Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tja.... en we noemen hem/haar.....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Tja.... en we noemen hem/haar.....

Ongelezen bericht door _Leonie »

Mijn moeder heeft de naam Ayleen bedacht.
We hoorden het nummer: 'Come on Eileen' van de Dexys Midnight Runners - en mijn moeder vond Eileen zo'n mooie naam. Ik kreeg de naam niet meer uit mijn hoofd. Toen ik Ayleen ging ophalen hoorden we thuis nog het nummer, vlak voor de weg gingen. Dus blijkbaar moest het zo zijn. :wink:

Wel de naam wat makkelijker gemaakt qua schrijfstijl, meeste mensen weten niet hoe je Eileen uitspreekt.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Jacksel schreef: Cara is een personage uit de Sword of Truth serie van Terry Goodkind, die ik gewoon leuk en apart vond. De betekenis vond ik ook nog eens erg passend voor een toekomstig hulphond: "Cara \c(a)-ra\ as a girl's name is pronounced KAR-ah, KEER-ah. It is of Latin, Irish and Gaelic origin, and the meaning of Cara is "beloved; friend". 20th-century coinage: feminine form of the Latin and Italian word for "dear". In Irish "cara" means "friend"."
Zolang je haar maar niet in rood leer hijst *gaat op zoek naar de knikkende knieen smiley* :engel:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Onze eerste Sam, heet zo omdat ik dat een mooie naam vond. Pieter vond het wat minder, maar wel oké. Heb wel de naam eerst voorgelegd aan mijn zwangere zus, want ik zou zelf als ik een dochtertje kreeg haar wel Sam willen noemen (en ik gokte erop dat mijn zus wat dat betreft ongeveer dezelfde smaak heeft, maar zij kreeg een Tom toen :mrgreen: ).

De tweede Boy, heet met zijn doopnamen Sammy's Boy. We noemden Sam ook Sammyboy, en toen hij na 10 maanden plotseling overleed kwam er een Sammy's Boy.

Bij Saar zochten we een naam dat alvast de helft van 1 woord vormde, zodat we - als er eindelijk een tweede hond bij kwam - we 1 woord hoefde te roepen in het bos. Bovendien heette de oude Golden van de dierenwinkel waar we dagelijks kwamen, Saar. En SaarDientje klinkt wel leuk in het bos. Dus de eerste Saar, en de volgende hond zou dan Dientje gaan heten. Maar dat hebben we volgehouden tot het pupje 6,5 week was ofzo. Dat was helemaal geen Dientje, dat was gewoon een Miep. En werkelijk, een betere naam hadden we niet voor haar kunnen verzinnen. En ach, SaarMiep roepen in het bos klonk ook best leuk. Roepen we nog steeds wel, en daar luistert Mieppie nog steeds naar :mrgreen:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Wimbo schreef:Er zal vast wel eens iemand gevraagd hebben wat ik wil vragen. Kon en geen topic over vinden.
Maar, mijn vraag. Waarom noem je je hond zoals je hem noemt? Zit er een bepaalde filosofie achter? Is het een naam die je gewoon mooi vindt? Thema? Combinatie van twee voornamen? Ik ben benieuwd.
Leuk toppic :) ik houd van namen die mensen ook zouden kunnen hebben, en die dezelfde oorsprong hebben als het land van herkomst van het ras.

Mijn hondje in Spanje was een straatschoffie, en heb ik toen Juanita genoemd. Ik heb haar achtergelaten toen ik emigreerde.

Ik had daarna een stabij genaamd Pimke. Niet een echte friese naam, maar toch een klein beetje.

