het haar uit komt, nouja knuffelen, het is aaien.
Optillen is geen sprake van, dat wist ik van ter voren.
Buiten en binnen is ze natuurlijk een stuk losser gekomen.
Als Maatje een beetje mot heeft met een andere reu (om elkaar heen draaien) is ze er met de kippen bij met haar grote waffel. Het loeder
Zij deinst ook niet meer terug naar de meeste andere honden, gaat er hoogvierend opaf, hoge staartdracht en geborsteld. Zij valt gelukkig geen andere (kleine) honden aan maar wenst wel duidelijk te maken wie zij is.
Maatje kijkt er, nauwelijks tot niet, naar. Meestal is hij elders aan het snuffen en acht het niet waardig oid
Word voor mij dus eens tijd om alleen met die terriër-dame op pad te gaan.
edit: We denker er soms aan; Wat nu als zij een DD was geweest. In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat we het beiden anders hadden aangepakt. Maargoed een DD met agressie is weer niet te vergelijken met een terriër.
Ella is onze eerste (halve?) terreur-dame
Optillen is geen sprake van, dat wist ik van ter voren.
Buiten en binnen is ze natuurlijk een stuk losser gekomen.
Als Maatje een beetje mot heeft met een andere reu (om elkaar heen draaien) is ze er met de kippen bij met haar grote waffel. Het loeder

Zij deinst ook niet meer terug naar de meeste andere honden, gaat er hoogvierend opaf, hoge staartdracht en geborsteld. Zij valt gelukkig geen andere (kleine) honden aan maar wenst wel duidelijk te maken wie zij is.
Maatje kijkt er, nauwelijks tot niet, naar. Meestal is hij elders aan het snuffen en acht het niet waardig oid

Word voor mij dus eens tijd om alleen met die terriër-dame op pad te gaan.
edit: We denker er soms aan; Wat nu als zij een DD was geweest. In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat we het beiden anders hadden aangepakt. Maargoed een DD met agressie is weer niet te vergelijken met een terriër.
Ella is onze eerste (halve?) terreur-dame

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik doe aan ontwijken optillen van 2 van die hummels gaat me denk niet lukken of er moet echt nood zijn, de meeste honden die wel komen hollen blok ik door er voor te staan
Dit dus!Lin-C schreef:Denk dat je de meeste tips al hebt gehad. Ik blijf het ook lastig vinden. Semmy (5 kilo) is nu twee keer echt gegrepen (met gaatjes enz). En dat komt eigenlijk door mij. Ik til(de) hem nooit op als er andere honden aankomen, maar de tijd heeft geleerd dat dit soms gewoon wel nodig is. Ik krijg nog steeds complimenten dat het zo'n leuk, stoer hondje is van baasjes van grote honden. Dus het valt best mee hoe erg hij hierdoor 'verpest' wordt/is.
Oja, het is al een keer gezegd maar wat het ik het meest ergerlijk vind is 90% van de baasjes met grote honden die ik tegenkom echt NUL inlevingsvermogen of een idee hebben hoe het voor een klein hondje is als hun grote hond erop afstormt. Van de week ook weer; ik loop met Semmy, een man met 2 witte herder teven loopt meters verderop. Herders krijgen Sem in de smiezen en komen in volle snelheid met z'n tweeën op hem afgestormd. Echt, het baasje heeft geen eens moeite gedaan om ze ervan te weerhouden. Echt waardeloos.
Wat ben ik blij te lezen dat er meer mensen zo denken...
En dat het niet raar is dat je bang bent
En dat het niet erg is om te ontwijken,ergens anders te gaan lopen of je hondje op te tillen.
Al is dat met twee wel lastig.
Met eentje die een tuigje om heeft is het wel makkelijk die kun je razend snel omhoog liften in geval van nood.
Maar met twee....?...
Ik ben erg blij te lezen dat mijn angst gegrond is.
En dat ik een antenne overal moet hebben.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Zo heb ik Toots ook een keer kunnen redden van een agressieve Rottweiler. Toots had het met zijn 3.2 kilo nooit overleeft.nathalie71 schreef: Al is dat met twee wel lastig.
Met eentje die een tuigje om heeft is het wel makkelijk die kun je razend snel omhoog liften in geval van nood.
Maar met twee....?...
Het beest hing uiteindelijk in mijn rug. Maar o wat was ik ook blij met Toots zijn tuigje.
En met het bankje wat er stond waar ik achter kon staan. Zodat de lobbes mij niet om kon duwen dat beest uit de kluiten gewassen met 60 kilo.
Soms dan moet je wel. Maar ik vind ook echt dat in de meeste gevallen het beter is om hondjes gewoon te laten lopen hier in de wijk zijn er veel mensen met kleine hondjes die alleen maar in de wijk lopen met hondje aangelijnd en oppakken bij het minste geringste.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ik denk ook dat het aan de type kleine hond ligt. Vriendin van mij heeft een chi en die word nooit aangezien als prooi, volgens mij zien ze die hele hond niet
Moet ik wel zeggen dat bij die chi altijd een kruising chi x franse bulldog, een mechelse herder en dan mijn Noah lopen. En die chi loopt altijd in je hakken in looppas achter je aan. Hij rent niet weg niks, geen enkele honden merken zijn bestaan op. Bij hem is optillen gelukkig niet nodig.
Bij Bas zou ik inderdaad ook optillen, als andere hun verantwoording niet nemen moet je toch iets doen om je hond te beschermen. Ze hoeft niet eens een gaatje op te lopen, opgejaagd worden heeft meer invloed dan eenmalig een gaatje is mijn ervaring.

