Er zit verschil tussen verschillende enge situaties, zoals in mijn bovenstaande reactie.lunaquinty schreef: je spreekt jezelf een beetje tegen (in mijn ogen). je zegt dat jij dingen voor ze oplost, maar tegelijk zeg je dat je ze geen enge dingen laat ondergaan. als je niet in enge situaties terecht komt, hoe wil je ze dan laten zien dat jij het oplost? dat bedoel ik echt niet verkeerd.
Maar dit is iets heel anders als door vreemde geaaid worden terwijl een hond daar bijna elke keer weer van schrikt. Hier heb jij het opgelost, door te laten zien hoe je het wil. Die aarde is niet ineens naar haar toegesprongen. Ik doe hetzelfde met enge dingen, de honden er gewoon langs leiden, maar met mensen doe ik hetzelfde. Ik leid ze erlangs, maar ik ga ze niet laten aaien door iets wat ze spannend vinden. Pas zodra ze het niet meer spannend vinden en zelf contact zoeken, zou iemand ze mogen aaien. Maar dan wel iemand die ik ken en die geen rare dingen uit gaat spoken.lunaquinty schreef:op een gegeven moment kreeg ik haar in de auto, reed naar de hei, en kwam erachter dat ze daar veel minder angstig was, dus liet ik haar daar 3x per dag uit. dat ging goed, behalve als er ineens iets anders was. op een keer had iemand een bergje potgrond naast het pad neer gegooid. luna raakte weer in paniek, en wilde er niet langs. dan heb je 2 opties. je draait om en loopt de weg terug, 2 uur, of je dwingt haar erlangs door duidelijk aan te geven met je houding dat er niets aan de hand is.
Het enige wat renee-uk zegt, is dat ze een hond die niks van vreemde wil weten of er bang voor is niet elke keer weer laat aaien door vreemde. Zij zorgt ervoor dat de hond niet telkens hoeft te schrikken of zijn ongenoegen hoeft te uiten, maar dat zij de mensen bij die hond weghoudt. Zo leert een hond dat die vreemde echt niet allemaal wat willen en eng zijn.lunaquinty schreef:juist daardoor heeft luna vertrouwen gekregen in mij. ik ben juist duidelijk, consequent en eerlijk tegen haar, en daarom vertrouwt ze me totaal. als ik jouw aanpak had gevolgd, was ze in 10 maanden nooit zo ver gekomen.
die deskundige heeft me toen geleerd dat luna zich moest leren aanpassen aan ons, en niet andersom.
Je hoeft je niet 100% aan te passen aan een hond, maar met sommige dingen kan je de hond wel helpen.