Ashley en Scott komen oorspronkelijk van engelstalige bodem en dus ook een naam die er gangbaar is. Jessie is een herplaatser en had haar naam al, maar ik vind het leuk. Ze is een kruising Heidewachtel en Jessie is een naam die in Duitsland ook voorkomt, dus ze zet zelfs mijn gewoonte voort :)
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Mijn 1e Beagle had als stamboomnaam : Gamelands Fancy, maar heb haar Dyane genoemd, naar de godin van de jacht met 'n Engelse knipoog
2e beagle had als stamboomnaam ( mocht ik zelf uitzoeken): Sergeant Peppers Lady Lill Jänta, met als roepnaam Jänta, wat meisje betekent in het Zweeds ( als enige vrouw tussen mijn man, 2 zoons en 'n reu, vond ik dat er wel 'n meisje bij kon :mrgreen: )
1e Hamilton Stövare had als nestnaam "Skott"( wat [geweer]schot betekent) en die heb ik Nils genoemd
2e Hamilton Stövare had als stamboomnaam ( zelf uitgezocht) Svear Nels Svensk Dröm from Tedandi, roepnaam Svear, wat als historische Zweedse naam moet worden gezien, ( het rijk van koning Svear=Svearike=Sverige=Zweden)
3e Hamilton Stövare heeft als stamboomnaam ( zelf uitgezocht) Meillion Nels Lillanandra, roepnaam Andra, wat tweede betekent
( ze was de 2e Hamilton hier in huis)
Helaas moest Lillan(= klein meisje) en Andra aan elkaar geschreven worden anders ging de Engelse kennelclub niet akkoord :(
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Fendi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog + teckel/corgi mixje

Ongelezen bericht door Fendi »

Fendi heeft haar naam in het asiel gekregen, medewerkster heeft deze uit een parfumeriezaak (er zat toen ook een Noa :) ) Suus heette oorspronkelijk Fules, een naam die ze in het asiel in Roemenië had gekregen. Ze luisterde er niet naar en ik vond het niet lekker roepen. Hebben toen naar een korte, stoere meisjes naam gezocht die een heel andere klank had als Fendi.
Groetjes,
Kristel
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

We vonden Pippa gewoon een leuke naam. Ik kwam erop toen ik een aflevering van Louis Theroux zat te kijken en daar een stukje van Peppa Pig in kwam, een Engelse animatieserie. Peppa vond ik leuk, maar daarvan afgeleid was Pippa, en dat vond ik nog leuker. Toen we haar gingen halen stond Pippa Middleton nog een beetje in de belangstelling en veel mensen dachten dan ook dat ze daar naar vernoemd was (nu soms nog), maar dat is dus niet zo ;)

De meesten van mijn dieren krijgen korte namen die makkelijk uit te spreken zijn, zoals Miko, Lola, Ode, Hiro, Sasja,...
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Finn heette Finn en die naam paste hem, Bluffie was en is Bluf, had haar naam ook al dus dat was simpel :tongue:
Jollie heette Lolly. Dat vond toen hij haar kreeg, mijn vriend, een stomme naam, dus werd het Jollie. Past haar wel die naam.
De namen van mij kittens heb ik gegeven toen ik ze zag en kreeg. Paco vond ik mooi een spaanse naam, ook omdat ik een tijd in spanje heb gewerkt. Joe vond ik een leuke naam voor een stoer katje. En het aparte vind ik dat die namen ook best bij de karakters passen.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Het leukste vind ik om een hond een naam te geven die ook voor mensen kan en dan moet het een, voor mij, prettige klank hebben. Ik heb een Femke gehad, een Boelie, Puck, Goof, Joop en een Saartje.
Floor heet zo omdat ik dat een mooie meisjes naam vind. Rufus klinkt gewoon lekker en kan je ook leuk afkorten: Roef! Hier!
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

M@scha schreef:
Wimbo schreef:Lola....
Well I'm not the world's most physical guy
But when she sqeezed me tight she nearly broke my spine
Oh my Lola la-la-la-la Lola
Well I'm not dumb but I can't understand
Why she walked like a woman but talked like a man....