Bij Bas zou ik inderdaad ook optillen, als andere hun verantwoording niet nemen moet je toch iets doen om je hond te beschermen. Ze hoeft niet eens een gaatje op te lopen, opgejaagd worden heeft meer invloed dan eenmalig een gaatje is mijn ervaring.
-
- Zeer actief
Zal eens een update posten. Ik loop tegenwoordig vooral op rustige en overzichtelijke plekken. Geen zaterdag en zondag hondenuitlaat gedoe meer opzoeken. Dat scheelt een pak. En tot nu toe dus Bas nog niet hoeven optillen
. Ze snuffelt aan kleine hondjes en bij grote honden loop ik door. Dan zeg ik mooi naast en dan loopt ze mee aan de voet. Ze wil zelf ook niet echt naar grote honden toe. Kleintjes wel, dan is ze nieuwsgierig.
Soms kom ik iemand tegen die heel graag zijn of haar grote hond wil laten snuffelen aan Bas. Dan vraag ik gewoon, is de hond lief? Is de hond rustig? Zo ja dan ondergaat Bas het maar gewoon. En dat doet ze prima. Ze kan brommen en doet dan wel heel onderdanig. Snap ik. Geeft niks. Ik kies dan wel reuen uit. Grote teven probeer ik te vermijden omdat Bas dus gaat grommen soms. En wie weet pikken die dat niet.
Verder is ze uitermate vrolijk, ook tegen andere honden. Ze moet eerst even het ijs laten breken. Soms klikt het niet en dan loop ik sowieso maar door. Bas wil niks te maken hebben met honden die veel energie hebben tijdens een ontmoeting. Dus wild gedrag. Dat vindt ze helemaal niks. Zelf is ze net een levende Boeddha dus die rust verwacht ze ook bij andere honden.
Ik maak me dus een heel stuk minder zorgen. Al zijn er wel honden en situaties die ik kost wat kost vermijd. Er loopt hier een DH die echt in een wei gaat staan als wij komen met de baas al schrap. Die hond is loeisterk en ze weet hem net te houden. Daar ben ik klaar mee. Dan draai ik om. Stel dat dat beest los schiet? En Bas doet bij de aanblik van die hond al de staart tussen de benen. Zij weet wat de plannen van die hond zijn denk ik. Ook lopen er wel eens gezinnen met jonge labradors. Die vermijd ik ook. Die honden zijn echt te wild en te lomp en Bas is er totaal niet van gediend. Poten op de rug, piepen, besprongen worden etc. Daar is ze echt veeeeel te klein voor met haar 4 kilo.
Dan gaat ze ook tekeer als een packman maar dat helpt dan geen zak tegen zo'n opdringerige wildebras.
Komende week weer lekker samen met Hein een paar uur wandelen. Dat vindt ze heerlijk en Hein is lief!

Soms kom ik iemand tegen die heel graag zijn of haar grote hond wil laten snuffelen aan Bas. Dan vraag ik gewoon, is de hond lief? Is de hond rustig? Zo ja dan ondergaat Bas het maar gewoon. En dat doet ze prima. Ze kan brommen en doet dan wel heel onderdanig. Snap ik. Geeft niks. Ik kies dan wel reuen uit. Grote teven probeer ik te vermijden omdat Bas dus gaat grommen soms. En wie weet pikken die dat niet.
Verder is ze uitermate vrolijk, ook tegen andere honden. Ze moet eerst even het ijs laten breken. Soms klikt het niet en dan loop ik sowieso maar door. Bas wil niks te maken hebben met honden die veel energie hebben tijdens een ontmoeting. Dus wild gedrag. Dat vindt ze helemaal niks. Zelf is ze net een levende Boeddha dus die rust verwacht ze ook bij andere honden.
Ik maak me dus een heel stuk minder zorgen. Al zijn er wel honden en situaties die ik kost wat kost vermijd. Er loopt hier een DH die echt in een wei gaat staan als wij komen met de baas al schrap. Die hond is loeisterk en ze weet hem net te houden. Daar ben ik klaar mee. Dan draai ik om. Stel dat dat beest los schiet? En Bas doet bij de aanblik van die hond al de staart tussen de benen. Zij weet wat de plannen van die hond zijn denk ik. Ook lopen er wel eens gezinnen met jonge labradors. Die vermijd ik ook. Die honden zijn echt te wild en te lomp en Bas is er totaal niet van gediend. Poten op de rug, piepen, besprongen worden etc. Daar is ze echt veeeeel te klein voor met haar 4 kilo.

Komende week weer lekker samen met Hein een paar uur wandelen. Dat vindt ze heerlijk en Hein is lief!

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Wawa's en een waussie
Wat fijn dat het beter gaat zeg! Toots noemt het ook al maar een tuigje (die niet om de nek zit) kan ook een uitkomst bieden in geval van nood.. kun je Bas omhoog trekken (liever niet natuurlijk)
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Idd liever niet het is niet de meest vriendelijke manier om je hondje op te pakken maar als de nood aan de man is hijs je je hondje al uit een reflex omhoog. Hij heeft nooit geen halsbandje meer om. Of gewoon als extra. Ik was toen iig heel blij met het tuigje.Simone88 schreef:Wat fijn dat het beter gaat zeg! Toots noemt het ook al maar een tuigje (die niet om de nek zit) kan ook een uitkomst bieden in geval van nood.. kun je Bas omhoog trekken (liever niet natuurlijk)
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Idd liever niet het is niet de meest vriendelijke manier om je hondje op te pakken maar als de nood aan de man is hijs je je hondje al uit een reflex omhoog. Hij heeft nooit geen halsbandje meer om. Of gewoon als extra. Ik was toen iig heel blij met het tuigje.Simone88 schreef:Wat fijn dat het beter gaat zeg! Toots noemt het ook al maar een tuigje (die niet om de nek zit) kan ook een uitkomst bieden in geval van nood.. kun je Bas omhoog trekken (liever niet natuurlijk)
-
- Zeer actief
Ik herken het probleem, in die zin dat ik ook niet gewend was aan kleine hondjes.
En toen had ik ineens een klein poedeltje, en later nóg een klein poedeltje.
Ik moet zeggen dat ik de eerste tijd gewoon aanlijnde als ik grote honden zag, en dan een andere kant op liep. Langzaam groeide het vertrouwen tussen mij en de poedeltjes, en zo ben ik langszaam steeds meer grote honden gewoon gaan ontmoeten.
Wel let ik altijd op het gedrag van honden in de verte. Ik ga een andere kant op als ik het niet vertrouw. Voor Labradors loop ik sowieso altijd al een andere kant op, want daar heb ik veel nare ervaringen mee. Elke keer denderen die zonder rem op mijn kleintjes af, en zelfs als de kleintjes dan lelijk van zich afbijten gaat zo'n lab dan doodleuk door!
Ik moet ze dan elke keer aan de halsband pakken en aan de baas geven.... zó irritant!
Als ik van een afstand een Stafford zie lopen ga ik ook altijd een andere kant uit.
Ik weet wat voor honden het zijn, en ik weet dat ik er zelf ook 1 bij me heb, en ik heb echt géén zin in gewonde of zelfs dode hondjes om me heen...
Optillen heb ik tot op heden nog niet gedaan, tot nu toe is het gelukt om de 'enge' honden op tijd te zien en weg te lopen.
En toen had ik ineens een klein poedeltje, en later nóg een klein poedeltje.
Ik moet zeggen dat ik de eerste tijd gewoon aanlijnde als ik grote honden zag, en dan een andere kant op liep. Langzaam groeide het vertrouwen tussen mij en de poedeltjes, en zo ben ik langszaam steeds meer grote honden gewoon gaan ontmoeten.
Wel let ik altijd op het gedrag van honden in de verte. Ik ga een andere kant op als ik het niet vertrouw. Voor Labradors loop ik sowieso altijd al een andere kant op, want daar heb ik veel nare ervaringen mee. Elke keer denderen die zonder rem op mijn kleintjes af, en zelfs als de kleintjes dan lelijk van zich afbijten gaat zo'n lab dan doodleuk door!
Ik moet ze dan elke keer aan de halsband pakken en aan de baas geven.... zó irritant!
Als ik van een afstand een Stafford zie lopen ga ik ook altijd een andere kant uit.
Ik weet wat voor honden het zijn, en ik weet dat ik er zelf ook 1 bij me heb, en ik heb echt géén zin in gewonde of zelfs dode hondjes om me heen...
Optillen heb ik tot op heden nog niet gedaan, tot nu toe is het gelukt om de 'enge' honden op tijd te zien en weg te lopen.

-
- Vaste gebruiker
Mijn kleine hondje is 4 kilo. Toen ze puppy was heb ik haar tijdens het socialisatieproces met diverse grote honden in aanraking gebracht en zij is van jongs af aan gewend aan grote honden. Toen ze 5 jaar was, kwam mijn vorige herplaatser erbij (een kruising mechelaar/ dobermann) Dat klikte ontzettend goed. Sinds kort heb ik weer een herplaatser (kruising labrador, met vermoedelijk herder en fries stabijbloed) en ook dat gaat super samen
Ik heb met haar nooit vervelende incidenten gehad met grote honden buiten en heb haar dus ook nooit opgetild. Als er echt dreiging is, snap ik dat mensen hun kleine optillen. Maar ik ken ook mensen die hun kleine vanuit hun eigen angst optillen, zonder dat er dreiging is. Dit vind ik niet zo bevorderlijk voor het socialisatieproces van je kleine

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
welkom bij de club. En maak je borst maar vast nat bij het commentaar wat je krijgt als je jou hond op tilt.