:blont: :E:

inderdaad. en naast op een travestiet kan dat ook op een engelse staff-teef slaan. vrouwelijk, maar bere sterk en een bonkje :mrgreen:
Hier ook een lola. Zij heette eerst Silvia. Dat vonden we stom, maar we vonden 'iets eindigend op een a' wel leuk. Mn schoonmoeder zag lola en riep gelijk: 'jemig, wat een tuthola!'

Lola tuthola. Tadaaaa :mrgreen:
Miepmiept
Zeer actief

Ongelezen bericht door Miepmiept »

Gorky heette al zo en eigenlijk zo gehouden. Al is het ook vaak genoeg Snorks(el). Wat ik hoorde vernoemd naar de Belgische Rockband.
Reza komt uit een boek of de film daarvan.. Vond het ook wel lekker klinken.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots heette Gucci nou ik wil zo'n beetje alles roepen in de polder naar zo'n mode hondje ook nog met zo'n naam ging me net te ver.
Het moest erop lijken en mijn vriend zijn vader was kort ervoor overleden dke was baantjer fan en de muziek van Toots Tielemans vond hij ook prachtig zo kwamen we uit op Toots. In het begin sprak ik het uit als Tootsie maar dat vond ik ook niet fijn nu zeg ik altijd Toots of Tosti ''mijn neefje kon Toots niet uitspreken en die zij Tosti'' Dat is eigenlijk een leuke naam haha en Voor Toots maakt het niks uit. Als ik Flip zeg komt hij ook btw lol.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik hou van tweelettergrepige namen met duidelijke, open klinkers, gewoon omdat ik dat mooi vind klinken. Dus zo kwam ik op Mila.
Mijn katten heten Lola en Bono.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Nala is vernoemd naar mijn vorige hond Zazoe die ik veels te jong heb moeten laten inslapen.
Klinkt heel apart maar het gaf mij een ontzettend fijn gevoel en nog steeds. Plus dat ik de naam gewoon mooi vind.

Ik had eerst Charlie maar ik haalde haar op en ze was helemaal geen Charlie.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Mazzel waren we eens tijdens het speuren tegen gekomen om een site als naam van een golden retriever (we waren op zoek naar een retriever (x)). Die vonden we zo leuk dat onze eerste hond hoe dan ook Mazzel zou gaan heten. Daarna hebben we vaak de vraag gehad of hij vooral mazzel had met ons of wij met hem, wat allebei wel waar is dus past het wel goed :D

We wilde eigenlijk als tweede hond weer een reu en hadden Diesel bedacht. Toen kwamen we aan bij het nest om te kijken en toen vielen we dus voor een teefje. Maar we hadden dus helemaal niet over tevennamen nagedacht (vind ik persoonlijk ook moeilijker dan reuennamen). Als tweede keus reuennaam hadden we Boef. Dus toen opperde mijn zusje (die Diesel niets vond) of we dat dan niet konden doen. Veel namen hebben in die weken tot het ophalen de revue gepasseerd, maar wel kwamen er maar niet uit. En zo is het dus Boef gebleven en we hadden geen betere naam kunnen kiezen voor ons Boefenmeisje.

Achteraf bekt Mazzel & Boef ook lekker dus dat is een pluspunt.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

DeDiana schreef:Ik hou van tweelettergrepige namen met duidelijke, open klinkers, gewoon omdat ik dat mooi vind klinken. Dus zo kwam ik op Mila.
Mijn katten heten Lola en Bono.
Mee eens, mila vind ik ook érg leuk.
Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Wellus »

Ik hou niet van 13 in een dozijn namen dus die hebben die van mij dan ook niet.
Pikku betekent klein Is Fins. Op haar stamboom heet ze Hellig Wief
Dus een klein hellig wief omdat ze als pup al een potret was.

Ahtuma betekent sprinkhaan. In de wandelgangen wordt de Tups genoemd.
Tupombi betekent zwart haar. Als roepnaam wordt het afgekort naar Pom.
Wellus is aan zijn naam gekomen ivm een welles-nietes spelletje. Wel of geen pup.
Het is wel een pup geworden.

De volgende komt Knoeft te heten. Afkorting van Knoeftentoefter.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Safari schreef:
Jacksel schreef: Cara is een personage uit de Sword of Truth serie van Terry Goodkind, die ik gewoon leuk en apart vond. De betekenis vond ik ook nog eens erg passend voor een toekomstig hulphond: "Cara \c(a)-ra\ as a girl's name is pronounced KAR-ah, KEER-ah. It is of Latin, Irish and Gaelic origin, and the meaning of Cara is "beloved; friend". 20th-century coinage: feminine form of the Latin and Italian word for "dear". In Irish "cara" means "friend"."
Zolang je haar maar niet in rood leer hijst *gaat op zoek naar de knikkende knieen smiley* :engel:
Hahaha, eigenlijk zou ik dat gewoon moeten doen he :P Ik heb nog wel een rood leren halsbandje van Jamey (Cara's spullen zijn paars).
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Geen betekenissen o.i.d., gewoon een leuke naam. En geen Friese namen voor Friese rassen, of Franse voor een poedel maar gewoon iets wat leuk klinkt en het Liefst zo kort mogelijk. In ieder geval niet meer dan twee lettergrepen. Ik hou ook echt van mensennamen, dus geen Doerak, killer of dat soort dingen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik houd niet van nep-namen en aan Friese namen doen we ook niet. Ik ben niet Fries tenslotte.
Dus we hebben altijd gewone, bestaande namen. We hebben een Eva gehad en een Isabel, om maar wat te noemen.

Willemijn heet gewoon zo omdat ik dat leuk vond en ze uit het W-nest is.
Orpa is uit het O-nest en dat is een Bijbelse naam. Orpa is de dochter die bij haar familie wilde blijven, dat vond ik wel leuk. Verder zijn er (vind ik) geen fatsoenlijke namen met een O.

Chaconne is uit het Rinne-Roos consort, dat waren allemaal muzieknamen met een C. Ze heet Chaconne omdat ze de enige bruine was (Chaconne is variaties op een thema) en haar tweede naam is Cato. Maar dat is nooit haar roepnaam geworden, al was dat wel de bedoeling.

Dinthe vonden we gewoon leuk.

En Fien is gewoon een Fien, dat zie je zo. Voluit heet ze Rufina Red maar haar roepnaam kan alleen maar Fien zijn. :pffff:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

▲ Lion King..
Ik wilde altijd al een dier Ivy noemen. Vernoemd naar een oude punk band. Daarnaast is de symboliek van klimop het verdrijven van negativiteit. Dat is hij absoluut. En het past gewoon bij hem. Hij heette eerst Peter, maar dat was echt geen optie. Ivy was dus snel gekozen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Zijn naam was Billy toen ik hem uit het asiel haalde, vond ik niet leuk.. dus is het zijn koosnaampje gebleven, Boef. En stiekem past dat heel goed bij hem.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Niks aparts, kort maar krachtig. Stoer maar toch lief: Bo.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds is haar stamboomnaam. Ik ging een reu ophalen, had al jaren de naam Jarkko voor die reu. Werd dus een teef en tja, een naam had ik niet.Dan maar stamboomnaam aangehouden en ach, hij is best leuk.

Runar ging ik Bent noemen. Mijn ma zei dat het Runar moest worden. Runar werd het dus. :engel: Maakt me ook zoveel niet uit. Voor de volgende heb ik al wel de stamboomnaam :F: Roepnaam geen idee, dat zal wel weer door een ander gekozen worden :lol1:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik zit een beetje in het Noorse pantheon met mijn dierennamen.
Ik houd er overigens niet heel rigide aan vast. Een vorige hond van mij heette al Dante toen ze bij mij kwam, en ik vond dat wel een leuke naam, dus die naam bleef.
De keren dat ik (heel zeldzaam) wat geïrriteerd was noemde ik haar Me-vrouw! Alighieri! en dreigde ik haar de negende ring in te slingeren :tongue:

Goed, de katten heten Loki en Tyr, uit het Noorse pantheon. Als je iets van mythologie weet passen die namen ook perfect. Toen kwam er voor het eerst in mijn leven een pup. Een witte herder.
En ook maar meteen een stamboompup :tongue:
We waren het er al snel over eens dat die Skadi zou moeten heten. Skadi is de Godin van ijs, sneeuw, bergen en wolven. Een uiterst krachtige en zelfstandige Godin ook. De naam past haar perfect. Veel beter dan haar stamboomnaam (Dreamworks Caittlyn), die gewoon véél te lief is.

Dit is haar liedje: Wake Skadi :tongue:

Toen maar weer een herplaatser. Ik was er namelijk achter gekomen dat ik beslist geen puppenmens ben :lol1:
Cayuga had zijn naam al, en ik kon voor hem niet echt een goede naam verzinnen. De mensen waar hij zat noemden hem Koekkie, trouwens. Hij reageerde ook echt niet op zijn eigen naam. Maar ik vond het wel een mooie naam, en hij is dus zo blijven heten. Wel nadat ik opgezocht had wat Cayuga betekende, trouwens.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Ik heb beide namen bedacht. Wilde geen lange naam, het liefst een lettergreep. Het moest wel lekker bekken en niet echt alledaags zijn.
Dus het werd Goof en Ties
Afbeelding
Wimbo
Actief
Mijn ras(sen): We zijn op zoek naar een Podenco Canario
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Wimbo »

Quote: wel nadat ik opgezocht had wat Cayuga betekende

Een Cayuga is een wilde eend... (Metallic green) En nou gaat iemand me zeker uitleggen wat die met jouw hond te maken heeft LOL :scratch:
No woef like a good woef...
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Wimbo schreef:Een Cayuga is een wilde eend... (Metallic green) En nou gaat iemand me zeker uitleggen wat die met jouw hond te maken heeft LOL :scratch:
De Cayuga stam is een stam die een onderdeel was van de Iriquois. Native Americans dus. En die associeer ik met verentooien. En vanaf dag één draai ik zijn enórme kraag al tot opstaande puntjes die naar alle kanten uitsteken. Dat ziet er echt uit als een grote verentooi :Q:

En eend vindt hij enorm lekker. Dat ook :lol1:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Wimbo
Actief
Mijn ras(sen): We zijn op zoek naar een Podenco Canario
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Wimbo »

Kijk, daar kan ik iets mee...! :E:
No woef like a good woef...
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Namen verzinnen blijft moeilijk.
Voor de pony is het Monty geworden, vorige eigenaar zei Silver en in de papieren is het meule ranch Maikel. Heb hem samen met mijn tante gekocht en heb een rij paardennamen opgenoemd en deze kwam eruit. Na een tijd kwam ik ook tot de conclusie dat waar ik eerder op de manege reed een prive paardje kwam welke ook die naam had en dat vond ik toen al een leuke naam.

Do is Do geworden omdat ik bij Monty Bo vond passen maar Bo/Beau vond ik erg vaak voorkomen. Na denkwerk en flink wat keren "nee die naam vind ik niks" van man te horen werd het Do.

Tja en dan nu... we krijgen over 6 weken een pup, een reu. Alles heeft hier als tweede letter een o, eventueel kan het ook nog een naam van een zanger worden of band. Nou ja dat was dus mijn gedachte, maar wederom wordt door man weinig goedgekeurd. Toen kwam Guus, echter bij die naam krijg ik het idee van een plompe hond, iets te degelijk voor mijn gevoel. Toen kwam Juul wat ik zelf een vlotte naam vind het jammere is dat er hier wat rondloopt van Juultje, Juulke, Julie enz. Maar ja aangezien we tot niks anders komen en de stamboeknamen ons niet aanspreken blijft het tot nu toe Juul.

Ik hou wel van een makkelijke naam, goed te roepen bij trainingen, maar eigenlijk ook van wat apartere namen die niet vaak voorkomen.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”